Στουρνάρας: Μείωση φορολογίας αν επιτευχθεί υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα

Οικονομικές Ειδήσεις

30 Μάρτιος 2014
Taxheaven.gr


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Tηλ.: 210-3332553/4
Fax: 210-3332559
e-mail: [email protected]

Σάββατο, 29 Μαρτίου 2014


Δελτίο Τύπου

Εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του Ν.4046/2012 και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές
Σήμερα καλούμαστε να συζητήσουμε ένα νομοσχέδιο που είναι προϊόν μακράς και δύσκολης διαπραγμάτευσης. Κράτησε περίπου 7μιση μήνες.
Η διαπραγμάτευση αυτή έχει θετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας, κυρίως διότι οι υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις του τόπου έχουν αναλάβει το βάρος των δύσκολων αποφάσεων.
Η κυβέρνηση αυτή είναι συνεπής στο ό,τι έχει εξαγγείλει. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί στα εξής:
1. Δεν θα υπάρξουν νέα οριζόντια δημοσιονομικά μέτρα – αυτά που ονομάζουμε μέτρα λιτότητας- και η προσπάθεια από εδώ και πέρα θα αφορά κυρίως διαρθρωτικά μέτρα και μέτρα αναπτυξιακού χαρακτήρα.
2. Θα επιτευχθεί δημοσιονομικό πλεόνασμα και στη συνέχεια ένα μέρος του θα διανεμηθεί για την ανακούφιση των πλέον αδύναμων συμπολιτών μας.
3. Η Ελλάδα θα αποκαταστήσει την αξιοπιστία της απέναντι στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα και θα επανακτήσει πρόσβαση σε αυτό.
4. Θα αποκατασταθεί η αξιοπιστία και η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, ώστε αυτό σταδιακά να συμμετέχει ενεργά στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας.
5. Θα τεθούν τα θεμέλια για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο προσανατολισμένο στην εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητα του ιδιωτικού τομέα.
Η συνέπεια της κυβέρνησης σε όλα αυτά τα θέματα λειτουργεί πλέον αποστομωτικά για όσους είτε από μικροψυχία, είτε λόγω κομματικών τακτικισμών επέλεξαν το δρόμο της απόλυτης άρνησης, της μεμψιμοιρίας και του λαϊκισμού.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η υπερπροσπάθεια των Ελλήνων πλέον αναγνωρίζεται διεθνώς. Από τους εταίρους μας, από τις αγορές από τα έγκυρα διεθνή μέσα ενημέρωσης.
Η Ελλάδα, εκτελώντας με αποφασιστικότητα το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής πραγματοποίησε ένα οικονομικό άθλο άνευ προηγουμένου για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, αλλά και τη διεθνή. Ουδέποτε, μέχρι τώρα έχει καταγραφεί τόσο μεγάλη προσαρμογή, σε καμία χώρα. Μετά από 4 χρόνια δημοσιονομικής προσαρμογής και διαρθρωτικών αλλαγών πετύχαμε το 2013 ένα σημαντικό πρωτογενές πλεόνασμα, που ξεπέρασε σημαντικά τόσο τους αρχικούς όσο και τους αναθεωρημένους στόχους και είναι υψηλότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα, σε κυκλικά διορθωμένη βάση, δηλαδή αν διορθωθεί για την ύφεση, η προσαρμογή από το 2009 μέχρι σήμερα ξεπερνά το 20% του ΑΕΠ. Είναι η μεγαλύτερη προσαρμογή που έχει συμβεί ποτέ σε χώρα του ΟΟΣΑ. Το πρωτογενές πλεόνασμα άνοιξε την πόρτα της επιτυχούς διαπραγμάτευσης με την τρόικα. Αυτό συνέβαλε στο να ολοκληρωθούν επιτυχώς οι διαπραγματεύσεις. Θυμίζω ότι η τρόικα από το Σεπτέμβριο θεωρούσε ότι για το 2014 χρειάζονται μέτρα της τάξης των 2,9 δισ. ευρώ. Πριν από λίγες εβδομάδες η τρόικα παραδέχθηκε ότι όχι απλώς δεν χρειάζονται περαιτέρω μέτρα, άλλα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος ούτως ώστε να μοιραστεί ένα κομμάτι από το πλεόνασμα του 2013. Επομένως, αυτή η επιτυχία άνοιξε την πόρτα της εξόδου της χώρας μας από την κρίση.
Σε συνδυασμό με το πλεονασματικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, για πρώτη φορά, μετά το 1948, μπορούμε να πούμε ότι εξαλείψαμε αποτελεσματικά τα δίδυμα ελλείμματα που οδήγησαν τη χώρα μας στο οικονομικό αδιέξοδο. Πολλοί λένε ότι η μείωση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών οφείλεται μόνο σε μείωση εισαγωγών. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Είναι εξ ημισείας. Αυξήθηκαν και οι εξαγωγές τόσο αγαθών όσο και υπηρεσιών. Σε όγκους οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, το 2013, αυξήθηκαν κατά περίπου 3,5%.
Με τα επιτοκιακά περιθώρια (spread) μάλιστα των ελληνικών ομολόγων να κυμαίνονται ελάχιστα πάνω από τις πεντακόσιες μονάδες βάσης, έχουμε επαναφέρει τη διεθνή εμπιστοσύνη στο αξιόχρεο του Ελληνικού Δημοσίου στα επίπεδα που ήταν τον Απρίλιο του 2010, δηλαδή πριν από την έναρξη του πρώτου Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
Παράλληλα, η χώρα μας έχει ενσωματώσει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα ένα μεγάλο αριθμό διαρθρωτικών αλλαγών, καθιστώντας την πρωταθλήτρια ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Ο ίδιος ο Οργανισμός παραδέχεται ότι, από το 2009 μέχρι σήμερα, η Ελλάδα έχει φέρει σε πέρας τις περισσότερες διαρθρωτικές αλλαγές.
Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας έχουν αρχίσει να έχουν εμφανή αποτελέσματα. Η αποκλιμάκωση του ρυθμού της ύφεσης οδήγησε σε θετικότερα του αναμενόμενου αποτελέσματα για το 2013, ενώ το 2014 αναμένεται να είναι το έτος της επαναφοράς σε αναπτυξιακή τροχιά.
Τα πρώτα στοιχεία του έτους για βιομηχανική παραγωγή, απασχόληση, λιανικές πωλήσεις είναι συνεπή με αυτή την πρόβλεψη.
Η χώρα μας έχει πλέον μπροστά της μια μεγάλη πρόκληση στην οποία οφείλει να αντεπεξέλθει.
Να επιταχύνει με κάθε τρόπο την αναπτυξιακή δυναμική που φαίνεται να αποκτά η ελληνική οικονομία, εξασφαλίζοντας ότι θα συνδυαστεί με σημαντική υποχώρηση της ανεργίας, ειδικότερα για τους νέους μας.
Αυτός ο στόχος πρέπει πλέον να μας βοηθήσει να βρούμε, έστω και τώρα, ενωμένους συγκλίσεις και συνεργασίες.
Όσοι παραμένουν καθηλωμένοι στην απαξιωτική αντιμετώπιση της κολοσσιαίας προσπάθειας που κατέβαλαν οι Έλληνες, ήδη, βρίσκονται ξεπερασμένοι από τις εξελίξεις. Επένδυσαν στην καταστροφή και το φόβο. Απλώς δεν τους βγήκε. Κέρδισε η νηφαλιότητα, η υπευθυνότητα, η κοινή λογική, η ευρωπαϊκή προσέγγιση. Όλοι σήμερα διεθνώς μιλούν για μια σημαντική επιτυχία.
Μάλιστα, με το νομοσχέδιο αυτό ανοίγει ένα παράθυρο για γόνιμο διάλογο ή ακόμη και συναινέσεις. Ειδικά, το τρίτο άρθρο του νομοσχεδίου που επιφέρει σημαντικές αλλαγές με ωφελούμενους χιλιάδες φορολογούμενους μπορεί να τύχει ευρύτατης αποδοχής. Ιδού λοιπόν κύριοι βουλευτές της αντιπολίτευσης, η δυνατότητα να συμβάλλετε θετικά και δημιουργικά στην εκτελούμενη οικονομική πολιτική.
Θέλω να κάνω μια μικρή παρένθεση, γιατί ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ κ. Κωνσταντινόπουλος μίλησε για το 15%. Όπως γνωρίζετε, από το 15% των off shore εξαιρούνται σήμερα – και σωστά- οι εταιρείες που ανήκουν 100% σε εισηγμένες εταιρείες ή που είναι εισηγμένες οι ίδιες κατά 100%. Αλλά, εκ παραδρομής, στο νόμο αναφέρεται ότι εξαιρούνται μόνο αυτές που έχουν ονομαστικές και όχι ανώνυμες μετοχές, παρά το ότι ακόμη και οι ανώνυμες μετοχές αναγκαστικά ονομαστικοποιούνται στο επίπεδο της μητρικής. Αν θέλετε να δείτε την εισηγητική έκθεση, είναι στη σελίδα 160. Δηλαδή, είτε οι μετοχές είναι ονομαστικοποιημένες είτε όχι, οι κάτοχοί τους ως φυσικά πρόσωπα είναι γνωστοί, εφόσον οι εταιρείες αυτές ανήκουν 100% σε εταιρείες που γνωρίζουν τα φυσικά πρόσωπα μετόχους, επειδή είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αυτό το διαβεβαιώνει τόσο το Χρηματιστήριο όσο η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Άρα, λοιπόν, δεν είχε λόγο αυτή η εξαίρεση και επέφερε σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά.
Γενικότερα, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο εισάγει μια σειρά από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα συμβάλλουν από εδώ και στο εξής, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, στην ταχύτερη επάνοδο της ελληνικής οικονομίας σε αναπτυξιακή τροχιά. Επιγραμματικά αναφέρω ότι:
• Δημιουργεί τη νομοθετική βάση για τη χρηματοδότηση του κοινωνικού μερίσματος στους πλέον αδύναμους συμπολίτες μας, αλλά και στοχευμένες δράσεις για όσους έχουν πληγεί δυσανάλογα από την κρίση, όπως οι άστεγοι συμπολίτες μας.
• Προχωρά στην κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων. Μιλάμε για ουσιαστική μείωση φόρων.
• Βελτιώνει το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και παρέχει σ’ αυτό τη δυνατότητα να αξιοποιήσει περισσότερα χρηματοοικονομικά εργαλεία για την επωφελέστερη για το δημόσιο αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων.
• Υιοθετεί μια σειρά από μέτρα που βελτιώνουν το πλαίσιο λειτουργίας μιας σειράς κλάδων αγαθών, υπηρεσιών και επαγγελμάτων με τελικό σκοπό τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, τη μείωση των τιμών, την αύξηση της απασχόλησης.
• Προχωρά σε συμπλήρωση των κύριων και μεταβατικών διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ώστε το πρωτοποριακό αυτό θεσμικό πλαίσιο να καταστεί άμεσα ακόμη πιο αποτελεσματικό.
• Επιφέρει σημαντικές βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο των εργοδοτικών εισφορών, αλλά και γενικότερα του εργασιακού δικαίου.
• Επισπεύδει κρίσιμες αλλαγές στο χώρο της Υγείας, αλλά και της Δημόσιας Διοίκησης.
• Εξορθολογίζει τη φορολογία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προς ανακούφιση χιλιάδων ιδιοκτητών.
• Προχωρά σε αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα προσδιορίζοντας ένα καθολικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της διαφθοράς στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα.
• Αυξάνει το ακατάσχετο όριο μισθών και συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων στα 1.500 ευρώ τον μήνα, ενώ καταργεί την κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων για οφειλές προς το Δημόσιο έως 500 ευρώ.
Αλλά, πέραν αυτών, θα ήθελα να σταθώ στις τομές που επιδιώκουμε στην λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και στο θεσμικό πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος, τα οποία προβλέπονται στο δεύτερο άρθρο.
Πριν από λίγες μέρες, δύο εκ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών προέβησαν σε εξαιρετικά επιτυχημένες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, με τη συμμετοχή ξένων θεσμικών επενδυτών η οποία ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Αυτό μεταφράζεται σε μια ψήφο εμπιστοσύνης όχι μόνο για τον τραπεζικό κλάδο εν γένει, αλλά πρώτα από όλα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Πολλοί ξένοι επενδυτές προσέφεραν, σε λιγότερο από 24 ώρες, παραπάνω από 6 δισ. ευρώ στις ελληνικές τράπεζες. Αυτό είναι μια σημαντική ψήφος εμπιστοσύνης. Με τα χρήματά τους ψήφισαν οι ξένοι επενδυτές.
Επιπλέον, οι επιτυχίες αυτές έχουν σημαντική θετική επίπτωση στο ύψος του δημόσιου χρέους, το οποίο αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 2,4 δισ. ευρώ, ήτοι 1,3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, από την εξαγορά των προνομιούχων μετοχών των δύο αυτών τραπεζών από το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά επίσης μειώνει και τις ακαθάριστες δανειακές ανάγκες μας για το 2014 κατά περίπου 2 δισ. ευρώ. Κι αυτό λόγω της μη ανανέωσης κρατικών ομολόγων αξίας που είχαν δοθεί στις τράπεζες ως αντάλλαγμα για τις προνομιούχες μετοχές.
Όμως, δεν επαναπαυόμαστε σε αυτή την επιτυχία που είναι απόρροια των συντονισμένων προσπαθειών της κυβέρνησης, της Τράπεζας της Ελλάδος, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας αλλά και των ίδιων των τραπεζών, που είχαν αυτή την επιτυχία.
Με το νομοσχέδιο δίνουμε στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας την ευελιξία να επιτελέσει αποτελεσματικότερα το έργο του. Τού δίνουμε τη δυνατότητα να κινηθεί με όρους αγοράς, ώστε να επιταχύνουμε την πλήρη ανεξαρτητοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων από την χρηματοδότηση, στην ουσία, του κράτους.
Η αποδέσμευση των πιστωτικών ιδρυμάτων από το Ταμείο και η επιστροφή τους στον ιδιωτικό τομέα, σηματοδοτεί την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης σε αυτά σε διεθνές επίπεδο. Μιας εμπιστοσύνης που μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του ρόλου τους στο αναδυόμενο νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας.
Επιπλέον η αποδέσμευση αυτή γίνεται και θα συνεχίσει να γίνεται με τον πλέον επωφελή τρόπο για το δημόσιο συμφέρον και για τον Έλληνα φορολογούμενο. Η συμμετοχή του Ταμείου στα τραπεζικά ιδρύματα αποκτά και θα συνεχίσει να αποκτά μεγαλύτερη αξία όσο περισσότεροι ιδιώτες επενδυτές εγχώριοι και ξένοι θα επενδύουν σε αυτές.
Όσον αφορά την επιστολή Αλμούνια, θα ήθελα να επισημάνω ότι πράγματι μού εστάλη επιστολή από τον κ. Αλμούνια- είναι στη διάθεση του Κοινοβουλίου και θα την καταθέσω αύριο στον Ολομέλεια. Μέσω της επιστολής αυτής η συμμετοχή ή η σταδιακή απεμπλοκή του ΤΧΣ από τις τράπεζες γίνεται με βάσει τους ευρωπαϊκούς κανόνες που υιοθετήθηκαν πρόσφατα και αφορούν και τις κρατικές ενισχύσεις. Εξ ου και η εμπλοκή της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Με το σχέδιο νόμου γίνεται ενσωμάτωση αυτών των οδηγιών στην ελληνική νομοθεσία και παρέχονται όλα τα εφόδια στο ΤΧΣ, προκειμένου να λάβει τις καλύτερες αποφάσεις με βάση τις συνθήκες της αγοράς και το δημόσιο συμφέρον. Θέλουμε να μην επιβαρύνεται, πλέον, ο Έλληνας φορολογούμενος και οι ιδιώτες επενδυτές- όπως αυτό ήδη φάνηκε με τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου της Alpha Bank και της Πειραιώς- να συμμετέχουν ενεργά στα πιστωτικά ιδρύματα. Η ευχή που διατυπώνω εδώ, είναι τα 11 δισ. ευρώ που υπάρχουν στο Ταμείο σήμερα, να παραμείνουν εκεί για αρκετό καιρό, ούτως ώστε μετά να εξοφλήσουμε δημόσιο χρέος με αυτά. Με τον τρόπο αυτό μεγιστοποιείται το δημόσιο συμφέρον και διασφαλίζονται οι καταθέσεις των Ελλήνων πολιτών.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Η περίοδος της εσωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας κλείνει τον ιστορικό της κύκλο. Μια νέα περίοδος για την ελληνική οικονομία ξεκινάει, όπου η δημιουργικότητα, η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα θα αποτελούν τις κινητήριες δυνάμεις της χώρας.
Με την ψήφο σας στο παρόν νομοσχέδιο θα συμβάλετε με καθοριστικό τρόπο προς την κατεύθυνση αυτή.