Αποτελέσματα live αναζήτησης

Νέες προσθήκες στη βάση δεδομένων του Γ.Ε.ΜΗ. όπου θα καταχωρούνται όλοι οι εξαγωγείς και οι έμποροι - παραγωγοί προϊόντων διπλής χρήσης

18 Δεκέμβριου 2014 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 16 λεπτά
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Α) ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ 2014-2020, Β) ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ 2012/17 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 13ΗΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 2012 (EE L 156/16.6.2012) ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Ν. 3419/2005 (Α' 297) ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

Αιτιολογική έκθεση

Άρθρο ....
Διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου και απλοποίηση προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών


Επί της αρχής του άρθρου:

Η Εθνική Στρατηγική και Οδικός Χάρτης για την Διευκόλυνση του Εμπορίου (2012) αποτύπωσε την ανάγκη αναθεώρησης των υφιστάμενων διαδικασιών και διεργασιών που συνδέονται με το εξαγωγικό εμπόριο με σκοπό την ορθολογική οργάνωση και απλοποίησή τους, μειώνοντας τον χρόνο και το διοικητικό κόστος για τις εξαγωγικές εταιρείες, ενθαρρύνοντας τις εξαγωγές και διευκολύνοντας το διασυνοριακό εμπόριο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Παράλληλα ήδη από τα τέλη του 2013 τέθηκε σε πλήρη εφαρμογή το ICISnet στο πλαίσιο του Ηλεκτρονικού Τελωνείου αποσκοπώντας σε τελικό στάδιο τη δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης για τη διευκόλυνση των εξαγωγών. Το ηλεκτρονικό αυτό σύστημα αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση αυτή, παρά τα μέχρι στιγμής τεχνικά προβλήματα, και αναμένεται να έχει σταδιακά μεγάλα οφέλη για τις επιχειρήσεις.
Στο πλαίσιο των αναγκών αυτών για απλοποίηση και βελτίωση των επιχειρησιακών λειτουργιών του κράτους που άπτονται τόσο του εξαγωγικού εμπορίου εν γένει όσο και των ειδικών προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών, οι διατάξεις του παρόντος αποσκοπούν στο να εμπλουτίσουν το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο με νέους θεσμούς που προάγουν την εξαγωγική δραστηριότητα των εμπόρων λόγω των απλοποιήσεων που προσφέρουν. Αποσκοπούν επίσης να διευκρινίσουν νομικά, διοικητικά, πρακτικά και λογικά ζητήματα που έχουν προκύψει κατά την εφαρμογή του ισχύοντος πλαισίου. Το παρόν καλύπτει επακριβώς τους στόχους που τέθηκαν στον Οδικό Χάρτη και προσφέρει λύσεις άμεσης απλοποίησης. Τα βασικά σημεία της διάταξης που προωθείται είναι τα ακόλουθα:

1. Η αναβάθμιση του ΓΕΜΗ, το οποίο είναι το μόνο υποχρεωτικό εμπορικό μητρώο της χώρας, ούτως ώστε να φιλοξενεί τρία νέα πεδία δεδομένων στα οποία θα καταχωρούνται όλοι οι εξαγωγείς, ο αριθμός EORI που έχουν αποκτήσει σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο ενωσιακό τελωνειακό δίκαιο και οι έμποροι - παραγωγοί προϊόντων διπλής χρήσης.

Κατ' αυτόν τον τρόπο θα δύνανται οι αρμόδιοι φορείς όπως το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, τα κατά τόπους επιμελητήρια και λοιποί φορείς του εξαγωγικού εμπορίου να έχουν άμεση, σαφή και ολοκληρωμένη εικόνα για το σύνολο των επιχειρήσεων που ασκούν εξαγωγική δραστηριότητα, ιδίως για τους εξαγωγείς που είναι παραγωγοί ή/και έμποροι προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε ένα ειδικό και ευαίσθητο για την εθνική μας ασφάλεια εξαγωγικό πλαίσιο, προκειμένου να σχεδιάζονται και να συντονίζονται δράσεις για τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, σε εθνικό και τοπικό/περιφερειακό επίπεδο.

Με τις νέες προσθήκες στην βάση δεδομένων του ΓΕΜΗ συμπληρώνεται η ηλεκτρονική χαρτογράφηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της χώρας, με αξιόπιστο τρόπο και διευκολύνεται η συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων και του κράτους αλλά και η καλύτερη δυνατή παρακολούθηση της ανάπτυξης της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας. Σημειώνεται ότι αντίστοιχες πληροφορίες δεν απαντώνται σε κάποιο άλλο μητρώο της χώρας που να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία και ετοιμότητα όπως το ΓΕΜΗ.

2. Η εισαγωγή του θεσμού του Εγκεκριμένου Εμπόρου για τους εμπόρους μεταποιημένων οπωροκηπευτικών.

Ο θεσμός του Εγκεκριμένου Εμπόρου προβλέπεται ήδη για τους εμπόρους νωπών οπωροκηπευτικών στο άρθρο 12 του Κανονισμού 543/2011 και εφαρμόζεται ήδη στην χώρα μας, ενώ με την με αριθμό 2533/63997/2013 (ΦΕΚ Β' 1380/06.06.2013) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξειδικεύτηκαν οι λεπτομέρειες εφαρμογής του. Ο θεσμός παρουσιάζει ιδιαίτερη πρακτική σημασία, ενόψει των ωφελημάτων που αποκτά ο έμπορος από την εγγραφή του στο Μητρώο Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών (ΜΕΝΟ). Ο εγκεκριμένος έμπορος νωπών οπωροκηπευτικών δεν υποχρεούται να εκδώσει πιστοποιητικό εμπορίας ελέγχου προδιαγραφών (πιστοποιητικό συμμόρφωσης) αλλά απλή βεβαίωση ελέγχου.

Επιπλέον, η υποχρέωσή του για πρότερη κοινοποίηση (Αναγγελία) ως προτελωνειακή διαδικασία δυνάμει των απαιτήσεων του Κανονισμού 882/2004 γίνεται μέσω του ΜΕΝΟ, και με αυτόν τον τρόπο καταργείται πλέον η γραφειοκρατία της προγενέστερης διαδικασίας αναγγελίας και η επιβάρυνση του σχετικά υψηλού κόστους και των χρονικών καθυστερήσεων, ειδικά σε περιπτώσεις απεργιών. Εξάλλου, οι εγκεκριμένοι έμποροι και μόνο αυτοί, εμπίπτουν αυτοδικαίως στην πιο χαμηλή κατηγορία ελέγχου για τα εξαγωγικά τους φορτία και υπόκεινται σε ελέγχους σε ποσοστό μικρότερο του 2% επί του συνόλου των φορτίων τους. Τέλος, η διάταξη δεν εμποδίζει την προαιρετική απόκτηση του πιστοποιητικού ποιοτικού ελέγχου από εξαγωγείς που είτε το επιθυμούν, είτε το χρειάζονται ενόψει των απαιτήσεων που τους θέτουν οι αγοραστές των προϊόντων τους στις χώρες προορισμού και/ή η αλλοδαπή νομοθεσία της χώρας εισαγωγής. Τα οφέλη αυτά παρουσιάζουν χρονικές και οικονομικές απλοποιήσεις που κρίνεται ότι θα βελτιώσουν την εξαγωγική συμπεριφορά και των εμπόρων μεταποιημένων οπωροκηπευτικών, που διέπονται από παρόμοιες υποχρεώσεις συμμόρφωσης. Με την παρούσα διάταξη τίθεται το χρονικό και νομοθετικό πλαίσιο για την εξειδίκευση του θεσμού σε αυτούς.

3. Η αποτύπωση με σαφή τρόπο των υποχρεώσεων των εξαγωγέων προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης (προϊόντα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για πολιτική όσο και για στρατιωτική χρήση) καθώς και η εισαγωγή της διαδικασίας ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης για χορήγηση άδειας εξαγωγής, προκειμένου να μην δημιουργούνται προβλήματα κατά την εφαρμογή του υποχρεωτικού ενωσιακού πλαισίου για τον ευαίσθητο αυτό τομέα παραγωγής και εμπορίας τα οποία αναστέλλουν την εξαγωγική δραστηριότητα τους.

Με την παρούσα διάταξη αντιμετωπίζονται τα προβλήματα εφαρμογής του ενωσιακού και εθνικού πλαισίου που είχαν ανακύψει για την έκδοση της σχετικής άδειας, καθώς εξειδικεύεται η διαδικασία υποβολής της αίτησης προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, και τερματίζεται η σύγχυση σχετικά με τις αρμοδιότητες των Υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας όσον αφορά στις άδειες εξαγωγής προϊόντων διπλής χρήσης. Τέλος, συνδέεται η διαδικασία αυτή με την υποχρέωση που τίθεται στο άρθρο 1 του παρόντος σχεδίου για την υποχρεωτική πλέον εγγραφή των εξαγωγέων προϊόντων διπλής χρήσης στο αντίστοιχο μητρώο του ΓΕΜΗ.

4. Η καθιέρωση της δυνατότητας υποβολής αίτησης και έκδοσης του Πιστοποιητικού Καταγωγής με χρήση ψηφιακής υπογραφής.

Το Πιστοποιητικό Καταγωγής των ελληνικών προϊόντων εκδίδεται από τα Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια σε έντυπη μορφή και η όλη διαδικασία γίνεται χειρόγραφα με αυτοπρόσωπη παρουσία. Για την παροχή της ίδιας υπηρεσίας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (όπως σε Γαλλία, Η. Βασίλειο, Ιταλία, Κάτω Χώρες, Γερμανία, Ισπανία) εφαρμόζεται η πρακτική της έκδοσης του πιστοποιητικού μέσω πλήρως αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών διαδικασιών. Οι βέλτιστες αυτές πρακτικές ήδη εφαρμόζονται με επιτυχία από δεκαετίας και έχουν προσφέρει διοικητική απλοποίηση και επιτάχυνση.

Εισάγεται η διαδεδομένη αυτή ευρωπαϊκή πρακτική για την διευκόλυνση των εξαγωγέων και την αυτοματοποίηση της διαδικασίας παράλληλα προς την έντυπη διαδικασία. Για την ανάπτυξη και λειτουργία της εφαρμογής γίνεται χρήση του ισχύοντος νομικού πλαισίου για την εν γένει παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Η ρύθμιση οδηγεί σταδιακά σε αναβάθμιση των ψηφιακών εφαρμογών που παρέχουν τα επιμελητήρια, τα οποία είναι υποχρεωμένα να ενσωματώνουν τις ενωσιακές προδιαγραφές για τις ηλεκτρονικές τους υπηρεσίες. Προτείνεται να μην υπάρξει αύξηση του κόστους έκδοσης/ θεώρησης των πιστοποιητικών καθώς αυτό είναι σύμφωνο με τις βέλτιστες πρακτικές άλλων κρατών-μελών. Το κόστος της προσαρμογής των επιμελητηρίων βαρύνει τα ίδια ως φορείς εκδήλωσης της κρατικής μέριμνας για την ανάπτυξη του εξαγωγικού εμπορίου.

Β. Επί των σημείων του άρθρου:

Στο σημείο Α καθορίζεται ως υποχρεωτική πλέον η καταγραφή του αντικειμένου της εξαγωγικής δραστηριότητας των εμπόρων, του αριθμού EORI όπως αυτός περιγράφεται και ρυθμίζεται δυνάμει του Κανονισμού (ΕΚ) 312/2009, ο οποίος τροποποίησε τον εφαρμοστικό Κανονισμό (ΕΟΚ) 2454/93 του Ευρωπαϊκού Τελωνειακού Κώδικα, και της ιδιότητας παραγωγού ή/και εμπόρου προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης, με καταχώρηση των πληροφοριών αυτών στην Μερίδα του ΓΕΜΗ. Κατ' αυτόν τον τρόπο το Πιστοποιητικό Εγγραφής των εμπόρων στο ΓΕΜΗ εκτός από τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας τους (ΚΑΔ) και τα λοιπά στοιχεία που αναφέρει δύναται πλέον να αποτυπώνει και τις ανωτέρω πληροφορίες. Με την νομοθετική αυτή προσθήκη συμπληρώνεται το σύνολο των ελαχίστων στοιχείων που τηρούνται στο Μητρώο του ΓΕΜΗ ώστε να είναι δυνατή η συλλογή στατιστικών και ποιοτικών στοιχείων σχετικά με το εξαγωγικό εμπόριο της χώρας και την παραγωγή, εμπορία και εξαγωγή προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης. Επίσης καθίσταται υποχρεωτική και η δήλωση των μεταβολών των στοιχείων που καταγράφονται στα πεδία αυτά.

Μεταβατικά δίνεται περιθώριο ενός τριμήνου στο ΓΕΜΗ για να παραμετροποιήσει την βάση του ώστε να προστεθούν τα νέα πεδία εγγραφών. Η υποχρέωση εγγραφής για τους εξαγωγείς και/ή παραγωγούς και/ή εμπόρους προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης αρχίζει από την στιγμή της τεχνικής ολοκλήρωσης των περιγραφομένων αλλαγών στην ηλεκτρονική βάση του ΓΕΜΗ.

Στο σημείο Β εισάγεται ο θεσμός του Εγκεκριμένου Εμπόρου για τους εμπόρους μεταποιημένων οπωροκηπευτικών, στο πρότυπο του ήδη λειτουργούντος θεσμού του Εγκεκριμένου Εμπόρου Νωπών Οπωροκηπευτικών (άρ. 12 του Κανονισμού 543/2011, με αρ. 2533/63997/2013 (ΦΕΚ Β' 1380/06.06.2013) ΚΥΑ). Παρέχεται εξουσιοδότηση για τον ορισμό των λεπτομερειών εξειδίκευσης με κοινή υπουργική απόφαση καθώς είναι απαραίτητο να προηγηθεί διαβούλευση μεταξύ των εμπόρων του κλάδου των μεταποιημένων οπωροκηπευτικών και των εμπλεκομένων Υπουργείων. Διασφαλίζεται ότι το καθεστώς θα έχει ηλεκτρονική αρχιτεκτονική προκειμένου όλες οι διεργασίες να διενεργούνται απομακρυσμένα, μηχανογραφημένα και με κατάλληλη τυποποίηση.

Ρητά ορίζεται ότι ένα από τα οφέλη που αποκομίζει ο εξαγωγέας που θα ενταχθεί στο καθεστώς είναι η απαλλαγή από την υποχρέωση έκδοσης και προσκόμισης πιστοποιητικού ποιοτικού ελέγχου. Η διάταξη δεν εμποδίζει την προαιρετική απόκτηση του πιστοποιητικού ποιοτικού ελέγχου από εξαγωγείς που είτε το επιθυμούν είτε το χρειάζονται ενόψει τυχόν απαιτήσεων που ισχύουν στις χώρες προορισμού.

Στο σημείο Γ εξειδικεύεται η διαδικασία υποβολής της αίτησης για παροχή της άδειας εξαγωγής προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης και συμπληρώνονται τα στοιχεία περιγραφής τους με αναφορά στους σχετικούς καταλόγους κατάταξής τους. Επιπροσθέτως, λύεται η σύγχυση σχετικά με τις αρμοδιότητες των Υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας. Επίσης, προς διασφάλιση των θεσπιζομένων διαδικασιών ορίζεται υποχρέωση διασύνδεσης και ενημέρωσης των αρμόδιων τελωνείων, ειδικά σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος προς εξαγωγή προκειμένου να αποτραπούν απόπειρες παράνομης εξαγωγής των προϊόντων αυτών.

Στο σημείο Δ προβλέπεται νομοθετικά η υποβολή αίτησης και έκδοσης του Πιστοποιητικού Καταγωγής για τα εξαγώγιμα προϊόντα από τα Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια ηλεκτρονικά με χρήση ψηφιακής υπογραφής και με τις έννομες συνέπειες που έχει η χρήση αυτή κατά τα προβλεπόμενα στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο περί παροχής ασφαλών ολοκληρωμένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών.

Κείμενο νόμου

Άρθρο ....
Διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου και απλοποίηση προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών


Α. Πρόσθετα στοιχεία καταχώρησης στο Γ.Ε.Μ.Η

1. Οι έμποροι που αποκτούν την ιδιότητα του εξαγωγέα όπως αυτή ορίζεται στα άρθρα 34 και 35 του ν. 4072/2012 (ΦΕΚ Α' 86) υποχρεούνται να δηλώσουν στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) το αντικείμενο της εξαγωγικής τους δραστηριότητας, οποιαδήποτε μεταβολή αυτού καθώς και τον αριθμό EORI (Economic Operator Registration and Identification) που προβλέπεται από την ενωσιακή τελωνειακή νομοθεσία (Κανονισμός (ΕΚ) 312/2009), μόλις τον αποκτήσουν. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ορίζονται οι ειδικότερες κατηγορίες του αντικειμένου εξαγωγικής δραστηριότητας που είναι δυνατόν να δηλωθούν, ο τρόπος κτήσης του καθώς και λοιπά στοιχεία προσδιορισμού του.

2. Οι έμποροι ή/και παραγωγοί ή/και εξαγωγείς προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης, όπως αυτά ορίζονται στον Κανονισμό (EE) 428/2009 υποχρεούνται να δηλώσουν στο ΓΕΜΗ την ιδιότητα τους αυτή και οποιαδήποτε μεταβολή αυτής.

3. Στα στοιχεία των καταχωρήσεων στην Μερίδα του ΓΕΜΗ όπως αυτά προβλέπονται στα άρθρα 5 και 6 του ν. 3419/2005 (ΦΕΚ Α' 297) και στην απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με αριθμ. Κ1-884 οικ./19.4.2012 (ΦΕΚ 1420/Β/30.04.2012) προστίθενται το αντικείμενο της εξαγωγικής δραστηριότητας των εξαγωγέων, ο αριθμός EORI αυτών και η ιδιότητα του εμπόρου ή/και παραγωγού προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης.

4. Τα στοιχεία που αφορούν στο αντικείμενο της εξαγωγικής δραστηριότητας, στον αριθμό EORI, ή/και στην εμπορία ή/και στην παραγωγή προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης καταχωρούνται εξ αποστάσεως και με ηλεκτρονικά μέσα, τόσο στην αρχική  καταχώρηση όσο και σε κάθε μεταγενέστερη μεταβολή και τηρούνται ηλεκτρονικά, εφαρμοζομένων των σχετικών διατάξεων του ν. 3419/2005 για τα στοιχεία των καταχωρήσεων του ΓΕΜΗ.

5. Η θέση σε παραγωγική λειτουργία της ηλεκτρονικής βάσης του ΓΕΜΗ προσαρμοσμένης στις ρυθμίσεις των παραγράφων 3 και 4 του παρόντος άρθρου ολοκληρώνεται εντός τριμήνου από την δημοσίευση του παρόντος.

6. Οι έμποροι που ήδη ασκούν εξαγωγική δραστηριότητα ή είναι έμποροι ή/και παραγωγοί προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης οφείλουν να προβούν σε δήλωση του αντικειμένου της εξαγωγικής τους δραστηριότητας, του αριθμού EORI που έχουν αποκτήσει καθώς και της εμπορίας ή/και παραγωγής προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης εντός τριμήνου από την θέση σε παραγωγική λειτουργία της ηλεκτρονικής βάσης του ΓΕΜΗ προσαρμοσμένης στις ρυθμίσεις των παραγράφων 3 και 4 του παρόντος άρθρου.

7. Η ισχύς των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου αρχίζει από την θέση σε παραγωγική λειτουργία της ηλεκτρονικής βάσης του ΓΕΜΗ προσαρμοσμένης στις ρυθμίσεις των παραγράφων 3 και 4 αυτού.

Β. Εισαγωγή του θεσμού του Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών

1. α. Συνιστάται ο θεσμός του «Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών», στο πρότυπο του αντίστοιχου θεσμού που έχει τεθεί σε ισχύ για τους εμπόρους των νωπών οπωροκηπευτικών. Στον θεσμό του Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών εντάσσονται και οι έμποροι επιτραπέζιων ελαιών.

β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που εκδίδεται εντός έτους από την δημοσίευση του παρόντος καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του θεσμού του Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών,

γ. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής αφορούν στις προϋποθέσεις υπαγωγής στο καθεστώς Εγκεκριμένων Εμπόρων Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών, στην διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής και έγκρισης της αίτησης, στον φορέα τήρησης του μητρώου, στην αρμόδια αρχή υποβολής και έγκρισης, στα δικαιολογητικά υπαγωγής, στα στοιχεία για την τήρηση του μητρώου, στην χρονική διάρκεια ισχύος της ένταξης στο καθεστώς, στην τήρηση ασφαλούς ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων του μητρώου, στο περιεχόμενο αυτής και στην δυνατότητα διασύνδεσης της με τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων του Μητρώου Εγκεκριμένων Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών και του συστήματος ICISnet των Τελωνείων, σε λοιπά θέματα σχετικά με την διοικητική και ελεγκτική υποστήριξη του καθεστώτος καθώς και στα οφέλη της εγγραφής των εμπόρων σε αυτό.

2. Ο έμπορος που με αίτηση του εντάχθηκε στο καθεστώς Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών, απαλλάσσεται από την υποχρέωση έκδοσης και προσκόμισης πιστοποιητικού ποιοτικού ελέγχου των προϊόντων του, όπου αυτή απαιτείται σύμφωνα με την κείμενη εθνική νομοθεσία, εκτός εάν η υποχρέωση αυτή επιβάλλεται από την νομοθεσία του κράτους υποδοχής των προϊόντων και ζητείται από τον ενδιαφερόμενο έμπορο.

Γ. Υποχρεώσεις για εξαγωγείς προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης

1. Για την εξαγωγή προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης κατά την έννοια του Κανονισμού EE 428/2009 απαιτείται άδεια εξαγωγής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών με αριθμό 121837/Ε3/21837/2009 (ΦΕΚ 2182/Β/02.10.2009).

2. α. Για την έκδοση της άδειας εξαγωγής απαιτείται αίτηση στην οποία αναγράφεται υποχρεωτικά ο οκταφήφιος κωδικός Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) του Κοινού Δασμολογίου της Ε.Ε (Κανονισμός 2658/87), όπως ισχύει και ο αριθμός Καταλόγου Ελέγχου Ειδών Διπλής Χρήσης.

β. Για την έκδοση της άδειας εξαγωγής προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης που δεν περιλαμβάνονται στο Παράρτημα I του Κανονισμού 428/2009, προορίζονται για στρατιωτική χρήση και εμπίπτουν στις κατηγορίες του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαιτείται αίτηση στην οποία αναγράφεται με ευθύνη του αιτούντος, υποχρεωτικά ο οκταφήφιος κωδικός Συνδυασμένης Ονοματολογίας (Σ.Ο.) του Κοινού Δασμολογίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Κανονισμός (EE) 2658/87), όπως ισχύει, και οι ειδικότερες κατηγορίες του Κοινού Στρατιωτικού Καταλόγου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες εμπίπτει το προς εξαγωγή προϊόν.

γ. Η αίτηση για έκδοση άδειας εξαγωγής προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης υποβάλλεται μόνον από τους εγγεγραμμένους εμπόρους προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης στο ΓΕΜΗ.

3. α. Η αίτηση υποβάλλεται στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ηλεκτρονικά ατελώς με όλα τα απαιτούμενα συνοδευτικά έγγραφα, πλην αυτών που υποβάλλονται πρωτότυπα σύμφωνα με τα ειδικώς οριζόμενα στην απόφαση του Υπουργού Άμυνας με αριθμό Φ900/2553/Σ.751 (ΦΕΚ 746/Β/14.03.2012) και εφόσον δεν εκδίδονται πρωτότυπα σε ηλεκτρονική μορφή.

β. Η Υπηρεσία διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει κατά περίπτωση την υποβολή των υποβαλλόμενων στοιχείων και δικαιολογητικών και σε έντυπη μορφή.

4. α. Η άδεια εξαγωγής αποστέλλεται ηλεκτρονικά στον αιτούντα και διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στα αρμόδια τελωνεία εξαγωγής και εξόδου. Ο αιτών διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από την αρχή έκδοσης παράλληλα με την ηλεκτρονική και την ταχυδρομική αποστολή της άδειας εξαγωγής. Οι αρμόδιες εμπλεκόμενες αρχές μεριμνούν για την διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων τους.

β. Σε περίπτωση που τα τελωνεία εξαγωγής και εξόδου για προϊόντα διπλής (διττής) χρήσης ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία κατά τρόπο αποκλειστικό, η διαβίβαση της άδειας εξαγωγής είναι δυνατή μόνο προς τα τελωνεία αυτά.

5. Σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης, η απορριπτική απόφαση κοινοποιείται ηλεκτρονικά ή με κάθε πρόσφορο τρόπο σε όλα τα τελωνεία εξαγωγής και εξόδου της χώρας.

6. α. Δεν απαιτείται σύμφωνη γνώμη των Υπουργών Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας για την εξαγωγή ή επανεξαγωγή προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης που είτε δεν προορίζονται για στρατιωτική χρήση, είτε δεν περιλαμβάνονται στον Κοινό Στρατιωτικό Κατάλογο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

β. Αιτήσεις προς τα Υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας για την έκδοση γνωμοδότησης για προϊόντα που δεν προορίζονται για στρατιωτική χρήση και δεν περιλαμβάνονται στον Κοινό Στρατιωτικό Κατάλογο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν κωλύουν την έκδοση άδειας εξαγωγής από την αρμόδια αρχή.

Δ. Υπηρεσίες ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης των Επιμελητηρίων για την έκδοση Πιστοποιητικών Καταγωγής

1. Τα εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια υποχρεούνται εντός δέκα μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος να προσαρμόσουν τα ηλεκτρονικά τους συστήματα για την ηλεκτρονική υποβολή και υποδοχή αιτήσεων με τα απαιτούμενα συνοδευτικά δικαιολογητικά, καθώς και για την ηλεκτρονική έκδοση και αποστολή στους αιτούντες των Πιστοποιητικών Καταγωγής (Certificates of Origin) για προϊόντα που προορίζονται για εξαγωγή.

2. α. Η υποβολή των αιτήσεων, η έκδοση και η αποστολή με ηλεκτρονικά μέσα των πιστοποιητικών γίνεται με τη χρήση ψηφιακής υπογραφής (προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή) κατά την έννοια του άρθρου 3 παρ. 1 του π.δ. 150/2001 (ΦΕΚ Α' 125).

β. Για την ανάπτυξη και παροχή των υπηρεσιών έκδοσης Πιστοποιητικών Καταγωγής από τα επιμελητήρια τηρούνται τα ενωσιακά και εθνικά πρότυπα προδιαγραφών και διαδικασιών για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών, όπως περιγράφονται στις αποφάσεις του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/10.4.2012 (ΦΕΚ 1301/Β/12.04.2012) «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης», ΥΑΠ/Φ.40.4/3/1031/23.4.2012 (ΦΕΚ 1317/Β/23.04.2012) «Ρυθμίσεις για το Ηλεκτρονικό Δημόσιο Έγγραφο» και την ΥΑΠ/Φ.40.4/163/7.2.2013 (ΦΕΚ 401/Β/22.02.2013) «Ρυθμίσεις για α) τη διαδικασία και τον τρόπο ηλεκτρονικής επιβεβαίωσης της λήψης και της ασφαλούς χρονοσήμανσης, β) τις προδιαγραφές και τα πρότυπα του συστήματος νια τη γνωστοποίηση εγγράφων σε φυσικά πρόσωπα ή Ν.Π.Ι.Δ. με χρήση ΤΠΕ και γ) την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα και των φυσικών προσώπων ή ΝΠΙΔ», και όπως εκάστοτε ισχύουν.

γ. Σε περίπτωση που τα επιμελητήρια επιβάλλουν κόστος έκδοσης ή θεώρησης των Πιστοποιητικών Καταγωγής, το κόστος αυτό δεν δύναται να διαφοροποιείται μεταξύ του έντυπου και του ηλεκτρονικού τρόπου παροχής της υπηρεσίας. Το κόστος απόκτησης του δικαιώματος ψηφιακής υπογραφής των αιτούντων βαρύνει τους ίδιους.

δ. Η διαδικασία ηλεκτρονικής έκδοσης του Πιστοποιητικού Καταγωγής δεν αποκλείει την διαδικασία έντυπης έκδοσης αυτού. Τα επιμελητήρια οφείλουν να υποστηρίζουν διοικητικά και τεχνικά και τις δύο δυνατότητες. Η επιλογή γίνεται κατά την κρίση του αιτούντος με την αίτηση του και σύμφωνα με τις εμπορικές και εξαγωγικές του ανάγκες. Ο αιτών διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει παράλληλα με την ηλεκτρονική και την ταχυδρομική αποστολή του Πιστοποιητικού Καταγωγής.

Ε. Έναρξη ισχύος

1. Η ισχύς του σημείου Δ αρχίζει μετά την παρέλευση εξαμήνου από την δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

_________________________

ΥΠΑΑΝ

Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου 2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 
Με τροπολογία-προσθήκη που κατατέθηκε στη Βουλή, παρατείνεται η προθεσμία υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων του αναπτυξιακού νόμου 3908/2011. Πιο συγκεκριμένα, με την προωθούμενη διάταξη, η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στον ν.3908/2011 και για τα οποία είχε ορισθεί προθεσμία ολοκλήρωσης πριν από την 31-12-2016, αυτή παρατείνεται μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2016.

Παράλληλα, στην ίδια τροπολογία προωθούνται διατάξεις που στοχεύουν στη διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου. Προβλέπεται η αναβάθμιση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ), το οποίο θα φιλοξενεί τρία νέα πεδία δεδομένων στα οποία θα καταχωρούνται όλοι οι εξαγωγείς, ο αριθμός EORI που έχουν αποκτήσει σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο τελωνειακό – ενωσιακό δίκαιο καθώς και οι έμποροι – παραγωγοί προϊόντων διπλής χρήσης.

Εισάγεται, επίσης, ο θεσμός του Εγκεκριμένου Εμπόρου Μεταποιημένων Οπωροκηπευτικών στο πρότυπο του θεσμού του Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωροκηπευτικών (ΜΕΝΟ), αποσαφηνίζονται πλήρως οι υποχρεώσεις των εξαγωγέων προϊόντων διπλής (διττής) χρήσης και καθιερώνεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης και έκδοσης του Πιστοποιητικού Καταγωγής με χρήση ψηφιακής υπογραφής.

Τέλος, προωθείται προς δημοσίευση υπουργική απόφαση με την οποία παρατείνεται έως την 30-6-2015 η προθεσμία εντός της οποίας δύναται να προκαταβληθεί το 100% της εγκεκριμένης ενίσχυσης για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους ν.3299/2004 και 3908/2011.

Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νότης Μηταράκης αναφερόμενος στις παραπάνω ρυθμίσεις προέβη στην ακόλουθη δήλωση: 

«Οι προωθούμενες ρυθμίσεις εντάσσονται στο πλαίσιο μιας σειράς νομοθετικών παρεμβάσεων που έχει αναλάβει το Υπουργείο Ανάπτυξης για να στηρίξει έμπρακτα τις επιχειρήσεις στην προσπάθεια τους να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια. Κάνουμε ένα ακόμα βήμα για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας και την ουσιαστική στήριξη της  επενδυτικής δραστηριότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Παράλληλα, οι προωθούμενες διατάξεις θα συμβάλλουν έμπρακτα στην διευκόλυνση του εξαγωγικού εμπορίου. Απλοποιούν ακόμα περισσότερο τις προτελωνειακές και τελωνειακές διαδικασίες και θα συμβάλλουν έμπρακτα στη στήριξη παραγωγικών κλάδων της Ελληνικής οικονομίας».
 

Από το Γραφείο Τύπου


Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης