Ειδήσεις Ανακοινώσεις Συλλόγων

Απόψεις της Ε.Σ.Ε.Ε. για το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΝ και για την επιστροφή ΦΠΑ

ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ 42, 105 63 ΑΘΗΝΑ

Αθήνα, 29 Μαρτίου 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Το Σχέδιο Νόμου με τίτλο: «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος» είναι κατώτερο των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων και έχει εισπρακτικό προσανατολισμό.

Το σχέδιο νόμου το οποίο ερήμην των κοινωνικών εταίρων συζητήθηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής περιλαμβάνει 79 παρεμβάσεις σε τομείς, όπως η σύσταση των επιχειρήσεων, η εγκατάστασή τους, οι μεταφορές, η φορολογία, η λύση και η εκκαθάριση και άλλες διατάξεις.

Μπορεί ο τίτλος του Σχεδίου Νόμου να είναι η  «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος» και η διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και της προσέλκυσης επενδύσεων, ωστόσο με «πονηρές» τροπολογίες, «αθέατους» φόρους και «κρυφές» επιβαρύνσεις κάθε άλλο παρά βελτίωση θα επιφέρει. 

Πέρα από τους δεδηλωμένους στόχους του Πολυνομοσχεδίου και τις όποιες προθέσεις των εμπνευστών του, υπάρχουν αρκετά σημεία τα οποία όχι μόνο δεν προωθούν την αναπτυξιακή προσπάθεια, αλλά αποτελούν τροχοπέδη και ενδεχομένως θα έπρεπε ορισμένα να αναθεωρηθούν. Πιο συγκεκριμένα:

-Επιβάλλεται αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 25% σε βάρος των ανώνυμων εταιρειών ή των εταιρειών περιορισμένης ευθύνης όταν μετατρέπονται σε προσωπική εταιρεία, για τα φορολογηθέντα κέρδη και αποθεματικά πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων καθώς και για τα αποθεματικά από αφορολόγητα έσοδα ή αυτοτελώς φορολογηθέντα εισοδήματα. Η επιβολή αυτής της φορολογίας θα δυσχεράνει τις όποιες προσπάθειες επιβίωσης της επιχείρησης με τη μετατροπή της νομικής μορφής της σε λιγότερο απαιτητική από πλευράς προσωπικού και εξόδων.

-Το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων, μέτρο το οποίο αποτελεί μεγάλο αντικίνητρο σε περιόδους μειωμένων κερδών και επιπλέον θα πρέπει να μας εξηγήσουν ως τι θα καταχωρείται στα βιβλία των επιχειρήσεων.

-Επίσης, δεν εκπίπτουν και οι ακόλουθοι φόροι, τέλη και εισφορές σε ιδιοχρησιμοποιούμενα επαγγελματικά ακίνητα: α) ο φόρος υπεραξίας λόγω αναπροσαρμογής της αξίας των ακινήτων, β) ο φόρος ακίνητης περιουσίας, γ) το ενιαίο τέλος ακινήτων, δ) το τέλος επιτηδεύματος, ε) η έκτακτη εισφορά που επιβάλλεται στα κέρδη των νομικών προσώπων, στ) η έκτακτη εισφορά κοινωνικής ευθύνης στα μεγάλα κέρδη των επιχειρήσεων και ζ) η έκτακτη εισφορά ακινήτων. Αλήθεια, με αυτή τη φορολογική αντιμετώπιση πώς είναι δυνατόν να αναμένεται αύξηση αντί για κάθετη πτώση των επενδύσεων και αναστολή λειτουργίας πολλών επιχειρήσεων;

-Αποσύρθηκε μεν εσπευσμένα, αλλά προσωρινά, η διάταξη για τα τεκμήρια στα αυθαίρετα, όπου συνυπολογίζονται στα τεκμήρια διαβίωσης τα τετραγωνικά μέτρα των επιφανειών των βοηθητικών χώρων με 40 €/m2 (σοφίτες, πατάρια, υπόγεια) που νομιμοποιήθηκαν με το νόμο για τα αυθαίρετα. Η ενέργεια αυτή αναμένεται να επανέλθει τον Ιούνιο με το Ε.Φ.Σ. και θα αποτελεί άλλη μια ρήξη στη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πολιτών, σε αυτήν την κρίσιμη οικονομική στιγμή, ενώ σίγουρα θα ανακόψει την όποια προθυμία νέων δηλώσεων και διακανονισμών αυθαίρετων χώρων.

-Καθιέρωση της ηλεκτρονικής θεώρησης των ιδιωτικών εγγράφων μίσθωσης ακινήτων, σε μία περίοδο όμως, που μειώνεται το ενδιαφέρον για ενοικιάσεις, πολλές εκ των οποίων αποφεύγονται καν να δηλωθούν. 

-Η εξολοκλήρου συνυπευθυνότητα του νέου κυρίου με τον προκάτοχο του ακινήτου  για την πληρωμή του φόρου των τριών πριν από τη μεταβίβαση ετών, αναμένεται να συρρικνώσει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον για τα ακίνητα.

-Η διατήρηση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2012 του φόρου συναλλαγών 2‰ κατά την πώληση μετοχών στο Χρηματιστήριο, ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2013 και μετά, το κέρδος θα φορολογείται με βάση την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος, αναμένεται να αποτελέσει ένα ακόμα πλήγμα για το Χρηματιστήριο Αξιών, το οποίο ήδη κινείται σε ρηχά νερά, χάνοντας όση ελκυστικότητα του έχει απομείνει ακόμα και δυσχεραίνοντας τις προσπάθειες των υγιών επιχειρήσεων να βρουν πόρους.

-Η μη ρητή αναφορά στο γεγονός ότι η ιχνηθέτηση (προσθήκη ουσιών που καθιστούν δυνατό τον έλεγχο του λαθρεμπορίου καυσίμων) θα γίνεται πριν από τον εκτελωνισμό του, γεννά ερωτήματα κατά πόσο το κράτος θέλει πραγματικά να πατάξει το λαθρεμπόριο καυσίμων, ενώ δεν γίνεται καμιά αναφορά για X-RAY scanners των containers στα λιμάνια και τα σύνορά μας.

-Η ενοποίηση είσπραξης οφειλών φόρου και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης εμπεριέχει ασάφειες στη διαδικασία συμψηφισμού.

-Δεν γίνεται αναφορά σε κίνητρα για την μικρομεσαία επιχείρηση,  που αποτελεί το  μοχλό ανάπτυξης σε όλη την Ευρώπη, με το σύνθημα «σκέψου πρώτα σε μικρή κλίμακα». Αναμφισβήτητα, η προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων αποτελεί στόχο κάθε κυβέρνησης αλλά παράλληλα θα πρέπει να διατηρούνται στην αγορά και στη ζωή και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε μια αγορά με τα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας.

-Η επέκταση του θεσμού της ταχείας διεκπεραίωσης «fast track», παρά τις  αλλαγές στα όρια επενδύσεων, ξεκινώντας από τα 15 εκατ. εξακολουθεί να μην  δίνει τις απαραίτητες διευκολύνσεις στις νέες εγχώριες επενδύσεις.
Η διαχειριστική αμοιβή αξιολόγησης, επιμέλειας φακέλου θα καθορίζεται από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), ενώ μόνο η διαχειριστική αμοιβή προώθησης του φακέλου καθορίζεται στο 0,2% και δεν θα ξεπερνά τα 150.000 ευρώ.

-Εκτός από τον Οργανισμό INVEST IN GREECE θα πρέπει και άλλοι φορείς να λειτουργούν ως one-stop-shop για επενδύσεις άνω των 2.000.000 ευρώ.

-Οι τροποποιήσεις στα προγράμματα του ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση των Μμε Επιχειρήσεων με 1 δις ετησίως χρειάζονται άμεση επεξεργασία και υλοποίηση.

-Θετικές είναι οι νομοθετικές παρεμβάσεις που προσπαθούν να κάνουν φιλικότερο το «επιχειρείν», όπως η θέσπιση Σήματος Ελληνικών Προϊόντων, το νέο καθεστώς εμπορικών σημάτων, η καθιέρωση γενικού μητρώου εξαγωγών, η απελευθέρωση του bake off, η αναμόρφωση πλαισίου για μεσίτες ακινήτων, η ενίσχυση επιτροπής ανταγωνισμού, η βελτίωση λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, η απλοποίηση αδειοδοτήσεων επιχειρήσεων και επιχειρηματικών πάρκων, με την προϋπόθεση να εφαρμοστούν. 

-Η δημιουργία εμπορικής εταιρείας, νέου εταιρικού τύπου ΙΚΕ της ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας με έδρα την Ελλάδα, χωρίς κρατική εποπτεία και με ελάχιστο κεφάλαιο 1 ευρώ μας θυμίζει τη διαφήμιση «γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι», ενώ θέλει προσοχή για να μην γεμίσει η αγορά με «εταιρίες της δεκάρας».   

Τέλος, κάποια από τα μέτρα που εμπεριέχονται στο παρόν Σχέδιο Νόμου μπορεί να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν παύει όμως όλο το πνεύμα του Σχεδίου να έχει εισπρακτικό προσανατολισμό, σε μία οικονομία όπου οι φοροδοτικές ικανότητες έχουν εξαντληθεί προ πολλού.


Δήλωση προέδρου ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη για την επιστροφή ΦΠΑ

«Κάθε ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων για την επίσπευση των διαδικασιών επιστροφής ΦΠΑ είναι υπέρ του υγιούς και νόμιμου εξαγωγικού εμπορίου και  αποτελεί πάγιο αίτημα της ΕΣΕΕ.

Η ανακοίνωση της υπουργικής απόφασης για επιστροφή ΦΠΑ μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου ELENXIS ουσιαστικά μεταθέτει χρονικά  κάθε συμψηφισμό και επιστροφή ΦΠΑ για τον Ιούνιο.

Η επισήμανση ότι η επιστροφή ΦΠΑ θα γίνεται με βάση την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος και τη δημοσίευση των ονομάτων των εξαγωγικών και εφοδιαστικών επιχειρήσεων δεν μας ανησυχεί. Όμως, η προϋπόθεση  ότι η επιστροφή ΦΠΑ θα γίνεται σύμφωνα με τις ταμειακές δυνατότητες του δημοσίου, ουσιαστικά θα μπορεί να παγώνει ανά πάσα στιγμή τη διαδικασία, αφού όλοι γνωρίζουμε την κακή ταμειακή κατάσταση του δημοσίου».




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο