Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Επαναφορά του αφορολογήτου των 10.500 ευρώ και αλλαγές στο Ε.Τ.ΑΚ, πότε θα ισχύσουν τα τεκμήρια

Η κυβέρνηση αποφάσισε να επαναφέρει το αφορολόγητο όριο των 10.500 ευρώ, για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση αποφάσισε να επαναφέρει το αφορολόγητο όριο των 10.500 ευρώ, για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις.

O Υπουργός ανακοίνωσε επίσης και αλλαγές στον προσδιορισμό του ΕΤΑΚ, με ελαφρύνσεις για τις οικογένειες,

«Η κυβέρνηση επαναφέρει το αφορολόγητο των 10.500 ευρώ σε ελεύθερους επαγγελματίες», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιάννης Παπαθανασίου κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Ο κ. Παπαθανασίου ανακοίνωσε επίσης ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να αυξήσει την φορολόγηση τσιγάρων και ποτών σε μια προσπάθεια να τονώσει τα δημόσια έσοδα. 


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
κ. ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 2008 - 2011

   
Σας καλέσαμε για να σας ενημερώσουμε σχετικά με την εξειδίκευση των μέτρων και των πολιτικών που αφορούν στην εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης για την περίοδο 2008 -2011. Όπως γνωρίζετε, το Πρόγραμμα κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αποτελεί το σχέδιο της Κυβέρνησης για τον περιορισμό των επιπτώσεων από τη διεθνή οικονομική κρίση και για την προώθηση νέων πολιτικών, ώστε η ελληνική οικονομία να εξέλθει από αυτή ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική.

Το διεθνές περιβάλλον έχει επιβαρυνθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες. Όλες οι προβλέψεις για την πορεία της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής οικονομίας αναθεωρούνται μήνα με το μήνα. Τα δεδομένα μεταβάλλονται συνεχώς. Η Ευρώπη αναμένεται να έχει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης για το 2009. Μόνο πέντε χώρες της ευρωζώνης προβλέπεται να έχουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης, ανάμεσα σε αυτές είναι και η Ελλάδα. Σήμερα, αντίθετα με ό,τι ίσχυε πριν από ένα ή ενάμισι χρόνο, όταν ξεκινούσε η πιστωτική κρίση, οι οικονομικές προτεραιότητες έχουν μεταβληθεί λόγω της ραγδαίας επιδείνωσής της. Η πραγματικότητα έχει δημιουργήσει νέους προβληματισμούς. Προβληματισμούς που αφορούν:

   

    - τις συνέπειες της κρίσης στις οικονομίες και στις κοινωνίες

    - το εύρος και την ένταση αυτών των συνεπειών για κάθε κράτος ξεχωριστά

    - τη διάρκεια της κρίσης και τις διαστάσεις που ενδέχεται να λάβει στο επόμενο διάστημα

    - τους τρόπους αντιμετώπισης, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες κάθε χώρας

   
Όλα αυτά τα ζητήματα πρωταγωνιστούν σήμερα στην ατζέντα όλων των κυβερνήσεων του κόσμου, που καλούνται να αναζητήσουν τις κατάλληλες στρατηγικές και λύσεις για να στηρίξουν τις οικονομίες τους και να προστατέψουν τον κοινωνικό τους ιστό.
 
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο κυριαρχούν οι εξής προτεραιότητες:

Πρώτη προτεραιότητα είναι η αποκατάσταση της ρευστότητας. Γι’ αυτό και οι περισσότερες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ήδη προχωρήσει στην εφαρμογή γενναίων προγραμμάτων για την ενίσχυση της ρευστότητας των οικονομιών τους.

Δεύτερη προτεραιότητα είναι η ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας. Γι’ αυτό και όλες οι χώρες προχωρούν σε αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, εφαρμόζουν μέτρα για τη στήριξη συγκεκριμένων κλάδων της οικονομίας και την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.

Η τρίτη προτεραιότητα αφορά το θέμα της δημοσιονομικής σταθερότητας. Η προτεραιότητα αυτή, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκύπτει και από το γεγονός, ότι το έλλειμμα στην ευρωζώνη εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα υψηλό και το 2009 και το 2010. Και πάντως υψηλότερο σε σχέση με το έλλειμμα που προβλέπεται για τη χώρα μας.

Η Ελλάδα, ωστόσο, δεν έχει την πολυτέλεια που έχουν άλλες χώρες της ευρωζώνης, να έχει ως τελευταία προτεραιότητά της το θέμα της δημοσιονομικής πολιτικής. Και δεν την έχει, διότι είναι γνωστό ότι έχουμε πολύ υψηλό δημόσιο χρέος, το οποίο, παρά το γεγονός ότι το μειώσαμε αισθητά τα τελευταία πέντε χρόνια - από το 100% του ΑΕΠ περίπου το 2004 στο 94% το 2008. Και το χρέος αυτό απαιτεί σήμερα, δυστυχώς, για την αποπληρωμή του επιπλέον δαπάνες, εξαιτίας της αύξησης του κόστους δανεισμού.

Με βάση αυτές τις ανάγκες, το σχέδιο μας στηρίζεται στις ακόλουθες αρχές:

-τη στήριξη της ανάπτυξης και κατά συνέπεια της απασχόλησης
-τη σταδιακή μείωση των ελλειμμάτων, με έμφαση στη δραστική μείωση των δαπανών και της κρατικής σπατάλης
-τη στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών με στοχευμένες πολιτικές.

-Η Ελλάδα, όπως έκανε και τα πέντε προηγούμενα χρόνια, θα πετύχει καλύτερα αποτελέσματα στην ανάπτυξη σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο της ευρωζώνης. Στους δύσκολους αυτούς καιρούς, η Ελλάδα διατηρεί την αναπτυξιακή της δυναμική, παρουσιάζοντας, σύμφωνα ακόμα και με τις απαισιόδοξες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θετικό πρόσημο στο ρυθμό ανάπτυξης.

Και αυτό, γιατί αναμένεται να συμβάλουν θετικά στην ανάπτυξη μια σειρά από παράγοντες, όπως η υλοποίηση του ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, ο Επενδυτικός Νόμος καθώς και οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, που τώρα αρχίζουν να αποδίδουν. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση με στοχευμένες πολιτικές θα ενισχύσει τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Ενώ και στον τομέα της απασχόλησης θα πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα από τον αντίστοιχο μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης.

Το ισχυρότερο όπλο μας απέναντι στην κρίση είναι η αναπτυξιακή δυναμική που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία. Είναι αυτή, που της επιτρέπει να διατηρεί θετικό πρόσημο στην ανάπτυξη, σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειονότητα των άλλων ευρωπαϊκών οικονομιών. Είναι αυτή, που οφείλουμε να διασφαλίσουμε και να ενισχύσουμε. Ώστε να διασφαλίσουμε ότι η οικονομία μας θα εξακολουθήσει να δημιουργεί νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας και υψηλότερα εισοδήματα για τους πολίτες.

Γι΄ αυτό και η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει:


    Μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας,

    Μέτρα στήριξης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων,

    Μέτρα στήριξης του Τουρισμού,

    Μέτρα αποζημίωσης των Αγροτών,

    Μέτρα στήριξης των Ανέργων

   

    Και προχωρούμε στην υλοποίηση όλων των παραπάνω.

Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και η ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ανάλογα με το ρυθμό απορρόφησης.

Το δεύτερο σημείο, στο οποίο έχουμε επίσης ευθύνη να εστιάσουμε τις προσπάθειες μας είναι ο περιορισμός του δημοσίου ελλείμματος και του χρέους. Διότι, σήμερα, οι ανάγκες στήριξης της πραγματικής οικονομίας και των οικονομικά ασθενέστερων συμπολιτών μας καθώς και η αύξηση του κόστους δανεισμού λόγω της διεθνούς κρίσης, δημιουργούν πρόσθετες δημοσιονομικές δυσκολίες. Αυτή την πραγματικότητα, αυτή την ανάγκη, δεν πρέπει και δεν μπορούμε να την αγνοήσουμε. Όπως - θέλω τουλάχιστον να πιστεύω - ότι δεν θα την αγνοούσε καμία ελληνική Κυβέρνηση.

Γιατί είναι θέμα αξιοπιστίας και βιωσιμότητας της οικονομίας μας. Είναι θέμα ευθύνης απέναντι στους πολίτες και απέναντι στις γενιές που έρχονται. Γι΄ αυτό και θέτουμε ως προτεραιότητα τη σταδιακή μείωση του χρέους και των ελλειμμάτων του Δημοσίου. Σύμφωνα με το νέο τριετές Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης το έλλειμμα αναμένεται να διαμορφωθεί το 2009 στο 3,7% του ΑΕΠ. Και αυτό, διότι με βάση τις τρέχουσες εξελίξεις έχουμε αναθεωρήσει τις προβλέψεις μας, τόσο για τα έσοδα, όσο και για τις δαπάνες. Τα έσοδα αναμένεται να είναι χαμηλότερα κατά 2,5 δις ευρώ ενώ οι δαπάνες θα είναι υψηλότερες κατά 900 εκατ. ευρώ, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες των Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης και οι απαιτούμενες προσαρμογές στο σύστημα αποδοχών του προσωπικού στον τομέα της υγείας, για να εναρμονισθούμε με τη σχετική κοινοτική οδηγία.

Στο πρόγραμμα περιγράφονται συγκεκριμένες κατευθύνσεις πολιτικής για τη δημοσιονομική προσαρμογή, η οποία επιτυγχάνεται κυρίως με μέτρα για τον περιορισμό των πρωτογενών δαπανών σε όλο το φάσμα των φορέων της γενικής κυβέρνησης, χωρίς να θίγεται η κοινωνική συνοχή.

Σήμερα θα σας παρουσιάσω με αναλυτικότερο τρόπο τα μέτρα που θα προωθήσουμε, προκειμένου να υπάρχει ένα ξεκάθαρο τοπίο, για το πώς θα πετύχουμε τους στόχους που θέτουμε με το νέο τριετές Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Θέλω όμως από την αρχή να ξεκαθαρίσω, ότι το τριετές Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης δεν είναι πρόγραμμα λιτότητας όπως το έχουν χαρακτηρίσει ορισμένοι, ούτε πρόγραμμα παροχών. Δεν είναι ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Είναι αυτό το οποίο απαιτεί η δύσκολη και σύνθετη συγκυρία

 Το πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης διασφαλίζει:

-θετικό ρυθμό ανάπτυξης σε μια δύσκολη περίοδο για την παγκόσμια οικονομία,
-στοχευμένες ενισχύσεις για τους οικονομικά ασθενέστερους, προκειμένου να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή,
-περιορισμό των δαπανών και της σπατάλης του δημοσίου το οποίο και αποτελεί διαχρονικό αίτημα της ελληνικής κοινωνίας .
  

Ήρθε η ώρα να ανταποκριθούμε σε αυτό το αίτημα, επιβάλλοντας έναν δραστικό περιορισμό των δαπανών σε όλο τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, ο οποίος δεν θα είναι σε βάρος των πολλών, αλλά σε βάρος των λίγων και των ευνοημένων. Και ασφαλώς θα είναι σε όφελος της ελληνικής κοινωνίας.

Επίσης, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, προχωρούμε σε διορθώσεις και προσαρμογές της φορολογικής πολιτικής που έχουμε εξαγγείλει, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την επίτευξη των δημοσιονομικών μας στόχων.

Γιατί, υπεύθυνη πολιτική δεν είναι να προτείνει κανείς απλά την επαναφορά του αφορολογήτου για τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά να υποδεικνύει και από πού θα αντικατασταθούν τα έσοδα που θα λείψουν.

Γιατί, υπεύθυνη πολιτική δεν είναι να επισημαίνει κανείς τα γραφειοκρατικά προβλήματα του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων (ΕΤΑΚ) ούτε τις τυχόν αδικίες που σε μερικές περιπτώσεις προκαλεί, αλλά να βρίσκει έναν δίκαιο και απλό τρόπο, με τον οποίο να επιλύει τα προβλήματα που εμφανίστηκαν.

Γιατί, υπεύθυνη πολιτική δεν είναι να τάζεις λαγούς με πετραχήλια και μάλιστα σε μια εποχή τόσο μεγάλης διεθνούς κρίσης.

Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές για την παγκόσμια οικονομία, δεν είναι ώρα ούτε για λαϊκισμούς ούτε για μεγάλα λόγια. Είναι ώρα για πρακτικές και υπεύθυνες πολιτικές.

   
Τα έσοδα του προϋπολογισμού του 2009 θα ενισχυθούν από πηγές, όπως:

1. Το ΕΤΑΚ του 2008 για τα φυσικά πρόσωπα, το οποίο, λόγω των τεχνικών προβλημάτων που υπήρξαν, δεν εισπράχθηκε πέρυσι και θα εισπραχθεί εντός του 2009,

2. Τη ρύθμιση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο, λόγω της παράτασης που δόθηκε για το 2009,

3. Τις φορολογικές ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από τη Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο.

 Το 2009 σκοπεύουμε να υπάρξει στενή επίβλεψη και αξιολόγηση των φορολογικών υπηρεσιών, με βάση συγκεκριμένους στόχους, δείκτες, συγκρίσεις και στοχευμένους ελέγχους, καθώς και εκτενείς διασταυρώσεις στοιχείων, έτσι ώστε να υπάρχει ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και παρακολούθησης.

Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, επαναφέρει το αφορολόγητο όριο στα 10.500 ευρώ. Είναι υποχρεωμένη όμως να καλύψει την προβλεπόμενη από αυτή τη ρύθμιση απώλεια εσόδων. Για την κάλυψη των εσόδων αυτών, αποφασίσθηκε η αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα και στα ποτά. Συγκεκριμένα, αυξάνεται ο συντελεστής του ελάχιστου ειδικού φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα από 75% σε 80% και κατά 20% ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά και τη μπίρα (διατηρείται η εξαίρεση από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης για το κρασί).

Σε ό,τι αφορά το ΕΤΑΚ, προχωρούμε σε ρυθμίσεις που καθιστούν το σύστημα απλούστερο και κοινωνικά δικαιότερο. Καθιερώνεται αφορολόγητο όριο για τις κατοικίες στα 200.000 ευρώ για κάθε οικογένεια και κάθε μονογονεϊκή οικογένεια, το οποίο προσαυξάνεται κατά 30.000 ευρώ (συνολικά 230.000) για τις οικογένειες με τρία παιδιά και πάνω. Για τους άγαμους το αφορολόγητο ορίζεται στις 100.000 ευρώ. Πέραν του αφορολόγητου ποσού, το τέλος υπολογίζεται στο ένα τοις χιλίοις (1?), όπως ήδη ισχύει.

Το σύστημα γίνεται έτσι απλούστερο, διότι αντιμετωπίζει το τεχνικό πρόβλημα που είχε προκύψει με τον ορισμό της κύριας κατοικίας. Και είναι δικαιότερο, όχι μόνο επειδή το αφορολόγητο υπολογίζεται στην αξία της κατοικίας και όχι στα τετραγωνικά της και μάλιστα στις συντριπτικές περιπτώσεις ανεξαρτήτως της αξίας τους, αλλά και διότι το αφορολόγητο δεν αφαιρείται μόνο από την κύρια κατοικία, αλλά από το σύνολο της αξίας των κατοικιών (διαμερίσματα και μονοκατοικίες κωδικοί 1 και 2 του Ε9) και έτσι προκύπτει σημαντικό όφελος για τους μικροϊδιοκτήτες.

   
Επιπλέον, προχωρούμε σε διασταυρώσεις στοιχείων για τα Νομικά Πρόσωπα, τα οποία, ενώ όφειλαν, απέφυγαν την πληρωμή του ΕΤΑΚ.

Τα τεκμήρια δαπανών διαβίωσης θα εφαρμοσθούν για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν το 2009 και θα δηλωθούν το 2010. Και αυτό, γιατί εξαγγέλθηκαν στο τέλος του 2008 και δεν είναι σωστό να εφαρμοσθούν απροειδοποίητα. Τα τεκμήρια αυτά, όπως έχει ήδη λεχθεί, θα είναι λίγα, απλά και δίκαια, στο πλαίσιο του διαλόγου που έχει ήδη ξεκινήσει.

 Παράλληλα, επιταχύνονται οι απαραίτητες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με έμφαση στο άνοιγμα των αγορών, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την ενθάρρυνση και προσέλκυση επενδύσεων. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές επιτρέπουν την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, την ενίσχυση των επενδύσεων και την αύξηση της απασχόλησης σε μία ιδιαίτερα δύσκολη διεθνή συγκυρία. Περισσότερα όμως για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα ανακοινώσουμε το επόμενο διάστημα.

Η διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων θα συνεχιστεί και, παρά τις τρέχουσες δυσμενείς συνθήκες στις αγορές, αναμένεται να αποφέρει έσοδα τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ. Και σε αυτό τον τομέα θα προχωρήσουμε σε ανακοινώσεις το επόμενο διάστημα.


Στον τομέα των δαπανών:

1. Οι νέες προσλήψεις θα είναι δραστικά περιορισμένες σε όλο τον δημόσιο τομέα, στενό και ευρύτερο, και σε κάθε περίπτωση θα είναι σαφώς λιγότερες από τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων που συνταξιοδοτούνται. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της συνολικής απασχόλησης στον στενό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ο κανόνας αυτός δεν θα εφαρμοστεί με την ίδια αυστηρότητα σε όλους τους επί μέρους τομείς. Σε ορισμένους τομείς, όπως αυτός της Υγείας ή της Εκπαίδευσης, οι προσλήψεις μπορεί να υπερβαίνουν τον αριθμό των συνταξιοδοτούμενων, χωρίς όμως να παραβιάζεται ο γενικός κανόνας. Η Οικονομική Επιτροπή θα πρέπει να παρέχει την τελική έγκριση για όλες τις αποφάσεις προσλήψεων που λαμβάνονται.

2. Η εισοδηματική πολιτική θα καλύπτει τον πληθωρισμό, χωρίς να διακινδυνεύει τη βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών ή να οδηγεί σε απώλεια ανταγωνιστικότητας.

3. Η καταβολή του συνόλου των αποδοχών όλων των δημοσίων υπαλλήλων θα γίνεται από μια υπηρεσία, προκειμένου να υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα για τις συνολικές αποδοχές κάθε υπαλλήλου.

4. Θα προχωρήσει η ενοποίηση φορέων και οργανισμών του δημοσίου τομέα, με ορίζοντα τεσσάρων μηνών. Την όλη διαδικασία θα επιβλέπει η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης. Ο συνολικός αριθμός των φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα υπερβαίνει τους χίλιους (1.000).

5. Ο νόμος 3697/2008 για τις δαπάνες των φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα θα εφαρμοστεί αυστηρά, με επιβολή όλων των κυρώσεων που προβλέπονται (συμπεριλαμβανομένης της διακοπής της χρηματοδότησης των φορέων οι οποίοι δεν συμμορφώνονται, καθώς και της επιβολής προστίμων). Ο νόμος αυτός αναμένεται να συμβάλει στη συγκράτηση των δαπανών του ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, τα ασφαλιστικά ταμεία και τα νοσοκομεία θα επιβλέπονται πλέον από μια διυπουργική επιτροπή. Όλοι αυτοί οι φορείς υποχρεώνονται να υποβάλλουν προϋπολογισμούς, τριετή επιχειρησιακά πλάνα με συγκεκριμένους στόχους και οικονομικές καταστάσεις σύμφωνες με τα ΔΠΧΠ (Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης), ενώ υποχρεωτική θα είναι και η αναβάθμιση και τυποποίηση των λογιστικών τους συστημάτων. Με νομοθετική ρύθμιση θα προστεθεί στις κυρώσεις και η ποινή της έκπτωσης των μη αιρετών Διοικήσεων φορέων που δεν συμμορφώνονται με τις σχετικές διατάξεις του νόμου αυτού.

6. Προωθείται η περικοπή των ελαστικών δαπανών με την κατά 10% μείωση των ορίων πληρωμών όλων των κωδικών, με εξαίρεση τους κωδικούς για τις απόλυτα ανελαστικές δαπάνες, όπως οι αμοιβές για μισθούς, επιχορηγήσεις ασφαλιστικών ταμείων κ.α. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην περικοπή των εξόδων που αφορούν ταξίδια, μετακινήσεις, υπερωρίες, αμοιβές για συμμετοχές σε επιτροπές, δημόσιες σχέσεις κ.α. Με το μέτρο αυτό, υπολογίζεται ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση πόρων τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ. Επίσης, αναμένεται εξοικονόμηση πόρων από την εκτεταμένη χρήση leasing για τις δημόσιες προμήθειες συγκεκριμένων προϊόντων, όπως ο εξοπλισμός Η/Υ και τα αυτοκίνητα.

7. Μειώνονται κατά 10% σε σχέση με το 2008 οι συνολικές δαπάνες για συμβάσεις (έργου και ορισμένου χρόνου) στον δημόσιο τομέα που θα υπογραφούν κατά το 2009.

8. Ορίζεται πλαφόν στο ύψος του μισθού του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου για τους μισθούς που λαμβάνουν οι Πρόεδροι ή Διευθύνοντες Σύμβουλοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Παράλληλα, προχωρούμε για τους φορείς αυτούς στην ενοποίηση των θέσεων του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου και στην κάλυψη των θέσεων αυτών από ένα πρόσωπο με ένα μισθό, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όπου αυτό δεν είναι δυνατό . Επιπλέον, κανένα διοικητικό συμβούλιο δεν θα έχει πάνω από 9 μέλη. Για τις ΔΕΚΟ έχουν γίνει ήδη αντίστοιχες ρυθμίσεις με νόμο.

9. Έχει δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα προμηθειών για τους οργανισμούς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το νέο σύστημα ενισχύει τη διαφάνεια και προάγει τον ανταγωνισμό, ενώ περιορίζει τη σπατάλη πόρων μέσω της συλλογής και της ομαδοποίησης των αναγκών των νοσοκομείων, προκειμένου να ετοιμάζονται συνολικές προκηρύξεις προμηθειών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αναμένονται εξοικονομήσεις πόρων ύψους 500 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.

10. Σημαντική περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης των Ασφαλιστικών Ταμείων αναμένεται επίσης από τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων και bar codes στα φαρμακευτικά είδη, αφού έτσι θα είναι εφικτή η διασταύρωση στοιχείων και η παρακολούθηση των συνταγογραφήσεων.

11. Θα συνεχισθεί η προσπάθεια, μέσω της Ειδικής Γραμματείας ΔΕΚΟ, για την εξυγίανση των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών, την δραστική περιστολή των λειτουργικών δαπανών και τον περιορισμό των δανειακών αναγκών τους.

12. Το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, που ανακοινώθηκε τον Αύγουστο του 2008, θα εφαρμοστεί με συνέπεια. Συγκεκριμένα, το σχέδιο προβλέπει μια συνολική εταιρική αναμόρφωση, ενώ περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για τον εξορθολογισμό της εξυπηρέτησης του χρέους, για τη σταδιακή εξυγίανση του ΟΣΕ και για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας του. Επίσης περιλαμβάνει μέτρα για την ενίσχυση των μηχανισμών παρακολούθησης και την προώθηση της διαφάνειας στη λειτουργία του.

13. Μια από τις βασικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης είναι η αλλαγή στην κατάρτιση, στην υλοποίηση και την παρακολούθηση της εφαρμογής του κρατικού προϋπολογισμού, μέσω της υιοθέτησης του Προϋπολογισμού Προγραμμάτων. Η κατάρτιση του προϋπολογισμού με βάση τα Προγράμματα, θα τον καταστήσει πιο κατανοητό και σαφή, με ξεκάθαρη παρουσίαση των κυβερνητικών πολιτικών και προτεραιοτήτων. Ταυτόχρονα, θα επιτρέψει τον έλεγχο του κόστους κάθε προγράμματος και την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των πολιτικών που εφαρμόζονται. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί, ότι ένας από τους κύριους στόχους της μεταρρύθμισης αυτής είναι η θεσμοθέτηση ενός τριετούς δημοσιονομικού πλαισίου. Κατά την εφαρμογή του νέου συστήματος, ο προϋπολογισμός κάθε Υπουργείου ή Οργανισμού θα καταδεικνύει τα έργα που κάθε Υπουργός δεσμεύεται να ολοκληρώσει, χρησιμοποιώντας τους διαθέσιμους πόρους. Η πλήρης ενεργοποίηση του συστήματος Προϋπολογισμού Προγραμμάτων προγραμματίζεται για το 2012. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει σημαντικά βήματα, αφού ήδη οι εκδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού συνοδεύονται από πιλοτικές εκδόσεις με το σύστημα των προγραμμάτων. Με στόχο την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του Προϋπολογισμού Προγραμμάτων, σχεδιάζεται επίσης η αναμόρφωση του λογιστικού συστήματος που χρησιμοποιεί η κεντρική κυβέρνηση. Οι βασικοί πυλώνες της αναμόρφωσης στο λογιστικό σύστημα περιλαμβάνουν:

   

    · Την υιοθέτηση σύγχρονων λογιστικών αρχών

    · Την ανάπτυξη ενός αναθεωρημένου συνόλου λογαριασμών

    · Την εισαγωγή σύγχρονων απολογιστικών καταστάσεων, για τα οικονομικά αποτελέσματα, την οικονομική θέση και τις ταμειακές ροές.

Το πρώτο βήμα για τη διαμόρφωση ενός νέου λογιστικού συστήματος έχει ήδη γίνει. Το σύστημα θα βασιστεί στα πρότυπα του ιδιωτικού τομέα, με τις απαραίτητες προσαρμογές στις ιδιαίτερες ανάγκες της δημόσιας διοίκησης. Μέσω του συστήματος αυτού, στόχος είναι να καταστεί εφικτή η συλλογή αξιόπιστων οικονομικών στοιχείων για όλους τους φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Οι προβλέψεις που περιλαμβάνονται στο Νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης είναι ρεαλιστικές και υλοποιήσιμες.. Με τα μέτρα που προωθούμε για τον περιορισμό της σπατάλης στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, στέλνουμε και ένα μήνυμα στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Ένα μήνυμα, ότι οι όποιες περικοπές ξεκινούν πρώτα από το κράτος. Είναι μήνυμα ευθύνης, είναι μήνυμα χρηστής διαχείρισης, είναι μήνυμα σεβασμού απέναντι στους Έλληνες φορολογούμενους.

Δεν μπορούμε σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για την παγκόσμια και εθνική οικονομία να ζητούμε αυτοσυγκράτηση από τους πολίτες, αυτοσυγκράτηση από τους κοινωνικούς εταίρους, αν το κράτος δεν ανταποκριθεί σε αυτή την ανάγκη πρώτο.

Η κυβέρνηση έχει ένα σαφές και συγκεκριμένο σχέδιο εξόδου από την κρίση με τις λιγότερες δυνατές απώλειες. Το σχέδιο αυτό απαιτεί αποφασιστικότητα, μεθοδική δουλειά, συλλογική προσπάθεια. Το κράτος οφείλει να λειτουργήσει με ποιότητα, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι όχι μόνο θα καταφέρουμε να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει, αλλά θα πετύχουμε και καλύτερα αποτελέσματα. Αρκεί να συνειδητοποιήσουμε όλοι την κρισιμότητα των καιρών, το μέγεθος της κρίσης και τις δυνατότητες της οικονομίας.






Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο