Αποτελέσματα live αναζήτησης

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΗΣ Ν.Δ. ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΤΑ ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ

24 Φεβρουάριου 2008 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 5 λεπτά
  • Εκτός από τη γενιά, θα έχουμε και μητέρες των 660 ευρώ. Αυτό προβλέπει το ασφαλιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Απασχόλησης το οποίο θα δοθεί στη δημοσιότητα την προσεχή εβδομάδα.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΟΥΝ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΗΣ Ν.Δ. ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΤΑ ΠΑΝΩ ΚΑΤΩ


Εκτός από τη γενιά, θα έχουμε και μητέρες των 660 ευρώ. Αυτό προβλέπει το ασφαλιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Απασχόλησης το οποίο θα δοθεί στη δημοσιότητα την προσεχή εβδομάδα.


Μετά από κυοφορία μηνών και αλλεπάλληλες προσθήκες και διαγραφές η Φάνη Πάλλη-Πετραλιά κατέληξε στα βασικά άρθρα του νομοσχεδίου, όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται:

*Καταργείται η συνταξιοδότηση στο 58ο με 35ετία και το όριο ανεβαίνει στο 60ό έτος. Αυτό θα γίνει σταδιακά από το 2013, όπως όλα τα μέτρα, καθώς από τη χρονιά αυτή θα προστίθεται ένα εξάμηνο το χρόνο.

Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί το 2016 και θα «πιάσει» όλους όσοι ασφαλίστηκαν από το 1978 και μετά (ίσως και τους παλαιότερους αν δεν έχουν συνεχή χρόνο ασφάλισης, δηλαδή στο μεταξύ είχαν μεγάλα διαστήματα ανεργίας, χρόνο στρατιωτικής θητείας κ.λπ.).

*Οι μητέρες με ανήλικο παιδί που είναι ασφαλισμένες στο ΙΚΑ δεν θα συνταξιοδοτούνται στο 50ό έτος αλλά στο 55ο. Η θεμελίωση του δικαιώματος θα γίνεται στο 50ό έτος με την προϋπόθεση ότι υπάρχει ανήλικο παιδί (έως 17 ετών).

Με... εκκλήσεις

*Κάθε ασφαλισμένη στο ΙΚΑ που θα αποκτήσει παιδί μετά τη δημοοσίευση του νόμου θα επιδοτείται, αν το επιλέξει, για 4 μήνες με τον βασικό μισθό που συνομολογεί η ΓΣΕΕ (660 ευρώ μεικτά σήμερα). Η κ. Πετραλιά θα απευθύνει έκκληση προς τους εργοδότες να συναινέσουν, στο πλαίσιο των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων με την ΓΣΕΕ, στην εφάπαξ χορήγηση, με τη μορφή πληρωμένης άδειας 3,5 μηνών, και του καθημερινού μειωμένου ωραρίου εργασίας που για 2 έτη απολαμβάνουν σήμερα οι νέες μητέρες.

Μαζί με την άδεια κύησης των 17 εβδομάδων η κ. Πετραλιά φιλοδοξεί να παράσχει τη δυνατότητα σε μία νέα μητέρα να μείνει στο σπίτι και κοντά στο παδί της για περίπου 12 μήνες (συν 3,5 μήνες, 4 μήνες από το μειωμένο ωράριο και 4 επιδότησης). Το πρόβλημα είναι αν μετά από αυτό το διάστημα μία γυναίκα θα μπορέσει να προσαρμοστεί και να επιστρέψει στη δουλειά της ή, ακόμη χειρότερα, αν υφίσταται αυτή η θέση εργασίας μετά από ένα χρόνο.

Τα εν λόγω κίνητρα αναμένεται να αποδειχθούν χωρίς αντίκρισμα για τις υψηλόμισθες και όσες ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, όπως γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους κ.ά. Από το μέτρο εξαιρούνται, για μία ακόμη φορά, οι αγρότισσες, οι οποίες θα πρέπει να πάνε στο χωράφι πριν «σαραντίσουν» απ τη γέννα.

Το μέτρο αναμένεται θα απευθύνεται σε 35.000 νέες μητέρες, από περίπου 75.000 γεννήσεις το χρόνο (εξαιρείται ο ΟΓΑ, το Δημόσιο κ.ά.) και αν κάνουν χρήση οι 25.000 εξ αυτών το κόστος για τον προϋπολογισμό περιορίζεται στα 70 εκατ. ευρώ.

Το ΙΚΑ δέχθηκε και θα αναλάβει τις ασφαλιστικές εισφορές του εξαμήνου. Τα χρήματα για την επιδότηση θα προέλθουν από ανακατανομή υφιστάμενων πόρων του ΟΑΕΔ και της Εργατικής Εστίας, χωρίς επιβάρυνση του προϋπολογισμό.

*Για τις ασφαλισμένες μετά το 1992 το όριο ηλικίας για συνταξιοδότηση παραμένει στο 65ο έτος. Απλώς θα αποκτήσουν, θεωρητικά, την ευχέρεια για υψηλότερες συντάξεις αφού για κάθε τέκνο θα έχουν πλασματικό χρόνο ασφάλισης 2 ετών. Να σημειωθεί εδώ ότι ο πλασματικός και ο αναγνωρισμένος χρόνος δεν προσμετράται στη συνταξιοδότηση με 37 έτη (στο ίδιο ταμείο) χωρίς όριο ηλικίας.

Αρα, δεν θα βγαίνουν νωρίτερα στη σύνταξη οι εργαζόμενες μητέρες.

*Καταργείται η πρόβλεψη στα ταμεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα για συνταξιοδότηση των τρίτεκνων με 20ετία και ορίζεται τουλάχιστον το 55ο έτος της ηλικίας. Μείον βεβαίως τις μειώσεις (πέναλτι) στις αποδοχές όταν πρόκειται για πρόωρη συνταξιοδότηση (βλέπε παρακάτω).

*Παραμένει η συνταξιοδότηση με 37 έτη χωρίς όριο ηλικίας, αλλά το μέτρο δεν θα ισχύσει για όσους έχουν διαδοχική ασφάλιση, ακόμα και αν αυτοί έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια εργασίας σε διαφορετικά επαγγέλματα. Και αυτό γιατί κάτι τέτοιο κοστίζει, σύμφωνα με τις επεξεργασίες του υπουργείου Απασχόλησης, 480 εκατ. ευρώ, αν στην 40ετία προσμετρηθεί και ο πλασματικός χρόνος ασφάλισης, και 280 εκατ. ευρώ αν αφορά μόνο τον πραγματικό χρόνο (διαδοχικής) ασφάλισης.

*Για κάθε χρόνο πρόωρης εξόδου το πέναλτι αυξάνεται στο 8% της σύνταξης έναντι 4,5% σήμερα. Ρύθμιση που καθιστά απαγορευτική κάθε σκέψη για συνταξιοδότηση προ του συμβατικού ορίου ηλικίας.

*Για να λάβει ένας ασφαλισμένος σύνταξη στο 80% του μέσου μισθού της καλύτερης 5ετίας πρέπει να συνταξιοδοτηθεί στο 68ο έτος (προσαύξηση 3,3% για κάθε χρόνο πέραν του 65ου). Αν ο εργαζόμενος βγει στα 65 χρόνια, θα παίρνει το 70%.

*Οι επικουρικές συντάξεις θα πέσουν στο 20% της κύριας, εκτός και αν αναλογιστική μελέτη αποδείξει ότι το ταμείο δύναται να παρέχει υψηλότερες συντάξεις. Στο πλαίσιο των ενοποιήσεων η οικονομική ευχέρεια των ταμείων δεν θα αφορά το ενοποιημένο ταμείο, για παράδειγμα το επικουρικό ταμείο των ΔΕΚΟ, αλλά την συνιστώσα αυτού, για παράδειγμα το επικουρικό του ΟΤΕ.

Αυτές οι λεπτομέρειες τίθενται προκειμένου η κυβέρνηση να περάσει το σκληρό αυτό νομοσχέδιο για τις συντάξεις, καθώς είναι προφανές ότι τέτοιες ρυθμίσεις δεν θα έχουν τελικά καμία πρακτική αξία.

Παίρνουν το 10%

*«Δημεύεται» το 10%, κατ αρχήν, των κοινωνικών πόρων, ακόμη και όσων εσόδων επέχουν θέση εργοδοτικής εισφοράς, όπως στα ταμεία του τύπου. Κάτι που, μεσοπρόθεσμα, θα οδηγήσει σε ελλείμματα και προβληματική λειτουργία όλων των συνδεόμενων-«ομόσταβλων» ταμείων.

*Από το ταμείο των επιστημόνων θα εξαιρεθούν τα ταμεία του τύπου και θα συγκροτήσουν ενιαίο ταμείο, στο οποίο όμως δεν θα ενταχθούν οι τεχνικοί της τηλεόρασης, που σήμερα σφαλίζονται στο ΙΚΑ. Η ένταξη θα εσήμαινε την απαλλαγή των καναλαρχών από εισφορές που αντιστοιχούν στο 25% του μεικτού μισθού των τεχνικών (στο ΤΣΠΕΑΘ δεν καταβάλλονται εργοδοτικές εισφορές, μοναδικό φαινόμενο παγκοσμίως!).

*Ενοποιούνται τα ταμεία υγείας των ΔΕΚΟ με αυτά των τραπεζών (εξαιρούνται τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου), των επιστημόνων-ελεύθερων επαγγελματιών, καθώς και των δήμων και κοινοτήτων (ΤΥΔΚΥ) στον ΟΠΑΔ του Δημοσίου.

*Τα επικουρικά ταμεία ενοποιούνται επίσης, αλλά αυτή τη φορά μένουν χωριστά των ΔΕΚΟ (ένα ταμείο) από εκείνο των τραπεζών (ΕΤΑΤ). Το τελευταίο, όμως, είναι θνησιγενές, σύμφωνα και με τον γενικό γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων Δ. Μαμωνά, αφού στερείται πόρων. Και αυτό καθώς οι νέοι τραπεζοϋπάλληλοι, σύμφωνα με το νόμο 3371/2005, είναι ενταγμένοι στην επικούριση του ΙΚΑ (ΕΤΕΑΜ), με αποτέλεσμα το ΕΤΑΤ βρίσκεται στον αέρα.

Χώρια που ο σχετικός νόμος της Ν.Δ. κρίθηκε αντισυνταγματικός από το Πρωτοδικείο της Αθήνας, ενώ το Διεθνές Γραφείο Εργασίας έχει παρέμβει και έχει υποδείξει στην κυβέρνηση να μην επεμβαίνει στο αποτέλεσμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων (τα επικουρικά των τραπεζών έχουν συγκροτηθεί με σύμβαση) και η κ. Πετραλιά αναγνωρίζει το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η Ν.Δ.

*Στο ΕΤΕΑΜ μπαίνουν τα επικουρικά του ιδιωτικού τομέα, ενώ το επικουρικό των δημοτικών υπαλλήλων (ΤΑΔΚΥ) διασπάται, όπως και τα 660 εκατ. ευρώ των αποθεματικών. Το κομμάτι που αφορά την επικούριση ενσωματώνεται στο ΤΕΑΔΥ του Δημοσίου και αυτό που αφορά το εφάπαξ απορροφάται από το Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων. Στο ίδιο ταμείο μπαίνουν και οι λογαριασμοί εφάπαξ των Επιμελητηρίων και των υπαλλήλων Δικηγορικών Συλλόγων, κ.ά.

Στόχος αυτών των ενοποιήσεων είναι η οικονομική ενίσχυση του ΤΕΑΔΥ και του Πρόνοιας, όπως η συγκρότηση του ταμείου των επιστημόνων στοχεύει στα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ (μηχανικών) προκειμένου να αντέξει τις συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις του Ταμείου Νομικών.

Πηγή ΙΝMEDIA


Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης