Καταργείται ο φόρος πολυτελείας.

Οικονομικές Ειδήσεις

15 Αύγουστος 2011
«Ενέσεις» στην αγορά με μειώσεις και στα συμβολαιογραφικά και δικηγορικά έξοδα για μεταβιβάσεις ακινήτων. Taxheaven.gr

Καταργείται ο φόρος πολυτελείας.

«Ενέσεις» στην αγορά με μειώσεις και στα συμβολαιογραφικά και δικηγορικά έξοδα για μεταβιβάσεις ακινήτων.

Φορο-ενέσεις στην αγορά μελετά το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να τονώσει τις πωλήσεις και μέσω αυτών το τρίπτυχο ανάπτυξη - απασχόληση - δημόσια έσοδα. Στο τραπέζι έχουν ήδη τεθεί προτάσεις που εκτείνονται από την κατάργηση του φόρου πολυτελείας, μέχρι δραστικές αλλαγές στη φορολογία ακινήτων που θα μπορούσαν να φτάσουν ακόμα και στην κατάργηση του ΦΠΑ 23% στα νεόδμητα.
Οι προτάσεις έρχονται μετά τη διαπίστωση ότι η αύξηση των συγκεκριμένων φόρων δεν έφερε την προσδοκώμενη αύξηση εσόδων καθώς η αγορά έχει «καθήσει» και τώρα η αναθέρμανσή της θα επιχειρηθεί μέσω της αντίστροφης οδού. Πολλαπλάσια αρνητικές, άλλωστε, είναι οι επιπτώσεις στην απασχόληση καθώς η μείωση του τζίρου οδηγεί σε λουκέτα και αύξηση της ανεργίας, η οποία είχε ήδη σκαρφαλώσει από τον περασμένο Μάιο - οπότε και τα τελευταία επίσημα στοιχεία - στο 16,6%.
Από την ερχόμενη εβδομάδα η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αρχίζει αλλεπάλληλες συσκέψεις για τη χάραξη των πρώτων γραμμών του νέου φορολογικού νομοσχεδίου καθώς στις 22 Αυγούστου, παράλληλα με την έλευση της τρόικας, θα αρχίσει η κατάρτιση ενός προσχεδίου αλλαγών, το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο σχεδιάζεται να κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου.


Τι εξετάζει το υπουργείο. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει:
■ Την κατάργηση του φόρου πολυτελείας. Επιβλήθηκε το 2010 σε αυτοκίνητα μεγάλης εργοστασιακής αξίας - από 20.000 ευρώ και πάνω - με συντελεστές που κυμαίνονται από 10% έως και 40%, ενώ με φόρο πολυτελείας 10% επιβαρύνεται σειρά προϊόντων, από κοσμήματα, μεταξωτά χαλιά, δέρματα ερπετών και γουναρικά, μέχρι θαλαμηγούς, σκάφη αναψυχής και αθλητισμού. Φόρος πολυτελείας 20% επιβλήθηκε σε αεροπλάνα, υδροπλάνα και ελικόπτερα ιδιωτικής χρήσης. Αρχικά το υπουργείο Οικονομικών προσδοκούσε αύξηση εσόδων 100 εκατ. ευρώ το 2010 από τον φόρο πολυτελείας, στη συνέχεια ο στόχος αναθεωρήθηκε στα 40 εκατ. ευρώ και εντέλει ούτε αυτά εισπράχθηκαν. Τώρα εξετάζεται κατάργηση του φόρου αφού εκτιμάται ότι το μέτρο, όχι μόνο δεν απέφερε τα αναμενόμενα στα δημόσια έσοδα αλλά και επέφερε σημαντικό πλήγμα σε μεγάλο αριθμό κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
■ Μειώσεις στη φορολογία ακινήτων. Στο τραπέζι έχουν πέσει πολλές προτάσεις, από μείωση των συντελεστών στους φόρους μεταβίβασης και παρεμβάσεις στις αμοιβές συμβολαιογράφων και δικηγόρων ώστε να μειωθεί το κόστος μεταβιβάσεων, μέχρι την πλήρη κατάργηση του ΦΠΑ 23% στα νεόδμητα. Οσον αφορά τους φόρους μεταβίβασης, θεωρείται δεδομένη η παρέμβαση μείωσης των συντελεστών. Σήμερα οι συντελεστές του ΦΜΑ στην Ελλάδα είναι 8% για αντικειμενική αξία έως 20.000 ευρώ και 10% για το τμήμα της αξίας πάνω από 20.000 ευρώ, γεγονός που κατατάσσει την Ελλάδα στις πρώτες θέσεις της κλίμακας φορολογικών επιβαρύνσεων ακινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο φόρος μεταβίβασης είναι 3,5% στην Αυστρία, 1%-6% στην Πορτογαλία, 5%-12,5% στο Βέλγιο και 10% στην Ιταλία. Πουθενά στην ΕΕ άλλωστε δεν συναντάται ΦΠΑ 23%. Στο μέτωπο αυτό, ο ενδοιασμός για την κατάργηση ή μη του ΦΠΑ ή έστω την αναστολή του, είναι περισσότερο πολιτικός αφού η επιβολή ΦΠΑ στα νεόδμητα συνοδεύτηκε από προσδοκίες αποκάλυψης του μαύρου χρήματος στην οικοδομή.
Για τα ακίνητα εξετάζεται και ενδεχόμενη παρέμβαση στα έξοδα δικηγόρου και συμβολαιογράφου, τα οποία εκτιμάται ότι αθροιστικά οδηγούν σε αύξηση του κόστους κατά 6%. Οι παρεμβάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση θα μπορούσαν να αφορούν μειώσεις των εισφορών που προβλέπονται στα συμβόλαια, λέει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Παράλληλα, με τις φορομειώσεις στα ακίνητα το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να προωθήσει από το 2012 και τη σταδιακή εξίσωση αντικειμενικών και αγοραίων τιμών, η οποία θα ψαλιδίσει σε αρκετές περιπτώσεις τα όποια οφέλη.
■ Μεγάλο κεφάλαιο αλλαγών αποτελούν και οι συντελεστές ΦΠΑ, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των οποίων έχουν επιφέρει καταλυτικό πλήγμα στην αγορά, ενώ η προαναγγελία μετάταξης του κλάδου της εστίασης από το 13% στο 23%, από την 1η Σεπτεμβρίου, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων. Σε πρώτη φάση, η μετάταξη της εστίασης θα εφαρμοστεί. Το θέμα όμως θα συζητηθεί εκ νέου στον διάλογο για το Φορολογικό όπου έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος η πρόταση για ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ 15%-18%.

Πηγή  Τα Νέα