Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις
Αλλες ειδήσεις

Ψηφίστηκε επί της αρχής και κατ’ άρθρο ο νέος Επενδυτικός Νόμος

Ψηφίστηκε επί της αρχής και κατ’ άρθρο ο νέος Επενδυτικός Νόμος

Δευτερολογία Υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας,  κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη,  στην ολομέλεια της Βουλής, για το νέο επενδυτικό νόμο

Ψηφίστηκε σήμερα από την ολομέλεια της βουλής, επί της αρχής και κατ’ άρθρο, ο νέος επενδυτικός νόμος για την «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή». Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο Υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, «ο νέος επενδυτικός νόμος είναι ένα από τα πιο κρίσιμα και σημαντικά νομοσχέδια για την επανεκκίνηση και αναθέρμανση της οικονομίας μας. Για το λόγο αυτό, η επιτυχημένη και αποτελεσματική υλοποίηση αυτού του νόμου αποκτά διαστάσεις εθνικού στοιχήματος».

Ο κ. Μιχάλης Χρυσοχοϊδης υπογράμμισε τη διάθεση για διακομματική συναίνεση που υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της κατάρτισης, διαβούλευσης και συζήτησης του νομοσχεδίου και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πολλές προτάσεις και παρατηρήσεις υιοθετήθηκαν στο τελικό σχέδιο. Όπως τόνισε ο υπουργός «η προσπάθεια για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει πεδίο ανούσιας και άσκοπης κομματικής αντιπαράθεσης. Αντίθετα, πρέπει να αποτελέσει γόνιμης σύνθεσης, συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ όλων των πολιτικών κομμάτων».

Ανάμεσα στις αλλαγές που έγιναν στο τελικό σχέδιο νόμου συμπεριλαμβάνονται:

1. Η αύξηση του χρόνου διάρκειας των φοροαπαλλαγών από 6 χρόνια για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 8 χρόνια για τις νέες, σε 8 και 10 χρόνια αντίστοιχα.

2. Η μείωση στο 50% του κατώτατου ύψους επενδυτικών σχεδίων γενικής επιχειρηματικότητας κατά κατηγορία επιχειρήσεων, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε μεγαλύτερο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων να συμμετέχουν.

3. Συγκεκριμένες τροποποιήσεις που καθιστούν σαφέστερη τη στόχευση των ειδικών επενδυτικών καθεστώτων και πιο λειτουργικό το χαρακτήρα τους.

4. Στα ειδικά επενδυτικά σχέδια, και πιο συγκεκριμένα στην κατηγορία Ενέργειας και Δικτύωσης, δύνανται να συμμετάσχουν και επιχειρήσεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται από σχήματα συνέργιας και δικτύωσης. Τα σχήματα αυτά απαρτίζονται από 10 τουλάχιστον επιχειρήσεις στην Περιφέρεια Αττικής και στο νομό Θεσσαλονίκης και από 5 τουλάχιστον επιχειρήσεις (από 10 που προβλεπόταν) στους λοιπούς νομούς της επικράτειας και λειτουργούν υπό τη μορφή κοινοπραξίας.

5. Υιοθετήθηκαν συγκεκριμένες βελτιώσεις σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες, χωρίς όμως να θίγεται ο γενικότερος σχεδιασμός για την ποιότητα των επενδυτικών σχεδίων.

6. Ενσωματώθηκαν χρήσιμες προτάσεις για την απλούστευση των διαδικασιών.

7. Με τροπολογία που κατατέθηκε για την προστασία των καταναλωτών από την καταδολίευση αντλιών καυσίμων, το ύψος των προστίμων για τη συμμετοχή στη διάπραξη του αδικήματος της καταδολίευσης ανήλθε στο ποσό των 50.000 € (ελάχιστο) έως 500.000 €. Στόχος της τροπολογίας είναι τα πρόστιμα να είναι τόσο αυστηρά ώστε να είναι πλήρως αποτρεπτικά για αυτούς που επιχειρούν να ξεγελάσουν και να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.

8. Η δυνατότητα υπαγωγής επενδύσεων που αφορούν στην ίδρυση, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων, αντί 4 που προβλεπόταν αρχικά.

9. Αναβαθμίζεται η κατηγορία υπαγωγής του νομού Αχαΐας από τη ζώνη Β στη ζώνη Γ, με αποτέλεσμα τα ποσά ενίσχυσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις να αυξηθούν από 30% σε 40%, για τις μεσαίες από 35% σε 45% και για τις μικρές και για τις πολύ μικρές από 40% σε 50%.

10. Μειώνεται σε 6 από 8 χρόνια το χρονικό διάστημα πέραν του οποίου μπορεί μια ξενοδοχειακή μονάδα να ενταχθεί στον επενδυτικό νόμο, ώστε να διευκολύνεται η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της επιχείρησης.

11. Στα επενδυτικά σχέδια που εγκαθίστανται σε Βιομηχανικές Επιχειρηματικές Περιοχές (ΒΕ.ΠΕ.) παρέχεται κατ’ εξαίρεση του ανώτατου ποσοστού (του 50 % δηλαδή) ενίσχυσης, 5 % επιπλέον των ποσοστών του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

12. Διαγράφεται η πρόβλεψη που αφορούσε τη διαπίστωση της φερεγγυότητας του επενδυτικού φορέα από την ύπαρξη εγγράφων στην «Τειρεσίας ΑΕ».

13. Απαγορεύεται η διανομή ή κεφαλαιοποίηση των ποσών των επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης καθώς και η απαλλαγή από καταβολή φόρου σε περίπτωση διάλυσης ή και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επιχείρησης. Επιδοτούνται οι επιχειρήσεις και όχι τα άτομα.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της δευτερολογίας του υπουργού:

«Αγαπητοί συνάδελφοι,

Στη διαμόρφωση των τελικών διατυπώσεων του επενδυτικού νόμου θα ήθελα να αναφερθώ στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, ο οποίος εχθές έκανε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια να στηρίξει με συναίνεση το νομοσχέδιο αυτό, καθώς και στον εισηγητή από την πλευρά του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και στη συνέχεια να περάσω σε μία γενικότερη αναφορά στο νομοσχέδιο.

Καταρχήν, θέλω να πω, σε σχέση με αυτό που είπε ο κ. Ροντούλης για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, στα επενδυτικά σχέδια που θα υποβάλλονται, στο πλαίσιο των ειδικών επενδυτικών καθεστώτων, θα ληφθεί μέριμνα με τις αποφάσεις που θα εκδοθούν, να πριμοδοτούνται με επιπλέον βαθμολογία τα επενδυτικά σχέδια στα οποία συμμετέχουν άτομα με ειδικές ανάγκες ή γονείς ή κηδεμόνες ή φορείς που τους εκπροσωπούν.

Επίσης -δεν είναι εδώ ο κ. Αυγενάκης που το ανέφερε- τα φωτοβολταϊκά δεν συμπεριλαμβάνονται στο νόμο και νομίζω ότι συμφωνήσαμε σε αυτό όλοι, για τον απλούστατο λόγο ότι τα φωτοβολταϊκά επιδοτούνται από άλλες διατάξεις ως προς την τιμή μονάδας ηλεκτρικής ενέργειας.

Θα ήθελα πολύ να δεχθώ και συμμερίζομαι την αγωνία του συναδέλφου του κ. Καρασμάνη για τα διατηρητέα κτίρια. Και κάναμε μία πρώτη κίνηση. Δυστυχώς δεν είναι κυρίως δικό μας θέμα, είναι ζήτημα του Υπουργείου Υποδομών. Υπάρχουν μία σειρά από ζητήματα χωροταξίας οικισμού, πολιτισμού, του Υπουργείου Πολιτισμού για τα διατηρητέα, που νομίζω ότι όποια ρύθμιση θα κάνουμε εμείς εδώ θα είναι αυθαίρετη και δεν θέλω να μπούμε σε δραστηριότητες άλλων Υπουργείων χωρίς σχετική προετοιμασία. Είμαι στη διάθεσή σας, προσωπικά, να το δούμε σε μία επόμενη φάση.

Να απαντήσω επίσης, στον πρώην Πρόεδρο της Βουλής, τον κ. Κακλαμάνη, που έχει πάρα πολύ δίκιο που αναφέρεται στη νέα σχέση που πρέπει να διαμορφωθεί μετά από διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Ένωση στη σχέση εθνικής συμμετοχής και ευρωπαϊκής συμμετοχής στο ΕΣΠΑ. Είναι ζωτικής ανάγκης να προχωρήσει το ΕΣΠΑ, για αυτό και είμαστε σε διαπραγμάτευση να αυξήσουμε την κοινοτική συμμετοχή, λόγω ελλείψεως εθνικών πόρων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να προσθέσω επίσης στην τροπολογία που καταθέσαμε για τις αντλίες βενζίνης, για την προστασία από την καταδολίευση των καταναλωτών, στην παράγραφο ε’ της τροπολογίας, το ύψος του προστίμου, τροποποιείται ως εξής: το ελάχιστο 50.000 € και μέχρι 500.000 € για τα πρόστιμα για να είναι αυστηρά ώστε να είναι πλήρως αποτρεπτικά για αυτούς που επιχειρούν να ξεγελάσουν και να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.

Κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης καταγράψαμε σχόλια, προτάσεις και παρατηρήσεις φορέων, οικονομολόγων και ανθρώπων της αγοράς. Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην αρμόδια Επιτροπή, όπου οφείλω να πω ότι έγινε ένας ιδιαίτερα γόνιμος διάλογος και ακούστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις από συναδέλφους από όλα τα πολιτικά κόμματα.

Αρχικά, αναφορικά με τα ειδικά και γενικά επενδυτικά καθεστώτα: Πολλοί οικονομολόγοι και συντάκτες οικονομοτεχνικών μελετών χαιρέτησαν την ύπαρξη των ειδικών καθεστώτων και πρότειναν συγκεκριμένες τροποποιήσεις που καθιστούν σαφέστερη τη στόχευση τους και πιο λειτουργικό το χαρακτήρα τους. Τα σχόλια αυτά, σε μεγάλο βαθμό, έχουν υιοθετηθεί στο τελικό σχέδιο νόμου.

Όσον αφορά τα γενικά επενδυτικά καθεστώτα, η κριτική, που υπήρξε κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, αναφέρεται σε θέματα ασάφειας και απουσίας στόχευσης. Πρόκειται όμως για σχόλια και παρατηρήσεις που απαντώνται στο αμέσως επόμενο άρθρο του επενδυτικού νόμου, το άρθρο 7, όπου και σαφώς προβλέπεται ετήσιος προγραμματισμός των ενισχύσεων.

Σε σχέση με το εύρος των μη επιλέξιμων κλάδων, διατυπώθηκαν πολλές παρατηρήσεις για κατηγορίες οικονομικών δραστηριοτήτων της Εθνικής Ονοματολογίας που έχουν εξαιρεθεί από το σύνολο των επιλέξιμων κλάδων που προβλέπει το σχέδιο Νόμου. Θα πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι το σχέδιο Νόμου προσδιορίζει με σαφήνεια οτιδήποτε αφορά την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων υψηλής οικονομικής απόδοσης.

Πολλά σχόλια ζητούσαν την απάλειψη/τροποποίηση διατάξεων που έχουν περιληφθεί στο σχέδιο Νόμου διότι αποτελούν συμβατική υποχρέωση της χώρας ως προς την Κοινοτική Νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων και τις κανονιστικές διατάξεις για την εφαρμογή προγραμμάτων περιφερειακής ανάπτυξης. Όλες αυτές οι παρατηρήσεις λήφθηκαν υπόψη και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο του νόμου.

Παράλληλα, έγιναν σχόλια και κατατέθηκαν υπομνήματα που αφορούσαν συγκεκριμένες τροποποιήσεις στις συνθήκες πρόσβασης στις επιχορηγήσεις. Τη διευκόλυνση δηλαδή της πρόσβασης στις επιχορηγήσεις για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες αλλά και για συγκεκριμένες κατηγορίες οικονομικών δραστηριοτήτων.

Σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες έγιναν πολλές παρεμβάσεις από πολλούς επενδυτές που θεωρούσαν ότι θίγεται η βιωσιμότητα και η αρτιότητα των επενδυτικών τους σχεδίων. Οι προτάσεις αξιολογήθηκαν ως προς τα τεχνικοοικονομικά τους χαρακτηριστικά και με βάση τις προτάσεις αυτές υιοθετήθηκαν αρκετές συγκεκριμένες βελτιώσεις, χωρίς όμως να θίγεται ο γενικότερος σχεδιασμός για βελτίωση της ποιότητας των επενδυτικών σχεδίων.

Διατυπώθηκαν επίσης χρήσιμες προτάσεις για την απλούστευση των διαδικασιών. Και αυτές οι προτάσεις  μελετήθηκαν συστηματικά και μάλιστα πολλές από αυτές έχουν υιοθετηθεί στο τελικό σχέδιο του Επενδυτικού Νόμου.

Μια ιδιαίτερα σημαντική παράμετρος του νομοσχεδίου έχει να κάνει με το ύψος των επενδυτικών σχεδίων. Πολλά σχόλια επέκριναν το κατώτατο ύψος των υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων ως ιδιαίτερα υψηλό για τις οικονομικές δυνατότητες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, προχωρήσαμε σε μείωση του κατώτατου ύψους των  επενδυτικών σχεδίων γενικής επιχειρηματικότητας στο 50%, από αυτό που προβλεπόταν αρχικά, κατά κατηγορία επιχειρήσεων, ώστε να προσελκύσουμε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Διατυπώθηκαν ακόμη σχόλια για την απουσία επενδυτικού καθεστώτος που να ενισχύει άμεσα την απασχόληση. Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Η στόχευση και το περιεχόμενο του νόμου αφορά την επενδυτική διαδικασία στο σύνολο της. Για εμάς μια επενδυτική προσπάθεια για να θεωρηθεί επιτυχημένη και συμβατή με το πνεύμα του νόμου θα πρέπει ασφαλώς να έχει και οφέλη για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Πιο βασικό όφελος, είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου, το κριτήριο της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης έχει σημαντικό ρόλο και ειδική βαρύτητα στα κριτήρια βαθμολογίας των επενδυτικών σχεδίων. Υπάρχει βέβαια και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο που στηρίζει την απασχόληση.

Ο χαρακτήρας των φοροαπαλλαγών του νέου Επενδυτικού Νόμου θα έχει ουσιώδεις διαφορές από τη χρησιμοποίηση των φοροαπαλλαγών σε προγενέστερους επενδυτικούς νόμους. Οι φοροαπαλλαγές αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Ένα μεγάλο κίνητρο θα έλεγα. Από κει και πέρα, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, πολλοί οικονομολόγοι και σύμβουλοι επιχειρήσεων, με βάση την εμπειρία του παρελθόντος, πρότειναν την απλούστευση της διαδικασίας αξιοποίησης των φοροαπαλλαγών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι πιο πολλοί από εσάς αναφέρατε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι ένα από τα πιο κρίσιμα και σημαντικά νομοσχέδια για την επανεκκίνηση και αναθέρμανση της οικονομίας μας.

Για το λόγο αυτό, η επιτυχημένη και αποτελεσματική υλοποίηση του νόμου αυτού αποκτά διαστάσεις εθνικού στοιχήματος. Ως εκ τούτου, η προσπάθεια αυτή μας αφορά όλους ανεξαιρέτως. Γνωρίζετε καλά, ότι δεν μπήκαμε στη συζήτηση ούτε με νοοτροπία αυθεντιών ούτε με κομματικές παρωπίδες. Και το γνωρίζετε, γιατί όπως αντιληφθήκατε πολλές προτάσεις και παρατηρήσεις υιοθετήθηκαν στο τελικό σχέδιο. Πιστεύω βαθιά, ότι η προσπάθεια για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας μας δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει πεδίο ανούσιας και άσκοπης κομματικής αντιπαράθεσης. Αντίθετα, πρέπει να αποτελέσει γόνιμης σύνθεσης, συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ όλων των πολιτικών κομμάτων.

Για το λόγο αυτό απευθύνομαι σε όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Και σας καλώ να προχωρήσουμε μαζί. Σας ευχαριστώ».




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο