Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Μαυραγάνης: Πρέπει να προχωρήσει η οδηγία για την ενοποιημένη κοινή φορολογική βάση και την κατανομή των κερδών των ομίλων. Τι συζητήθηκε στη Βουλή για την φοροαποφυγή των μεγάλων εταιριών της ψηφιακής οικονομίας

Παραθέτουμε τμήμα των πρακτικών της βουλής από την ερώτηση του Βουλευτή  Κων/νου Τριαντάφυλλου σχετικά με την φοροαποφυγή των εταιριών κολοσσών που δραστηριοποιούνται στις ψηφιακές υπηρεσίες .

-----

Συνεχίζουμε με την με αριθμό 274/17-11-2014 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Χίου του ΠΑΣΟΚ, του κ. Κωνσταντίνου Τριαντάφυλλου, προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την φορολόγηση πολυεθνικών εταιριών στο διαδίκτυο.

Κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, όπως γνωρίζετε ένα ζήτημα το οποίο αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο σε διεθνές επίπεδο και προφανώς αφορά τα φορολογικά έσοδα και της χώρας μας, είναι το ζήτημα της φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας. Είναι ένα ζήτημα το οποίο άπτεται διαφόρων θεμάτων της οικονομίας στο σκέλος που αφορά το διαδίκτυο.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο ή η ψηφιακή οικονομία είναι πλέον ένα μεγάλο μέρος της παγκόσμιας και της εθνικής, θα έλεγα, οικονομίας.

Αυτό πλέον συνεχίζει και προκαλεί πολύ μεγάλο προβληματισμό, σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο φορολογείται ο πλούτος που παρέχεται στον συγκεκριμένο χώρο.

Είναι γνωστά τα παραδείγματα, τόσο της “Google”,  όσο και της  “Amazon”, “Apple”, του “Facebook”, της “Microsoft”. Υπάρχουν θέματα που έχουν αναδειχθεί από τον Οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη σε σχέση και με την “Vodafon” ή με τα “Starbucks”. Πρόκειται για μεγάλες πολυεθνικές που κυρίως δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο ή έχουν διάφορους τομείς και χώρες όπου δραστηριοποιούνται.

Εκεί, λοιπόν, που υπάρχει το ζήτημα είναι το πώς αντιμετωπίζουμε εμείς σε εθνικό επίπεδο την φοροαποφυγή αυτών των επιχειρήσεων, οι οποίες είτε χρησιμοποιούν πολλά τεχνάσματα σε σχέση με την εσωτερική τους λειτουργία, δηλαδή μεταξύ μητρικής, θυγατρικής και της έδρας τους, είτε έχουν έναν απλό τρόπο, δηλαδή κοστολογούν πολύ ψηλά υπηρεσίες τις οποίες παρέχει η μητρική εταιρία και η μητρική εταιρία τελικά εδρεύει σε μια χώρα με πολύ χαμηλό συντελεστή φορολόγησης.

Παραδείγματα χωρών οπού εδρεύουν αυτές οι εταιρείες είναι η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, αλλά είναι και πάρα πολλά περίεργα νησιά, νησιά τα οποία δηλαδή είναι οι αποκαλούμενοι ως «φορολογικοί παράδεισοι», όπως είναι ο Μαυρίκιος ή τα νησιά των Βερμούδων.

Είναι, λοιπόν, ένα ζήτημα σε ένα παγκόσμιο επίπεδο. Συζητιέται ήδη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προσωπικά έχω καταθέσει μαζί με άλλους τριάντα επτά Βουλευτές πρόταση ψηφίσματος στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης. Είναι ένα ζήτημα ψηλά πλέον στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έχει συζητηθεί στο Κοινοβούλιο της Μεγάλης Βρετανίας, όπου υπάρχει σχετική έκθεση για την Google.

Νομίζω ότι είναι η ώρα να δούμε και εμείς ως Ελλάδα πόσο ακριβώς κόστος έχουμε από τη δεδομένη φοροαποφυγή των μεγάλων πολυεθνικών του διαδικτύου.

Σας ευχαριστώ πολύ.


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών):
Κύριε Βουλευτά, ευχαριστώ για την εμπεριστατωμένη ερώτησή σας. Έχετε θέσει πάρα πολλά θέματα. Είναι λίγος ο χρόνος που έχω στη διάθεσή μου, αλλά θα προσπαθήσω σε αυτόν το χρόνο να σας απαντήσω.

Το Μάιο του 2013, όπως γνωρίζετε, αντικείμενο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ήταν και το θέμα της φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα σημείο των συμπερασμάτων ήταν το ότι θα συνεχιστούν οι εργασίες όσον αφορά τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό και τη μεταφορά κερδών.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πρώτον, υιοθετήθηκε μία τροποποίηση της Οδηγίας για μητρικές-θυγατρικές για τον υβριδικό δανεισμό. Υπάρχει περαιτέρω πρόταση για να τροποποιηθεί αυτή η Οδηγία, έτσι ώστε να μη γίνεται κατάχρηση στις μεταφορές μερισμάτων από τις θυγατρικές στις μητρικές.

Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο υπήρξε μελέτη ειδικών που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ψηφιακή οικονομία. Στη μελέτη αυτή υπάρχουν πάρα πολύ χρήσιμα συμπεράσματα για το θέμα της αντιμετώπισης των φαινομένων του ηλεκτρονικού εμπορίου σε σχέση και με το ΦΠΑ, αλλά και με τη μεταφορά κερδών.

Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που τέθηκε ήταν και η κοινή βάση κερδών, η πρόταση για Οδηγία που συζητείται πάρα πολύ καιρό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι ένα ζήτημα το οποίο θα μπορέσει να αντιμετωπιστεί επαρκώς, εφόσον προχωρήσει και αυτή η Οδηγία.

Όπως ασφαλώς θα γνωρίζετε, η Οδηγία αυτή προσπαθεί να αντιμετωπίσει το θέμα των συμφωνιών μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων, έτσι ώστε με έναν τρόπο, ανάλογα με κάποια κριτήρια, να φορολογείται κάθε εταιρεία ενός ομίλου με βάση αυτά τα κριτήρια και να γίνεται η κατανομή των κερδών στις χώρες στις οποίες έχει δραστηριότητα ο όμιλος.

Αυτή η πρωτοβουλία θα δώσει ένα οριστικό τέλος στην όλη συζήτηση για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, διότι εφόσον υπάρχουν κριτήρια με τα οποία κατανέμονται τα κέρδη, σταματάμε να συζητάμε για το πώς φορολογούνται ή πώς δομούνται οι ενδοομιλικές συναλλαγές.

Θα έχω την ευκαιρία και στη δευτερολογία μου να σας πω και μερικές από τις πρωτοβουλίες που έχουν ξεκινήσει και στη χώρα μας στην κατεύθυνση αυτή.

Ευχαριστώ.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ


Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω το εξής: Κύριε Υπουργέ, όπως γνωρίζετε υπάρχει πλέον και η έκθεση –την οποία γνωρίζετε καλά- του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, του ΟΟΣΑ. Είχα την τύχη να παρακολουθήσω και ένα μέρος της παρουσίασής της όταν ήρθε ο ίδιος ο κ. Άνχελ Γκουρία στο Στρασβούργο, προσκεκλημένος του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Η έκθεση αυτή ουσιαστικά μιλά πλέον για τη διάβρωση της φορολογικής βάσης με τη διαδικασία της μεταφοράς εσόδων στην ψηφιακή οικονομία. Ουσιαστικά είναι ένα μήνυμα, είναι μία έκθεση που με πολύ εμπεριστατωμένο τρόπο τεκμηριώνει το πρόβλημα, όπως σήμερα υπάρχει, στην παγκόσμια ψηφιακή οικονομία.

Εδώ υπάρχουν δύο ζητήματα. Με τι έχουμε να κάνουμε;

Έχουμε να κάνουμε με τη χρήση μίας διεθνούς σύμβασης και πρακτικής, ότι δεν είναι δυνατόν μία υπηρεσία, μία εταιρεία, μία επιχείρηση να φορολογείται διπλά κατά την ενάσκηση του επιχειρηματικού της σχεδίου και της δραστηριότητάς της. Αυτοί, λοιπόν, κάνουν χρήση αυτού του πράγματος.

Και τι γίνεται στη συνέχεια; Ουσιαστικά έχουμε τις θυγατρικές εταιρείες, οι οποίες πληρώνουν δυσανάλογα υψηλά πνευματικά δικαιώματα στις μητρικές εταιρείες ή  σε κάποιες περιπτώσεις και αντίστροφα. Η μητρική εταιρεία, δηλαδή, πληρώνει δυσανάλογα ψηλά πνευματικά δικαιώματα στη θυγατρική εταιρεία, η οποία εδρεύει σε έναν φορολογικό παράδεισο.

Προσέξτε τώρα: Ταυτόχρονα έχουμε και πολύ υψηλή εσωτερική καταβολή τιμήματος για την παροχή υπηρεσιών, πάλι όμως προς τους φορολογικούς παραδείσους.

Τι είναι ο φορολογικός παράδεισος; Όπως είπα προηγουμένως, δεν είναι μόνο τα νησιά, δεν είναι μόνο ο Μαυρίκιος, οι Βερμούδες ή οποιαδήποτε άλλα νησιά. Είναι και κάποιες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες όχι μόνο έχουν χαμηλό συντελεστή, αλλά κάνουν και το εξής το οποίο εγώ αδυνατώ να κατανοήσω στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικαίου: Συνάπτουν ειδικές συμφωνίες. Ενώ δηλαδή υπάρχει χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου ο συντελεστής είναι γύρω στο 10% με 12%, τελικά μία εταιρεία μπορεί να συνάψει –ο ΟΟΣΑ ανέφερε τα «Starbucs», αν και δεν είναι ψηφιακή οικονομία, που παρουσίασαν δεκάδες εκατομμύρια κέρδη στη χώρα αυτή- ειδική συμφωνία και ουσιαστικά να μην πληρώσει ούτε ένα ευρώ.

Επομένως υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα πλέον διάβρωσης της φορολογικής βάσης της παγκόσμιας, της διεθνούς οικονομίας, που επηρεάζει προφανώς την Ελλάδα. Στη Γαλλία έχει προσδιοριστεί το ποσοστό. Είναι περίπου 800 εκατομμύρια αυτά που έχασε το γαλλικό Δημόσιο.

Στην Ελλάδα υποθέτω ότι είναι πολύ μικρότερο, λόγω της πολύ μικρής διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έχουμε το χαμηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικού εμπορίου από όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεωρώ, όμως, ότι υπάρχουν δύο τρόποι –που περνούν και μέσα από όλες τις διεθνείς εκθέσεις- για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο:

Το πρώτο είναι να ζητήσουμε και εμείς ως χώρα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο της συζήτησης για την εμπορική σύμβαση-συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, να υπάρχει η φορολόγηση εκεί που καταναλώνεται, εκεί που παρέχεται υπηρεσία, εκεί που βρίσκεται ο πελάτης. Το πρώτο, λοιπόν, είναι ο ΦΠΑ εκεί που υπάρχει ο πελάτης. ΦΠΑ όταν κάποιος αγοράζει βιβλίο της «Αmazon» με τον ΦΠΑ τον ελληνικό. Ένα είναι αυτό.

Δεύτερον, πρέπει να υπάρχει επιτέλους ένα απλό και διαφανές σύστημα στη διεθνή ψηφιακή οικονομία. Τι σημαίνει αυτό; Ότι όλες οι συναλλαγές μέσω Διαδικτύου, που είναι πάρα πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, να περνάνε πλέον με έναν διεθνή φόρο –αυτή είναι η πρόταση του ψηφίσματος που κατέθεσα στο Συμβούλιο της Ευρώπης- κατ’ αντιστοιχία του διεθνούς φόρου για τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές.

Με αυτούς τους δύο τρόπους ουσιαστικά θα πετύχουμε να μειώσουμε  τη φοροαποφυγή και να αντιμετωπίσουμε, αν θέλετε, και με έναν τρόπο πολιτικό και κοινωνικό όλες αυτές τις πρακτικές, διότι είναι καλό ο πολίτης –όχι μόνο ο Έλληνας, αλλά και ο Ευρωπαίος- να γνωρίζει ποιο φόρο και πόσο φόρο πληρώνει η κάθε εταιρεία, της οποίας τις υπηρεσίες ο ίδιος αγοράζει.
Σας ευχαριστώ πολύ.


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών):

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να αναφερθώ στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από πλευράς της ελληνικής πολιτείας για τη θεσμοθέτηση σύγχρονων κανόνων για την αντιμετώπιση της φοροαποφυγής.

Πρώτον, βάλαμε μέσα στη νομοθεσία μας νέους κανόνες για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

Δεύτερον, θεσμοθετήσαμε τη δυνατότητα αμφισβήτησης συναλλαγής εάν γίνεται μόνο για φορολογικούς σκοπούς. Είναι η γενική διάταξη κατά της φοροαποφυγής, που υπάρχει σε όλες τις σύγχρονες νομοθεσίες.

Τρίτον, θεσμοθετήσαμε διάταξη για τις ελεγχόμενες επιχειρήσεις, τη λεγόμενη CFC νομοθεσία, που ακριβώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο αυτό και είναι μέσα πλέον στο Φορολογικό Κώδικα Εισοδήματος.

Βάλαμε επίσης κανόνα για τις συναλλαγές μεταξύ ελληνικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε χώρες με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές ή χώρες που δεν έχουν διοικητική συνδρομή με την Ελλάδα, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αμφισβήτησης, αλλά και απόδειξης ότι είναι πραγματική η συναλλαγή βεβαίως.

Αυτές είναι οι πρωτοβουλίες που ελήφθησαν από πλευράς Ελλάδας. Συμμετέχουμε βεβαίως σε όλες τις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως θέλω να τονίσω ότι, ακριβώς όπως είπατε, το φαινόμενο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο από μία χώρα. Θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία. Έχει γίνει αυτό αντιληπτό στη διεθνή κοινότητα, τόσο σε επίπεδο ΟΟΣΑ όσο σε επίπεδο G20, αλλά και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Για μένα, όπως σας είπα, μια μεγάλη ενέργεια είναι να προχωρήσει η Οδηγία για την ενοποιημένη κοινή φορολογική βάση που σαν στόχο έχει την κατανομή των κερδών των ομίλων, με κάποια κριτήρια. Η Οδηγία σε διάφορες μορφές της έχει έρθει εδώ και πολλά χρόνια. Στην τελευταία της μορφή συζητείται μια δεκαετία περίπου.

Αυτό θα λύσει το πρόβλημα γιατί, όταν θα έχουμε την κατανομή των κερδών με βάση αυτά τα κριτήρια, θα εκλείψει και ο λόγος για τις ενδοομιλικές συναλλαγές στα φαινόμενα που αναφερθήκατε, δηλαδή τις χρεώσεις για υπηρεσίες, δικαιώματα κλπ.

Συνεπώς, πιστεύω ότι οι πρωτοβουλίες μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πολύ κρίσιμες και σημαντικές. Πρέπει να ολοκληρωθούν πολύ γρήγορα μαζί και με τις πρωτοβουλίες για τις αλλαγές στη κοινοτική νομοθεσία του ΦΠΑ για τη φορολόγηση στη χώρα του λήπτη και όχι στη χώρα του παρέχοντος.

Ευχαριστώ πολύ.


Ετικέτες για αναζήτηση ψηφιακή οικονομία φοροαποφυγή


Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΕΚΤΕΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΑΛΠ ΑΝΤΙ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ
Up
Close
Close
Κλείσιμο