Αποτελέσματα live αναζήτησης

700.000 άτομα θα καλύψει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα

  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 5 λεπτά
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ -ΥΠ.ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ κ.ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα 17 Οκτωβρίου 2014

Στην ανάδειξη των προκλήσεων της πιλοτικής εφαρμογής του Συστήματος για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα αναφέρθηκε στην κεντρική του ομιλία του ο Υφυπουργός Εργασίας , Κοινωνικών Ασφαλίσεων & Πρόνοιας κ. Πλακιωτάκης σε επιστημονική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε σήμερα, 17 Οκτωβρίου 2014 στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και διοργανώθηκε από ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο της καταπολέμησης της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υφυπουργού:

«Κυρίες και κύριοι,

Αισθάνομαι ιδιαίτερη τιμή και χαρά που συμμετέχω ως ομιλητής στη σημερινή εκδήλωση.

Γιατί, η θεματολογία αυτής της επιστημονικής ημερίδας που πραγματοποιείται σε μια ιδιαίτερα συμβολική συγκυρία
– σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Φτώχειας – βρίσκεται στην «καρδιά» του πολιτικού, οικονομικού και κοινωνικού προβληματισμού των ημερών μας.

Μόλις πριν τρεις ημέρες, εξάλλου, έγινε η επίσημη εξαγγελία από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό της εισαγωγής και στην Ελλάδα του θεσμού του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.

Ίσως της σημαντικότερης κοινωνικής μεταρρύθμισης που έχει γνωρίσει αυτός ο τόπος.

Μια ριζικής, δομικής αλλαγής στην οργάνωση του κοινωνικού κράτους στη χώρα μας.

Από την άλλη, τόσο οι συνδιοργανωτές, το ΤΕΙ της Αθήνας και το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ),
όσο και οι εκλεκτοί συνομιλητές που απαρτίζουν τα δύο πάνελ της εκδήλωσης, εγγυώνται μια ποιοτική και δημιουργική συζήτηση.
Εκτιμώ, μάλιστα, ότι οι απόψεις που θα ακουστούν και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν από τη σημερινή εκδήλωση θα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση του νέου θεσμού.

Θα ενισχύσουν, έτσι, ουσιωδώς την εθνική προσπάθεια για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Κυρίες και κύριοι,

Η Ελλάδα ήταν μια από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες που δεν διέθετε ένα ολοκληρωμένο σχήμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Ενός πυκνού δικτύου κοινωνικής ασφάλειας, το οποίο θα αγκάλιαζε το σύνολο των πολιτών που αντιμετωπίζουν συνθήκες φτώχειας και ένδειας.

Αντίθετα, αυτό που υπήρχε στην Ελλάδα ήταν ένα διάτρητο πλέγμα διάσπαρτων και αποσπασματικών προνοιακών παρεμβάσεων, με ελλιπή στόχευση και προβληματική εφαρμογή.

Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι, παρότι οι κοινωνικές δαπάνες τα τελευταία πριν την κρίση χρόνια κυμαίνονταν σε επίπεδα κοντά στον κοινοτικό μέσο όρο,
ωστόσο η επίδραση τους εντούτοις στη μείωση της φτώχειας ήταν μικρή.

Στην Ελλάδα μείωναν τη φτώχεια κατά περίπου 2- 3 μονάδες, ενώ στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες κατά μέσο όρο 8-9 μονάδες, σε κάποιες μάλιστα έφταναν και τις 12 μονάδες.

Έτσι, οι πολύτιμοι κοινωνικοί πόροι δεν πήγαιναν σε αυτούς που είχαν πραγματική ανάγκη.

Με διαφορετικά λόγια, το σύστημα κοινωνικής προστασίας για τα πιο αδύναμα και ευάλωτα μέλη της ελληνικής κοινωνίας, ήταν και οικονομικά αναποτελεσματικό και κοινωνικά άδικο.

Το γεγονός ότι σήμερα το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας και αυτή η κυβέρνηση, φέρνουν και στην Ελλάδα το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, έναν καινοτόμο θεσμό που αποτελεί το πλέον προηγμένο εργαλείο κοινωνικής παρέμβασης για στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, δεν αποτελεί απλά μια ακόμη μεταρρύθμιση.

Εκφράζει τη βαθιά πεποίθηση της κυβέρνησης, ότι η κοινωνική συνοχή και ηρεμία είναι όχι μόνο αποτέλεσμα, αλλά και προϋπόθεση της αναπτυξιακής επανεκκίνησης της οικονομίας και της οριστικής εξόδου από την κρίση.
Εκφράζει την αποφασιστικότητά της, ώστε στο νέο αναπτυξιακό κύκλο της ελληνικής οικονομίας να μη μείνει κανένας πίσω.

Γιατί τα συστήματα ελαχίστου εγγυημένου εισοδήματος βασίζονται στις αρχές της ισοτιμίας και της αλληλεγγύης, ενώ η αλληλεγγύη προς τους πιο ευπαθείς συμπολίτες μας συνιστά ένα από τα κεντρικά στοιχεία του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου, του κοινού ευρωπαϊκού μας πολιτισμού.

Αυτή η πρωτοβουλία, όμως, αντανακλά και τις σημερινές οργανωτικές και διαχειριστικές ικανότητές της πολιτείας, ύστερα από ένα μεγάλο κύμα συνεπών και καλά σχεδιασμένων μεταρρυθμίσεων.

Πράγματι σήμερα, ο διοικητικός μηχανισμός έχει αναβαθμίσει εντυπωσιακά την ικανότητά του να διαχειρίζεται σύνθετες κοινωνικές παρεμβάσεις.

Υπάρχει και ένα εξελιγμένο σύστημα ηλεκτρονικής αποτύπωσης των πραγματικών εισοδημάτων και της περιουσίας των πολιτών, που δεν υπήρχε στο παρελθόν.

Υπάρχει μια πολύ πιο αποτελεσματική – σε σχέση με παλαιότερα - οικονομική και κοινωνική διοίκηση.

Υπάρχει η αναβαθμισμένη ΗΔΙΚΑ που θα αναλάβει σημαντικό μέρος όλης της διαχειριστικής προσπάθειας.

Δεν είναι, εξάλλου, τυχαίο ότι η υλοποίηση του μεγαλύτερου κοινωνικού προγράμματος του Υπουργείου Εργασίας - του ενιαίου επιδόματος στήριξης τέκνων - έγινε εφικτή με απόλυτα διαφανή, αντικειμενικό και ελεγχόμενο τρόπο, μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής του ειδικού εντύπου Α21 και του ελέγχου των ΑΜΚΑ.

Το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα αποτελεί την πρώτη πιλοτική εφαρμογή του νέου θεσμού του ελάχιστου εισοδήματος.

Τα συμπεράσματα από την υλοποίησή του θα αποτελέσουν οδηγό για την επέκταση, το συντομότερο δυνατό, της εφαρμογής του στο σύνολο της χώρας.

Επιλέχθηκαν δεκατρείς (13) Δήμοι της χώρας, ένας από κάθε Περιφέρεια, προκειμένου να εφαρμοστεί δοκιμαστικά και για έξι μήνες ο νέος αυτός θεσμός.

Η επιλογή έγινε με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, αλλά και με όρους αντιπροσωπευτικότητας, προκειμένου να έχουμε ασφαλή και αξιοποιήσιμα συμπεράσματα για την μετέπειτα καθολική εφαρμογή στο σύνολο της χώρας.

Πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα αποτελεί στην ουσία ένα ολοκληρωμένο «κοινωνικό πακέτο στήριξης» που περιλαμβάνει και εισοδηματική ενίσχυση, αλλά και πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες και, κυρίως, συμμετοχή σε οργανωμένες διαδικασίες επανένταξης.

Αυτό το τελευταίο, μάλιστα, είναι ιδιαίτερα κρίσιμο γιατί η εμπειρία άλλων χωρών στο ίδιο ζήτημα υποδηλώνει ότι σχήματα εγγυημένου εισοδήματος που περιορίζονται μόνο στην καταβολή επιδομάτων μπορεί να λειτουργήσουν ως «παγίδες φτώχειας».

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα έλεγα ότι η φάση της πιλοτικής εφαρμογής έχει μια ιδιαίτερη σημασία. Θα μας δώσει την δυνατότητα να δούμε κατά την υλοποίηση του προγράμματος ενδεχόμενες αδυναμίες και δύσκολα σημεία,

Ώστε ο σχεδιασμός της καθολικής παρέμβασης, όταν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα θα καλύψει το 7% του συνολικού πληθυσμού της χώρας, δηλαδή περίπου 700.000 άτομα, να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή αποτελεσματικότητα.


Κυρίες και κύριοι,
Έχουμε την πεποίθηση και τη σταθερή πολιτική βούληση, ώστε το εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα να αποτελέσει τον βασικότερο πυλώνα της κοινωνικής αλληλεγγύης στην Ελλάδα του αύριο.

Γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι οι κοινωνικές επενδύσεις, οι επενδύσεις στους ανθρώπους και τη συνοχή μιας κοινωνίας είναι οι πλέον αποδοτικές. Είναι επενδύσεις για το μέλλον της Ελλάδας.

Γιατί οι συνεκτικές κοινωνίες είναι εκείνες που βγαίνουν μέσα από τις κρίσεις, πιο ώριμες, πιο ανταγωνιστικές, πιο καινοτόμες.
Μέσω της θεσμοθέτησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, δεν ενισχύουμε απλώς την επάρκεια και την ανθεκτικότητα ενός υφιστάμενου δικτύου κοινωνικής προστασίας.

Ουσιαστικά χτίζουμε από την αρχή και αυτή τη φορά μάλιστα με όρους δικαιοσύνης και κοινωνικής ευαισθησίας,
με διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και ορθή στόχευση, έναν ισχυρό ιστό κοινωνικής προστασίας, μια κοινωνική ασπίδα για τους ευάλωτους συμπολίτες μας.

Οικοδομούμε από την αρχή το κοινωνικό πρόσωπο της σύγχρονης Ελλάδας.

Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες της επιστημονικής ημερίδας, υπογραμμίζοντας τη μεγάλη σημασία που έχει η δημιουργική συστράτευση της επιστημονικής και ακαδημαϊκής κοινότητας στις γόνιμες διεργασίες για τον εμπλουτισμό και την ανανέωση των θεσμών και εργαλείων πολιτικής στη χώρα μας».



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης