Αποτελέσματα live αναζήτησης

Το σχόλιο της Δευτέρας

Το σχόλιο της Δευτέρας
© Taxheaven - H εικόνα προστατεύεται από τον νόμο περι πνευματικής ιδιοκτησίας - Δείτε περισσότερα στους όρους χρήσης
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 32 λεπτά

Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής - Φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven



Καλημέρα Χριστός Ανέστη και Χρόνια πολλά  σε όλους.

Αφήνοντας πίσω τις ημέρες του Πάσχα -το οποίο αποτελεί για τους περισσότερους από εμάς ένα μικρό διάλειμμα ξεγνοιασιάς- επιστρέφουμε στην δύσκολη καθημερινότητα, ενώ ταυτόχρονα πλησιάζουμε σιγά σιγά και στην δυσκολότερη περίοδο της χρονιάς. Την περίοδο της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

 


← ●●●● § ●●●● →

 

Έντυπα δηλώσεων «sos»

Μεγάλη Τετάρτη κυκλοφόρησαν τα έντυπα για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων Φυσικών προσώπων. [Δείτε εδώ τα νέα έντυπα Ε1, Ε2 και Ε3 για το 2015'.] 

Για το νέο έντυπο Ε3 και τις αλλαγές του σε σχέση με το Ε3 του 2013, μπορείτε να δείτε το σχετικό άρθρο που έχει αναρτηθεί στον κόμβο [Έντυπο Ε3 2014 - Αναλυτικά όλες οι διαφορές και οι νέοι κωδικοί]

Όπως είναι φυσικό μετά την δημοσίευση του σχετικού δελτίου τύπου, στήθηκε ο χώρος των "γνωστών" δημοσιευμάτων. 

Άρθρα με τίτλους όπως : «Η μεγάλη παγίδα στις φετινές φορολογικές δηλώσεις»,  «Φορολογικές δηλώσεις 2015: Όλοι οι κωδικοί «παγίδες» στα έντυπα », «Πολύ κωδικοί παγίδες στα έντυπα»,  γέμισαν απ' όλα σχεδόν τα ειδησεογραφικά site

Δεν χρειάζεται να πως ότι βρίθουν ανακριβειών ορισμένα από αυτά, άλλωστε έχουμε συνηθίσει πλέον τους δημοσιογράφους σε ρόλο φοροτεχνικών.

Υπήρξαν μάλιστα και μερικά άρθρα τα οποία "ερμήνευσαν" το Δελτίο τύπου της Γ.Γ.Δ.Ε. ως την έναρξη της διαδικασίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. «Αρχίζει η ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων».

Φυσικά όπως είναι γνωστό η διαδικασία υποβολής των δηλώσεων δεν ξεκίνησε ακόμα, κάτι που αναμένεται να γίνει στο τέλος Απριλίου ή Αρχές Μαΐου, όταν θα είναι έτοιμη η σχετική εφαρμογή της Γ.Γ.Δ.Ε.

Τολμώ επίσης να προβλέψω, ότι δεν θα ισχύσει η καταληκτική προθεσμία υποβολής των δηλώσεων (30η Ιουνίου 2015) που αναφέρεται στο δελτίο τύπου, ειδικά για τα φυσικά πρόσωπα.





Να υπενθυμίσω ότι όλα τα έντυπα (και σύντομα και οι οδηγίες τους), οι σχετικές αποφάσεις και οποιαδήποτε άλλη αναγκαία πληροφορία υπάρχει ή θα υπάρξει μέχρι την υποβολή των δηλώσεων, βρίσκονται αναρτημένα στην ειδική ενότητα του κόμβου.




← ●●●● § ●●●● →

 

Παρακράτηση φόρου στις αμοιβές αλλοδαπών αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος που υπηρετούν σε εμπορικά πλοία.
 

Οδηγίες σχετικά με την παρακράτηση φόρου στις αμοιβές Αλλοδαπών αξιωματικών και κατωτέρου πληρώματος που υπηρετούν σε εμπορικά πλοία αναφέρονται στην απόφαση ΠΟΛ.1084/2015 που δημοσιεύθηκε την Μεγάλη Πέμπτη.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, αλλοδαπά πληρώματα εμπορικών πλοίων που δεν έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, υποχρεούνται να δηλώσουν στη Φορολογική Διοίκηση τις αποδοχές αυτές που προκύπτουν στην Ελλάδα ως πληρώματα εμπορικών πλοίων των περιπτώσεων (i και iii της απόφασης). Συνεπώς, βάσει των όσων αναφέρονται στην παρ.7 της σχετικής απόφασης, τα πρόσωπα αυτά υποχρεούνται να αποκτήσουν Α.Φ.Μ. στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1283/30.12.2013 Απόφαση της  Γ.Γ.Δ.Ε. .

Περιπτώσεις i και iii

i) Σε πλοία με ελληνική σημαία που εκτελούν διεθνείς μεταφορές η ως άνω παρακράτηση διενεργείται τόσο σε φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας όσο και σε φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού. Η παρακράτηση αυτή διενεργείται από την ημεδαπή πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία, ενώ σε περίπτωση αλλοδαπής πλοιοκτήτριας, η παρακράτηση διενεργείται από τη διαχειρίστρια εταιρεία στην Ελλάδα.

iii) Σε πλοία που εκτελούν εσωτερικούς πλόες είτε με ελληνική είτε με ξένη σημαία, η ως άνω παρακράτηση διενεργείται τόσο σε φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας όσο και σε φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού. Η παρακράτηση διενεργείται από τις ημεδαπές ή αλλοδαπές πλοιοκτήτριες ή διαχειρίστριες εταιρείες.

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2014 στις βεβαιώσεις αποδοχών των ανωτέρω προσώπων αντί Α.Φ.Μ. μπορεί να αναγράφεται ο αριθμός διαβατηρίου, και αυτές να υποβληθούν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ..   [Δείτε αναλυτικά την απόφαση ΠΟΛ.1084/8.4.2015]

 .

← ●●●● § ●●●● →

 

Άλλη μία μαργαρίτα μαδήθηκε και αυτή την εβδομάδα σχετικά με την αύξηση η μη του Φ.Π.Α. στα νησιά . Θα αυξηθεί - δεν θα αυξηθεί - θα αυξηθεί - δεν θα αυξηθεί. Ο Πάνος Καμένος φάνηκε κατηγορηματικός πάντως [Δεν πρόκειται με τίποτα να αυξηθεί ο ΦΠΑ στα νησιά]

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Οδηγίες συμπλήρωσης της νέας περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α.. «sos»

Με μια ακόμα απόφαση της Γ.Γ.Δ.Ε. (ΠΟΛ. 1082/6.4.2015) δόθηκαν στη δημοσιότητα οι οδηγίες συμπλήρωσης του νέου εντύπου περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α.. 

Να θυμίσω στο σημείο αυτό ότι, το νέο έντυπο Φ.Π.Α. ισχύει για πράξεις που πραγματοποιούνται από 1.4.2015 και μετά, δηλαδή αφορά τις περιοδικές δηλώσεις του μηνός Απριλίου 2015 (για τα διπλογραφικά βιβλία) και μετά, που θα υποβληθούν μέχρι τέλους Μαΐου 2015 και τις περιοδικές δηλώσεις του Β΄ τριμήνου 2015 (για τα απλογραφικά βιβλία) και μετά, που θα υποβληθούν μέχρι τέλους Ιουλίου 2015. 

Το νέο έντυπο χρησιμοποιείται τόσο για την υποβολή των τακτικών όσο και των έκτακτων δηλώσεων ΦΠΑ. Σε περίπτωση που υπάρχει υποχρέωση υποβολής για την ίδια φορολογική περίοδο τόσο τακτικής όσο και έκτακτης δήλωσης υποβάλλονται δύο ξεχωριστές δηλώσεις.
 

Η δήλωση της παραγράφου 1 ισχύει για πράξεις που πραγματοποιούνται από 1.4.2015 και εφεξής

Δείτε εδώ το νέο έντυπο της δήλωσης

Δείτε εδώ τις οδηγίες

Προσοχή! Υπενθυμίζω:

α) Η περιοδική δήλωση ΦΠΑ κάθε τρίμηνο ή μήνα υποβάλλεται και από τους Αγρότες (ανάλογα με το λογιστικό σύστημα που τηρούν), μετά και την "έμμεση" κατάργηση της ετήσιας δήλωσης ΦΠΑ με τον νόμο 4321/2015.

β) Μέχρι τις 30.4.0215 πρέπει να υποβληθεί η περιοδική δήλωση ΦΠΑ από αγρότες που τηρούν διπλογραφικό σύστημα για την περίοδο του Ιανουαρίου 2015 με βάση την κατωτέρω διάταξη :

Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 22 του νόμου 4321/2015 Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας. (ΦΕΚ Α' 32/21-03-2015) «Οι δηλώσεις των αγροτών φυσικών προσώπων που υπέχουν υποχρέωση υποβολής ετήσιας δήλωσης Φ.Π.Α. και από 1.1.2015 υπέχουν υποχρέωση υποβολής δηλώσεων ανά φορολογική περίοδο, εφόσον μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος παρήλθε η προθεσμία υποβολής δηλώσεων Φ.Π.Α. για φορολογικές περιόδους του 2015, μπορούν να υποβληθούν έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τη δημοσίευση του παρόντος χωρίς την επιβολή προστίμων. Τυχόν οφειλόμενα ποσά από τις δηλώσεις της παραγράφου αυτής καταβάλλονται έως την ίδια ως άνω προθεσμία χωρίς την επιβολή τόκων και προστίμων, με απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. κατόπιν αιτήσεως του φορολογούμενου.»

Σχετικά με τους αγρότες δείτε και το άρθρο του Γιώργου Παπαδημητρίου [Όπου λαλούν πολλοί κοκκόροι]

← ●●●● § ●●●● →


Νέες διευκρινίσεις έδωσε η Γ.Γ.Δ.Ε. σχετικά με την έκπτωση ή μη δαπάνης που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των 500 ευρώ.

Αναλυτικά:

Ανακαλείται η παράγραφος 9 της ΠΟΛ.1216/1.10.2014 εγκυκλίου της Γ.Γ.Δ.Ε. σχετικά με τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ταχυμεταφοράς, όταν παραλαμβάνουν αντικαταβολές με μετρητά.

Επίσης ορίζεται, ότι ως τραπεζικό μέσο πληρωμής προκειμένου για την εφαρμογή των διατάξεων της περίπτωσης β' του άρθρου 23 του ν. 4172/2013 νοείται και η καταβολή σε λογαριασμό πληρωμών του προμηθευτή, που τηρείται σε ιδρύματα πληρωμών κατά την έννοια του ν.3862/2010, (άρθρο 1 παρ. 2) σε ιδρύματα έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος (πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών του ν.3862/2010) είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών πληρωμών (έμβασμα).

Δείτε την σχετική απόφαση στο φορολογικό αρχείο του κόμβου

Δείτε επίσης και την κωδικοποιημένη εγκύκλιο ΠΟΛ.1216/1.10.2014

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Παροχές σε είδος «sos»

Σύμφωνα με νέα εγκύκλιο της Γ.Γ.Δ.Ε., δεν θα φορολογούνται οι παροχές σε είδος της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε., οι οποίες χορηγούνται βάση επιχειρησιακής σύμβασης εργασίας.

Να θυμίσω επίσης ότι η παράγραφος 1 του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε., αναφέρεται στις παροχές σε είδος που χορηγούνται σε εργαζομένους ή συγγενικά πρόσωπα αυτών, και υπερβαίνουν το ποσό των 300 ευρώ.

Εφόσον λοιπόν κάποια επιχείρηση δίνει οποιαδήποτε παροχή σε είδος στους εργαζομένους της (εκτός της παροχής οχήματος, το δάνειο προς τον εργαζόμενο, το δικαίωμα  προαίρεσης απόκτησης μετοχών, και την παροχή κατοικίας) η οποία περιγράφεται σε επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας, δεν θα αποτελεί εισόδημα για τους δικαιούχους.

Προσοχή μόνο σε ένα κρίσιμο σημείο. Η απόφαση αιτιολογεί εν μέρει  την απαλλαγή αυτή στο ότι οι κανονιστικοί όροι της Επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης ισχύουν υποχρεωτικά για όλους τους εργαζομένους μιας επιχείρησης .

Θέλω να θυμίσω επίσης ότι το άρθρο 37 του Ν.4024/2011 αναφέρει : «όσο διαρκεί η εφαρμογή του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας και πάντως δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους εργασίας δυσμενέστερους για τους εργαζόμενους από τους όρους εργασίας εθνικών συλλογικών συμβάσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3 του νόμου αυτού».

Συνεπώς στην περίπτωση  που επέλθει αλλαγή στο ανωτέρω νομοθετικό πλαίσιο (όπως φημολογείται ότι θα γίνει ειδικά στις περιπτώσεις συρροής συλλογικών συμβάσεων) τότε η απόφαση αυτή θα πρέπει να επανεξετασθεί.

Σε κάθε περίπτωση η απόφαση είναι ευνοϊκή για αρκετούς απασχολούμενους, όμως δημιουργεί ανισότητες μεταξύ των εργαζομένων μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, αφού συνήθως μόνο οι τελευταίες και μάλιστα ελάχιστες από αυτές, δεσμεύονται από επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας. [Η απόφαση της ΓΓΔΕ ΠΟΛ.1083/8.4.2015]
 

Υπενθυμίζω τέλος ότι στον κόμβο έχει δημιουργηθεί ειδική θεματική ενότητα για τις παροχές σε είδος που μπορεί να ανατρέχουν οι συνδρομητές του κόμβου είτε μέσα από την κάθε σχετική απόφαση(εικόνα 2), είτε από την ειδική Θεματική αναζήτηση (εικόνα 1).

Εικόνα 1



Εικόνα 2



← ●●●● § ●●●● →

 

Ανθρωπιστική κρίση

Μεγάλη πέμπτη δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. η κοινή υπουργική απόφαση που περιέχει όλες τις λεπτομέρειες για την υπαγωγή  των δικαιούχων στις παροχές του νόμου για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Και επειδή ως γνωστόν ο λογιστής χρησιμοποιείται "δια πάσαν νόσον και πάσαν υπηρεσία" υπενθυμίζω ότι ο νόμος προβλέπει 3 παροχές:

-Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος
-Επίδομα ενοικίου
-Επιδότηση σίτισης

Οι αιτήσεις για την υπαγωγή σε κάποια από τις τρεις παροχές θα ξεκινήσουν από τις 20.4.2015 και θα διαρκέσουν 1 μήνα.

Οι προϋποθέσεις, οι δικαιούχοι, τα εισοδηματικά κριτήρια για την ένταξη, και  λοιπές λεπτομέρειες, αναλύονται στην σχετική απόφαση που μπορείτε να δείτε εδώ.

← ●●●● § ●●●● →

 

Ανάλωση κεφαλαίου. «sos»

Δεν προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την κάλυψη δαπανών με ανάλωση κεφαλαίου, ακόμα και στις περιπτώσεις που η Δ.Ο.Υ. δεν διαθέτει αρχεία ώστε να διασταυρώνονται τα εισοδήματα που επικαλείται ο φορολογούμενος.

Τα εκκαθαριστικά σημειώματα για φορολογικά έτη για τα οποία έχει συμπληρωθεί ο χρόνος παραγραφής αποτελούν πλήρη απόδειξη για τα αναγραφόμενα σε αυτά ποσά χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση λοιπών δικαιολογητικών. Τα δεδομένα φορολογικών δηλώσεων που δεν αναγράφονται στο εκκαθαριστικό λαμβάνονται υπ' όψη μόνο μετά από διασταύρωση.

[Δείτε και μελετήστε το σχετικό άρθρο εδώ. Είμαι σίγουρος ότι σε κάποιους θα είναι αρκετά χρήσιμο.]


 

← ●●●● § ●●●● →

 

Ρύθμιση Οφειλών σε 100 δόσεις

Αρκετά ήταν τα νέα, σχετικά με την  ρύθμιση των έως 100 δόσεων του νόμου 4321/2015, την περασμένη εβδομάδα.

-Κατ' αρχάς δόθηκε στην δημοσιότητα αναλυτικός οδηγός για το πώς θα ρυθμισθούν οι οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία. [Δείτε τον εδώ]

-Εκδόθηκε επίσης η εγκύκλιος του Ο.Γ.Α. που αφορά την ανωτέρω  ρύθμιση [Δείτε εδώ την απόφαση] ενώ ταυτόχρονα ο Ο.Γ.Α. ενημέρωσε με Δ.Τ. ότι οι αιτήσεις για την υπαγωγή στην ρύθμιση θα γίνονται ηλεκτρονικά. [Δείτε εδώ το ΔΤ]

-Τέλος αναρτήθηκε στο κόμβο η ημερίδα της Γ.Γ.Δ.Ε. που έγινε σε συνεργασία με την Ε.Φ.Ε.Ε.Α., και η οποία περιέχει σημαντικές διευκρινίσεις σχετικά με την νέα ρύθμιση. [Δείτε την ημερίδα εδώ]

Να θυμίσω ότι όλα τα σχετικά θέματα με την νέα ρύθμιση των 100 δόσεων μπορεί να τα βρίσκεται πάντα εδώ :





 

← ●●●● § ●●●● →

 

Ενδοομιλικές συναλλαγές

Μια ακόμα εγκύκλιος από το ΚΕΜΕΠ δόθηκε στην δημοσιότητα  την Μεγάλη Εβδομάδα, σχετικά με τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

Με την εγκύκλιο αυτή ξεκαθαρίζεται (για όσους είχαν αμφιβολίες) ότι στις διατάξεις περί υποχρέωσης τεκμηρίωσης ενδοοομιλικών συναλλαγών και κατά συνέπεια και στην υποβολή συνοπτικού πίνακα, εμπίπτουν και οι ατομικές επιχειρήσεις, εφόσον βέβαια πληρούνται τα απαραίτητα κριτήρια.

Αναλυτικά το παράδειγμα της απόφασης :

....
5. Βάσει του περιεχομένου του υπ' αριθμ. πρωτ. Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. 7183/10.3.2015 εγγράφου της ομορρύθμου εταιρείας «.......», προκύπτει ότι υφίσταται κοινοπραξία τεχνικού δημοσίου έργου με κύκλο εργασιών της τάξεως των €1.500.000,00, στην οποία συμμετέχουν οι κατωτέρω:

(α) με ποσοστό 33,33% ο πολιτικός μηχανικός-κατασκευαστής δημοσίων έργων «Α», ατομική επιχείρηση,
(β) με ποσοστό 33,33% ο πολιτικός μηχανικός «Β», ατομική επιχείρηση και
(γ) με ποσοστό 33,34% η ετερόρρυθμη κατασκευαστική εταιρεία «Γ και Σία Ε.Ε.».

Η προαναφερθείσα κοινοπραξία έχει αναλάβει την εκτέλεση δημοσίου έργου, του οποίου μέρος των εργασιών εκτελούνται από τα κοινοπρακτικά μέλη-μέρη. Για τις εν λόγω εργασίες τα μέλη εκδίδουν τα παρακάτω φορολογικά στοιχεία προς την κοινοπραξία:
- η ατομική επιχείρηση «Α» εκδίδει τιμολόγια προς την κοινοπραξία αξίας €350.000,00
- η ατομική επιχείρηση «Β» εκδίδει τιμολόγια προς την κοινοπραξία αξίας €75.000,00
- η ετερόρρυθμη εταιρεία «Γ και Σία Ε.Ε.» εκδίδει τιμολόγια προς την κοινοπραξία αξίας €195.000,00
 

Συνεκτιμώντας τα ανωτέρω, η θέση της υπηρεσίας μας είναι ότι οι επιχειρήσεις «Α», «Β», «Γ και Σία Ε.Ε.», καθώς και η κοινοπραξία νοούνται ως συνδεδεμένες, απόρροια των διατάξεων των υποπεριπτώσεων αα' και ββ' της περιπτώσεως ζ' του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.).

Περαιτέρω, επειδή οι κοινοπραξίες και οι προσωπικές επιχειρήσεις (ατομικές επιχειρήσεις, Ο.Ε., Ε.Ε.) νοούνται ως νομικές οντότητες, σύμφωνα με τις διατάξεις της περιπτώσεως δ' του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.), υπόκεινται στις υποχρεώσεις του άρθρου 21 του Ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) περί τηρήσεως Φακέλου Τεκμηρίωσης.

Εν προκειμένω, βάσει των δεδομένων που μας κοινοποιήσατε, προκύπτουν τα εξής:

- η κοινοπραξία και η ατομική επιχείρηση «Α» υποχρεούνται σε κατάρτιση Φακέλου Τεκμηρίωσης και σε υποβολή Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών, αφού οι συναλλαγές που πραγματοποιούν με συνδεδεμένες επιχειρήσεις υπερβαίνουν τα απαλλακτικά όρια που τίθενται από τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Ν. 4174/2013.

- η ετερόρρυθμη εταιρεία «Γ και Σία Ε.Ε.», εφόσον ο κύκλος εργασιών της δεν υπερβαίνει τα €5.000.000,00 ανά φορολογικό έτος, υποχρεούται σε κατάρτιση Φακέλου Τεκμηρίωσης και σε υποβολή Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών, αφού οι συναλλαγές της με την κοινοπραξία υπερβαίνουν το προβλεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 21 (περ. α' της παρ. 2) του Ν. 4174/2013 απαλλακτικό όριο των €100.000,00. Σε αντίθετη περίπτωση (κύκλος εργασιών άνω των €5.000.000,00), το απαλλακτικό όριο διαμορφώνεται σε €200.000,00 (περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 21 του Κ.Φ.Δ.) και επειδή οι συναλλαγές της με την κοινοπραξία υπολείπονται του ποσού αυτού (€195.000,00), απαλλάσσεται της υποχρεώσεως κατάρτισης Φακέλου Τεκμηρίωσης και υποβολής Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών.

- η ατομική επιχείρηση «Β», εφόσον δεν πραγματοποιεί άλλες, πέραν των ως άνω αναγραφομένων, συναλλαγές ή μεταφορά λειτουργιών με συνδεδεμένες επιχειρήσεις, απαλλάσσεται της υποχρεώσεως κατάρτισης Φακέλου Τεκμηρίωσης και υποβολής Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών (καθώς, εμπίπτει στην περίπτωση α' της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Ν. 4174/2013).

Περισσότερα για τις ενδοομιλικές συναλλαγές δείτε στο τέλος του Σχολίου, και συγκεκριμένα στην ενότητα «Χρηστικά»

 

← ●●●● § ●●●● →


Μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ στις εργασίες ανακαίνισης και επισκευής κατοικιών.

Με το έγγραφο της διεύθυνσης ΦΠΑ διευκρινίζεται ότι οι εργασίες ανακαίνισης αποθήκης, προκειμένου να διαμορφωθεί σε ακίνητο που θα χρησιμοποιηθεί από αστική μη κερδοσκοπική επιχείρηση, ως χώρος φιλοξενίας για τα παιδιά και τις οικογένειες τους, δεν πληρεί τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά των εργασιών ανακαίνισης ιδιωτικής κατοικίας για την εφαρμογή του μειωμένου ΦΠΑ (13%). [Δείτε το έγγραφο εδώ -Δ14Β 1038373 ΕΞ 2015/20.3.2015].

Λογική η απάντηση της Διεύθυνσης ΦΠΑ, καθώς ο μειωμένος συντελεστής εφαρμόζεται στις εργασίες αντικατάστασης, επισκευής, ή συντήρησης υδραυλικών, ηλεκτρολογικών, ξυλουργικών, υαλικών, πλακιδίων, καυστήρων, ανελκυστήρων, και λοιπών εγκαταστάσεων, βαφής τοίχων και κουφωμάτων και γενικά κάθε εργασία που πραγματοποιείται σε ακίνητο με την προϋπόθεση ότι οι εργασίες αυτές πραγματοποιούνται σε παλαιό ακίνητο, το οποίο, κατά το χρόνο πραγματοποίησης των εργασιών αυτών, χρησιμοποιείται ως ιδιωτική κατοικία, ή προορίζεται να χρησιμοποιηθεί ως ιδιωτική κατοικία μετά την ανακαίνιση. [Δείτε και ΠΟΛ 1082/25.5.2007]

Σημαντική είναι επίσης η αναφορά που γίνεται στον ορισμό της ανακαίνισης ή επισκευής, για τους σκοπούς της εφαρμογής μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α..

«Ως ανακαίνιση και επισκευή θεωρούνται οποιεσδήποτε εργασίες που εκτελούνται με σκοπό τη βελτίωση ή την αποκατάσταση βλαβών του ακινήτου, ή τη διατήρηση του στην αρχική του κατάσταση για όσο δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Στο μειωμένο συντελεστή υπάγεται η παροχή υπηρεσίας για την ανακαίνιση ή την επισκευή ακινήτων που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί.»

 

← ●●●● § ●●●● →

Επιστροφή φόρου από αχρεωστήτως καταβολή φόρου μερισμάτων «sos»

Διευκρινίσεις επί του θέματος δόθηκαν με την ΠΟΛ.1078/6.4.2015:

Όπως έχει διευκρινισθεί από τη Διοίκηση με τις ΠΟΛ.1129/6.6.2011 και ΠΟΛ.1039/26.1.2015 εγκύκλιους, προκειμένου για την επιστροφή φόρου ως αχρεωστήτως καταβληθέντος, ο οποίος παρακρατήθηκε σε εισόδημα από μερίσματα, θα πρέπει η ενδιαφερομένη εταιρεία (ημεδαπή ή αλλοδαπή) σε βάρος της οποίας έγινε η παρακράτηση φόρου να ζητήσει την επιστροφή του παρακρατηθέντος φόρου.

Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να υποβάλει αίτηση στη Δ.Ο.Υ. στην οποία αποδόθηκε ο παρακρατηθείς φόρος, πλην όμως, το ατομικό φύλλο έκπτωσης πρέπει να εκδοθεί στο όνομα της ημεδαπής εταιρείας, δεδομένου ότι αυτή είχε αποδώσει τον παρακρατηθέντα φόρο στο Δημόσιο και επομένως σε βάρος της είχε γίνει η σχετική βεβαίωση (για ολόκληρο το καταβαλλόμενο ποσό).

Επιπλέον, η ημεδαπή εταιρία (υπόχρεος σε παρακράτηση) πρέπει να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση, με την οποία να δηλώνει ότι το ποσό του παρακρατηθέντος φόρου θα πρέπει να καταβληθεί (εκχώρηση κατά κάποιο τρόπο) στην αλλοδαπή εταιρεία από την αρμόδια Δ.Ο.Υ.

Σημειώνεται, ότι στην αίτηση της αλλοδαπής δικαιούχου εταιρίας θα πρέπει να αναφέρεται και ο λογαριασμός στον οποίο θα μεταφερθεί το σχετικό ποσό, που τηρείται σε τράπεζα του εσωτερικού ή του εξωτερικού. 

Δεδομένου ότι ο υπόχρεος σε παρακράτηση φόρου έχει δική του αυτοτελή υποχρέωση να προβεί στην παρακράτηση αυτή και να αποδώσει το αντίστοιχο ποσό στο Δημόσιο, υποβάλλοντας σχετική δήλωση, για τις περιπτώσεις αχρεώστητης καταβολής φόρου διευκρινίζεται ότι και ο υπόχρεος σε παρακράτηση μπορεί να ανακαλέσει τη δήλωσή του και να ζητήσει από το Δημόσιο το φόρο που καταβλήθηκε αχρεωστήτως (σχετ. η ΣτΕ 3263/1989), υπό την προϋπόθεση να έχει επιβαρυνθεί ο ίδιος με το φόρο, ώστε να μην πλουτίσει αδικαιολόγητα από την επιστροφή του.

 

← ●●●● § ●●●● →


Εργατικά Ασφαλιστικά.

Από 1ης Οκτωβρίου η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ.

Ξεχάστε ότι ξέρατε για τις συλλογικές συμβάσεις την μετενέργεια, την διαιτησία κλπ. Αλλάζουν πάλι αρκετές από τις  διατάξεις που γνωρίζαμε έως σήμερα.

Με δελτίο τύπου του υπ. Εργασίας ανακοινώθηκαν τα βασικότερα μέτρα που θα περιέχονται στα επόμενα νομοσχέδια του εν λόγω υπουργείου.

Παραθέτω τα σημαντικότερα από αυτά:

-Επαναφέρεται σταδιακά και σε δύο φάσεις ο γενικός κατώτατος μισθός στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2012, οπότε και καταργήθηκε με νομοθετική παρέμβαση η τότε ισχύουσα ΕΓΣΣΕ με τη μείωση κατά 22% (και 32% για τους νέους μέχρι 25 ετών). Στο πρώτο στάδιο (1/10/15)αίρονται οι μισθολογικές διακρίσεις με βάση την ηλικία των εργαζομένων και αυξάνονται οι κατώτατες αμοιβές κατά 10,91%(650 ευρώ μεικτά ο μηνιαίος μισθός για τους υπαλλήλους και 29,05 ευρώ μεικτά το ημερομίσθιο για τους εργατοτεχνίτες).

-Στο δεύτερο στάδιο(1/7/16) ο γενικός κατώτατος μισθός ορίζεται στα 751 ευρώ μεικτές αποδοχές για τους υπαλλήλους και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 33,57 ευρώ για τους εργατοτεχνίτες.

-Η άπαξ νομοθετική παρέμβαση για τον καθορισμό των ελάχιστων μισθολογικών ορίων θα δώσει στη συνέχεια τη σκυτάλη στη συλλογική διαπραγμάτευση για τον περαιτέρω καθορισμό τους.

-Το μέσον διαμόρφωσης του γενικού κατώτατου μισθού θα είναι στο εξής η εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία και θα έχει καθολική εφαρμογή για το σύνολο των όρων της.

-Καταργείται η αναστολή των αυξήσεων των επιδομάτων πολυετίας και των ωριμάνσεων.

-Εισάγεται η υποχρέωση των διαπραγματευόμενων μερών για κωδικοποίηση των όρων προηγούμενων όρων συλλογικών συμβάσεων και διαιτητικών αποφάσεων στο περιεχόμενο των νέων συλλογικών ρυθμίσεων, προκειμένου αυτές να διατηρηθούν σε ισχύ.

-Εισάγεται νέο είδος συλλογικής διαπραγμάτευσης σε επίπεδο ομίλων επιχειρήσεων.

-.Επαναφέρεται η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης για τους εργαζόμενους σε περίπτωση συρροής των συλλογικών συμβάσεων.

- Αίρεται η αναστολή της δυνατότητας επέκτασης των κλαδικών και ομοιεπαγγελματικών συμβάσεων όταν υπογράφονται από εργοδοτικές οργανώσεις που τα μέλη τους απασχολούν την πλειοψηφία των εργαζόμενων στον κλάδο.

- Επαναφέρεται η πλήρης μετενέργεια των κανονιστικών όρων των συλλογικών συμβάσεων 6 μήνες μετά από τη λήξη τους, με δυνατότητα παράτασής της σε περίπτωση προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

Τα υπόλοιπα μπορείτε να τα δείτε εδώ
 

← ●●●● § ●●●● →

 

Με απόφαση του υπ. Εργασίας κοινοποιούνται σημαντικές μεταβολές σε θέματα ασφαλιστικής κάλυψης, που προβλέπει ο νόμος 4320/2015: «sos»

Παρ. 1 [Στους ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, παρέχεται η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης των ιδίων καθώς και των μελών οικογενείας τους, για την περίοδο από 1.3.2015 έως 29.2.2016 για παροχές ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον πενήντα (50) ημέρες ασφάλισης είτε το προηγούμενο ημερολογιακό έτος είτε κατά το τελευταίο δεκαπεντάμηνο, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ημέρες που πραγματοποιήθηκαν κατά το τελευταίο ημερολογιακό τρίμηνο του δεκαπενταμήνου.]

Παρ. 4 [Η ασφαλιστική κάλυψη για παροχές ασθένειας σε είδος των ανέργων ηλικίας άνω των 29 έως και 55 ετών, που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 2768/1999 (Α' 273), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, παρατείνεται μέχρι την 29η Φεβρουαρίου 2016.]

Παρ. 3 [Η ασφαλιστική κάλυψη των ασφαλισμένων του Ο.Α.Ε.Ε., ηλικίας άνω των 30 και έως 65 ετών που διέκοψαν την άσκηση του επαγγέλματός τους, έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου δεύτερου του ν.3845/2010 (Α', 65) και παραμένουν άνεργοι και ανασφάλιστοι, παρατείνεται για ένα έτος και μέχρι 29.2.2016, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν οφειλές προς τον Ο.Α.Ε.Ε. ή έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους και τηρείται η ρύθμιση.]

Παρ. 2 και 7 [Στους ασφαλισμένους: α) του Ο.Α.Ε.Ε. που διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή προέβησαν σε δήλωση αδράνειας εργασιών στη Δ.Ο.Υ. σύμφωνα με την ΠΟΛ.1102/14.7.2005 και δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου δευτέρου του ν.3845/2010 (Α' 65) ή συνεχίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλο φορέα και

β) στους ασφαλισμένους του Ε.Τ.Α.Α./ Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, που έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον οικείο ασφαλιστικό τους φορέα, καθώς και στα προστατευόμενα μέλη αυτών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παρατείνεται το δικαίωμα παροχών ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έως 29-2-2016 εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013, χωρίς να εξετάζεται η ασφαλιστική κατάσταση των ετών 2014 και 2015, και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος για τα έτη 2011, 2012, 2013 δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.

γ) Στους ασφαλισμένους του Τομέα Ασφάλισης Νομικών και του Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών του Ε.Τ.Α.Α., οι οποίοι έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον οικείο ασφαλιστικό τους φορέα, δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους παροχές ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από 1.3.2015 έως 28.2.2016 εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013, χωρίς να εξετάζεται η ασφαλιστική κατάσταση των ετών 2014 και 2015, και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος για τα έτη 2011, 2012, 2013 δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.
[Δείτε και τις λοιπές περιπτώσεις στην σχετική απόφαση Φ.80000/159/3.4.2015 Γνωστοποίηση διατάξεων του άρθρου 30 του ν.4320/2015 (Α', 29)]

← ●●●● § ●●●● →

 

Αριθ. πρωτ.: Φ.80000/οικ. 12831/182/3.4.2015 Γνωστοποίηση διατάξεων του άρθρου 31 παρ. 1 του ν. 4320/2015  [Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων των σχολικών φυλάκων για την αναγνώριση ως συντάξιμου, κατόπιν εξαγοράς στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στο ΕΤΕΑ, του χρόνου απασχόλησης σε προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας.
Έτσι, με την ανωτέρω διάταξη δίδεται παράταση τριών μηνών από τη λήξη της, ήτοι από 26.2.2015, για την υποβολή αιτήσεων αναγνώρισης ως συντάξιμου χρόνου απασχόλησης σε προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σχολικών φυλάκων.]

 

← ●●●● § ●●●● →


Αριθ. πρωτ.: Φ.80000/32/3.4.2015 Γνωστοποίηση διατάξεων του άρθρου 34 του ν. 4321/2015 [Με την απόφαση αυτή κοινοποιείται η διάταξη του  άρθρου 34 του νόμου 4321/2015 σύμφωνα με την οποία,  καταργείται από τότε που ίσχυσε η παρ. 4 του άρθρου 55 του ν.4310/2014, η οποία προέβλεπε την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών επί των μισθών υπερημερίας. ]

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Αντισυνταγματική η μείωση 32% στους νέους εργαζομένους.

Απόφαση του Ειρηνοδικείου Θεσσαλονίκης έκρινε ότι η ρύθμιση της 6ης ΠΥΣ 2012 που εισάγει δυσμενή διάκριση αμοιβής σε βάρος των νέων ηλικίας κάτω των 25 ετών (-32%) παραβιάζει τα συνταγματικά προστατευόμενα δικαιώματα της ισότητας ενώπιον του νόμου (4παρ.1), της μισθολογικής ισότητας και της συλλογικής αυτονομίας (22 παρ.1), της προστασίας της νεότητας (21παρ.3). [Δείτε περισσότερα εδώ]

 

← ●●●● § ●●●● →

Δικαστική απόφαση δικαιώνει οφειλέτη του ΟΑΕΕ

Η δικαστική δικαίωση ήρθε για επαγγελματία από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Ροδόπης, με το δικαστήριο να αποφασίζει την οριστική αναστολή όλων των μέτρων εκτέλεσης από το ΚΕΑΟ. Ο συγκεκριμένος επαγγελματίας είχε προσφύγει στη Δικαιοσύνη τον Σεπτέμβριο του 2014, είχε δημοσιεύσει προσωρινή αναστολή, την οποία είχε εκδώσει τότε το Πρωτοδικείο Ροδόπης - μία απόφαση που είχε συζητηθεί πανελλαδικά, με τις δικηγόρους Κομοτηνής Αναστασία Στεφίδου και Λαμπρινή Πρίντζιου.

Η απόφαση έκανε δεκτή την αίτηση αναστολής επαγγελματία της Κομοτηνής κατά του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Μισθωτών (ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), που εκπροσωπείται εν προκειμένω από το διευθυντής της Υπηρεσίας Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (Κ.Ε.Α.Ο.) του υποκαταστήματος ΙΚΑ – ΕΤΑΜ Κομοτηνής. [ Δείτε περισσότερα εδώ]

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Λοιπές αποφάσεις εν τάχει

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Λοιπές ειδήσεις εν τάχει

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Αρθρογραφία περασμένης εβδομάδας από τον κόμβο

Στο πνεύμα της Μεγάλης Εβδομάδας ήταν η αρθρογραφία που δημοσιεύθηκε στον κόμβο την περασμένη εβδομάδα

← ●●●● § ●●●● →

 

Χρηστικά νο 1 «sos»«sos»«sos»

Ενδοομιλικές

Δεν είμαι σίγουρος ότι έχουμε πάρει στα σοβαρά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις της παρ. 1 του άρ. 21 του Ν. 4174/2013 σχετικά με την τήρηση φακέλου τεκμηρίωσης αλλά και την υποβολή του συνοπτικού πίνακα. Πολύ περισσότερο έχω την εντύπωση ότι αγνοούμε το πότε επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα θεωρούνται συνδεδεμένα μεταξύ τους, έτσι ώστε να εμπίπτουν στις υποχρεώσεις που ορίζει ο Κ.Φ.Δ. για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

Επειδή τα πρόστιμα είναι αρκετά μεγάλα, υπενθυμίζω συνοπτικά τι ισχύει, και σας συμβουλεύω να ενημερωθείτε σχετικά με το θέμα αλλιώς θα βρεθείτε προ εκπλήξεων, ειδικά μετά και την ψήφιση του άρθρου 21 του νόμου 4321/2015 (περίπτωση γ')

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρ. 21 του Ν. 4174/2013, όλα τα συνδεδεμένα πρόσωπα (κατά την περίπτωση ζ του Κ.Φ.Ε. (4172/2013)) που πραγματοποιούν μεταξύ τους συναλλαγές ή μεταφέρουν λειτουργίες, έχουν υποχρέωση τήρησης φακέλου τεκμηρίωσης.

Η ίδια υποχρέωση ισχύει και για τις μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, για τις παραπάνω συναλλαγές τους με το κεντρικό ή με τα συνδεδεμένα πρόσωπα του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς και για τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες για τις παραπάνω συναλλαγές τους με μόνιμες εγκαταστάσεις που διατηρούν στην αλλοδαπή.

Πιο συγκεκριμένα, για το φορολογικό έτος  2014, τεκμηριώνονται συναλλαγές ή μεταφορά λειτουργιών που ανέρχονται πάνω από τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος και αθροιστικώς, όταν ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) εκατομμύρια ευρώ ανά φορολογικό έτος. Στην περίπτωση που ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου ξεπερνά τα πέντε (5) εκατομμύρια ευρώ, τότε το παραπάνω ποσό αυξάνεται στις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί από την αρμόδια υπηρεσία διευκρινιστική εγκύκλιος για το αν και για την χρήση 2014 (όπως για την χρήση 2013) θα ισχύει η απαλλαγή από την τεκμηρίωση των συναλλαγών που δεν ξεπερνούν τα 20.000 ευρώ ανά κατηγορία συναλλαγής (ΠΟΛ.1220/26.9.2013). Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη απαλλαγή είναι κριτικής σημασίας για την κατάρτιση του φακέλου τεκμηρίωσης αφού σε περίπτωση που δεν οριστεί διαφορετικά τα υπόχρεα πρόσωπα θα πρέπει να τεκμηριώνουν ακόμα και τις πολύ μικρές συναλλαγές.

Συνδεδεμένα πρόσωπα:
αα) κάθε πρόσωπο που κατέχει άμεσα ή έμμεσα μετοχές, μερίδια ή συμμετοχή στο κεφάλαιο τουλάχιστον τριάντα τρία τοις εκατό (33%), βάσει αξίας ή αριθμού, ή δικαιώματα σε κέρδη ή δικαιώματα ψήφου,
ββ) δύο ή περισσότερα πρόσωπα, εάν κάποιο πρόσωπο κατέχει άμεσα ή έμμεσα μετοχές, μερίδια δικαιώματα ψήφου ή συμμετοχής στο κεφάλαιο τουλάχιστον τριάντα τρία τοις εκατό (33%), βάσει αξίας ή αριθμού, ή δικαιώματα σε κέρδη ή δικαιώματα ψήφου,
γγ) κάθε πρόσωπο με το οποίο υπάρχει σχέση άμεσης ή έμμεσης ουσιώδους διοικητικής εξάρτησης η ελέγχου η ασκεί καθοριστική επιρροή ή έχει τη δυνατότητα άσκησης καθοριστικής επιρροής άλλου προσώπου ή σε περίπτωση που και τα δύο πρόσωπα έχουν σχέση άμεσης ή έμμεσης ουσιώδους διοικητικής εξάρτησης ή ελέγχου ή δυνατότητα άσκησης καθοριστικής επιρροής από τρίτο πρόσωπο.

Παραδείγματα καθοριστικής επιρροής ή δυνατότητας άσκησης καθοριστικής επιρροής. έχουν δοθεί με διάφορες εγκυκλίους από το ΚΕΜΕΠ:

-Αρ. πρωτ.: Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. 302/9.1.2015 Περί της υπαγωγής επιχειρήσεων στην υποχρέωση του άρθρου 21 του ν. 4174/2013 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας»

- Αρ. πρωτ.: Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. 33664/10.12.2014 Περί του χαρακτηρισμού επιχειρήσεων ως συνδεδεμένων

-Αρ. πρωτ.: Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ. 22890/5.8.2014 Περί της υπαγωγής επιχειρήσεων στην υποχρέωση του άρθρου 21 του ν. 4174/2013 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας»

 

Για το τέλος υπενθυμίζω ότι οι συνδρομητές του κόμβου, μπορούν να παρακολουθήσουν χωρίς χρέωση το on line σεμινάριο που έγινε στις 27/3/2015 και αφορούσε το συγκεκριμένο θέμα. Μαζί με την βίντεο μπορούν να κατεβάσουν και τις σημειώσεις αλλά και όλες τις ερωτοαπαντήσεις του σεμιναρίου. 

Όσοι συνδρομητές για οποιονδήποτε λόγο δεν έχουν ενημερωθεί για την ανωτέρω προσφορά του κόμβου, καλό είναι να επικοινωνήσουν με τα γραφεία του κόμβου για να τους αποσταλεί το υλικό του σεμιναρίου.

 

← ●●●● § ●●●● →

Χρηστικά  νο 2 «sos»

Οχήματα ατομικών επιχειρήσεων και ελ. Επαγγελματιών εμπίπτουν στις διατάξεις περί φορολόγησης της παροχής σε είδος της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε.;

Αναλύοντας τις σχετικές διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε. και της σχετικής ερμηνευτικής ΠΟΛ.1219/6.10.2014 προκύπτει ότι η παροχή σε είδος από την παραχώρηση οχήματος, δεν καταλαμβάνει τα εταιρικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τα φυσικά πρόσωπα με ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα, καθώς τα φυσικά αυτά πρόσωπα δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν ούτε ως εργαζόμενοι ούτε ως εταίροι ούτε ως μέτοχοι των ατομικών τους επιχειρήσεων.

Αντίθετα σε περίπτωση που εταιρικό αυτοκίνητο παρέχεται σε υπάλληλο ατομικής επιχείρησης και δεν χρησιμοποιείται από αυτόν στα πλαίσια της εκτέλεσης των καθηκόντων του ως εργαλείο (tool car, πωλητή, τεχνικού, κλπ) τότε η παραχώρηση αυτή αποτελεί παροχή σε είδος.

Η σχετική διατύπωση στον νόμο έχει ως εξής: "Η αγοραία αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα ενός φορολογικού έτους,"

Επαναλαμβάνω επίσης την αντίθεσή μου με την σχετική αναφορά της ΠΟΛ.1219/6.10.2014, που θέλει να υπάγεται στην σχετική ως άνω διάταξη -και κατά συνέπεια να φορολογείται- η παροχή  αυτοκινήτου σε εργαζόμενους λόγω της θέσης τους (π.χ. σε διευθυντές και επιθεωρητές πωλήσεων, τεχνικούς διευθυντές και λοιπά στελέχη). (Δείτε σχετικό μας άρθρο εδώ)

 

← ●●●● § ●●●● →

Χρηστικά νο 3 «sos»

Έκπτωση δαπανών από την χρήση εταιρικού Ι.Χ. αυτοκινήτου ατομικής επιχείρησης ή ελεύθερου Επαγγελματία.

Πλησιάζοντας σιγά σιγά στην συμπλήρωση των δηλώσεων των φυσικών προσώπων, ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο σχετικά με την αναμόρφωση των αποτελεσμάτων (μη εκπιπτόμενες δαπάνες). 

Με την επιφύλαξη της ερμηνευτικής εγκυκλίου του άρθρου 22 του Κ.Φ.Ε. (που ακόμα την περιμένουμε) θεωρώ ότι η μη έκπτωση εξόδων που αφορούν την χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου από ατομική επιχείρηση ή ελ. επαγγελματία είναι θέμα πραγματικό και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί.

Άλλωστε στο άρθρο 23 του Κ.Φ.Ε.. ως μη εκπιπτόμενη δαπάνη θεωρείται και : "ιβ) προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες".

Συνεπώς τα έξοδα από την χρήση οχήματος Ι.Χ. που καταχωρούνται στα βιβλία (αρχεία) ατομικής επιχείρησης ή ελ. Επαγγελματία πρέπει να εκπέσουν μόνο κατά το ποσοστό που αυτά αφορούν την εκάστοτε επιχειρηματική δραστηριότητα, και να αναμορφωθούν κατά το ποσοστό που αφορούν  προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες του επιχειρηματία.  Πως θα γίνει πρακτικά αυτό θα μου πείτε. Μία λύση είναι να υπολογίσει κάποιος το ποσοστό από μόνο του με βάση την χρήση του αυτοκινήτου. Στην δική μου περίπτωση για παράδειγμα το 90% των διαδρομών που κάνω με το αυτοκίνητο μου αφορά την επαγγελματική μου δραστηριότητα, κατά συνέπεια και όλες οι υπόλοιπες δαπάνες (επισκευές και συντηρήσεις, τέλη κλπ) που αφορούν το εν λόγω όχημα, αφορούν επιχειρηματικές δαπάνες κατά το ίδιο ποσοστό.  Μία άλλη λύση είναι περιμένουμε την ερμηνευτική του υπ. οικονομικών.  

 

← ●●●● § ●●●● →

Χρηστικά 4 «sos»

Αφαίρεση ασφαλιστικής εισφοράς κατά τον υπολογισμό παρακράτησης φόρου στις Αμοιβές Δ.Σ..

Παραθέτω το απόσπασμα της ΠΟΛ.1072/31.3.2015  που αφορά το εν λόγω θέμα σε περίπτωση που διέλαθε την προσοχής σας.

«Διευκρινίζεται, ότι οι ασφαλιστικές εισφορές επί αμοιβών μελών Δ.Σ. εταιρειών ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που σύμφωνα με τις διατάξεις της περ.δ' της παρ.2 του άρθρου 12 του ν.4172/2013 αποτελούν εισόδημα από μισθωτή εργασία και οι οποίες καταβάλλονται στα ασφαλιστικά ταμεία από τα ίδια ως άνω μέλη Δ.Σ., εκπίπτουν από το εισόδημα αυτό. Η έκπτωση αυτή γίνεται κατά την εκκαθάριση της φορολογικής τους δήλωσης και όχι κατά τη διενέργεια παρακράτησης. Κατ' ανάλογη εφαρμογή, ίδια έκπτωση εφαρμόζεται και για τα ποσά που μισθωτοί και συνταξιούχοι καταβάλλουν οι ίδιοι στα ασφαλιστικά τους ταμεία και τα οποία προορίζονται για εξαγορά χρόνου ασφάλισης, όπως χρόνου στρατιωτικής θητείας κ.λπ. καθώς δινόταν η δυνατότητα από την ασφαλιστική νομοθεσία.»

Όσοι ήδη το έχετε κάνει διαφορετικά δεν θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα. Η εκκαθάριση στην δήλωση θα τα διορθώσει όλα. Στο εξής όμως δεν θα πρέπει να αφαιρείται η ασφαλιστική εισφορά κατά τον υπολογισμό της παρακράτησης των περιπτώσεων αυτών.

 

← ●●●● § ●●●● →

 

Χρηστικά και προβληματικά

Αντιγράφω από την παρ. 6 της  ΠΟΛ.1072/31.3.2015 και προσέξτε τα έντονα σημεία.:

Με τις διατάξεις της περ.δ' παρ.2 άρθρου 12 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι για τους σκοπούς του ΚΦΕ, εργασιακή σχέση υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες ως διευθυντής ή μέλος του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας.
Κατά συνέπεια, όλες οι αμοιβές που δίνονται σε διευθυντές ή μέλη του ΔΣ εταιρείας ή κάθε άλλου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας εξαιτίας της παροχής υπηρεσιών από τα πρόσωπα αυτά προς τα υπόψη νομικά πρόσωπα ή οντότητες θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία. Στις παραπάνω αμοιβές που δίνονται εξαιτίας της παροχής υπηρεσίας από τα ανωτέρω πρόσωπα συμπεριλαμβάνονται αμοιβές που προβλέπονται από το καταστατικό ή εγκρίνει η Γενική Συνέλευση των μετόχων, αμοιβές που προκύπτουν από παραστάσεις σε συνεδριάσεις του ΔΣ. Ακόμα και στην περίπτωση που μέτοχος είναι και μέλος του ΔΣ και αμείβεται για τις παρεχόμενες υπηρεσίες του προς την εταιρεία στην οποία είναι μέτοχος και μέλος του ΔΣ αυτής, οι αμοιβές αυτές θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία. Οι αμοιβές που καταβάλλονται με οποιαδήποτε μορφή στα μέλη ΔΣ, διαχειριστές και εργατοϋπαλληλικό προσωπικό από τα κέρδη του νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας αποτελούν μέρισμα. (παρ.3 της ΠΟΛ.1042/26.1.2015).

Θέλω να πιστεύω ότι  τα παραπάνω ισχύουν για τις αμοιβές που προβλέπονται από το καταστατικό ή εγκρίνει η Γενική Συνέλευση των μετόχων, ή για αμοιβές που προκύπτουν από παραστάσεις σε συνεδριάσεις του Δ.Σ. και όχι εν γένει για όλων των ειδών τις αμοιβές που μπορεί να παρέχει μέλος Δ.Σ. με βάση την όποια ξεχωριστή επαγγελματική ιδιότητα αυτός διαθέτει.

Παράδειγμα. Λογιστής ελ. επαγγελματίας είναι μέλος Δ.Σ. και μέτοχος της εταιρίας Χ. Στο τέλος του χρόνου αναλαμβάνει την σύνταξη ισολογισμού της εταιρίας Χ και προβαίνει στην έκδοση τιμολογίου για την παροχή αυτή.  Θα πρέπει το υπ. οικονομικών να ξεκαθαρίσει εάν η αμοιβή αυτή θεωρείται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ή εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα για τον συγκεκριμένο ελ. Επαγγελματία.

Ομολογώ ότι έτσι όπως έχει συνταχθεί η ανωτέρω απόφαση το πλαίσιο δεν είναι αρκετά ξεκάθαρο.

Εάν πραγματικά το υπ.Οικονομικών ερμηνεύει στην ανωτέρω απόφαση, ότι οποιαδήποτε παροχή από φυσικό πρόσωπο προς την εταιρία στην οποία το πρόσωπο αυτό είναι μέτοχος και μέλος Δ.Σ.,  θεωρείται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τότε έχουμε πρόβλημα. Χρειάζονται επειγόντως νέες διευκρινίσεις πριν να είναι αργά..

 

 

Επίλογος.

Είναι γνωστό ότι η αναζήτηση της google χρησιμοποιείται από πολλούς συναδέλφους για την αναζήτηση θεμάτων ή λύσεων σε προβλήματα που τους απασχολούν.

Δεν χρησιμοποιείται βέβαια σε τέτοιο βαθμό και με την συχνότητα που το χρησιμοποιούν οι γιατροί αναζητώντας οδηγίες λίγο πριν προβούν σε γνωματεύσεις προς τους ασθενείς τους, ή οι δικηγόροι οι οποίοι μάλιστα διακόπτουν συχνά τις δίκες για να αναζητήσουν τις απαραίτητες πληροφορίες που θα ενισχύσουν την αγόρευσή τους.  Ομοίως η αναζήτηση της google  χρησιμοποιείται και από τους μηχανικούς / αρχιτέκτονες οι οποίοι αναζητούν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την κατάρτιση στατικών μελετών αλλά και σύνθετων αρχιτεκτονικών σχεδίων.

Σήμερα θα σας δώσω κάποιες συμβουλές για το πως θα κάνετε αναζήτηση με την google για επιστημονικά θέματα που αφορούν το επάγγελμα του Λογιστή - φοροτεχνικού.


Χρησιμοποιείται κατά την αναζήτησή σας αόριστο, προσπαθήστε να γίνεται όμως λίγο πιο συγκεκριμένοι. - Π.Χ. Προτιμήστε την Φράση "Ημερομηνίες δηλώσεων 2014"  έναντι του "Ημερομηνίες Δηλώσεων"  που θα σας δώσει τις ημερομηνίες δηλώσεων από την εποχή του Κων/νου Καραμανλή. 

Μη ρωτάτε, αναζητήστε.  Η διαφορά είναι εμφανής. Ελπίζω να το καταλαβένετε.  Π.Χ. δεν αναζητούμε ποτέ έτσι "Ξέρεις να μου πεις εάν το ΦΠΑ στα προφυλακτικά είναι 23% ; "   ή έτσι   "μήπως θυμάσαι σε ποιο κωδικό βάζουμε το επίδομα ΟΑΕΔ;"

Το Google δεν είναι wikipedia.  Δηλαδή η  ερώτηση "Πες μου για τις ενδοομιλικές συναλλαγές"  δεν θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα .   Αφενός  η google δεν μιλάει, αφετέρου το πολύ πολύ να βρείτε κάποιον διάλογο μεταξύ δύο συναδέλφων σε forum.

Μην παρακαλάτε.   Ερώτηση του στιλ "Σε παρακαλώ θύμισε μου πότε υποβάλλεται το Ε9 σε περίπτωση θανάτου", δεν υπάρχει περίπτωση να δώσει σοβαρά αποτελέσματα καθότι η google δεν έχει ενσωματώσει στο αλγόριθμο της (ακόμα) τεχνητή νοημοσύνη.

Μην αναζητάτε εκνευρισμένοι. π.χ.  "ρε μ....α θα μου πεις επιτέλους πως φορολογούνται τα μπλοκάκια";

Βέβαια και η πολύ ευγένεια δεν θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα . Π.Χ.  "Σας παρακαλώ και με όλο τον σεβασμό προς τον αλγόριθμό σας έχω μια απορία. Μήπως ξέρετε εάν κάνουμε παρακράτηση φόρου στον τίτλο κτήσης;"

Ταυτόχρονα θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η google δεν έχει καμία ευαισθησία στην ιδιότητά σας.  Συνεπώς με ερωτήσεις τύπου : "επειδή είμαι νέα στο χώρο μήπως ξέρεις εάν είναι υποχρεωτικό ως λογίστρια να ασφαλίζομαι στο ΤΕΒΕ (πρώην ΟΑΕΕ) ;"  δεν έχετε καμία ελπίδα να βρείτε αυτό που θέλετε.

Μην εκνευρίζεστε όταν μετά από πολλαπλές αναζητήσεις δεν έχετε καταφέρει να βρείτε αυτό που θέλετε.  Αναζητήσεις με ύφος... "Θα μου πεις επιτέλους πόσο είναι το αφορολόγητο για φέτος"  στην καλύτερη περίπτωση θα σας δώσουν αποτελέσματα από ιστοσελίδες με ανέκδοτα.

Τέλος εφιστώ την προσοχή σε θέματα αναζήτησης τριγωνικών συναλλαγών. Η google συμπεριφέρεται λίγο περίεργα ως προ το θέμα αυτό μετά την ψήφιση του άρθρου 21 του νόμου 4321/2014.

Αφού λοιπόν διαβάσατε τις παραπάνω χρηστικές πληροφορίες, δείτε και την τελευταία.  

Πρέπει να είστε προσεκτικοί όταν αναζητάτε επιστημονικά θέματα μέσω google. Ειδικά θέματα που αφορούν την φορολογία.  Ο λόγος είναι απλός. Με τα λογιστικά και τα φορολογικά δεν ασχολούνται μόνο λογιστές και φοροτεχνικοί. Ασχολούνται και πολύ άλλοι άσχετοι οι οποίοι έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο με απίστευτες ανακρίβειες. Προσοχή λοιπόν...

Χρόνια πολλά


Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης