Ειδήσεις Ανασκοπήσεις - Το σχόλιο της Δευτέρας

Το σχόλιο της Δευτέρας

Κωνσταντίνος Δημ. Γραβιάς
Πτυχιούχος Οικον. Παν/μίου Πειραιά
Λογιστής - φοροτεχνικός
Μέλος της επιστημονικής ομάδας του TAXHEAVEN




Ι. Πρόλογος

Το σημερινό σχόλιο είναι το πρώτο μου για το έτος 2015 και θέλω επί τη ευκαιρία να ευχηθώ σε όλες και όλους, υγεία, ευτυχία και ψυχική ηρεμία. Βέβαια, θα μου πείτε τώρα -και με το δίκιο σας-, πώς να διατηρήσει κανείς την ψυχική του ηρεμία εν μέσω τέτοιων εξελίξεων στα επαγγελματικά μας δρώμενα; Αν μάλιστα αναλογιστούμε και τα γενικότερα προβλήματα της κοινωνίας που ταλανίζεται εδώ και χρόνια από τη συνεχιζόμενη κρίση, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι ο δρόμος που βαδίζουμε δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα.

Όμως, παρόλα τα προβλήματα και τις κακοτοπιές, δεν πρέπει να χάνουμε την αισιοδοξία και το χαμόγελό μας, γιατί θεωρώ ότι το αντίδοτο στην κρίση και στο άγχος των ημερών είναι το γέλιο, οι καθημερινές μικρές στιγμές με τους ανθρώπους γύρω μας, οι φιλίες, η προσφορά, αλλά και η επίτευξη μικρών στόχων βάσει των όσων έχουμε ονειρευτεί. Δεν πρέπει να επιτρέπουμε σε οτιδήποτε να διαταράσσει την ηρεμία μας. Επειδή οι θετικές σκέψεις πάντα κονιορτοποιούν τις αρνητικές και ψυχοφθόρες σκέψεις που συχνά τριβελίζουν το μυαλό όλων μας, πρέπει να βλέπουμε πάντα τη θετική πλευρά των πραγμάτων για να μην γέρνει η πλάστιγγα προς το ένα μέρος. Με τον τρόπο αυτό θα πορευτούμε αλώβητοι έχοντας το πιο δυνατό όπλο στη φαρέτρα μας, την αισιοδοξία μας.

Μέσα από τη στήλη αυτή που καθιερώθηκε τον Οκτώβριο του 2013, τόσο εμείς που σχολιάζουμε εναλλάξ τα γεγονότα όσο κι εσείς που μας τιμάτε διαβάζοντάς μας, μοιραστήκαμε προβληματισμούς, αστειευτήκαμε, γελάσαμε, θυμώσαμε, αγανακτήσαμε, πικραθήκαμε και κάποιες φορές δακρύσαμε. Τα ανθρώπινα συναισθήματά μας βγήκαν πολλές φορές στην επιφάνεια, γιατί όπως και να το κάνουμε η φύση μας είναι τέτοια που δεν μπορεί να υποταχθεί και να κλειστεί μέσα στα επαγγελματικά στεγανά. Γι΄ αυτό λοιπόν θα συνεχίσουμε να γράφουμε όσα αισθανόμαστε και μέσω της παρούσας στήλης θα στηλιτεύουμε με καυστικό τρόπο όσα θέματα ανακύπτουν. Δεν είμαστε σοβαροφανείς, ούτε θα γίνουμε ποτέ. Είμαστε αυθεντικοί κι έτσι θα παραμείνουμε.

Πριν ξεκινήσω να ξετυλίγω το κουβάρι των γεγονότων που μας απασχόλησαν την περασμένη εβδομάδα, θέλω να αναφερθώ στους επίδοξους μνηστήρες της στήλης μας που ξεπηδούν κάθε τόσο σαν μανιτάρια σε διάφορες ιστοσελίδες. Αλλάζοντας τον τίτλο ή την ημέρα δημοσίευσης η ουσία της αντιγραφής παραμένει, εκτός αν κάποιοι βαυκαλίζονται πιστεύοντας ότι οι αναγνώστες δεν γνωρίζουν. Εμείς πάντως τους ευχαριστούμε γιατί μας κολακεύει πολύ όταν μας αντιγράφουν. Σύντομα στο σχόλιο της Δευτέρας θα υπάρχει ειδική ενότητα που θα καταγράφονται όλες οι αντιγραφές, έτσι για υπάρχουν στο μυαλό όλων μας.

Αρχίζουμε λοιπόν το εβδομαδιαίο ταξίδι στο χρόνο.

 

II. Μηνιαίες συγκεντρωτικές καταστάσεις.

Το θέμα με τις μηνιαίες συγκεντρωτικές καταστάσεις κρατάει καλά. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής παρατάθηκε μέχρι 2 Μαρτίου 2015.Το νέο αυτό το πληροφορηθήκαμε από το δελτίο τύπου του υπ. Οικ. που κοινοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα. Πιο συγκεκριμένα,σύμφωνα με το δελτίο τύπου έγιναν γνωστά τα ακόλουθα:


Οι καταστάσεις όλων των τριμήνων του 2014 θα υποβάλλονται ανά τρίμηνο μέχρι και 2 Μαρτίου 2015.Επισημαίνεται ότι οι τροποποιητικές καταστάσεις για τη διόρθωση αποκλίσεων των υποβληθέντων στοιχείων θα υποβάλλονται μέχρι το τέλος Απριλίου 2015.

Τις μέρες που προηγήθηκαν του δελτίου τύπου, υπήρξαν διάφορες ανακοινώσεις από πλευράς των συλλόγων μας, μέσα από τις οποίες ζητήθηκε η κατάργηση της υποβολής των καταστάσεων αυτών με το υφιστάμενο καθεστώς και η επαναφορά στο όριο των 300,00. Ειδικότερα, ο Λογιστικός Σύλλογος Σύρου-Τήνου, έκανε αίτημα για κατάργηση της υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων ΜΥΦ ανά τρίμηνο και διατήρηση του ορίου των 300,00 ευρώ. Επίσης, κοινοποιήθηκε ένα κοινό δελτίο τύπου των συλλόγων Ν. Λευκάδας, Ν. Θεσπρωτίας, Μεσολογγίου – Ναυπακτίας και περιχώρων, Άρτας – Φιλιππιάδας, ΕΦΕΕ Ιωαννίνων, Αγρινίου και περιχώρων, Ν. Πρέβεζας, με αίτημα για κατάργηση των καταστάσεων. Ο συνάδελφος Παναγιώτης Παντελής σε σχετικό σχόλιό του που αναρτήθηκε στον κόμβο μας ζήτησε να σταματήσει η «μυφολογία»...

ΙΙΙ. Μεταβολή επαγγελματικής εγκατάστασης.

Μέχρι την 20η Φεβρουαρίου 2015 θα έχουν τη δυνατότητα τα φυσικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσίες με δελτίο παροχής υπηρεσιών και φορολογούνται υπό προϋποθέσεις ως μισθωτοί και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 12 παρ. 2 περ. στ’ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, να προβούν σε τακτοποίηση της μεταβολής της επαγγελματικής τους εγκατάστασης χωρίς κυρώσεις. Αυτό αποφασίστηκε από την ηγεσία του υπ. Οικ. και κοινοποιήθηκε σχετικό δελτίο τύπου για το ζήτημα αυτό. Συνεπώς σπεύστε όσοι ενδιαφέρεστε αλλά όχι βραδέως, διότι ο χρόνος περνά γρήγορα.

 

ΙV. Παρελθόν και η οριστική Φ.Μ.Υ.

Μετά την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. σειρά είχε η κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής της οριστικής δήλωσης Φ.Μ.Υ. Όπως ανακοινώθηκε λοιπόν, δεν υφίσταται η υποχρέωση υποβολής του συγκεκριμένου εντύπου για φορολογικά έτη από 01/01/2014 και έπειτα σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4172/2013.Ο τύπος, το περιεχόμενο και ο τρόπος υποβολής της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων και της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα για το φορολογικό έτος 2014 θα καθοριστούν με απόφαση που θα εκδοθεί από τη Γεν. Δ/νση Φορολογικής Διοίκησης και τη Γεν. Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Το ανωτέρω μέτρο της κατάργησης της οριστικής Φ.Μ.Υ. ήταν αναμενόμενο, αφού τα στοιχεία για τη σύνθεσή της υπάρχουν διαθέσιμα από τις μηνιαίες υποβολές. Σιγά σιγά πρέπει να καταργηθούν κάποιες τέτοιες ετήσιες υποχρεώσεις που πλέον δεν έχουν κανένα νόημα, αφού τα στοιχεία υπάρχουν από τις μηνιαίες υποβολές. Αρκεί μόνο το αρχείο με τις βεβαιώσεις αποδοχών έτσι ώστε να ενημερώνονται τα πεδία των φορολογικών δηλώσεων.

 

V. Η έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών των δικηγόρων.

Με την υπ΄ αριθμ. Δ12Α 1170320 ΕΞ 2014/30.12.2014 απόφαση της Γ.Γ.Δ.Ε. που κοινοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, έγινε γνωστό πως θα αντιμετωπίζεται η έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα των δικηγόρων. Ειδικότερα, στην παράγραφο 9 της ανωτέρω απόφασης αναφέρονται τα ακόλουθα:

Τέλος, κατ' ανάλογη εφαρμογή με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 6 και 7 του παρόντος, γίνεται δεκτό, ότι τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών των δικηγόρων που αφορούν το φορολογικό έτος 2014 και τα οποία καταβάλλονται από 1.1.2015 και μέχρι τη νόμιμη προθεσμία που ορίζει ο οικείος ασφαλιστικός φορέας ή μέχρι την τυχόν παράτασή της, μπορούν να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα του φορολογικού έτους αυτού.

Ουσιαστικά, η ιστορία επαναλαμβάνεται όπως και πέρυσι (δείτε την απόφαση Δ12Α 1054299 ΕΞ 26.3.2014), και οι δικηγόροι, ενώ καταβάλλουν τις εισφορές τους μέσα στο 2015 (και δεν ξέρω μέχρι πότε μέσα στο 2015), θα μπορούν να εκπίπτουν τις εισφορές αυτές από τα έσοδα του φορολογικού έτους 2014. Προφανώς εμείς οι υπόλοιποι επαγγελματίες ανήκουμε στην πλέμπα, γι΄αυτό και εκπίπτουμε μόνο όσες εισφορές καταβάλλονται μέσα στο έτος. Από τη στιγμή που θεσπίστηκε ο ν. 4172/2013 και υποτίθεται θα άλλαζαν τα πράγματα, θα πρεπε να διορθωθούν τέτοια θέματα ή τουλάχιστον να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όλοι οι επαγγελματίες που καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές.

 

VI. Απαλλαγή απογραφής μικρών επιχειρήσεων.

Θυμόσαστε την απόφαση ΠΟΛ. 1134/14.12.2004 που αναφέρονταν για την απαλλαγή απογραφής ορισμένων επιχειρήσεων; Ε, λοιπόν μην ανησυχείτε γιατί θα κυκλοφορήσει σύντομα το «ριμέικ» αυτής της απόφασης. Σύμφωνα λοιπόν με ανακοίνωση της Γ.Γ.Δ.Ε. εκδόθηκε η περιβόητη απόφαση (η οποία θα κοινοποιηθεί σύντομα), στην οποία θα μνημονεύονται οι οντότητες (μη ξεχνιόμαστε λόγω Ε.Λ.Π.) που θα απαλλάσσονται από τη διενέργεια απογραφής.


VII. Προσωπικός εβδομαδιαίος οίστρος και αρθρογραφία.

Την εβδομάδα που μας πέρασε είχα οίστρο προφανώς, αλλιώς δεν εξηγείται η ακατάσχετη φλυαρία μου που πήρε τη μορφή σχολιασμού ή αρθρογραφίας μέσα στον κόμβο. Τις προηγούμενες μέρες ασχολήθηκα με διάφορα θέματα και έγραψα την άποψή μου δημοσίως, αναγκάζοντάς πολλούς από σας να δαπανήσετε πολύτιμο χρόνο.

i. Αναφέρθηκα στο θέμα της φορολόγησης των ανέργων που διαθέτουν τεκμήρια και δηλώνουν πενιχρά εισοδήματα από τόκους και μέσα από παραδείγματα παρέθεσα την άποψή μου για το πως θα φορολογηθούν τελικά οι άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ. Να σημειώσω εδώ ότι σχετικά με το ποιοι θεωρούνται άνεργοι ή μακροχρόνια άνεργοι ας θυμηθούμε τι ανέφερε η απόφαση ΠΟΛ. 1166/2014 :

Για την ομοιόμορφη εφαρμογή της απαλλαγής από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, της παραγρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, σε όλες τις κατηγορίες των ανέργων και για λόγους ίσης φορολογικής μεταχείρισης, ζητήθηκαν και χορηγήθηκαν στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ηλεκτρονικά αρχεία των μακροχρόνια ανέργων που είναι εγγεγραμμένοι κατά την 31η Ιανουαρίου 2014 στους καταλόγους των Ταμείων Ανεργίας, καθώς και όσων λαμβάνουν επίδομα ανεργίας κατά την ίδια ημερομηνία.
Μακροχρόνια άνεργοι νοούνται, σύμφωνα με τον ΟΑΕΔ, όσοι είναι εγγεγραμμένοι για τουλάχιστον δώδεκα (12) συνεχόμενους μήνες, δηλαδή για το παρόν οικονομικό έτος πριν και κατά την 31/01/2013.

Στις περιπτώσεις που τα παραπάνω ηλεκτρονικά αρχεία δεν είναι ορθώς ενημερωμένα, οι φορολογούμενοι δύνανται να προσέλθουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. μετά τη λήψη του εκκαθαριστικού σημειώματος και να υποβάλλουν αίτηση για διαγραφή του ποσού, όπως ορίζει η ΑΥΟ – ΠΟΛ.1167/2.8.2011.

Επισημαίνεται ότι, προκειμένου να απαλλαγεί ένας άνεργος από την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το οικονομικό έτος 2014, οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται αθροιστικά, είναι οι εξής:

α) Να λαμβάνει κατά την 31/01/2014 επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, το Γ.Ε.Ν.Ε. ή το ΕΤΑΠ – ΜΜΕ ή να είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο των ανέργων των παραπάνω οργανισμών για τουλάχιστον δώδεκα (12) συνεχόμενους μήνες, ούτως ώστε να χαρακτηρίζεται μακροχρόνια άνεργος. Στις περιπτώσεις αυτές προσκομίζει βεβαίωση από τον εκάστοτε Οργανισμό.

β) Να δηλώσει υπεύθυνα ότι δεν έχει κατά το φορολογικό έτος 2014 πραγματικά εισοδήματα που προέρχονται από Α΄, Γ, Δ΄, Ε΄ και Ζ΄ πηγή (από ακίνητα, κινητές αξίες, εμπορικές ή γεωργικές επιχειρήσεις, ελευθέριο επάγγελμα) και επιπλέον μέχρι την ημερομηνία της αίτησης ούτε από ΣΤ΄ πηγή (μισθωτές υπηρεσίες). Το γεγονός αυτό θα ελεγχθεί κατά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης του φορολογικού έτους 2014 (που θα υποβληθεί κατά το 2015).

Διευκρινίζεται ότι, στην έννοια του πραγματικού εισοδήματος, για τις ανάγκες εφαρμογής αυτής της εξαίρεσης, δεν περιλαμβάνονται τα εισοδήματα που προσδιορίζονται με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης και την ετήσια δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.

Μιας και αναφέρθηκα στους ανέργους, ανακοινώθηκαν από τον Ο.Α.Ε.Δ. οι νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του για ανανέωση δελτίων ανεργίας και αιτήσεις για παροχές και βεβαιώσεις.

ii.Εν συνεχεία, ασχολήθηκα με το θέμα της φορολόγησης των περιστασιακά απασχολούμενων κατά το φορολογικό έτος 2014. Αν διαβάσετε το σκεπτικό μου θα φτάσατε τελικά στα συμπεράσματά μου τα οποία σε γενικές γραμμές αναφέρουν τα ακόλουθα:

Μετά την παράθεση των ανωτέρω, κατά την προσωπική μου άποψη φρονώ ότι, τα εισοδήματα των ευκαιριακά απασχολούμενων με τις ως άνω προϋποθέσεις (βλ. ανωτέρω στην ενότητα Ι), δεν μπορούν να ενταχθούν στην παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 4172/2013, διότι δεν αποτελούν ούτε μεμονωμένες, ούτε συμπτωματικές, ούτε συστηματικές πράξεις που αποσκοπούν στην επίτευξη κέρδους με την έννοια που περιγράφεται στο άρθρου 21 του Κ.Φ.Ε. Δηλαδή, τα άτομα που παρέχουν τέτοιες υπηρεσίες -και μάλιστα περιστασιακά-, δεν προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές με σκοπό το κέρδος, αλλά στα πλαίσια μιας εργασιακής σχέσης -έστω και βάσει προφορικής συμφωνίας-, όπου κυρίαρχο στοιχείο αποτελεί η προσωπική εργασία και αμείβονται για την παροχή αυτής της εργασίας. Σε καμία περίπτωση δεν προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές έχοντας ως στόχο την επίτευξη κέρδους. Το γεγονός ότι με τον παλαιότερο Κ.Φ.Ε θεωρούνταν ως εισόδημα μη δυνάμενο να υπαχθεί σε καμία κατηγορία (Ζ πηγή, παρ. 3 του άρθρου 48) από αυτές που ίσχυαν έως 31.12.2013, δεν πρέπει να μας στοιχειώνει, αλλά στα πλαίσια του νέου Κ.Φ.Ε. πρέπει να δούμε τα εισοδήματα αυτού του είδους μέσα από μία άλλη οπτική γωνία.

Συνεπώς, η κατηγορία αυτή των φορολογουμένων πρέπει να φορολογηθεί με βάση την κλίμακα των μισθωτών υπηρεσιών και όχι βάσει της κλίμακας των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα. Με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθεί η υπέρμετρη φορολόγηση μιας μεγάλης μερίδας πολιτών, που ενώ έχουν εισπράξει μικροποσά μέσα στο έτος 2014, εντούτοις θα πέσουν στην τσιμπίδα της φορολόγησης με συντελεστή 26%, τόσο για το πραγματικό εισόδημά τους όσο και για τη διαφορά που προκύπτει βάσει αντικειμενικών

Όπως τόνισα και στο ανωτέρω άρθρο, όλα αυτά είναι καθαρά προσωπικές απόψεις. Αναμένουμε τη διευκρινιστική εγκύκλιο του υπ. Οικ. αναφορικά με τις διατάξεις του ν.4172/2013, στην οποία ευελπιστώ να δίνεται μια δίκαιη λύση για τους ανωτέρω φορολογούμενους. Σε διαφορετική περίπτωση θα ζήσουμε τραγελαφικές καταστάσεις κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων που θα υποβληθούν φέτος. Η έσχατη λύση σε περίπτωση που δεν πάρει θέση η Διοίκηση επί του θέματος αυτού είναι η νομοθετική ρύθμιση για την αποσυμπίεση αυτής της κατάστασης, όπως άλλωστε είχε γίνει και πέρυσι με την προσθήκη της διάταξης που αναφέραμε στην αρχή της ανάλυσης.

iii. Το άλλο θέμα που με απασχόλησε την εβδομάδα που μας πέρασε ήταν αυτό της φορολόγησης ή μη των αγροτικών ενισχύσεων, επιδοτήσεων, κ.λπ. Στο άρθρο με θέμα Αγροτικές ενισχύσεις, επιδοτήσεις, κ.λπ.: Μήπως τελικά δε φορολογούνται; θέλησα να κάνω μια προσπάθεια αποκωδικοποίησης αυτού του θέματος που ομολογουμένως απασχολεί χιλιάδες αγρότες αλλά και συναδέλφους. Βέβαια, τόνισα στο άρθρο και το τονίζω και σήμερα ότι δεν έχω ενδιατρίψει στο θέμα των αγροτών γενικότερα, οπότε μη θεωρήσετε θέσφατο τις απόψεις μου. Μάλιστα, ήταν τέτοια η σύγχυση που προκλήθηκε σε όσους διάβασαν την ανάλυσή μου -στην οποία υπήρχαν διατάξεις, αιτιολογικές εκθέσεις και άλλα τινά- και ιδού τα ολέθρια αποτελέσματα:


 

VΙΙΙ. Μέχρι 30 Ιανουαρίου 2015 οι μεταβολές στο μητρώο

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπ. Οικ. η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου εξέδωσε απόφαση με την οποία παρατείνεται μέχρι 30 Ιανουαρίου 2015, χωρίς την επιβολή προστίμων ή άλλων κυρώσεων, η προθεσμία υποβολής δηλώσεων μεταβολών, οι οποίες υποβάλλονται εντός δεκαημέρου από την έναρξη της διαχειριστικής-φορολογικής περιόδου 2015.

Συνεπώς, μέχρι την ημερομηνία αυτή μπορείτε να προβείτε στις μεταβολές αυτές στο μητρώο των Δ.Ο.Υ. (π.χ. για ένταξη στο καθεστώς του άρθρου 39 του Φ.Π.Α., κ.λπ.). Καθολική απαίτηση όλων είναι η επαναφορά του προγενέστερου καθεστώτος αναφορικά με τις μεταβολές στη Δ.Ο.Υ. (1 μήνας), αφού μέσα στο δεκαήμερο δεν προλαβαίνεις ούτε να σκεφτείς να πας στη Δ.Ο.Υ., πόσω δε μάλλον να ολοκληρώσεις τις σχετικές διαδικασίες.

 

IX. Σχετικά με τις εκλογές.

Επειδή απομένουν μόνο λίγες μέρες για τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015, μέσα από τη σχετική ετικέτα του κόμβου (tag) Εκλογές 2015, μπορείτε να δείτε όλες τις πληροφορίες που αφορούν σ΄ αυτό το θέμα (αποφάσεις, ειδησιογραφία, νόμους, κ.λπ.). Οι ετικέτες είναι πολύ σημαντικές γιατί η επιστημονική ομάδα τις δημιουργεί κάθε φορά για ένα θέμα που στην πορεία μπορεί να μας χρειαστεί κι έτσι μπορούμε να έχουμε μαζεμένες όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.

 

Εναλλακτικά, για τις εκλογές -και όχι μόνο- μπορείτε να δείτε το υλικό και μέσα από την άμεση πληροφόρηση:

 

Χ. Ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών του ν. 4307/2014.

Κοινοποιήθηκε η υπ΄αριθμ. 4837/16.1.2015 Κ.Υ.Α.που καθορίζει τη μορφή και το περιεχόμενο της αίτησης για ρύθμιση των υποχρεώσεων προς τους χρηματοδοτικούς φορείς (τράπεζες, κλπ.) που θα πρέπει να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι, καθώς και των βεβαιώσεων που συνυποβάλλονται αναφορικά με την αξία των περιουσιακών τους στοιχείων.Μέσω της απόφασης αυτής ρυθμίζεται επίσης η διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ χρηματοδοτικών φορέων, Φορολογικής Διοίκησης και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ). Ας δούμε στο σημείο αυτό τι αναφέρεται στο άρθρο 61 του ν. 4307/2014:

Άρθρο 61. Ρύθμιση χρεών μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών

1. Για την παροχή επιλέξιμης διαγραφής από χρηματοδοτικό φορέα απαιτείται η υποβολή αίτησης ρύθμισης των υποχρεώσεών του και Βεβαίωση με το περιεχόμενο που προσδιορίζεται στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου.

2. Η Βεβαίωση που υποβάλλεται σύμφωνα με την παράγραφο 1:
α. βεβαιώνει τη συνδρομή των προϋποθέσεων που τον καθιστούν επιλέξιμο οφειλέτη,
β. αποτυπώνει τα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις που απαιτούνται για τον προσδιορισμό της καθαρής περιουσιακής θέσης,
γ. προσδιορίζει την τρέχουσα αξία των περιουσιακών στοιχείων. Ως αξία των δηλουμένων ακινήτων λαμβάνεται κατ' ελάχιστον σε κάθε περίπτωση η αντικειμενική αξία ή οποιαδήποτε άλλη αξία που τίθεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες φορολογικές διατάξεις, όπως αυτή που λαμβάνεται υπ' όψιν για τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ν. 4223/2013),
δ. περιλαμβάνει πλήρη στοιχεία κάθε επιχείρησης με έναρξη λειτουργίας μεταγενέστερη της 1ης Ιανουαρίου 2010, την οποία ασκεί συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος του οφειλέτη (επί νομικών προσώπων ελέγχεται η σχέση με τον ομόρρυθμο εταίρο ή τον ελέγχοντα εταίρο, μεριδιούχο ή μέτοχο, κατά περίπτωση) ή ομόρρυθμος εταίρος ή ελέγχων εταίρος, ελέγχων μεριδιούχος ή ελέγχων μέτοχος ή συγγενής πρώτου βαθμού ή σύζυγος των παραπάνω προσώπων, καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων που τυχόν μεταβιβάστηκαν από τον οφειλέτη ή τους συνοφειλέτες από την 1η Ιανουαρίου 2010 και εφεξής,
ε. περιέχει άδεια για κοινοποίηση των δεδομένων του -περιλαμβανομένων στη βεβαίωση όσο και άλλων δεδομένων του στην κατοχή του χρηματοδοτικού φορέα- στη Φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία, και
στ. υπογράφεται από τον οφειλέτη και κάθε τυχόν συνοφειλέτη.

3. Η βεβαίωση αυτή επέχει τη θέση βεβαιωτικού όρκου, κατά την έννοια του άρθρου 861 του Κ.Πολ.Δ.. Σε περίπτωση ψευδορκίας, επιβάλλεται η προβλεπόμενη ποινή και πρόσθετη χρηματική ποινή ίση προς το τριπλάσιο των συνολικών διαγραφών που έλαβε ο οφειλέτης από το χρηματοδοτικό φορέα, τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ ως συνέπεια της επιλέξιμης ρύθμισης.

4. Ο χρηματοδοτικός φορέας παρέχει την αιτούμενη ρύθμιση ή / και διαγραφή κατά τη διακριτική του ευχέρεια, σύμφωνα με κριτήρια τα οποία επιλέγει για την αξιολόγηση της ικανότητας του αιτούμενου τη ρύθμιση ή/και διαγραφή να ανταπεξέλθει στις ρυθμισθείσες υποχρεώσεις. Σε άσκηση της διακριτικής του ευχέρειας, ο χρηματοδοτικός φορέας μπορεί να παράσχει ρύθμιση ή / και διαγραφή υπό διαφορετικούς όρους από τους περιλαμβανόμενους στην αίτηση ή και να αρνηθεί συνολικά τη ρύθμιση ή / και διαγραφή. Σε περίπτωση διαγραφής πίστωσης που έχει εγγυηθεί, το Ελληνικό Δημόσιο, περιορίζεται αναλογικά και η παρασχεθείσα εγγύηση.
Για την παροχή της αιτούμενης ρύθμισης ή και διαγραφής απαιτείται, εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, στη Φορολογική Διοίκηση ή / και στους ΦΚΑ, να έχει γίνει υπαγωγή των οφειλών αυτών σε πρόγραμμα εξυπηρέτησής τους είτε κατά τα αναφερόμενα στα άρθρα 51 και 54 του ν. 4305/2014 (Α' 237), όπως εκάστοτε ισχύουν είτε κατά τις κείμενες διατάξεις, το οποίο τηρείται.

5. Φυσικό ή νομικό πρόσωπο που προσκομίζει στη Φορολογική Διοίκηση ή/και στους ΦΚΑ βεβαίωση χρηματοδοτικού φορέα ότι έχει υπαχθεί σε ρύθμιση ή / και διαγραφή κατά την έννοια της προηγούμενης παραγράφου, δικαιούται και πρόσθετη διαγραφή προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής ύψους 20% πέραν των προβλεπομένων στα άρθρα 51 και 54 του ν. 4305/2014 (Α' 237), όπως εκάστοτε ισχύουν, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων. Η εφαρμογή των διατάξεων του προηγούμενου εδαφίου σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται τη, καθ' οιονδήποτε τρόπο, επιστροφή ή δη καταβληθέντων χρηματικών ποσών προς τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ, λόγω της μείωσης προσαυξήσεων και προστίμων.

6. Η μη προσήκουσα εκπλήρωση από τον οφειλέτη των όρων ρύθμισης, σύμφωνα με το παρόν άρθρο και τα άρθρα 51 και 54 του ν. 4305/2014, όπως εκάστοτε ισχύουν ή άλλες διατάξεις, για χρονικό διάστημα αθροιστικά μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών ως προς οποιαδήποτε από τις ρυθμισθείσες υποχρεώσεις, προκαλεί αυτοδικαίως την αναβίωση των ρυθμισθεισών υποχρεώσεών του σύμφωνα με τους όρους του παρόντος άρθρου και την αναδρομική αναβίωση του συνόλου των προς όλους διαγραφεισών υποχρεώσεων, προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής, τα οποία καθίστανται στο σύνολο τους άμεσα απαιτητά και ληξιπρόθεσμα. Οι διατάξεις των άρθρων 51 και 54 του ν. 4305/2014, όπως εκάστοτε ισχύουν, εφαρμόζονται συμπληρωματικά και για τις ρυθμιζόμενες κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και τους ΦΚΑ. Σε περίπτωση, αναβίωσης οφειλών εγγυημένων από το Ελληνικό Δημόσιο, αυτό ευθύνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις οικείες υπουργικές αποφάσεις, βάση των οποίων είχε χορηγηθεί η εγγύηση του.

7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ορίζεται η ειδικότερη μορφή και το περιεχόμενο της αίτησης της παραγράφου 1 και της βεβαίωσης της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, της βεβαίωσης της παραγράφου 5 του παρόντος άρθρου, καθώς και το περιεχόμενο και η διαδικασία ενημέρωσης και ανταλλαγής πληροφοριών ως προς οφειλέτες που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση απαιτήσεων προς χρηματοδοτικούς φορείς, Φορολογική Διοίκηση και ΦΚΑ, των οποίων οι απαιτήσεις ρυθμίζονται σύμφωνα με το παρόν, καθώς και κάθε άλλο ειδικό θέμα ή αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά την υλοποίηση των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

8. Τα φορολογικά ευεργετήματα του άρθρου 78 του παρόντος νόμου παρέχονται αποκλειστικά σε χρηματοδοτικούς φορείς που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα, έχουν παράσχει επιχειρηματικά δάνεια στην Ελλάδα και παρέχουν επιλέξιμες διαγραφές.


ΧΙ. Φιλανθρωπική κίνηση από του υπαλλήλους της Γ.Γ.Δ.Ε.

Τον Μακαριότατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο επισκέφθηκε στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαΐδου καιενημέρωσε για τη φιλανθρωπική πρωτοβουλία των υπαλλήλων της ΓΓΔΕ να συγκεντρώσουν τρόφιμα, φάρμακα, παιδικά βιβλία και παιχνίδια, καθώς και δωροεπιταγές, που θα δοθούν, μέσω του φιλανθρωπικού οργανισμού «Αποστολή» της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στους αναξιοπαθούντες συνανθρώπους μας. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο Γενικός Διευθυντής της «Αποστολής», Κωστής Δήμτσας.

Η παραπάνω κίνηση δείχνει την ανθρώπινη πλευρά των ανθρώπων που εργάζονται στη Γ.Γ.Δ.Ε., οι οποίοι αποτελούν κι αυτοί ένα κομμάτι της κοινωνίας μας που αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα και τις ίδιες ανησυχίες. Επειδή είθισται να τους "στολίζουμε" για διάφορους λόγους και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κι εμείς από τη χρήση των εφαρμογών taxis, κ.λπ.,σήμερα θεωρώ ότι πρέπει να επικροτήσουμε την κίνηση αυτή που αν μη τι άλλο δείχνει το ανθρώπινο πρόσωπο όσων εργάζονται στη Γ.Γ.Δ.Ε.

Βέβαια, η καλή κίνηση μιας ομάδας ανθρώπων κατά την γνώμη μου δε χρειάζεται καμία διαφήμιση, ούτε προώθηση, γιατί ενδεχομένως δημιουργεί ερωτηματικά. Οι καλές κινήσεις, η φιλανθρωπία, η βοήθεια προς τους συνανθρώπους μας πρέπει να γίνονται αθόρυβα και διακριτικά, χωρίς τυμπανοκρουσίες και ευχολόγια, έτσι όπως αρμόζει στην ίδια της έννοια της φιλανθρωπίας.

 

ΧΙΙ. Στη Διαύγεια και οι Μ.Κ.Ο.

Καθιερώνεται η υποχρεωτική ανάρτηση στο «Πρόγραμμα Διαύγεια» των απολογιστικών στοιχείων των δαπανών όλων των ΜΚΟ (των Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών των σωματείων, των ιδρυμάτων και των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων και λοιπών μη κερδοσκοπικών φορέων), οι οποίες επιχορηγούνται από Δημόσιους και Αυτοδιοικητικούς φορείς με ποσό άνω των 3.000 ευρώ ετησίως. Οι επιχορηγούμενες ΜΚΟ οφείλουν να αναρτούν αναλυτική κατάσταση διάθεσης των ποσών που έλαβαν. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που οι επιχορηγούμενοι φορείς δεν αναρτήσουν απολογιστικά στοιχεία, όπως έχουν υποχρέωση, αποκλείονται από παντός είδους επιχορήγηση ή χρηματοδότηση από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης στο μέλλον. 

Αυτό προβλέπεται σε σχετική Υ.Α. που υπογράφηκε για το εν λόγω θέμα.  Το μέτρο αυτό το βρίσκω θετικό, γιατί με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει κατά κάποιο τρόπο μια διαφάνεια γύρω από τις μη κυβερνητικές οργανώσεις. Βέβαια, δεν ξέρω τι απέγιναν όλες εκείνες οι υποθέσεις ελέγχων που αφορούσαν σε τέτοιες Μ.Κ.Ο. που ελάμβαναν παχυλές επιχορηγήσεις από τα κρατικά ταμεία. Εκεί προφανώς δεν έφτασε το μαχαίρι στο κόκαλο, αλλά κάπου σκάλωσε! Έτσι συνήθως γινόταν στη χώρα μας, κάποιοι παρέμεναν πάντα στο απυρόβλητο.

 

ΧΙΙΙ. Αρθρογραφία - περιοδικά.

Συνιστώ να μελετήσετε το ενδιαφέρον άρθρο του συναδέλφου κ. Λεωνίδα Κορρέ με θέμα Παρακράτηση φόρου εισοδήματος στα υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων. Στο άρθρο αυτό αναλύονται οι σχετικές διατάξεις για το εν λόγω θέμα και εκτός αυτού παρατίθενται και οι προβληματισμοί του αρθρογράφου. Επίσης, μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο του κ. Γεώργιου Στ. Αληφαντή στο περιοδικό ΛΟΓΙΣΤΗΣ (τεύχος 1/2015), με θέμα Διανομή μερίσματος στους μετόχους της ανώνυμης εταιρείας.

 
XΙV. Ποιητική ανάσα...

Σήμερα στην ενότητα της ποιητικής ανάσας, επέλεξε ένα ποίημα του ποιητή και πεζογράφου Τίτου Πατρίκιου, με τίτλο «το δέσιμο»

Και σένα, αν με τα τόσα που περάσαμε
τίποτα μέσα σου δε σακατεύτηκε,
μην πολυκαμαρώνεις.
Ίσως δεν είχες τίποτα να διακινδυνεύσεις.


 

XV. Αποφάσεις κ.λπ. που ίσως σας ενδιαφέρουν.

i.Καθορισμός οργάνου της Φορολογικής Διοίκησης και ορισμός διαδικασίας για την αποδοχή και εκκαθάριση εκπρόθεσμων τροποποιητικών δηλώσεων Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.).

Με την απόφαση αυτή δίνονται διευκρινίσεις σχετικά με το ποιά Δ.Ο.Υ. είναι αρμόδια για την αποδοχή και εκκαθάριση εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ΕΝ.Φ.Ι.Α., καθώς και για τον τύπο και το περιεχόμενο της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου

ii.ΔΕΛ Β 1003746 ΕΞ 2015/5.1.2015 - Καθορισμός δείγματος ελέγχου υποθέσεων ηλεκτροδότησης ακινήτων

Με την εγκύκλιο αυτή καθορίζονται τα κριτήρια και οι λεπτομέρειες επιλογής του δείγματος ελέγχου των υποθέσεων για τις οποίες χορηγήθηκε από 1.1.2008 μέχρι 31.12.2013 από την αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία βεβαίωση για την ηλεκτροδότηση ακινήτων με οικοδομική άδεια από την 1.1.1995 και μετά, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 35 και 36 του ν. 2238/1994 και της 1137140/2439/ΠΟΛ.1277/5.12.1994 απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. καθώς και των υποθέσεων ακινήτων με οικοδομική άδεια μέχρι 31.12.1994 και των λοιπών υποθέσεων για τις οποίες θεωρήθηκε από την αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία επίσης από 1.1.2008 μέχρι 31.12.2013 η υπεύθυνη δήλωση του ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του ν. 1882/1990, όπως ισχύουν.

Μπορείτε να μελετήσετε την απόφαση προκειμένου να ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες εφαρμογής της.

iii.Ανακοίνωση Ο.Α.Ε.Ε. για την καταβολή δόσεων ρύθμισης του ν.4305/2014

O O.A..E.E. με την ανωτέρω ανακοίνωσή του μας ενημέρωσε ότι την Τετάρτη 21.1.2015 καταβάλλονται οι δόσεις ρύθμισης Ν.4305/2014, μέσω Άμεσης Χρέωσης Τραπεζικού Λογαριασμού (πάγια εντολή). Ασφαλισμένοι που έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση θα πρέπει να μεριμνήσουν ώστε, να υπάρχει επαρκές υπόλοιπο στο λογαριασμό τους για την εξόφληση της δόσης, κατά την ώρα εκτέλεσης παγίων εντολών της Τράπεζας επιλογής τους. Δεδομένου ότι κατά το πρώτο εξάμηνο δεν παρέχεται δυνατότητα καθυστέρησης δόσεων, προτείνεται η έγκαιρη πίστωση του λογαριασμού από την προηγούμενη μέρα.



ΧVI. Κουίζ: Ποιο τεκμήριο θα εφαρμοστεί βάσει του ν. 4172/2013 στην παρακάτω περίπτωση;

Το κουίζ του σημερινού σχολίου είναι το ακόλουθο: Ποιο τεκμήριο θα εφαρμοστεί βάσει του ν. 4172/2013 για τον παρακάτω φορολογούμενο;

α) του αυτοκινήτου;

β) του σκάφους;

γ) και των δύο μαζί; 

δ) θα απαλλαγεί και από τα δύο λόγω αμφιβολιών;

Ο νικητής θα ανακοινωθεί στο επόμενο σχόλιο της Δευτέρας.


ΧVΙI. Επίλογος

Εδώ τελείωσε και το σημερινό σχόλιο της Δευτέρας, το πρώτο όπως ανέφερα και στον πρόλογό μου για το έτος που διανύουμε. Είμαι σίγουρος πως μέσα από τούτη τη στήλη θα 'χουμε πολλά να σχολιάσουμε και φέτος, αφού οι εξελίξεις δεν σταματούν ποτέ. Μην ξεχνάτε να αφιερώνετε χρόνο στον εαυτό σας και στους δικούς σας ανθρώπους και να κυνηγάτε με κάθε τρόπο τα όνειρά σας. Όλα στη ζωή άλλωστε είναι θέμα προτεραιοτήτων. Ο μακαρίτης ο παππούς μου -που ζούσε σε ένα ορεινό χωριό των Τζουμέρκων-, έλεγε κάποτε "η δουλειά δεν τελειώνει ποτέ". Αυτό πρέπει να το θυμόμαστε όλοι και να μην αναλώνουμε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας στην εργασία μας, έστω κι αν οι συνθήκες απαιτούν εξαντλητικά ωράρια προκειμένου να αντεπεξέλθουμε στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Ας κρατάμε κάθε μέρα λίγη απ΄τη ζωντάνια και την ενεργητικότητά μας σε οτιδήποτε άλλο -πέρα απ΄τη δουλειά-, μας κάνει να νιώθουμε όμορφα και να μη φτάνουμε στο σπίτι μας εξαντλημένοι, δίχως ίχνος ενέργειας. Εύχομαι και πάλι καλή χρονιά, χρόνια πολλά σε όλους -και στους εορτάζοντες του Σαββατοκύριακου-, τύχη και υγεία.

Καλημέρα και καλή δύναμη.  




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο