Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Άρση της αναστολής αδειοδότησης νέων φ/β ζητά ο Σ.Ε.Φ.

Την άρση της αναστολής αδειοδότησης νέων φωτοβολταϊκών ζητά με ανοιχτή επιστολή του προς το ΥΠΕΚΑ ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ).

Μεταξύ άλλων, ο σύνδεσμος τονίζει ότι τα προβλήματα που έχουν προκύψει οφείλονται στις υψηλές εγγυημένες τιμές των ήδη εγκατεστημένων έργων καθώς και στο γεγονός ότι οι επενδυτές διατηρούσαν τις υψηλές ταρίφες κλειδωμένες για ένα 18μηνο πριν ολοκληρώσουν την επένδυσή τους.

Προειδοποιεί δε ότι με τους σημερινούς ανάπτυξης δεν θα επιτευθούν οι δεσμευτικοί στόχοι της χώρας ούτε για το 2014 ούτε για το 2020.

Η επιστολή έχει ως εξής:

«κ. υπουργέ,

Με την επιστολή αυτή θα θέλαμε να ζητήσουμε την άμεση άρση της αναστολής αδειοδότησης νέων έργων φωτοβολταϊκών, κατ’ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, δεδομένου ότι η χώρα απέχει ακόμη πολύ από την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει, αλλά και γιατί δεν υφίσταται πλέον επιβάρυνση από την περαιτέρω διείσδυση νέων συστημάτων μετά από τα μέτρα που λάβατε τους τελευταίους μήνες. Οι λόγοι που ζητάμε επιτακτικά την άμεση λήψη μέτρων αναλύονται παρακάτω.

Το άρθρο 1, παρ. 3β του Ν.3851/2010 για τον εθνικό στόχο ΑΠΕ αναφέρει τα εξής: “Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος, καθορίζεται η επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και η κατανομή της στο χρόνο μεταξύ των διαφόρων τεχνολογιών ΑΠΕ. Η απόφαση αυτή αναθεωρείται ανά διετία ή και νωρίτερα, εάν συντρέχουν σημαντικοί λόγοι που σχετίζονται με την επίτευξη των στόχων της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ”.

Δεδομένου ότι έχουν παρέλθει ήδη πάνω από τρία (3) χρόνια από τη δημοσίευση του Ν.3851/2010 αλλά και της YA 19598/2010 (“Απόφαση για την επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και την κατανομή της στο χρόνο μεταξύ των διαφόρων τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας”, ΦΕΚ 1630Β/11-10-2010), είναι σαφές ότι το ΥΠΕΚΑ δεν στάθηκε συνεπές απέναντι στο νόμο. Επειδή μάλιστα, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν επιτυγχάνονται δυστυχώς οι στόχοι της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ για το 2020, το ΥΠΕΚΑ θα έπρεπε να δράσει νωρίτερα, όπως σοφά ορίζει ο νόμος.

Αντ’ αυτού, το ΥΠΕΚΑ επικαλείται την ΥΑ 19598/2010 που όφειλε ήδη να έχει αναθεωρήσει εδώ και πάνω από ένα χρόνο, για να επιβάλει αναστολή της αδειοδότησης νέων έργων φωτοβολταϊκών, με τη δικαιολογία ότι έχουν καλυφθεί ήδη οι στόχοι που προβλέπει η απόφαση αυτή. Θυμίζουμε ότι εκείνο που είναι υποχρεωτικό από την Κοινοτική Νομοθεσία είναι η επίτευξη του συνολικού στόχου διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο. Η εκάστοτε επιδιωκόμενη αναλογία μεταξύ τεχνολογιών αποτελεί απλώς ένα ενδεικτικό Οδικό Χάρτη για την επίτευξη του στόχου και μπορεί και πρέπει να αναθεωρείται τακτικά με βάση τη δυναμική των διαφόρων τεχνολογιών. Καμία τεχνολογία δεν έχει καταφέρει να επιδείξει τόσο εντυπωσιακή δυναμική όσο τα φωτοβολταϊκά, το επενδυτικό κόστος των οποίων έχει πέσει περίπου 70% σε μια μόλις πενταετία, καθιστώντας τα ευθέως ανταγωνιστικά με τις περισσότερες συμβατικές πηγές ενέργειας αλλά και φθηνότερα από τις υπόλοιπες ΑΠΕ.

Θυμίζουμε ότι το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις ΑΠΕ που υπέβαλε η χώρα στην ΕΕ το 2010, προέβλεπε τα εξής:

  Εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ (MW) Ενέργεια από ΑΠΕ (GWh) Ποσοστό επίτευξης στόχων σε εγκατεστημένη ισχύ Ποσοστό επίτευξης στόχων σε παραγόμενη ενέργεια
Πραγματικά στοιχεία 2013* 7.248 10.546 - -
Στόχος ΑΠΕ 2014 7.767 15.215 93,3% 69,3%
Στόχος ΑΠΕ 2020 13.271 27.269 54,6% 38,7%

* Τα μικρά φωτοβολταϊκά του Ειδικού Προγράμματος (<10 kWp) δεν προσμετρώνται στον εθνικό στόχο. Στα παραπάνω νούμερα περιλαμβάνονται επίσης η ισχύς και η ενέργεια των μεγάλων υδροηλεκτρικών (>15 MW)

Είναι σαφές πως, με τους σημερινούς ρυθμούς ανάπτυξης, δεν επιτυγχάνονται οι δεσμευτικοί στόχοι ούτε για το 2014 ούτε για το 2020 (σημειωτέον ότι οι στόχοι αφορούν την ενέργεια όχι την ισχύ) και απαιτείται επανακαθορισμός του Οδικού Χάρτη, δίνοντας έμφαση σε τεχνολογίες και μέτρα που μπορούν να μας οδηγήσουν στην επίτευξη του στόχου.

Η πέραν κάθε προσδοκίας ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών την τελευταία διετία οδήγησε στην αναστολή της αδειοδότησης νέων έργων. Θα συμφωνήσετε μαζί μας ότι τα όποια προβλήματα οφείλονταν στις υψηλές εγγυημένες τιμές των φωτοβολταϊκών που έχουν ήδη εγκατασταθεί και στο γεγονός ότι οι επενδυτές διατηρούσαν τις υψηλές ταρίφες κλειδωμένες για ένα 18μηνο πριν ολοκληρώσουν την επένδυσή τους (πράγμα που έχει πλέον καταργηθεί). Η αναστολή όμως αφορά σε νέα έργα, όχι σε παλιά. Τα ερωτήματα λοιπόν που πρέπει να απαντήσει κανείς είναι τα εξής:

1. Επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νέα έργα τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και εν τέλει τους καταναλωτές;
2. Μπορούν τα δίκτυα να υποστηρίξουν την περαιτέρω διείσδυση των φωτοβολταϊκών;
3. Πως θα επιτευχθεί ο στόχος για συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, όπως προβλέπει η νομοθεσία;

Όπως γνωρίζετε, ο Σύνδεσμός μας έχει εκπονήσει σχετικές μελέτες, με τη συμβολή του ΑΠΘ, που αποδεικνύουν ότι:

1. Δεδομένου ότι η τιμή πώλησης της παραγόμενης από τα νέα φωτοβολταϊκά ηλεκτρικής ενέργειας έχει μειωθεί δραματικά τους τελευταίους μήνες, η μικρή επιβάρυνση που προκαλούν πλέον στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ, αντισταθμίζεται και με το παραπάνω από τη μείωση στο κόστος προμήθειας της ηλεκτρικής ενέργειας που προκαλεί η αυξημένη τους διείσδυση, με αποτέλεσμα χαμηλότερους λογαριασμούς για τους τελικούς καταναλωτές και μάλιστα άμεσα.

2. Είναι εφικτή η διείσδυση τουλάχιστον 6 γιγαβάτ (GW) φωτοβολταϊκών ως το 2020, χωρίς μάλιστα την ανάγκη σημαντικών επεμβάσεων και αναβαθμίσεων στα δίκτυα.

3. Ένα σενάριο για διείσδυση 12 GW φωτοβολταϊκών και αιολικών σε αναλογία περίπου 50-50 (συν εξάντληση των δυνατοτήτων των άλλων τεχνολογιών) είναι το μόνο ρεαλιστικό για την επίτευξη του στόχου για το 2020, δεδομένου του μεγάλου δυναμικού των δύο τεχνολογιών αλλά και του χαμηλού κόστους για τους καταναλωτές.

Όποιος επικαλείται κάτι διαφορετικό, για να υποστηρίξει τη συνέχιση της ούτως ή άλλως αδικαιολόγητης αναστολής αδειοδότησης νέων έργων, θα πρέπει να αποδείξει με επιστημονικά και τεκμηριωμένα επιχειρήματα ότι τα παραπάνω δεν είναι αληθή. Οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με βάση την επιστημονική τεκμηρίωση και όχι με βάση τις προτιμήσεις κάποιων ή τη βούλησή τους να παραμείνουν οι επενδύσεις φωτοβολταϊκών ένα “κλειστό επάγγελμα” για όσους πρόλαβαν. Η εποχή των “κλειστών επαγγελμάτων” και των συντεχνιών έχει παρέλθει οριστικά.

Η συνέχιση της αναστολής, όπως εισηγούνται κάποιοι, έχει δυστυχώς σημαντικές συνέπειες που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ή να παραβλέψει. Από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα χάθηκε το 60% των θέσεων εργασίας που άμεσα ή έμμεσα συντηρούσε η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών. Αυτό μεταφράζεται σε 30.000 χαμένες θέσεις εργασίας, ενώ η κατάσταση χειροτερεύει όσο συνεχίζεται η αναστολή αδειοδότησης νέων έργων.

κ. υπουργέ,

Ο Ν.4152/2013 σας δίνει τη δυνατότητα να άρετε την αναστολή σύναψης συμβάσεων σύνδεσης και πώλησης πριν την 31η Δεκεμβρίου 2013,μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ. Για τους λόγους που σας αναφέραμε παραπάνω, ζητάμε να κάνετε άμεσα χρήση αυτής της δυνατότητας. Θα προσφέρετε έτσι υπηρεσία στη χώρα, στο περιβάλλον, στην απασχόληση.»


Πηγή: www.energypress.gr




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο