Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ομιλία του Υπ. Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα στη Βουλή

Ομιλία του Υπ. Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα στη Βουλή
© Taxheaven - H εικόνα προστατεύεται από τον νόμο περι πνευματικής ιδιοκτησίας - Δείτε περισσότερα στους όρους χρήσης
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 15 λεπτά




ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
Τηλ.:2103332644
e-mail: [email protected]


Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2019

Δελτίο Τύπου




Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ολομέλεια της Βουλής


Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Για 4 πράγματα θα σας μιλήσω σήμερα:

Για τα εξαιρετικά αποτελέσματα της χθεσινής συνεδρίασης του Eurogroup.

Για το φορολογικό νομοσχέδιο, ως αποτέλεσμα της καλής πορείας της ελληνικής οικονομίας.

Για την θετική επίδραση του νομοσχεδίου στο διαθέσιμο εισόδημα των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης.

Και για την έκτακτη ενίσχυση σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, ως αποτέλεσμα του πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου που δημιούργησε η σημερινή Κυβέρνηση, τις τελευταίες εβδομάδες.

Τέσσερα διακριτά θέματα, που συσχετίζονται όμως και μεταξύ τους.


Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Στο χθεσινό Eurogroup αναγνωρίστηκε, από όλους τους συμμετέχοντες, θεσμούς και κράτη-μέλη της ευρωζώνης, η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Επιβεβαιώθηκε η πρόοδος που έχει συντελεστεί, μετά τις 7 Ιουλίου.

Καταγράφηκε η κάλυψη των μεγάλων κενών, που είχε αφήσει «παρακαταθήκη» η προηγούμενη Κυβέρνηση.

Αποτυπώθηκε η θετική δυναμική της οικονομίας, που έχει αναπτυχθεί τους τελευταίους μήνες.

Αναδείχθηκε η αξιοπιστία, η μεθοδικότητα και η σοβαρότητα της σημερινής Κυβέρνησης.

Και αποφασίστηκε η εκταμίευση του δεύτερου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, συνολικού ύψους 767 εκατ. ευρώ.

Σ’ αυτά τα μέτρα συμπεριλαμβάνεται και η αποδέσμευση της επόμενης δόσης κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα, των γνωστών ANFAs και SMPs.

Αποδέσμευση χωρίς όρους, προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα, που είχαν τεθεί στην προηγούμενη Κυβέρνηση.

Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά, αναδείχθηκε και καταγράφηκε στην ανακοίνωση το ζήτημα της αξιοποίησης αυτών των κερδών για επενδυτικούς σκοπούς.

Προς αυτό το σκοπό, αποφασίστηκε η έναρξη της τεχνικής επεξεργασίας το επόμενο χρονικό διάστημα.

Συνεπώς, η ελληνική οικονομία προχωράει.

Προχωράει με σταθερά και ιεραρχημένα βήματα προς την πλήρη κανονικοποίησή της, τους καλούς ρυθμούς ανάπτυξης, τη στήριξη των οικονομικά αδυνάμων και της μεσαίας τάξης, και την ολόπλευρη ισχυροποίηση της χώρας.

Το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης εκτιμά, εργάζεται και αισιοδοξεί ότι η τροχιά της ελληνικής οικονομίας θα είναι ολοένα και καλύτερη.

Αυτή την αισιοδοξία, σε συνδυασμό με τον ρεαλισμό, την μοιράζεται με τους εταίρους, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης, και πρωτίστως με τους Έλληνες πολίτες.

Ως Υπουργός Οικονομικών εκφράζω την ικανοποίησή μου, χωρίς φυσικά να θριαμβολογώ.

Και καλώ, με αίσθημα εθνικής και κοινωνικής ευθύνης, όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες να συμπράξουν, ενεργά, σ’ αυτή την πορεία.


Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η χθεσινή απόφαση του Eurogroup εδράζεται στη θετική αξιολόγηση της 4ης Έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Την θετικότερη από τις μέχρι σήμερα δημοσιευμένες Εκθέσεις.

Έκθεση η οποία προβλέπει επίτευξη δημοσιονομικών στόχων, με βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών, ως αποτέλεσμα της στοχευμένης μείωσης φορολογικών συντελεστών από την σημερινή Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Και έτσι έρχομαι στο 2ο θέμα της τοποθέτησής μου, στο υπό συζήτηση φορολογικό νομοσχέδιο.

Όπως τιτλοφορείται, στη «Φορολογική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακή διάσταση για την Ελλάδα του αύριο».

Και σε αυτή την εκτίμηση συγκλίνουν όλοι: θεσμοί, εταίροι, φορείς κατά την ακρόασή τους, και φυσικά η ελληνική κοινωνία.

Όλοι εκτός Κομμάτων της Αντιπολίτευσης, που πολιτεύονται εκτός πραγματικότητας και λογικής.


Κυρίες και Κύριοι,

Το υπό συζήτηση φορολογικό νομοσχέδιο έχει ξεκάθαρη αναπτυξιακή διάσταση.

Έχει ως στόχους την ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας και την τόνωση της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Και είναι συνεπές προς τις κυβερνητικές δεσμεύσεις.

Συγκεκριμένα, κινείται πάνω σε 10 άξονες, που έχουν αντίστοιχες στοχεύσεις και συνιστούν ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πόνημα:


1ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, για όλους τους πολίτες, κυρίως για τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.

- Καθιερώνεται εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής 9% για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, μισθωτούς και συνταξιούχους, από 22% που είναι σήμερα.

Όπως ακριβώς είχαμε δεσμευθεί και προεκλογικά!

Με τη μείωση αυτή θα ευνοηθούν όχι μόνο όσοι έχουν εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, αλλά το σύνολο των φορολογουμένων, αφού το εισόδημά τους φορολογείται κλιμακωτά.

Επιπλέον, μειώνονται κατά μία ποσοστιαία μονάδα και οι συντελεστές για τα υψηλότερα εισοδήματα.


2ος Άξονας: Η μείωση της φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων, για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.

- Μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% για τα εισοδήματα του 2019. Για όλες τις επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες.

- Μειώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 5%.

- Καθιερώνεται χαμηλός φορολογικός συντελεστής 10% για τα αγροτικά συνεταιριστικά σχήματα.

- Καταργείται η εισφορά 0,6% στις πιστώσεις factoring και leasing.

- Ενθαρρύνεται, με φορολογικά κίνητρα, η δημιουργία εταιρειών συμμετοχών.

- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των εταιρειών επενδύσεων, όπως των εταιρειών που επενδύουν σε ακίνητη περιουσία, των αμοιβαίων κεφαλαίων ακινήτων, των εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των ΟΣΕΚΑ.


3ος Άξονας: Η ενίσχυση των εργαζόμενων.

- Εξορθολογίζεται ο τρόπος φορολόγησης των δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης μετοχών [stock options]. Ο εργαζόμενος καθίσταται συμμέτοχος στην επενδυτική προοπτική της επιχείρησης στην οποία εργάζεται, με χαμηλό κόστος για τον ίδιο.

Επιδιώκεται να λειτουργήσει ως κίνητρο, προκειμένου το επιστημονικό και εν γένει το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας που τα χρόνια της κρίσης έφυγε στο εξωτερικό, να επιστρέψει. Ειδικά για τους εργαζόμενους σε νεοφυείς επιχειρήσεις, προβλέπεται, υπό προϋποθέσεις, ακόμη χαμηλότερος φορολογικός συντελεστής.

- Εξορθολογίζονται οι παροχές σε είδος προς τους εργαζομένους με τη μορφή εταιρικού αυτοκινήτου ή με τη μορφή δανείου.


4ος Άξονας: Η στήριξη της οικογένειας και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και προστασίας.

- Αυξάνεται το «αφορολόγητο» κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ανεξαρτήτως αριθμού αυτών.

- Απαλλάσσονται από την εισφορά αλληλεγγύης τα ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, ανεξαρτήτως της μορφής της αναπηρίας.

- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη, από το 24% στο 13%.

- Μειώνεται ο ΦΠΑ για τα κράνη και τα παιδικά καθίσματα, από το 24% στο 13%.

- Αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός δόσεων της πάγιας ρύθμισης οφειλών από 12 σε 24, και σε ειδικές περιπτώσεις έκτακτων οφειλών από 24 σε 48, ανάλογα με την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη.


5ος Άξονας: Η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και κεφαλαίων.

- Αποσαφηνίζεται η νομοθεσία για τη φορολογική κατοικία.

- Θεσπίζεται εναλλακτικός τρόπος φορολόγησης των εισοδημάτων αλλοδαπής προέλευσης, με πληρωμή ετήσιου κατ’ αποκοπή φόρου.


6ος Άξονας: Η επανεκκίνηση κλάδων της οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας.

- Αναστέλλεται η επιβολή ΦΠΑ στις οικοδομές με άδεια από 1-1-2006 και εφεξής, καταλαμβάνοντας και την αντιπαροχή.

- Αναστέλλεται η επιβολή του φόρου υπεραξίας στη μεταβίβαση ακινήτων για τρία χρόνια.

- Εισάγονται κίνητρα για δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν για τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, τη λειτουργική και την αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.

- Μειώνεται το μίσθωμα για την εκμίσθωση δημόσιων ιχθυοτρόφων υδάτων σε αλιευτικούς συνεταιρισμούς, από το 10% στο 5% επί της αξίας των αλιευμάτων.

- Ρυθμίζεται η αγορά για τις ναυλώτριες εταιρίες γυμνών πλοίων.

- Επιστρέφεται ή διαγράφεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που βεβαιώθηκε στο κρασί.


7ος Άξονας: Η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης.

- Εισάγεται δέσμη μέτρων για την προώθηση χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς και οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων.


8ος Άξονας: Η ενίσχυση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

- Χορηγείται έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για τις δαπάνες που αφορούν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όπως είναι οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών στα μέσα μαζικής μεταφοράς, χωρίς αυτές να αποτελούν εισόδημα για τον εργαζόμενο.

- Ενισχύονται οι παροχές από ιδρύματα προς το Δημόσιο.


9ος Άξονας: Η ενίσχυση της διαφάνειας και ο περιορισμός της φοροδιαφυγής.

Οι μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες θα πρέπει να πραγματοποιούν δαπάνες ίσες με το 30% του πραγματικού τους εισοδήματος με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι:

1ον. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης, καθώς και το ποσό της διατροφής διαζευγμένου συζύγου ή τέκνου.

2ον. Σε περίπτωση που έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες που αφορούν καταβολές φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και ΕΝΦΙΑ, δανειακές υποχρεώσεις προς χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ενοίκια, οι οποίες υπερβαίνουν το 60% του πραγματικού εισοδήματος, το απαιτούμενο ποσοστό δαπανών περιορίζεται στο 20% του πραγματικού τους εισοδήματος.

3ον. Προβλέπονται εξαιρέσεις για φορολογούμενους που έχουν αντικειμενικές δυσκολίες χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, ενώ το όριο δαπανών μειώνεται στις 20.000 ευρώ.

Ρητά εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις αυτές συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογουμένων, για λόγους κοινωνικούς, όπως είναι οι φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το 70ο έτος της ηλικίας τους, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, οι φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, τα άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας κ.α.


10ος Άξονας: Η μείωση του γραφειοκρατικού φόρτου της Φορολογικής Διοίκησης και των επιχειρήσεων.

- Γίνεται εφάπαξ διαγραφή οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων συνολικής αξίας έως 10 ευρώ ανά φορολογούμενο.

Με αυτό τον τρόπο, αφενός αποφορτίζεται η Φορολογική Διοίκηση από το γραφειοκρατικό κόστος για την παρακολούθηση των οφειλών αυτών, ενώ πάνω από 500.000 φορολογούμενοι θα αποκτήσουν και πάλι τη δυνατότητα έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, με ότι θετικό αυτό συνεπάγεται για την οικονομική δραστηριότητά τους.

- Προχωρούν επίσης τα ηλεκτρονικά βιβλία και η ηλεκτρονική τιμολόγηση, καθώς και η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση των φορολογικών δηλώσεων.


Συμπερασματικά, το υπο συζήτηση φορολογικό νομοσχέδιο επιδιώκει και επιτυγχάνει:

- την ενίσχυση της επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας,

- την ελάφρυνση της φορολογίας νοικοκυριών και επιχειρήσεων,

- τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης – όχι με μείωση του αφορολόγητου όπως έκανε η προηγούμενη Κυβέρνηση – αλλά με χτύπημα της φοροδιαφυγής, ως στοιχείο κοινωνικής δικαιοσύνης,

- και την υποβοήθηση της οικονομικής δραστηριότητας του παραγωγικού σκέλους της ελληνικής κοινωνίας, στο οποίο ανήκει και η μεσαία τάξη.

Αποδεικνύει έτσι, και πάλι, ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν εφαρμόζει πολιτικές με ταξικό πρόσημο.

Αλλά πολιτικές για όλους τους πολίτες, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα χαμηλότερα και τα μεσαία εισοδηματικά στρώματα.


Και έτσι, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, έρχομαι στο 3ο θέμα της τοποθέτησής μου.

Πρόκειται για το θέμα της μεσαίας τάξης.

Θέμα για το οποίο, τις τελευταίες ημέρες, πολύς δημόσιος λόγος έχει καταναλωθεί.

Θέμα που αναίτια και μη ωφέλιμα, έχει σηκώσει, ως συνήθως στη χώρα μας, πολύ κουρνιαχτό.


Αρχικά σημειώνω 4 αλήθειες:

1η Αλήθεια: Επιστημονικός ορισμός για τη μεσαία τάξη δεν υφίσταται.

2η Αλήθεια: Τα άκρα της μεσαίας τάξης, με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, διαχρονικά και ανά χώρα μεταβάλλονται.

3η Αλήθεια: Για την Ελλάδα, μέχρι σήμερα, και σε καμία φάση, δεν έχουν οριστεί τα σχετικά άκρα. Όποιος το κάνει, βάζοντας όρια, αυθαιρετεί.

Μόνον ο ΟΟΣΑ έχει παρουσιάσει τα όρια της μεσαίας τάξης, με το εισοδηματικό κριτήριο.

Αυτό και μόνο ανέφερα σε τοποθέτησή μου.

Ουδέποτε δήλωσα ότι αυτά τα όρια τα αποδέχεται το Υπουργείο και ο Υπουργός Οικονομικών.

Η στρεψόδικη χρησιμοποίηση των στοιχείων του ΟΟΣΑ, από ορισμένες πλευρές, δεν υπηρετεί την αλήθεια.

Ως εκ τούτου, μόνο σύγχυση προκαλεί.

Πιστεύω ότι τις Εκθέσεις των εγχώριων και διεθνών οργανισμών πρέπει να τις μελετούμε με ενδιαφέρον, είτε εμπεριέχουν ευχάριστα είτε δυσάρεστα στοιχεία.

Άλλωστε, τις τελευταίες ημέρες, κάποιοι που κατακρίνουν τη συγκεκριμένη μελέτη του ΟΟΣΑ, επικαλούνται ταυτόχρονα τον ίδιο οργανισμό για άλλες μελέτες του, όπως είναι οι σχολικές επιδόσεις των μαθητών ή η φορολογική επιβάρυνση σήμερα.

Μελέτες που προκύπτουν από πρωτογενή στοιχεία που παρέχουν δημόσιες υπηρεσίες και φορείς της χώρας μας.

A la carte όμως ανάγνωση μελετών του ίδιου φορέα δεν γίνεται.

Προσωπικά, δεν σπάω τους μετρητές όταν δείχνουν στοιχεία που δεν μου αρέσουν.

Και τα συγκριτικά στοιχεία δείχνουν, ακόμη και αν διαφωνούμε με τα όρια, ότι η μεσαία τάξη έχει καταρρεύσει στην Ελλάδα, με ευθύνη όλων των Κυβερνήσεων αλλά κυρίως της τελευταίας, αφού η χώρα βρίσκεται στην 4η χαμηλότερη θέση μεταξύ όλων των μελών του ΟΟΣΑ.

Ο στόχος συνεπώς όλων μας πρέπει να είναι να αυξήσουμε τα όποια εισοδηματικά όρια, να ανορθώσουμε τη μεσαία τάξη και να την επαναφέρουμε εκεί που πραγματικά πρέπει να είναι.


Τέλος, 4η Αλήθεια, που ξεκινάει από ερώτημα:

Στην Ελλάδα, ο σχεδιασμός της οικονομικής πολιτικής θα στηρίζεται στα δηλωθέντα εισοδήματα και τον δηλωθέντα πλούτο, ή θα συνεχίσουμε να ενεργούμε με βάση προσωπικές εκτιμήσεις;

Ο οικονομικός σχεδιασμός θα γίνεται με βάση την πραγματικότητα ή τις επιθυμίες;

Με βάση ποσοτικά στοιχεία ή αυθαίρετα;

Με βάση αυτούς που πληρώνουν τους φόρους ή με βάση αυτούς που διαθέτουν υψηλότερα εισοδήματα και πλούτο, αλλά δεν τα δηλώνουν;

Πιστεύω ότι πρέπει να αναπτύξουμε μία υπεύθυνη συζήτηση, η οποία να καταλήγει σε ευρέως αποδεκτά όρια, από πλευράς εισοδήματος και πλούτου, των κοινωνικών τάξεων στην Ελλάδα.

Και εγώ θα συνεχίσω, επίμονα, εντός και εκτός Ολομελείας, να τοποθετούμαι με στοιχεία. Τεκμηριωμένα!

Γιατί μόνο τότε ίσως μπορέσουμε, αν όχι να συμφωνήσουμε, τουλάχιστον στοιχειωδώς να συνεννοηθούμε.

Για το λόγο αυτό, καταθέτω χρήσιμα, εκτιμώ, στοιχεία επί του θέματος.

- Σύμφωνα με το τελευταίο δημοσιευμένο ετήσιο στατιστικό δελτίο της ΑΑΔΕ, με βάση τις φορολογικές δηλώσεις του 2018 για τα εισοδήματα του 2017, το 52% των φορολογικών δηλώσεων είχε δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα κάτω των 8.000 ευρώ.

Το 83% κάτω των 20.000 ευρώ.

Στα νοικοκυριά με δύο τέκνα, λίγο περισσότερες από τις μισές φορολογικές δηλώσεις που υποβλήθηκαν, είχαν δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ.

- Οι μηδενικές δηλώσεις, την περίοδο 2014-2017, αυξήθηκαν κατά 14%, ενώ οι φορολογούμενοι με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ παρουσίασαν πτώση έως 12%.

- Το συνολικό δηλωθέν εισόδημα συρρικνώθηκε, για φορολογούμενους με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ, κατά 1,8 δισ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε, στα χαμηλά κλιμάκια 1-20.000 ευρώ, κατά 1,3 δισ. ευρώ.

Συμπέρασμα; Μέσα στην κρίση, και κυρίως την περίοδο 2014-2017, υπήρξε δραματική συρρίκνωση των δηλωθέντων εισοδημάτων, ιδιαίτερα των μεσαίων στρωμάτων.

- Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έβαλε, κατά μέσο όρο, πρόσθετο φόρο από 200 έως 830 ευρώ σε κάθε οικογένεια με εισόδημα 20.000-70.000 ευρώ. Ενώ την ίδια στιγμή, η μέση φορολογική επιβάρυνση για εισοδήματα 10.000-20.000 ευρώ αυξήθηκε κατά 18%.

- Την περίοδο 2014-2017, το καθαρό ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα για νοικοκυριά έως 20.000 ευρώ μειώθηκε κατά 235 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα εισοδήματα η αντίστοιχη μείωση ανήλθε στα 530 ευρώ!

- Το κενό ΦΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυξήθηκε από το 27% το 2014 στο 34% το 2017.

Δηλαδή η φοροδιαφυγή στο ΦΠΑ αυξήθηκε, επί ΣΥΡΙΖΑ, κατά 26%!

Συμπέρασμα: Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερφορολόγησε χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα, κάτι που οδήγησε σε αύξηση της φοροδιαφυγής κατά περίπου 3 δισ. ευρώ την προηγούμενη τετραετία.

Με αυτά τα ποσοτικά στοιχεία, το οικονομικό επιτελείο, αλλά και ευρύτερα η Κυβέρνηση, προβαίνει σε ρυθμίσεις αρχικά υπέρ των εισοδηματικά χαμηλών, υπέρ των χαμηλών εκ των μεσαίων και γενικότερα υπέρ των μεσαίων στρωμάτων.

Απόδειξη μέχρι σήμερα;

Σύμφωνα με μελέτη του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ και τη νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, συνδυαστικά, αναμένεται μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης στα χαμηλότερα εισοδήματα κατά 23%, στα μεσαία εισοδήματα κατά 16%, και στα υψηλότερα εισοδήματα κατά 7%.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση, δεσμευόμαστε ότι μόλις δημιουργηθεί, με ασφάλεια, δημοσιονομικός χώρος, θα προχωρήσουμε και στη μείωση της εισφοράς αλληλλεγγύης.

Κατά προτεραιότητα.

Μέχρι να την καταργήσουμε.

Ώστε, σταδιακά, να δούμε τη μεσαία τάξη να επιστρέφει εκεί που πραγματικά πρέπει να είναι, και όχι εκεί που σήμερα είναι.

Αυτό αποδεικνύει η Κυβέρνηση και με την διανομή του υπερπλεονάσματος, που δημιουργήθηκε το 2ο εξάμηνο του 2019.


Και έτσι, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, έρχομαι στην τελευταία ενότητα της τοποθέτησής μου, που αποδεικνύει ότι η σημερινή Κυβέρνηση αξιοποιεί τον όποιο δημοσιονομικό χώρο επ’ ωφελεία του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας.

Καταρχήν, η Κυβέρνηση, στις 7 Ιουλίου, δεν παρέλαβε δημοσιονομικό χώρο.

Το παραδέχονταν και η ίδια.

Όχι όμως μόνο δεν παρέλαβε δημοσιονομικό χώρο, αλλά βρήκε και δημοσιονομικό κενό, περίπου 400 εκατ. ευρώ για το 2019.

Το κάλυψε.

Και όχι μόνο το κάλυψε, αλλά δημιούργησε, χωρίς πρόσθετα μέτρα λιτότητας για τα οποία κινδυνολογούσε πριν τις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ, επιπλέον δημοσιονομικό χώρο.

Πόσο; Συνολικά περισσότερο από 1 δισ. ευρώ, μαζί με το «μαξιλάρι ασφαλείας» για την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση, για προεκλογικούς λόγους, είχε ήδη μοιράσει το «κοινωνικό μέρισμα» ως δήθεν «13η σύνταξη».

Το κρίσιμο όμως ερώτημα που τίθεται είναι πώς αξιοποίησε η σημερινή Κυβέρνηση, σε αντιδιαστολή με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, τον δημοσιονομικό χώρο που δημιούργησε;

- Μείωσε τον ΕΝΦΙΑ. Κόστος; 205 εκατ. ευρώ. Στόχος; Τα μεσαία και χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας.

- Καταβάλλει εμπροσθοβαρώς αυξημένο επίδομα θέρμανσης. Κόστος; 68 εκατ. ευρώ. Στόχος; Τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.

- Μείωσε την προκαταβολή φόρου για τα νομικά πρόσωπα. Κόστος; 138 εκατ. ευρώ. Στόχος; Όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες.

- Κάλυψε έκτακτες δαπάνες σε εθνική άμυνα, νοσοκομεία και μέσα μαζικής μεταφοράς. Κόστος; 61 εκατ. ευρώ. Στόχος; Η ασφάλεια και η καθημερινότητα των πολιτών.

- Κάλυψε οφειλές στη ΔΕΗ. Κόστος; 200 εκατ. ευρώ. Στόχος; Η διάσωση του οργανισμού, επ’ ωφελεία του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας.

- Και χορηγεί έκτακτη ενίσχυση σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Κόστος; 175 εκατ. ευρώ. Στόχος; Η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.


Η έκτακτη ενίσχυση, ύψους 700 ευρώ ανά νοικοκυριό, χορηγείται σε 250.000 νοικοκυριά, με 953.000 μέλη, που ανήκουν στις ακόλουθες κοινωνικές ομάδες:

1η Ομάδα: Οικογένειες με 4 τέκνα και άνω, με φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα, με βάση τις δηλώσεις έτους 2019, έως 20.000 ευρώ. Αριθμός οφελούμενων νοικοκυριών; 19.140.

2η Ομάδα: Οικογένειες που τουλάχιστον ο ένας γονέας είναι μακροχρόνια άνεργος, δηλαδή άνω των 12 μηνών, με τουλάχιστον ένα εξαρτώμενο τέκνο, και με φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα έως 15.000 ευρώ. Λαμβάνονται υπόψη και μονογονεϊκές οικογένειες. Αριθμός οφελούμενων νοικοκυριών; 163.778.

3η Ομάδα: Οικογένειες που και οι δύο γονείς είναι βραχυχρόνια άνεργοι, κάτω δηλαδή των 12 μηνών, με τουλάχιστον ένα εξαρτώμενο τέκνο, και φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα έως 15.000 ευρώ. Λαμβάνονται υπόψη και μονογονεϊκές οικογένειες. Αριθμός οφελούμενων νοικοκυριών; 40.927.

4η Ομάδα: Οικογένειες με εξαρτώμενα τέκνα ΑΜΕΑ, δικαιούχοι του σχετικού επιδόματος, έως 24 ετών. Αριθμός οφελούμενων νοικοκυριών; 25.632.

Επιπλέον κριτήρια για τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος;

- Τουλάχιστον ένας από τους δύο γονείς του νοικοκυριού θα πρέπει να διαμένει, νόμιμα και μόνιμα, στην ελληνική επικράτεια τα τελευταία 10 έτη, όπως προκύπτει από την υποβολή φορολογίας εισοδήματος κατά την τελευταία δεκαετία.

- Και οι δύο γονείς του νοικοκυριού θα πρέπει να είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας.

- Το άθροισμα των καταθέσεων όλων των μελών του νοικοκυριού, σε όλα τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας ή του εξωτερικού, καθώς και η τρέχουσα αξία μετοχών και ομολογιών, να μην υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ.

Συμπέρασμα; Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση, αλλά και η συνολική διανομή του υπερπλεονάσματος, δεν υποκαθιστά την κοινωνική πολιτική της σημερινής Κυβέρνησης.

Αλλά αποδεικνύει ότι η Νέα Δημοκρατία νοιάζεται για τους πολλούς.

Και εργάζεται με τους πολλούς και για τους πολλούς!


Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Καταλήγω λέγοντας ότι η Κυβέρνηση, από τις πρώτες ημέρες, διαμορφώνει τις συνθήκες που είναι απαραίτητες προκειμένου, το συντομότερο δυνατόν, να αποκατασταθούν οι απώλειες, να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα και να εξασφαλισθεί η κοινωνική συνοχή.

Είναι γεγονός ότι το παρόν φορολογικό νομοσχέδιο δεν αποκαθιστά, πλήρως, τις απώλειες που υπέστησαν οι φορολογούμενοι την περίοδο της κρίσης.

Κάνει όμως ένα πρώτο και σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση μείωσης των υπέρμετρων φορολογικών βαρών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Διαμορφώνει μια φορολογική πολιτική δίκαιη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά ταυτόχρονα εξωστρεφή, φιλική για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, προσανατολισμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής μας, μέσα σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον.

Ένα νέο περιβάλλον με ευκαιρίες και δυνατότητες για όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Που δημιουργεί η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης