Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Η εφορία ανοίγει 650 φακέλους υψηλού φορολογικού ενδιαφέροντος

Φρένο στην ιδιότυπη ασυλία που απολαμβάνει από τις φορολογικές αρχές συγκεκριμένη «μερίδα» επιχειρήσεων επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Οικονομίας, ανοίγοντας τον φάκελο περισσότερων των 650 καταγγελιών υψηλού φορολογικού ενδιαφέροντος, που έχουν υποβληθεί τα τελευταία χρόνια στις φορολογικές αρχές.

Η εφορία ανοίγει 650 φακέλους υψηλού φορολογικού ενδιαφέροντος

Φρένο στην ιδιότυπη ασυλία που απολαμβάνει από τις φορολογικές αρχές συγκεκριμένη «μερίδα» επιχειρήσεων επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Οικονομίας, ανοίγοντας τον φάκελο περισσότερων των 650 καταγγελιών υψηλού φορολογικού ενδιαφέροντος, που έχουν υποβληθεί τα τελευταία χρόνια στις φορολογικές αρχές. Πρόκειται για επώνυμες καταγγελίες για φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις, επίορκους εφοριακούς αλλά και γενικότερα οικονομικά εγκλήματα που προήλθαν από απλούς επιτηδευματίες, υπαλλήλους επιχειρήσεων αλλά και πολίτες που έχουν αγανακτήσει από τις επαναλαμβανόμενες επιδρομές της εφορίας την ώρα που κάποιοι άλλοι απολαμβάνουν μια ιδιότυπη ασυλία.

Οι καταγγελίες αυτές αξιολογήθηκαν ως βάσιμες από ένα σύνολο πάνω από 7.000, από την Επιτροπή Αξιολόγησης Καταγγελιών, η οποία ενεργοποιήθηκε το 2005 κατόπιν εντολής του υφυπουργού Οικονομικών κ. Αντ. Μπέζα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Επιτροπή παρέμενε ξεχασμένη και άγνωστη στο ευρύ κοινό από το 2000 που συνεστήθη, παρ' ότι το ακριβές αντικείμενό της είναι η αξιολόγηση των καταγγελιών των πολιτών τόσο σε βάρος των υπηρεσιών και των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών όσο και εναντίον επιχειρήσεων.

Εργο της Επιτροπής είναι να κατηγοριοποιεί τις καταγγελίες, ξεχωρίζοντας αυτές που παρουσιάζουν ακόμη υψηλό ενδιαφέρον και να απορρίπτει εκείνες που είναι αδύνατες από άποψη τεκμηρίωσης, βοηθώντας παράλληλα τους καταγγέλλοντες να διατυπώσουν με σαφήνεια το θέμα τους. Επισημαίνεται ότι σημαντικός αριθμός καταγγελιών αφορά στους ίδιους τους ελεγκτές, δικαιολογώντας εν μέρει τον λόγο για τον οποίο οι φορολογικές αρχές δεν είχαν ακουμπήσει μέχρι πρόσφατα τις καταγγελίες αυτές. Σημειώνεται, πάντως, ότι κατά την τελευταία τριετία, 44 εφοριακοί υπάλληλοι έχουν απομακρυνθεί με διάφορους τρόπους από την υπηρεσία τους, 11 από αυτούς εκτίουν ποινές φυλάκισης, ενώ άλλοι 30 βρίσκονται σε οριστική ή προσωρινή παύση. Ειδικά δε από τον Οκτώβριο του 2005 και μετά σημειώνεται σημαντικότατη αύξηση τόσο του αριθμού των καταγγελιών που υποβάλλονται ετησίως στην Επιτροπή όσο και αυτών που τελικά διαβιβάζονται για εξέταση στα υπηρεσιακά Συμβούλια. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται στην ενίσχυση των υλικοτεχνικών υποδομών της Επιτροπής (τα γραφεία μεταφέρθηκαν ακριβώς δίπλα στο υπουργείο Οικονομικών) και στην άμεση διασύνδεση της υπηρεσίας με το Taxis.

Σημειώνεται ότι στο άνοιγμα του φακέλου των καταγγελιών συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό η ανάγκη εξεύρεσης επιπλέον πόρων για την τιθάσευση του ελλείμματος, οι έντονες πιέσεις της ΕΕ για περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση και η δημιουργία φορολογικής συνείδησης στους πολίτες. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι διεθνείς οργανισμοί, όπως το ΔΝΤ, ο ΟΟΣΑ αλλά και η ΕΕ, καλούν επανειλημμένως τη χώρα μας να εντείνει τις προσπάθειες περιορισμού της φοροδιαφυγής, αξιοποιώντας κάθε μέσο που διαθέτει. Χαρακτηριστικά μάλιστα το ΔΝΤ «συνέστηνε» στο υπουργείο Οικονομίας να ζητεί από τις φορολογικές αρχές να «ανακρίνουν» ακόμη και τις ερωμένες (!) των επιχειρηματιών, στην περίπτωση που υπάρχουν ενδείξεις φοροδιαφυγής μεγάλου ύψους.

Πιέσεις, όμως, δέχεται καθημερινά το οικονομικό επιτελείο και από τους φορολογικά έντιμους επιχειρηματίες, οι οποίοι παραπονιούνται για επιλεκτικότητα των φορολογικών αρχών στη διενέργεια των ελέγχων τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτική είναι σχετική μελέτη του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, η οποία τόνιζε ότι κατά τη διενέργεια των ελέγχων, οι επιχειρήσεις ανάλογα με το μέγεθος και το είδος της δραστηριότητάς τους καταβάλλουν από 0,5% - 2% επί του καθαρού τους τζίρου, προκειμένου να εξαγοράσουν τη φορολογική τους ησυχία. Πρόκειται, ουσιαστικά για ένα ποσό τεχνιτών λογιστικών διαφορών, οι οποίες κάτω από την εξυπηρετική νομιμοφάνεια του διοικητικού συμβιβασμού βοηθούν την επιχείρηση να αγοράσει, κατά το κοινώς λεγόμενο, την ησυχία της. Η μείωση του συντελεστή εκφυλίζεται από την πολυνομία, την ασάφεια, την αβεβαιότητα και τη δυσλειτουργία των ρυθμιστικών διατάξεων που εξυπηρετούν την ασύμμετρη φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων στους ελέγχους. Κύριες αιχμές, η αυθαίρετη απόρριψη γνήσια παραγωγικών δαπανών αλλά και η αποτροπή των επιχειρήσεων για προσφυγή στη δικαστική εξουσία.

ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΜΕ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥΣ ΕΛΕΓΚΤΕΣ

Την «υποκειμενική» επιλεξιμότητα των επιχειρήσεων για έλεγχο από την εφορία αναγνωρίζει άλλωστε και το υπουργείο Οικονομικών το οποίο επιθυμεί να σταματήσει ο «κατήφορος» των φορολογικών αρχών και να υπάρξει αποκατάσταση του κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και φορολογικής διοίκησης. Ενδεικτική της πρόθεσης να παταχθούν τέτοιου είδους «βλαβερές» συναλλαγές είναι η τελευταία απόφαση του υπουργείου Οικονομίας, σύμφωνα με την οποία οι υπάλληλοι των ελεγκτικών συνεργείων θα εναλλάσσονται τακτικά και κατά τη διάρκεια των ελέγχων. Οι επιλεκτικοί έλεγχοι δεν εγείρουν μόνο θέματα ηθικής τάξης, διαφάνειας και διαφθοράς, αλλά εντείνουν παράλληλα και τον αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς από τη μία πλευρά βρίσκονται εκατοντάδες επιχειρήσεις που απολαμβάνουν την ιδιότυπη ασυλία των ελεγκτικών μηχανισμών του υπουργείου Οικονομικών, ενώ από την άλλη χιλιάδες «γειτονικές» επιχειρήσεις έχουν «ξεζουμιστεί» στην κυριολεξία.

Δεν είναι δυνατόν, αναφέρουν χαρακτηριστικά από την Καραγιώργη Σερβίας, οι έλεγχοι σε κάποιες επιχειρήσεις να ολοκληρώνονται ύστερα από διάστημα τριών χρόνων (!), τη στιγμή που ο προβλεπόμενος χρόνος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις δεκαπέντε ημέρες. Είναι έτσι απόλυτα δικαιολογημένο ότι μεγάλος αριθμός καταγγελιών προέρχεται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βλέπουν τα τελευταία χρόνια να εξαντλείται η αυστηρότητα της εφορίας σε αυτές και να προσωποποιείται στις υποθέσεις τους ο στόχος για ενίσχυση των δημοσίων εσόδων.

Στα αξιοσημείωτα πάντως της λίστας των καταγγελιών είναι το γεγονός ότι «πιάνει» τόπο και η προτροπή που θεσμοθετήθηκε τελευταίως από το υπουργείο Οικονομικών για το «κάρφωμα» φοροφυγάδων από τον ίδιο τον ανταγωνισμό, καθώς μεγάλος αριθμός από τις 663 συνολικά καταγγελίες αφορούν όχι μόνο εκβιασμούς από εφοριακούς υπαλλήλους αλλά και καταγγελίες από ανταγωνίστριες επιχειρήσεις. Από τις καταγγελίες αυτές προκύπτει η ύπαρξη τοπικών κυκλωμάτων, στα οποία φέρεται να συμμετέχουν εφοριακοί, λογιστές και συμβολαιογράφοι.



ΤΙ ΑΦΟΡΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ
Τα κυριότερα φορολογικά ζητήματα για τα οποία έγιναν καταγγελίες αφορούν: Χρηματισμό υπαλλήλων, φοροδιαφυγή επιτηδευματιών, ανάρμοστη συμπεριφορά υπαλλήλων, διενέξεις με κτηματικές υπηρεσίες, αιτήματα για διαγραφή προσαυξήσεων οφειλών και ρύθμιση χρεών, εκτίμηση ακινήτων με βάση συγκριτικά στοιχεία, προσδιορισμό φόρου κληρονομιάς, καθυστέρηση εκκαθάρισης συμπληρωματικής ή τροποποιητικής δήλωσης και υπολογισμό φόρου εισοδήματος. Συγκεκριμένα:

- Υποθέσεις 269, ήτοι ποσοστό 41%, διαβιβάστηκαν στις εφορίες, προκειμένου να προχωρήσουν σε έλεγχο των καταγγελλομένων.
- Υποθέσεις 174, ήτοι ποσοστό 26%, διαβιβάστηκαν στη Δ/νση Επιθεώρησης Υπηρεσιών, για έκδοση εντολής έρευνας σε αρμόδιο οικονομικό επιθεωρητή.
- Υποθέσεις 108, ήτοι ποσοστό 16%, διαβιβάστηκαν σε διάφορες Υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας, για έρευνα και απάντηση στον καταγγέλλοντα.
- Υποθέσεις 38, ήτοι ποσοστό 6%, διαβιβάστηκαν στην ΥΠΕΕ, για έλεγχο των καταγγελλομένων.
- Υποθέσεις 34, ήτοι ποσοστό 5%, διαβιβάστηκαν σε διάφορες άλλες Υπηρεσίες (υπουργεία, ΣΕΕΔΔ, δήμους, Λιμεναρχεία κ.λπ.).
- Υποθέσεις 40, ήτοι ποσοστό 6%, τέθηκαν στο αρχείο λόγω του ότι διεκπεραιώθηκαν με την παρέμβαση των υπαλλήλων των Γραμματειών της Επιτροπής, δηλαδή μετά από επικοινωνία και αλληλογραφία με τις Υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και τον καταγγέλλοντα ή μετά την παροχή πληροφοριών και διευκρινίσεων στον καταγγέλλοντα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Οικονομικών δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ύπαρξη και προβολή της Επιτροπής έτσι ώστε οι φορολογούμενοι πολίτες να γνωρίζουν ότι έχουν τη δυνατότητα, σε περίπτωση πλημμελούς λειτουργίας των Υπηρεσιών, κακοδιοίκησης, διάπραξης αδικημάτων εκ μέρους των υπαλλήλων, να προσφύγουν στην Επιτροπή. Σημειώνεται ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή ειδική τηλεφωνική γραμμή με τηλέφωνα επικοινωνίας τα 210 5244147 και 210 5232390, προκειμένου οι πολίτες να καταγγέλλουν περιπτώσεις διαφθοράς και φοροδιαφυγής.

Πηγή Κέρδος




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο