Αποτελέσματα live αναζήτησης

Τα έσοδα μόνον από τις εφαρμογές δεδομένων μεγάλου όγκου αναμένεται πως θα ανέλθουν σε 16 δισεκατομμύρια ευρώ διεθνώς δημιουργώντας επιπλέον 4,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας την προσεχή διετία

18 Μάρτιου 2014 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 6 λεπτά

Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στην εκδήλωση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας με θέμα: «Οι καταναλωτές στην ψηφιακή εποχή»

«Κυρίες και Κύριοι,

Η πικρή εμπειρία από την κρίση στην Ευρωζώνη νομίζω πως μας έχει διδάξει δύο πράγματα:
◦Πρώτον: για να αντεπεξέλθει η Ευρώπη στον ανταγωνισμό των αναδυόμενων αγορών, απαιτείται να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της, βελτιώνοντας την ποιότητα των προϊόντων της και δίνοντας έμφαση στην εξωστρέφεια, την έξυπνη εξειδίκευση και την καινοτομία.
◦Δεύτερον: για να διατηρήσουμε το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο χρειάζεται τόσο η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας όσο όμως και η ενίσχυση του ανταγωνισμού που ρίχνει το κόστος ζωής των πολιτών μας.

Σε αυτό το δεύτερο σημείο θα μου επιτρέψετε να επιμείνω, διότι νοιάζει ιδιαίτερα τους καταναλωτές.

Το συμφέρον του καταναλωτή σε οικονομίες όπως αυτές των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπηρετείται:
◦μέσω της ενίσχυσης του ανταγωνισμού,
◦μέσω της διεύρυνσης των  αγοραστικών επιλογών,
◦μέσω της κατάργησης των στρεβλώσεων δια των οποίων κερδίζουν οι λίγοι και ζημιώνονται οι πολλοί.

Σε αυτήν την κατεύθυνση εντάσσεται και η πρωτοβουλία που αναλάβαμε ως  για την άρση των στρεβλώσεων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε τέσσερις κρίσιμους τομείς της αγοράς: λιανικό εμπόριο, οικοδομικά υλικά, τρόφιμα και τουρισμός.

Αξιοποιούμε την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, όπως έκαναν επιτυχημένα, άλλες χώρες πριν από εμάς.

Έχει ολοκληρωθεί μια σημαντική προεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να ενσωματώσουμε τη συντριπτική πλειονότητα των συστάσεων του ΟΟΣΑ.  Ευελπιστούμε πως το σχετικό νομοσχέδιο θα σταλεί στη Βουλή το αμέσως επόμενο διάστημα.

Φυσικά, υπήρξαν αντιδράσεις. Αυτό είναι λογικό, καθώς, οι επαγγελματικές και επιχειρηματικές ενώσεις εκφράζουν τα συμφέροντα του κάθε επιμέρους κλάδου και μάλιστα, όσων επιχειρήσεων ή επαγγελματιών είναι ήδη εντός αγοράς.

Όμως, εμείς, ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Ανάπτυξης, επιθυμούμε να εκφράσουμε τα εκατομμύρια των πολιτών που είτε είδαν το εισόδημά τους να πέφτει πάνω από 25% είτε έμειναν άνεργοι. Αυτό είναι το στοίχημα και το καθήκον μας απέναντι στους Έλληνες καταναλωτές.

Επιτρέψτε μου να πω η υιοθέτηση τέτοιου είδους μέτρων στην παρούσα φάση, αποτελούν ίσως την πιο ουσιώδη κοινωνική πολιτική που μπορούμε να ασκήσουμε. Λόγω της κρίσης, ο ελληνικός λαός υπέστη μεγάλες θυσίες: περικόπηκαν μισθοί, συντάξεις, ακόμη και αναπηρικά επιδόματα. Δεν είναι δυνατό να αφήνουμε για λόγους προστασίας κάποιας κοινωνικής ομάδας, ψηλά τις τιμές.

Η μάχη για την αποκλιμάκωση των τιμών, όμως, προϋποθέτει τη συστράτευση όλων: κυβέρνησης, επιχειρήσεων και φυσικά, της κοινωνίας των πολιτών.

Ως Υπουργείο Ανάπτυξης, αρμόδιο για την αγορά και τους καταναλωτές, προφανώς δεν αρκούμαστε στο ότι σήμερα στην Ελλάδα έχουμε αρνητικό πληθωρισμό – και σε κάθε περίπτωση, το δεύτερο χαμηλότερο στην Ευρωζώνη.

Γι” αυτό και μετά την υιοθέτηση των νέων αγορανομικών και υγειονομικών διατάξεων, τη διεύρυνση των εκπτωτικών περιόδων, το άνοιγμα της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών στο ευρύ κοινό προχωρούμε στη λήψη μιας σειράς μέτρων για πολλά βασικά καταναλωτικά αγαθά, που θα λειτουργήσει υπέρ των ανυπεράσπιστων καταναλωτών.

Θέλω να τονίσω πως είναι σημαντική η κινητοποίηση και των ίδιων των καταναλωτικών οργανώσεων.

Όπως κάναμε στην περίπτωση της προστασίας  των δανειοληπτών, με τον ίδιο τρόπο κι εδώ προχωρούμε στην υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων για τους καταναλωτές.

Περιμένουμε, λοιπόν, και τη δική τους ενεργοποίηση.

Κυρίες και Κύριοι, οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, οι δυνατότητες που παρέχονται μέσω της ψηφιακής οικονομίας είναι αναμφίβολο πως και αυτές, υπηρετούν τον καταναλωτή και διευρύνουν τις επιλογές του.

Γι” αυτό είναι αναγκαίο, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, να υπάρξει το πλαίσιο πολιτικής αλλά και η αναγκαία ενημέρωση ώστε ο καταναλωτής να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες και να ενισχύσει τη θέση του. Φυσικά, δεν πρέπει να υποτιμούμε καθόλου επίσης τη θετική επίδραση της ψηφιακής οικονομίας στην αγορά εν γένει και στην απασχόληση.

Πριν από μόλις 20 χρόνια το internet δεν υπήρχε καν, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν υφίστατο ως έννοια. Οι καταναλωτές λειτουργούσαμε στο πλαίσιο των πατεράδων και των παππούδων μας. Από τότε έχει γίνει μια επανάσταση. Η ψηφιακή οικονομία μας έχει επιτρέψει να συγκρίνουμε τις τιμές, να διαλέγουμε και να αγοράζουμε μέσω του laptop μας, από χιλιάδες μίλια μακριά. Τα οικονομικά σύνορα καταργήθηκαν στην πράξη.

Ειδικές ιστοσελίδες έχουν μεταβληθεί ουσιαστικά σε μεγάλα ηλεκτρονικά malls μέσω των οποίων γίνεται ένας τεράστιος αριθμός από συναλλαγές.

Παράλληλα, οι αναλύσεις δείχνουν πως η ψηφιακή οικονομία μπορεί να συντελέσει αποφασιστικά στην ανάπτυξη:
◦τα έσοδα μόνον από τις εφαρμογές δεδομένων μεγάλου όγκου («big data») αναμένεται πως  θα ανέλθουν σε 16 δισεκατομμύρια ευρώ διεθνώς δημιουργώντας επιπλέον 4,4 εκατομμύρια θέσεις εργασίας την προσεχή διετία

◦η δημιουργία μιας ψηφιακής ενιαίας αγοράς θα μπορούσε να προσθέσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ στην οικονομία της ΕΕ, δηλαδή περί 4.200 € ανά νοικοκυριό, μειώνοντας τις ανισότητες ως προς την απασχόληση, την κοινωνική ένταξη και την καταπολέμηση της φτώχειας.  

Για να μπορέσει η Ευρώπη να επιτύχει στην κατεύθυνση αυτή, εντοπίζουμε τρία βασικά εργαλεία, που είναι:

 η αξιοποίηση του δυναμικού μιας ενοποιημένης ψηφιακής αγοράς, που με τη σειρά της προϋποθέτει:  ισότιμους κανόνες για την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών, εκσυγχρονισμό του πλαισίου προστασίας δεδομένων, ενθάρρυνση των επενδύσεων στα δίκτυα τηλεφωνίας και εξάλειψη  των τελών περιαγωγής.

η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, με ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση του ψηφιακού αναλφαβητισμού

η δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος: όπου απαραίτητη είναι η απλούστευση του νομικού πλαισίου (ιδίως για τον ΦΠΑ) και η αποφυγή διπλής φορολογίας.

Κομβικό στοιχείο για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας αποτελεί επίσης ένα νέο πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο διότι έτσι:

◦προστατεύουμε δημόσια αγαθά όπως η υγεία και η ασφάλεια

◦ενισχύουμε τον ανταγωνισμό, άρα ρίχνουμε τις τιμές, βελτιώνοντας την ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών συνολικά

◦και κυρίως: αυξάνουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στη σχετική αγορά,  βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ και δημιουργώντας έτσι ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας.

Έμφαση πρέπει να δώσουμε επίσης σε επιμέρους πρωτοβουλίες, όπως είναι:

◦η δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου κανόνων διαφάνειας, αμεροληψίας και ποιοτικής ενημέρωσης για τους ιστότοπους σύγκρισης (comparison websites & tools), όπου οι καταναλωτές μπορούν να συγκρίνουν τιμές και προϊόντα

◦η βελτίωση της ποιότητας, του περιεχομένου και της αξιοπιστίας της ψηφιακής αγοράς που αφορά στον τουρισμό και τα οργανωμένα ταξίδια, σύμφωνα με τη σχετική πρωτοβουλία που έχει αναλάβει η Επιτροπή

◦ο εκσυγχρονισμός και η αναθεώρηση της Οδηγίας 2001/114/ΕΚ για την παραπλανητική και συγκριτική διαφήμιση

Επιτρέψτε μου να πω πως είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, ως Ελληνική Προεδρία, από την προεργασία που έχει γίνει στους τρεις αυτούς τομείς, όπως επίσης και για την πρόταση Οδηγίας για επιμέρους θέματα ηλεκτρονικών συναλλαγών μέσω τραπεζικών λογαριασμών (Payment Accounts Directive).

Θεωρούμε πως με βάση αυτήν την προεργασία που έχει γίνει και τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων που εξελίσσεται, θα έχουμε απτά αποτελέσματα τους επόμενους μήνες.

Κυρίες και κύριοι, σήμερα η οικονομία της ΕΕ αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις που προέρχονται τόσο από τις επιπτώσεις της πρόσφατης κρίσης όσο και από το διεθνή ανταγωνισμό, ιδίως των αναδυομένων αγορών. Η ενίσχυση της ψηφιακής οικονομίας είναι ξεκάθαρο πως λειτουργεί τόσο υπέρ της ανάπτυξης όσο και υπέρ των καταναλωτών.

◦Είναι ανάγκη, λοιπόν, να αδράξουμε την ευκαιρία.

◦Είναι σημαντικό να απελευθερώσουμε τη δυναμική της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

◦Και είναι επείγον να διαμορφώσουμε ένα ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα το οποίο να προστατεύει επαρκώς τους καταναλωτές.

Το θέμα που σήμερα συζητάμε μας αφορά όλους: τα κράτη-μέλη, την αγορά, τον κάθε πολίτη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη που την συναποτελούν δεν πρέπει να είναι θεατές των εξελίξεων, αλλά να τις συνδιαμορφώσουν, δημιουργώντας μια κοινωνία ευκαιριών για όλους:  για τους νέους, για τις επιχειρήσεις, για τους καταναλωτές.

Γι” αυτόν ακριβώς το λόγο θεωρώ πως η σημερινή εκδήλωση αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία, καθώς έρχεται να συντελέσει στην κατεύθυνση αυτή. Με τις σκέψεις αυτές, θέλω να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στις εργασίες σας».



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης