Ειδήσεις Απόψεις

Η «λύση» του υπ. Οικ. για τα αγροτικά φωτοβολταϊκά

Η

Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Πτυχιούχος Οικον. Παν/μίου Πειραιά
Λογιστής - φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του TAXHEAVEN

 

Επανέρχομαι στο γνωστό θέμα σχετικά με το συντελεστή φορολογίας των αγροτικών φωτοβολταϊκών για το έτος 2014. Όπως ίσως θυμούνται όσοι έχουν ασχοληθεί με το θέμα, το πρόβλημα ανέκυψε μετά την ψήφιση του ν. 4316/2014 «Ίδρυση παρατηρητηρίου άνοιας, βελτίωση περιγεννητικής φροντίδας, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις» (σ.σ. το επίμαχο άρθρο είναι το 116 του εν λόγω νόμου σε συνδυασμό με το άρθρο 128), αναφορικά με την έναρξη ισχύος της διάταξης αυτής.

Για το ζήτημα αυτό είχαμε αρθρογραφήσει το προηγούμενο διάστημα (σ.σ. δείτε τα άρθρα με τίτλο Τα φωτοβολταϊκά των αγροτών και ο συντελεστής φορολόγησής τους και Αγροτικά φωτοβολταϊκά: Οι απειλές του Π.Σ.Α.Φ. προς τους λογιστές).

Κατά τη συζήτηση του τότε νομοσχεδίου "Ίδρυση παρατηρητηρίου άνοιας, βελτίωση περιγεννητικής φροντίδας, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις", κατατέθηκε τροπολογία από τους βουλευτές κ.κ. Βεσυρόπουλου, Κόνσολα, Μακρή και Κοψαχείλη και ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ανέφερε τα ακόλουθα κατά τη διάρκεια ψήφισης του νομοσχεδίου στη βουλή:

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ (Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Πρόεδρε, αναφέρομαι σε μία τροπολογία συναδέλφων Βουλευτών με γενικό αριθμό 2279 και ειδικό 248, με την οποία ζητούν την εναρμόνιση του ορισμού της αγροτικής δραστηριότητας και της φορολόγησής της με ενιαίο συντελεστή για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως 100 KW. Πιο απλά, για να γίνω κατανοητός, αναφέρεται στα αγροτικά φωτοβολταϊκά έως 100 KW. Είναι ένα αίτημα το οποίο έχει κατατεθεί κατά καιρούς απ’ όλους τους συναδέλφους όλων των πτερύγων, γι’ αυτό και παρακαλώ τον κ. Βορίδη, επειδή η τροπολογία έχει κατατεθεί στο δικό του νομοσχέδιο, να την κάνει αποδεκτή. Προσκαλώ και καλώ όλους τους συναδέλφους να ψηφίσουν ομόφωνα αυτή την τροπολογία, την οποία έχουν άλλωστε ζητήσει κατά καιρούς, όπως είπα, πολλοί συνάδελφοι όλων των πτερύγων. Ευχαριστώ.

ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ (Υπουργός Υγείας): Μετά τις τοποθετήσεις των αρμόδιων Υπουργών, γίνεται δεκτή η τροπολογία με γενικό αριθμό 2279 και ειδικό 248, η τροπολογία των συναδέλφων κ.κ. Βεσυρόπουλου, Κόνσολα, Μακρή και Κοψαχείλη

Σημείωση: Η τροπολογία αυτή ήταν η ακόλουθη:



Με συνοπτικές διαδικασίες λοιπόν πέρασε η συγκεκριμένη διάταξη. Συνηθισμένη βέβαια πρακτική όλων των πολιτικάντηδων είναι να περνούν φωτογραφικές διατάξεις σε όποιο νομοσχέδιο βρουν μπροστά τους, εξυπηρετώντας τους ψηφοφόρους τους και διαιωνίζοντας έτσι τις πελατειακές σχέσεις. Αξίζει να σημειώσουμε εδώ ότι, ο ανωτέρω νόμος ψηφίστηκε στη βουλή στα τέλη του 2014 (σ.σ. 23.12.2014), δηλαδή λίγο πριν προκηρυχθούν οι εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 (σ.σ. οι εκλογές ανακοινώθηκαν στις 29.12.2014 και η προκύρηξή τους δημοσιεύτηκε στο Φ.Ε.Κ. στις 31.12.2014). Ο νόμος 4316/2014 υπογράφεται και από τον τότε υπουργό Οικονομικών κ. Γ. Χαρδούβελη.

Μάλιστα, ο τότε Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Καρασμάνης, έσπευσε την παραμονή της πρωτοχρονιάς (σ.σ. 31.12.2014), να δώσει στη δημοσιότητα δελτίου τύπου μέσα από το οποίο έκανε γνωστό σε όλους -φουσκώνοντας ως διάνος και ουσιαστικά απευθυνόμενος στους ψηφοφόρους του επιζητώντας και πάλι την ψήφο τους-, ότι το εισόδημα από τα αγροτικά φωτοβολταϊκά θεωρείται αγροτικό εισόδημα (δείτε το σχετικό δελτίο τύπου). Ας δούμε μερικά σημεία από το εν λόγω δελτίο τύπου:


«[...] Η υιοθέτηση της εν λόγω τροπολογίας, που αποτελεί σήμερα νόμο του κράτους, αποδεικνύει την υπευθυνότητα με την οποία η πολιτεία πρέπει να περιβάλει κρίσιμα θέματα του αγροτικού τομέα, όπως αυτό του συνδυασμού της αγροτικής δραστηριότητας με τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, επισήμανε σε δηλώσεις του ο κ. Καρασμάνης.

Με την τροπολογία αυτή, πρόσθεσε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αφενός ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αγροτικών Φωτοβολταϊκών και όσων συμμετέχουν στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αγροτικά φωτοβολταϊκά πάρκα και αφετέρου παρέχεται η δυνατότητα στους αγρότες, που δραστηριοποιούνται στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, να διατηρήσουν την αγροτική τους ιδιότητα, χωρίς αυτό να συνεπάγεται περικοπή εισοδήματος λόγω φορολογίας, απένταξη από αγροτικά προγράμματα και απώλεια ενισχύσεων και επιδοτήσεων για τους ίδιους και την ελληνική οικονομία.[...]».


Να σημειώσω επίσης στο σημείο αυτό ότι, η συντριπτική πλειοψηφία των αγροτικών φωτοβολταϊκών έχει κατασκευαστεί μέσω δανειακών συμβάσεων των αγροτών με τραπεζικά ιδρύματα. Όπως είναι φανερό, οι τράπεζες επιθυμούν πάντα να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις τις οποίες δανείζουν, έτσι ώστε να λαμβάνουν έγκαιρα από τους δανειολήπτες τα χρήματα που τους οφείλονται. Με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή, σε συνδυασμό και με τις τιμές που λαμβάνουν για τα παραγόμενα kw, οι τραπεζίτες έτριβαν τα χέρια τους -μήπως άραγε έβαλαν και κανένα χεράκι;-, αφού αυτό ικανοποιούσε τη ρευστότητα των αγροτών/πελατών τους και κατ' επέκταση τα συμφέροντά τους. Την ίδια χαρά είχαν βέβαια και άλλοι παρατρεχάμενοι των αγροτών που ήθελαν διακαώς τη μειωμένη φορολόγηση για να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους και να έχουν ευχαριστημένα τα μέλη και τους φίλους τους.

Όλα τα παραπάνω είναι απλές συμπτώσεις, μην πάει το μυαλό σας στο κακό. Όπως έγραφε και ο εθνικός μας ποιητής «Όμορφος κόσμος, ηθικός, αγγελικά πλασμένος». Βέβαια, εμένα δεν με ενδιαφέρουν τα πολιτικά παιχνίδια, ούτε οι φωτογραφικές διατάξεις, ούτε άλλα τέτοια πολιτικά τερτίπια, γιατί αυτά τα παιχνίδια αφορούν παίχτες που γνωρίζουν καλά αυτό το άθλημα το οποίο αποκηρύσσω μετά βδελυγμίας.

Μετά λοιπόν από συζητήσεις επί συζητήσεων, ανταλλαγής απόψεων, δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών του υπ. Οικ. σε ημερίδες και σεμινάρια, οι συνάδελφοι λογιστές είχαν μοιραστεί σε δύο στρατόπεδα, σ΄αυτούς που ισχυρίζονταν ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο συντελεστής 13% από 24.12.2014 και μετά (και για το προηγούμενο διάστημα ο συντελεστής 26%) και σ΄αυτούς που επέμεναν ότι έπρεπε να εφαρμοστεί ο συντελεστής 13% για όλο το έτος 2014. Σε προσωπικό επίπεδο είχα εκφραστεί δημοσίως για το θέμα αυτό.

Το υπουργείο Οικονομικών, αντιλαμβανόμενο το ερμηνευτικό πρόβλημα που ανέκυψε, τελικά κοινοποίησε μία απόφαση η οποία μεταξύ άλλων έδινε «λύση» και στο θέμα του συντελεστή φορολόγησης των αγροτικών φωτοβολταϊκών. Αυτό και μόνο το γεγονός καταδεικνύει σε όλους τους νουνεχείς ανθρώπους ότι η διάταξη αυτή έχριζε διευκρινίσεων αναφορικά με την εφαρμογή του συντελεστή 13% ή 26% και ότι δεν ήμασταν τρελοί όλοι εμείς που είχαμε αμφιβολίες.

Ας δούμε λοιπόν τις νέες εξελίξεις μετά την κοινοποίηση της απόφασης ΠΟΛ. 1116/10.6.2015. Ειδικότερα, στην ενότητα Θ' αυτής αναφέρονται τα ακόλουθα:

Θ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΩΣ 100 KW. ΑΡΘΡΟ 116 ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ 4316/2014.

1. Με το άρθρο 116 του νόμου 4316/2014, στο τέλος της περίπτωσης στ' της παρ. 2 του ν. 3874/2010 (A' 151) [Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων] προστίθεται νέο εδάφιο που έχει ως εξής: «Ειδικά για το εισόδημα που προκύπτει από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW, ο ως άνω ορισμός της αγροτικής δραστηριότητας ισχύει και για λόγους φορολόγησης του ως άνω εισοδήματος».

Επιπρόσθετα, βάσει του άρθρου 128 του εν λόγω νόμου, η έναρξη ισχύος ορίζεται από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή την 24η Δεκεμβρίου του 2014.

2. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του αρ.21 του ν.4172/2013 το κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται με βάση το λογαριασμό αποτελεσμάτων χρήσης ο οποίος συντάσσεται σύμφωνα με το ελληνικό λογιστικό σχέδιο και τον Κ.Φ.Α.Σ.. Επομένως το κέρδος από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW των χρήσεων που λήγουν από 24.12.2014 και στο εξής φορολογείται με συντελεστή 13%.

Με «μαεστρική» κίνηση οι υπεύθυνοι του υπ. Οικ. ερμήνευσαν την ανωτέρω διάταξη με τέτοιο τρόπο, ώστε να ικανοποιήσουν τη βούληση των υπουργών της προηγούμενης κυβέρνησης. 

Συνεπώς, με βάση τα ανωτέρω, το κέρδος από τη διαχείριση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως 100 KW των χρήσεων που λήγουν από 24.12.2014 και στο εξής φορολογείται με συντελεστή 13%. Δηλαδή, το υπ. Οικ. μας αναφέρει ότι, για όσες χρήσεις1 λήγουν από την 24η Δεκεμβρίου 2014 και μετά (π.χ. 31.12.2014, 31.12.2015 και ούτω καθεξής), θα εφαρμοστεί ο συντελεστής 13%. Εάν κάποιος αγρότης τηρούσε διπλογραφικά βιβλία και είχε χρήση που έκλεινε 30/6/2014, τότε σ΄αυτόν θα εφαρμοστεί ο συντελεστής 26%;

Ένα μόνο θα σημειώσω για όλα τα ανωτέρω και δεν θα επανέλθω. Όταν νομοθετούν οι υπουργοί με ψηφοθηρικά κριτήρια και στη συνέχεια οι υπάλληλοι των υπουργείων καλούνται να ερμηνεύσουν τους νόμους προσπαθώντας να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα, τότε αυτό είναι ορατό στις ερμηνευτικές προσεγγίσεις που κοινοποιούνται. Γιατί, είναι οφθαλμοφανές ότι η περίπτωση αυτή είναι καραμπινάτη φωτογραφική διάταξη και όσο και να ήθελαν να τα μπαλώσουν, η αρχική βούληση των υπουργών είναι οφθαλμοφανής ακόμη και στον πιο αδαή.

Εν κατακλείδι, το ερμηνευτικό θέμα που ανέκυψε «λύθηκε» από το υπ. Οικ. και έχοντας την επίσημη θέση του μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το συντελεστή 13% στους αγρότες με φωτοβολταϊκά, των οποίων οι χρήσεις λήγουν από 24.12.2014 και μετά. Ως επαγγελματίας είμαι υποχρεωμένος να ακολουθώ το γράμμα του νόμου και την ερμηνευτική προσέγγιση του υπ. Οικ., αλλά ταυτόχρονα ως πολίτης έχω και το δικαίωμα της προσωπικής άποψης το οποίο είναι αναφαίρετο.

Τις προηγούμενες φορές είχα θέσει κάποια ερωτήματα-προβληματισμούς αναφορικά με το θέμα των αγροτικών φωτοβολταϊκών και τον χαμηλό συντελεστή 13%. Τα επαναλαμβάνω μήπως και κάποιος από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ή το υπ. Οικ. τα δει και φιλοτιμηθεί να απαντήσει με παρρησία. Ξέρω ότι τα ερωτήματα αυτά ενοχλούν ορισμένους -επειδή χαλάω τη σούπα τους-, όμως, δεν έχω μάθει να μασάω τα λόγια μου, ούτε μ΄αρέσει να χαϊδεύω αυτιά για να είμαι αρεστός:

- Ποια είναι η διαφορά ενός αγρότη που σε ένα χωράφι του έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό πάρκο κι ενός άλλου φορολογούμενου που έχει κάνει ακριβώς το ίδιο, με τις ίδιες προϋποθέσεις και δαπανώντας τα ίδια χρήματα;

- Γιατί ο ένας φορολογείται για την ίδια ακριβώς δραστηριότητα με 13% και ο άλλος με 26%;

- Γιατί πέρασε αυτή η διάταξη στη βουλή λίγο πριν τις εκλογές με συνοπτικές διαδικασίες παρά τις αντιδράσεις άλλων βουλευτών;

- Μήπως είχε καθαρά πολιτική σκοπιμότητα;

- Πού βοήθησε στην ανάπτυξη της γεωργίας ή της αγροτικής παραγωγής γενικότερα, το γεγονός ότι οι αγρότες σε κάποια χωράφια τους εγκατέστησαν φωτοβολταϊκά πανέλα;

- Ποιοί είναι οι πραγματικά κερδισμένοι, αλλά και οι χαμένοι εδώ και τόσα χρόνια από την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πανέλων σε αγροτεμάχια αγροτών;

 

Καλημέρα και καλή δύναμη.

 

 

__________________________________________

[1] Η έννοια της χρήσης πάντως δεν υπάρχει στον ν. 4172/2013, αφού ο όρος «φορολογικό έτος» αντικατέστησε τις έννοιες «διαχειριστική περίοδος» και οικονομικό έτος που χρησιμοποιούσε ο παλιός Κ.Φ.Ε. Στον Κ.Φ.Α.Σ. γίνεται αναφορά σε διαχειριστική περίοδο, χωρίς όμως να υπάρχουν διατάξεις γι΄ αυτή, αφού όπως αναφέραμε αυτές υπήρξαν στον παλαιό Κ.Φ.Ε.


Ετικέτες για αναζήτηση αγρότες φωτοβολταϊκά


Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
  • Φορολογία κατοίκων εξωτερικού
Up
Close
Close
Κλείσιμο