Τα κορυφαία γεγονότα του 2007

Η δημιουργία «ηθικών» βλαστικών κυττάρων, η δημοσιοποίηση ενός ατομικού γονιδιώματος, η φωτεινότερη αστρική έκρηξη που έχει καταγραφεί ποτέ και η δημιουργία καρδιακής βαλβίδας από βλαστοκύτταρα από τον «μάγο» Γιακούμπ είναι μερικά από τα 10 κορυφαία επιστημονικά γεγονότα της χρονιά, σύμφωνα με το περιοδικό «ΤΙΜΕ».

Τα κορυφαία γεγονότα του 2007

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ ΣΤΑ ΒΛΑΣΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ  1
Ομάδα Ιαπώνων και Αμερικανών επιστημόνων ανακοίνωσε ότι κατάφερε να επαναπρογραμματίσει ανθρώπινα δερματικά κύτταρα, έτσι ώστε να συμπεριφέρονται ως εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα. Το επίτευγμα δίνει τη δυνατότητα στα απλά δερματικά κύτταρα να μεταβάλλονται σε ανθρώπινο ιστό κάθε μορφής, όπως κάνουν τα εμβρυϊκά κύτταρα. Η σημαντική ανακάλυψη μπορεί κάποια μέρα να επιτρέψει στους επιστήμονες να δημιουργήσουν βλαστικά κύτταρα δίχως να πρέπει να καταστρέψουν έμβρυα, γεγονός που δημιουργούσε ηθικούς ενδοιασμούς. Αμερικανοί επιστήμονες χρησιμοποιώντας έναν νέο τύπο βλαστικών κυττάρων από δερματικά κύτταρα θεράπευσαν ποντίκια με δρεπανοκυτταρική αναιμία. Μια ακόμη επιστημονική ομάδα, στην οποία συμμετείχαν Αμερικανοί και Ρώσοι επιστήμονες, ανακοίνωσε ότι κατάφεραν να δημιουργήσουν βλαστικά κύτταρα από μη γονιμοποιημένα ανθρώπινα ωάρια που ενεργούν όπως τα εμβρυϊκά βλαστικά κύτταρα. Τα βλαστοκύτταρα, που είναι τα βασικά κύτταρα του σώματος, προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες για τη θεραπεία και ίαση πολλών ασθενειών, επειδή μπορούν να μετατραπούν σε οποιασδήποτε μορφής κύτταρο, αντικαθιστώντας και αναδομώντας κατεστραμμένους ιστούς και όργανα του σώματος. Καμία από τις προαναφερόμενες ανακαλύψεις δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί στους ανθρώπους, αλλά γεννούν ελπίδες για εκατομμύρια ασθενείς.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ DNA 2
Οι άνθρωποι είναι πιο διαφορετικοί μεταξύ τους απ ό,τι είχε εκτιμηθεί μέχρι σήμερα, δείχνει το πρώτο πραγματικά ατομικό γονιδίωμα, που δημοσιεύτηκε από τον γενετιστή Κρεγκ Βέντερ. Παλαιότερες έρευνες έδειχναν ότι από γενετική άποψη είναι σχεδόν πανομοιότυποι - όμοιοι κατά 99,9%. Η πλήρης αλληλουχία του Δρ Βέντερ επιβεβαιώνει τώρα ότι η ομοιότητα των ανθρώπων είναι στην πραγματικότητα μικρότερη από 99,5%. Με βάση τις νέες εκτιμήσεις, η γενετική ομοιότητα ανθρώπου - χιμπατζή θα πρέπει να αναθεωρηθεί προς τα κάτω, από το 99,5% στο 99%.

Η ΦΩΤΕΙΝΟΤΕΡΗ ΑΣΤΡΙΚΗ ΕΚΡΗΞΗ 3
Αστρονόμοι από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Μπέρκλεϊ και του πανεπιστημίου του Τέξας κατέγραψαν τη μεγαλύτερη και φωτεινότερη αστρική έκρηξη, ή σουπερνόβα, που παρατηρήθηκε ποτέ. Ήταν η πρώτη φορά που οι επιστήμονες είδαν το θάνατο ενός άστρου τόσο μεγάλου, το οποίο είχε περίπου 100 έως 200 φορές το μέγεθος του Ηλιου. Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι πολλά από τα πρώτα άστρα ήταν πολύ μεγάλα και ότι έτσι αυτή η νέα σουπερνόβα μπορεί να μας δώσει μια σπάνια εικόνα για το πώς πέθαναν τα πρώτα αστέρια.

ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΝΕΑ ΕΙΔΗ 4
Οι επιστήμονες ανακοίνωσαν τον Μάιο ότι ανακάλυψαν 700 νέα είδη άγνωστων μέχρι σήμερα οργανισμών, όπως σαρκοφάγα σφουγγάρια και γιγαντιαίες αράχνες της θάλασσας, σε βάθος 700 έως 6.000 μέτρων στη θάλασσα Βέντελ στην Ανταρκτική. Αλλοι ανακάλυψαν 24 νέα είδη σε μια απομονωμένη περιοχή στη γαλλική Γουιάνα, ενώ άγνωστα είδη ανακαλύφθηκαν τη χρονιά που φεύγει σε Ινδία, Βιετνάμ, Ουγκάντα, Μαδαγασκάρη, Σουμάτρα, Ταϊβάν.

ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΒΑΛΒΙΔΑ ΑΠΟ ΒΛΑΣΤΟΚΥΤΤΑΡΑ 5
Βρετανοί επιστήμονες, με επικεφαλής τον καρδιοχειρούργο Μ. Γιακούμπ, ανέπτυξαν για πρώτη φορά μέρος ανθρώπινης καρδιάς από βλαστοκύτταρα. Κατάφεραν δηλαδή, να αναπτύξουν ιστό που θα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν οι καρδιακές βαλβίδες. Το επίτευγμα ανοίγει τον δρόμο για την παραγωγή μιας ολόκληρης καρδιάς.

Ο «μάγος» Γιακούμπ δήλωσε ότι σε τρία χρόνια θα είναι δυνατή η τεχνητή αναπαραγωγή τμημάτων της καρδιάς που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μεταμοσχεύσεις και προέβλεψε ότι το αργότερο σε δέκα χρόνια θα είναι δυνατή η τεχνητή αναπαραγωγή ολόκληρης καρδιάς.

ΕΞΩΗΛΙΑΚΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ 6
Βρετανοί επιστήμονες εντόπισαν τρεις νέους πλανήτες που βρίσκονται εκτός του ηλιακού μας συστήματος στο πλαίσιο της έρευνας για τον εντοπισμό ομοειδών με τη Γη πλανητών. Οι νέοι πλανήτες έχουν το μέγεθος του Δία και τροχιά πολύ κοντά στους ήλιους τους και έτσι η θερμοκρασία στην επιφάνειά τους αγγίζει τους 2.000 βαθμούς Κελσίου, γεγονός που αποκλείει την ύπαρξη ζωής.

ΜΕΓΑΛΟΣ ΠΤΗΝΟΜΟΡΦΟΣ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΟΣ 7
Κινέζοι επιστήμονες ανακάλυψαν το σκελετό ενός τεράστιου, πτηνόμορφου δεινοσαύρου που έζησε 70 εκατομμύριο έτη πριν. Οι παλαιοντολόγοι, που εργάζονταν στην εσωτερική Μογγολία, δήλωσαν ότι, αν και σαρκοφάγος, ο συγκεκριμένος δεινόσαυρος επιβεβαιώνει τη θεωρία οι δεινόσαυροι είναι οι αρχαίοι πρόγονοι των σύγχρονων πουλιών.

ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ 8
Στις αρχές του έτους, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων ανακοίνωσε ότι η ανάλυση ενός κρανίου που ανακαλύφθηκε στη Ν. Αφρική το 1952 δείχνει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι άφησαν την Αφρική μεταξύ 65.000 και 25.000 έτη πριν. Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι η ηλικία του κρανίου ήταν 36.000 ετών. Αντίστοιχα κρανία που βρέθηκαν σε Ευρώπη, ανατ. Ασία και Αυστραλία, ενισχύουν τη θεωρία που θέλει το σύγχρονο άνθρωπο να εμφανίστηκε στην υποσαχάρια Αφρική και να μετανάστευσε από εκεί.

ΖΩΟ «ΜΑΘΟΥΣΑΛΑΣ» 9
Ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Μπανγκόρ στην Ουαλία ανακάλυψαν ανοικτά των ακτών της Β. Ισλανδίας ένα ζωντανό μαλάκιο 405 ετών. Μέχρι σήμερα οι επιστήμονες γνώριζαν ότι το συγκεκριμένο είδος μαλακίων, το «Αrctica Αtlantica», ζούσε περίπου 200 έως και 300 χρόνια.

ΑΝΑΚΑΛΥΦΘΗΚΕ «ΚΡΥΠΤΟΝΙΤΗΣ» 10
Ερευνητές ανακάλυψαν ένα ασυνήθιστο ορυκτό σε ορυχείο της περιοχής Ζαντάρ της Σερβίας. Είχε την ίδια χημεία με τον κρυπτονίτη που, σύμφωνα με τις ταινίες και τα κόμικς που αφηγούνται τις περιπέτειες του Σούπερμαν, υποτίθεται ότι εξαφανίζει τις υπερφυσικές δυνάμεις του υπερήρωα μόλις αυτός εκτεθεί στους πράσινους κρυστάλλους του. Το νέο υλικό ονομάστηκε ζανταρίτης, επειδή το αέριο κρυπτόν είναι ήδη ένα πραγματικό στοιχείο.

Από το προσωπικό DNA έως τον... Σούπερμαν

ΟΧΙ ΤΟΣΟ ΙΔΙΟΙ...
Ο γενετιστής Κρεγκ Βέντερ με νέες έρευνες παρουσίασε το πρώτο πραγματικά ατομικό γονιδίωμα.

ΑΡΑΧΝΕΣ ΣΕ ΒΑΘΗ
Τον Μάιο ανακαλύφθηκαν 700 νέα είδη άγνωστων οργανισμών, όπως αράχνες που ζουν σε μεγάλα βάθη.

ΑΓΡΙΟΣ ΜΕ ΦΤΕΡΑ
Εζησε πριν από 70 εκατ. χρόνια. Ηταν πολύ άγριος και πετούσε. Τον σκελετό του ανακάλυψαν Κινέζοι επιστήμονες.

ΜΑΜΑ ΑΦΡΙΚΗ...
Ανάλυση κρανίου δείχνει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι εμφανίστηκαν στην υποσαχάρια Αφρική και μετά μετανάστευσαν.

ΜΟΛΙΣ... 405 ετων
Στην Ουαλία ανοικτά των ακτών της Βόρειας Ισλανδίας ομάδα ερευνητών ανακάλυψε μαλάκιο ζωντανό 405 ετών.

ΣΕΡΒΙΚΟ... ΟΠΛΟ
Ενα ασυνήθιστο ορυκτό βρέθηκε σε ορυχείο στο Ζαντάρ της Σερβίας. Ο μυθικός κρυπτονίτης που... αφοπλίζει τον Σούπερμαν.

Πηγή Ημερησία