Ειδήσεις Επενδύσεις -αναπτυξιακά
Αλλες ειδήσεις

Σχετικά θέματα

Πρώτη συνεδρίαση της Ε.Π. του ΕΣΠΑ 2014-2020

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΑ

16 Νοεμβρίου 2015

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η 1η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΕΣΠΑ 2014-20 πραγματοποιήθηκε σήμερα, 16 Νοεμβρίου, στο ξενοδοχείο Divani Caravel. Της συνεδρίασης προήδρευσε ο αρμόδιος για θέματα ΕΣΠΑ, Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Αλέξης Χαρίτσης. Στην εισηγητική ομιλία του παρουσίασε τη δουλειά που έχει ήδη γίνει ώστε να μην υπάρξει απώλεια πόρων από τα προγράμματα της περιόδου 2007-13 και να εκκινήσουν ομαλά τα προγράμματα της περιόδου 2014-20, για τα οποία παρουσίασε τις βασικές προτεραιότητες. Χαιρετισμό απηύθυνε η επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σαρλίνα Βίτσεβα.

Στη συνεδρίαση της Επιτροπής συμμετείχαν ως μέλη οι Περιφερειάρχες, εκπρόσωποι των Υπουργείων, της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών εταίρων. Πραγματοποιήθηκε γόνιμος διάλογος και κατατέθηκαν προτάσεις, η αξιολόγηση των οποίων θα συνεισφέρει στην πλέον αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων της περιόδου 2014-20.

Στο περιθώριο της συνεδρίασης ο κ. Χαρίτσης και η κα. Βίτσεβα παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου. Ο Υφυπουργός επεσήμανε πως η εκδήλωση αυτή «αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για να συναντηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στη διαχείριση και υλοποίηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου ώστε να ανταλλαγούν ιδέες, απόψεις και παρατηρήσεις για το σύνολο των προγραμμάτων και ιδιαίτερα τώρα που τα προγράμματα της νέας περιόδου βρίσκονται στην αρχή τους». Προσέθεσε, δε, ότι οι νέες αναπτυξιακές προτεραιότητες περιγράφονται στις προδημοσιεύσεις των προγραμμάτων που πρόσφατα ανακοινώθηκαν.

Η κα. Βίτσεβα παρουσίασε τις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εξασφάλιση της ρευστότητας, διαβεβαιώνοντας ότι «οι δικαιούχοι μπορούν τελικώς να κινηθούν και με τρόπο ομαλό να υλοποιήσουν τα προγράμματά τους». Εμφανίστηκε αισιόδοξη, λέγοντας ότι «είμαστε στο σωστό δρόμο και πλέον είμαστε πιο κοντά σε ένα σημείο στο οποίο οι πολίτες θα είναι εκείνοι που θα μπορούν ν’ αναγνωρίσουν τα βέλτιστα αναπτυξιακά μέτρα».

Ειδική αναφορά, τόσο στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης όσο και στη συνέντευξη Τύπου, έγινε για το προσφυγικό ζήτημα και τις συνεχιζόμενες ροές από τις εμπόλεμες περιοχές προς τις χώρες της ΕΕ, μετά και τα τραγικά γεγονότα της Παρασκευής στο Παρίσι. Ο Υφυπουργός τόνισε ότι η αντιμετώπιση του ζητήματος απαιτεί την αλληλεγγύη όλων μας, με ενεργητικές πολιτικές που θα επιβεβαιώνουν τις παραδοσιακά δημοκρατικές αξίες της ΕΕ. Τέλος, σημείωσε ότι «η επείγουσα, πιεστική, αν θέλετε ιστορικών διαστάσεων αυτή πρόκληση προϋποθέτει την πολιτική, επιχειρησιακή, αλλά κι εκεί που χρειάζεται χρηματοδοτική στήριξη των χωρών εκείνων, όπως η Ελλάδα, που σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος αντιμετώπισης αυτού του ζητήματος και καλούνται ουσιαστικά να υλοποιήσουν προγράμματα δημιουργίας υποδομών υποδοχής, κοινωνικής ένταξης και συνοχής, όχι αποκλειστικά για τις ίδιες αλλά για το σύνολο της Ευρώπης».

από το Γραφείο Τύπου






ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ OIKΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

ΑΛΕΞΗ ΧΑΡΙΤΣΗ

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

CHARLINA VICHEVA

ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015

Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Καλημέρα και από εμένα. Μια πάρα πολύ σύντομη εισαγωγή θα κάνω και μετά ο λόγος στην κυρία Βίτσεβα και εάν θέλετε να προχωρήσουμε σε ερωτήσεις.
        Η σημερινή Επιτροπή Παρακολούθησης παρ’ ότι δεν προβλέπεται κανονιστικά καλώς εντάχθηκε στο νόμο 4314 γιατί αποτελεί μια πάρα πολύ καλή ευκαιρία για να συναντηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο συνδυασμό στη διαχείριση και στην υλοποίηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου και να ανταλλαγούν απόψεις, ιδέες, απόψεις και παρατηρήσεις για το σύνολο των προγραμμάτων και είναι σημαντικό αυτό να γίνει τώρα που τα προγράμματα της νέας περιόδου βρίσκονται στην αρχή τους.
        Όπως ίσως θα παρακολουθήσατε ήδη και με τις εισαγωγικές τοποθετήσεις, προσπαθούμε ταυτόχρονα βεβαίως με την παρουσίαση του σχεδιασμού για τη νέα περίοδο, να δώσουμε και κάποια στοιχεία για την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων της τρέχουσας περιόδου. Της περιόδου 2007 – 2013. Και σε αυτό η συνεργασία την οποία αναπτύξαμε όλο το προηγούμενο διάστημα με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κυρίως της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Ανάπτυξης της οποίας Διευθύντρια είναι η κυρία Vicheva, ήταν για μας πάρα πολύ ουσιαστική, χρήσιμη και κρίσιμη, θα έλεγα, για την ομαλή ολοκλήρωση των προγραμμάτων.
        Έχουμε αναφερθεί κατ’ επανάληψη στις ενέργειες τις οποίες έγιναν από την δική μας πλευρά τους προηγούμενους μήνες, αναγνωρίζοντας ως βασική προτεραιότητα την ομαλή λήξη της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται τώρα να αναφερθώ αναλυτικά σε αυτές. Είμαι στη διάθεσή σας μετά για ερωτήσεις.
        Να επισημάνω μόνο ότι βασικό ζήτημα αποτέλεσε η αναθεώρηση και εξυγίανση των προγραμμάτων της περιόδου 713 η οποία ολοκληρώθηκε και με την έγκριση των αναθεωρημένων προγραμμάτων αυτές  τις μέρες και βεβαίως η ενίσχυση της ρευστότητας η οποία αποτέλεσε σημαντικό πρόβλημα τους προηγούμενους μήνες και το οποίο αντιμετωπίστηκε μετά από πολύ μεγάλη προσπάθεια από τις υπηρεσίες μας, αλλά και από πολύ σημαντικές συμφωνίες σε πολιτικό επίπεδο οι οποίες πραγματοποιήθηκαν τόσο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία συνέβαλε αποφασιστικά με τις νέες δανειακές συμβάσεις στην ενίσχυση της ρευστότητας τους κρίσιμους μήνες του καλοκαιριού, όσο βεβαίως και με την ψήφιση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της αλλαγής των κανονισμών με τις νέες ρυθμίσεις οι οποίες έδωσαν μεγάλη και δίνουν αυτό το διάστημα μεγάλη ανάσα ρευστότητας σε εμάς και βοηθούν στο ομαλό κλείσιμο των προγραμμάτων.
        Ειδικά γι’ αυτές τις ρυθμίσεις και για τη δουλειά που έγινε με τις υπηρεσίες της DG Regio για την προώθηση αυτών των ρυθμίσεων, θέλω και πάλι και με αυτή την ευκαιρία να συγχαρώ και να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες της DG Regio για τη συμβολή τους.
         Σε σχέση με τα προγράμματα της περιόδου 2014 – 2020, όπως ήδη γνωρίζετε, τα προγράμματα τρέχουν εδώ και κάποιο διάστημα, κάποιους μήνες κυρίως αναφέρομαι σε προγράμματα που αξιοποιούν πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και βεβαίως προχώρησαν και οι πρώτες προδημοσιεύσεις των προγραμμάτων που σχετίζονται με την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα, των προγραμμάτων του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΕΠΑΝΕΚ οι οποίες δημοσιοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα και για τις οποίες οι επίσημες προσκλήσεις, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα εγκριθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, τις επόμενες ημέρες.
        Φιλοδοξία μας και στόχος μας είναι σε αυτά τα νέα προγράμματα, ακριβώς να αποτυπώσουμε τις νέες αναπτυξιακές προτεραιότητες τις οποίες θέτουμε για την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020. Δεν χρειάζεται τώρα και πάλι να αναφερθούμε αναλυτικά σε αυτά τα προγράμματα, τα γνωρίζετε ήδη πάρα πολύ καλά.
        Το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν και άλλες προδημοσιεύσεις οι οποίες θα κινούνται στην ίδια κατεύθυνση και θα εστιάζουν στην ενίσχυση εκείνων των κλάδων και των παραγωγικών δυνάμεων τις οποίες εμείς θέλουμε να ενεργοποιήσουμε, γιατί θεωρούμε ότι μπορεί να ενισχύσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και να οδηγήσουν σε μια πιο στέρεη και βιώσιμη αναπτυξιακή προοπτική.
        Αυτή η δουλειά θα συνεχιστεί και βεβαίως αυτή η δουλειά προϋποθέτει και την ολοκλήρωση εκκρεμοτήτων, οι οποίες αυτό το διάστημα αντιμετωπίζονται και προχωράει η εκπλήρωσή τους και αναφέρομαι κυρίως στα ζητήματα των αιρεσιμοτήτων, οι οποίες είναι πολύ σημαντικές. Αποτελεί μια συλλογική προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και θεωρούμε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην πλήρη ολοκλήρωσή τους.
        Άλλες εκκρεμότητες οι οποίες ήδη υπήρχαν έχουν ήδη επιλυθεί. Ο αγώνας δρόμου που έγινε όλους τους προηγούμενους μήνες για την ενεργοποίηση των προγραμμάτων αποδείχτηκε πολύ αποτελεσματικός και παραγωγικός. Επισημαίνω το γεγονός ότι όλες οι Επιτροπές Παρακολούθησης όλων των Τομεακών και των Περιφερειακών Προγραμμάτων, πραγματοποιήθηκαν κανονικά μέσα στο καλοκαίρι και κατά τις αντίξοες ευρύτερες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες και τα προγράμματα πλέον είναι όλα πλήρως ενεργοποιημένα και μπορούν σε όλα να προχωρήσουν οι πρώτες προσκλήσεις.
        Αυτή είναι η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε σήμερα σε σχέση με τα προγράμματα της νέας περιόδου. Έχει ολοκληρωθεί δηλαδή το τυπικό κανονιστικό σκέλος της ενεργοποίησής τους και προχωράμε πλέον βάσει των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων τις οποίες έχουμε θέσει στην έκδοση προσκλήσεων, οι οποίες φιλοδοξούμε, αναγνωρίζοντας ακριβώς το ΕΣΠΑ ως το βασικό αυτή την περίοδο χρηματοδοτικό εργαλείο της χώρας, φιλοδοξούμε ότι αυτές οι πρωτοβουλίες που θα μεταφραστούν σε προσκλήσεις ενδιαφέροντος για δράσεις και έργα του ΕΣΠΑ της νέας περιόδου, θα δώσουν τη δυνατότητα στη χώρα μας, να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της περιόδου και να δει ως προς την παραγωγική αναπτυξιακή προοπτική της, το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία.
        Θα μου επιτρέψετε κλείνοντας να κάνω ένα σχόλιο, όπως έκανα και στην εισαγωγική μου τοποθέτηση στη Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης, σε σχέση με το προσφυγικό ζήτημα το οποίο βεβαίως έχει πάρει τους τα τελευταίους μήνες για τη χώρα μας, αλλά και για το σύνολο της Ευρώπης διαστάσεις οι οποίες ξεπερνούν, αν θέλετε, τα όρια των δυνατοτήτων διαχείρισης που μπορεί ένα κράτος μέλος από μόνο του να αντιμετωπίσει.
        Και βεβαίως σε αυτό έρχονται να προστεθούν και τα τραγικά γεγονότα της προηγούμενης Παρασκευής στο Παρίσι, τα οποία ξανανοίγουν μια συζήτηση σε σχέση με τις πολιτικές ασφάλειας, αλλά και με την αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
        Εγώ θεωρώ ότι οι δηλώσεις οι οποίες έγιναν και οι πρώτες ενέργειες τόσο από τη Γαλλική ηγεσία, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κινούνται σε σωστή κατεύθυνση. Πρέπει δηλαδή τα γεγονότα αυτά όχι απλώς να μην ανατρέψουν τον υπάρχοντα σχεδιασμό, αλλά να ενισχύσουν τις προσπάθειες τις οποίες θα πρέπει να κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη για την αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος με όρους κοινωνικής ένταξης, δημιουργίας υποδομών για την υποδοχή των προσφύγων και βεβαίως ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής μεταξύ των κρατών-μελών.
Νομίζουμε ότι αυτές οι πρωτοβουλίες απαιτούν έναν ανασχεδιασμό και των πολιτικών αλλά και χρηματοδοτικών προτεραιοτήτων για τη νέα περίοδο. Η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία έχει αναλάβει ένα δυσανάλογα μεγάλο κόστος για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος και θα πρέπει ακριβώς να υπάρξει μία πολιτική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ενίσχυση χωρών όπως η Ελλάδα, οι οποίες βρίσκονται αν θέλετε στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης αυτού του πάρα πολύ κρίσιμου ζητήματος, το οποίο δεν αφορά βεβαίως εθνικές πολιτικές, δεν αφορά μόνο τις πολιτικές συνοχής στο εσωτερικό των κρατών-μελών, αλλά θέτει εν αμφιβόλω δοκιμάζει αν θέλετε τις αντοχές του συνόλου του ευρωπαϊκού οικοδομήματος.
Αυτά από τη μεριά μου, να δώσω το λόγο στην κα Vicheva, την οποία και πάλι δράττομαι αυτής της ευκαιρίας για να την ευχαριστήσω για την πολύ σημαντική συμβολή των Υπηρεσιών της αλλά και της ίδιας προσωπικά στην προσπάθεια η οποία έχει γίνει το τελευταίο διάστημα για την ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο των ειδικών ρυθμίσεων για την Ελλάδα.
Κυρία Vicheva ο λόγος σε σας.
C. VICHEVA: Καλημέρα σας και σας ευχαριστώ πολύ κ. Υφυπουργέ.
Οφείλω να ξεκινήσω την τοποθέτησή μου λέγοντας πως όλοι συμπονούμε και συμπαρατασσόμαστε με τους Γάλλους φίλους μας, βεβαίως και οι θεσμοί και τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους για τα όσα συνέβησαν την Παρασκευή.
Σας ευχαριστώ πολύ κ. Υφυπουργέ, πράγματι έχουμε μια εξαιρετικά εποικοδομητική συνεργασία με τις Ελληνικές Αρχές, η σημερινή συνάντηση είναι μια εξαιρετική ευκαιρία διότι σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας στρατηγικής αναπτυξιακής, που θα στηριχθεί από τα ταμεία και τα διαρθρωτικά και τα επενδυτικά.
Μιλάμε για περίπου 21 δις, αυτό είναι το επενδυτικό πακέτο, το οποίο θα στηρίξει την αειφόρο τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη για την Ελλάδα, μια ανάπτυξη η οποία θα οδηγήσει σε περισσότερες θέσεις εργασίας, θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας. Αυτή είναι μια σημαντική επενδυτική προσπάθεια, την οποία θα πρέπει να καταστήσουμε αειφόρο βιώσιμη, να συμπεριλαμβάνει τους πάντες και να είναι και έξυπνη.
Η σημερινή συνάντηση όπως προείπε εξάλλου ο κ. Υφυπουργός δεν προβλέπεται, δηλαδή δεν είναι υποχρεωτική, είναι όμως μία εξαιρετική ευκαιρία προκειμένου να συντονιστούν όλες οι προσπάθειες που καταβάλλονται από όλες τις Περιφέρειες και από όλες τις Υπηρεσίες και τις Επιτροπές και Διαχειριστικές Αρχές, προκειμένου να συντονίσουν την επενδυτική μας προσπάθεια.
Γιατί ένα από τα σημαντικότερα δυνατά σημεία για το μέλλον μας είναι ακριβώς οι συνέργειες, να αξιοποιήσουμε το δυναμικό που προσφέρουν οι συνέργειες προς όφελος όλων και επ΄ ωφελεία όλων κυρίως με τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την επίτευξη ανάπτυξης.
Όσον αφορά την τελευταία προγραμματική περίοδο 2007-2013 και εν όψει της νέας περιόδου, πρέπει να πω ότι είμαι πολύ υπερήφανη που το Συμβούλιο η Επιτροπή και το Κοινοβούλιο μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ουσιαστικά σε χρόνο ρεκόρ υιοθέτησαν και ψήφισαν μία πρόταση. Μία πρόταση, η οποία εξασφαλίζει την καλύτερη απόκριση στο θέμα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα.
Κι επίσης μία πρόταση η οποία εξασφαλίζει μια ομαλή εφαρμογή της στρατηγικής της επενδυτικής και με δεδομένη αυτή την εξαιρετική εξέλιξη είχαμε και άνευ προηγουμένου εξαιρετικά μέτρα τα οποία ελήφθησαν, μέτρα τα οποία δεν είχαν εφαρμοστεί σε καμία άλλη χώρα, καμία άλλη φορά, σε καμία άλλη περίσταση.
Κι έτσι υπάρχουν πόροι, έτσι αμέσως εξασφαλίσαμε τη ροή 1 δις προς την κατεύθυνση της ελληνικής οικονομίας και μέχρι στιγμής 1,2 δις έχουν διοχετευθεί και ουσιαστικά έχουν φτάσει στους δικαιούχους, δηλαδή στους Έλληνες δικαιούχους, τις εταιρίες, αλλά και όσους εφαρμόζουν και υλοποιούν προγράμματα ευρωπαϊκά.
Τούτο επίσης διασφαλίζει και τη συνέχιση της επενδυτικής προσπάθειας της χώρας και αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη στήριξη της απασχόλησης. Επίσης με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά έχουμε ελάφρυνση του προϋπολογισμού του ελληνικού, απελευθέρωση ποσού 2 δις.
Εν ολίγοις αυτά τα μέτρα έρχονται να καλύψουν το δραματικό πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Ελλάδα όσον αφορά τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 και δεδομένου ότι πιστεύω πως είναι πιο ενδιαφέρον για σας να θέσετε ερωτήματα, εν τάχει θα πρέπει να υπογραμμίσω παρά ταύτα πως ομιλούμε για 20 προγράμματα.

Έχουμε το βασικό στρατηγικό έγγραφο, δηλαδή τη συμφωνία συνεργασίας, 18 από αυτά τα προγράμματα ήδη έχουν εγκριθεί το Δεκέμβρη πέρσι και κατά τη διάρκεια του έτους 2015, καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, σε συνεργασία με τις Ελληνικές Αρχές προετοιμάσαμε και τα επόμενα βήματα - προπαρασκευαστικά στάδια που συνδέονται με την ενεργοποίηση της νομοθεσίας εφαρμογής, τη δημιουργία των Επιτροπών Παρακολούθησης, τον ορισμό των Αρχών.

Σήμερα πληροφορήθηκα κι αυτή είναι ευχάριστη είδηση ότι ολοκληρώθηκε ήδη η όλη διαδικασία κι αυτή επιτρέπει στις Ελληνικές Αρχές να ζητήσουν ενδιάμεσες πληρωμές, όμως θα ήθελα να υπογραμμίσω επίσης όσον αφορά τα εξαιρετικά μέτρα που ανέφερα και τα οποία υιοθέτησε η Επιτροπή υπάρχει ένα μέτρο που συνδέεται με το έτος, με τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Κι αυτό το μέτρο σημαίνει επιπρόσθετα συν 7%, προσετέθη δηλαδή το 7% στην προκαταβολή, που σημαίνει 1 δις επιπλέον, 1 δις θα προκαταβληθεί και θα φτάσει στους δικαιούχους, δικαιούχους οι οποίοι θα υλοποιήσουν προγράμματα ευρωπαϊκά. Άρα δεν έχουμε περιστολή των πιστώσεων, δεν υπάρχει έλλειψη προσβασιμότητας στα χρήματα και δε θα είναι αυτό πλέον η τροχοπέδη ή το εμπόδιο στη στήριξη των επενδύσεων που προσφέρουν τα ευρωπαϊκά ταμεία.

Γνωρίζουμε και το πιο σημαντικό που θέλουμε να στηρίξουμε εν όψει της νέας προγραμματικής περιόδου είναι η ενισχυμένη στρατηγικότητα, η ενισχυμένη εστίαση, με στόχο τα αποτελέσματα κυρίως και γι΄ αυτό σας απευθύνω έκκληση κυρίες και κύριοι, θα ήθελα κι εσείς ως μέσα να δείξετε εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον για τα χρήματα και τα ποσά τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί, αλλά και το παραγόμενο αποτέλεσμα, τι προσφέρουν αυτά τα χρήματα σας παρακαλώ να το αναδείξετε.

Δείξτε πως έτυχαν στήριξης οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, πόσες επιχειρήσεις στηρίχθηκαν, πόσοι άνθρωποι εξασφάλισαν ή έθεσαν σε εφαρμογή νέους κανονισμούς που αφορούν καθαρά ύδατα, πόσιμα ύδατα, διαχείριση απορριμμάτων. Σας παρακαλώ λοιπόν ενδιαφερθείτε για όλα αυτά τα οποία έχουν άμεση συνάφεια με την ποιότητα ζωής των Ελλήνων πολιτών.
Επίσης μιλήσαμε για τη χρηστή διαχείριση των κονδυλίων, μίλησα επίσης και με συνάδελφο ο οποίος είναι υπεύθυνος για την πολιτική καταπολέμησης της απάτης και του οικονομικού εγκλήματος και της διαφθοράς.

Θα πρέπει να υπάρχει ενισχυμένη διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων, δράττομαι μάλιστα της σημερινής ευκαιρίας προκειμένου μια που είναι εδώ και οι Διαχειριστικές Αρχές αλλά και οι Περιφερειάρχες οι οποίοι είναι οι αρμόδιοι για τα προγράμματα σε περιφερειακό σκέλος, πρέπει όλοι να διασφαλίσουμε πως παραμένουμε αποφασισμένοι και δεσμευμένοι απέναντι στη σημερινή ενός νέου μοντέλου οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα.

Πρέπει να μείνουμε εστιασμένοι και να αξιοποιήσουμε όλα τα δυνατά σημεία στα οποία θα πρέπει να επενδύσουμε χάριν της ελληνικής οικονομίας, για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα για τον ελληνικό λαό. Έχουμε διαφάνεια, απόδοση ευθυνών και ανάληψη ευθυνών στις ιδιοκτησίες και αφοσίωση δέσμευση.

Δράττομαι της ευκαιρίας αυτής επιπροσθέτως προκειμένου να εκφράσω τις ευχαριστίες μου προς τον Υφυπουργό κ. Χαρίτση και τους συνεργάτες του για την εξαιρετική συνεργασία για την εξαιρετική δουλειά που έγινε σε συνεργασία και με τις δικές μας Υπηρεσίες, διότι συνεργαζόμαστε πλήρως όσον αφορά το βαθμό δέσμευσης και οι δύο πλευρές και θα συνεχίσουμε την εργασία μας κι εγώ και η ομάδα μου με την ίδια αφοσίωση και δέσμευση για να στηρίξουμε όλες τις προσπάθειες που καταβάλλει η Ελληνική Διοίκηση και οι Έλληνες πολίτες για μια πετυχημένη επενδυτική προσπάθεια στα επερχόμενα έτη.

Σας ευχαριστώ πολύ.


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Υπάρχουν ερωτήσεις;


Ε. ΕΡΜΕΙΔΟΥ: Θέλω να ρωτήσω ο κλάδος των logistics και της εφοδιαστικής αλυσίδας, τι θέση έχει στο ΕΣΠΑ και πόσο σημαντικός είναι αυτός ο κλάδος για την ανάπτυξη της οικονομίας.


Ε. ΤΖΩΡΤΖΗ («Η Καθημερινή»): Η ερώτηση είναι κατά πόσο ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων είναι συμβατός με τις ευρωπαϊκές προθεσμίες, εννοώ το χρονοδιάγραμμα όχι τόσο οι προδιαγραφές της διαχείρισης αλλά κατά πόσο πιστεύετε ότι σε αυτή την προγραμματική περίοδο θα προλάβει η χώρα να ολοκληρώσει τον σχεδιασμό της σε σχέση με τη διαχείριση των αποβλήτων και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα που εσείς θέτετε για την έγκριση όλων αυτών των προγραμμάτων ώστε να ενταχθούμε εγκαίρως στο νέο ΕΣΠΑ και να υλοποιηθούν εγκαίρως. Ευχαριστώ.


κ. ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ: Είμαι και εκδότης και δημοσιογράφος, μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων, κατάγομαι από τη Φωκίδα και θέλω κατ' αρχήν να εκφράσω την απορία μου γιατί δεν είναι τα κανάλια εδώ, βλέπω μόνο ένα. Και δεύτερον θέλω να πω από την Περιφέρεια που προέρχομαι, το πρόβλημα της Ελλάδας είναι η περιφερειακή υπανάπτυξη και αυτό κατά τη γνώμη μου οφείλεται στον αθηναϊκό υπερσυγκεντρωτισμό.

        Σας το λέω, είστε νέοι άνθρωποι κ. Υπουργέ είστε πολύ νέος άνθρωπος και πιστεύω ότι το μέλλον είναι μπροστά σας. Πρέπει να κάνουμε αποκέντρωση αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων. Και θέλω να ρωτήσω: το ΕΣΠΑ δεν θα μπορούσε να διανεμηθεί στις Περιφέρειες της Ελλάδας και να λειτουργήσουν όπως λειτουργούν οι Περιφέρειες της Γερμανίας για να μπορέσουν να έχουν και απορροφητικότητα και περιφερειακή ανάπτυξη; Ξεχνάτε ότι εκατομμύρια Έλληνες έχουν φύγει από την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια; Σας ευχαριστώ.

Στ. ΖΗΣΙΜΟY («Ναυτεμπορική»): Θα ήθελα να ρωτήσω τα εξής και την κα Vicheva και τον Χαρίτση. Αν θεωρείτε ότι η επιβολή των capital controls καθυστέρησε την υλοποίηση του υφιστάμενου ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 και αν τα έκτακτα μέτρα που ελήφθησαν με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Κοινοβουλίου τον περασμένο Σεπτέμβριο, είναι ικανά για να προχωρήσουμε σε ένα μεγάλο ποσοστό απορρόφησης των προηγούμενων κονδυλίων.
        Και τέλος, αν υπάρχει κίνδυνος απώλειας κονδυλίων αυτής της περιόδου και σε τι ποσό, ή ποσοστό.


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Να απαντήσουμε αυτό τον πρώτο κύκλο και να δούμε μετά αν υπάρχει ενδιαφέρον.


Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Πρώτα απ' όλα τέθηκε μια ερώτηση για τα logistics στην οποία βεβαίως η απάντηση είναι με απόλυτη έμφαση, καταφατική. Έτσι κι αλλιώς ήδη στα εγκεκριμένα προγράμματα και στο πρόγραμμα του ΕΠΑΝΕΚ τα logistics αναγνωρίζονται ως ένας από τους άξονες προτεραιότητας ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός, είναι από τους οκτώ στόχους του νέου προγράμματος και αν θέλετε συμπληρωματικά ως προς αυτό θα έλεγα ότι και από την προεργασία που έχει γίνει αυτό το τελευταίο διάστημα σε σχέση με τον σχεδιασμό των προγραμμάτων της νέας περιόδου, βλέπουμε ότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και γι' αυτό θα υπάρξουν προγράμματα τα οποία πέρα από τα πιο οριζόντια προγράμματα στα οποία θα μπορούν βεβαίως να είναι επιλέξιμες οι δαπάνες για logistics, θα υπάρξουν και προγράμματα και πιο στοχευμένα σε αυτή την κατεύθυνση γιατί ακριβώς φαίνεται ότι το ενδιαφέρον τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό για επενδύσεις σε αυτό τον κλάδο, είναι πάρα πολύ σημαντικό.
        Για την ερώτηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων φαντάζομαι απευθύνεται στην κα Vicheva.


ΤΖΩΡΤΖΗ: Κυρίως στην κα Vicheva γιατί είναι αποδέκτης ουσιαστικά αυτού του αιτήματος της ελληνικής πλευράς αλλά και εσείς αν θέλετε.


Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Όπως συζητήσαμε και νωρίτερα στην συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων του νέου ΕΣΔΑ του Εθνικού Σχεδιασμού για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων, αποτελεί και μια από τις βασικές αιρεσιμότητες οι οποίες είναι ακόμη σε εκκρεμότητα.
        Βεβαίως ο νέος ΕΣΔΑ είναι πλέον νόμος του κράτους έχει ψηφιστεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο, απομένει πλέον η συμμόρφωση με αυτόν και των περιφερειακών σχεδιασμών έτσι ώστε να μπορέσουμε να άρουμε την αιρεσιμότητα και να κλείσει και η υποχρέωση της αυτοδέσμευσης η οποία είναι ακόμη ενεργή σε μια από τις δύο πολύ σημαντικές αιρεσιμότητες τις οποίες και η κα Vicheva και εγώ επισημάναμε και νωρίτερα ότι αποτελούν αυτή τη στιγμή ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν άμεσα.
        Η δεύτερη έχει να κάνει βεβαίως με τα ζητήματα τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, στα οποία η μία από τις δύο αιρεσιμότητες έχει ολοκληρωθεί και η δεύτερη είναι σε φάση ολοκλήρωσης. Όπως γνωρίζετε υπάρχουν πολύ προχωρημένες διαδικασίες εκπλήρωσης και αυτής της αιρεσιμότητας που σχετίζεται με το κομμάτι της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της δημιουργίας δομής σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο για τον συντονισμό όλων των σχετικών ενεργειών.
        Για το ζήτημα της περιφερειακής υποανάπτυξης και της αποκέντρωσης των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων το οποίο θέσατε, αν δείτε τον σχεδιασμό του ΕΣΠΑ της νέας περιόδου είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν το 35% περίπου των πόρων του νέου ΕΣΠΑ, η διαχείρισή του θα γίνει απ' ευθείας από τις Περιφέρειες μέσω των 13 περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων.
        Είναι πολύ σημαντική η αύξηση αυτού του ποσοστού σε σχέση με τα προγράμματα της προηγούμενης περιόδου. Άρα η τάση ακριβώς είναι αυτή την οποία περιγράψατε κι εσείς για όσο το δυνατό μεγαλύτερη αποκέντρωση, βεβαίως έχοντας πάντα υπόψη μας ότι η αποκέντρωση και η κεντρική διαχείριση πάνε χέρι – χέρι για να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα.
        Το ένα δεν αναιρεί το άλλο και ίσα - ίσα θα έλεγα ότι για να έχουμε αποτελεσματική αποκέντρωση και να μπορέσουμε σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο να διαχειριστούμε πόρους με τον πιο αποτελεσματικό και ουσιαστικό τρόπο για τις τοπικές κοινωνίες, θα πρέπει παράλληλα αυτές να εντάσσονται και σε ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό ο οποίος προκύπτει σε κεντρικό επίπεδο.
        Άρα αυτή η επικοινωνία μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων της Διοίκησης του κεντρικού, του περιφερειακού και του τοπικού είναι πάρα πολύ σημαντικό να υπάρχει σε επίπεδο χρηματοδοτικό. Βέβαια αυτό έχει αποτυπωθεί σε προγράμματα της νέας περιόδου.
        Τώρα σε σχέση με το ζήτημα το οποίο τέθηκε για την ενδεχόμενη απώλεια πόρων, το είπαμε και πριν στη συνεδρίαση τα έχουμε πει κατ’ επανάληψη, η αναθεώρηση και η εξυγίανση των προγραμμάτων της περιόδου 2007-2013 και η αποκατάσταση της ρευστότητας στις πληρωμές των έργων, αποτέλεσαν την κεντρική μας προτεραιότητα όλο το προηγούμενο διάστημα.
        Τα προγράμματα αναθεωρήθηκαν ακριβώς στη λογική της ομαλότερης δυνατής ολοκλήρωσή του, προχωρήσαμε σε απεντάξεις έργων προχωρήσαμε σε μεταφορά έργων στη νέα προγραμματική περίοδο και προχωρήσαμε βεβαίως στην επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων τα οποία πρέπει να κλείσουν μέσα στο χρόνο μέσω όλων των διαδικασιών τις οποίες έχουμε περιγράψει κατ’ επανάληψη και σας έχουμε ανέφερα και πριν από λίγο, που σχετίζονται με την ενίσχυση της ρευστότητας.
        Ήδη από τις αρχές Αυγούστου προχωρήσαμε σε ένα credit line με το Υπουργείο Οικονομικών και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους το οποίο αυξανόταν καθημερινά, ταυτόχρονα συνύψαμε νέες δανειακές συμφωνίες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων οι οποίες  ενίσχυσαν άμεσα τη ρευστότητα ήδη από τα τέλη Αυγούστου όταν ακριβώς αντιμετωπίζαμε και το ζήτημα της πληρωμής των έργων και βεβαίως αν θέλετε όλη αυτή η διαδικασία κορυφώθηκε και ολοκληρώθηκε με τις ρυθμίσεις οι οποίες ψηφίστηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μετά από τη συνεργασία και τις προσπάθειες που έγιναν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οποίες όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, ενίσχυσαν τη ρευστότητα και αν θέλετε ελάφρυναν τις υποχρεώσεις του εθνικού προϋπολογισμού για την ολοκλήρωση των προγραμμάτων της περιόδου 2007-13.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι πλέον το σύστημα πληρωμής εδώ και κάποιες εβδομάδες έχει απελευθερωθεί πλήρως, δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση στις πληρωμές και από τη μεριά μας πλέον στοχεύουμε στη μεγαλύτερη δυνατή απορρόφηση αυτής της ρευστότητας, γι’ αυτό και βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία, έχουμε κάνει πάρα πολλές συνεργασίες με όλους τους εμπλεκομένους φορείς, δηλαδή και με τις Περιφέρειες και τις Διαχειριστικές τους Αρχές και με τους Δήμους και με όλους τους εργολήπτες και τους αναδόχους των έργων, ακριβώς ώστε να κινητοποιήσουμε όλο το μηχανισμό για την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων και την ταχύτερη δυνατή απορρόφηση αυτής της επιπλέον ρευστότητας.
Ο στόχος παραμένει εφικτός και ο στόχος είναι να μην υπάρξει απώλεια κοινοτικών πόρων. Ταυτόχρονα βεβαίως, επειδή κι αυτό είναι μια πραγματικότητα την οποία αντιμετωπίζουμε για το 2016, έχουμε μεριμνήσει έτσι ώστε για υποχρεώσεις οι οποίες θα παραμείνουν σ’ εκκρεμότητα για το 2016, να υπάρχει η χρηματοδοτική ικανότητα έτσι ώστε είτε μέσω εθνικών πόρων αλλά και συμφωνιών με χρηματοπιστωτικούς  Οργανισμούς του εξωτερικού, να μπορέσουμε να καλύψουμε αυτές τις υποχρεώσεις.
Σε κάθε περίπτωση θα επαναλάβω αυτό που έχω κατ’ επανάληψη πει, ο στόχος παραμένει ένας και μοναδικός σ’ αυτή  τη χρονική συγκυρία και για το τέλος του κλεισίματος του προγράμματος 2007-13, να προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση των προγραμμάτων χωρίς να υπάρξει απώλεια πόρων.




C. VICHEVA: Ο Υφυπουργός έδωσε μια μάλλον εκτενή απάντηση και στα σημεία τα οποία με αφορούσαν. Όσον αφορά λοιπόν την εφοδιαστική, τα logistics, έχει τις περιοχές προτεραιότητας ο κ. Υφυπουργός υπ' όψιν, έχουμε τη στρατηγική «έξυπνης εξειδίκευσης», έχουμε δηλαδή στηρίξει τις Ελληνικές Αρχές προκειμένου αυτές σ’ επίπεδο εθνικό αλλά και σ’ επίπεδο κάθε Περιφέρειας ν’ αναπτύξουμε αυτή  τη στρατηγική.
        Η στρατηγική «έξυπνης εξειδίκευσης» εντοπίζει και αναδεικνύει εκείνους τους τομείς και τα πεδία τα οποία είναι τα πλέον υποσχόμενα και έχουν το μεγαλύτερο περιθώριο οικονομικής ανάπτυξης. Πεδία στα οποία μπορούν να συνδυαστούν το επιχειρείν και η καινοτομία και τελικά να πετύχουμε ανάπτυξη. αυτή είναι η έξυπνη εξειδίκευση.
        Και έγινε μια SWOT ανάλυση οπότε είχαμε τη λεγόμενη επιχειρηματική ανακάλυψη. Δηλαδή προχωρήσαμε στο διάλογο μεταξύ του ερευνητικού τομέα και του επιχειρηματικού και των πολιτών και εκεί έχουμε τη λεγόμενη ανακάλυψη την επιχειρηματική, οδήγησαν αυτές οι συζητήσεις σε 8 τομείς για εστιασμένες επενδύσεις. Ένας εκ των τομέων είναι  η εφοδιαστική, ένας άλλος είναι η τουριστική βιομηχανία η γαλάζια ανάπτυξη κτλ.
        Αυτοί λοιπόν οι 8 τομείς δεν είναι απλώς προτεραιότητες, θα είναι οι μόνοι τομείς στους οποίους θα προωθηθεί η έρευνα και η καινοτομία και θα  επενδύσουμε διαρθρωτικά κονδύλια προκειμένου τελικώς να έχουμε το μέγιστο πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Διότι είναι σθεναροί εύρωστοι τομείς.
        Στον επιχειρηματικό τομέα τώρα, η πλειονότητα των επενδύσεων θα έρθει και πάλι. Η εφοδιαστική, ξαναλέω, είναι ένα από τα πεδία και θα προσπαθήσουμε να έχουμε διαρκή διάλογο κι επικοινωνία μεταξύ των επιχειρηματιών από τη μια και εκείνων που ασχολούνται με την καινοτομία από την άλλη για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα.
        Έχουμε μια ακόμα θεματική προτεραιότητα, μεταφορές, διατροπικότητα και εκεί θα στηρίξουμε  τις σχετικές δράσεις, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στην καινοτομία όμως ξαναλέω, έχουμε δώσει έμφαση.            

Δεύτερη ερώτηση: Διαχείριση αποβλήτων και απορριμμάτων. Πράγματι, πολλά πρέπει να γίνουν εκεί. Η διαχείριση των αποβλήτων  δεν είναι απλώς ζήτημα εφαρμογής και εκπλήρωσης των κριτηρίων και των προδιαγραφών που τίθενται σε πλαίσιο ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
        Εμείς ασχολούμεθα με την ποιότητα της ζωής των Ευρωπαίων πολιτών, των Ελλήνων  πολιτών. Διότι η δέουσα και κατάλληλη διαχείριση των αποβλήτων συνεπάγεται ένα καθαρότερο περιβάλλον και  τούτο συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής, την υγεία των πολιτών αλλά και με τομείς όπως ο τουριστικός. Ο επισκέπτης δε θέλει να μεταβεί σε τόπους στους οποίους υπάρχουν τέτοια προβλήματα.
        Τώρα θα πρέπει επίσης ταχέως, σε συνεργασία με τις ελληνικές Αρχές, να κλείσουμε όλες τις παράνομες χωματερές  και όχι μόνο να τις κλείσουμε αλλά να τις αποκαταστήσουμε. Ταυτόχρονα χρειάζεται και ένας προγραμματισμός, ένα σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων. Υπάρχουν λοιπόν τα πλάνα, τα σχέδια, θα πρέπει να υπάρξει ένα στρατηγικής υφής πλαίσιο και να γίνει η συμπληρωματικότητα, να υπάρχει συμπληρωματικότητα των μέτρων, ούτως ώστε να υπάρξει ουσιαστική και σχετική δραστηριότητα διαχείρισης απορριμμάτων στις Περιφέρειες και το σύνολο της χώρας.
        Αυτά τα σχέδια θα πρέπει να συνάδουν με συγκεκριμένες ιεραρχήσεις. Υπάρχουν αρχές. Δεν έχουμε φτάσει σ’ αυτό  το σημείο. Περιμένουμε το σχεδιασμό αυτό, δεν υφίσταται ή δεν έχουμε ολοκληρώσει το σχεδιασμό εξ όσων γνωρίζω, για τις χωματερές και γι’ αυτό ακριβώς γίνονται οι παραβιάσεις και γι’ αυτό ακριβώς πληρώνονται και  πρόστιμα.
        Αλλά το θέμα δεν είναι τα πρόστιμα, να το ξαναπώ. Ασκείται πίεση προκειμένου να παραχθεί έργο εγκαίρως. Διαφορετικά αν μιλάμε μόνο για τη δέσμευση, συνήθως μπορεί να μην έχουμε και μέτρα.
        Όπως και να’ χει οι ελληνικές Αρχές είναι δεσμευμένες στο στόχο, προσβλέπουμε στην παραλαβή όλων των στρατηγικής υφής εγγράφων περί του σχεδιασμού, ελπίζουμε ότι  η αποκατάσταση, το κλείσιμο των χωματερών και η αποκατάσταση θα γίνει μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αν όχι θα πρέπει να συνεχίσει η προσπάθεια με εθνικά κονδύλια αλλά βεβαίως είμαστε εκεί για να βοηθήσουμε τις Αρχές.
        Ως προς τις μη ανεπτυγμένες περιοχές τις υπανάπτυκτες, ο κ. Υφυπουργός σας έδωσε μια επαρκή απάντηση, υπάρχει μια θετική τάση. Είχαμε το 22% στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο  από το σύνολο του πακέτου, 22% μέσω των Περιφερειών, τώρα φτάσαμε στο 35% των κονδυλίων που διαχειρίζονται οι Περιφέρειες.
        Είμαστε στο σωστό δρόμο. Και πλέον είμαστε πιο κοντά σ’ ένα σημείο στο οποίο οι πολίτες θα είναι εκείνοι που θα μπορούν ν’ αναγνωρίσουν τα βέλτιστα αναπτυξιακά μέτρα. Όπως όμως ακούσατε, θα πρέπει να υπάρξει ο σωστός συνδυασμός όσον αφορά τις δυο προσεγγίσεις, από πάνω προς τα κάτω ή από τη βάση προς τα πάνω. Γιατί το θέμα είναι η στρατηγική θεώρηση που κινείται προς τα πάνω και πρέπει να εξασφαλίσουμε συνάφεια στρατηγικών για να υπάρξει επιτυχία.
        Να προσθέσω πως οι λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές συνήθως  παίρνουν μεγαλύτερο ποσοστό βοήθειας κι ενισχύσεων. Είμαστε στα 350 δις για το σύνολο του πακέτου, στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και το μεγαλύτερο σκέλος των 350 δις πηγαίνει στις λιγότερο ανεπτυγμένες Περιφέρειες.
        Τέλος να πω ότι υπάρχει ένα ισοζύγιο αποκέντρωσης – κεντροποίησης και αυτό είναι εθνικής υφής ζήτημα. Και είναι και θέμα επιλογής. Και βεβαίως αποτελεί και συνάρτηση συνταγματική.
        Ως προς τα capital controls και το θέμα της ρευστότητας,  γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο τον Ιούλιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε και υιοθετήθηκε το πακέτο  τον Οκτώβριο. Να πω, επειδή υπήρξε  κι ένα σχετικό ερωτηματικό για ενδεχόμενο κίνδυνο μη αξιοποίησης, να πω πως με αυτό το 1,2 δις, τα οποία εκταμιεύθηκαν αμέσως, βοηθήσαμε τις ελληνικές Αρχές, προκειμένου ν’ αποπληρώσουν αμέσως τα όσα όφειλαν και να συνεχίσουν την υλοποίηση των συμβάσεων που είχαν ήδη συναφθεί, επιτόπου.
        Και επιπλέον 2 δις «εξοικονομήθηκαν» από τον εθνικό προϋπολογισμό. Διότι εφόσον επετράπη η πλήρης εκταμίευση της βοήθειας, διαφορετικά θα ήμαστε στο ’95, αυτός είναι ο κανόνας μέχρι και 95% λέμε για την εκταμίευση συνολικής βοήθειας, όμως   το άλλο 5% ήταν πληρωτέο το 2017 το νωρίτερο, διότι το Μάρτιο έχουμε τα  έγγραφα κλεισίματος, τον επανέλεγχο και ακόμα και το  2018, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως χρονικός ορίζοντας γι’ αυτό το 5%. Κάναμε όμως πρόοδο σ’ αυτό.
        Έχουμε επίσης  άλλο ένα δις που αποτελεί απορία το γεγονός ότι είχαμε 100% χρηματοδότηση και δεν υπολογίσαμε την εθνική συμβολή, συνεισφορά. Δεν την υπολογίζουμε πια.  Έχουμε την πιστοποιημένη  δαπάνη και με δεδομένες τις πιστοποιημένες δαπάνες κινηθήκαμε. Ξαναλέω, έτσι φτάνουμε στο 1 δις. Συνολικά 2 δις, 2 δις τα οποία προπληρώθηκαν αμέσως.
        Και επαναλαμβάνω, ότι με τα 500 εκατομμύρια τα οποία εκταμιεύθηκαν αμέσως φέτος, έχουμε μια ακόμα προκαταβολή για το 2014 – 2020 για την περίοδο συν 500 εκατομμύρια τα οποία θα εκταμιευθούν και η προκαταβολή η κανονιστική του επόμενου έτους. Αθροίζοντας αυτά τα ποσά πιστεύουμε ότι οι δικαιούχοι μπορούν τελικώς να κινηθούν και με τρόπο ομαλό να υλοποιήσουν τα προγράμματά τους και αυτό ακριβώς λέω σε όλους και όλες όσοι ενδιαφέρεστε για τα ταμεία και τα κονδύλια, σας παρακαλώ διαβάστε τα κριτήρια επιλογής, δείτε τα προγράμματα και φτιάξτε τις προτάσεις σας με τρόπο ώστε να μπορείτε να συμμετάσχετε και στις επόμενες προσκλήσεις στο άμεσο μέλλον.
        Αυτό ήθελα να πω. Ευχαριστώ πολύ.


ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ: Κύριε Χαρίτση, θέλω να σας πω το εξής: αναφέρθηκε προηγούμενα στο γερμανικό μοντέλο. Η Γερμανία έχει 24 περιφέρειες και κάθε περιφέρεια έχει κυβέρνηση, Βουλή και Σύνταγμα. Τα τρία αυτά έχουν ένα κοινό παρονομαστή. Είναι αναπτυξιακά. Δεν υποκαθιστούν την κυβέρνηση του Βερολίνου στις άλλες αρμοδιότητές της, αλλά δεν μπορεί και η κυβέρνηση του Βερολίνου να αναπτύξει όλη τη Γερμανία, όπως και η Αθήνα.
        Και θέλω να σας βεβαιώσω ότι όλες οι χώρες που έχουν συγκεντρωτικό μοντέλο ανάπτυξης, όλες έχουν πρόβλημα ανάπτυξης. Και η Ελλάδα πρώτη και καλύτερη. Το ερώτημά μου είναι σαφέστατο. Θα κάνει αποκέντρωση αναπτυξιακών αρμοδιοτήτων η Ελλάδα;


ΤΖΩΡΤΖΗ: Θεωρώ ότι δεν πήρα μια σαφή απάντηση για το θέμα του χρονοδιαγράμματος κατάθεσης του σχεδιασμού για τη διαχείριση των αποβλήτων, οπότε επανέρχομαι στην ερώτηση εάν υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο.
        Αλλά από την απάντησή σας μου προκύπτει και μια δεύτερη ερώτηση που έχει να κάνει με το κατά πόσο το νέο ΕΣΠΑ που έχει ψηφιστεί, όπως είπε ο κ. Χαρίτσης από τη Βουλή, είναι ρεαλιστικό. Ευχαριστώ.


C. VICHEVA: Ξεκινώ με τη δεύτερη ερώτησή σας. Πράγματι το σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων θα έπρεπε να έχει ήδη υποβληθεί. Τα περιφερειακά σχέδια δεν έχουν υποβληθεί. Το εθνικό το εξετάζουμε τώρα. Και τούτο διότι εμείς πρέπει να αποταθούμε στις εξειδικευμένες υπηρεσίες που διαθέτουν τη τεχνογνωσία στην Επιτροπή και εκείνες θα γνωμοδοτήσουν κατά πόσο το εθνικό σχέδιο είναι το κατάλληλο ή όχι.
        Επομένως επί του παρόντος συζητούμε, περιμένουμε τα περιφερειακά σχέδια και ενώ έχει εκμαιεύσει η προθεσμία.
        Όσον αφορά την εφαρμογή των έργων, είναι σύνθετο το ζήτημα και βεβαίως συνδέεται με την εθνική νομοθεσία και πώς ακριβώς πρέπει να λαμβάνονται οι αποφάσεις. Για μας αυτό που έχει σημασία και αξία είναι να επιταχύνουμε. Να υπάρχει μια προσέγγιση. Και επίσης όλα αυτά τα σχέδια θα πρέπει να είναι έγκυρα, αποτελεσματικά και να προσφέρουν το σωστό, το κατάλληλο πλαίσιο για επενδύσεις. Αυτό θέλουμε να εξετάσουμε.
        Όσον αφορά τις χωματερές, πράγματι θα πρέπει να κλείσουν το ταχύτερο δυνατό λόγω των προστίμων που επιβάλλονται. Αν έχουμε έξοδα μέχρι το τέλος του έτους μπορούν να χρηματοδοτηθούν από εμάς, μετά θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν με κρατικά κονδύλια.
        Όπως ξανάπα όμως πιστεύουμε ότι τώρα με την ταχύτητα που παρατηρείται και τον αυξημένο βαθμό δέσμευσης των εθνικών αρχών, φρονούμε ότι αυτό θα συμβεί εγκαίρως. Βεβαίως ενέχεται κίνδυνος. Είναι εφικτός ο κίνδυνος και ενδεχομένως μπορεί να μην τα καταφέρουμε μέχρι τέλος του έτους.


Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Δύο σχόλια θα προσπαθήσω πολύ σύντομα, γιατί και ο χρόνος περνάει και πρέπει να επιστρέψουμε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης.
        Σε αυτό που ρωτάτε νομίζω ότι σας έχω απαντήσει ήδη, γιατί σε σχέση με την αναπτυξιακή αποκέντρωση, απλώς δεν πρέπει να συγχέουμε διαφορετικά ζητήματα. Είναι άλλο πράγμα η αναπτυξιακή αποκέντρωση και άλλο πράγμα η διοικητική, ή η πολιτική αποκέντρωση. Εσείς περιγράφετε ένα μοντέλο διαφορετικής διοικητικής δομής του γερμανικού κράτους σε σχέση με το ελληνικό. Αυτό δεν σχετίζεται με την αναπτυξιακή αποκέντρωση η οποία αυτή τη στιγμή, όπως σας είπα και με αριθμούς συμβαίνει με το νέο ΕΣΠΑ. Αυτό είναι το πρώτο σχόλιο.
        Το δεύτερο σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα και το ρεαλισμό του νέου σχεδίου. Όπως έχει ειπωθεί και από τα αρμόδια Υπουργεία κατ’ επανάληψη το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Υπουργείο Εσωτερικών, ο νέος εθνικός σχεδιασμός διαχείρισης των απορριμμάτων, είναι απολύτως ρεαλιστικός με την έννοια ότι ακριβώς έρχεται να απαντήσει και σε προκλήσεις, ζητήματα, αλλά και γενικότερη αντίληψη διαχείρισης των απορριμμάτων, οι οποίες έχουν τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
        Τα ζητήματα δηλαδή που έχουν να κάνουν με τα διαφορετικά επίπεδα της διαχείρισης, που έχουν να κάνουν με την ενίσχυση της ανακύκλωσης, με την ενίσχυση της διαλογής στην πηγή και της τοπικής διαχείρισης των απορριμμάτων, σε συνδυασμό βεβαίως με τα έργα τα οποία πρέπει να γίνουν για τη διαχείριση στις μεγαλύτερες κλίμακες, αυτού του τύπου ο σχεδιασμός, ο οποίος απουσίαζε από τη χώρα μας όλα τα προηγούμενα χρόνια και οδήγησε στη σημερινή κατάσταση η οποία πράγματι είναι πάρα πολύ δύσκολη τόσο ως προς το συνολικό σχεδιασμό, αλλά και ως προς την διαχείριση του ζητήματος των ΧΑΔΑ στις οποίες αναφέρθηκε και η κυρία Vicheva για τις οποίες η χώρα μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια και οι κυβερνήσεις όλων των προηγούμενων ετών δεν έκαναν σχεδόν τίποτα και βρισκόμαστε στη σημερινή κατάσταση να πληρώνουμε πρόστιμα γι’ αυτούς τους παράνομους ΧΑΔΑ.
        Αυτός ο σχεδιασμός λοιπόν ο οποία απαντάει σε όλες αυτές τις προσκλήσεις και είναι απολύτως συμβατός με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά εγώ θα έλεγα πέρα από το τυπικό της υπόθεσης και με την ευρωπαϊκή κατεύθυνση στην διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένας σχεδιασμός ο οποίος αυτή τη στιγμή προχωράει.
        Η συνεργασία την οποία έχουμε τόσο με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όσο και με τις αρμόδιες περιφερειακές αρχές για τη μεταφορά αυτού του σχεδιασμού και σε περιφερειακό επίπεδο θεωρώ ότι είναι σε πάρα πολύ καλό επίπεδο και θα μπορέσουμε πάρα πολύ σύντομα να κλείσουμε αυτή την τυπική εκκρεμότητα και εδώ θα μου επιτρέψετε ένα σχόλιο, οι αιρεσιμότητες οι οποίες υπάρχουν στο ΕΣΠΑ δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται από εμάς μόνο ως μια τυπική υποχρέωση, αλλά ως μια ουσιαστική προϋπόθεση για να μπορέσουμε να επιτύχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα από το πρόγραμμα της νέας περιόδου.

        Κλείνουμε την τυπική υποχρέωση για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε μετά στην ουσιαστική υλοποίηση των έργων τα οποία απαιτούνται για τη διαχείριση ενός τόσο σημαντικού ζητήματος το οποίο απασχολεί την ελληνική κοινωνία και την ελληνική δημόσια διοίκηση εδώ και 10ετίες, το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Σας ευχαριστούμε πολύ.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • ΑΓΡΟΤΕΣ
Up
Close
Close
Κλείσιμο