Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Χατζηδάκης - Το ΕΣΠΑ δεν είναι μόνον κονδύλια και αριθμοί

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην ημερίδα διαβούλευσης για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία («ΕΠΑνΕΚ-κίνηση») του νέου ΕΣΠΑ


«Κυρίες και Κύριοι,

Το ΕΣΠΑ δεν είναι μόνον κονδύλια και αριθμοί.

Το ΕΣΠΑ είναι ανάπτυξη.

Και ανάπτυξη σημαίνει επιχειρηματικότητα.

Γι” αυτό θέλω να είμαι ξεκάθαρος: το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 θα δίνει έμφαση πρωτίστως στην επιχειρηματικότητα.

Διότι κομβικό στοιχείο για την επιστροφή στην ανάπτυξη αποτελεί η απενοχοποίηση και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας  και μάλιστα, της καινοτομικής και εξωστρεφούς ,επιχειρηματικότητας.

Είναι σαφές πλέον πως μόνον ο ιδιωτικός τομέας, μπορεί να δημιουργήσει νέο πλούτο για την Ελλάδα και νέες δουλειές για τους Έλληνες.

Επομένως, η προσπάθειά μας για το νέο ΕΣΠΑ, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που προωθήσαμε, ως Υπουργείο Ανάπτυξης, καθ” όλο το διάστημα που προηγήθηκε,  με σημαντικές μεταρρυθμίσεις.

 

Αναφέρω ενδεικτικά πέντε μονάχα από τις παρεμβάσεις, όπως ήταν:

1. Οι μεταρρυθμίσεις για τη λειτουργία της αγοράς όπως το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο που κάνει σημαντικές τομές σε 4 βασικούς τομείς της οικονομίας, αξιοποιώντας τις προτάσεις του ΟΟΣΑ

2. Ο Νέος Επενδυτικός Νόμος,  με τη θέσπιση μιας Κεντρικής Αδειοδοτικής Αρχής για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας

3. Η απελευθέρωση αγορών (π.χ. στα φορτηγά,  στις μεταφορές στον τουρισμό) και το σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο για 16 τεχνικά επαγγέλματα.

4. Οι 25 δράσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών στις εξαγωγές, που χαιρετίστηκαν από τους εξαγωγείς

5. Η απλοποίηση των διαδικασιών στο τρέχον ΕΣΠΑ με  32 διαφορετικές παρεμβάσεις, που είχαν ως αποτέλεσμα να υπερκαλύψουμε τους στόχους του Μνημονίου στις απορροφήσεις, φτάνοντας σε ποσοστό 118%.

 

Και βεβαίως  η προσπάθεια αυτή συνεχίζεται τις επόμενες μέρες, με μια σειρά άλλων πρωτοβουλιών όπως: ο νόμος-πλαίσιο για την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων στις επιχειρήσεις, το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις και ο νέος νόμος για τα logistics

Με αυτό το σκεπτικό, είναι ξεκάθαρο πως και το νέο ΕΣΠΑ εντάσσεται στο αναπτυξιακό όραμα για την Ελλάδα του 2020.

Θέλουμε το νέο ΕΣΠΑ να σηματοδοτήσει ένα νέο ξεκίνημα για την ελληνική οικονομία.

Γι” αυτό και περιέχει τέσσερα εθνικά επιχειρησιακά προγράμματα έτσι ώστε να έχουμε τη μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

 

Βασικός πυλώνας όμως, της προσπάθειας για την ανάπτυξη είναι το Πρόγραμμα «Επανεκκίνηση», που σήμερα εξετάζουμε.

Το ονομάσαμε έτσι ακριβώς για να συμβολίσει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, που έχουμε ανάγκη τώρα.

Επιτρέψτε μου να επισημάνω πέντε βασικά χαρακτηριστικά του:

 

Πρώτον: το Πρόγραμμα «Επανεκκίνηση» που αφορά την επιχειρηματικότητα, θα είναι το μεγαλύτερο  από επιχειρησιακά προγράμματα

 

Με το νέο αυτό Πρόγραμμα  σπάμε  μια παράδοση δεκαετιών, που έδινε έμφαση στα τεχνικά έργα.

Το βάρος για πρώτη φορά πέφτει στην επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία όπου και κατευθύνεται το 25% του συνολικού προϋπολογισμού με πόρους που θα ανέρχονται σε ύψος περίπου 3,8 δις ευρώ.

Αντίθετα τα υπόλοιπα προγράμματα παίρνουν αναλογικά, μικρότερο μερίδιο:

το Περιβάλλον και τις Μεταφορές 24%, η Εκπαίδευση, Κατάρτιση, Απασχόληση το 13%, και η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης 3%.

Το υπόλοιπο 35% κατανέμεται στα 13  Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα και είναι ιδιαίτερα αυξημένο - σε σύγκριση με το 22% που ήταν στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο.

Τα Περιφερειακά Προγράμματα θα έχουν επίσης δράσεις για την περιφερειακή επιχειρηματικότητα, αλλά και δράσεις για την αγροτική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή καθώς και για τεχνικά έργα.

 

Δεύτερον: η έμφαση θα δοθεί σε εννέα συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας.

 

Εκεί δηλαδή, όπου όλες οι διαθέσιμες  μελέτες συγκλίνουν πως θα έχουμε  ταχύτερα και καλύτερα αποτελέσματα για στην ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Αυτοί οι τομείς είναι:

1. Ο Τουρισμός γενικά, αλλά και οι ειδικότερες μορφές τουρισμού

2. Ο Αγροτοδιατροφικός τομέας,  σε συνέργεια και με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης

3. Τα Logistics, που συνδυάζεται με τη σχετική  εθνική μας στρατηγική

4. Η Περιβαλλοντική βιομηχανία, που συνδυάζει ταυτόχρονα δυο στόχους: την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

5. Ο τομέας της υγείας, όπου έχουμε τις υπηρεσίες, αλλά και τα φαρμακευτικά συνολικά, είτε με την έννοια της βιοτεχνολογίας, είτε με την έννοια των generics.

 6. Η παραγωγή και εξοικονόμηση ενέργειας

7. Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, όπου η Ελλάδα σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ κατατάσσεται 10η διεθνώς από άποψη διαθεσιμότητας, επιστημόνων και μηχανικών.

8. Υλικά – κατασκευές, που περιλαμβάνει και την επεξεργασία πρώτων υλών (π.χ. βωξίτης) για την παραγωγή σημαντικών εξαγωγικών προϊόντων

9. Οι δημιουργικές βιομηχανίες που αφορούν σε τομείς όπως είναι το ελληνικό design και ο πολιτισμός .

 

Αυτοί είναι οι εννέα  τομείς προτεραιότητας, που διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για τη χώρα και μπορούν να αποδώσουν άμεσα, θετικά αποτελέσματα.

Διότι, δεν θέλουμε να κάνουμε «κολυβοποίηση» του προγράμματος.

Τρίτο στοιχείο του Προγράμματος , είναι η καινοτομία, που διαπερνά οριζόντια όλες τις δράσεις.

Εδώ, οι δαπάνες ,με κατεύθυνση και του ίδιου του Πρωθυπουργού, του κ. Σαμαρά, διπλασιάζονται στο καινούργιο ΕΣΠΑ και ανεβαίνουν από το 4% επί του συνόλου του προϋπολογισμού, στο 8%.

Το Συμβούλιο Καινοτομίας που έχουμε συστήσει ήδη λειτουργεί, ενώ είναι σε πλήρη εξέλιξη και η συνεργασία μας με τον ισραηλινό οργανισμό Yozma.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουν κατατεθεί προτάσεις που  αφορούν: στη δημιουργία  μηχανισμών χρηματοδότησης επιχειρήσεων και συγκεκριμένων έργων καινοτομίας καθώς και στη διαμόρφωση διαύλων εξαγωγής καινοτομίας από πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.

Ο ρόλος των start ups , των θερμοκοιτίδων, των καινοτομικών χρηματοδοτικών εργαλείων, έχει ιδιαίτερη σημασία στη νέα Προγραμματική Περίοδο.

Τα τελευταία χρόνια λόγω και της κρίσης, η επιχειρηματικότητα των νέων, αλλά και οι νέες επιχειρήσεις έχουν κάνει τα δικά τους θαύματα.

Θα ήταν τεράστιο λάθος, το νέο ΕΣΠΑ να μην έχει στο επίκεντρο της προσοχής του, αυτήν την πραγματικότητα.

Τέταρτο στοιχείο είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας.

Διότι θέλουμε οι επιχειρήσεις που θα ενισχυθούν να είναι διεθνώς ανταγωνιστικές.

Η Ελλάδα δεν αρκεί να παράγει περισσότερα, πρέπει και να πουλάει περισσότερα, στο εξωτερικό.

Επομένως,  ακόμη κι αν κάποια επιχείρηση δεν εντάσσεται απαραίτητα στους τομείς προτεραιότητας, θα  μπορεί να χρηματοδοτηθεί αν έχει ξεκάθαρο εξαγωγικό προσανατολισμό.   

Η προσπάθεια μας για την εξωστρέφεια υποστηρίζεται και από τις άλλες πρωτοβουλίες που έχουν προχωρήσει ή προχωρούν αμέσως, όπως είναι:

 
◦το ελληνικό σήμα
◦η περαιτέρω απλοποίηση στους τελωνειακούς ελέγχους και στις διαδικασίες
◦η λειτουργία του ενιαίου φορέα εξωστρέφειας Enterprise Greece σύμφωνα με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές
◦και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών με το Single Window,μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα είναι ένα one-shop-stop για τις εξαγωγές.

 

Πέμπτο στοιχείο, αποτελούν οι ειδικές δράσεις για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας μέσω της κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού και του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης

Στόχος μας είναι να στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα, όχι μόνον δια των επιδοτήσεων.

Αλλά να την ενισχύσουμε με δράσεις στοχευμένες που ίσως δεν προβλέπονται π.χ. στον ευρύτερο σχεδιασμό της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση ή τη μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα, αλλά θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού:

μπορεί να δεχθούμε μια εισήγηση από τους εκπροσώπους στο χώρο του τουρισμού πως χρειάζεται άμεσα η εξειδικευμένη εκπαίδευση  ενός αριθμού μαγείρων για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών.

Είμαστε διατεθειμένοι, αν οι υφιστάμενες δομές κατάρτισης δεν ανταποκρίνονται σε αυτήν την ανάγκη, να τις παρακάμψουμε και να φτιάξουμε ένα ειδικό πρόγραμμα, χωρίς καθυστερήσεις, ώστε να στηρίξουμε την επιχειρηματικότητα.

Το ίδιο και στη Δημόσια Διοίκηση: μπορεί να δεχθούμε εισηγήσεις για μια δράση εκσυγχρονισμού, που δεν εντάσσεται π.χ. στο σχεδιασμό του ΕΠ για τη Δημόσια Διοίκηση, αλλά θα είναι πολύ χρήσιμη π.χ. για τις εξαγωγές.

Και εδώ, θα κόψουμε δρόμο, θα φτιάξουμε ένα ειδικό πρόγραμμα, για να βοηθήσουμε τους εξαγωγείς.

Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε έτσι, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους φορείς, ώστε να έχουμε άμεσο θετικό αποτέλεσμα για την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Κομβική σημασία, όμως, για την επιτυχία των προσπαθειών μας, έχει και ένα ευρύτερο θέμα που μας αφορά όλους: η ενίσχυση της ρευστότητας.

Ως χώρα, αλλά και ως Ευρωζώνη, βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι:  

Γι αυτό και στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, εργαζόμαστε από κοινού με όλους τους εμπλεκόμενους ώστε εν όψει της νέας Προγραμματικής Περιόδου , να υπάρχουν νέα εργαλεία που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες που έχουν σήμερα οι επιχειρήσεις.  

Προφανώς είναι δύσκολο να γίνει ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός, αλλά πρέπει να ληφθούν αποφάσεις τουλάχιστον για τον ορατό ορίζοντα.

Άλλωστε, όλοι οφείλουν να λάβουν υπόψη πως σήμερα  τα επιτόκια δανεισμού στις χώρες που δεν επλήγησαν τόσο από την κρίση ανέρχονται περίπου στο 4-5% ενώ σε εμάς βρίσκονται σε διπλάσια περίπου επίπεδα.  

Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να διαμορφωθούν ειδικώς προσαρμοσμένα, ευέλικτα χρηματοδοτικά προϊόντα για τις χώρες που πλήττονται περισσότερο από την κρίση, όπως είναι και η Ελλάδα.  

Ακολούθως, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε και τα μη τραπεζικά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως είναι: οι business angels, τα venture capital funds.  

Όχι μόνο για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα, αλλά και για να επιβραβεύονται οι καινοτόμες ιδέες.

Και παράλληλα -χάρη και στην τεχνογνωσία που διαθέτουμε πλέον- στοχεύουμε με το Νέο ΕΣΠΑ, να αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις δομές των ΣΔΙΤ , με έμφαση σε περισσότερα έργα, που θα έχουν:

μακροχρόνια βιωσιμότητα και πολλαπλά οφέλη για την κοινωνία, την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό,  εντάσσεται η αξιοποίηση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης τόσο από το Νέο ΕΣΠΑ, όσο και από την ΕΤΕπ -με χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Jessica, μοχλεύοντας και κινητοποιώντας παράλληλα, την ιδιωτική χρηματοδότηση και προωθώντας την καινοτομία.

Γενικώς, θα πρέπει η νέα φιλοσοφία μας να εστιάζει λιγότερο στις απευθείας ενισχύσεις και περισσότερο στη μεγαλύτερη μόχλευση των κονδυλίων.

Συνολικά, όμως, η αποκατάσταση της ρευστότητας είναι εφικτή, μονάχα εφόσον η ίδια η  αξιοπιστία της χώρας αποκατασταθεί και αυτό θα γίνει με τη ρητή έκφραση της εμπιστοσύνης των εταίρων μας.

 

Κυρίες και Κύριοι,

 

Αυτά είναι λοιπόν τα πέντε στοιχεία που χαρακτηρίζουν το «Πρόγραμμα Επανεκκίνηση»:
1.      Περισσότερα κονδύλια από κάθε άλλο εθνικό επιχειρησιακό πρόγραμμα
2.      Προτεραιότητα σε εννέα συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας
3.      Έμφαση στην καινοτομία
4.      Ενίσχυση της εξωστρέφειας
5.      Στήριξη της επιχειρηματικότητας μέσω ειδικών δράσεων για την κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού και τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης

 

Όλα αυτά στοιχεία, προέκυψαν ως προτεραιότητες,  από:
◦τις ειδικές μελέτες που έγιναν από το IOBE, το ΚΕΠΕ και τη Mc Kinsey
◦τις εισηγήσεις του Συμβουλίου Καινοτομίας, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας και των Τομεακών Ομάδων Σχεδιασμού
◦και φυσικά από τα Συνέδρια και τις ημερίδες, όπου συμμετείχαν οι κοινωνικοί εταίροι και οι εκπρόσωποι της αγοράς.

 

Σε αυτή την προσπάθεια συμβάλει και η σημερινή ημερίδα που προωθεί περαιτέρω τα σχετικά ζητήματα.

Από εκεί και πέρα:

 
◦Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, τα Προγράμματα -τόσο αυτό όσο και τα άλλα- θα σταλούν στις Βρυξέλλες.

Και εκτίμησή μας είναι πως μέχρι τις 28 Απριλίου , θα έχουν σταλεί όλα  τα  Εθνικά και Περιφερειακά Προγράμματα, στην Ευρωπαϊκή   Επιτροπή.

 
◦Παράλληλα, ειδικά για το συγκεκριμένο Πρόγραμμα «Επανεκκίνηση» συστήνουμε τα Τομεακά Συμβούλια.

Δηλαδή, για κάθε διακριτό τομέα της οικονομίας από τους συγκεκριμένους 9 που αναφέρθηκαν πριν θα υπάρχει πλέον ένα ευέλικτο όργανο, το οποίο θα γνωμοδοτεί, αλλά και θα παρακολουθεί την εφαρμογή του αναπτυξιακού σχεδιασμού, σε διαρκή βάση.

Θα μπορεί να προτείνει μέτρα, στρατηγικές για την ενίσχυση κάθε κλάδου -όπως π.χ. κάνουμε τώρα με το νόμο για τα Logistics- αλλά θα βλέπει στην συνέχεια και το εάν πράγματι εφαρμόζονται οι πολιτικές και ποιες επιπτώσεις έχουν στην ανταγωνιστικότητα.

Τα Τομεακά Συμβούλια εντάσσονται στο συνολικό σχεδιασμό για την ενίσχυση της παραγωγικής μας βάσης, όπως εκεί π.χ. ανήκει και η Διϋπουργική Επιτροπή για τη Βιομηχανική Πολιτική και θα στελεχωθούν από ειδικούς εμπειρογνώμονες και κυρίως ανθρώπους του κάθε τομέα της αγοράς.

Γιατί το κάνουμε αυτό;

Διότι μας ενδιαφέρει να μην είμαστε ένα Υπουργείο Ανάπτυξης Σοβιετικού τύπου.

Αντιθέτως, θέλουμε να είμαστε ένα Υπουργείο Ανάπτυξης, όπου θα μιλάει και θα δίνει ρόλο σε όλους τους εμπλεκόμενους: στους ήδη διακεκριμένους επιχειρηματίες, στους start-uppers , στους καινοτόμους, σε όσους εξάγουν.

Έτσι μόνον θα κινητοποιήσουμε τους νέους ανθρώπους, όσους έχουν φαντασία, φρέσκιες ιδέες αλλά και διεθνείς παραστάσεις, ώστε να γίνει πράξη η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και να γυρίσουμε επιτέλους σελίδα.

Τώρα που οι προσπάθειες και θυσίες του Ελληνικού Λαού πιάνουν τόπο, το ΕΣΠΑ είναι ένα από τα πιο βασικά αναπτυξιακά εργαλεία για να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα μπροστά.

Η ευθύνη όλων όσοι εμπλεκόμαστε με αυτό, επομένως, είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Έχει τεράστια σημασία να εξασφαλίσουμε πως κάθε ευρώ που θα δαπανηθεί δημιουργεί προοπτική για τη χώρα: δημιουργεί βιώσιμη ανάπτυξη, πολλές και καλές θέσεις εργασίας για τους Έλληνες.

Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να σας ευχαριστήσω για τη συμμετοχή σας στην ημερίδα αυτή  και να ευχηθώ να οδηγήσει σε  χρήσιμα συμπεράσματα που θα στηρίξουν αυτή την εθνική προσπάθεια».




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο