Ειδήσεις Εργατικά Ασφαλιστικά

Ε. Αχτσιόγλου: «Μέχρι το τέλος του έτους έχουν σχεδιαστεί προγράμματα για περίπου 46.000 ανέργους» - Τι ανέφερε για εκκρεμείς συντάξεις και απλήρωτη εργασία




Συνέντευξη στη Real News και τον Βασίλη Σκουρή
Έφη Αχτσιόγλου -Effie Achtsioglou·Κυριακή, 16 Ιουλίου 2017

 
-Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των μνημονίων είναι ασφαλώς η παραβατικότητα στην αγορά εργασίας. Σε τι βαθμό την υπολογίζετε και πώς θα αντιμετωπίσετε το πρόβλημα;

Μέσα από ένα πλέγμα παρεμβάσεων στοχεύουμε στην επιβολή της νομιμότητας στους χώρους δουλειάς. Αναβαθμίζουμε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), έναν ελεγκτικό μηχανισμό που συνειδητά απαξιωνόταν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το ΣΕΠΕ ενισχύεται με προσωπικό -έχουν ήδη γίνει πενήντα προσλήψεις και αναμένονται περισσότερες- και με αναβαθμισμένα εργαλεία ελέγχου, όπως το πληροφοριακό του σύστημα. Πριν λίγες μέρες εγκρίθηκε η χρηματοδότηση ύψους 7,6 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ ενός συνολικού σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας. Ολοκληρώνουμε επίσης το πλαίσιο, που θα επιτρέπει τους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας στις αγροτικές εργασίες, βάζοντας έτσι ένα οριστικό τέλος στις «Μανωλάδες». Επιπλέον στο στόχαστρό μας μπαίνει, για πρώτη φορά με οργανωμένο τρόπο, εκτός από την αδήλωτη και η υποδηλωμένη εργασία, όπως αποδεικνύουν τα πρόσφατα πρόστιμα σε μεγάλες τράπεζες.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο ο μόνιμος συντονισμός ανάμεσα στο ΣΕΠΕ, τον ΕΦΚΑ, το ΣΔΟΕ και την Οικονομική Αστυνομία συμβάλει ουσιαστικά στην αποτελεσματικότητα των ελέγχων. Εντός της τουριστικής περιόδου υλοποιούμε ένα στοχευμένο σχέδιο ελέγχων. Για παράδειγμα τον τελευταίο μήνα η υπηρεσία ειδικών επιθεωρητών έχει διεξάγει ήδη περισσότερους από 200 ελέγχους σε τουριστικές περιοχές όπου στο 50% έχει επιβληθεί πρόστιμο ή βρισκόμαστε στην διαδικασία των γραπτών εξηγήσεων. Σαφή απόδειξη της αποτελεσματικότητας των στοχευμένων ελέγχων αποτελεί η μείωση της αδήλωτης εργασίας στους κλάδους υψηλής παραβατικότητας από 19,17% (2014) σε 13,58% (2016).

-Σκέφτεστε όντως να θεσμοθετήσετε αποκλεισμό από την κρατική επιχορήγηση επιχειρήσεων με συνεχείς παραβάσεις στα εργασιακά; Τι ακριβώς προγραμματίζετε;
Πολύ σύντομα θα φέρουμε προς ψήφιση στη Βουλή ένα σύνολο ρυθμίσεων, που θα αυστηροποιούν το πλαίσιο για την αντιμετώπιση των παραβιάσεων της εργατικής νομοθεσίας. Εκεί θα προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ο αποκλεισμός από κρατικά ή κοινοτικά κονδύλια επιχειρήσεων που συστηματικά παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία,η επιβολή ποινών προσωρινής αναστολής λειτουργίας για παραβατικές επιχειρήσεις, ενώ θα καταστεί αυστηρότερο το πλαίσιο ελέγχου σε σχέση με τα ωράρια εργασίας.

-Στις παρούσες συνθήκες της αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας υπάρχει περιθώριο παρέμβασης για τη βελτίωση της καθημερινότητας των εργαζομένων;
Παρά τους αναμφισβήτητους περιορισμούς που θέτει η στενή επιτροπεία, ιδίως στο πεδίο των νομοθετικών παρεμβάσεων, η κυβέρνηση αξιοποιεί το σύνολο των μέσων που διαθέτει για την προστασία και την υποστήριξη των εργαζομένων.Έτσι, πέρα από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, στο Υπουργείο Εργασίας αξιοποιούμε το θεσμό των τριμερών συμφιλιωτικών διαδικασιών μεταξύ εργοδοτών, εργαζομένων και κράτους προκειμένου να φέρουμε τις δυο πλευρές στο τραπέζι και να συμβάλλουμε στην επίλυση των διαφορών. Από την αρχή του 2015 έως σήμερα έχουν διεξαχθεί περισσότερες από 300 τριμερείς συμφιλιωτικές συναντήσεις κατά κανόνα με την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Στη μεγάλη πλειονότητά τους οι διαδικασίες αυτές κατέληξαν στην ικανοποίηση των αιτημάτων των εργαζομένων,είτε αυτά αφορούσαν την ανάκληση απολύσεων, είτε την καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών. Επιπλέον,ενισχύσαμε ένα πλήθος εργαζομένων που βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας με τη χορήγηση έκτακτου επιδόματος, το συνολικό ποσό του οποίου για τη διετία 2015-2016 ανήλθε στα 3 εκ. ευρώ.
Παράλληλα, μέσα στη διετία 2015-2016, μετά από παρέμβαση του ΣΕΠΕ, έχουν καταβληθεί περισσότερα από 24 εκ ευρώ από δεδουλευμένες οφειλές προς εργαζόμενους. Βλέπετε, λοιπόν, πώς μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις και με δεδομένη την πολιτική μας βούληση μπορούμε να συμβάλουμε στη βελτίωση της καθημερινότητας των εργαζομένων.

-Πώς εκτιμάτε την εξέλιξη των πραγμάτων για την απασχόληση και την οικονομία μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και ποια τα επόμενα βήματα για την ελληνική πλευρά;
Τα δεδομένα για την πραγματική οικονομία το πρώτο εξάμηνο του 2017 υπήρξαν θετικά, τόσο στην παραγωγή και τις εξαγωγές όσο και στις θέσεις εργασίας. Μετά και την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης αναμένουμε αφενός να τονωθούν τα στοιχεία αυτά,αφετέρου να αναπτυχθεί μια θετική δυναμική στο θέμα των επενδύσεων. Στρατηγικός μας στόχος είναι ασφαλώς η έξοδος από το μνημόνιο και την αυστηρή επιτήρηση το καλοκαίρι του 2018. Νομίζω ότι η συμφωνία με την οποία ολοκληρώθηκε η δεύτερη αξιολόγηση θέτει στέρεες βάσεις για την εξέλιξη αυτή, τόσο μέσα από την πρόβλεψη για τη δημιουργία αποθεματικού, το οποίο ενδυναμώνει την προοπτική αυτόνομης παρουσίας της χώρας και εξόδου στις αγορές, όσο και με την ανάληψη συγκεκριμένων δεσμεύσεων από τους πιστωτές για την υποστήριξη της χώρας, ώστε το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2018.

-Αλήθεια, κυρία υπουργέ, πότε θα δούμε την ανεργία να πέφτει κάτω από το…20%;
Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι η τάση αποκλιμάκωσης της ανεργίας συνεχίζεται. Τον Απρίλιο του 2017 είχε μειωθεί στο 21,7% έναντι 23,6% τον Απρίλιο του 2016. Μέσα σε ένα 12μηνο δηλαδή είχαμε μείωση σχεδόν 2 ποσοστιαίων μονάδων και σήμερα βρισκόμαστε στα επίπεδα των αρχών του 2012. Θυμίζω ότι η κυβέρνησή αυτή παρέλαβε την ανεργία κοντά στο 26,5%. Επίσης, το ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων του πρώτου εξαμήνου του 2017 είναι θετικό κατά 256.000 νέες θέσεις εργασίας, αποτελώντας την υψηλότερη επίδοση πρώτου εξαμήνου έτους από το 2001 μέχρι σήμερα. Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με την εικόνα βελτίωσης της οικονομίας μας, επιτρέπουν να αισιοδοξούμε για την περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας.

-Σχεδιάζετε μέτρα ανακούφισης των ανέργων; Μπορεί να υπάρξουν;
Στόχος μας δεν είναι μόνο να εντάξουμε στην αγορά εργασίας όσο το δυνατόν περισσότερους ανέργους, αλλά αυτοί να συνεχίσουν να εργάζονται και μετά τη λήξη του προγράμματος. Γι’ αυτό και ο σχεδιασμός των προγραμμάτων γίνεται πλέον στη βάση ενός μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας που μας επιτρέπει να εντοπίζουμε τα κενά σ’ αυτήν. Μέχρι το τέλος του έτους έχουν σχεδιαστεί προγράμματα για περίπου 46.000 ανέργους, που αφορούν, μεταξύ άλλων, νέους, άτομα άνω των 55 ετών που δυσκολεύονται ιδιαίτερα να βρουν εργασία, άτομα με αναπηρία, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού.

-Πότε θα ολοκληρωθεί τελικά η χορήγηση των εκκρεμών συντάξεων, κυρία υπουργέ; Και υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια στον προϋπολογισμό;
Αναμφίβολα, οι μεγάλες καθυστερήσεις στη χορήγηση των συντάξεων αποτελούν μία από τις μεγαλύτερες πληγές του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Και γι’ αυτό οφείλουμε να εντατικοποιήσουμε τις προσπάθειες ώστε να μειώσουμε το χρόνο της αναμονής. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Ιανουάριο του 2015 παραλάβαμε 160 χιλιάδες εκκρεμείς αιτήσεις. Σήμερα ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί, ενώ έχουμε εκδώσει αποφάσεις για 217.600 αιτήσεις συνταξιοδότησης. Στόχος μας είναι να επιταχύνεται διαρκώς ο ρυθμός απονομής των συντάξεων, ώστε ο κύριος όγκος τους να εκκαθαριστεί μέχρι το τέλος του έτους. Η χρηματοδότησή τους είναι εξασφαλισμένη με έκτακτη επιχορήγηση στο πλαίσιο του δανειακού προγράμματος. Γι’ αυτό εξάλλου, στα 859 εκ. ευρώ που είχαν αρχικά προβλεφθεί, εξασφαλίσαμε επιπλέον 325 εκ. ευρώ, κάτι που η αξιωματική αντιπολίτευση επιχείρησε να διαστρεβλώσει, υποστηρίζοντας ότι τα χρήματα αυτά χάθηκαν.

-Τι αλλαγές θα συζητηθούν στο θέμα του συνδικαλιστικού νόμου στην τρίτη αξιολόγηση;
Στο πλαίσιο της τρίτης αξιολόγησης θα συζητηθεί το ζήτημα της απαρτίας στη λήψη απόφασης για απεργία στα πρωτοβάθμια και μόνο σωματεία. Όπως γνωρίζετε, στις πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις προκειμένου να ληφθεί απόφαση για απεργία, απαιτείται η παρουσία στη γενική συνέλευση του 1/3 των οικονομικά τακτοποιημένων μελών του σωματείου. Το συγκεκριμένο ζήτημα θα συζητηθεί με τους εκπροσώπους των δανειστών και των κοινωνικών εταίρων. Η άποψή μας είναι πως οι εργαζόμενοι με τη συμμετοχή τους στα σωματεία και την ενεργή συνδικαλιστική τους παρουσία στους εργασιακούς χώρους μπορούν και πρέπει, σε κάθε περίπτωση, να παίρνουν μέρος μαζικά στις συνελεύσεις των οργανώσεών τους, να συζητούν και αποφασίζουν υπεύθυνα για τα ζητήματα που του αφορούν, γιατί έτσι ισχυροποιούν τις αποφάσεις τους και τα συνδικάτα τους.

-Πώς σχολιάζετε την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, που έκρινε ότι η μη καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών του μισθωτού, έστω και μακροχρόνια, δεν αρκεί από μόνη της να θεωρηθεί μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων της σύμβασης εργασίας του;
Πρέπει, καταρχάς, να ξεκαθαρίσουμε πως ο σεβασμός στη διάκριση των λειτουργιών και την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, δεν σημαίνει ότι οι αποφάσεις της τελευταίας -όπως εξάλλου και οι πράξεις της νομοθετικής και της εκτελεστικής λειτουργίας- δεν υπόκεινται σε κριτική. Με βάση τα παραπάνω αυτονόητα, η απόφαση του Αρείου Πάγου, που αναφέρετε,είναι φανερό ότι αποτελεί πλήγμα για τους εργαζόμενους που παραμένουν απλήρωτοι για πολλούς μήνες, αφού δεν μπορούν να θεωρήσουν τη μη καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους ως καταγγελία της σύμβασης εργασίας τους και να λάβουν για το λόγο αυτό αποζημίωσης απόλυσης, αλλά εξαναγκάζονται ή να συνεχίσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, χωρίς να πληρώνονται, ή να αποχωρήσουν από την εργασία τους, χωρίς να τους καταβληθεί αποζημίωση.
Σε μια εποχή, όπου χιλιάδες εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα αντιμετωπίζουν καθυστέρηση πολλών μηνών στην καταβολή του μισθού τους και το φαινόμενο της απλήρωτης εργασίας λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις, η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας σίγουρα δεν προστατεύει τους εργαζόμενους.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα, πάντως, να πω ότι το Υπουργείο Εργασίας έχει σχεδιάσει και θα θέσει σύντομα σε εφαρμογή πρόγραμμα για την υποστήριξη των «εγκλωβισμένων» εργαζομένων, που εργάζονται σε συνθήκες επισφάλειας.
Ελπίζουμε βέβαια να αλλάξει γρήγορα και η νομολογία των δικαστηρίων στο κρίσιμο αυτό ζήτημα.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΜΕ Ν.4172/13
Up
Close
Close
Κλείσιμο