Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Συνέντευξη Τύπου Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου.

Ευ. Βενιζέλος: Καλημέρα σας και σας ευχαριστώ που ήρθατε. Θεώρησα αναγκαίο να συναντηθούμε σήμερα, αμέσως μετά την επιστροφή μου από το Λουξεμβούργο από τη συνεδρίαση του Eurogroup. Συνεχίζεται σήμερα η συνεδρίαση του Ecofin του Συμβουλίου Οικονομικών και Οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27, αλλά λόγω της κρισιμότητας των θεμάτων και της παρουσίας της Τρόικα στην Αθήνα, θα με εκπροσωπήσει ο μόνιμος αντιπρόσωπος.

Η κρίσιμη συνεδρίαση, ούτως ή άλλως, πραγματοποιήθηκε χτες με τη σύνθεση της Ευρωζώνης. Το Eurogroup συζήτησε για επτά και παραπάνω ώρες σχετικά με την Ελλάδα, αλλά όχι κατά της Ελλάδας. Επρόκειτο για μια δημιουργική, πάρα πολύ υπεύθυνη συζήτηση, φιλική για την Ελλάδα, μια συζήτηση για τις προοπτικές και το μέλλον της Ευρωζώνης, καθώς στην πραγματικότητα το ερώτημα είναι αν ένα τόσο ισχυρό νόμισμα, ένα διεθνές αποθεματικό νόμισμα, έχει την ανάλογη πολιτική και θεσμική υποστήριξη.

Μάλιστα ήταν και συμβολικά ιδιαίτερη η χτεσινή συνεδρίαση γιατί ήταν κατά πάσα πιθανότητα η τελευταία συνεδρίαση του Eurogroup στην οποία μετείχε υπό τη σημερινή ιδιότητά του ο κ. Trichet, ο απερχόμενος Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ο οποίος αναμφίβολα έχει προσφέρει πολλά στην εδραίωση του θεσμού και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια, καθώς η στήριξη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας είναι ζωτικής σημασίας για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ως τμήμα του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος.

Το πρώτο ερώτημα που ανακύπτει, όπως είδα από τη συζήτηση στα Μέσα Ενημέρωσης, είναι αν είναι καλή ή κακή η απόφαση του Eurogroup να μην πραγματοποιηθεί η συνεδρίασή του της 13ης Οκτωβρίου, που ήταν μια ανοιχτή πιθανότητα σε σχέση και με τις διαδικασίες που αφορούν την Ελλάδα και τη λεγόμενη εκταμίευση της έκτης δόσης.

Το Eurogroup προσπάθησε να μην συνεδριάσει στις 13 Οκτωβρίου, γιατί επίκειται η συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 17 και 18 Οκτωβρίου, γιατί περιμένουμε να ψηφιστούν από όλα τα Κοινοβούλια των κρατών-μελών οι νέες θεσμικές ρυθμίσεις για το EFSF και είναι πολύ θετική η εξέλιξη το γεγονός ότι το σλοβακικό Κοινοβούλιο αποφάσισε σε κάθε περίπτωση να κυρώσει το νέο θεσμικό πλαίσιο του EFSF πριν από τη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 17ης Οκτωβρίου. Άρα κλείνει ο κύκλος των κυρώσεων από τα Κοινοβούλια των κρατών - μελών.

Και βεβαίως τρίτο και κρισιμότερο, γιατί περιμένουμε την έκθεση της Τρόικας, η οποία θέλουμε να είναι όχι απλά και μόνο η βάση της έκτης δόσης, αλλά και η βάση για την θέση σε εφαρμογή του νέου προγράμματος, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 21ης Ιουλίου. Άρα το ζητούμενο δεν είναι η 6η δόση, είναι η εφαρμογή πολύ σημαντικότερων αποφάσεων. Αποφάσεων, που αφορούν τα επόμενα τρία χρόνια μέχρι και το 2014.

Το χρονοδιάγραμμα προσδιορίζεται και από τις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και από την εξέλιξη των δανειακών αναγκών και των ταμειακών διαθεσίμων της Ελλάδας. Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου είναι προφανές ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και έχουμε την άνεση να εφαρμόσουμε τις διαδικασίες έτσι, ώστε να μην αρκεστούμε στην εκταμίευση της 6ης δόσης του παλιού προγράμματος, αλλά να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις για ένα νέο πρόγραμμα που θα δίνει πιο ριζική και πιο ολοκληρωμένη απάντηση στα προβλήματά μας.

Στην πραγματικότητα το ζήτημα δεν είναι η εκταμίευση της 6ης δόσης, το ζήτημα είναι να πειστούν οι αγορές πως εδώ έχουμε μια συνολικά βιώσιμη λύση. Δεν αναφέρομαι στο τεχνικό ζήτημα της βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους, γιατί αυτό έχει κριθεί βιώσιμο με την απόφαση της 21ης Ιουλίου, αλλά το πρόβλημα δεν είναι αυτό. Το πρόβλημα είναι πως γίνονται αντιληπτές οι κινήσεις που κάνουν οι θεσμοί και από τις αγορές, άρα το πρόβλημα είναι η πειστικότητα και η βιωσιμότητα των λύσεων. Και αυτό είναι κάτι, που μας ενδιαφέρει πάρα – πάρα πολύ, ενδιαφέρει την Ευρωζώνη, ενδιαφέρει πάρα πολλές άλλες χώρες που πιέζονται μέσα στις αγορές, ενδιαφέρει τον σκληρό πυρήνα του ευρώ.

Τονίστηκε κατ’ επανάληψη στη χτεσινή συνεδρίαση όχι από εμένα, από πολύ αρμόδια χείλη, ότι η Ελλάδα είναι το 2% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης, ενώ αυτή τη στιγμή πιέζονται χώρες που συγκροτούν το 40% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης.

Το τρίτο ερώτημα είναι τι επιρροή ασκεί το γεγονός ότι αντί να πετύχουμε ένα δημοσιονομικό έλλειμμα του 2011 ύψους 7,7% του προσαρμοσμένου στην ύφεση ΑΕΠ, τελικά σύμφωνα  με το προσχέδιο του προϋπολογισμού το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2011 θα είναι 8,5% του ΑΕΠ, όπως έχουμε συμφωνήσει με την Τρόικα και όπως μετέφερε και ο Επίτροπος ο κ. Rehn στη χτεσινή συνεδρίαση του Eurogroup.

Επαναλαμβάνω δυο κρίσιμα πράγματα, τα οποία έχουν ενδιαφέρον πολιτικό, έχουν ενδιαφέρον για τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης και για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο -δεν αναφέρομαι στις δημοσιογραφικές εκτιμήσεις διεθνείς και εσωτερικές, των αριθμών, σημασία έχουν οι εκτιμήσεις οι θεσμικές:

Το γεγονός λοιπόν ότι έχουμε μια ύφεση βαθύτερη κατά 2 περίπου μονάδες -αντί για -3,8% η ύφεση είναι -5,5% για το 2011- καθιστά αποδεκτό και θα έλεγα και εύλογο το να έχουμε ένα δημοσιονομικό έλλειμμα που εμφανίζει απόκλιση σε σχέση με τον στόχο 0,7% του ΑΕΠ.

Αυτό δε, αντιμετωπίζεται με τον πιο ριζικό και ασφαλή τρόπο, γιατί όπως έχουμε συμφωνήσει και όπως έχουμε αποφασίσει –όπως έχουμε συμφωνήσει με τους εταίρους μας  και όπως έχει αποφασίσει το Υπουργικό Συμβούλιο με τη στήριξη των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που σηκώνουν αυτό το τεράστιο βάρος- αντιμετωπίζουμε από κοινού τα μέτρα και τους στόχους του 2011 και του 2012, άρα ό,τι κενό υπάρχει το 2011 γεφυρώνεται ούτως ή άλλως το 2012. Το 2012 θα έχουμε στο προσαρμοσμένο ΑΕΠ δημοσιονομικό έλλειμμα 6,8% -οι απόλυτοι αριθμοί είναι οι ίδιοι- ή 14,65 δισ. ευρώ, λίγο μικρότερο από ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί. Είχε υπολογιστεί 14,9 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε για πρώτη φορά πράγματι πρωτογενές πλεόνασμα 3,2 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,5% του ΑΕΠ.

Αυτό που λέει η Τρόικα αυτό που λένε οι εταίροι μας είναι αυτό που είπα κι εγώ στη δήλωσή μου για τον προϋπολογισμό. Έχουμε μπροστά μας τρεις μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο και είναι κρίσιμοι οικονομικά μήνες, έντονης δραστηριότητας. Εάν δεν λειτουργήσει ο κρατικός μηχανισμός και αν δεν έχουμε την εθνική συνοχή και αλληλεγγύη που απαιτείται, αν δεν υπάρχει η ανάλογη συμπεριφορά των πολιτών, προφανώς μπορούμε να έχουμε προβλήματα σε σχέση με τον στόχο του 8,5%.

Αυτό είναι η τελική πρόγνωση στις 3 Οκτωβρίου. Δεν είναι η πραγματοποίηση στις 31 Δεκεμβρίου και μάλιστα ταμειακά αυτό θα ελεγχθεί μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου του 2012. Άρα σε εμάς εναπόκειται σε κράτος και πολίτες να επιβεβαιώσουμε αυτόν τον αριθμό, ο οποίος θεωρείται απολύτως εφικτός.

Αλλά ακόμη κι αν κάτι δεν πάει καλά, που θέλω να ελπίζω ότι όλοι θα συνειδητοποιήσουμε πως πρέπει να συμπεριφερθούμε και αυτό το κενό προβλέπεται να καλυφθεί το 2012. Αυτό το λέω για να παροτρύνω την κοινωνία μας και τη Δημόσια Διοίκηση να κάνουμε όλοι μαζί το καλύτερο, να διαψεύσουμε τις κακές προφητείες και να επιβεβαιώσουμε αριθμούς, οι οποίοι είναι απολύτως εφικτοί.

Και είναι απολύτως εφικτοί γιατί ο ελληνικός λαός έχει επιτελέσει ένα δημοσιονομικό θαύμα. Μέσα σε λιγότερο από 2 χρόνια η χώρα παρουσιάζει μια δημοσιονομική προσαρμογή εντυπωσιακή, 10 περίπου ποσοστιαίων  μονάδων του ΑΕΠ από πρωτογενές έλλειμμα 24 δις το 2009 σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,2 δις το 2012.

Αυτές οι 10 μονάδες του ΑΕΠ συνοδεύονται με μια ύφεση, που στο τέλος του 2012 όταν θα έχει επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα, θα φτάνει σωρευτικά τις 15 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Το κόστος για την οικονομία, για την απασχόληση, για τα εισοδήματα, για το επίπεδο ζωής είναι πάρα πολύ μεγάλο: 15 μονάδες ύφεσης είναι τεράστιο κόστος.

Οι θυσίες του ελληνικού λαού είναι πάρα πολύ μεγάλες, γιατί με τέτοια ύφεση για να πετύχεις 1 μονάδα μείωσης στο έλλειμμα, πρέπει να καταβάλλεις μια πολλαπλάσια προσπάθεια, να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και αυτό γίνεται για να σταθεροποιηθεί η πατρίδα μας, γίνεται για να θωρακιστούμε εθνικά, για να ανακτήσουμε τη δημοσιονομική ανεξαρτησία μας και την πολιτική μας ισχύ. Όλοι το  καταλαβαίνουν αυτό και όλοι σέβονται την προσπάθεια που κάνει ο ελληνικός λαός.

Και επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά εάν μπορούσαμε μόνοι μας να αποφασίσουμε και να χρηματοδοτήσουμε το πρόγραμμα, δεν θα αποφασίζαμε δημοσιονομική προσαρμογή τέτοιου μεγέθους σε δυόμισι χρόνια. Θα δίναμε έμφαση στις διαρθρωτικές αλλαγές, αλλά υπάρχουν οι αγορές και κυρίως υπάρχουν οι δανειστές, οι οποίοι δίνουν χρήματα, χρήματα τα οποία εγγυάται ή πληρώνει ο λαός τους. Άρα οι εταίροι μας απολογούνται σε Κοινοβούλια και σε εκλογικά Σώματα. Και όπως θέλουμε να σέβονται τον πόνο και τις θυσίες του ελληνικού λαού, έτσι κι εμείς πρέπει να σεβόμαστε τη δική τους δημοκρατική διαδικασία, το τι πρέπει να λένε στους λαούς τους.     

Και επειδή οι λαοί των κρατών μελών της Ένωσης δεν μας δωρίζουν τίποτα αλλά μας δανείζουν, θέλω να τους διαβεβαιώσω και πάλι ότι η Ελλάδα θα είναι απόλυτα συνεπής απέναντι τους. Θα είναι στο τέλος επωφελής γι’ αυτούς αυτή η σχέση που έχουμε διαμορφώσει. Τα μέτρα που αποφασίσαμε και που ανακοίνωσε το Υπουργικό Συμβούλιο και στηρίζει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς μέχρι στιγμής μόνο η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ και όχι τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αυτό συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες χώρες του προγράμματος, τα μέτρα λοιπόν κρίθηκαν εντυπωσιακά, γιατί είναι σκληρά και άλλαξε το κλίμα.

Υπήρξε πολύ θετική αποδοχή των μέτρων. Διαβάζω εκφοβιστικά κείμενα στις εφημερίδες και ακούω σχόλια στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ότι τα μέτρα δεν κρίνονται επαρκή και ότι θα χρειαστούν άλλα μέτρα για το 2011 ή το 2012. Δεν είναι ακριβές αυτό. Ουδείς έθεσε τέτοιο θέμα. Τέτοιο θέμα δεν ετέθη ούτε από κράτη μέλη ούτε από θεσμούς. Το ερώτημα είναι, θα εφαρμοστούν τα μέτρα; Τα μέτρα πρέπει να ψηφιστούν μέχρι τις 31 Οκτωβρίου και να εφαρμοστούν με συνέπεια. Δεν θα χρειαστούν άλλα μέτρα, δεν χρειάζονται. Αρκεί να είμαστε συνεπείς, οργανωμένοι, συστηματικοί.

Τα μέτρα είναι ήδη πολλά αν σκεφτεί κανείς και τη δέσμη των μέτρων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος που ψηφίστηκε τον Ιούνιο. Όμως δεν αρκεί να ψηφίζουμε, πρέπει και να εφαρμόζουμε. Αυτό είναι το ερώτημα. Το ερώτημα δεν είναι εάν θα χρειαστούν νέα μέτρα. Όχι. Το ερώτημα είναι, θα μπορέσουμε να τα εφαρμόσουμε; Πρέπει. Αυτό λοιπόν είναι το ζητούμενο. Το ζητούμενο είναι να αποδείξουμε ότι έχουμε την αποφασιστικότητα και την εθνική ικανότητα να εφαρμόσουμε τα μέτρα.

Στη συνείδηση των εταίρων μας κρισιμότερα είναι τα διαρθρωτικά μέτρα παρά τα δημοσιονομικά. Στα διαρθρωτικά μέτρα έχουμε καθυστερήσεις και δεν έχουμε μια ειλημμένη απόφαση ως κοινωνία. Έχουμε λάβει αποφάσεις ως κυβέρνηση και ως Βουλή, αλλά μια ειλημμένη καθαρή απόφαση ως κοινωνία δεν έχουμε. Δυστυχώς η κοινωνία μας, η πατρίδα μας, είναι αιχμάλωτοι πολύ μεγάλων αντιφάσεων.

Παρατηρώ να υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίδραση στην παρουσία και την πίεση που ασκεί η τρόικα, αλλά από την άλλη μεριά όλοι ζητούν να είναι εδώ η τρόικα και να μην έχουμε κανένα κενό στις συνομιλίες μας με την τρόικα.

Δυσανασχετούν πάρα πολύ στην Ελλάδα πολιτικές δυνάμεις, αναλυτές, απλοί πολίτες, γιατί ακολουθούμε ένα πρόγραμμα που έχουμε συμφωνήσει με τους εταίρους μας, με την τρόικα. Αλλά μόλις η τρόικα διαπιστώνει ότι υπάρχουν αποκλίσεις η καθυστερήσεις και τίθεται σε αμφιβολία η εκταμίευση μιας δόσης, επικρατεί πολύ μεγάλη ανησυχία έως και πανικός, γιατί δεν καταβάλλεται ή καθυστερεί η καταβολή μιας δόσης. Μα αυτή τελεί υπό προϋποθέσεις. Και πρέπει να διαλέξουμε τι από τα δυο ισχύει, τι θέλουμε και τι δεν θέλουμε. Αυτές οι αντιφάσεις δεν  οδηγούν πουθενά.

Η κοινή γνώμη με συντριπτική πλειοψηφία είναι κατά της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Οι Έλληνες πολίτες, όπως καταγράφεται σε όλες τις έρευνες, θεωρούν ότι έχουμε ένα υπερβολικά μεγάλο και σπάταλο κράτος, με μεγάλο αριθμό υπαλλήλων. Όταν όμως αρχίζει να εφαρμόζεται ένα σχέδιο μείωσης του αριθμού των εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και των δημοσίων υπαλλήλων με σεβασμό στις συνταγματικές εγγυήσεις της μονιμότητας, δημιουργείται μια αίσθηση γενικευμένης ανασφάλειας και αντίδρασης. Τι από τα δύο ισχύει;

Η κοινή γνώμη θεωρεί ότι τα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών αμείβονται δυσανάλογα πολύ σε σχέση με τους υπαλλήλους των άλλων Υπουργείων. Όταν επιβάλουμε ένα ενιαίο μισθολόγιο που συνεπάγεται πολύ μεγάλες και βαριές περικοπές σε Υπουργεία όπως το Υπουργείο Οικονομικών, τότε υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίδραση των ίδιων των μέσων ενημέρωσης που διαμεσολαβούν ανάμεσα στην πολιτική απόφαση και τα αντανακλαστικά της κοινής γνώμης. Τι ισχύει στη χώρα μας; Ας αποφασίσουμε Πώς θέλουμε να πορευτούμε;

Στην Ευρωζώνη επικρατεί πολύ μεγάλη νευρικότητα. Είναι πολύ δύσκολο να συμφωνήσουν 17 χώρες για το μέλλον της Ευρώπης και για τη διαχείριση της νομισματικής πολιτικής και γενικότερα της δημοσιονομικής και οικονομικής πολιτικής. Επικρατεί νευρικότητα διαρκώς. Βρισκόμαστε στη χειρότερη περίσταση υπό τις χειρότερες συνθήκες. Είμαστε εξαρτημένοι από τη βοήθεια και το δανεισμό των θεσμικών μας εταίρων. Αυτή είναι η κατάσταση της χώρας. Και πρέπει να κάνουμε μια υπεράνθρωπη προσπάθεια να κερδίσουμε το στοίχημα της ιστορίας.

Υπήρχε η ψευδαίσθηση ενός επιπέδου ζωής που δημιουργήσαμε οι ίδιοι με κορυφαία ευθύνη την ευθύνη των κυβερνήσεων και του πολιτικού συστήματος, όπως αυτή κατανέμεται ιστορικά, αλλά αυτό δεν έχει καμιά σημασία τώρα. Σημασία έχει να προστατέψουμε τη χώρα και να πάρουμε οριστικές και καθαρές αποφάσεις, κυρίως μέσα μας.

Διαβάζω όλα τα ηλεκτρονικά μηνύματα που μου στέλνουν δυσαρεστημένοι πολίτες, ιδίως πολίτες του προοδευτικού χώρου, πολίτες που ψήφισαν το ΠΑΣΟΚ και στήριξαν όλες τις προσπάθειες μας, που διαμαρτύρονται για διάφορα μέτρα. Και προσπαθώ να απαντήσω στον καθένα από αυτούς και να του πω «μα φίλε μου αν μπορούσαμε να κάνουμε κάτι άλλο χωρίς κίνδυνο για το έθνος, για σένα, για το σπίτι σου, για τη δουλειά σου, για το παιδί σου δεν θα το κάναμε; Δεν θέλουμε να μας αγαπούν και να μας στηρίζουν;»           

Μου λένε και μένα προσωπικά ότι διαθέτω το κεφάλαιο της όποιας δημοφιλίας είχα, το όποιο πολιτικό μου κεφάλαιο στην υπόθεση αυτή. Μα γιατί σχηματίζει κανείς ένα πολιτικό κεφάλαιο και ένα κεφάλαιο δημοφιλίας; Γιατί υπάρχουμε στην πολιτική; Για τέτοιες περιστάσεις ιστορικές. Οφείλουμε να θυσιάσουμε το πολιτικό μας κεφάλαιο και ότι άλλο διαθέτουμε σε μια προσπάθεια για να σωθεί ο τόπος.

Είπε ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ότι θα ήταν τραγικό μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο να τεθεί σε αμφιβολία το αν μπορεί να σταθεί στα πόδια της μιας αναπτυγμένη χώρα μέσα στις 30 μεγαλύτερες του κόσμου. Εδώ πιέζονται χώρες της Ευρωζώνης που κατέχουν την 6η ή την 8η θέση στην παγκόσμια οικονομία. Πρέπει να αποφασίσουμε.

Και δυστυχώς υπάρχει ένα παιχνίδι το οποίο από άλλους γίνεται ενσυνειδήτως και από άλλους γίνεται χωρίς πλήρη αίσθηση του τι ακριβώς συμβαίνει.

Με δεδομένο ότι υπάρχει μια κυβέρνηση που αποφάσισε να αναλάβει αυτή την ευθύνη και μια Κοινοβουλευτική Ομάδα που σηκώνει ένα σταυρό, πολλοί είναι αυτοί που μπορεί να γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει άλλη λύση, αλλά εντούτοις δημαγωγικά παίζουν με την ιδέα δήθεν άλλων λύσεων. Αυτό είναι ένα παιχνίδι εν ου παικτοίς, εις βάρος του τόπου.

Τα βασικά μηνύματα του Eurogroup είναι τρία. Πρώτον, το τραπεζικό σύστημα, το ευρωπαϊκό και άρα το ελληνικό. Είναι απολύτως διασφαλισμένο. Υπάρχει απεριόριστη ρευστότητα και διαθεσιμότητα για πλήρη κεφαλαιακή ενίσχυση. Αυτό αφορά όλες τις Τράπεζες και όλες τις ελληνικές Τράπεζες. Κανείς άλλος καταθέτης δεν είναι τόσο διασφαλισμένος όσο ο Ευρωπαίος και ακόμη περισσότερο ο Έλληνας. Σε όλες ανεξαιρέτως τις Τράπεζες, μικρές, μεσαίες και μεγάλες.  

Δεύτερον, όπως είπε ο κ. Juncker χθες στη συνέντευξη του μετά το Eurogroup η Ελλάδα είναι και θα είναι πάντα μέλος της Ευρωζώνης, θα ανήκει πάντα στο ευρώ. Και τρίτον, δεν υπάρχει καμία συζήτηση για το λεγόμενο default. Όποιος χρησιμοποιεί τη λέξη χρεοκοπία σε σχέση με την Ελλάδα, με μια χώρα της Ευρωζώνης ή δεν καταλαβαίνει το νόημα της λέξης ή παίζει στο γήπεδο που έχουν διαμορφώσει τα μη ελεγχόμενα και σπεκουλαδόρικα τμήματα της διεθνούς αγοράς.

Και ένα τελευταίο σημείο. Όπως ανακοίνωσε ο Πρόεδρος του Eurogroup ο κ. Juncker και ο επικεφαλής του EFSF ο κ. Klaus Regling, χθες το Eurogroup ομόφωνα αποφάσισε να αποδεχτεί τη συμφωνία που έχει επιτευχθεί διμερώς μεταξύ Ελλάδος και Φιλανδίας για τις φιλανδικές εγγυήσεις. Η Ελλάδα όπως και η Φιλανδία σε συμμόρφωση προς σχετικές αποφάσεις της Ευρωζώνης, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Eurogroup, διαπραγματεύτηκαν με τη συμμετοχή και την αιγίδα του EFSF και κατέληξαν σε μια συμφωνία, την οποία όπως δήλωσαν χώρες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον την προηγούμενη περίοδο, δεν είναι έτοιμες να αποδεχτούν δεν θέλουν να αποδεχτούν, δεν θεωρούν ότι τους προσελκύει και δεν πρόκειται να την εισηγηθούν στα Κοινοβούλιά τους. Ήταν σαφής η τοποθέτηση της Ολλανδίας και υπό την αίρεση της κοινοβουλευτικής έγκρισης και της Σλοβακίας και της Σλοβενίας.

Άρα καμία άλλη χώρα ουσιαστικά δεν ζητάει αυτή την εγγύηση. Η εγγύηση αυτή διαμορφώνεται με τους καλύτερους δυνατούς όρους, σας θυμίζω ότι είχαμε ξεκινήσει 6 μήνες νωρίτερα πριν έρθω εγώ στο Υπουργείο Οικονομικών, με αίτημα για εγγύηση 50 δις με εμπράγματα στοιχεία.

Και φτάσαμε σε μια εγγύηση, η οποία θα καλυφθεί από το ελληνικό δημόσιο με τη μεσολάβηση την επωφελή των ελληνικών Τραπεζών, το ελληνικό δημόσιο θα εκδώσει ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, τα οποία αντιστοιχούν σε εγγύηση ύψους 880 εκ. ευρώ.

Σας θυμίζω ότι τις τελευταίες εβδομάδες έχω γίνει στόχος μιας χυδαίας επίθεσης προσωπικά από τον κ. Σαμαρά και τα ανεύθυνα και επιπόλαια φερέφωνά του σε σχέση με τις εγγυήσεις της Φιλανδίας και είπα σε μια συνέντευξή μου στο «Βήμα της Κυριακής», ότι «δεν μπορώ να κατανοήσω την ανυπομονησία του και την επιπολαιότητά του, σε σχέση με τις φιλανδικές εγγυήσεις».

Δεν περιμένω να πει κανείς ότι έσφαλλε. Αρκεί να το καταλάβει. Και έτσι θα εξελιχθούν και όλα τα άλλα θέματα στα οποία με έχει στοχοποιήσει ο κ. Σαμαράς.

Χτες τον επισκέφθηκε η Τρόικα στα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας και είχε μια ευκαιρία να δοκιμάσει τα περιθώρια της συνολικής πολιτικής επαναδιαπραγμάτευσης του Μνημονίου. Αλλά δεν ήθελε εμείς να πούμε στους εταίρους μας ότι «με ύφεση -5,5% δεν μπορούμε να πάρουμε μέτρα παραπάνω από όσα πήραμε».

Θα ήθελε κανείς αντί για μέτρα 6,5 δις για το 2011 και το 2012 να πάρουμε μέτρα 10 δισ. ευρώ ή 11 δισ. ευρώ; Και να πιέσουμε ακόμη περισσότερο τον ελληνικό λαό; Νομίζετε ότι δεν υπήρχαν και χειρότερες εκδοχές; Νομίζει ο κ. Σαμαράς ότι δεν υπάρχουν χειρότερες εκδοχές για τον ελληνικό λαό;

Και φυσικά θα έρθουμε και στο εθνικό φορολογικό σύστημα αργότερα, όχι σήμερα για να μην σας κουράσουμε πάρα πολύ και θα ξαναμιλήσουμε για τις αποδείξεις. Εκεί πλέον τα πράγματα είναι αδυσώπητα: ή είσαι με τη φοροδιαφυγή και την παραοικονομία, ή τώρα στρατεύεσαι στον αγώνα για να χτυπηθεί το φαινόμενο στη ρίζα του.

Εγώ είπα ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης. Αυτά που είπα συνιστούν ομόφωνη στρατηγικού χαρακτήρα απόφαση της Κυβέρνησης και ο καθένας ας τοποθετηθεί.

Ν. Νώτης (24h.gr): Υπουργέ, είπατε στην αρχή ότι η έκθεση της Τρόικα είναι απαραίτητη όχι μόνο ως βάση για την έκτη δόση, αλλά και για την εφαρμογή του νέου προγράμματος και μιλήσατε στη συνέχεια ότι πρέπει να βρούμε και μια πιο ριζική λύση στα προβλήματά μας, πειστική και τα λοιπά. Η πιο ριζική λύση σημαίνει αλλαγή των όρων της 21ης Ιουλίου, είτε σε ό,τι αφορά το haircut είτε σε ό,τι αφορά τη μετακύληση του χρέους, το χρονικό διάστημα μετακύλησης;

Ευ. Βενιζέλος: Κατ' αρχάς, αυτά είναι λόγια χρησιμοποιείτε εσείς, εγώ δεν έχω χρησιμοποιήσει αυτές τις εκφράσεις. Η απόφαση της 21ης Ιουλίου έχει πολύ μεγάλη πολιτική και θεσμική σημασία. Για την Ελλάδα θα γίνει ό,τι καλύτερο. Δεν μπορεί να γίνει τίποτε λιγότερο από την 21η Ιουλίου. Άρα αυτή είναι ένα κεκτημένο πάρα πολύ σημαντικό για τη χώρα.

Εμείς, ούτως ή άλλως, κινούμαστε θεσμικά, κινούμαστε πάντα στο πλαίσιο των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Eurogroup και σε απόλυτο συντονισμό με τους θεσμικούς μας εταίρους. Οι συζητήσεις που γίνονται στα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης ή από διάφορους αναλυτές, ή από αυτούς που έχουν πολύ συγκεκριμένο συμφέρον για τη μία ή την άλλη έκβαση, δεν έχουν καμία σχέση με την γραμμή που ακολουθούμε εμείς σε συνεννόηση με τους εταίρους μας.

Θ. Κουκάκης (Εστία/in.gr): Σε συνέχεια της ερώτησης του συναδέλφου. Ο ίδιος ο Πρόεδρος του Eurogroup ο κ. Jean-Claude Juncker είπε ότι επανεξετάζεται η συμμετοχή των ιδιωτών στο πρόγραμμα ανταλλαγής ομολόγων στο PSI. Η ερώτηση είναι: προς ποια κατεύθυνση;

Ευ. Βενιζέλος: Όπως ξέρετε, η διαδικασία που έχει συμφωνηθεί με το Eurogroup και την οποία εφαρμόζουμε εμείς -γιατί εμείς είμαστε αυτοί που έχουν τον έλεγχο της διαδικασίας αλλά σε συνεννόηση με τους εταίρους μας- περιλαμβάνει την αποστολή μιας διερευνητικής επιστολής δικής μου, προς 57 ομολόγους μου σε διάφορες χώρες. Αυτό το LOΙ λοιπόν έχει απαντηθεί. Τώρα είναι η στιγμή της αξιολόγησης των απαντήσεων και αυτό προβλέπεται από τη διαδικασία.

Στ. Μονεμβασιώτης (Alpha TV): Είπατε νωρίτερα κ. Υπουργέ ότι μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τα διαθέσιμά μας. Θέσατε και μια παράμετρο στη συνέχεια για την εκταμίευση της έκτης δόσης να ανταποκριθεί η κοινωνία και όλοι μας στο κάλεσμα που κάνει η Κυβέρνηση.

Ευ. Βενιζέλος: Όχι. Αυτό που είπα είναι ότι πρέπει να ψηφίσουμε τα μέτρα, πρέπει να προχωρήσουμε τις διαρθρωτικές αλλαγές, πρέπει να συμμορφωθούμε στις υποχρεώσεις που έχουμε οι οποίες είναι πολύ βαριές και έρχονται και όλες μαζί, άρα πρέπει να κάνουμε μια υπερπροσπάθεια για να βγούμε από την κατάσταση αβεβαιότητας και ανασφάλειας στην οποία βρισκόμαστε.

Στ. Μονεμβασιώτης (Alpha TV): Με βάση τη διόρθωση που μου κάνετε, θέλω να σας ρωτήσω το εξής: μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει έστω κι ένα ενδεχόμενο στο τέλος Νοεμβρίου να μην μπορεί το δημόσιο να καλύψει τις υποχρεώσεις του απέναντι σε μισθούς, συντάξεις και προμηθευτές;

Ευ. Βενιζέλος: Θα σας απαντήσω. Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι. Η Ελλάδα θα καλύψει όλες τις υποχρεώσεις της που απορρέουν κατ' αρχάς από τη λήξη τίτλων της. Δεν υπάρχει περίπτωση να μείνει ακάλυπτος τίτλος του ελληνικού δημοσίου και επίσης όλες τις υποχρεώσεις της απέναντι στους πολίτες που εξαρτώνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αλλά για να υπάρχει ο κρατικός προϋπολογισμός και για να πληρώνονται από αυτόν συμπολίτες μας με μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και επιχορηγήσεις, πρέπει οι ίδιοι οι πολίτες να πληρώνουν τους φόρους και τις άλλες υποχρεώσεις τους. Και για σκεφτείτε τι σημαίνει να μην πληρώσει το ελληνικό δημόσιο τις εσωτερικές του υποχρεώσεις;

Πόσα έχουμε λοιπόν για να πληρώσουμε τις εσωτερικές υποχρεώσεις; Συγκεντρώνοντας τα φορολογικά μας έσοδα και παίρνοντας αυτά που μας δίνουν ως δάνεια και βοήθεια οι εταίροι μας. Άρα ποιος σκέφτεται αυτή την ερώτηση, για να δώσει αυτή την απάντηση; Πρέπει να τη σκεφτεί ο καθένας αυτή την ερώτηση.

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Ο ομότιτλός σας, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Πάγκαλος, αντέδρασε λέγοντας ότι οι πολίτες δεν έχουν να πληρώσουν και έχει εξαντληθεί η φοροδοτική τους ικανότητα. Δεν αντέδρασα εγώ λοιπόν μόνο.

Ευ. Βενιζέλος: Κατ' αρχάς, ο κ. Πάγκαλος εξήγησε ο ίδιος ότι δεν πρέπει ποτέ να τον ερμηνεύει κάποιος που στερείται της αίσθησης του χιούμορ. Αυτό έχει πει ο ίδιος ο κ. Πάγκαλος, ο οποίος είπε αυτά που είπε. Ξέρετε, μπορείτε να διακρίνετε ποιο ήταν το μέρος το οποίο είχε πολιτικό χαρακτήρα και ποιο ήταν μέρος χάριν αστεϊσμού.

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Το χιούμορ μπορεί να ήταν στο μέρος των συνεπειών. Αλλά είπε χτες χαρακτηριστικά ότι «έχει εξαντληθεί η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών» και χρησιμοποίησε αυτή την έκφραση. Το πρώτο ερώτημα είναι εάν υπάρχει συζήτηση για μεγαλύτερο κούρεμα των ομολόγων στη συμφωνία PSI. Αυτό να μας το ξεκαθαρίσετε, αν μπορείτε φυσικά.

Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε που το λέω, ζητάω χίλια συγνώμη, όταν κάνουμε αυτή τη συζήτηση έχουμε συνείδηση των επιπτώσεων αυτής της συζήτησης η οποία διεξάγεται στην Ελλάδα με το Έλληνα Υπουργό Οικονομικών και μπορεί το κάθε διεθνές Μέσο ενημέρωσης να ισχυριστεί ότι χρησιμοποιεί ως πηγή όχι τις απαντήσεις μου, αλλά τις ερωτήσεις σας, οι οποίες απευθύνονται σε εμένα;

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Μισό λεπτό, μα ανέφερε χτες ο κ. Juncker ότι εξετάζονται τεχνικές τροποποιήσεις της συμφωνίας της 21ης Ιουλίου. Σήμερα, λοιπόν, το Χρηματιστήριο -και όχι μόνο- καταβαραθρώνεται επειδή υπάρχει διάχυτη στην ατμόσφαιρα η εντύπωση ότι η συμφωνία ανταλλαγής των ομολόγων, θα προβλέπει μεγαλύτερο κούρεμα πάνω από 21%.

Ευ. Βενιζέλος: Μα κατ' αρχάς επειδή υποτίθεται ότι κάνουμε μια συζήτηση η οποία έχει και τεχνικά χαρακτηριστικά, το 21% δεν είναι μείωση της ονομαστικής αξίας των ελληνικών ομολόγων.

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Όχι. Είναι σε όρους καθαρής παρούσας αξίας.

Ευ. Βενιζέλος: Το 21% είναι μια συμφωνία που έχει επέλθει μεταξύ των Τραπεζών, των εποπτικών Αρχών και των ελεγκτών τους για το πώς πρέπει να λογιστεί στα βιβλία τους η συμμετοχή τους στο PSI. Δεν έχει καμία σχέση με την ονομαστική αξία των ελληνικών ομολόγων. Άρα, είναι άλλο το τι ζημίες θα εγγράψουν λογιστικά οι Τράπεζες ανάλογα με το σε ποια βιβλία τηρούσαν τους ελληνικούς τίτλους ή άλλους τίτλους και άλλο το τι γίνεται με τα ελληνικά ομόλογα.

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Συγνώμη έχουν εγγράψει ζημιές οι Τράπεζες. Ήδη στο εξάμηνο οι ελληνικές Τράπεζες έχουν εγγράψει ζημιές.

Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε εκ μέρους των Τραπεζών με ρωτάτε ή εκ μέρους του ελληνικού λαού;

Χρ. Ζιώτης (Ελευθεροτυπία/Bloomberg): Δεν είμαι εκπρόσωπος των Τραπεζών.

Ευ. Βενιζέλος: Αφήστε λοιπόν να σας απαντήσω! Κάθε κομιστής ομολόγων όπως και κάθε κάτοχος μετοχών αναλαμβάνει ένα κίνδυνο από τη διακύμανση τίτλων οι οποίοι κινούνται σε αγορές, πρωτογενείς και δευτερογενείς. Μεσοσταθμικά και ιστορικά οι κάτοχοι τίτλων και μετοχών μάλλον κερδίζουν, παρά χάνουν.

Εμάς μας ενδιαφέρει με θεσμικά κριτήρια να κάνουμε το καλύτερο για την Ελλάδα και βεβαίως στη συνέχεια και για την Ευρωζώνη. Υπάρχει λοιπόν η απόφαση, βεβαίως και εξετάζονται οι όροι εφαρμογής της απόφασης και είπα και προηγουμένως ότι η διαδικασία αυτή προέβλεπε μία διερευνητική επιστολή, ένα LOI. Αυτό απεστάλη, έχουμε τις απαντήσεις, αξιολογούμε τις απαντήσεις. Έτσι έχουμε πει.

Ε. Λάσκαρη (Τα Νέα): Λίγο νωρίτερα ο κ. Χάρης Καστανίδης μιλώντας στο ΒΗΜΑ FM έκανε μία τοποθέτηση...

Ευ. Βενιζέλος: Μη με ρωτήσετε, δεν έχω ακούσει τι είπε ο κ. Καστανίδης και δεν πρόκειται να σχολιάσω κανένα συνάδελφό μου, ακόμη και αν τον είχα ακούσει ο ίδιος, πολύ περισσότερο όταν δεν τον έχω ακούσει και δε θα αρκεστώ στη μεταφορά των λεγομένων του από σας, λοιπόν μην κάνετε τον κόπο.

Ε. Λάσκαρη (Τα Νέα): Μπορούμε να ελπίζουμε σε μία πολιτική σας τοποθέτηση στη διάρκεια της ημέρας;

Ευ. Βενιζέλος: Ναι, αλλά δεν πρόκειται να σχολιάσω κανέναν συνάδελφό μου, πολύ περισσότερο αν δεν έχω ακούσει τι έχει πει.

Ε. Λάσκαρη (Τα Νέα): Να σας θέσω λοιπόν το θέμα, σα να το ρωτάω εγώ. Υπάρχει εναλλακτική για την Κυβέρνηση, που να προβλέπει εγκατάλειψη του μνημονίου και να τα βγάλουμε πέρα μόνοι μας στο εσωτερικό, με τις δικές μας δυνάμεις; Ευχαριστώ.

Ευ. Βενιζέλος: Με συγχωρείτε, έχω μιλήσει πολλή ώρα προηγουμένως για το θέμα αυτό. Σας κούρασα με μια μακρά εισαγωγή, χρειάζεται να τα επαναλάβω;

Ε. Λάσκαρη (Τα Νέα): Επειδή αυτό είπε ο κ. Καστανίδης τέλος πάντων το έθεσα κι εγώ.

Ευ. Βενιζέλος: Νομίζω ότι τον παρερμηνεύετε, αλλά μη με εμπλέκετε σε μία συζήτηση η οποία αδικεί τους πάντες, διότι ο ίδιος είναι αυτός που θα πει τι είπε, εγώ δεν τον έχω ακούσει κι επειδή ξέρω τις απόψεις του πολλά χρόνια, γιατί είμαστε μαζί από παιδιά κι επειδή είμαστε μαζί στο Υπουργικό Συμβούλιο και την Κυβερνητική Επιτροπή είμαι βέβαιος ότι λέει αυτά που λέω κι εγώ εδώ.

Γ. Παππούς (Mega): Μια διευκρίνιση θα ήθελα για τα ταμειακά διαθέσιμα. Επειδή αναφερθήκατε στην υποχρέωση των πολιτών να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, ειδικά στο τελευταίο τρίμηνο, να συμπεράνουμε ότι εάν δεν εισπραχθούν οι φόροι που περιμένετε να εισπραχθούν θα υπάρχει πρόβλημα με τα ταμειακά διαθέσιμα ή είναι δύο ξεχωριστά πράγματα;

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, έχουμε κάνει υπολογισμούς σε σχέση με τις ταμειακές ροές. Οι υπολογισμοί μας είναι ασφαλείς. Πρέπει να σας πω ότι όλα τα μέτρα της τελευταίας δέσμης αξιολογούνται από την τρόικα και εγγράφονται στον προϋπολογισμό, ούτως ή άλλως του 2011 και πολύ περισσότερο του 2012, γιατί εκεί ανήκει το πολύ μεγαλύτερο μέρος, με πάρα πολλές εκπτώσεις, έτσι ώστε να έχει συνεκτιμηθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό οποιαδήποτε απώλεια στην εφαρμογή.

Αλλά αυτό δεν είναι χωρίς τέλος, γιατί όταν αναγκαζόμαστε να κάνουμε τέτοιου είδους υπολογισμούς αναγκαζόμαστε να πάρουμε και πρόσθετα μέτρα και κάποιοι πολίτες που είναι συνεπείς αδικούνται. Η μεγαλύτερη αδικία λοιπόν είναι η φοροδιαφυγή και η παραοικονομία, μια δεύτερη πολύ σημαντική αδικία είναι η διάκριση μεταξύ αυτών που είναι συνεπείς και υπεύθυνοι και αυτών που περιμένουν να σηκώσουν το βάρος κάποιοι άλλοι.

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Κύριε Υπουργέ, στις αρχές Σεπτέμβρη σε συνέντευξη που είχατε δώσει πάλι προς τους οικονομικούς συντάκτες, είχατε θέσει θέμα πολιτικής διαπραγμάτευσης -όχι προφανώς με την τρόικα, αλλά για το τι μέλλει γενέσθαι για το επόμενο διάστημα- κι είχατε μιλήσει τότε για την ανάγκη λήψης αντιϋφεσιακών μέτρων, μέτρων ανάσχεσης της ύφεσης.

Η τρόικα τότε έφυγε, εσείς είπατε ότι αυτό έγινε κατόπιν συνεννόησης δικής σας, μεσολάβησε τι μεσολάβησε, έγινε η Σύνοδος του IMF και στη συνέχεια δεν ακούσαμε ξανά για τα αντιϋφεσιακά μέτρα και ακολούθησε ένα μπαράζ σαρωτικών μέτρων τα οποία βάλατε. Λοιπόν, υποτίθεται ότι όλα αυτά τα μέτρα, ακίνητα, φόρο αλληλεγγύης και λοιπά θα έκαναν κάποια οροφή.

Ακούσαμε εχθές τον κ. Rehn να λέει ότι "τα μέτρα αυτά αξιολογούνται κι ότι ίσως κατά τη γνώμη μου δεν είναι και επαρκή". Δηλαδή έθεσε ζήτημα καινούριων μέτρων. Ακούμε σήμερα εσάς να μας λέτε ότι τελικά η Σύνοδος του Eurogroup αναβάλλεται για μια σειρά λόγους, οι οποίοι είναι πέρα για πέρα προβλέψιμοι.

Δηλαδή και η Σύνοδος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 17-18 Οκτώβρη ήταν γνωστή και ο πρώτος λόγος που επικαλεστήκατε ήταν επίσης γνωστός και μπαίνει ζήτημα αυτή τη στιγμή για το θέμα της αξιολόγησης της τρόικας η οποία δεν ήταν μέχρι τώρα στην ημερήσια διάταξη.

Ευ. Βενιζέλος: Θα σας λείψει ένα Eurogroup ακόμη;

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Όχι δε θα μου λείψει κ. Υπουργέ, απλώς θέλω να επισημάνω την ελευθεριότητα ορισμένων πολιτικών να λένε πράγματα τη μία μέρα, να τα αναιρούν την άλλη και να υποστηρίζουν πράγματα εντελώς αντίθετα από αυτά που υποστήριξαν το προηγούμενο 24ωρο. Αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα νεύρα του ελληνικού λαού..

Ευ. Βενιζέλος: Εδώ αυτό γίνεται και ιστορικά, εδώ αλλάζουν ιστορικές εκτιμήσεις πολιτικών δυνάμεων. Εδώ αναθεωρούνται θεμελιώδεις ιστορικές εκτιμήσεις κομματικών δυνάμεων, οι συγκυριακές εκτιμήσεις μπορεί να μην αλλάζουν;

Θ. Κανιάρης (Ριζοσπάστης): Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι ένας πολιτικός έχει την ελευθερία του λόγου να λέει την Τετάρτη άλφα και την άλλη μέρα βήτα; Λοιπόν, επειδή θέλω να επισημάνω ότι τα νεύρα του ελληνικού λαού είναι πάρα πολύ τεντωμένα, πέστε επιτέλους αν τελικά τα μέτρα τα οποία λήφθηκαν είναι τα τελευταία ή αν μπαίνει αυτή τη στιγμή ζήτημα κατάργησης της συλλογικής σύμβασης όπως ζητάει η τρόικα από το Υπουργείο Εργασίας. Ευχαριστώ.

Ευ. Βενιζέλος: Αρχίζω λοιπόν την απάντησή μου κι εγώ τώρα, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό που είπα ισχύει απολύτως, χρειαζόμαστε μέτρα ανάσχεσης της ύφεσης. Ένα μέτρο ανάσχεσης της ύφεσης υπάρχει, στο σημείο στο οποίο βρισκόμαστε, επειδή έπρεπε να αποδεχθούμε λόγω ανάγκης ταχύρυθμη και σκληρή δημοσιονομική προσαρμογή μέσα σε 2,5 χρόνια. Το μέτρο αυτό είναι η εφαρμογή του νέου προγράμματος και η αλλαγή των επιπέδων ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

Εάν δεν εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα, το οποίο είναι εμπροσθοβαρές και το οποίο συνεπάγεται αλλαγή των επιπέδων ρευστότητας του Ελληνικού Δημοσίου και του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, άρα άλλες δυνατότητες πιστωτικής επέκτασης, άλλες δυνατότητες χρηματοδότησης για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, δεν πρόκειται να ανασχεθεί η ύφεση.

Ό,τι σημαντικότερο έχουμε να κάνουμε για την ανάπτυξη είναι να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς στόχους και να ισχύσει το νέο πρόγραμμα, αυτό είναι το σημαντικότερο. Σημαντικότερο, από οποιαδήποτε άλλη παρέμβαση. Όλες οι παρεμβάσεις είναι σημαντικές, όλες προϋποθέτουν την αλλαγή των επιπέδων ρευστότητας, αυτό είναι το σημαντικότερο.

Ισχύει λοιπόν απολύτως η δήλωσή μου, αυτός είναι ο άξονας της πολιτικής που εφαρμόζουμε. Η πολιτική που εφαρμόζουμε είναι πολιτική ανάσχεσης της ύφεσης και υποστήριξης της επιστροφής σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και για να γίνει αυτό πρέπει να εκπληρωθούν δημοσιονομικοί και χρηματοοικονομικοί όροι, συνδεόμενοι με την εφαρμογή των αποφάσεων της 21ης Ιουλίου και με την έναρξη εφαρμογής του νέου προγράμματος.

Δεν είπε ο κ. Rehn κατά τη διάρκεια του Eurogroup ότι θα απαιτηθούν νέα μέτρα και ιδίως δημοσιονομικά. Βεβαίως υπήρξαν υπουργοί, όπως ο συνάδελφός μου του Βελγίου, ο οποίος τόνισε ότι δεν μπορούν να ληφθούν άλλα δημοσιονομικά μέτρα.

Και σας εξηγώ κατ’ επανάληψη σήμερα ότι εάν είχαμε προχωρήσει ενωμένοι ως κοινωνία και συνεπείς, δηλαδή χωρίς αντιφάσεις τις διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες δεν πιστεύουμε όσο πρέπει και όλοι στην Ελλάδα, θα είχαμε αποσυμφορήσει σε κάποιο βαθμό τον ελληνικό λαό σε σχέση με τα φορολογικά μέτρα.

Αν ήμασταν πολιτικά ενωμένοι και υπεύθυνοι, αν υπήρχε υψηλός βαθμός πολιτικής συναίνεσης, επίσης θα υπήρχε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και αυτό θα είχε επίσης ευεργετικές επιπτώσεις για τον Έλληνα πολίτη και τις επιβαρύνσεις του. Η στάση της Αντιπολίτευσης, η έλλειψη πολιτικής συναίνεσης, λειτουργεί αρνητικά εις βάρος του πολίτη, ο οποίος επωμίζεται περισσότερα μέτρα λόγω διεθνούς δυσπιστίας, για την αποφασιστικότητα και την ικανότητα της χώρας να προχωρήσει. Όχι της Κυβέρνησης, όχι της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, της χώρας.

Μ. Χριστοδούλου (Ισοτιμία/Banking News): Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω αν ο προϋπολογισμός αφήνει ένα ανοιχτό ενδεχόμενο, ένα μικρό παράθυρο, φέτος με το έλλειμμα στο 9% λόγω της ύφεσης, να υπάρξουν πρόσθετες παρεμβάσεις.

Ευ. Βενιζέλος: Όχι - όχι, θα σας το πω πάρα πολύ καθαρά και θέλω να είναι απολύτως σαφές και για τον ελληνικό λαό. Η εκτίμηση που έχουμε κάνει από κοινού με τον Τρόικα για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, δηλαδή για το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2011 είναι ότι μπορούμε να πετύχουμε στόχο 8,5%, αλλά εάν δεν είμαστε αποτελεσματικοί και συνεπείς το τελευταίο τρίμηνο, μπορεί πράγματι να φτάσουμε στο 9%. Να χάσουμε 0,5% καθοδόν το τελευταίο τρίμηνο.

Τα μέτρα που έχουμε πάρει για το 2012 και οι στόχοι του 2012 μπορούν να αφομοιώσουν και αυτό το ενδεχόμενο. Είναι όμως πάρα πολύ κρίσιμο για τη χώρα η αφετηρία του 2012 να είναι η καλύτερη δυνατή. Δηλαδή στην αφετηρία του 2012 να είμαστε με έλλειμμα του ΄11, 8,5%.

Ακόμη όμως κι αν χρειαστεί να ξεκινήσουμε από το 9 που είναι μέσα στο εύρος της εκτίμησης, θα έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε τη διαφορά το 2012. Όμως πρέπει να κάνουμε την επιλογή που είναι ασφαλής και αξιόπιστη και η επιλογή είναι να επιτύχουμε έλλειμμα 8,5%, δηλαδή δημοσιονομικό έλλειμμα 8,5%, πρωτογενές έλλειμμα το οποίο είναι πολύ μικρότερο, είναι της τάξεως του 1,5% το 2011.

Κ. Τσαχάκης (Έθνος): Στους τρεις λόγους που αναφέρατε για την αναβολή του Eurogroup είναι και η ολοκλήρωση της έκθεσης της Τρόικας.

Ευ. Βενιζέλος: Ξέχασα να απαντήσω στον συνάδελφό σας προηγουμένως, συγγνώμη, ζητάω χίλια συγγνώμη. Τώρα που το είπατε αυτό μου το θυμίσατε. Δεν υπήρξε καμία απόφαση να συνεδριάσει το Eurogroup σε έκτακτη συνεδρίαση στις 13 Οκτωβρίου. Υπήρξαν σκέψεις. Υπήρξε η σκέψη να τοποθετηθεί και μία συνεδρίαση στις 13 Οκτωβρίου.

Αποφασίσαμε όχι γιατί το κακό της Ελλάδας, αλλά για διευκόλυνση των διαδικασιών να μην προσδιορίσουμε την ημέρα πραγματοποίησης της συνεδρίασης για να μην δημιουργούνται προσδοκίες και να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις, ότι μετά δεν πετύχαμε να έχουμε την έκθεση στις 13, δεν ψήφισε το Κοινοβούλιο της Σλοβακίας στις 12 αλλά μπορεί να ψηφίσει στις 15, και είπαμε να κινηθούμε με ασφαλέστερο τρόπο. Να συνεδριάσουμε έχοντας μετά βεβαιότητος όλα τα δεδομένα πάνω στο τραπέζι.

Δημοσιογράφος: Αυτό που θέλω να ρωτήσω εγώ σχετίζεται με την αξιολόγηση της Τρόικας. Αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο ήρθαν τεχνικά κλιμάκια και άρχισε η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας. Βρισκόμαστε ενάμιση μήνα μετά και θέλω να σας ρωτήσω ποια είναι τα ανοιχτά μέτωπα με την Τρόικα. Δηλαδή αυτή την περίοδο τι συζητάτε; Για τον προϋπολογισμό, είπατε ότι έχουμε συμφωνία. Πού υπάρχει ακόμα διαπραγμάτευση; Στα διαρθρωτικά; Στα εργασιακά; Στις ιδιωτικοποιήσεις; Σε κάτι άλλο; Και εντέλει, η αξιολόγηση της Τρόικας θα αφορά την έκτη δόση ή από τα λεγόμενά τους προκύπτει η πρώτη δόση του νέου δανείου;

Ευ. Βενιζέλος: Απάντησα. Λοιπόν, ξανά. Έχουμε συμφωνήσει λοιπόν στον προϋπολογισμό του 2011 και του 2012. Καταθέσαμε τον προϋπολογισμό του 2012. Έχουμε να αναπροσαρμόσουμε το μεσοπρόθεσμο. Δηλαδή πρέπει να συμφωνήσουμε στις νέες προβολές για το 2013 και 2014. Αυτό θα ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του 2012 γιατί έχουμε πολυετή προϋπολογισμό λόγω του μεσοπροθέσμου προγράμματος δημοσιονομικής στρατηγικής.

Επίσης έχουμε πολλά θέματα διαρθρωτικού χαρακτήρα, τα οποία πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε μόνοι μας, δεν χρειάζεται να περιμένουμε να μας τα πει καμία Τρόικα. Θέματα που αφορούν την αγορά εργασίας, το άνοιγμα των επαγγελμάτων, τη μείωση των δαπανών σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι οι τομείς της κοινωνικής πολιτικής όπου έχουμε φαινόμενα δαπάνης πολύ  μεγαλύτερης από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και γίνεται μια κολοσσιαία προσπάθεια από το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ούτω καθεξής.     

Έχουμε θέματα Δημόσιας Διοίκησης, θέματα Δικαιοσύνης, τα οποία πρέπει να δούμε και τα οποία έπρεπε να τα έχουμε δει προ δεκαετιών, έπρεπε να τα έχουμε δει προ ετών. Τα βλέπουμε τώρα. Έχει πυκνωθεί πάρα πολύ ο χρόνος. Πράγματα που μπορούσαν να γίνουν μέσα σε ένα μήνα, τώρα πρέπει να γίνονται μέσα σε μισή ημέρα. Αυτό κάνουμε τώρα. Εντάξει;            

Τώρα θα κλείσουμε. Κάντε εσείς μια ερώτηση, μία και άλλη μία και θα κλείσουμε γιατί νομίζω ότι τα είπαμε όλα.   

Ν. Ρογκάκος (Antenna TV): Υπάρχουν συζητήσεις και ακούγεται ότι υπάρχουν συζητήσεις στην Ευρώπη, ο μόνιμος μηχανισμός κ. Υπουργέ, το ESM να έρθει πιο μπροστά από το 2013. Θέλω να μου πείτε εάν ισχύει κάτι τέτοιο και τι σημαίνει για τη χώρα μας εάν συμβεί. Και το δεύτερο ερώτημα- αν μου επιτρέπετε- φορολογικό για αντικειμενικές και ακίνητα κ. Υπουργέ. Μέσα ο προϋπολογισμός έχει 3,7 δις για το ΄12 από φόρο περιουσίας. Τι θα συμβεί;

Ευ. Βενιζέλος: Σε σχέση με το ESM. Η συνθήκη για το ESM έχει υπογραφεί και προβλέπει την έναρξη εφαρμογής του νέου μόνιμου μηχανισμού από τον Ιούλιο του 2013. Υπάρχουν χώρες που θεωρούν ότι πρέπει να επιταχυνθεί η εφαρμογή του νέου μηχανισμού ώστε να αναλάβει ο νέος μηχανισμός πλήρως τώρα που ούτως ή άλλως διευρύνεται ο ρόλος του προσωρινού μηχανισμού. Αυτό όμως δεν έχει συζητηθεί. Δεν έχουμε συζητήσει με οργανωμένο τρόπο γύρω από το ενδεχόμενο αυτό. Είναι ιδέα την οποία προωθούν διάφορες χώρες. Χθες στο EUROGROUP στο θέμα αυτό αναφέρθηκε ο Ολλανδός συνάδελφός μου, αλλά δεν έγινε κάποια οργανωμένη συζήτηση.

Τώρα, σε σχέση με τις αντικειμενικές αξίες. Η νομοθεσία προβλέπει πάντα τη δυνατότητα προσαρμογής των αντικειμενικών αξιών. Αυτό δεν έγινε πέρυσι γιατί η αγορά στην πραγματικότητα δεν λειτουργεί και θέλουμε πάρα πολύ να βοηθήσουμε να λειτουργήσει η αγορά.

Έχω πει επίσης με αφορμή το ειδικό τέλος δομημένων επιφανειών που εισπράττεται μέσω του λογαριασμού του ηλεκτρικού ρεύματος, ότι στο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα θα δούμε συνολικά το ζήτημα της επιβάρυνσης των ακινήτων. Άρα δεν υπάρχει τίποτα νεώτερο σε σχέση με τα ακίνητα και σε σχέση με τις αντικειμενικές αξίες.

Μάλιστα το γεγονός ότι δεν αυξήσαμε τις αντικειμενικές αξίες, είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους πήραμε τα πρόσθετα μέτρα το 2011. Ένας από τους λόγους που πήραμε τα πρόσθετα μέτρα του 2011 είναι ότι δεν αυξήσαμε τις αντικειμενικές αξίες και επίσης το ότι δεν επιβάλλαμε αυξημένο ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αναψυκτικά, και γι' αυτό το λόγο δεν αυξήσαμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αναψυκτικά.    

Θ. Παπαδής (Ημερησία): Κύριε Υπουργέ, να μιλήσουμε λίγο για την 21η Ιουλίου, θα επανέλθω. Είπατε : δεν μπορεί να γίνει κάτι λιγότερο από αυτά που συμφωνήσαμε στην 21η Ιουλίου. Είναι κεκτημένο. Έχει συζητηθεί να γίνει κάτι καλύτερο δηλαδή;

Ευ. Βενιζέλος: Κοιτάξτε, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ευρωζώνη πηγαίνουν πάντα – παρά τα προβλήματά τους, παρά τις στιγμές κρίσης και δυσκολίας και παρά τις αδράνειες και τις αντιφάσεις – προς το καλύτερο. Σας ευχαριστώ πολύ.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο