Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Το φορολογικό νομοσχέδιο θα κρίνει τον προϋπολογισμό

Με τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό φέτος να λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις «κλειδώνουν» τις επόμενες μέρες τα μεγέθη του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού, που κατατίθεται εκτός απροόπτου την προσεχή Πέμπτη στη Βουλή.

Το φορολογικό νομοσχέδιο θα κρίνει τον προϋπολογισμό.

Με τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό φέτος να λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις «κλειδώνουν» τις επόμενες μέρες τα μεγέθη του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού, που κατατίθεται εκτός απροόπτου την προσεχή Πέμπτη στη Βουλή.

Με τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό φέτος να λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις «κλειδώνουν» τις επόμενες μέρες τα μεγέθη του προσχεδίου του νέου προϋπολογισμού, που κατατίθεται εκτός απροόπτου την προσεχή Πέμπτη στη Βουλή. Στόχος είναι δημοσιονομική προσαρμογή της τάξης των 10 δισ. ευρώ το 2010, ώστε το έλλειμμα να περιο-ριστεί στην περιοχή του 9,5% από 12,5% φέτος αλλά και να στηριχθεί με περίπου 2,5 δισ. ευρώ η πραγματική οικο-νομία. Η επιτυχία των σχεδιασμών θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται εντός του Φεβρουαρίου, το οποίο θα επιφέρει ανατροπές στη φορολογία νομικών και φυσικών προσώπων και ριζικές τομές στον τρόπο διενέργειας των ελέγχων, ώστε να τεθεί υπό έλεγχο η προκλητική φοροδιαφυγή.

Το πρώτο μεγάλο «στοίχημα» έναντι των Βρυξελλών αλλά κυρίως των αγορών, που πιέζουν για μέτρα εδώ και τώρα ώστε να μειωθεί έλλειμμα και χρέος, καλείται να κερδίσει ο νέος υπουργός Οικονομικών, που καταθέτει στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού, το πιθανότερο την προσεχή Πέμπτη.

Τον επόμενο χρόνο επιδιώκεται δημοσιονομική προσαρμογή της τάξης των 10 δισ. ευρώ το 2010, προερχόμενη ισόποσα από έσοδα και δαπάνες, ώστε:

Να μειωθεί το έλλειμμα από το 12,5% του ΑΕΠ φέτος, στην περιοχή του 9,5% το 2010, προσαρμογή που ισοδυναμεί με 7,2 δισ. ευρώ.

Να στηριχθεί η πραγματική οικονομία με περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ή 1% του ΑΕΠ, ώστε να ανακάμψει από την ύφεση.

Με τον τρόπο αυτό ξεκινά περίοδος πολυετούς δημοσιονομικής προσαρμογής με στόχο το έλλειμμα να υποχωρήσει κάτω του 3% σε ορίζοντα 3 ίσως και 4 ετών. Εκείνο που θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία των κυβερνητικών σχεδιασμών για το 2010 είναι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται εντός του Φεβρουαρίου. Μέσω αυτού αναμένονται ανατροπές στη φορολογία νομικών και φυσικών προσώπων αλλά και ριζικές τομές στον τρόπο διενέργειας των ελέγχων, ώστε να τεθεί υπό έλεγχο η προκλητική φοροδιαφυγή.

Φορολογία
Υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη χαρακτηρίζουν αναγκαστική την προσφυγή σε αύξηση της έμμεσης φορολογίας πλην ΦΠΑ, προς κατάργηση οδεύει και η αυτοτελής φορολόγηση εισοδημάτων, ενώ αναμένεται αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης στα υψηλά εισοδήματα. Μεταξύ των παρεμβάσεων που αναμένονται για την αύξηση των φορολογικών εσόδων το 2010 είναι:

1 Αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε βενζίνη, ποτά και τσιγάρα από την 1η Ιανουαρίου 2010. Μια αύξηση 10%-15% του ΕΦΚ στη βενζίνη θα απέφερε έσοδα περίπου 400-600 εκατ. ευρώ ενώ αντίστοιχη αναπροσαρμογή στα τσιγάρα μπορεί να αποδώσει περίπου 300 εκατ. ευρώ.

2 Κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων, με προσδοκώμενα έσοδα περίπου 1,5 δισ. ευρώ.

3 Εφαρμογή ενιαίας προοδευτικής τιμαριθμοποιημένης φορολογικής κλίμακας. Για την ελάφρυνση των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, εξετάζεται να επανέλθει ο χαμηλός συντελεστής 15% για το πρώτο κλιμάκιο εισοδήματος πάνω από το αφορολόγητο όριο. Είναι πιθανόν, ο χαμηλός συντελεστής να εφαρμόζεται στο κλιμάκιο από τα 12.000 έως τα 14.000 ή 15.000 ευρώ. Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής 40% εξετάζεται να επιβληθεί για το κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 50.000 ή 60.000 ευρώ αντί των 75.000 ευρώ που ισχύει σήμερα.

4 Φορολόγηση των μερισμάτων με βάση τη φορολογική κλίμακα των φυσικών προσώπων.

5 Περικοπές στις 984 φοροαπαλλαγές που κοστίζουν στο προϋπολογισμό 7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση με επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών από μηδενική βάση.

6 Είσπραξη μέρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών, συνολικού ύψους 31 δισ. ευρώ προς το Δημόσιο.

7 Λογιστικό προσδιορισμό όλων των εισοδημάτων.

Εκτοξεύθηκε το έλλειμμα
Εικόνα απόλυτης δημοσιονομικής κατάρρευσης αποκαλύπτουν τα στοιχεία εκτέλεσης του τρέχοντος προϋπολογισμού στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού παρουσίασε εκρηκτική άνοδο 88,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και εκτινάχθηκε στα 23 δισ. ευρώ. Η «μαύρη τρύπα» στο σκέλος των καθαρών εσόδων διογκώθηκε στα 6,55 δισ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες του Δημοσίου παρουσίασαν υπέρβαση 1,74 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2009:

Τα καθαρά έσοδα εμφανίζονται μειωμένα κατά 3,22% σε σχέση με πέρυσι έναντι στόχου για αύξηση 14,8%. Συνολικά τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 35,2 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο, όταν ο στόχος που έθετε το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης τον Ιανουάριο ήταν για έσοδα 59,3 δισ. ευρώ στο σύνολο του έτους.

Οι δαπάνες «έτρεξαν» με ρυθμό 13,6% έναντι στόχου 9,8%. Συνολικά ανήλθαν σε 51,82 δισ. ευρώ, αντί ετήσιου στόχου στο ΠΣΑ για διαμόρφωσή τους σε 66,8 δισ. ευρώ στο σύνολο του έτους.

Την ίδια ώρα οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες του προϋπολογισμού εκτινάχθηκαν στα 31 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο, αντί μόλις 14 δισ. ευρώ που ήταν στο αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Δραστικά μέτρα για τη μείωση των δαπανών
Σε δισεπίλυτο γρίφο εξελίσσονται οι σχεδιασμοί για την περιστολή της σπατάλης:

Κομισιόν αλλά και ξένοι οίκοι αξιολόγησης επιμένουν πως η δημοσιονομική προσαρμογή πρέπει να στηριχθεί κυρίως στην περικοπή των δημοσίων δαπανών με μέτρα μόνιμου χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο αυτό προβληματισμό προκαλεί η επιμονή της κυβέρνησης να διαθέσει περί τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας, οι δεσμεύσεις για άμεση αύξηση 1 δισ. ευρώ στα κονδύλια για την Παιδεία και για αύξηση των προσλήψεων, όπως για παράδειγμα τους 3.000 νοσηλευτές.

Έτσι, το οικονομικό επιτελείο καλείται να προχωρήσει σε δραστικές κινήσεις που θα πείσουν τις αγορές πως θα γίνουν δομικές αλλαγές στο στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ώστε να περιοριστεί η κρατική σπατάλη, θέτοντας αυστηρούς περιορισμούς, μεταξύ άλλων, σε αμοιβές για υπερωρίες, οδοιπορικά, χρήση κινητών, προμήθειες αναλώσιμων, υπέρογκες αμοιβές δημοσίων λειτουργών, επιχορηγήσεις αμφιβόλου αποδοτικότητας.

Την ίδια ώρα αναμένεται επίσπευση των συγχωνεύσεων δημόσιων φορέων, αλλαγή στο σύστημα προμηθειών με την εισαγωγή ηλεκτρονικών προμηθειών, ενώ θα καθιερωθεί διπλογραφικό σύστημα καταγραφής δαπανών, με ορκωτούς ελεγκτές στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Όφελος στο σκέλος των δαπανών τον επόμενο χρόνο αναμένεται από την κατάργηση των Stages, που θα αντισταθμιστεί εν μέρει από τη χορήγηση αυξήσεων που θα υπερκαλύπτουν τον πληθωρισμό (άνω δηλαδή του 1,7%) στους δημοσίους υπαλλήλους το 2010.

Ανάσα θα αποτελέσουν και οι μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες από την εξόφληση φέτος των οφειλών του Δημοσίου προς τα νοσοκομεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ποσό της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ θα αντιστοιχεί σε μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες το 2010, από την εξόφληση φέτος μέρους των χρεών των νοσοκομείων.

Οι οφειλές πρακτικά θα αποπληρωθούν φέτος, με πρόσθετο δανεισμό, αλλά σε λογιστικό επίπεδο φέτος θα εγγραφεί μόνο μέρος αυτών.

Οι συνολικές οφειλές εκτιμώνται περίπου σε 6 δισ. ευρώ, φέτος αναμένεται να εγγραφούν περίπου τα 2,5 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα θα επιμεριστούν λογιστικά πιθανόν στο 2007 και το 2008.


Πηγή Ημερησία




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο