Σύστημα κλιμακωτού ακατάσχετου λογαριασμού και τη δυνατότητα ύπαρξης στην περίπτωση ηλεκτρονικών συναλλαγών με χρήση POS εξετάζει το Υπ. Οικ.
Συνάντηση με το ΔΣ της ΕΣΕΕ - 13 δράσεις του ΥΠΟΙΑΝ για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης συναντήθηκε χθες με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.

Στη συνάντηση από πλευράς του Υπουργείου συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης, η Ειδική Γραμματέας ΕΤΠΑ και ΤΑ Ευγενία Φωτονιάτα και ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτης Κουρμούσης.

Σημεία παρέμβασης του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης


- Η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας βασίζεται σε παράγοντες όπως η αύξηση των εξαγωγών, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση του κατώτατου μισθού, ο αυξημένος αριθμός ιδρύσεων επιχειρήσεων. Επίσης, να σημειωθεί, ότι εκτιμάται πως το 2018 οι καταθέσεις ιδιωτών αυξήθηκαν κατά 9,4% σε σχέση με πέρυσι. Συνεπώς, ο κορμός της ανάκαμψης της οικονομίας στηρίζεται στη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα και, γενικότερα, τη μεσαία τάξη – μια τάση που είναι βεβαίως ακόμη στην αρχή.

- Με τη δομή που έχει η ελληνική κοινωνία χωρίς την ανάκαμψη της μεσαίας τάξης και τη στήριξη των πιο φτωχών στρωμάτων δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμη ανάκαμψη της οικονομίας. Γι’ αυτό και η πολιτική μας είχε αυτό τον πολιτικό στόχο. Αρχικά δώσαμε βάρος στην αντιμετώπιση των πιο ακραίων μορφών φτώχειας ώστε να αποτρέψουμε τον κοινωνικό αποκλεισμό. Στη συνέχεια βαθμιαία, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που κατακτούμε διευρύνουμε το φάσμα της πολιτικής μας για τη στήριξη της μεσαίας τάξης και της μικρής επιχειρηματικότητας.

- Τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα την αντιμετωπίζουμε λοιπόν ως σύμμαχο και βασικό πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Με στοχευμένες δράσεις και αναπτυξιακές μεταρρυθμίσεις μειώνουμε τα διοικητικά βάρη, περιορίζουμε τη γραφειοκρατία, καταργούμε τους μεσάζοντες και τις διαμεσολαβήσεις αντικειμενοποιώντας τις σχέσεις με το κράτος. Διευρύνουμε τις δυνατότητες χρηματοδότησης με ενεργητικές δράσεις και εργαλεία πέραν του τραπεζικού συστήματος. Ενισχύουμε την καινοτομία την εξωστρέφεια, τη συνεργασία, τη συλλογικότητα διότι μόνο έτσι η μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα μπορεί να αντιμετωπίσει τα μεγέθη του διεθνούς ανταγωνισμού. Δημιουργούμε νέους θεσμούς και πολιτικές και αντιμετωπίζουμε χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα και επιτρέπουμε την αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων.
___________________________


13 Δράσεις του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης για την επιχειρηματικότητα και ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

i. Νέο πλαίσιο ίδρυσης, λειτουργίας και εποπτείας επιχειρήσεων

1. Ψηφιακή σύσταση επιχειρήσεων

Η ηλεκτρονική σύσταση επιχειρήσεων (e-ΥΜΣ) λειτουργεί, από τον Ιούλιο του 2018 για τις Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες και θα επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις νομικές μορφές. Εντός του 2018 συστάθηκαν 1.258 επιχειρήσεις μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας με το μέσο χρόνο ίδρυσης να είναι μικρότερος από μία ημέρα (19 ώρες). Κύριοι ωφελούμενοι από την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Βασικός στόχος για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, με δεδομένους τους περιορισμένους πόρους που διαθέτει, είναι η επιτάχυνση της διεκπεραίωσης γραφειοκρατικών διαδικασιών, ώστε ο κερδισμένος χρόνος να διοχετεύεται σε αύξηση της παραγωγικότητάς της.

2. Απλούστευση αδειοδότησης

Η αλλαγή μοντέλου βασίζεται στη μετατόπιση από τον εκ των προτέρων έλεγχο και την αδειοδότηση στην καταρχήν ελεύθερη άσκηση δραστηριότητας και τον εκ των υστέρων έλεγχο, με στόχο τη διευκόλυνση έναρξης και λειτουργίας νέων επιχειρήσεων, κυρίως μικρών και πολύ μικρών, με βάση την αξιοποίηση νέων διοικητικών εργαλείων, όπως η χρήση τεχνολογιών πληροφορικής.

Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί πάνω από 55.000 γνωστοποιήσεις, με το εργαλείο της γνωστοποίησης και το ηλεκτρονικό σύστημα που την υποστηρίζει να έχουν «αγκαλιαστεί» από την επιχειρηματική κοινότητα.

3. Νέο πλαίσιο εποπτείας

Τον Ιανουάριο 2018 ψηφίστηκε ο νόμος-πλαίσιο για την Εποπτεία των Οικονομικών Δραστηριοτήτων και την Αγορά Προϊόντων μετά από εκτεταμένη διαβούλευση με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας του ελεγκτικού έργου. Παράλληλα προετοιμάζεται νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί προς ψήφιση εντός του πρώτου τριμήνου του 2019, για την αναμόρφωση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), με στόχο ταχύτερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες προς τις επιχειρήσεις. Ειδικά ως προς την εποπτεία, θα προβλέπονται κυρώσεις για μη δημοσιότητα, καθώς και ειδικό μητρώο εταιρειών που δεν τηρούν υποχρεώσεις.

Ακόμη, επεκτείνεται το έργο της απλούστευσης των αδειοδοτικών διαδικασιών στον πρωτογενή τομέα και υλοποιούνται οι δράσεις του σχεδίου για την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου εποπτείας οικονομικών δραστηριοτήτων και αγοράς προϊόντων, στους τομείς της ασφάλειας τροφίμων και προστασίας του περιβάλλοντος.

ii. Χρηματοδότηση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας

4. Ψηφιακό Βήμα και Ψηφιακό Άλμα

Δύο σημαντικές δράσεις για τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιακή αναβάθμιση (εξοπλισμός Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας, λογισμικό, σύνδεση στο διαδίκτυο, ηλεκτρονικό κατάστημα κ.ά.), των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων:

- Το Ψηφιακό Βήμα αφορά σε επενδυτικά σχέδια από 5.000 έως 50.000 ευρώ. Ως δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 50 εκατ. [ευρώ για το σύνολο των περιφερειών της χώρας, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από εθνικούς πόρους] και επιδοτεί έως το 50% των επιλέξιμων δαπανών. Μέχρι και σήμερα έχουν υποβληθεί 3.202 αιτήσεις χρηματοδότησης.

- Το Ψηφιακό Άλμα αφορά σε επενδυτικά σχέδια από 55.000 έως 400.000 ευρώ. Ως δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 50 εκατομμύρια ευρώ και επιδοτεί έως το 50% των επιλέξιμων δαπανών.

Μέχρι και σήμερα έχουν υποβληθεί 370 αιτήσεις χρηματοδότησης.

5. Εργαλειοθήκη επιχειρηματικότητας

Η δράση «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας: Εμπόριο - Εστίαση - Ιδιωτική Εκπαίδευση» στοχεύει στην ενίσχυση υφιστάμενων μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο για την αναβάθμιση της επιχειρησιακής οργάνωσης και λειτουργίας τους στους τομείς της α) κατανάλωσης ενέργειας, β) χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, γ) υγιεινής και ασφάλειας, δ) εφοδιαστικής αλυσίδας. Η «Εργαλειοθήκη» αφορά σε επενδυτικά σχέδια από 10.000 έως 150.000 ευρώ. Ως δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 60 εκατομμύρια ευρώ και επιδοτεί επιλέξιμες δαπάνες έως 50%.

Οι αιτήσεις χρηματοδότησης θα κατατίθενται από 6.2 έως 19.4.2019.

6. Μικροπιστώσεις

Δικαιούχοι των επιχειρηματικών μικροχρηματοδοτήσεων είναι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, ελεύθεροι επαγγελματίες, καθώς και φορείς της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας. Σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο νόμου το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπονται τρεις δυνατότητες ενίσχυσης:

- Παροχή ρευστού έως 25.000 ευρώ για τη κάλυψη επενδυτικών αναγκών ή ως κεφάλαιο κίνησης

- Κάλυψη χρηματοδοτικής μίσθωσης έως 25.000 ευρώ για την απόκτηση εξοπλισμού

- Παροχή εγγυήσεων έως το όριο των 25.000 ευρώ

7. Αναπτυξιακή Τράπεζα

Το σχέδιο νόμου βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης και σύντομα θα κατατεθεί προς ψήφιση.

8. Άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία

Οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση από το Ενδιάμεσο Ταμείο Επιχειρηματικότητας (ΤΕΠΙΧ), το οποίο είναι ενεργό σήμερα. Διαχειριστής του Ταμείου είναι το ΕΤΕΑΝ και τα δάνεια παρέχονται από τα τραπεζικά ιδρύματα με συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου κατά 50% και των τραπεζών κατά 50%. Καθώς το τμήμα του δανείου που χρηματοδοτείται από το Δημόσιο είναι άτοκο, το επιτόκιο είναι χαμηλότερο. Το Μάρτιο 2019 αναμένεται η ενεργοποίηση του ΤΕΠΙΧ ΙΙ, με τις εμπορικές επιχειρήσεις να είναι κι εκεί επιλέξιμες για δανειοδότηση. Τα δάνεια χρηματοδοτούνται κατά 40% από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ) και από τα τραπεζικά ιδρύματα κατά 60%. Και πάλι το επιτόκιο διαμορφώνεται σε χαμηλότερο επίπεδο λόγω του άτοκου τμήματος που προέρχεται από το ΕΠΑνΕΚ. Ακόμα:

- Υφίσταται το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (EquiFund) με διαχειριστή το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (EIF) και 8 Ενδιάμεσους Χρηματοοικονομικούς Οργανισμούς (ΕΧΟ), οι οποίοι αξιολογούν τις αιτήσεις και τοποθετούν τα κεφάλαιά τους στις επιχειρήσεις (μετοχικό κεφάλαιο).

- Έχουν τοποθετηθεί 11 εκατομμύρια ευρώ στο Ταμείο Υποδομών για τη χρηματοδότηση δημοσίων έργων και διαχειριστή την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ). Η διαδικασία βρίσκεται στη φάση της υπογραφής των Επιχειρησιακών Συμβάσεων με τους ΕΧΟ.

iii. Διαρθρωτική στήριξη και ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων

9. Εξωδικαστικός μηχανισμός

Παρατείνεται για ένα χρόνο η λειτουργία του εξωδικαστικού μηχανισμού, με εισαγωγή νέων βελτιώσεων, καθώς:

- Δίνεται η δυνατότητα σε εμπόρους και ελευθέρους επαγγελματίες -στους οποίους η πολυμερής διαδικασία αποτυγχάνει λόγω μη συμμετοχής των ιδιωτών πιστωτών, ώστε να μην επιτυγχάνεται απαρτία- να ρυθμίσουν διμερώς τις οφειλές τους προς το Δημόσιο και τον ΕΦΚΑ.

- Επεκτείνεται η απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης οφειλών και το όριο των συνολικών υπό ένταξη οφειλών αυξάνεται από τις 50.000 στις 300.000 ευρώ.

10. Δομή Στήριξης ΜμΕ

Εντός του πρώτου τριμήνου του 2019 συγκροτείται Δίκτυο Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Μετασχηματισμού Επιχειρήσεων, με στόχο την εξειδικευμένη υποστήριξη των μικρομεσαίων. Σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια και τους κοινωνικούς εταίρους, η δομή αυτή θα απευθύνεται σε ΜμΕ που επιδιώκουν την περαιτέρω ανάπτυξή τους ή και το μετασχηματισμό τους. Η Δομή στήριξης των ΜμΕ στοχεύει στην υποστήριξη τους με στόχο να αυξηθούν σε μέγεθος, να συνεργασθούν, να εκσυγχρονιστούν ψηφιακά κ.ά.

Στόχος η παροχή υπηρεσιών σε περίπου 2.000 επιχειρήσεις ανά έτος για δια ζώσης επικοινωνία και διαχείριση, ενώ θα εξυπηρετηθούν μέσω των ηλεκτρονικών εργαλείων, της πλατφόρμας αυτοδιάγνωσης κ.ά. άλλες περίπου 2.000 επιχειρήσεις κατ' έτος.

Το δίκτυο θα παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες κεντρικά και θα έχει παραρτήματα σε όλους τους νομούς και πιο ενισχυμένα στους νομούς - έδρες των Περιφερειών.

11. Ανοικτά κέντρα εμπορίου

Δράση για:

- Την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και αισθητικής του εμπορικού κέντρου μιας πόλης

- Την οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται εντός της περιοχής αυτής, με υιοθέτηση και χρήση έξυπνων εφαρμογών. Άμεσος στόχος η αναβάθμιση των εμπορικών κέντρων και των άμεσων θετικών επιπτώσεων που θα έχει αυτό για την τοπική κοινωνία και οικονομία.

Μακροπρόθεσμος στόχος, να τεθούν οι βάσεις για μια άλλη κουλτούρα συνεργασίας και σχεδιασμού μεταξύ του Δήμου, της κοινωνίας και των τοπικών επιχειρηματιών, καθώς προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στη δράση είναι η υποβολή κοινής πρότασης μεταξύ Δήμου και εμπορικού συλλόγου μετά και τη συναίνεση των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Ως δράση έχει συνολικό προϋπολογισμό 50 εκατομμύρια ευρώ και μέχρι και σήμερα έχουν κατατεθεί 82 προτάσεις, οι οποίες αξιολογούνται, με σημαντική ανταπόκριση από Δήμους και Εμπορικού Συλλόγους.

12. Πολιτική για επιχειρήσεις σε λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές

Εντός του πρώτου τετραμήνου 2019 θεσμοθετείται πολιτική με στόχο την παροχή λειτουργικών δαπανών με τη μορφή μισθολογικού κόστους, σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε Λιγότερο Ανεπτυγμένες Περιοχές Κριτήρια επιλεξιμότητας για τη δράση:

- Η οικονομία της περιοχής (προσέγγιση μέσω κατά κεφαλήν ΑΕΠ, ανεργίας, κατά κεφαλή προστιθέμενης αξίας, καταθέσεων και φορολογικών καταβολών)

- Η δημογραφική εικόνα (ποσοστό κατοίκων άνω των 65 ετών)

- Το εκπαιδευτικό επίπεδο (ποσοστά χαμηλής και υψηλής εκπαίδευσης). Η δράση θα παρέχει ενίσχυση μέσω Deminimis (ενίσχυση ανά ΜμΕ έως 200.000 ευρώ σε 2 ή 3 χρόνια) ώστε οι πληρωμές να πραγματοποιηθούν άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις για δαπάνες των επιχειρήσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2018.

13. Ενίσχυση της εξωστρέφειας του εμπορίου

Η ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας αποτελεί ζήτημα προτεραιότητας για την ελληνική κυβέρνηση και το εμπόριο μπορεί να έχει σημαντική συμβολή στην επίτευξη του στόχου που θέτει η Ολιστική Αναπτυξιακή Στρατηγική για συμμετοχή των εξαγωγών στο ΑΕΠ σε ποσοστό έως και 50% μέχρι το 2025.

Στην κατεύθυνση αυτή, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης:

- Εκπονεί συγκεκριμένο σχέδιο για την προσέγγιση του στόχου αυτού.

- Αναβαθμίζει πολιτικά την Επιτροπή Εξωστρέφειας σε Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωστρέφειας, θέτοντας ακόμα περισσότερο το σχεδιασμό για την εξωστρέφεια στο κέντρο της κυβερνητικής πολιτικής. S Ενισχύει το Enterprise Greece που καθίσταται κεντρικός βραχίονας υλοποίησης της πολιτικής για την προώθηση των εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ανοίγει και διάλογο για την παροχή κινήτρων και την υποστήριξη του μετασχηματισμού μικροεισαγωγικών επιχειρήσεων σε μικροεξαγωγικές μέσω και της ανάπτυξης συνεργειών, κάτι που αποτελεί και αίτημα της ΕΣΕΕ.

Μέτρα φορολογικής και ασφαλιστικής ελάφρυνσης και διευκόλυνσης

Μείωση της φορολογικής και ασφαλιστικής επιβάρυνσης

- Φορολογία:

• Από το 2016 προστατεύθηκαν οι έχοντες εισόδημα έως 20.000 ευρώ. Με την νέα κλίμακα φόρου εισοδήματος που ίσχυσε για τα εισοδήματα του 2016, για εισόδημα έως 20.000 ευρώ μειώνεται ο φόρος κλίμακας από 26% σε 22%.

• Από 1.1.2019 μειώνεται ο φόρος εισοδήματος για τα νομικά πρόσωπα κατά μία μονάδα ανά έτος μέχρι το 2022 (από 29% σε 25%).

• Από 1.1.2021 μειώνονται οι συντελεστές ΦΠΑ με μείωση κατά δυο μονάδων του μεγάλου, από 24% σε 22% και κατά μια του μικρού, από 13% σε 12%.

- Ασφαλιστικές εισφορές:

• Με το ν. 4387/2016, οι εισφορές καταβάλλονται βάσει εισοδήματος και όχι αυθαίρετα, όπως πριν, βάσει ετών δραστηριοποίησης, με όφελος για το 75% των επαγγελματιών.

• Από 1.1.2019 μειώνονται έως και 35% οι ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών, με εισόδημα πάνω από 7.000 ευρώ, μέσα από τη μείωση του συντελεστή για την κύρια σύνταξη από 20% σε 13,3%.

Ακόμα, το αμέσως επόμενο διάστημα επίκειται νέα συνολική ρύθμιση για φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές.

Ακατάσχετος λογαριασμός

Το σημερινό καθεστώς έχει σημαντικές αρνητικές παρενέργειες, δημιουργεί εμπλοκές και αδιέξοδα στις συναλλαγές, δεν διευκολύνει τα έσοδα του Δημοσίου και διογκώνει τη παραοικονομία. Γι' αυτούς τους λόγους η κυβέρνηση είχε ζητήσει την αλλαγή αυτού του καθεστώτος. Ήδη έχουν προβλεφθεί ορισμένες θετικές ρυθμίσεις και διευκολύνσεις:

- Στη περίπτωση πχ του εξωδικαστικού, η ένταξη σε αυτόν σταματά κάθε διαδικασία αναγκαστικής πληρωμής.

- Στην περίπτωση των αγροτών θεσμοθετήθηκε η αύξηση του ακατάσχετου ποσού για τις ενισχύσεις που λαμβάνουν από την ΕΕ.

Πέρα από αυτές τι ρυθμίσεις, το Υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη δυνατότητα ύπαρξης ακατάσχετου λογαριασμού στην περίπτωση ηλεκτρονικών συναλλαγών με χρήση POS, καθώς και τη δυνατότητα ύπαρξης ενός συστήματος κλιμακωτού ακατάσχετου λογαριασμού. Με το σύστημα αυτό, οι οφειλέτες του Δημοσίου θα μπορέσουν σταδιακά να ανακτήσουν τον έλεγχο των λογαριασμών τους, οι οποίοι λόγω χρεών που έχουν προς το Δημόσιο είναι δεσμευμένοι ακόμα και για μελλοντικά υπόλοιπα.


https://www.taxheaven.gr