Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ): Η επιτομή του άδικου φόρου
- Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 4 λεπτά
Λογιστής – Φοροτεχνικός
Υποψήφιος με την Συνεργασία Αριστερών Οικονομολόγων στο Ο.Ε.Ε. (ΣΤΑ) Περιφέρεια Αττικής
Ενώ η Συγκυβέρνηση πολυδιαφήμιζε εδώ και μήνες την αντικατάσταση του Χαρατσιού (ΕΕΤΑ) και του ΦΑΠ με έναν νέο δίκαιο φόρο, εν τέλει, και μετά από τον καταιγισμό προσχεδίων που είδαν το φως της δημοσιότητας, επιβάλλει τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), ο οποίος συμπυκνώνει δύο φόρους στην συσκευασία του ενός.
Στην πραγματικότητα ο νέος φόρος μονιμοποιεί και επεκτείνει το χαράτσι, δηλαδή ένα φόρο που σύμφωνα με τις δικές τους αναφορές είχε επιβληθεί έκτακτα για να καλύψει ανάγκες εν καιρώ κρίσης. Επιπλέον μονιμοποιεί και τον ΦΑΠ με στόχευση κυρίως την μεσαία περιουσία και κραυγαλέες φοροελαφρύνσεις για την πολύ μεγάλη περιουσία.
Ας δούμε όμως κάποια σημεία που κατά την άποψη μου στοιχειοθετούν τον άδικο και αναποτελεσματικό χαρακτήρα του νέο φόρου.
- Ο ΕΝΦΙΑ παγιώνει την υπερφορολόγηση της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας, αφού οι φόροι που θα εισπράττονται εφεξής από τα ακίνητα θα είναι 6,5 φορές μεγαλύτεροι από τα προ κρίσης επίπεδα, και μάλιστα με εξωπραγματικές αντικειμενικές αξίες του 2007.
Εισπράξεις κρατικού προϋπολογισμού από φόρους στην περιουσία | |||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 (εκτ.) | 2014 (προβλ.) |
526 | 487 | 1172 | 2857 | 2784 | 3937 |
- Δεν προβλέπεται αφορολόγητο και δεν προστατεύεται η πρώτη κατοικία και η μικρή ιδιοκτησία. Ο βασικός φόρος του ΕΝΦΙΑ (δηλαδή ο 1ος φόρος που θα προσομοιάζει με το χαράτσι) θα επιβάλλεται από το πρώτο τ.μ. ανά ακίνητο, σε όλα τα ηλεκτροδοτούμενα και μη ακίνητα, σε οικόπεδα και αγροτεμάχια. Η κλίμακα του κύριου φόρου για τα κτίρια και τα αγροτεμάχια έχει αρνητική προοδευτικότητα, επιβαρύνοντας αναλογικά περισσότερο τα ακίνητα σε περιοχές με μικρότερη τιμή ζώνης.
- Δεν προστατεύονται αυτοί που αντικειμενικά δεν μπορούν να πληρώσουν. Η Συγκυβέρνηση εμπαίζει τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες, υποσχόμενη δήθεν εξαιρέσεις από το φόρο, ενώ στην πραγματικότητα οι εξαιρέσεις θα αφορούν ελάχιστους, αφού τα εισοδηματικά κριτήρια που θεσπίζει ως προϋπόθεση είναι απαγορευτικά (9.000 Ευρώ συνολικό οικογενειακό εισόδημα, πραγματικό ή τεκμαρτό για άγαμο & 1.000 για κάθε προστατευόμενο τέκνο) Επίσης στο τελικό σχέδιο νόμου, συνεχίζει να υπάρχει η εντελώς σουρεαλιστική και απαράδεκτη προϋπόθεση να μην έχει κάνεις ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, ώστε να δικαιούται την εξαίρεση ή την έκπτωση ως φτωχός ή ανήμπορος!
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΑΝΕΡΓΟΥ ΒΑΣΕΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝ 2013 | |
1ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ | |
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ | 5000 |
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ 50 ΤΜ | 2000 |
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 1000cc 7ετιας | 2800 |
ΣΥΝΟΛΟ | 9800 |
2ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ | |
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ | 5000 |
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ 80 ΤΜ | 3200 |
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 1000cc 12ετιας | 2000 |
ΣΥΝΟΛΟ | 10200 |
3ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ | |
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ | 5000 |
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ 95 ΤΜ | 4175 |
ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ | |
ΣΥΝΟΛΟ | 9175 |
4ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ | |
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΤΕΚΜΗΡΙΟ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ | 5000 |
ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ 70 ΤΜ | 3200 |
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 1400cc 6ετιας | 3640 |
ΣΥΝΟΛΟ | 11840 |
- Φοροελαφρύνεται σκανδαλωδώς η πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία, αφού στην κλίμακα του συμπληρωματικού φόρου, δεν περιλαμβάνεται η ανώτερη κλίμακα 2% του ΦΑΠ για περιουσίες άνω των 5.000.000 Ευρώ, που ίσχυε μέχρι σήμερα.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ | |||||
2014 | |||||
Κλιμάκια € | Φορολογικός Συντελεστής | Φόρος Κλιμακίου | Σύνολο | ||
Ακίνητης Περιουσίας | Φόρου | ||||
0,01-300.000 | 0% | 0 | 300.000 | 0 | |
300.000,01-400.000 | 0,10% | 100 | 400.000 | 100 | |
400.000,01-500.000 | 0,20% | 200 | 500.000 | 300 | |
500.000,01-600.000 | 0,30% | 300 | 600.000 | 600 | |
600.000,01-700.000 | 0,60% | 600 | 700.000 | 1.200 | |
700.000,01-800.000 | 0,70% | 700 | 800.000 | 1.900 | |
800.000,01-900.000 | 0,80% | 800 | 900.000 | 2.700 | |
900.000,01-1.000.000 | 0,90% | 900 | 1.000.000 | 3.600 | |
Υπερβάλλον | 1% | ||||
ΦΑΠ 2013 | |||||
Κλιμάκια € | Φορολογικός Συντελεστής | Φόρος Κλιμακίου | Σύνολο | ||
Ακίνητης Περιουσίας | Φόρου | ||||
200.000 | 0% | 0 | 200.000 | 0 | |
300.000 | 0,20% | 600 | 500.000 | 600 | |
100.000 | 0,30% | 300 | 600.000 | 900 | |
100.000 | 0,60% | 600 | 700.000 | 1.500 | |
100.000 | 0,90% | 900 | 800.000 | 2.400 | |
4.200.000 | 1% | 42.000 | 5.000.000 | 44.400 | |
Υπερβάλλον | 2% |
Έτσι κάτοχος ακίνητης περιουσίας 10.000.000 € θα πληρώσει συμπληρωματικό φόρο 93.600 € ενώ το 2013 πλήρωνε ΦΑΠ 144.400 €. Δηλαδή με τον νέο φόρο θα πληρώσει 50.800 € (ή 35%) λιγότερα!!!
- Επιβαρύνονται σημαντικά οι μονοκατοικίες, αφού πέρα από το κτίριο, θα επιβάλλεται επιπλέον φόρος και στο οικόπεδο ή στο αγροτεμάχιο που βρίσκεται το ακίνητο. Οι επιβαρύνσεις, ιδιαίτερα στην επαρχία θα είναι υπέρογκες, αφού οι μονοκατοικίες είναι ο κανόνας, ιδιαίτερα στα χωριά.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ
ΚΟΝΙΤΣΑ ΜΟΝΟΚΑΤΟΙΚΙΑ 25ΕΤΙΑΣ 80 τμ ΕΝΤΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΣΕ ΟΙΚΟΠΕΔΟ 500 τμ ΤΙΜΗ ΖΩΝΗΣ 600
ΕΝΦΙΑ ΑΚΙΝΗΤΟ | ΕΝΦΙΑ ΟΙΚΟΠΕΔΟ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΝΦΙΑ | ΕΕΤΑ ΧΑΡΑΤΣΙ 2013 | ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΣΙ |
230 | 200 | 430 | 285 | 145 | 50,88% |
ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ ΕΞΟΧΙΚΟ 25ΕΤΙΑΣ 120 τμ ΣΕ ΟΙΚΟΠΕΔΟ 1 στρ. ΤΙΜΗ ΖΩΝΗΣ 4150
ΕΝΦΙΑ ΑΚΙΝΗΤΟ | ΕΝΦΙΑ ΟΙΚΟΠΕΔΟ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΝΦΙΑ | ΕΕΤΑ ΧΑΡΑΤΣΙ 2013 | ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΣΙ |
1385 | 2280 | 3665 | 1500 | 2165 | 144,33% |
ΕΑ ΜΑΚΡΗ ΕΞΟΧΙΚΟ 25ΕΤΙΑΣ 100 τμ ΣΕ ΟΙΚΟΠΕΔΟ 400 τμ ΤΙΜΗ ΖΩΝΗΣ 1400
ΕΝΦΙΑ ΑΚΙΝΗΤΟ | ΕΝΦΙΑ ΟΙΚΟΠΕΔΟ | ΣΥΝΟΛΟ ΕΝΦΙΑ | ΕΕΤΑ ΧΑΡΑΤΣΙ 2013 | ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ | ΠΟΣΟΣΤΙΑΙΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΕΡΣΙ |
385 | 256 | 641 | 446 | 195 | 43,72% |
- Η Κυβέρνηση δεν λέει αλήθεια όταν ισχυρίζεται ότι το τελικό σχέδιο επιβάλλει γενικώς μικρότερες επιβαρύνσεις στα αγροτεμάχια σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Ενώ μείωσε τον φόρο βάσης στο 1€/στρέμμα, διπλασίασε τον συντελεστή για τις μονοετείς καλλιέργειες που ίσχυε στο προσχέδιο εξομοιώνοντας τες με τις δεντροκαλλιέργειες (π.χ. σιτάρι βαμβάκι δηλαδή την κατηγορία αγροτεμαχίων που είναι η πλειοψηφία ο φόρος βάσης ξεκινάει από τα 2€/στρεμ.), με συνέπεια εν τέλει να προκύπτουν σημαντικές επιβαρύνσεις για την πλειονότητα των αγροτεμαχίων σε σχέση με το προσχέδιο.
ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΟ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ 50 στρ. | |||
ΝΕΟΣ ΕΝΦΙΑ | ΑΡΧΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ (ΕΝΦΑ) | ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ | |
121 | 90 | 31 |
- Ο νέος φόρος ακινήτων θα συσσωρεύσει νέα ληξιπρόθεσμα χρέη στα ήδη υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών, θα βεβαιωθούν 3,24 δις € για να εισπραχτούν 2,65 δις € περίπου. Συνεπώς θα δημιουργηθούν 600 εκατ. € νέα ληξιπρόθεσμα χρέη, με 2 στους 10 φορολογούμενους να μην μπορούν να πληρώσουν. Τα χρέη αυτά σε συνδυασμό, με τη έλλειψη ρευστότητας των νοικοκυριών και την πλήρη καταβαράθρωση της αγοράς ακινήτων με τις αγοραπωλησίες να έχουν ουσιαστικά παγώσει, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε πολλές περιπτώσεις στη δήμευση ακινήτων.
- Τέλος, ο ΕΝΦΙΑ είναι ένας φόρος χωρίς καμία ανταποδοτικότητα, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες όπου, ο φόρος ακίνητης περιουσίας ή περιουσίας εν γένει, κατευθύνεται σε συγκεκριμένες ανταποδοτικές δαπάνες, και κυρίως αποτελεί πόρο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Δείτε το επόμενο Webinar του κόμβου
Φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων - Τεκμαρτό εισόδημα ατομικών επιχειρήσεων - Αλλαγές για το φορολογικό έτος 2023
Στις : 22-04-2024 17:30
Εισηγητές: Γιοβά Βίκυ, Σαφαρής Αθανάσιος
- Ακολουθήστε το taxheaven.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα οικονομικά νέα