Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

Στουρνάρας: Βαριά πρόστιμα για όσους έβγαλαν λεφτά στο εξωτερικό

Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Απόστολου Κακλαμάνη, σχετικά με την πορεία ελέγχου των φορολογουμένων που μετάφεραν μεγάλα ποσά στο εξωτερικό

Απάντηση του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Απόστολου Κακλαμάνη, σχετικά με την πορεία ελέγχου των φορολογουμένων που μετάφεραν μεγάλα ποσά στο εξωτερικό

Πρωτολογία:

Ευχαριστώ τον κ. Κακλαμάνη που μου δίνει την ευκαιρία να απευθυνθώ σήμερα στο Κοινοβούλιο και να πω τι ακριβώς έχουμε κάνει σχετικά με αυτά τα σημαντικά θέματα.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, αναφορικά με τις ενέργειες του Υπουργείου Οικονομικών για την αξιοποίηση των στοιχείων, που έχουν έλθει σε γνώση του σχετικά με μεταφορές κεφαλαίων Ελλήνων φορολογουμένων στο εξωτερικό, για αγορές ακινήτων μεγάλης αξίας κλπ, ζητήματα προς εντοπισμό αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης, την φορολόγησή της, την είσπραξη και την τιμωρία των φοροφυγάδων, θα ήθελα να σας παραθέσω κάποια στοιχεία σχετικά με την εξέλιξη κάθε υπόθεσης.
Ειδικότερα, ως προς το σημαντικότερο, που είναι το σκέλος των ελέγχων των φορολογουμένων, που απέστειλαν εμβάσματα στο εξωτερικό την τριετία 2009-2011, έχουν διενεργηθεί οι ακόλουθες ενέργειες :
· Έγινε διασταύρωση στοιχείων όλων των φορολογουμένων και αποκλείστηκαν όσοι δικαιολογούσαν τα εμβασθέντα κεφάλαια από τα δηλωθέντα εισοδήματα τους.
· Εστάλησαν 24.710 επιστολές για οικειοθελή συμμόρφωση, η οποία αφορούσε σε υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων για εισοδήματα αυτοτελώς φορολογούμενα ή απαλλασσόμενα, που δεν ήταν υποχρεωτικά δηλούμενα στις χρήσεις που εξετάζονται, προς δικαιολόγηση των εμβασμάτων.
Το στάδιο αυτό ολοκληρώθηκε με το κλείσιμο της ειδικής εφαρμογής που λειτουργούσε στην ηλεκτρονική Δ/νση της Γ.Γ.Π.Σ. μέχρι 20.3.2013.
· Ακολούθησε αξιολόγηση των υποθέσεων βάσει κανόνων-κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, προκειμένου να ελεγχθούν αρχικά οι υποθέσεις με ενδείξεις πολύ μεγάλης ή μεγάλης φοροδιαφυγής.
· Από τις υποθέσεις αυτές αρχικά επελέγησαν 436 υποθέσεις, οι οποίες εστάλησαν στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου. Οι έλεγχοι αυτοί βρίσκονται σε εξέλιξη.
· Έχουν ολοκληρωθεί 2 έλεγχοι και έχει βεβαιωθεί ποσό περίπου 5 εκ. το οποίο εισπράχθηκε.

Για τους Έλληνες επενδυτές με ακίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν ταυτοποιηθεί τα στοιχεία 107 φορολογουμένων, έχουν εκδοθεί εντολές ελέγχου για 84 άτομα, έχουν ολοκληρωθεί 20 έλεγχοι και έχει βεβαιωθεί ποσό 162.000 ευρώ.
Για τους Έλληνες κατόχους ταχύπλοων σκαφών αναψυχής εγγεγραμμένων στο ολλανδικό νηολόγιο, -με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία που ήρθαν σε γνώση μας - έχουν ταυτοποιηθεί τα στοιχεία 136 φορολογουμένων, έχουν εκδοθεί εντολές ελέγχου για 14 άτομα και προέκυψαν φορολογικές παραβάσεις για 8 από αυτούς, οι οποίες ελέγχονται.
Επίσης, καταλογίστηκαν παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων σε τρία εμπλεκόμενα δικηγορικά γραφεία και έχει γίνει άρση του τραπεζικού απορρήτου τους.
Αναφορικά με τους ελέγχους στις offshore εταιρείες, για τις οποίες επανειλημμένως έχουμε ερωτηθεί, έχουν καταγραφεί και ήδη με τα κριτήρια κινδύνου έχουν επιλεγεί οι πρώτες 322 εταιρείες προς έλεγχο, έχουν εκδοθεί εντολές ελέγχου για 163 από αυτές και έχουν ολοκληρωθεί 34 από τους ελέγχους αυτούς. Τα ποσά που βεβαιώθηκαν γι αυτές τις 34 εταιρείες ανέρχονται σε περίπου 40 εκ. ευρώ, δηλαδή λίγο παραπάνω από 1 εκ. για την κάθε μία.
Επίσης, από διασταυρώσεις στοιχείων από τα αρχεία των Δ.Ο.Υ. και του TAXIS για πιθανολογούμενη φοροδιαφυγή, έχουν εντοπιστεί 2.423 υποθέσεις προς έλεγχο και έχουν εκδοθεί 1.800 εντολές ελέγχου προς το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ) και το Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Από τους ελέγχους αυτούς, έχουν ολοκληρωθεί 329 και βεβαιώθηκαν ποσά 36 εκ. ευρώ.
Τέλος, για τα ελεγχόμενα από το ΣΔΟΕ στοιχεία της γνωστής «Λίστας Λαγκάρντ», αλλά και των Ελλήνων καταθετών στο Λουξεμβούργο, υποθέσεις που διαχειρίζεται βάσει εισαγγελικής παραγγελίας το ΣΔΟΕ, έχουν ζητηθεί τα ανοίγματα των τραπεζικών λογαριασμών όλων των προσώπων και βρίσκονται σε εξέλιξη 150 έλεγχοι.
Σε οργανωτικό επίπεδο έχουν γίνει και βρίσκονται σε εξέλιξη παρεμβάσεις, που αποσκοπούν στη συγκέντρωση και εξοικονόμηση πόρων και στην ανάπτυξη της απαραίτητης πλέον εξειδίκευσης για τη διενέργεια των πολυεπίπεδων και πολύπλοκων ελέγχων, που μέχρι πρότινος ήταν άγνωστοι για την ελληνική δημόσια διοίκηση.
Όταν ανέλαβα η φορολογική διοίκηση αριθμούσε περί τους 600 ελεγκτές και, παρά τις συνταξιοδοτήσεις, με δράσεις που αναλάβαμε, αριθμεί σήμερα περί τους 2.000 ελεγκτές.

Επίσης, πληρώνονται στο άμεσο μέλλον, 300 θέσεις πτυχιούχων οικονομικών και νομικών επιστημών, οι οποίοι κατά κύριο λόγο θα αναλάβουν θέσεις ελεγκτών βεβαίωσης και είσπραξης.
Ο κλάδος ανανεώνεται με προβλεπόμενες προσλήψεις περίπου 2.000 νέων και υψηλών προδιαγραφών εργαζόμενων.
Τέλος, οργανώνονται συνεχή σεμινάρια από την τεχνική βοήθεια για την εξοικείωση των ελεγκτών στους ειδικούς ελέγχους, που απαιτούνται για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και χτίζουμε σταθερά τεχνογνωσία σε αυτά τα θέματα, ώστε μέσα στο επόμενο έτος να είμαστε σε θέση να εκπαιδεύουμε μόνοι μας τους εργαζομένους μας.

Δευτερολογία:
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Ο κ. Κακλαμάνης άνοιξε τη «βεντάλια» με πολλά θέματα. Σχετικά με το φόρο ακινήτων, ο φόρος που σχεδιάζουμε τώρα είναι πολύ πιο δίκαιος από τον προηγούμενο, διότι έχει σκοπό την είσπραξη περίπου των ίδιων χρημάτων από πολύ περισσότερους, άρα λιγότερο από τον καθένα. Όσον αφορά τα χωράφια η επιβάρυνση θα είναι ελαχιστότατη, της τάξης των 10 και 20 ευρώ το χρόνο, ακόμη και για πολύ μεγάλα αγροτεμάχια.
Όσον αφορά το τι σημαίνει «όχι» οριζόντια δημοσιονομικά μέτρα, το λέει η ίδια η λέξη. «Όχι» μειώσεις μισθών, «όχι» αυξήσεις φόρων. Αυτή η χώρα, όμως, χρειάζεται ακόμη μεταρρυθμίσεις, διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Έχει έλλειψη ανταγωνισμού. Έχει ολιγοπωλιακές συνθήκες παντού. Ελπίζω αυτά τα μέτρα να μας επιτρέψετε να τα πάρουμε και να τα ψηφίσετε, όταν θα τα φέρουμε στη Βουλή.
Όσον αφορά τα θέματα που συζητάμε σήμερα, από τη μεγάλη λίστα μόνο από 2 φορολογούμενους έχουμε πάρει 4,9 εκ. ευρώ. Αυτό δείχνει ότι υπάρχουν δυνατότητες. Βέβαια, όπως γνωρίζετε, μέχρι τώρα ένας εφοριακός έπρεπε να ελέγξει τα πάντα και τα ακίνητα κάθε φορολογούμενου. Αυτό σημαίνει ότι θα τελειώσουμε σε πάρα πολλά χρόνια. Περνάμε, λοιπόν, διάταξη, για να μπορεί ο εφοριακός να συντάξει προσωρινό φύλλο ελέγχου, να καταλογίσει και να πληρώσει ο φορολογούμενος. Άρα λύνουμε προβλήματα που ταλαιπωρούσαν τη φορολογική διοίκηση για πάρα πολλά χρόνια. Ελπίζω να αντιλαμβάνεστε ότι στον 1,5 χρόνο που είμαστε κυβέρνηση έχουμε κάνει τόσα πράγματα, όσα δεν έχουν γίνει πάρα πολλά χρόνια.
Επειδή γίνεται λόγος για καθυστερήσεις στη διαδικασία φορολογικών ελέγχων, επιτρέψτε μου να εστιάσω σε ορισμένα κρίσιμα θέματα.
Ξεκινώ από τα νομοθετικά κενά που υπήρχαν και μέσω των οποίων είχαμε φτάσει στο παράδοξο της «νομιμοποιημένης» φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής και τα οποία με τις νομοθετικές παρεμβάσεις μας, στο διάστημα που είμαι Υπουργός, έχουν σχεδόν καλυφθεί.
Και ενδεικτικά αναφέρω :
· Το πλαίσιο για τις ενδοομιλικές συναλλαγές και τον έλεγχό τους, παρά τις αντιδράσεις και τις παλινωδίες όσων είχαν συνηθίσει σε άλλο καθεστώς, φέτος υποβλήθηκαν οι πρώτοι σοβαροί φάκελοι τεκμηρίωσης που ανταποκρίνονται σε διεθνή πρότυπα και πρακτικές.
· Η δυνατότητα ελέγχου των συναλλαγών, όταν εμπλέκονται εταιρείες και μεσάζοντες σε μη συνεργάσιμα κράτη και φορολογικούς παραδείσους. Εκεί είναι τα πολλά λεφτά.
· Οι διατάξεις για τις ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες και τη φορολόγησή τους.
· Οι διατάξεις για την πραγματική διοίκηση των εταιρειών στο νέο κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
· Η διάταξη για τεχνητές συναλλαγές προς το σκοπό αποφυγής φόρων στο νέο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
· Η διεύρυνση της υποχρέωσης λήψης Α.Φ.Μ, μέσω της οποίας θα προκύψει φορολογητέα ύλη από νομικά προσώπων, που λόγω των προϋφιστάμενων διατάξεων δεν είχαν καν την υποχρέωση λήψης Α.Φ.Μ και κατ’αυτόν τον τρόπο ήταν φορολογικά ανύπαρκτοι, αν και επαγγελματικά πλήρως δραστηριοποιούμενοι.
· Η υποχρεωτική καταγραφή όλων των εισοδημάτων, αυτοτελώς φορολογούμενων και απαλλασσόμενων, ώστε να προκύπτει η πλήρης εικόνα των εισοδημάτων κάθε φορολογούμενου, βάσει των οποίων χορηγείται πλήθος παροχών.
· Η αυστηροποίηση των ποινικών κυρώσεων για εκτεταμένη φοροδιαφυγή, η υιοθέτηση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, η μετάθεση της «απόδειξης» από τη Διοίκηση στον φορολογούμενο.

Σε επίπεδο αξιοποίησης των συστημάτων και των πληροφοριών, έχουμε υιοθετήσει και συνεχώς επεκτείνουμε διαδικασίες, όπως οι διασταυρώσεις, οι στοχεύσεις, η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων, η ηλεκτρονικοποίηση των πληροφοριών, η ανάπτυξη του περιουσιολογίου.
Θα με ρωτήσετε: είμαι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα; Όχι, δεν είμαι ικανοποιημένος. Υπάρχουν ακόμη αδυναμίες και η προσπάθεια είναι συνεχής.
Με σκοπό την επιτάχυνση του ελέγχου, καταθέσαμε προς ψήφιση σχέδιο διάταξης, ώστε να επεκταθεί η δυνατότητα προσωρινού ελέγχου και να βεβαιώνεται αμέσως η διαφορά, αλλά να μην οριστικοποιείται ο έλεγχος, προκειμένου αν προκύψουν νέα στοιχεία που οδηγούν σε μεγαλύτερη βεβαίωση να μην χαθεί το δικαίωμα του Δημοσίου. Αυτή η πρωτοβουλία θα οδηγήσει σε ταχεία βεβαίωση φόρων για τη διαφορά μεταξύ εμβασμάτων και φορολογικών δηλώσεων των ελεγχομένων. Ήταν ένα τεχνικό θέμα, το ανακαλύψαμε και το καλύψαμε.
Όπως αντιλαμβάνεστε, τα πάντα είναι θέμα χρόνου. Και σας πληροφορώ ότι γνωρίζω πολύ καλά ότι χρόνος δεν υπάρχει.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο