Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών στο in.gr και στο δημοσιογράφο Θανάση Κουκάκη.

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομικών στο in.gr και στο δημοσιογράφο Θανάση Κουκάκη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πορεία των εσόδων και των δαπανών στο πεντάμηνο υπολείπεται των στόχων του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, πότε βλέπετε να συγκλίνουν τα νούμερα; Υπάρχει πρόβλημα συντονισμού στην Κυβέρνηση, στον τομέα της περιστολής των δαπανών;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Τα έσοδα το πρώτο πεντάμηνο έχουν αυξηθεί κατά περίπου 8,5% σε σχέση με πέρυσι και αυτό σε συνθήκες ύφεσης και πριν ακόμη αποδώσουν όλα τα νέα φορολογικά μέτρα. Οι δαπάνες του κρατικού Προϋπολογισμού έχουν μειωθεί κατά περίπου 11%, πολύ πιο πάνω από τον ετήσιο στόχο. Όλα σχεδόν τα υπουργεία εμφανίζουν σημαντικές μειώσεις στις λειτουργικές τους δαπάνες. Όλα αυτά κάθε άλλο παρά πρόβλημα συντονισμού δείχνουν.

Σας υπενθυμίζω ότι από την αρχή του έτους λειτουργούν διμερείς επιτροπές μεταξύ των υπουργείων και του υπουργείου Οικονομικών για την παρακολούθηση των δαπανών, και οι πιστώσεις απελευθερώνονται ανά μήνα. Επαναξιολογείται κάθε δαπάνη, ελέγχονται οι πιθανές σπατάλες, γίνεται καλύτερη χρήση των δημοσίων πόρων. Προφανώς, υπερβολικές δαπάνες εξακολουθούν να υπάρχουν, επιπλέον υπάρχει μια μεγάλη δαπάνη στον ευρύτερο δημόσιο τομέα που θέλει πολύ δουλειά, για να συμμαζευτεί και να ελεγχθεί. Αλλά γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια από όλους, που σύντομα θα υποστηρίζεται και από σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα και από ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τον προϋπολογισμό. Δεσμευτήκαμε ότι θα υπάρχει έλεγχος και λογοδοσία προς τους πολίτες για κάθε ευρώ που δαπανά το δημόσιο και κινούμαστε με μεγάλη ταχύτητα στην εκπλήρωση αυτού του στόχου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αγορά προεξοφλεί ότι δύσκολα θα «πιάσετε» το στόχο για τη μείωση του ελλείμματος χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε πως κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί; Έχετε πει ότι εσείς θα παραιτηθείτε αν υποχρεωθούμε να πάρουμε κι άλλα μέτρα. Η κυβέρνηση μπορεί να αντέξει πολιτικά κι άλλο γύρο επώδυνων μέτρων;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής για την επόμενη τριετία που περιγράφεται στο μνημόνιο υπάρχουν πολλά δημοσιονομικά και διαρθρωτικά μέτρα, ικανά όχι μόνο να εξασφαλίσουν τους στόχους που έχουμε θέσει, αλλά αν εφαρμοστούν σωστά να μας οδηγήσουν και σε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Επιπλέον, δημοσιονομικά μέτρα δεν θα χρειαστούν όσο τα οικονομικά αποτελέσματα είναι τόσο καλά όσο αυτά που παρουσιάζουμε το πρώτο πεντάμηνο. Η Ελλάδα χρειάζεται λίγο ακόμη χρόνο για να αποδείξει προς όλες τις κατευθύνσεις ότι θα καταφέρει να νοικοκυρέψει τα δημόσια οικονομικά της, ότι θα καταφέρει να ελέγξει τα χρέη της και ότι θα καταφέρει να ανατάξει την οικονομία της και να την κάνει πιο ανταγωνιστική. Όσο για εμένα, φυσικά και κρίνομαι από τα αποτελέσματα. Όμως, να θυμάστε ότι είμαι πάρα πολύ πεισματάρης και επίμονος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΔΝΤ αποτιμούν θετικά τη μέχρι τώρα πορεία υλοποίησης του μνημονίου. Παρόλα αυτά, υπάρχει ο κίνδυνος να μην μας καταβάλουν τη δεύτερη δόση τον Σεπτέμβριο;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Το πρόγραμμα για το 2010 υλοποιείται κανονικά και μέσα στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού, με μείωση του ελλείμματος στο πεντάμηνο κατά 40% σε σχέση με πέρυσι, μας δείχνει ότι κινούμαστε εντός των δημοσιονομικών μας στόχων, ενώ μια σειρά από διαρθρωτικές δράσεις βρίσκονται ήδη μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα. Όσο δουλεύουμε τόσο εντατικά και όσο προχωράμε με τέτοια αποτελέσματα, ούτε η δεύτερη ούτε καμία άλλη δόση πρόκειται να κινδυνεύσει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι εκτιμήσεις τοποθετούν το ελληνικό χρέος στο 149% του ΑΕΠ το 2013. Από που θα προκύψουν τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα το μειώσουν; Κατά πόσο ένα τέτοιο χρέος είναι διαχειρίσιμο από μια οικονομία και κοινωνία που θα έχει περάσει μια τριετία ύφεσης και δραστικής μείωσης των εισοδημάτων;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Θυμίζω ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι το έλλειμμα μείον τους τόκους του χρέους και δείχνει τη δυνατότητα αποπληρωμής μέρος του υπάρχοντος χρέους χωρίς πρόσθετο δανεισμό. Το πρόγραμμα που εφαρμόζουμε προβλέπει την επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα από το 2012 και αυτός είναι ένας στόχος που μπορεί να επιτευχθεί και να διατηρηθεί για τα επόμενα χρόνια. Όσο για την ανάπτυξη, που αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη δυνατότητα μιας χώρας να αποπληρώνει τα χρέη της, οι πρώτες ενδείξεις είναι ότι θα εξελιχθεί καλύτερα από τις προβλέψεις. Θεωρώ, λοιπόν, ότι με την εφαρμογή του προγράμματος μας, με μία σωστή διαχείριση και με καλά αποτελέσματα στον προϋπολογισμό και την οικονομία το χρέος μας αν και θα είναι συγκριτικά με άλλες χώρες μεγάλο, θα μπορεί να είναι διαχειρίσιμο σύντομα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε απορρίψει τη αναδιαπραγμάτευση του χρέους. Αυτό ισχύει στο διηνεκές; Μήπως θα ήταν προτιμότερη μια διαπραγμάτευση για επιμήκυνση του χρόνου εξόφλησης του χρέους; Πολλοί προβλέπουν ότι δεν θα καταφέρει η χώρα να εξυπηρετήσει το χρέος της. Τι απαντάτε στη δυσπιστία των πολιτών έναντι των μέτρων, όπως δείχνουν δημοσκοπήσεις;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Η στάση πληρωμών και η επαναδιαπραγμάτευση του χρέους ήταν μια επιλογή που αγωνιστήκαμε να αποφύγουμε και την αποφύγαμε με τον μηχανισμό στήριξης, γιατί θα ήταν καταστροφική για την οικονομία μας που εξακολουθεί να έχει μεγάλες ανάγκες δανεισμού, μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και για αυτό πρέπει να συνεχίζει να έχει την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, την σιγουριά μου ότι με την έξοδο από το πρόγραμμα στήριξης η Ελλάδα θα έχει καταφέρει να μετατρέψει το μεγάλο της χρέος σε ένα διαχειρίσιμο μέγεθος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ελλάδα θα έχει μελλοντικά νέα πρόσβαση στο μηχανισμό στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας ύψους 750 δισ. ευρώ και στους όρους χρηματοδότησης που αυτός προβλέπει; Με το πακέτο των 110 δισ. ευρώ τελειώνει η διεθνής στήριξη;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Ο μηχανισμός στήριξης της Ευρωπαϊκής οικονομίας είναι επίσης έκτακτος – τριετής -- έως ότου η Ευρωζώνη και η ΕΕ καταφέρουν να δημιουργήσουν έναν μόνιμο μηχανισμό στήριξης των χωρών της εφόσον βρεθούν σε ανάγκη. Η Ελλάδα με το πακέτο των 110 δισ. και με το πρόγραμμα που εφαρμόζει έχει μια μοναδική ευκαιρία να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, ώστε να γίνουν εκείνες οι διαρθρωτικές αλλαγές που θα της επιτρέψουν να σταθεί στα πόδια της, να ανακτήσει τις δυνάμεις της και να μην χρειαστεί ξανά στο μέλλον να καταφύγει σε τέτοιους μηχανισμούς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι θα επιτευχθεί ο στόχος που έχετε θέσει και για τον ΦΠΑ, με δεδομένο ότι η κρίση στην αγορά βαθαίνει και η κατανάλωση περιορίζεται διαρκώς;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Πολύ συχνά στη συζήτηση για τα έσοδα από ΦΠΑ ξεχνάμε το μεγάλο πρόβλημα της Ελλάδας που έχει σχέση με τη φοροδιαφυγή. Στο πρώτο πεντάμηνο του έτους και παρά την ύφεση τα έσοδα από ΦΠΑ αυξάνονται. Σε αυτό το αποτέλεσμα συντέλεσε καθοριστικά το κίνημα των αποδείξεων, αλλά και η διαρκής προσπάθεια για ενίσχυση των ελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών και ο ευρύτερος σχεδιασμός μας για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Σίγουρα οι συνθήκες της οικονομίας επιδρούν στα έσοδα, αλλά οι εισπράξεις εξαρτώνται και από τη δυνατότητά μας να πιάσουμε τη μεγάλη γκρίζα οικονομική δραστηριότητα που ξέρουμε ότι υπάρχει στη χώρα μας. Η προσπάθεια δείχνει να αποδίδει και είμαι σίγουρος ότι θα έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Σκεφτείτε μόνο ότι τα έσοδα από ΦΠΑ εκτινάχθηκαν τον Απρίλιο όταν υπέβαλαν ΦΠΑ τριμήνου οι μικρές επιχειρήσεις – κατεξοχήν ο χώρος όπου δούλεψε το κίνητρο των αποδείξεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επιβάλλετε πρόσθετους φόρους στα καύσιμα και αυξάνετε τους συντελεστές ΦΠΑ σε μια αγορά που η ακρίβεια είναι το μείζον πρόβλημα. Θα δημιουργήσετε ένα μηχανισμό που να λειτουργεί προστατευτικά προς τον πολίτη σχετικά με την αισχροκέρδεια; Πως θα διασφαλίσετε πως δεν θα διευρυνθεί το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται κάτω από τα όρια της φτώχειας ;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Αναγνωρίζουμε ότι η αύξηση των τιμών τους τελευταίους μήνες οφείλεται και στην έκτακτη επίπτωση της αύξησης των έμμεσων φόρων. Ταυτόχρονα, η έλλειψη ανταγωνισμού σε πολλά τμήματα της ελληνικής αγοράς, η μονοπωλιακή δύναμη επί των τιμών σε κάποιους κλάδους δεν βοήθησε να απορροφηθούν οι αυξήσεις των φόρων από τις επιχειρήσεις. Το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομίας εφαρμόζει μια σειρά μέτρων και πολιτικών για να προστατευτεί ο καταναλωτής, να ελεγχθούν οι τιμές, να αντιμετωπιστούν τα καρτέλ και τα μονοπώλια και να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός. Θεωρώ ότι πολύ σύντομα αυτή η πολιτική θα αποδώσει και οι πολίτες θα δουν σημαντικές μειώσεις στις τιμές, ειδικά στα είδη καθημερινής κατανάλωσης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Χρηματιστήριο Αθηνών έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 1998. Κάποιοι υποστηρίζουν πως η επιβολή φόρου υπεραξίας 20% στα κέρδη που προκύπτουν από πώλησή μετοχών θέτει εμπόδια στην ανάκαμψη της κεφαλαιαγοράς και εγκυμονεί τον κίνδυνο υποβάθμισης του ελληνικού χρηματιστηρίου. Θα εξετάζατε την ματαίωση της εφαρμογής του μέτρου, έστω και προσωρινά ;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες της ΕΕ που δεν υπήρχε φορολόγηση στην υπεραξία από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές. Η φορολογική αντιμετώπιση της υπεραξίας δεν θα είναι ούτε η αιτία ούτε η αφορμή για την υποβάθμιση του ελληνικού χρηματιστηρίου. Η πορεία του χρηματιστηρίου αντανακλά ως ένα βαθμό τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας και το βαθμό εμπιστοσύνης των επενδυτών στην οικονομία μας. Όσο η οικονομία κερδίζει ξανά τη χαμένη της ανταγωνιστικότητα και την εμπιστοσύνη των αγορών, η χρηματιστηριακή αγορά θα σταθεροποιείται και θα ανακάμψει. Όμως, πρέπει κάποτε να αποφασίσουμε αν θέλουμε ή όχι να υπάρχει ένα σύστημα φορολόγησης σε αυτή τη χώρα που θα αντιμετωπίζει δίκαια κάθε πηγή εισοδήματος και κέρδους ή θέλουμε να συνεχίσουμε το φορολογικό βάρος να πέφτει μόνο στις πλάτες των χαμηλών εισοδημάτων και των μισθωτών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί Έλληνες πολίτες έδωσαν εξετάσεις και πέτυχαν σε διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ. Όλοι αυτοί, πέτυχαν αξιοκρατικά στους διαγωνισμούς, αλλά οι διορισμοί τους πάγωσαν λόγω του Μνημονίου. Θα ξεκινήσετε τις προσλήψεις από το 2011 και μετά;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Το πάγωμα των προσλήψεων το 2010 – εκτός από τους τομείς της εκπαίδευσης, της υγείας και της ασφάλειας – ήταν απόφαση της Κυβέρνησης πολύ πριν την υπογραφή του μνημονίου. Υπήρχε ανάγκη να περιοριστεί η αύξηση της απασχόλησης στο δημόσιο που διογκώθηκε τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωμα το 2009 όπου έγιναν περίπου 30 χιλιάδες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενώ συνταξιοδοτήθηκαν περί τις 15 χιλιάδες άτομα. Προφανώς, αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Ακριβώς για να μη χάσουν τα δικαιώματά τους όσοι πολίτες είχαν μέσω του ΑΣΕΠ εξασφαλίσει το διορισμό τους στο δημόσιο θεσπίσαμε την κατοχύρωση αυτών των δικαιωμάτων και επεκτείναμε τη διάρκεια της λίστας του ΑΣΕΠ δίνοντας προτεραιότητα στο διορισμό αυτών των ατόμων σε όσες προσλήψεις γίνουν από εδώ και στο εξής. Από το 2011 και μετά ισχύει ο κανόνας 1 προς 5 στη σχέση προσλήψεων και συνταξιοδοτήσεων και οι επιτυχόντες του ΑΣΕΠ θα αρχίσουν να απορροφώνται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την γενιά των νέων των 700 ευρώ πηγαίνουμε σε μια γενιά των νέων των 600 και των 500 ευρώ, οι οποίοι καλούνται να δουλέψουν τουλάχιστον 40 χρόνια ασφαλισμένοι για να φτάσουν να πάρουν σύνταξη. Ποια προοπτική δίνει η Κυβέρνηση στην μεσαία αυτή τάξη που βλέπει τα κεκτημένα της να χάνονται; Στο τέλος του προγράμματος που θα βρίσκεται η Ελλάδα; Ποια θα είναι η θέση των πολιτών μετά τη «τρικυμία»;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Η οικονομία μας από το 2004 και μετά βυθιζόταν κάθε χρόνο όλο και περισσότερο στους τομείς που θα μπορούσαν να δώσουν μια προοπτική στους νέους. Ποια εκπαίδευση, ποιες επενδύσεις, ποιες δραστηριότητες ήταν αυτές που μπορούσαν να δώσουν εφόδια και νέα προοπτική σε ένα νέο άνθρωπο; Φτάσαμε σε αδιέξοδο. Ο νέος των 400, 500 και 600 ευρώ υπάρχει και είναι ανασφάλιστος και είναι απροστάτευτος και δεν βλέπει προοπτική. Συνεπώς, ο εργασιακό μεσαίωνας υπάρχει και καλούμαστε να τον αντιμετωπίσουμε με ένα νέο πλαίσιο εργασιακών σχέσεων, που πράγματι θα ευνοεί τις πιο ελαστικές σχέσεις απασχόλησης – που σήμερα υπάρχουν παράτυπα, χωρίς ασφάλεια – αλλά που θα μπορεί να προστατεύσει τον εργαζόμενο. Σήμερα υπάρχουν 500 χιλιάδες – ίσως και περισσότεροι – άνεργοι συμπολίτες μας που χρειάζονται δουλειές, και υπάρχουν σε μια οικονομία όπου δεν γίνονται επενδύσεις και δεν δημιουργούνται νέες θέσεις δουλειάς και με ένα δημόσιο υπερχρεωμένο και υπερκορεσμένο σε προσωπικό. Δουλειές και υψηλοί μισθοί υπάρχουν σε μια οικονομία που αναπτύσσεται. Για αυτή την ανάπτυξη που θα έρθει από επενδύσεις που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις δουλειάς σήμερα προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι δεν έχει γίνει χρόνια τώρα αξιοποιώντας πόρους των διαρθρωτικών ταμείων και ανοίγοντας προοπτικές για νέες επενδύσεις σε νέους τομείς δραστηριότητας.

Όσο για το ασφαλιστικό, το όριο συνταξιοδότησης των 65 ετών δεν αλλάζει. Τότε συνταξιοδοτούνται οι περισσότεροι μισθωτοί, όμως αυτό που λέμε πλέον είναι ότι δεν μπορεί να συνταξιοδοτηθείς στα 50 ή στα 55 που ισχύει σήμερα και να πάρεις και πλήρη σύνταξη. Ούτε το ασφαλιστικό σύστημα αντέχει οικονομικά αυτό το ευνοϊκό καθεστώς ούτε οι εργαζόμενοι αντέχουν να πληρώνουν αυτό το καθεστώς σε βάρος της δικής τους μελλοντικής σύνταξης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε καλέσει επανειλημμένως τις τράπεζες να προχωρήσουν σε στρατηγικές επιλογές. Τι εννοείτε; Ποιες θεωρείτε πως είναι οι αδυναμίες του ελληνικού πιστωτικού συστήματος; Τι απαντάτε στους πολίτες που ανησυχούν για τις καταθέσεις τους;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Ούτε οι καταθέσεις κινδυνεύουν, ούτε οι πολίτες πρέπει να ανησυχούν για τις αντοχές του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Οι ελληνικές τράπεζες βγήκαν σχεδόν αλώβητες από τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση, ενώ η κρίση εμπιστοσύνης απέναντι στην Ελλάδα και τα ελληνικά ομόλογα δοκίμασε τις αντοχές τους στις διεθνείς αγορές, αλλά και απέναντι στην παρατεταμένη επικοινωνιακή επίθεση τρομοκρατίας των καταθετών. Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει αντέξει πολλά όλους αυτούς τους μήνες και έχει θωρακιστεί περαιτέρω τόσο από την πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας όσο και από το πρόγραμμα στήριξης του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα που θα επεκταθεί με τη σύσταση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που θα χρηματοδοτηθεί με 10 δισ. ευρώ από τον μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας. Συνεπώς, τα δύσκολα και οι φοβίες των καταθετών έχουν μείνει πίσω μας και από εδώ και στο εξής θεωρώ ότι το τραπεζικό σύστημα μπορεί και πρέπει να προχωρήσει σε στρατηγικές επιλογές ανασύνταξης που θα του επιτρέψουν να συνεχίσει να έχει μια ισχυρή και ανταγωνιστική παρουσία στην τραπεζική αγορά όπως διαμορφώνεται μετά την κρίση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αποκαλύψεις για τη Siemens και το Βατοπέδι έχουν οδηγήσει σε απαξίωση της πολιτικής; Πιστεύετε ότι οι εξεταστικές επιτροπές συνεισέφεραν παραπάνω από ό,τι η δικαστική διερεύνηση και η δημοσιογραφική έρευνα; Πως μπορεί το πολιτικό σύστημα να απαντήσει αποτελεσματικά στη πάταξη της διαφθοράς;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Οι Εξεταστικές Επιτροπές της Βουλής είναι κατά τη γνώμη μου ευθύνη και υποχρέωση ενός πολιτικού συστήματος που θέλει να εξυγιάνει τον εαυτό του και να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Στην απαξίωση της πολιτικής από τους πολίτες δεν οδηγεί η διερεύνηση των σκανδάλων, αλλά η ύπαρξή τους. Αυτή πρέπει να τα πατάξουμε αν θέλουμε να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών. Άρα, οι Εξεταστικές Επιτροπές δεν έχουν ως στόχο να υποκαταστήσουν ούτε τη δικαστική ούτε τη δημοσιογραφική έρευνα, αλλά επιτέλους δείχνουν ένα πολιτικό σύστημα περισσότερο υπεύθυνο, που βάζει όρια στο τι μπορεί και τι όχι να ανέχεται ως συμπεριφορά σε μια ευνομούμενη πολιτεία. Από εκεί και πέρα αυτή η Κυβέρνηση όχι απλώς δηλώνει αλλά κάνει πράξη την αποκατάσταση της διαφάνειας στο δημόσιο βίο. Οι υπογραφές όλων μας για αποφάσεις που αφορούν σε δαπάνη του δημοσίου σύντομα θα είναι στο διαδίκτυο, η εκτέλεση του Προϋπολογισμού όλου του δημόσιου τομέα κάθε μήνα θα αναρτάται για να ελέγχεται από όλους, οι εστίες διαφθοράς και διαπλοκής θα περιοριστούν σε ένα σύστημα που θα δίνει λογαριασμό στους πολίτες για κάθε πράξη που τον αφορά. Έτσι, αντιμετωπίζεται η διαφθορά και η διαπλοκή, με ένα αυστηρότερο πλαίσιο που προλαμβάνει τη ζημιά ενάντια στο δημόσιο συμφέρον.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πιστεύετε πως οι ανατροπές σε οικονομία και κοινωνία οδηγούν σε πολιτικές αλλαγές; Πώς αντιλαμβάνεστε αυτό που πολλοί αποκαλούν «Νέα Μεταπολίτευση»;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Θεωρώ πως έχουμε ήδη μπει σε μια νέα περίοδο αλλαγών. Σήμερα, η Ελλάδα πληρώνει τον λογαριασμό για λανθασμένες επιλογές όλης της περιόδου της μεταπολίτευσης, αλλά και έχει να βασιστεί και να πατήσει για να προχωρήσει μπροστά στα έργα που δεν θα υπήρχαν αν δεν είχαν γίνει συγκεκριμένες επιλογές την περίοδο αυτή. Έχουμε να διορθώσουμε το πολιτικό σύστημα, το σύστημα υγείας, εκπαίδευσης, ασφάλισης, αλλά δεν έχουμε να φτιάξουμε τίποτα από την αρχή. Το ισχυρό οικονομικό σοκ που περάσαμε και η εμπειρία των προηγούμενων δεκαετιών θεωρώ ότι αναδεικνύουν ένα πολιτικό σύστημα και μια κοινωνία σε μεγάλη ωριμότητα για να αντιμετωπίσουν, χωρίς παλιά συμπλέγματα, τις προκλήσεις της νέας εποχής και να εκμεταλλευτούν τις προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς θα προσελκύσετε επενδύσεις και κατ' επέκταση θα δημιουργήσετε νέες θέσεις εργασίας, όταν οι φορολογικοί συντελεστές στα νομικά και φυσικά πρόσωπα, αλλά και στο κεφάλαιο, παραμένουν σε επίπεδα διπλάσια σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες; Πώς θα γίνει το φορολογικό σύστημα πιο δίκαιο και θα απλουστευτούν οι διαδικασίες;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Η Ελλάδα συγκριτικά δεν έχει υψηλή φορολόγηση ούτε στα νομικά ούτε στα φυσικά πρόσωπα και σε καμία περίπτωση δεν είναι διπλάσια σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Η πτώση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας και η απουσία νέων επενδύσεων δεν είναι ζήτημα λοιπόν συντελεστών αλλά περισσότερο διαρθρωτικών προβλημάτων όπως είναι η γραφειοκρατία, η αδιαφάνεια, η πολυπλοκότητα του φορολογικού συστήματος, η διαφθορά, τα εμπόδια στην οικονομική δραστηριότητα σε πολλούς κλάδους που αυξάνουν το κόστος, τα χαμηλά επίπεδα καινοτομίας κλπ. Όλα αυτά είναι μέτωπα που έχουμε ήδη ανοίξει με το πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών που συμπεριλάβαμε και στο μνημόνιο. Σε ό,τι αφορά στη φορολογία το πρώτο βήμα για ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα κάναμε με τον νέο φορολογικό νόμο, ενώ προχωράμε έως το τέλος του χρόνου σε αναδιάρθρωση των υπηρεσιών και σε νέες δομές που απλουστεύουν τις συναλλαγές πολιτών και επιχειρήσεων με τις φορολογικές αρχές, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, της μείωσης του αριθμού των επαφών με τις αρχές, την απλοποίηση και τη στόχευση του συστήματος ελέγχων, την αυστηροποίηση του πλαισίου για την αντιμετώπισης φοροδιαφυγής μειώνοντας παράλληλα τη δυνατότητα διακριτής μεταχείρισης από τις φορολογικές αρχές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν είναι οξύμωρο να επιδιώκετε αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και από την άλλη να προχωράτε σε αλλαγές στην εργασιακή νομοθεσία που δεν διασφαλίζουν τις θέσεις εργασίας και διασταλτικά αποδυναμώνουν το ασφαλιστικό σύστημα, στερώντας εισφορές; Πως απαντάτε στην κριτική ότι επιτρέπετε στους εργοδότες να απολύουν πιο εύκολα και να κερδίζουν πιο πολλά, καταβάλλοντας στους εργαζόμενους μισθούς πείνας;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΙΝΟΥ: Το ασφαλιστικό σύστημα υποφέρει από την ανασφάλιστη εργασία, από την εκτεταμένη μαύρη εργασία, από την πτώση της απασχόλησης και από τη μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών. Η εργασιακή νομοθεσία που προωθείται από το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας επιχειρεί να αντιμετωπίσει όλες αυτές τις πληγές διασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία των εργαζόμενων, εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε αυτούς που επιλέγουν πιο ελαστικές μορφές απασχόλησης που σήμερα είναι σχεδόν απροστάτευτοι. Και θα επαναλάβω την πεποίθησή μου ότι τόσο οι συνθήκες όσο και οι αμοιβές στην αγορά εργασίας θα βελτιωθούν και μέσα από το νέο πλαίσιο και με την ανάκαμψη της ανάπτυξης. Και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι: είμαστε η μόνη χώρα στην ΕΕ όπου υπάρχει ακόμα η υποχρεωτική διαιτησία, και η αύξηση του ορίου στις απολύσεις μας φέρνει απλώς κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μια πιο ευέλικτη αγορά εργασίας που συνδυάζεται με καλύτερη προστασία για τον εργαζόμενο διευκολύνει την απασχόληση, δεν ευνοεί τις απολύσεις.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο