Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Επανέρχεται το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα

«Ρελάνς» στην αξιωματική αντιπολίτευση χρησιμοποιώντας μάλιστα ένα δικό της χαρτί θα επιχειρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση θέτοντας στο προεκλογικό τραπέζι πρόταση για εφαρμογή του περίφημου μέτρου για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΕΕΕ). .....

«Ρελάνς» στην αξιωματική αντιπολίτευση χρησιμοποιώντας μάλιστα ένα δικό της χαρτί θα επιχειρήσει το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση θέτοντας στο προεκλογικό τραπέζι πρόταση για εφαρμογή του περίφημου μέτρου για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΕΕΕ).
Η σχετική μελέτη, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη καταρτισθεί από το ΚΕΠΕ, θα παρουσιασθεί επισήμως μέσα στο μήνα και θα τεθεί από τον υπουργό Οικονομίας κ. Γ. Αλογοσκούφη σε διαβούλευση τόσο σε κοινωνικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Από τα πρώτα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το «Κ» το μέτρο αφορά πάνω από 300.000 νοικοκυριά και το κόστος έστω και αν δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί εκτιμάται από 0,25% - 0,35% του ΑΕΠ.

Ρεπορτάζ: Δ. Τσουπαρόπουλος - Γ. Τριανταφύλλου

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα μαζί με την Ουγγαρία της ΕΕ των «25» που δεν παρέχει, κάποιας έστω μορφής, ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα στους πολίτες της. Σε κοινή έκθεση της Επιτροπής και του Συμβουλίου για την κοινωνική ενσωμάτωση των δεκαπέντε, σημειώνεται ότι όλα σχεδόν τα κράτη - μέλη έχουν αναπτύξει μια καθολική πολιτική κοινωνικής πρόνοιας που στοχεύει στην εγγύηση του ελάχιστου εισοδήματος για όλους τους νόμιμους κατοίκους. Στη Γερμανία για παράδειγμα ο θεσμός εφαρμόζεται από τις αρχές της δεκαετίας του 60, στο Βέλγιο από το 74, ενώ οι σκανδιναβικές χώρες το έχουν εδώ και δεκαετίες και συνεχώς το εκσυγχρονίζουν.
Στην Ελλάδα, τονίζεται στην ίδια έκθεση δεν υπάρχει καθολικό σύστημα εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος. Υπάρχουν κάποια συστήματα στήριξης του εισοδήματος, τα οποία όμως κάθε άλλο παρά επαρκούν ως δίχτυ ασφαλείας. Σημειώνεται ότι στην ΕΕ η έννοια του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος έχει εισαχθεί στα πλαίσια της νομοθεσίας για την καταπολέμηση της φτώχειας, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί για όλους τους πολίτες ένα ικανοποιητικό επίπεδο ζωής με την εγγύηση ενός ελάχιστου επιπέδου μέσων διαβίωσης. Ειδικότερα, το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ εξέδωσε τη Σύσταση 92/441 η οποία καλεί τα κράτη - μέλη «να αναγνωρίσουν το βασικό δικαίωμα κάθε ατόμου σε επαρκείς πόρους και κοινωνική πρόνοια ώστε να ζει με τρόπο συμβατό με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια».

Ιστορικό
Σημειώνεται ότι το θέμα αποτέλεσε τα τελευταία χρόνια αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης τόσο σε πολιτικό όσο και ιδεολογικό επίπεδο με ποικίλες συνέπειες. Υπενθυμίζεται ότι επί κυβερνήσεως του κ. Σημίτη ο πρόσφατα τότε αποπεμφθείς, βουλευτής του ΠαΣοΚ κ. Θ. Τσουκάτος είχε με δική του πρωτοβουλία καταθέσει σχέδιο νόμου για την θέσπιση του μέτρου, το οποίο μάλιστα υπέγραφαν 70 βουλευτές του κόμματος. Η κίνηση αιφνιδίασε και εκνεύρισε τον κ. Κ. Σημίτη ο οποίος αν και δεν το αφόρισε δεν το υιοθέτησε τελικώς.
Στη συνέχεια η σκυτάλη πέρασε στα χέρια της ΝΔ η οποία λίγο πριν τις εκλογές επιχείρησε να το θέσει στο προεκλογικό της πρόγραμμα προκειμένου να προλάβει ανάλογη ενέργεια από το ΠαΣοΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι την ίδια ώρα που ο κ. N. Χριστοδουλάκης δήλωνε στη Βουλή ότι «τέτοιες ρυθμίσεις εξασφαλίζουν ελάχιστο εισόδημα για όλους και για κανέναν εγγυημένο», ο κ. K. Καραμανλής ανέθετε τη μελέτη του ζητήματος στους βουλευτές που ασχολούνται με τα κοινωνικά θέματα για να διερευνηθεί κάθε δυνατότητα χρηματοδότησής του. Λίγο αργότερα, οι κκ. N. Κακλαμάνης και Γ. Κωνσταντόπουλος παρέδωσαν μια πολυσέλιδη μελέτη στον κ. Καραμανλή στην οποία ανέφεραν ότι η ΝΔ μπορεί να εξαγγείλει την καθιέρωση ελάχιστου ορίου αξιοπρεπούς διαβίωσης για όποιον έχει μηδενικό εισόδημα, ή συμπληρωματικό επίδομα για όποιον έχει αποδοχές χαμηλότερες από αυτό το όριο. Το σχέδιο προέβλεπε παράλληλα την κατάργηση πάνω από εξήντα διαφορετικών επιδομάτων που χορηγούνται σήμερα υπό τη μορφή οικονομικών ενισχύσεων και την αντικατάστασή τους από ένα ενιαίο επίδομα που θα φθάνει ως και τα 440 ευρώ τον μήνα για τους πολίτες που δεν έχουν καθόλου εισόδημα. Αντιθέτως για τους πολίτες που έχουν κάποιο μικρό εισόδημα θα τους χορηγείται αντίστοιχο ποσό έτσι ώστε να εξασφαλίζουν κάθε μήνα το ποσό των 440 ευρώ.
Η ιδέα ωστόσο εγκαταλήφθηκε καθώς ήταν δύσκολο την εποχή εκείνη ο εντοπισμός των πραγματικά δικαιούχων, αφού με το στρεβλό σύστημα των επιδομάτων επικρατεί ακόμη και σήμερα σύγχυση για τις τελικές αποδοχές του κάθε πολίτη. Μάλιστα ο κ. Καραμανλής είχε ζητήσει από τον τότε πρόεδρο της ΓΣΕΕ κ. Χρ. Πολυζωγόπουλο τη συνδρομή του για την τεκμηρίωση της πρότασης κάτι που δεν ήταν εύκολο να πραγματοποιηθεί.
Πιο πρόσφατος υποστηρικτής του μέτρου εμφανίστηκε ο Συνασπισμός ο οποίος μάλιστα πριν δύο χρόνια κατέθεσε πρόταση νόμου «για τη θεσμοθέτηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και συνοδευτικών υπηρεσιών κοινωνικής υποστήριξης» ζητώντας τη χορήγησή του από το β εξάμηνο του 2005.
Θέση για το μέτρο έχει λάβει και η Τράπεζα της Ελλάδος με τον διοικητή κ Ν. Γκαργκάνα να παραδέχεται την αναγκαιότητα ενός ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, πλην όμως να αντιτίθεται στη θεσμοθέτησή του με το επιχείρημα «εάν η οικονομία πέσει σε κρίση ποιος θα πληρώνει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα;».

ΟΚΕ
Είναι από την άλλη πλευρά βέβαιο ότι ο θεσμός του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος δεν αρκεί από μόνος του προκειμένου να φέρει ουσιστικά αποτελέσματα στη μάχη κατά της φτώχειας. Θέση με την οποία ταυτίζεται πλήρως η ΟΚΕ η οποία στη Γνώμη της με τίτλο «Η φτώχεια στην Ελλάδα» επισημαίνει ότι το μέτρο πρέπει να εντάσσεται σ ένα ευρύτερο και συνεκτικό πλέγμα πολιτικής που θα αντιμετωπίζει όχι μόνο την ακραία φτώχεια, αλλά συνολικότερα τη φτώχεια, τις ανισότητες και τις αιτίες που τις δημιουργούν. Συγκεκριμένα η συμβολή του «ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος» στην καταπολέμηση της φτώχειας, δεν πρέπει να εξαντλείται στην απλή παροχή οικονομικής βοήθειας προς τους φτωχούς. Αντιθέτως, η πολιτική του «ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος» οφείλει να λειτουργεί στο πλαίσιο μιας συνολικής πολιτικής που θα στοχεύει στην οικονομική και κοινωνική επανένταξη όσων λαμβάνουν την παροχή. Η συνολική αυτή πολιτική πρέπει να συντίθεται από τις αρχές της πολιτικής για την απασχόληση και την αντιμετώπιση της ανεργίας, της πολιτικής εκσυγχρονισμού των συστημάτων κοινωνικής προστασίας και της πολιτικής κατά του κοινωνικού αποκλεισμού.

ΚΕΠΕ
Η μελέτη του ΚΕΠΕ είναι ασφαλώς η πλέον σύγχρονη και έχει λάβει υπόψη της όλες τις παραμέτρους κατ αρχήν για τον εντοπισμό των δικαιούχων και κατά δεύτερο λόγο για την χορήγηση του ΕΕΕ σε αυτούς. Στις σημαντικότερες δυσκολίες εξακολουθεί να εμφανίζεται το διαχειριστικό κόστος του μέτρου αλλά και η διασφάλιση αδικιών και επικαλύψεων, έτσι ώστε το ΕΕΕ να το εισπράττουν όσοι το έχουν ανάγκη πραγματικά αλλά και να μην λειτουργεί ως αντικίνητρο εργασίας.
Ως βάση υπολογισμού τίθενται διάφοροι παράμετροι όπως η «απόσταση» από το κατά κεφαλήν εισόδημα, το ημερομίσθιο του ανεδείκευτου εργάτη ή την κατώτατη σύνταξη ανασφαλίστων. Το συνολικό θα αυξομειώνεται ανάλογα με κάποια κριτήρια, όπως ο αριθμός των παιδιών, επιδοματικές ενισχύσεις ή πρόσθετες αμοιβές από άλλες πηγές. Σε διαβούλευση θα τεθεί πάντως το εάν και κατά πόσο το ΕΕΕ θα έχει τη μορφή επιδόματος που θα συμπληρώνει το εισόδημα ή εάν θα αντικαταστήσει πλήρως κάθε άλλο επίδομα έχοντας τη μορφή μηνιαίου εισοδήματος.

Μίλτον Φρίντμαν
Για λόγους ιεραρχίας θα πρέπει να σημειωθεί ότι πολύ πριν ανακαλύψουν οι σύγχρονοι πολιτικοί και οικονομολόγοι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, πρώτος που έκανε λόγο για την θεσπισή του δεν ήταν άλλος από τον διάσημο νεοφιλελεύθερο μάλιστα οικονομολόγο Μίλτον Φρίντμαν ο οποίος εισηγήθηκε την εφαρμογή του ΕΕΕ με τη μορφή της αρνητικής φορολόγησης.
Αντί να στήνεται ένα ολόκληρο γραφειοκρατικό σύστημα πρόνοιας που τελικά λειτουργεί προς δικό του όφελος και εμφανίζει φαινόμενα διαφθοράς και προσοδοθηρίας, υποστήριζε ότι είναι προτιμότερο να δίνονται απευθείας τα αντίστοιχα κονδύλια σε οικονομικές ενισχύεις όσων τις έχουν ανάγκη, και μετά αυτοί να καθορίσουν οι ίδιοι τις ανάγκες τους.
Πρότεινε έτσι την απλούστερη λύση να λαμβάνουν όσοι βρίσκονται κάτω από το αφορολόγητο όριο το ποσό που υπολείπεται μέχρι να φθάσουν σε αυτό.

Πηγή Κέρδος




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο