Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ο γρίφος του νέου προϋπολογισμού

7 Δεκέμβριου 2008 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 8 λεπτά
  • Οι φορολογούμενοι πολίτες και τα νοικοκυριά συνεχίζουν να βομβαρδίζονται από την επικαιρότητα των όσων εξελίσσονται γύρω τους, περιμένοντας ως θεατές στην πλατεία τι θα γεννήσει η επόμενη μέρα («τι τέξεται η επιούσα»).
Ο γρίφος του νέου προϋπολογισμού

Εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης προσδοκά πρόσθετα φορολογικά έσοδα 7,1 δισ. ευρώ

Του φοροτεχνικού Γιώργου Δ. Χριστόπουλου

Οι φορολογούμενοι πολίτες και τα νοικοκυριά συνεχίζουν να βομβαρδίζονται από την επικαιρότητα των όσων εξελίσσονται γύρω τους, περιμένοντας ως θεατές στην πλατεία τι θα γεννήσει η επόμενη μέρα («τι τέξεται η επιούσα»).

Το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού 2009 -όπως και το προσχέδιο στις αρχές Οκτωβρίου- σίγουρα δεν έτυχε υποδοχής με χαμόγελα και επαίνους. Εξακολουθεί να δέχεται αυστηρή κριτική τόσο από τους κοινωνικούς εταίρους όσο και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αποτελώντας επίκεντρο πολιτικής αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση. Αλλωστε αυτό κάθε χρόνο αποτελεί καθεστώς στη συζήτηση του προϋπολογισμού.

Με τα δεδομένα αυτά είναι κοινή διαπίστωση ότι δύσκολα ο πολίτης καλείται να αφομοιώσει τα συμπεράσματα από τα μεγέθη που καταγράφονται τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα, και κυρίως να αντιληφθεί πως θα προέλθουν επιπλέον έσοδα 7,1 δισ. ευρώ, ως πρόσθετη φορολογική «σοδειά» που επιμερίζεται σε 4,080 δισ. ευρώ από την άμεση φορολογία και 3,015 δισ. ευρώ από την έμμεση.

«Φοροεπιδρομή σε περίοδο κρίσης», «φοροσόκ» και άλλες παρόμοιες φράσεις όπως «χαράτσι» 7,1 δισ. ευρώ, ήταν αναμενόμενες στην τιτλοφόρηση των οικονομικών αναλύσεων, οι οποίες συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για το δυσκολότερο προϋπολογισμό των τελευταίων ετών, ανάλογο της διεθνούς συγκυρίας και με τον ρεαλιστικότερο χαρακτηρισμό της εφημερίδας «Καθημερινή» (23-11-2008): «Με εικονικό προϋπολογισμό η χώρα απέναντι στη διεθνή κρίση», αναλύοντας την πραγματικότητα ότι «ο προϋπολογισμός είναι όμηρος του χρέους» που φιλοδοξεί σε «αύξηση των εσόδων κατά 12% και υπόσχεται να δώσει 350 εκατ. ευρώ για τη Φτώχεια». Κατά συνέπεια δεν παύει να συντηρείται το σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, που πολλαπλασιάζουν τους «γρίφους» στον κοινό νου. Και όλα αυτά επαναλαμβάνουμε κάτω από την απειλητική σκιά της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, που πέρασε με αισθητό πλέον τρόπο και στο κατώφλι των ελληνικών νοικοκυριών, με τον αδηφάγο πληθωρισμό να απειλεί την αγοραστική τους δύναμη.

Μετά την επιτήρηση

Ωστόσο υπάρχουν και ορισμένες σταθερές, δηλαδή ορισμένα σημεία αναφοράς που δεν επιδέχονται άρνηση. Ο προϋπολογισμός του 2009 είναι ο δεύτερος μετά το τέλος της δημοσιονομικής επιτήρησης που καλείται να υλοποιήσει η Νέα Δημοκρατία, αφού συμπεριλαμβάνει δεσμεύσεις για εισοδηματικές και κοινωνικές ενισχύσεις, ενώ ταυτοχρόνως επιδιώκει άντληση επιπλέον φόρων 7,1 δισ. ευρώ, που σημαίνει αύξηση 13,2%.

Και βέβαια το ερώτημα παραμένει καθώς, όπως προκύπτει από τον πίνακα των εσόδων του προϋπολογισμού για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος των 7,1 δισ. ευρώ θα πρέπει τα φυσικά πρόσωπα να καταβάλουν περισσότερους φόρους κατά 1,1 δισ. ευρώ ή 10% σε σχέση με φέτος, ενώ τα νομικά πρόσωπα κατά 665 εκατ. ευρώ ή 14,1% σε σχέση με φέτος.


Κανένας πρόσθετος φόρος δεν πρόκειται να επιβληθεί τον επόμενο χρόνο διαβεβαιώνει η κυβέρνηση

Επιπρόσθετα το τοπίο συμπληρώνουν οι διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού ότι δεν θα επιβληθεί κανένας πρόσθετος φόρος, με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη να συμπληρώνει ότι το 2009 δεν πρόκειται να αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων καθώς και οι συντελεστές του ΕΤΑΚ, ενώ για τα τεκμήρια ότι θα είναι λογικά και ήπια. Ετσι αν φέτος, το 2008, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης κλείσει όπως αναθεωρήθηκε στο 2,5% του ΑΕΠ, (έναντι 2,3% στο προσχέδιο), το 2009 πρέπει να μην υπερβεί το 2% του ΑΕΠ, έναντι 1,8% στο προσχέδιο.

Ο ρυθμός ανάπτυξης -κλειδί για την κατανάλωση- προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2009 στο 2,7% του ΑΕΠ από 3% που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση αναθεώρησε την πραγματική αύξηση του μέσου μισθού, στο 3,5% έναντι του 3,4%, που προέβλεπε το προσχέδιο, στοχεύοντας να διατηρηθεί όσο γίνεται πιο ισχυρή η κατανάλωση για το 2009, καθώς εκτιμάται ότι η μεν ιδιωτική θα πέσει στο 2,2% από 2,3% φέτος, η δε δημόσια θα συγκρατηθεί στο 1% (σ.σ. σημειώνοντας κάθετη πτώση από τα φετινά επίπεδα του 2,7%).


Εξιχνιάζοντας σοβαρά λάθη σε «φουσκωμένα» εκκαθαριστικά περαίωσης βενζινοπωλών

Το οδοιπορικό του φορολογικού μας οδηγού για την περαίωση από το πρώτο μέρος (13-9-2008) έχοντας «στις αποσκευές του» την πολύ απλή συνταγή να φωτίζει τα κρίσιμα σημεία που παρουσιάζουν δυσκολίες και αποτελούν «γρίφους», φαίνεται ότι είναι χρήσιμος.

Σήμερα θα ασχοληθούμε με περιπτώσεις λανθασμένων εκκαθαριστικών, που μας έστειλαν από πολλές περιοχές της χώρας πρατηριούχοι υγρών καυσίμων. Πρόκειται -όπως θα δούμε σε ένα από αυτά που δημοσιεύουμε ενδεικτικά- για σοβαρά λάθη στους υπολογισμούς από παρερμηνεία ή παραδρομή.

Οπως μας πληροφορεί ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος κ. Μιχάλης Κιούσης, ορισμένες Εφορίες και ΠΕΚ δεν χρησιμοποιούν τον σωστό συντελεστή στην περαίωση που αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, παρά τις οδηγίες του υπουργείου που είχαν δοθεί στην προηγούμενη περαίωση αλλά και σε τακτικούς ελέγχους, ώστε «κατά τους εν γένει ελεγκτικούς υπολογισμούς για το πετρέλαιο θέρμανσης που εμπορεύονται τα πρατήρια υγρών καυσίμων, να μη λαμβάνεται οιοσδήποτε συντελεστής καθαρού κέρδους (ΜΣΚΚ) μεγαλύτερος του 1,2% (ΚΑ 4214)».

Η σύγχυση γίνεται διότι το 2006 ορίσθηκε για τους μεταπωλητές που έχουν ως αποκλειστική τη δραστηριότητα της «κατΆ οίκον διανομής πετρελαίου θέρμανσης» ΜΣΚΚ 4% (ΚΑ 4235), ενώ οι πρατηριούχοι αντιμετωπίζονταν πάντα για όλα ανεξαιρέτως τα καύσιμα με την εφαρμογή του ΚΑ 4214 (1,2%).

Πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο συμμεριζόμενο το μέσο πραγματικό μικτό κέρδος τόσο των πρατηριούχων όσο και των μεταπωλητών που πραγματοποιούν στο πετρέλαιο θέρμανσης, εν όψει και του νέου συστήματος ελέγχου διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης μετά την εξίσωση του ΕΦΚ, στις αρχές του έτους, γνωστό ως ΗΦΑΙΣΤΟΣ, επαναπροσδιόρισε τον ΜΣΚΚ για μεν τους βενζινοπώλες σε 1,64%, για δε τους μεταπωλητές σε 1,91% επί των αγορών (ΠΟΛ 1027/04-02-2008).

Τα 4 κλειδιά της περαίωσης

Τα λάθη όμως που «τρομάζουν» τους βενζινοπώλες έχουν να κάνουν με τον προσδιορισμό του μέσου σταθμικού καθαρού κέρδους. Πρόκειται για έναν κρίσιμο προσδιοριστικό παράγοντα στους υπολογισμούς που ορίζουν οι διατάξεις για την περαίωση και αφορά μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων με περισσότερους από ένα κλάδο δραστηριότητας. Υπενθυμίζουμε ότι για να υπολογισθεί ο φόρος της περαίωσης τέσσερα βασικά στοιχεία - κλειδιά απαιτούνται:

α) Τα ακαθάριστα έσοδα.

β) Τα δηλωθέντα κέρδη (ή ζημιές).

γ) Ο συντελεστής λογιστικών διαφορών και

δ) Ο ΜΣΚΚ ή επί περισσότερων από μια δραστηριότητα ο μέσος σταθμικός ΣΚΚ.

Ας έλθουμε όμως στο κρίσιμο θέμα που απασχολεί τους αναγνώστες μας βενζινοπώλες όπου -και λόγω της ιδιομορφίας στον κλάδο των επιχειρήσεων αυτών- χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους ελεγκτές οι οποίοι έχουν χρεωθεί να συντάξουν το απογραφικό και στη συνέχεια με βάση αυτό να εκδώσουν το εκκαθαριστικό.

Οπως βλέπουμε (πάνω δεξιά) πράγματι προκαλεί έκπληξη το «φουσκωμένο» εκκαθαριστικό που λάβαμε από τον αναγνώστη μας με φόρο 31.293,68 ευρώ, ενώ το σωστό, που χρειάστηκε στη συνέχεια να διορθώσει η αρμόδια ΔΟΥ, έχει φόρο 6.400 ευρώ.


Οι οδηγίες του υπουργείου Οικονομικών για τον μέσο σταθμικό συντελεστή καθαρού κέρδους

Στο άρθρο 2 της ΠΟΛ 1130/02-10-2008, καθορίζονται με κάθε σαφήνεια και με παράδειγμα μεταξύ άλλων και οι βασικές έννοιες για το κρίσιμο ζήτημα του μέσου σταθμικού συντελεστή καθαρού κέρδους, όταν υπάρχουν ακαθάριστα έσοδα με περισσότερους από ένα ΜΣΚΚ.

Περαιτέρω η εγκύκλιος προνοεί και για τις δυσκολίες των ελεγκτών, όταν δεν έχει γίνει διαχωρισμός των ακαθάριστων εσόδων στο έντυπο Ε3 που συνοδεύει την υποβληθείσα δήλωση της επιχείρησης, ακριβώς για να αποφεύγονται «επιζήμια» για τις επιχειρήσεις λάθη, όπως αυτά για τα οποία διαμαρτύρεται η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, και ενδεικτικό αυτών είναι το σημερινό σημείωμα του αναγνώστη μας.

Εξηγεί λοιπόν η εγκύκλιος του υπουργείου:

«Σε περίπτωση κατά την οποία δεν έχει γίνει διαχωρισμός των ακαθάριστων εσόδων στο έντυπο Ε3, αλλά προκύπτει ο διαχωρισμός αυτός σαφέστατα και χωρίς αμφισβήτηση από τα στοιχεία του φακέλου που υπάρχουν στη ΔΟΥ τότε θα ληφθεί από τα στοιχεία αυτά. Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή όταν δεν υπάρχει σαφώς ο διαχωρισμός των ακαθάριστων εσόδων, τότε ως μοναδικός συντελεστής θα λαμβάνεται αυτός του κυρίως ασκούμενου επαγγέλματος των πινάκων».

Και όμως «ιδού» τα λάθη:

Στο συγκεκριμένο εκκαθαριστικό του αναγνώστη μας, πράγματι δεν εφαρμόσθηκαν οι παραπάνω οδηγίες του υπουργείου σε ό,τι αφορά τον ορθό υπολογισμό του μέσου σταθμικού συντελεστή καθαρού κέρδους, με αποτέλεσμα αντί του κανονικού φόρου που είναι 6.400,00 ευρώ, εκλήθη να πληρώσει 31.293,58 ευρώ. Δηλαδή 344% παραπάνω! Και αυτό οφείλεται όπως βλέπουμε σε απροσεξία που αφορά το επίμαχο σημείο του μέσου σταθμικού συντελεστή καθαρού κέρδους, ο οποίος σε όλες τις χρήσεις είναι λάθος (3,72, 3,54, 4,34 και 3,56 αντίστοιχα, ενώ οι σωστοί είναι: 1,51, 1,41, 1,34 και 1,48). Ετσι προέκυψαν εξωλογιστικά κέρδη πολύ μεγαλύτερα, που οδήγησαν μετά την αφαίρεση από αυτά (των δηλωθέντων κερδών + το ποσό των λογιστικών διαφορών με 0,7% επί του συνολικού τζίρου) σε «βάση υπολογισμού του φόρου» μεγαλύτερη κατά πέντε φορές από την κανονική, συνολικά για τις τέσσερις χρήσεις.

Δηλαδή:

- Οικ. Ετος 2004: 50.523 ευρώ έναντι 17.509

- Οικ. Ετος 2005: 37.065 ευρώ έναντι 3.324

- Οικ. Ετος 2006: 58.747 ευρώ έναντι 7.401

- Οικ. Ετος 2007: 27.538 ευρώ έναντι 6.169



Πώς έπρεπε να υπολογισθεί σύμφωνα με τον νόμο και την εγκύκλιο ο συντελεστής

Σύμφωνα με όσα αναφέραμε παραπάνω τα πρατήρια υγρών καυσίμων (όπως και το συγκεκριμένο), στο Ε3 σε άλλες περιπτώσεις διαχωρίζουν τα ακαθάριστα έσοδα κατά κατηγορία: (βενζίνης, πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, λιπαντικών, αξεσουάρ, λοιπά είδη και παροχή υπηρεσιών - πλυντήριο) και σε άλλες δεν τα διαχωρίζουν.

Οπου υπάρχει διαχωρισμός, ο μέσος σταθμικός συντελεστής καθαρού κέρδους πρέπει να γίνεται όπως ορίζει η εγκύκλιος, δηλαδή: (συνολ. εξωλογ. κέρδη: συνολ. ακαθ. έσοδα).

Οπου δεν υπάρχει διαχωρισμός, επειδή στα πρατήρια υγρών καυσίμων η κύρια δραστηριότητα είναι αυτή των καυσίμων (βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης), που αποτελεί κατά κανόνα ποσοστό πάνω από 95% του συνολικού τζίρου, θα πρέπει σύμφωνα πάλι με την εγκύκλιο -όπως είδαμε πιο πάνω- να λαμβάνεται ως ΜΣΚΚ αυτός «του κυρίως ασκούμενου επαγγέλματος των πινάκων», δηλαδή ο συντελεστής των καυσίμων (ΚΑ 4214 : 1,2%). Εδώ οφείλεται και το λάθος στα εκκαθαριστικά σημειώματα πολλών αναγνωστών μας - βενζινοπωλών που απευθύνονται στην «Καθημερινή».

Καταλήγοντας σημειώνουμε ότι αναλύσαμε τα παραπάνω με βάση συγκεκριμένα γεγονότα όχι για να κρίνουμε κακόπιστα το έργο των ελεγκτών που έχουν επιφορτισθεί τα της περαίωσης, αλλά για να συμβάλλουμε στην αποφυγή τέτοιων σοβαρών λαθών.


Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης