Κρυφός κώδικας DNA δίνει ελπίδες για θεραπεία του καρκίνου

Αν και μέχρι σήμερα οι ερευνητές εστιάζουν την προσοχή τους στα γονίδια και την κληρονομικότητα προκειμένου να εντοπίσουν τον τρόπο εμφάνισης σοβαρών νόσων, όπως ο καρκίνος, μια καινούργια επιστήμη, η επιγενετική, αποκαλύπτει την ύπαρξη ενός δεύτερου γενετικού κώδικα που ελέγχει την έκφραση των γονιδίων μας. Ετσι, πολλοί επιστήμονες σε ολόκληρο τον κόσμο εργάζονται για να τον αποκωδικοποιήσουν.

Κρυφός κώδικας DNA δίνει ελπίδες για θεραπεία του καρκίνου

Η επιστήμη της επιγενετικής επικεντρώνεται στη μελέτη των αλλαγών της γονιδιακής έκφρασης και στις μοριακές τροποποιήσεις που υπαγορεύουν στα κύτταρά μας πώς να συμπεριφερθούν. Πλέον, οι επιστήμονες συνειδητοποιούν ότι όταν αυτά τα επιγενετικά σημάδια αναστατώνονται, αναγκάζοντας ένα γονίδιο να γίνει ενεργό ή σιωπηλό, τότε ένα υγιές κύτταρο θα μπορούσε να ασθενήσει.

Κατανόηση ασθενειών
Οι ανακαλύψεις αυτές ανοίγουν νέους δρόμους, ιδιαίτερα για την κατανόηση ασθενειών, όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης και η σχιζοφρένεια. «Μέχρι σήμερα, μπορούμε να εξηγήσουμε μόνο ένα μικρό ποσοστό για την προδιάθεση ενός ατόμου σε μια σύνθετη ασθένεια, βασιζόμενοι μόνο στη γενετική» εξηγεί ο Βάρντχμαν Ράκιαν από την Ιατρική Σχολή Queen Mary του Λονδίνου. «Ομως με την επιγενετική μπορούμε να την κατανοήσουμε καλύτερα».

Οπως και οι γενετικές μεταλλάξεις, οι επιγενετικές αλλαγές μεταβιβάζονται από τη μία γενιά κυττάρων στην επόμενη. Ομως, σε αντίθεση με τις πρώτες, οι δεύτερες είναι αντιστρεπτές, και αυτό τις καθιστά στόχους για τους κατασκευαστές φαρμάκων. Ετσι, αντί να εξολοθρεύονται τα κύτταρα που έχουν εξελιχθεί σε καρκινικά μέσω επιγενετικών τροποποιήσεων, θα είναι δυνατόν με θεραπείες οι οποίες διορθώνουν αυτές τις αλλαγές να αποκαθίστανται οι φυσιολογικές λειτουργίες των κυττάρων.

Στο στόχαστρο των επιστημόνων βρίσκονται δύο μοριακοί διακόπτες, η μεθυλίωση και η ακετυλίωση. Με τη πρώτη τα γονίδια «σβήνουν», ενώ με τη δε δεύτερη «ανάβουν». Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ έχει δώσει έγκριση σε δύο σκευάσματα που αναστέλλουν τη μεθυλίωση. Πρόκειται για το Vidaza, η κυκλοφορία του οποίου εγκρίθηκε το 2004 και το Dacogen που κυκλοφόρησε το 2006. Και με τα δύο σκευάσματα θεραπεύεται το μυελοδυσπλαστικό σύνδρομο, μια διαταραχή του μυελού των οστών, που έχει επιπτώσεις στον σχηματισμό των κυττάρων του αίματος και μπορεί να οδηγήσει σε λευχαιμία.

«Εχουμε εντυπωσιακά αποτελέσματα» λέει η Δρ Τζιν Ιζα από το Κέντρο για τον Καρκίνο MD Anderson στο Χιούστον του Τέξας. «Περίπου οι μισοί ασθενείς παρουσίασαν πλήρη εξαφάνιση όλων των σημαδιών και των συμπτωμάτων της ασθένειας. Στο μυελοδυσπλαστικό σύνδρομο δεν υπήρχε καμία σχετική αποτελεσματική θεραπεία δύο ή τρία χρόνια πριν» επισήμανε η ίδια.

Φάρμακα
Από τον Οκτώβριο του 2006 ένα ακόμη σκεύασμα, το Zolinza, εγκρίθηκε από την FDA ως το πρώτο φάρμακο το οποίο θεραπεύει το Τ-λέμφωμα του δέρματος με το να επαυξάνει την ακετυλίωση. Δεκάδες ανάλογα φάρμακα βρίσκονται σε διάφορα στάδια κλινικών δοκιμών, ενώ επίκειται η διερεύνηση και άλλων επιγενετικών τροποποιήσεων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για νέες θεραπείες.

Οι επιτυχείς θεραπευτικές αγωγές για το μυελοδυσπλαστικό σύνδρομο δίνουν ελπίδες για την αντιμετώπιση και άλλων τύπων καρκίνων. Η κατανόηση των επιγενετικών αλλαγών μπορεί να αποκαλύψει πώς αναπτύσσονται οι όγκοι και γίνονται κακοήθεις, ενώ θα μπορούσε να εξηγήσει τις διαφορές στην πρόγνωση των ασθενών. Αυτό στη συνέχεια θα επιτρέψει στους γιατρούς να στοχεύσουν καλύτερα στις θεραπείες για τον καρκίνο.

Δυνατότητες
«Η επιγενετική μας δίνει ολοκληρωμένα έναν νέο τρόπο να μελετήσουμε τη διάγνωση, τη θεραπεία και την αξιολόγηση των στερεών όγκων» λέει ο Δρ Τιμ Κρουκ από τη φιλανθρωπική οργάνωση Breakthrough Breast Cancer.

Ο ίδιος πιστεύει ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για την επιγενετική στην έγκαιρη ανίχνευση του καρκίνου. Μάλιστα, ενδιαφέρεται για την ανακάλυψη των επιγενετικών δεικτών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για μια τέτοια διάγνωση. Και αυτό διότι οι όγκοι απελευθερώνουν μικροσκοπικά κομμάτια του DNA στην κυκλοφορία του αίματος που θα αλλάζει επιγενετικά.

Ετσι, μια εξέταση αίματος για το ανώμαλα μεθυλιωμένο DNA θα μπορούσε να βοηθήσει τους γιατρούς στον εντοπισμό των καρκινικών όγκων στην πρόωρη ανάπτυξή τους. Ο ίδιος ελπίζει ότι στο μέλλον, ο επιγενετικός έλεγχος για τους κοινούς καρκίνους θα αποτελεί τμήμα των προληπτικών ελέγχων.

Πηγή Ημερησία