Ειδήσεις Ανακοινώσεις ΥΠ.ΟΙΚ. - ΙΚΑ - ΟΑΕΔ

Συνέντευξη Γ. Παπακωνσταντίνου Υπουργού Οικονομικών - Τί αναφέρει για τις δηλώσεις του Jean Claude Junker - Για τις οφειλές του Δημοσίου και την Επιστροφή ΦΠΑ

Συνέντευξη Γ. Παπακωνσταντίνου Υπουργού Οικονομικών στο περιθώριο της ετήσιας συνόδου των μελών του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τις μέρες αυτές, είχα την ευκαιρία, πέρα από συναντήσεις στη Νέα Υόρκη με θεσμικούς επενδυτές, στη σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου,να έχω διμερείς συναντήσεις με ομολόγους μου, με τον Αμερικανό ομόλογό μου, το Ρώσο, τον Κινέζο, τον Ιταλό, είχα τη δυνατότητα να απευθυνθώ στον Σύνδεσμο των Τραπεζικών Επιχειρήσεων διεθνώς, το IIF και μέσω των ΜΜΕ να εξηγήσω την πορεία της Ελλάδας, την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, τις αποφάσεις που έχουμε πάρει και τι έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες.


Συνεντευξιαζόμενος
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τις μέρες αυτές, είχα την ευκαιρία, πέρα από συναντήσεις στη Νέα Υόρκη με θεσμικούς επενδυτές, στη σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου,να έχω διμερείς συναντήσεις με ομολόγους μου, με τον Αμερικανό ομόλογό μου, το Ρώσο, τον Κινέζο, τον Ιταλό, είχα τη δυνατότητα να απευθυνθώ στον Σύνδεσμο των Τραπεζικών Επιχειρήσεων διεθνώς, το IIF και μέσω των ΜΜΕ να εξηγήσω την πορεία της Ελλάδας, την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, τις αποφάσεις που έχουμε πάρει και τι έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες.

Νομίζω πως είναι σαφές ότι υπάρχει μια σαφέστατη μεταστροφή από μια πολύ αρνητική εικόνα για τη χώρα, σε μία, αν όχι θετική, τουλάχιστον μια εικόνα που όλοι παρακολουθούν τι συμβαίνει στην Ελλάδα, βλέπουν την πρόοδο και περιμένουν να συνεχιστούν οι προσπάθειες αυτές. Είναι ενθαρρυντικό ότι βλέπουν τη δημοσιονομική προσαρμογή και τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες έχουμε ξεκινήσει - κάποιες έχουν ολοκληρωθεί, άλλες είναι ακόμα μπροστά μας. Αυτό σημαίνει ότι ανακτούμε τη χαμένη αξιοπιστία της χώρας, που χάθηκε τα τελευταία χρόνια, σταδιακά ανοίγουν και οι αγορές και έτσι διευκολύνεται η χρηματοδότηση του μεγάλου χρέους της χώρας.

Τίποτα δεν έχει κερδηθεί ακόμα, τίποτα δεν έχει τελειώσει. Όμως, κάναμε ένα πολύ δυνατό ξεκίνημα και συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο. Είναι δε ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι και με τις δηλώσεις του επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ότι η προσπάθεια αυτή αναγνωρίζεται από την τρόικα. Αναγνωρίζεται από τα κράτη που έχουν συμφωνήσει σε αυτό το μεγάλο, πρωτόγνωρο πρόγραμμα των 110 δισ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτήσει τις ανάγκες της χώρας για τα επόμενα δύο χρόνια, έως ότου μπορέσει να ξαναγυρίσει στις αγορές και να σταθεί στα πόδια της, έχοντας κάνει τις απαραίτητες αλλαγές που έχει ξεκινήσει αυτή η Κυβέρνηση.

Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είχαμε τις δηλώσεις του Dominique Strauss Kahn  αλλά είχαμε και τις δηλώσεις του Jean Claude Junker. Μπορείτε να μας κάνετε ένα σχόλιο;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν θα κάνω κάποιο ιδιαίτερο σχόλιο για τις δηλώσεις του κ. Junker. Απλώς θα πω ότι ξέρουμε πολύ καλά τα προβλήματα που έχουμε σαν χώρα. Ξέρουμε ότι γιγαντώθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ξέρουμε ότι κάποια από αυτά είναι παλιότερα και προβλήματα, τα οποία για πολύ καιρό αγνοούσαμε. Αυτή η Κυβέρνηση έχει αναλάβει τις ευθύνες της με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, το οποίο εφαρμόζει. Και αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της, έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη και των Ελλήνων πολιτών, σε κάτι που είναι δύσκολο. Ξέρουμε ότι αυτό το Πρόγραμμα δεν είναι εύκολο, ξέρουμε τις δυσκολίες που έχουν νοικοκυριά, επιχειρήσεις, άνθρωποι που χάνουν τη δουλειά τους. Είναι, όμως, ο μόνος τρόπος, για να βγάλουμε τη χώρα μας από το αδιέξοδο στο οποίο έφτασε.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είπατε ότι το Πρόγραμμα έχει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών. Σε μία – δύο εβδομάδες έχουμε δημοτικές εκλογές. Πιστεύετε ότι το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών μπορεί να επηρεάσει την πορεία του οικονομικού έργου;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Στις δημοτικές εκλογές κρίνεται μία πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, ο «Καλλικράτης». Οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές έχουν ως στόχο να αναδείξουν τους ανθρώπους, οι οποίοι θα εφαρμόσουν ένα εντελώς νέο πλαίσιο, που ανοίγει αναπτυξιακές, αλλά και κοινωνικές προοπτικές για την ελληνική περιφέρεια, σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια της χώρας. Αυτό είναι το διακύβευμα.

Αντιλαμβάνομαι πάρα πολύ καλά ότι η αντιπολίτευση επιχειρεί να πολιτικοποιήσει τις εκλογές αυτές και βέβαια πάντα σε παρόμοιες εκλογές υπάρχουν και γενικότερα πολιτικά μηνύματα. Εμείς προχωρούμε με απόλυτη σιγουριά σε αυτό το οποίο κάνουμε, με συναίσθηση των δυσκολιών, αλλά και πεποίθηση ότι αυτή η πορεία θα επιβραβευθεί από τους Έλληνες πολίτες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρά το γεγονός ότι τονίζετε διαρκώς εσείς, αλλά σας βοηθούν και οι άνθρωποι που μιλάτε και στα διεθνή φόρα, αλλά και ο άνθρωποι από τους διεθνείς οίκους, ότι η αξιοπιστία της Ελλάδας συνεχώς βελτιώνεται και ανακτάται, έχουν αρχίσει να βλέπουν το φως της δημοσιότητας και δημοσιεύματα τα οποία μιλούν ξανά για πρόβλημα με τα “Greek statistics”. Δεν ξέρω βέβαια και δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν υπάρχει πρόβλημα. Πείτε μας, όμως, από πού εκπορεύονται αυτά τα δημοσιεύματα και τι πρόβλημα δημιουργούν.

Γ. ΠΑΠΑΠΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θέλω να ξεκαθαρίσω τα πράγματα γύρω από αυτό το ζήτημα, γιατί είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχουμε όλοι μια κοινή εικόνα, για το τι ακριβώς γίνεται και τι διακυβεύεται.

Θα θυμάστε ότι, τον περασμένο Απρίλιο, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, η Eurostat, δημοσιεύοντας τα στοιχεία του ελλείμματος του 2009 και του χρέους, είχε βάλει αστερίσκους, λέγοντας ότι η οριστικοποίηση των στοιχείων αυτών θα γίνει μετά από συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, γιατί έμεναν μια σειρά από ανοικτά ζητήματα. Για παράδειγμα, πώς ακριβώς θα αποτυπωθούν στο χρέος της χώρας παλιά swaps, όπως το περίφημο swaps της Goldman Sachs, πώς θα γίνει η ενσωμάτωση στα στοιχεία γενικής κυβέρνησης των αποτελεσμάτων ΔΕΚΟ, άρα και στο έλλειμμα και στο χρέος.

Όλο αυτό τον καιρό, η νέα Ανεξάρτητη Ελληνική Στατιστική Αρχή είχε μια εξαιρετικά στενή συνεργασία, με απόλυτη διαφάνεια και ανοικτά βιβλία, με τη Eurostat. Και σε όλες τις δηλώσεις η Eurostat εξάρει τον τρόπο συνεργασίας και τον τρόπο αντίληψης για τη διαφάνεια στα στατιστικά στοιχεία, που έχει η σημερινή Κυβέρνηση, σε αντίθεση με την προηγούμενη. Αποτέλεσμα όλης αυτής της δουλειάς θα είναι η ενσωμάτωση αυτών των δημοσίων οργανισμών και άρα η αλλαγή των στοιχείων για την περίοδο 2006 – 2009. Δεν έχουμε ακόμα τα τελικά στοιχεία, άρα δεν μπορώ ούτε να επιβεβαιώσω, ούτε να διαψεύσω τα νούμερα, τα οποία υπάρχουν στην επικαιρότητα. Αυτό για το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι η επίπτωση του 2010 είναι πολύ μικρή και άρα ότι το Πρόγραμμα δεν πρόκειται να εκτροχιαστεί. Για το 2010 – 2011, το Πρόγραμμα δεν εκτροχιάζεται και άρα πετυχαίνουμε αυτά τα οποία είχαμε θέσει ως στόχους και προχωράμε, όπως είχαμε πει.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό, από αυτήν την ιστορία, να βγουν ορισμένα συμπεράσματα. Συμπέρασμα κυρίαρχο είναι ότι η ρητορική της αντιπολίτευσης, περί δήθεν μαγειρέματος των στοιχείων και περί δήθεν ελλείμματος 9,9%, καταρρίπτεται πανηγυρικά. Από τη Eurostat, όχι από εμάς. Δεύτερο, εξαιρετικά σημαντικό, συμπέρασμα ότι πλέον η Ελλάδα θα έχει απολύτως καθαρά και διαφανή στοιχεία, πιστοποιημένα από διεθνείς οργανισμούς. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για την ανάκτηση της αξιοπιστίας. Τρίτον, αυτές οι αλλαγές δεν αλλάζουν το Πρόγραμμά μας, δεν αλλάζουν πώς πάμε από δω και πέρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην Ελλάδα ο μεγαλύτερος οφειλέτης είναι το Ελληνικό Δημόσιο που χρωστάει περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ στην αγορά, κατασκευαστικές, νοσοκομεία, παντού. Ταυτόχρονα, είμαστε στο δέκατο μήνα του χρόνου και το κράτος έχει καθυστερήσει σημαντικές πληρωμές, επιστροφή ΦΠΑ κλπ. Έτσι θα κλείσουμε το έλλειμμα κ. Υπουργέ;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καταρχάς, να σας θυμίσω ότι σύμφωνα με το Πρόγραμμα, το οποίο έχουμε εκπονήσει και συμφωνήσει με την τρόικα, για πρώτη φορά, το ελληνικό κράτος, στο τέλος του χρόνου, θα κλείνει τα βιβλία του. Δεν θα έχει οφειλές πέρα από τους τρεις μήνες, που επιτρέπεται να καθυστερεί πληρωμές, όπως γίνεται παντού στην Ευρώπη. Άρα, λοιπόν, φαινόμενα, όπως αυτά που είχαμε στο παρελθόν, με τις οφειλές των νοσοκομείων, που συσσωρεύονταν χρόνο με το χρόνο, και καταλήγαμε στα νούμερα, τα οποία όλοι ξέρουμε, τα 5 δισ. ευρώ οφειλώ - ή 2 δισ., όπως ψευδώς έλεγε η προηγούμενη Κυβέρνηση - δεν θα επαναληφθούν.

Όσο για τον ΦΠΑ, στον οποίο αναφέρεστε, να σημειώσω ότι η πορεία επιστροφών ΦΠΑ είναι φέτος αντίστοιχη με την περσινή. Δεν παρακρατείται ΦΠΑ και δεν υπάρχει μεγαλύτερη καθυστέρηση ΦΠΑ, από ό,τι υπήρχε στα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι παραλάβαμε μία κατάσταση, στην οποία οφειλόταν ΦΠΑ για πάρα πολλά χρόνια. Αυτό ξεκαθαρίζει σιγά σιγά. Έχουμε δώσει κατεύθυνση για την άμεση επιστροφή ΦΠΑ μικρών οφειλών, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ανακουφίσουμε μικρές επιχειρήσεις, και προχωράμε με την όσο το δυνατόν ταχύτερη επιστροφή ΦΠΑ που οφείλεται, για να μπορέσουμε να κλείσουμε και αυτήν την εκκρεμότητα. Αλλά, αυτό προφανώς, γίνεται με βάση κανόνες, αρχές και όχι επιλεκτικά. Άρα, λοιπόν, θα κλείσουμε και κλείνουμε σταδιακά τις οφειλές του παρελθόντος. Κατά κανένα τρόπο η βελτίωση της εικόνας για το έλλειμμα δεν οφείλεται στην συσσώρευση οφειλών του Δημοσίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω σε σχέση με τις δηλώσεις του κ. Junker, φαντάζομαι και καταλαβαίνω ότι δεν θέλετε να σχολιάσετε κάτι περαιτέρω. Ωστόσο, ο κ. Junker είπε ότι διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις γνώριζαν την κατάσταση και το πού οδεύουμε. Επίσης, γινόταν και μια δημόσια συζήτηση σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. Αν υποθέσουμε ότι οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν ήταν ξεκομμένες από τα όσα γίνονταν σε διεθνές επίπεδο και δεν συμμετείχαν στις συζητήσεις αυτές, πιστεύετε ότι η απόδοση ευθυνών για το εδώ που φτάσαμε σήμερα, πρέπει να επιμηκυνθεί και πέρα της πενταετίας της κυβέρνησης της ΝΔ?

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να ξεκαθαρίσουμε το εξής, όταν μιλάμε για απόδοση ευθυνών, υπάρχουν δύο ειδών ευθύνες. Υπάρχουν οι πολιτικές ευθύνες για τις αποφάσεις που πήραν οι εκάστοτε κυβερνήσεις. Αυτές κρίνονται στην κάλπη από τους πολίτες. Κρίθηκαν. Με ένα πολύ σαφή τρόπο αποδοκιμάστηκαν στις τελευταίες εκλογές. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν οι ευθύνες για τη δημοσιοποίηση ψευδών στοιχείων. Αυτές είναι άλλου τύπου ευθύνες και αυτές κρίνονται είτε από τη δικαιοσύνη, είτε αν αφορούν πολιτικά πρόσωπα, από εξεταστικές στη Βουλή.

Να διακρίνουμε λοιπόν αυτά τα δύο και να πούμε για το μεν πρώτο, έχει κριθεί και ο Ελληνικός λαός έχει καταλάβει πάρα πολύ καλά, γιατί είμαστε εδώ που είμαστε. Και η σημερινή τακτική της ΝΔ, να κάνει σαν να μην καταλαβαίνει, νομίζω πως υποτιμά σοβαρότατα τη νοημοσύνη των Ελλήνων πολιτών.

Όσο δε αφορά στα ψευδή στοιχεία, είναι δεδομένη η κυβερνητική απόφαση να προχωρήσουμε, όπως ήδη έχει προχωρήσει μια διαδικασία μέσω της Δικαιοσύνης για τα μη πολιτικά πρόσωπα, στη διερεύνηση του ζητήματος από την Ελληνική Βουλή, μέσω μιας Εξεταστικής Επιτροπής. Όπως εξάλλου γίνεται και σε άλλες χώρες και όπως είναι αυτονόητο ότι πρέπει να γίνεται, όποτε υπάρχουν παρόμοια προβλήματα. Δεν είναι δυνατόν αυτό να γίνεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να έχει ισχύ σε όλα τα Κοινοβούλια του κόσμου και στο Ελληνικό Κοινοβούλιο να μην υπάρχει μια παρόμοια διερεύνηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μου κάνει εντύπωση, είμαστε και στο εξωτερικό και συνεχώς αναφέρεστε, μέχρι στιγμής έχω μετρήσει 7- 8 φορές, στο παρελθόν και στην προηγούμενη Κυβέρνηση. Είπατε ότι σιγά σιγά ανακτάμε την αξιοπιστία μας. Εσείς δε θεωρείτε ότι και εσείς τη βυθίσατε με τις δηλώσεις που είχατε κάνει τότε περί τιτανικού ή ο Πρωθυπουργός για όλη αυτή τη διαφθορά που υπήρχε στη χώρα; Και ακόμα μας είπατε ότι σιγά σιγά ανοίγουν οι αγορές. Μήπως έχετε κάποιο ορίζοντα να μας πείτε πότε ακριβώς μπορούμε να βγούμε για δανεισμό; Θα ‘ναι το 2011; Θα ‘ναι πριν το καλοκαίρι ή μετά; Και είπατε ταυτόχρονα ότι πήραμε μέτρα και ότι κάνουμε μεταρρυθμίσεις και ότι έχουμε κι άλλες μπροστά. Μπορείτε να μας πείτε ορισμένα μέτρα/ μεταρρυθμίσεις που έχουμε ανοικτά μπροστά ή να περιμένουμε μετά την αναθεώρηση του ελλείμματος προς τα πάνω; Σας είπα τον προηγούμενο, γιατί μου κάνει εντύπωση που, ενώ η χώρα βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση κι ενώ θα έπρεπε να υπάρχει μια πολιτική ενότητα των κομμάτων, και της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης, υπάρχει ένας διχασμός. Αυτό κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει. Θεωρώ εγώ. Και για να αντιμετωπιστούν τέτοιες μείζονες κρίσεις θα έπρεπε να δείτε και θέματα συνεργασίας. Το αντιμετωπίζετε αυτό;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάνατε πολλαπλές ερωτήσεις, κ. Φελέκη. Να επιχειρήσω να απαντήσω στις βασικότερες από αυτές. Κάθε πολιτικός φορέας στη χώρα αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Η Κυβέρνηση ανέλαβε τις δικές της, αναλαμβάνοντας βάρη για τα οποία δεν ευθυνόταν. Αλλά είναι η εκλεγμένη Κυβέρνηση της χώρας και έχει ευθύνη απέναντι στους Έλληνες πολίτες, γι’ αυτό και πήρε τις δύσκολες αποφάσεις που πήρε. Αναφέρω την αντιπολίτευση και ο λόγος είναι γιατί επιμένει, παρά το γεγονός ότι έχει τη βασική ευθύνη για το πού βρισκόμαστε σήμερα, να κάνει σαν να μην καταλαβαίνει. Να κάνει σαν να μην είναι απότοκο και αποτέλεσμα η σημερινή κατάσταση του γεγονότος ότι τον Οκτώβριο του 2009, η χώρα βρέθηκε να κλείνει το έτος με έλλειμμα 30 και δισ. ευρώ. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα της χώρας, ότι ξεκίνησε με ένα τέτοιο έλλειμμα, το οποίο σταδιακά μας οδήγησε και στο κλείσιμο των αγορών.

Αναφερθήκατε στη δήλωσή μου περί «τιτανικού». Είναι μια αναπαραγωγή που ακούω συχνά. Η δήλωσή μου είναι ακριβώς ότι κληθήκαμε να σταματήσουμε τον «τιτανικό», πριν πέσει στο παγόβουνο. Και ευτυχώς το κάναμε. Το κάναμε γιατί δουλέψαμε με τους ομολόγους μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, γιατί ο Πρωθυπουργός γύρισε όλη την Ευρώπη, έπεισε και πείσαμε ότι η Ελλάδα αξίζει τη δεύτερη ευκαιρία. Η Ελλάδα αξίζει έναν μηχανισμό βοήθειας, με τη ρητή διαβεβαίωση ότι εμείς είμαστε έτοιμου να κάνουμε όλα, όσα δεν έγιναν για πολλά χρόνια. Αυτός είναι η συμφωνία που υπογράφηκε το Μάιο και το πώς αποφύγαμε ως χώρα τα χειρότερα, την πτώχευση, με ό,τι αυτό σημαίνει για το μέσο Έλληνα πολίτη.

Άρα, λοιπόν, δεν είναι οι δηλώσεις που έκαναν ζημιά στη χώρα. Αυτό που έκανε ζημιά στη χώρα είναι, δυστυχώς, οι πολιτικές που μάς έφεραν μέχρι εδώ. Και θα θυμίσω σε όλους το κείμενο που έχω καταθέσει επίσημα στη Βουλή, το κείμενο του Eurogroup, τον Μάιο του 2009, με βάση τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2009, που έλεγε ξεκάθαρα ότι το έλλειμμα θα πάει σε διψήφιο νούμερο. Αυτό το κείμενο, η προηγούμενη Κυβέρνηση το έκρυψε και εμείς το παραλάβαμε μετά τις εκλογές. Δείχνει ξεκάθαρα ότι ο κίνδυνος φαινόταν, υπήρχε και δεν αντιμετωπίστηκε. Και γι αυτό είμαστε εδώ σήμερα.

Όσον αφορά στο ερώτημα σας σχετικά με τις αγορές.  Είμαστε στις αγορές με την έκδοση των έντοκων γραμματίων. Επιλέξαμε να πάμε από μια τριμηνιαία έκδοση σε μηνιαίες εκδόσεις, για να έχουμε μια συνεχή παρουσία. Κάθε έκδοση μηνιαίων γραμματίων είναι προς το παρόν καλύτερη από τις προηγούμενες. Αυτό δείχνει μια σταδιακή εμπέδωση εμπιστοσύνης. Παράλληλα, στους τελευταίους δυο μήνες, παρά το γεγονός ότι τα περιθώρια στις άλλες περιφερειακές χώρες της Ευρώπης έχουν αυξηθεί πολύ, τα ελληνικά περιθώρια, τα περίφημα spreads, έχουν μειωθεί κατά περίπου 200 μονάδες. Αυτό είναι μια εμπέδωση. Δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι. Όμως, σε αυτά τα επίπεδα επιτοκίων να επανέλθουμε με μια ομολογιακή έκδοση. Αυτό θα γίνει κάποια στιγμή το 2011 ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στις αγορές.

Θυμίζω ότι, με βάση το Πρόγραμμα που έχουμε εκπονήσει και με βάση την εκταμίευση των δόσεων από τις χώρες της Ευρωζώνης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, εμείς δεν έχουμε ανάγκη να μπούμε με μια κανονική κοινοπρακτική έκδοση μεγαλύτερης διάρκειας ή άλλου τύπου έκδοσης μεγαλύτερης διάρκειας, πριν από τις αρχές του 2012. Μέχρι τότε, μπορούμε να σταθούμε στα πόδια μας με τα χρήματα αυτά και με τις εκδόσεις των έντοκων γραμματίων.

Ως προς το τρίτο ερώτημά σας, οι μεταρρυθμίσεις που έρχονται είναι αυτές που περιγράφονται με μεγάλη σαφήνεια στο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής. Είναι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, είναι η αναδιάρθρωση Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, για να μειωθούν τα ελλείμματα και να σταματήσει ο Έλληνας φορολογούμενος να πληρώνει πάνω από αυτό που θα έπρεπε να πληρώνει, όπως πληρώνουν όλοι οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι, για παράδειγμα, για την επιδότηση των συγκοινωνιών, όπως γίνεται παντού στον κόσμο. Είναι αλλαγές, για να βελτιωθεί το επιχειρηματικό περιβάλλον, για να απλοποιηθούν οι διαδικασίες, για να μπορέσει η υγιής επιχειρηματικότητα να βρει ένα χώρο δράσης. Είναι οι αλλαγές που αυξάνουν το παραγωγικό δυναμικό της χώρας. Όλα αυτά περιγράφονται με πολύ μεγάλη σαφήνεια. Δεν υπάρχει κάποια κρυφή ατζέντα και δεν υπάρχουν πράγματα, τα οποία θα αποκαλυφθούν με ένα μαγικό τρόπο, μετά από τις εκλογές, όπως ορισμένοι υπονοούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο Γενικός Διευθυντής της ΙΜΚΟ, μάλλον θα τον γνωρίζετε, δήλωσε πριν από λίγες μέρες ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει στη δραχμή μέσα σε δυο χρόνια διότι δεν θα μπορέσει, παρά τα μέτρα που έχουν παρθεί, δεν θα μπορέσει να κρατήσει την ελληνική οικονομία σε αυτό το επίπεδο που θα χρειαζόταν. Τι θα λέγατε επ’ αυτού;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Παρόμοιες δηλώσεις έχουν δυο διαφορετικές αφετηρίες. Μια αφετηρία έχει να κάνει με συγκεκριμένες κινήσεις, που θα εξυπηρετούνταν από μια παρόμοια εξέλιξη και άρα, πρέπει να τις αντιλαμβάνεται κάποιος μέσα από αυτό το πρίσμα.

Η δεύτερη αφετηρία είναι η έλλειψη κατανόησης για το πώς δουλεύει η Ευρωζώνη. Η Ευρωζώνη δεν έχει διακοπές. Δεν έχει μια επιλεκτική έξοδο και μετά ξαναρχόμαστε. Η Ευρωζώνη έχει κανόνες. Για πολλά χρόνια η Ελλάδα δεν τήρησε αυτούς τους κανόνες. Τώρα, τους τηρεί. Δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα, λοιπόν, ούτε για μας, ούτε για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, μήπως εσείς ξέρετε σε ποιον Πρωθυπουργό αναφερόταν ο κ. Junker; Και, επίσης, είπε ποτέ σε σας ο κ. Junker, με τον οποίο συναντιέστε πολύ συχνά από ό,τι αντιλαμβάνομαι, όλα αυτά που δήλωσε χτες για τη Γερμανία για τη Γαλλία, ότι, ενώ γνώριζαν την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, πίεζαν για να αγοράζονται τα προϊόντα τους;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως προς την πρώτη ερώτηση, η απάντηση είναι όχι δεν ξέρω σε ποιον Πρωθυπουργό αναφερόταν ο κ. Junker. Ως προς το αν ποτέ τα έχουμε συζητήσει όλα αυτά τα πράγματα, θα μου επιτρέψετε να κρατήσω για εμένα και για τον κ. Junker τις συζητήσεις που έχω κάνει με τον  Πρόεδρο του Eurogroup.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να υποθέσουμε δηλαδή ότι τα συζητήσατε.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να υποθέσετε ότι κρατώ για εμένα και για αυτόν τις συζητήσεις που κάνουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πιθανόν να αναφέρεται και στον δικό μας πρωθυπουργό;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν είμαι σίγουρος σε τι ακριβώς αναφερόταν. Συνεπώς δεν πρόκειται να κάνω καμία εικασία τέτοιου είδους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πώς σχολιάζετε τα όσα γράφει στο βιβλίο του ο Γερμανός πρώην Υπουργός Οικονομικών για τον κ. Παπανδρέου ότι δηλαδή ήξερε για την οικονομική κρίση και ότι φάνηκε απρόθυμος να πάρει την εξουσία λίγο πριν τις εκλογές.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κοιτάξτε, αντιλαμβάνομαι ότι δημοσιογραφικά, η λογική των ερωτήσεων που μου ζητούν να σχολιάσω δηλώσεις ή αποσπάσματα είναι ίσως ενδιαφέρουσα. Ειλικρινά, όμως αναρωτιέμαι πόσο πολύ ενδιαφέρει του Έλληνες πολίτες κάτι τέτοιο.

Υπάρχει ένα βιβλίο που έγραψε ο πρώην Υπ. Οικονομικών της Γερμανίας. Υπάρχει και η πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι ότι η κατάσταση που αντιμετωπίσαμε μετά τις εκλογές, νομίζω, ήταν χειρότερη και από τον χειρότερο εφιάλτη μας. Διότι μπορεί να υποψιάζεσαι πόσο άσχημα είναι τα πράγματα, όμως όταν τα βλέπεις μπροστά σου και όταν ανακαλύπτεις τους σκελετούς μέσα στην ντουλάπα, τότε καταλαβαίνεις πού πραγματικά είναι τα πράγματα. Αυτή ήταν η διαδικασία που αναγκαστήκαμε να περάσουμε μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου.

Όμως, σε αυτό που θέλω να είμαι απολύτως σαφής είναι ότι κινηθήκαμε από την πρώτη στιγμή. Δεν περιμέναμε. Πολύ ξεχνούν ότι μόλις 20 μέρες, αφότου πήραμε την εντολή διακυβέρνησης και πήραμε την ψήφο εμπιστοσύνης της Βουλής, καταθέσαμε ένα προσχέδιο Προϋπολογισμού που μείωνε το έλλειμμα κατά τέσσερις μονάδες. Λίγοι το θυμούνται αυτό και νομίζουν ότι η Ελλάδα πήρε μέτρα το Μάρτιο, τον Απρίλιο ή και τον Μάιο με το μνημόνιο. Δεν είναι έτσι. Από την πρώτη στιγμή, λάβαμε μέτρα, διότι ξέραμε πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα. Και το είπαμε καθαρά στους Έλληνες πολίτες. Και από την πρώτη στιγμή, βάλαμε μπροστά τις μεγάλες αλλαγές που έπρεπε να γίνουν. Τα ζητήματα διαφάνειας για παράδειγμα, τα οποία αν είχαν λυθεί, δεν θα είχαμε τα προβλήματα που είχαμε με τα στατιστικά στοιχεία, η ανεξαρτητοποίηση της Στατιστικής Υπηρεσίας, όλα αυτά ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή.

Το γεγονός ότι, για να πειστούν οι αγορές, έπρεπε να υπάρξει ο μηχανισμός, έχει να κάνει με το πώς λειτουργούν οι αγορές και δεν έχει να κάνει με το πώς κινήθηκε η ελληνική Κυβέρνηση. Η ελληνική Κυβέρνηση ξεκίνησε αντιλαμβανόμενη την κατάσταση, παίρνοντας μέτρα, δεύτερα μέτρα, τρίτα μέτρα, θυμίζω πολλαπλά πακέτα, που έγιναν εκείνη την περίοδο, μέχρι να φτάσουμε στο ορόσημο του Μαΐου και στις αποφάσεις που πήραν οι Ευρωπαίοι εταίροι μαζί με το ΔΝΤ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Κυβέρνηση έχει παροτρύνει αρκετές φορές τις ελληνικές τράπεζες να προχωρήσουν σε συγκέντρωση. Μέσα στις επόμενες μέρες περιμένουμε και τις γνωστοποιήσεις από τους συμβούλους του Δημοσίου σχετικά με τις κρατικές συμμετοχές. Θα θέλαμε να μας πείτε, ποιος είναι ο προσανατολισμός της Κυβέρνησης σχετικά με τις κρατικές τράπεζες; Και μια δεύτερη ερώτηση,  μιλήσατε νωρίτερα για την πρόοδο που έχει σημειωθεί στα δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας, παρόλα αυτά όμως στην πραγματική οικονομία, στην αγορά, η ύφεση είναι βαθιά. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η πιστωτική ασφυξία. Με ποιο τρόπο λοιπόν ή με ποια ενδεχομένως νέα μέτρα και  νέες κινήσεις η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να βοηθήσει προς την κατεύθυνση της μείωσης της πιστωτικής ασφυξίας.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ευχαριστώ πολύ. Ως προς το πρώτο ερώτημα, από την πρώτη στιγμή, είπαμε ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα πρέπει να ανασυγκροτηθεί, ενόψει της νέας πραγματικότητας που διαμορφώνεται. Αυτή τη στιγμή, εξαρτάται από την χρηματοδότηση μέσα από την ΕΚΤ και την επέκταση των εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου. Δημιουργήθηκαν δύο μηχανισμοί. Ο ένας είναι ένας μηχανισμός ρευστότητας, ο οποίος επεκτάθηκε με τα 25 δισ. ευρώ και για τον οποίο αλλάξαμε ριζικά τον τρόπο που τον εφαρμόζουμε και ο δεύτερος αφορά σε ένα δίχτυ ασφαλείας, που είναι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας

Με βάση αυτά, μπορούμε ασφαλώς να εγγυηθούμε την σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, αλλά και να διευκολύνουμε την παροχή ρευστότητας στη πραγματική οικονομία. Γιατί, και εδώ έρχομαι στο δεύτερο ερώτημα, είναι σαφές ότι η κατάσταση της πιστωτικής ασφυξίας είναι ένα από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες για την ανάπτυξη. Μιλήσαμε, λοιπόν, με τις τράπεζες και συμφωνήσαμε στη δημιουργία ενός «Συμφώνου Ρευστότητας», το οποίο συγκεκριμενοποιείται αυτές τις μέρες και υπογράφεται με τις τράπεζες, για να παρακολουθήσει την εκταμίευση των  25 δισ. ευρώ, ως εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου.

Τώρα, ως προς το τι σκοπεύει να κάνει το Ελληνικό Δημόσιο. Κατ’ αρχάς, να ξεκαθαρίσουμε ότι όλες οι ελληνικές τράπεζες έδειξαν ότι περνούν τα stress test. Η μια τράπεζα που δεν πέρασε τα stress test, βρίσκεται ήδη σε διαδικασία εκπόνησης ενός σχεδίου αναδιάρθρωσης και το Ελληνικό Δημόσιο, που είναι ο βασικός μέτοχος, έχει με μεγάλη σαφήνεια δηλώσει την υποστήριξη του στις επόμενες κινήσεις της. Από εκεί και πέρα δεν θέλουμε να προδικάσουμε πώς θα είναι ακριβώς το ελληνικό τραπεζικό σύστημα σε ένα με δύο-τρία χρόνια από τώρα.

Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι και θα παραμείνει στο μεγαλύτερο μέρος του ιδιωτικό. Παραμένουμε στην ανάγκη ύπαρξης ενός δημόσιου πυλώνα, ο οποίος όμως μπορεί να σχηματοποιηθεί με διαφόρους τρόπους. Επ’ αυτού, λοιπόν, περιμένουμε να ολοκληρωθεί η μελέτη των συμβούλων που έχουμε προσλάβει. Η μελέτη αυτή, όπως κάθε μελέτη, λειτουργεί συμβουλευτικά. Η Κυβέρνηση παίρνει τις αποφάσεις, θα κρίνει την εκείνη στιγμή και θα ανακοινώσει πώς σκοπεύει να προχωρήσει.

Ως προς την ύφεση μια λέξη ακόμη. Είναι αναπόφευκτο, σε μια διαδικασία μεγάλης και γρήγορης δημοσιονομικής προσαρμογής, η οικονομία να περάσει από ύφεση. Και είναι ένα απολύτως ψευδές δίλημμα, απλώς για να χαϊδεύει τα αυτιά των πολιτών, να βάζει κάποιος το δίλημμα προσαρμογή ή ανάπτυξη. Για να υπάρχει ανάπτυξη, πρέπει να υπάρξουν επενδύσεις. Για να υπάρξουν, επενδύσεις πρέπει να υπάρχει χρηματοδότηση. Χρηματοδότηση με κλειστές αγορές κεφαλαίων δεν μπορεί να υπάρξει. Και οι αγορές κεφαλαίων θα παραμείνουν κλειστές, ωσότου πειστούν ότι η ελληνική πολιτεία βάζει τάξη στο δημοσιονομικό της σπίτι. Αυτό είναι το βασικότερο στοιχείο και γι’ αυτό η δημοσιονομική προσαρμογή που γίνεται έχει αναπτυξιακό στόχο.

Προφανώς, η δημοσιονομική προσασμογεί συμπληρώνεται με όλες τις αλλαγές που κάνουμε, για να διευκολύνουμε την επιχειρηματικότητα. Με την μείωση των φορολογικών συντελεστών, που κάναμε στα κέρδη που δεν διανέμονται, αλλά επανεπενδύονται. Με το γεγονός ότι στηρίζουμε τις επιχειρήσεις, οι οποίες παρά την μείωση του τζίρου, δεν απολύουν εργαζόμενους και άρα έχουν χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση ως κίνητρο, για να μην αυξηθεί η ανεργία και να έχουμε διατήρηση των θέσεων απασχόλησης σε μια δύσκολη συγκυρία. Με όλα αυτά, βγαίνουμε από την κρίση πιο γρήγορα, απ’ ό,τι θα βγαίναμε με διαφορετικά εργαλεία πολιτικής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, αυτή τη περίοδο η Εθνική Τράπεζα έχει προχωρήσει σε μια πολύ μεγάλη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Θα ήθελα να ρωτήσω εάν θα εκμεταλλευθείτε την δυνατότητα που έχετε ως Δημόσιο να πάρετε μια θέση στην Εθνική Τράπεζα αγοράζοντας διάφορα δικαιώματα και δεύτερο ερώτημα εάν θα ικανοποιήσετε το αίτημα της Εθνικής Τράπεζας να της επιτρέψετε να επιστρέψει τα χρήματα που έχει αντλήσει από το Δημόσιο και που έχει αναφέρει ότι σκοπεύει να ζητήσει να το κάνει για να μπορέσει να κινηθεί με μεγαλύτερη αυτονομία στις αγορές

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως προς το πρώτο ερώτημα, το Δημόσιο θα διατηρήσει την συμμετοχή του στην Εθνική Τράπεζα και μέσα από την μικρή άμεση συμμετοχή, αλλά και μέσα από την μεγαλύτερη συμμετοχή του μέσω των ασφαλιστικών ταμείων, των όποιων οι διοικήσεις, εξ όσων γνωρίζω, έχουν λάβει αποφάσεις να συμμετάσχουν και να διατηρήσουν  το επίπεδο της μετοχικής συμμετοχής τους.

Ως προς το δεύτερο ερώτημα, βλέπουμε θετικά  αυτή την κατεύθυνση, για την επιστροφή των χρημάτων στο Ελληνικό Δημόσιο, για να μπορέσει η Εθνική Τράπεζα να λειτουργήσει πιο αυτόνομα, εφόσον θα μπορεί πλέον να σταθεί στα πόδια της, μετά από αυτή την εξαιρετικά πετυχημένη απ’ ότι φαίνεται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν από λίγες μέρες ο κ. Πρωθυπουργός δήλωσε από την Νέα Υόρκη για τις τράπεζες ότι θα πρέπει μείνει ένας κρατικός πυλώνας και μια ή δύο μεγάλες ιδιωτικές τράπεζες. Έχετε υπόψιν σας ή σας έχουν ενημερώσει διοικήσεις ιδιωτικών τραπεζών στην Ελλάδα εάν κουβεντιάζουν μεταξύ τους για μια επικείμενη συγχώνευση. Το ρωτώ αυτό σε σχέση με μια φημολογία που υπήρξε τις προηγούμενες ημέρες.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν έχουμε μια πολύ συγκεκριμένη ενημέρωση για επιχειρηματικές κινήσεις, που μπορεί ή όχι να ευοδωθούν.  Έχουμε μια γενική ενημέρωση για κάποιες συζητήσεις που γίνονται, αλλά δεν είναι και δουλειά μας να έχουμε ενημέρωση για τους όρους που μπορεί να γίνει ή να ναυαγήσει μια συμφωνία. Έχουμε ένα γενικό πλαίσιο ενημέρωσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είναι σεβαστή η επιλογή σας να μην επιχειρήσετε να ερμηνεύσετε την δήλωση του κ. Junker σε ότι αφορά τον κ. Σημίτη ή τον κ. Καραμανλή. Μήπως όμως μπορείτε να μας διαβεβαιώσετε ότι δεν είναι ο κ. Παπανδρεου ο Πρωθυπουργός που είχε μιλήσει ο κ. Junker;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα θέλατε να μου αναφέρετε την ακριβή αναφορά του κ. Junker;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν την έχω πρόχειρη αλλά νομίζω ότι ο κ. Γιουνκερ ανέφερε πως το είχε πει και σε έλληνα πρώην Πρωθυπουργός, ο οποίος του απάντησε ότι «έχω μια χώρα διεφθαρμένη».

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Εξ’ όσων γνωρίζω, ο κ. Παπανδρέου δεν είναι πρώην Πρωθυπουργός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Απαντήσατε προηγουμένως στην κ. Τζιβελέκα αναφορικά με το τι θα κάνετε με τις τράπεζες που ελέγχεται λέγοντας ότι περιμένετε από μέρα σε μέρα το πόρισμα των συμβούλων. Σας άκουσα στην εκπομπή του κ. Χατζηνικολάου πριν τουλάχιστον 20 ήμερες, ότι έχετε το πόρισμα και ότι στο τέλος του προηγούμενου μήνα θα το δίνατε στη δημοσιότητα. Τι σας καθυστερεί; Συμβαίνει κάτι;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ένα τέτοιο πόρισμα δεν είναι ένα κείμενο εργασίας ή θεωρητικής αναζήτησης που άπαξ εκπονείται και παραδίδεται, αλλά είναι αποτέλεσμα μιας συνεχιζόμενης συζήτησης ανάμεσα σε αυτόν που το παραγγέλνει και σε αυτούς που το εκπονούν. Πράγματι, λοιπόν, είχαμε και έχουμε στα χέρια μας ένα σχέδιο. Όμως, θέσαμε περισσότερα ερωτήματα, ζητήσαμε να διερευνηθούν περισσότερες διαστάσεις και άρα, η δουλειά συνεχίζεται και θα συνεχιστεί όλο αυτό το μήνα. Και έχουμε την αίσθηση ότι το τελικό πόρισμα θα μας παραδοθεί στα τέλη αυτού του μήνα και μετά θα αποφασίσουμε πώς και υπό ποιες προϋποθέσεις, θα ανακοινώσουμε ή όχι τα βασικά στοιχεία που περιέχει. Διότι η Κυβέρνηση δεν έχει υποχρέωση να ανακοινώσει τις διαφορετικές επιλογές που της προτείνονται. Η Κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ανακοινώσει τις αποφάσεις της. Από εκεί και πέρα, με μια διάθεση διαφάνειας μπορούμε να δώσουμε κάποια περισσότερα στοιχεία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Δεν ακούγεται η ερώτηση) Διευκρίνηση  από το βάθος που δεν ακούγεται καλά για το ότι ο κ. Junker δεν χρησιμοποίησε την λέξη πρώην στην αναφορά του για κάποιον Έλληνα Πρωθυπουργό.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Νομίζω πως είναι απολύτως σαφές, ακόμη και χωρίς την λέξη «πρώην» ότι ο κ. Junker δεν αναφέρεται στον κ. Παπανδρέου, άλλα σε προηγούμενο Πρωθυπουργό. Και όλοι, νομίζω, μπορούμε να φανταστούμε σε ποιον αναφέρεται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΓΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πρώτον θα ήθελα να μας πείτε σε ποια φάση βρίσκεται το θέμα του επαναπατρισμού των ξένων κεφαλαίων που έχουν βγει το τελευταίο διάστημα στο εξωτερικό και δεύτερον θα έχετε ενημερωθεί από αρμόδιες πηγές ότι υπάρχει μια δυστοκία, θα τη χαρακτήριζα, ως προς την συγκρότηση της συμβουλευτικής επιτροπής, του Αdvisory Board που θέλει η Κυβέρνηση να συγκροτήσει με την Ομογένεια για την προσέκλυση ξένων επενδύσεων. Μάλιστα πολλοί ομογενείς λένε ότι χάνεται ο ενθουσιασμός και η δυναμική σε μια φάση που είναι αναγκαία  για την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων για την χώρα. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει αυτή η επιτροπή και σε ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως προς το δεύτερο ερώτημα, δεν έχω την εικόνα ότι υπάρχει κάποια δυστοκία. Για τα χαρακτηριστικά μιας τέτοιας Επιτροπής, θα έλεγα ότι πρέπει να αποτελείται από πρόσωπα κύρους, που να έχουν έξωθεν καλή μαρτυρία και μια ανεξάρτητη φωνή, για να αξιολογούν και να εισηγούνται επενδύσεις για τη χώρα.

Ως προς το πρώτο ζήτημα, υπάρχει, όπως γνωρίζετε, η πρόβλεψη στο νόμο για τον επαναπατρισμό των κεφαλαίων. Δεν έχω την πλήρη εικόνα για το τι έχει αποφέρει. Δεν έχει αποφέρει πολλά πράγματα και αυτό για δύο λόγους. Ο ένας έχει να κάνει με συγκεκριμένες λεπτομέρειες του νόμου, οι οποίες διευκρινίστηκαν σε μία εγκύκλιο. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι ο νόμος αυτός ήρθε σε μία εποχή, που υπήρχε ακόμα πολύ μεγάλη αστάθεια γύρω από τις προοπτικές της χώρας μας και αυτό απέτρεψε παρόμοιο επαναπατρισμό. Σε κάθε περίπτωση, η περίοδος αυτής της αστάθειας τελειώνει και νομίζω πως η επιστροφή των καταθέσεων σε θετικό πρόσημο το μήνα Σεπτέμβριο είναι μία πολύ θετική ένδειξη σ’ αυτή την κατεύθυνση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συναντηθήκατε με εκπροσώπους οίκων αξιολόγησης;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Είχαμε μία συζήτηση με τον οίκο αξιολόγησης Moody’s, χθες, και έχουμε μία δεύτερη συζήτηση με τον οίκο αξιολόγησης Standard and Poor’s αύριο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μου επιτρέψετε μία διευκρίνηση. Είπατε προηγουμένως πως έχετε μία γενική ενημέρωση για συζητήσεις που γίνονται μεταξύ τραπεζών προφανώς για συγχωνεύσεις στον ιδιωτικό τομέα. Επειδή τελευταία κυκλοφορεί  πάρα πολύ, είναι της μόδας στην Αθήνα, αλλά επειδή όλες οι τράπεζες διαψεύδουν τις συζητήσεις, μήπως θέλετε να μας φωτίστε λίγο γιατί έχουμε αποπροσανατολιστεί

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Αντιλαμβάνεστε απολύτως ότι δεν πρόκειται να μπω σ’ αυτή στη συζήτηση. Να το ξεκαθαρίσω, όμως, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις. Η ενημέρωση είναι πολύ γενικού χαρακτήρα και στο βαθμό που πολύς κόσμος μιλάει με πάρα πολύ κόσμο, δεν προσφέρει τίποτε το ιδιαίτερο. Δεν είναι δουλειά μου να έχω μία πιο συγκεκριμένη ενημέρωση για όρους ή διαδικασίες. Οι ιδιωτικές τράπεζες θα κάνουν τις συζητήσεις μεταξύ τους και, αν υπάρξει κάποιο φως και κάποιες αποφάσεις, θα ανακοινωθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή είμαστε στην Ουάσιγκτον και στο ΔΝΤ θα ήθελα, αν ήταν να κλείσουμε με αυτή την ερώτηση, από τις συζητήσεις και τις διεθνείς εξελίξεις και την πορεία της διεθνούς οικονομίας για τους κινδύνους που την περιβάλλουν και που μας αφορούν, ποιος κατά τη γνώμη σας είναι ο κίνδυνος τον οποίο πρέπει να προσέχουμε, εσείς ως κυβέρνηση και εμείς ως πολίτες;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Οι συζητήσεις, αυτές τις μέρες, περιστρέφονται κυρίως γύρω από δύο ζητήματα. Το πρώτο είναι οι προοπτικές της διεθνούς οικονομίας και ο κίνδυνος μίας δεύτερης ύφεσης. Εγώ είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι αυτός ο κίνδυνος ξεπερνιέται, παρά το γεγονός πως δεν έχουμε, ακόμα, πάρα πολλά έντονα σημεία να μας κάνουν να το πούμε με μεγάλη σιγουριά.

Η δεύτερη συζήτηση έχει να κάνει με τις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Η συζήτηση αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη. Εγώ τουλάχιστον δεν περίμενα να παρθούν κάποιες αποφάσεις αυτό το τριήμερο στο ζήτημα αυτό. Είναι μία συζήτηση, η οποία χρειάζεται και ένα λίγο πιο διευρυμένο φακό, διότι το θέμα των συναλλαγματικών ισοτιμιών δεν μπορεί να ειδωθεί απλά και άρα, η συζήτηση μέσα από ένα πολυμερές πλαίσιο, όπως είναι αυτό του ΔΝΤ, δεν μπορεί να ειδωθεί χωρίς μία ευρύτερη συζήτηση για τις οικονομικές σχέσεις ανάμεσα στα διαφορετικά μπλοκ, τις αναδυόμενες χώρες, το ρόλο που διεκδικούν κ.ο.κ.. Δεν είναι απλώς μία διαπραγμάτευση για το πού θα «κάτσει» η σχέση ανάμεσα στις διαφορετικές ισοτιμίες, αλλά μία συζήτηση για το πώς φανταζόμαστε ότι θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια το διεθνές νομισματικό σύστημα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε ότι είναι εύλογη η πίεση προς την Κίνα να ανατιμήσει το γιουάν; Τέθηκε και στο ντιμπέιτ που είχατε προχθές

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΝΙΝΟΥ: Είμαι Υπουργός Οικονομικών μίας εκ των χωρών της Ευρωζώνης. Η Ευρωζώνη στα ζητήματα των συναλλαγματικών ισοτιμιών μιλάει με μία φωνή και αυτή είναι η φωνή του Προέδρου της. Οι Υπουργοί των Οικονομικών της Ευρωζώνης δεν τοποθετούνται πάνω στα ζητήματα των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την τριετία 2013 – 2015, η Ελλάδα θα έχει ανάγκη να καλύψει 80 με 90 δισ. ευρώ, από λήξεις ομολόγων, πληρωμές τόκων και αποπληρωμή των δανείων της τρόικα. Πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι αδύνατον η Ελλάδα να σηκώσει τα λεφτά αυτά από τις αγορές που αντιστοιχούν στο εν τρίτο του ΑΕΠ και θα πρέπει να επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής των δανείων της τρόικας. Εσείς τι λέτε;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Λέω, και λέμε ως Κυβέρνηση, ότι ο συνδυασμός σημαντικών πρωτογενών πλεονασμάτων, μαζί με την αύξηση της μεγέθυνσης στη χώρα, ως αποτέλεσμα των μεγάλων αλλαγών που γίνονται, δημιουργούν ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, μέσα από το οποίο η Ελλάδα μπορεί να αντλήσει τα κεφάλαια που χρειάζονται, για να ξεπεράσει ακόμη και τις χρονιές που όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι είναι πιο δύσκολες από άλλες. Το έχει κάνει και στο παρελθόν με ποσά κοντά σ’ αυτά που λέτε και άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Είναι λίγο μεγαλύτερα από ποσά που έχουμε κάνει και στο παρελθόν, που έχουμε σηκώσει στις αγορές, αλλά δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύω πως δεν μπορούμε να το κάνουμε και πάλι.

Ευχαριστώ πάρα πολύ.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο