Ειδήσεις Δικαστικά - Φορονομικά

Συμβούλιο της Επικρατείας. Αντισυνταγματική η προσωποκράτηση και για χρέη προς το Δημόσιο.

Αντισυνταγματική η προσωποκράτηση και για χρέη προς το Δημόσιο είπε χθες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. Κατόπιν διάσκεψης, κεκλεισμένων των θυρών, η Ολομέλεια του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου έκρινε αντισυνταγματικό το σχετικό μέτρο.

Αντισυνταγματική η προσωποκράτηση και για χρέη προς το Δημόσιο είπε χθες η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Κατόπιν διάσκεψης, κεκλεισμένων των θυρών, η Ολομέλεια του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου έκρινε αντισυνταγματικό το σχετικό μέτρο.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη το ΣτΕ είχε κρίνει ομόφωνα από το 2003 αντισυνταγματικό το μέτρο της προσωποκράτησης για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το ΙΚΑ και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.
Στο σκεπτικό της απόφασης, που αφορά χιλιάδες οφειλέτες του Δημοσίου και που ελήφθη με συντριπτική πλειοψηφία (24 - 3), τονίζεται, μεταξύ άλλων, ότι:
«Η προσωποκράτηση για χρέη προς το Δημόσιο, ως μέτρο στερητικό της ελευθερίας, είναι αντίθετη στα άρθρα 2 και 5 του Συντάγματος, τα οποία προβλέπουν ότι ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας».

Ουσιαστικά το ΣτΕ συνιστά εμμέσως την κατάσχεση της περιουσίας του οφειλέτη, ως άμεση επέμβαση του Δημοσίου, προκειμένου να εισπραχθεί το χρέος.

Όπως σημειώνεται, χαρακτηριστικά, στην απόφαση:

«Η προσωποκράτηση διαφέρει των γνησίων μέσων εκτέλεσης - όπως η κατάσχεση - τα οποία συνιστούν άμεση επέμβαση του Δημοσίου στην περιουσία του οφειλέτη, προκειμένου να εισπραχθεί το χρέος».
Η Ολομέλεια παρατήρησε, επίσης, ότι μπορεί το Σύνταγμα να ανέχεται τη στέρηση της προσωπικής ελευθερίας, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι η στέρηση αυτή είναι λογικά αναγκαία για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
Εντελώς διαφορετικό είναι, όμως -σύμφωνα με το ΣτΕ- το ζήτημα της προσωποκράτησης, όχι ως ποινή για αποδοκιμαστέα κοινωνική συμπεριφορά, αλλά ως διοικητικό μέτρο που αποβλέπει στην άσκηση πίεσης προς εξόφληση χρηματικού χρέους, το οποίο «δεν έχει ή δεν δύναται το Δημόσιο να αποδείξει ότι έχει ο οφειλέτης




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο