Tα δύσκολα που περιμένουν τον νέο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Οικονομικές Ειδήσεις

7 Ιούνιος 2014
Taxheaven.gr

Tα δύσκολα που περιμένουν τον νέο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.

Του Φοροτεχνικού Γιώργου Δ. Χριστόπουλου,
Γενικού Γραμματέα της Ε.Φ.Ε.Ε.Α. και μέλους του Δ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
e-mail: [email protected]

Η θέση του Γ.Γ.Δ.Ε. αποτελεί ως γνωστό μνημονιακή υποχρέωση η οποία υλοποιήθηκε με τον Νόμο 4093/2012 (ΦΕΚ Α' 222/12-11-2012) «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016 − Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013−2016».

Η νομοθετική ρύθμιση συνοδεύεται από την αιτιολογική έκθεση που είναι φιλόδοξη αλλά ανταποκρίνεται στην πολυσυζητημένη επί πολλά χρόνια ανάγκη. Δείτε μία περικοπή: 
«Η συνέχεια και αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης στον κρίσιμο τομέα των δημοσίων εσόδων και η απαλλαγή της από κάθε είδους πολιτικές παρεμβάσεις, με ταυτόχρονη διασφάλιση μηχανισμών λογοδοσίας και διαφάνειας, είναι θεμελιώδους σημασίας προκειμένου να εξασφαλιστεί η πραγμάτωση των αρχών της φορολογικής δικαιοσύνης και φορολογικής ισότητας. Προκειμένου να καταστεί δυνατή η επίτευξη αυτών των στόχων και ο περιορισμός του Υπουργού Οικονομικών στην άσκηση της φορολογικής πολιτικής, σύμφωνα με τους ορισμούς του Συντάγματος, η προτεινόμενη ρύθμιση της παρούσας υποπαραγράφου προβλέπει τη σύσταση στο Υπουργείο Οικονομικών Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, της οποίας θα προΐσταται ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων»

Με τα καλύτερα λόγια μίλησε ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας για τον παραιτηθέντα πλέον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη.

Σημειώνουμε  ότι σε εφαρμογή διατάξεων που είχαν ήδη ψηφιστεί στα πλαίσια της διεύρυνσης των αρμοδιοτήτων του κ. Θεοχάρη και της περαιτέρω ενίσχυσης της ανεξαρτησίας του φορολογικού και του φοροελεγκτικού μηχανισμού και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας τους,  εκτιμώντας προφανώς τις ικανότητες του, στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς  με κοινή υπουργική απόφαση ο κος  Στουρνάρας , εκτός όλων όσων είχε να φέρει εις πέρας τον επιφόρτισε με επιπλέον 172 αρμοδιότητες! (σχ. βλ. https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/16762).

Με λίγα λόγια με δική του απόφαση είχαν εκχωρηθεί σχεδόν τα πάντα στον κο Θεοχάρη.

Και όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζουν χθες και σήμερα πολλά δημοσιεύματα  «δεν κινείτο τίποτα αν δεν έβαζε την υπογραφή του ο Χάρης Θεοχάρης», προσθέτοντας το ερώτημα: «ποια λοιπόν από τις 172 αρμοδιότητες που του ανατέθηκαν δεν έφερε σε πέρας ο Χάρης Θεοχάρης και στην ουσία «καθαιρέθηκε»?

Πρέπει να παραδεχθούμε, ότι ανεξάρτητα από κάθε κριτική και πολλές φορές αντιπαράθεση με τον Γενικό Γραμματέα, που είχαμε οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί σε ζητήματα που είχαν να κάνουν με το μαρτύριο της σταγόνας  εξ αιτίας της απαίτησης να ολοκληρώνεται ομαλά η διαδικασία υποβολής των κάθε είδους δηλώσεων, αλλά κάτω από ασφυκτικές προθεσμίες και συνθήκες πολλών και συχνών δυσλειτουργιών  του συστήματος του taxis, ο κος Θεοχάρης πήρε στα σοβαρά το έργο του εφαρμόζοντας βασικές νέες φορολογικές μεταρρυθμίσεις και διαδραμάτισε ρόλο-κλειδί στον εκσυγχρονισμό και στην ψηφιοποίηση της φορολογικής διοίκησης, που συνετέλεσε στην αύξηση των ποσοστών συλλογής των φορολογικών εσόδων.

Πολλές και χρονοβόρες για τον φορολογούμενο υποχρεώσεις, αλλά και τους Λογιστές- Φοροτεχνικούς, αντικαταστάθηκαν με ηλεκτρονικές δυνατότητες. Για παράδειγμα πέρυσι το 2013 από το σύνολο των 5,65 εκατ. δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, χρειάστηκε να υποβληθούν χειρόγραφα με επίσκεψη στην Εφορία μόνο 20 χιλιάδες περίπου.

Η χθεσινή έμφαση στην απολογία του ότι «Στήσαμε από το μηδέν τη φορολογική και την τελωνειακή διοίκηση», και ότι «η αποτίμηση του έργου μου θα είναι ασύγκριτα θετική», έχει ασφαλώς την ανάγκη να αποτιμηθεί και να κριθεί με το πλήρωμα του χρόνου, και όταν βέβαια ο διάδοχος του θα βρει πρόσφορο το έδαφος για να συνεχίσει την λειτουργία του νέου αυτού θεσμού.

Τι περιμένει όμως τον νέο Γενικό Γραμματέα?

Καταρχήν να υποβληθούν όλες οι δηλώσεις (σημ. χωρίς τα περσινά προβλήματα εξαιτίας των οποίων φθάσαμε στα μέσα Αυγούστου), καθώς απομένουν μόνο είκοσι ημέρες μέχρι τη λήξη της προθεσμίας που είναι η 30η Ιουνίου.
Κατά δεύτερον τον περιμένει ένα μπαράζ νέων μέτρων μέσα στο καλοκαίρι, που προβλέπει το νέο Μνημόνιο, όπως οι αλλαγές στους μισθούς στον δημόσιο τομέα και σύνδεσή τους με απόδοση του προσωπικού, η πρόσθετη μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 1%, η μεταρρύθμιση του συστήματος επιστροφών ΦΠΑ, η κατάργηση των εξαιρέσεων από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων, αλλά και ρήτρα «υπεραπόδοσης» , η οποία προβλέπει πως όταν τα έσοδα ξεπερνούν τους στόχους θα δύναται η κυβέρνηση να μειώνει φορολογικούς συντελεστές.

Όμως  τα δύσκολα που περιμένουν και καλείται να επιβεβαιώσει με τις ικανότητες του ο νέος Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων την  καθολική αυτονομία της  Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Εσόδων, είναι οι νέες σημαντικές αλλαγές που θα επέλθουν στη φορολογική διοίκηση μέσα στο 2014 σύμφωνα με όσα αναφέρει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο.

Οι αλλαγές επικεντρώνονται στην αναβάθμιση του ΣΔΟΕ, στην στελέχωση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Εσόδων, αλλά και στην στοχοθεσία των ελέγχων.

Ας δούμε όμως ποιες είναι οι βασικότερες αυτές αλλαγές, όπως περιγράφονται στο νέο Μνημόνιο, πολλές από τις οποίες μάλιστα, είναι προγραμματισμένες μέσα στον Μάιο:

1) Αναβάθμιση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος αρχής γεννωμένης από τον Μάιο.

2) Μέσα στο Μάιο- Ιούνιο, θα πρέπει να είναι έτοιμο το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για την περίοδο 2014-2015, το οποίο θα προβλέπει την περαιτέρω αυτονομία της Γραμματείας.

3) Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα βελτιστοποιεί εντός του Μαΐου- Ιουνίου τη διαδικασία επιλογής και ελέγχου των εμβασμάτων εξωτερικού και θα ολοκληρώσει 400 τουλάχιστον ελέγχους.

4) Θα πρέπει μέσα στο Μάιο- Ιούνιο, να εφαρμοσθεί ένα νέο σύστημα βαθμολόγησης και προαγωγής των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το οποίο θα εγκριθεί από τον υπουργό Οικονομικών, ενώ θα πρέπει να περιγραφούν αναλυτικά οι αρμοδιότητες και οι στόχοι των γενικών διευθυντών και των διευθυντών της.

5) Τουλάχιστον 1.600 από τις περίπου 2.100 νέες θέσεις εργασίας στο υπουργείο Οικονομικών για το 2014, καθώς και περίπου 160 κατάλληλα εξειδικευμένοι πρώην δημοτικοί αστυνομικοί, θα προσληφθούν και θα τοποθετηθούν στη Γενική Γραμματεία Δημόσιων Εσόδων.

6) Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων καλείται να ολοκληρώσει εντός του Μαΐου- Ιουνίου την πρόσληψη 197 ελεγκτών και να διασφαλίσει τη βασική εκπαίδευση 2.000 νέων πιστοποιημένων ελεγκτών


7) Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων θα υπογράψει εντός του Μαΐου όλες τις προβλεπόμενες συμφωνίες επιπέδου υπηρεσιών με τον Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ).

8) Μέσα στον Μάιο θα αρχίσουν σε μηνιαία βάση να δημοσιοποιούνται πληροφορίες σχετικά με τα κρούσματα επίορκων εφοριακών.

9) Η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Εσόδων θα προχωρήσει σε εξωτερικές προσλήψεις 300 ελεγκτών τον Ιούνιο 2014, σε εξωτερικές προσλήψεις 500 υπαλλήλων έως το Δεκέμβριο και σε πρόσθετο προσωπικό έως τον Ιούνιο 2015.

10) Θα καταργηθεί στο τέλος Ιούνιου η Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης και θα αντικατασταθεί από το Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων της ΓΓΔΕ.

11) Όλες οι λειτουργίες της φορολογικής διοίκησης θα ενοποιηθούν τον Ιούνιο 2014 εντός της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης.

12) Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων θα ολοκληρώσει εντός του Ιουνίου την τοποθέτηση 1.200 ελεγκτών βεβαίωσης εσόδων και 200 νέες προσλήψεις ελεγκτών.

13) Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα εφαρμόσει ελέγχους με έμμεσες τεχνικές σε άτομα υψηλού πλούτου και θα έχει 5 εκθέσεις ελέγχου έως τον Μάιο, 10 εκθέσεις ελέγχου τον Ιούνιο και τουλάχιστον 40 εκθέσεις ελέγχου έως το Δεκέμβριο.

14) Μέχρι τον Οκτώβριο 2014 θα αξιολογηθούν όλες οι εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας και θα προσδιοριστούν εκείνες που είτε πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω είτε πρέπει να κλείσουν χωρίς καμία έρευνα.

Ο κλάδος των Λογιστών –Φοροτεχνικών, σίγουρα αναμένει από τον διάδοχο του κου Θεοχάρη να συνεχισθούν τα όποια θετικά στοιχεία επικοινωνίας και συνεργασίας επέτρεπαν αμοιβαία στην επίλυση των προβλημάτων κατά την εκτέλεση της δουλειάς τους, η οποία  υπηρετεί πέρα από τον επαγγελματικό βιοπορισμό τους, αναμφισβήτητα το δημόσιο συμφέρον. 

Στα παραπάνω θετικά στοιχεία αφαιρουμένων των αρνητικών για τον κλάδο («έστω και ως ανάμνηση») θα αναζητήσουμε τουλάχιστον για να απογράψουμε την καθαρή θέση και χωρίς μισόλογα του πρώην Γενικού Γραμματέα, που παρά την μη αρμοδιότητα του στην πολύπαθη υπόθεση της πιστοποίησης σε συνδυασμό με την ψηφιακή υπογραφή, είχε κατ επανάληψη ευθαρσώς δηλώσει δημόσια, ότι   είναι ικανοποιημένο το Υπουργείο Οικονομικών από τα αποτελέσματα της «φορολογικής αναμόρφωσης» που υπέβαλλαν ηλεκτρονικά οι Λ/Φ, και είχε  χαρακτηρίσει κρίσιμο και αποτελεσματικό για το δημόσιο συμφέρον το έργο αυτό, χωρίς να παραλείψει να υπογραμμίσει την ανάγκη να ολοκληρωθεί σύντομα από το Οικονομικό Επιμελητήριο η πιστοποίηση των λογιστών-φοροτεχνικών, μαζί και η  ψηφιακή υπογραφή.