Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Ποιοι λόγοι οδήγησαν την τιμή του αργού πάνω από τα 135 δολ. το βαρέλι

Η τιμή του αμερικανικού ελαφρού αργού εκτινάχθηκε την Πέμπτη, 22 Μαΐου, στα 135,04 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ. Η μεγάλη ζήτηση και η εξασθένηση του δολαρίου έχουν πυροδοτήσει καλπασμό των τιμής από την υποχώρησή της κάτω από τα 50 δολάρια το βαρέλι στις αρχές του 2007. Σε αποπληθωρισμένες τιμές, η τιμή του αμερικανικού ελαφρού αργού

Ποιοι λόγοι οδήγησαν την τιμή του αργού πάνω από τα 135 δολ. το βαρέλι              
 
Η τιμή του αμερικανικού ελαφρού αργού εκτινάχθηκε την Πέμπτη, 22 Μαΐου, στα 135,04 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ. Η μεγάλη ζήτηση και η εξασθένηση του δολαρίου έχουν πυροδοτήσει καλπασμό των τιμής από την υποχώρησή της κάτω από τα 50 δολάρια το βαρέλι στις αρχές του 2007. Σε αποπληθωρισμένες τιμές, η τιμή του αμερικανικού ελαφρού αργού κυμαίνεται πλέον πάνω από το ρεκόρ των 101,70 δολαρίων το βαρέλι, το οποίο σημειώθηκε τον Απρίλιο του 1980, ένα μήνα μετά την Ισλαμική Επανάσταση στο Ιράν, όπως σημειώνει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας.

Πολλοί είναι οι παράγοντες που οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη: * Η εξασθένηση του δολαρίου: Η πτώση της αξίας του δολαρίου έναντι άλλων μεγάλων νομισμάτων έχει συμβάλει στην αύξηση των τοποθετήσεων σε εμπορεύματα, καθώς οι επενδυτές θεωρούν τις επενδύσεις σε δολάρια σχετικά φθηνές. Εχει, παράλληλα, μειώσει την αγοραστική ισχύ των εσόδων του ΟΠΕΚ από πετρέλαιο και έχει αυξήσει την αγοραστική ισχύ ορισμένων καταναλωτών εκτός δολαρίου.

Οι υπουργοί Πετρελαίου του ΟΠΕΚ έχουν σημειώσει ότι, αν και οι ονομαστικές τιμές έχουν ανέλθει σε επίπεδα ρεκόρ, ο πληθωρισμός και το δολάριο έχουν απαλύνει τον αντίκτυπο. Μερίδα αναλυτών υποστηρίζει ότι επενδυτές χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως αντιστάθμισμα στο εξασθενημένο δολάριο. * Ο ρόλος των επενδυτικών ταμείων: Από τότε που η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ προχώρησε στα μέσα του περασμένου Αυγούστου σε μείωση των επιτοκίων και οι κεντρικές τράπεζες διοχέτευσαν δισεκατομύρια δολάρια στις χρηματοοικονομικές αγορές για να αντιμετωπίσουν την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρέθηκε η πιστωτική αγορά, έχουν καταγράψει άνοδο οι τιμές του πετρελαίου και του χρυσού.

Οι εισροές κεφαλαίων από τα συνταξιοδοτικά ταμεία και τα hedge funds στα εμπορεύματα, του πετρελαίου συμπεριλαμβανομένου, έχουν ενταθεί. Ομοίως έχουν ενταθεί και οι κερδοσκοπικές συναλλαγές. Ταυτόχρονα, η παγκόσμια πιστωτική στενότητα έχει φέρει ορισμένες αγορές σε πραγματική στασιμότητα. Μέρος των κεφαλαίων από αυτές τις αγορές διοχετεύεται στην ενέργεια και σε εμπορεύματα, όπως υποστηρίζουν αναλυτές. * Η ζήτηση για πετρέλαιο: Αν και οι προηγούμενες κορυφώσεις των τιμών πυροδοτήθηκαν από διακοπές στην τροφοδοσία της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς, η ζήτηση από τις μεγαλύτερες καταναλώτριες χώρες του πλανήτη, τις ΗΠΑ και την Κίνα, είναι ο βασικός κινητήριος μοχλός του σημερινού καλπασμού τους. Ο ρυθμός αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης επιβραδύνθηκε μετά την εκτίναξη του 2004, αλλά η τάση εξακολουθεί να είναι ανοδική, παρά την επιβράδυνση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης στη μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα του πλανήτη, τις ΗΠΑ.

Προς το παρόν, οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου έχουν περιορισμένο αντίκτυπο στην ανάπτυξη της οικονομίας. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι ο κόσμος αντεπεξέρχεται στις υψηλές ονομαστικές τιμές γιατί, σε προσαρμοσμένη βάση σε σχέση με τις συναλλαγματικές ισοτιμίες και τον πληθωρισμό, οι τιμές παραμένουν χαμηλότερες από ό,τι κατά τη διάρκεια προηγούμενων κορυφώσεων και ορισμένες οικονομίες έχουν εξελιχθεί σε οικονομίες λιγότερης έντασης ενέργειας. * Ο περιορισμός της προσφοράς από τον ΟΠΕΚ: Ο ΟΠΕΚ, πηγή άνω του ενός τρίτου του παγκόσμιου πετρελαίου, έχει αρχίσει, από τα τέλη του 2006, να μειώνει την παραγωγή του, ως μέτρο ανάσχεσης της πτώσης των τιμών στις διεθνείς αγορές. Η είσοδος στην παγκόσμια ενεργειακή αγορά λιγότερων βαρελιών πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ συνετέλεσε στην πυροδότηση του καλπασμού των τιμών και οι καταναλώτριες χώρες, με εκφραστή τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, προτρέπουν το καρτέλ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο. Στις συναντήσεις, σε υπουργικό επίπεδο από τον Δεκεμβρίου του 2007 μέχρι σήμερα, ο ΟΠΕΚ διατήρησε αμετάβλητα τα επίπεδα παραγωγής του, υποστηρίζοντας ότι υπάρχου επαρκείς ποσότητες στην αγορά.

 Η επόμενη συνάντηση του διεθνούς οργανισμού είναι στις 9 Σεπτεμβρίου. * Νιγηρία: Η προσφορά αργού από τη Νιγηρία, τη μεγαλύτερη πετρελαιοεξαγωγό χώρα της Αφρικής, έχει μειωθεί από το Φεβρουάριο του 2006, λόγω των επιθέσεων ανταρτών στην πετρελαϊκή βιομηχανία της χώρας. Οι πετρελαϊκές εταιρίες αναφέρουν ότι περίπου 559.000 βαρέλια νιγηριανού αργού την ημέρα "απουσιάζουν" από την παγκόσμια ενεργειακή αγορά, λόγω των επιθέσεων ανταρτών και των πράξεων δολιοφθοράς. * Ιράν: Οι καταναλωτές πετρελαίου ανησυχούν για το ενδεχόμενο διακοπής της προσφοράς πετρελαίου από το Ιράν, την τέταρτη μεγαλύτερη πετρελαιοεξαγωγό χώρα του πλανήτη, η οποία είναι εγκλωβισμένη σε διαμάχη με τη Δύση σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης.

Οι Δυτικές κυβερνήσεις υποψιάζονται ότι το Ιράν χρησιμοποιεί το πυρηνικό πρόγραμμα για παραγωγή ενέργειας ως προκάλυμμα για την ανάπτυξη ατομικού οπλοστασίου. Το Ιράν αρνείται κάτι τέτοιο, λέγοντας ότι χρειάζεται πυρηνικές εγκαταστάσεις για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. * Ιράκ: Το Ιράκ δυσκολεύεται στην προσπάθεια να ορθοποδήσει η πετρελαϊκή βιομηχανία της χώρας, μετά από δεκαετίες πολέμων, κυρώσεων και κατώτερων των απαιτούμενων επενδύσεων. Σταθεροποιούνται οι εξαγωγές αργού από τα πεδία άντλησης του Κιρκούκ, στο βόρειο τμήμα της χώρας, καθώς το σύστημα ανακάμπτει από τα τεχνικά προβλήματα τα οποία είχαν καταστήσει, ως επί το πλείστον, ανενεργό τον πετρελαιαγωγό από τη εισβολή των αμερικανο-βρετανικών δυνάμεων στο Ιράκ, το Μάρτιο του 2003.

* Στενότητα στα διυλιστήρια: Η περιορισμένη αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας στη βιομηχανία διύλισης των μεγάλων καταναλωτριών χωρών, όπως των ΗΠΑ, βρίσκεται εν μέρει πίσω από την άνοδο των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Πέρυσι, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας προέβη στην εκτίμηση ότι η πρόσθετη παραγωγική δυναμικότητα στον τομέα της διύλισης παγκοσμίως μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια θα είναι κατώτερη των προηγούμενων προσδοκιών, καθώς η αύξηση του κόστους και η έλλειψη μηχανικών έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην κατασκευή νέων μονάδων διύλισης.

 Πηγή Εxpress




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο