Αποτελέσματα live αναζήτησης

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για το άνοιγμα των καταστημάτων τις κυριακές, αλλά και για τις εκπτώσεις

11 Ιούλιου 2013 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 8 λεπτά
Εισήγηση του Υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη στη Συνέντευξη Τύπου για τους Νέους Κανόνες Ρύθμισης της Αγοράς Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών

«Κυρίες και Κύριοι,

Ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της αγοράς είναι ένα ακόμη βήμα στην εθνική μας προσπάθειά, ώστε να προχωρήσουμε στην ανάκαμψη.

Ο πρώτος κύκλος παρεμβάσεών μας στην αγορά έχει ήδη ολοκληρωθεί, με τις πρωτοβουλίες π.χ. για το βρεφικό γάλα, τα καπνικά είδη, τα δίδακτρα στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και γενικώς, τις νέες απλούστερες υγειονομικές διατάξεις.

Σήμερα προχωρούμε στο δεύτερο κύκλο παρεμβάσεων.

Παρουσιάζουμε την οριστική μορφή του νομοσχεδίου που καταργεί τον ισχύοντα,  αναχρονιστικό αγορανομικό Κώδικα, ο οποίος -θυμίζω- υπάρχει από το 1946 !

Παρουσιάζουμε, συγκεκριμένα, τους νέους Κανόνες Ρύθμισης της Αγοράς Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών,  για τους οποίους προηγήθηκε διαβούλευση αρκετών μηνών.

Το νομοσχέδιο αυτό κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.

Στόχος μας δεν είναι φυσικά να αντικαταστήσουμε τον παλιό Αγορανομικό Κώδικά, με νέες ασφυκτικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις.

Αντιθέτως: σκοπός μας είναι  ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της αγοράς, με βάση τα πιο επιτυχημένα ευρωπαϊκά πρότυπα:

με την ενίσχυση του ανταγωνισμού αλλά και των ελέγχων, προς όφελος της εθνικής οικονομίας, των επιχειρήσεων και, φυσικά, του καταναλωτή.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους στόχους, λοιπόν, εισάγουμε μεταξύ άλλων, 5 βασικές αλλαγές:

Πρώτον, καταργούμε τις ισχύουσες απαρχαιωμένες διατάξεις και θεσπίζουμε την υποχρεωτική κωδικοποίηση των αγορανομικών διατάξεων ανά πενταετία.

Καταργείται π.χ. η αρμοδιότητα του Υπουργού να ρυθμίζει τον τρόπο και τόπο πώλησης ειδών βιοτικής ανάγκης σε όλα τα στάδια εμπορίας και διακίνησης των προϊόντων, όπως είναι η απαγόρευση ελεύθερης διάθεσης προϊόντων.

Οι καινούριοι κανόνες διακίνησης-εμπορίας προϊόντων και παροχής υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) θα διέπονται από αυτό το καινούριο πνεύμα.

Με βάση αυτούς τους κανόνες, περισσότερες εταιρίες θα μπορούν να πωλούν περισσότερα προϊόντα σε περισσότερα σημεία, για να αυξηθεί ο ανταγωνισμός και να ενισχυθούν οι επιλογές του καταναλωτή.

Και ταυτόχρονα, θεσμοθετείται η κωδικοποίηση των αγορανομικών διατάξεων ανά 5ετία, ώστε στο εξής συντονισμένα,  να διατηρούμε ό,τι εξακολουθεί να είναι χρήσιμο και να καταργούμε   ό,τι είναι πια αναχρονιστικό, ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Δεύτερον, καθιστούμε πιο αυστηρές, αλλά και πιο αντικειμενικές και σαφείς τις ποινικές και διοικητικές κυρώσεις και τα πρόστιμα.

Έτσι, όλοι, ελεγκτές και ελεγχόμενοι, θα  γνωρίζουν ακριβώς τους κανόνες του παιχνιδιού και θα υπάρξει διαφάνεια.

Δεν θα υπάρχει πια το εύρος στα πρόστιμα που υπήρχε μέχρι τώρα.

Για παράδειγμα, εάν βρεθεί «πειραγμένη» αντλία σε βενζινάδικο, η ποινή δεν θα είναι «έως τριάντα χιλιάδες» όπως σήμερα, αλλά ακριβώς 30.000 ευρώ κι έτσι δεν θα υπάρχει κανένα περιθώριο παράνομης συναλλαγής.

Παράλληλα, σχετικά με την αυστηροποίηση των κυρώσεων, π.χ. ενώ μέχρι πρότινος η διάθεση επιβλαβών τροφίμων συνδεόταν κυρίως με χρηματικές ποινές, πλέον θα τιμωρείται με φυλάκιση 6 μηνών.

Επίσης, θα δίνεται πλέον, η δυνατότητα της άμεσης καταβολής -εντός 30 ημερών- του 50% του επιβληθέντος προστίμου με παράλληλη παραίτηση όμως από κάθε ένδικο μέσο για να αποφεύγονται οι χρονοβόρες και κοστοβόρες δικαστικές διαμάχες.

Θυμίζω πως κάτι αντίστοιχο όπως  γίνεται ήδη π.χ. με τα πρόστιμα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Τρίτον, σε σχέση με την αγορά καυσίμων εισάγονται νέες διατάξεις για την καταδολίευση των αντλιών, τη νοθεία το λαθρεμπόριο και τη συμπίεση των περιθωρίων κέρδους.

Σε περίπτωση «πειραγμένης» αντλίας, πέραν των άλλων κυρώσεων και των νέων ποινικών διατάξεων (όπως είναι η φυλάκιση 6 μηνών για τον πρατηριούχο):

αφαιρείται οριστικά η άδεια λειτουργίας της εν λόγω επιχείρησης και δεν επιτρέπεται η χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας στο ίδιο σημείο για ομοειδή ή παρόμοια επιχείρηση, όχι μόνο στον παραβάτη αλλά και στους συζύγους και  συγγενείς του μέχρι δεύτερου βαθμού.

Επίσης, προβλέπεται για πρώτη φορά η διενέργεια ελέγχων από ειδικά μετασκευασμένα οχήματα -»τα μυστικά αυτοκίνητα«- τα οποία θα δύνανται να κάνουν έφοδο, χωρίς προηγούμενη γνωστοποίηση.

Επιπλέον, με πλέγμα ρυθμίσεων στις οποίες καταλήξαμε μετά από μακρά διαβούλευση με τους φορείς της αγοράς και την Επιτροπή Ανταγωνισμού,  θα συνάπτονται υποχρεωτικά γραπτές συμβάσεις μεταξύ εταιριών χονδρικής και πρατηρίων καυσίμων.

Σε αυτές θα πρέπει να αποτυπώνεται υποχρεωτικά εκ των προτέρων η πιστωτική πολιτική, οι  παροχές, οι εκπτώσεις κλπ.

Έτσι,  θα εξασφαλισθεί  διαφάνεια στη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων, καθώς τόσο το κράτος όσο και ο καταναλωτής  θα γνωρίζουν πλέον τα περιθώρια κέρδους.

Επίσης, όπως ξέρετε, από τη πλευρά μας έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εκκρεμότητες για τα συστήματα ελέγχων  εισροών – εκροών όγκου καυσίμων, που θα τοποθετηθούν  στα πρατήρια καυσίμων, με επιδότηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, όπως είχαμε εξαγγείλει.

Με το νέο νομοσχέδιο, τα συστήματα ελέγχων θα μπουν και σε άλλα σημεία-κλειδιά όπως π.χ.:

στις ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και στις εγκαταστάσεις πωλητών πετρελαίου θέρμανσης, στις παντός είδους εγκαταστάσεις υγρών καυσίμων ιδιωτικών πρατηρίων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα

Τέταρτον, αλλάζουμε άρδην το καθεστώς των εκπτώσεων.

Ο καταναλωτής θα έχει πλέον τη δυνατότητα ανά τρεις μήνες να ψωνίζει φθηνότερα.

Διότι θα υπάρχουν πλέον τέσσερις και όχι δύο, περίοδοι εκπτώσεων:

- οι τακτικές περίοδοι εκπτώσεων θα είναι:

από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου

και από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος Αυγούστου.

-οι ενδιάμεσες εκπτωτικές περίοδοι θα είναι:

το πρώτο δεκαήμερο του Μαϊου και το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου

Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων θα αναγράφεται υποχρεωτικά στις πινακίδες και η παλιά και η νέα τιμή.

Και πέμπτον, μεταρρυθμίζουμε το πλαίσιο λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές.

Το πλαίσιο που παρουσιάζουμε σήμερα αποτελεί προϊόν συμφωνίας  των δύο κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση, της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ.

Επιτρέπουμε προαιρετικά ασφαλώς, τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές , κάνοντας μια βαθειά τομή.

Συγκεκριμένα, λοιπόν:

Πρώτον: όλα τα καταστήματα, μικρά και μεγάλα,  θα μπορούν να λειτουργούν για επτά Κυριακές το χρόνο, δηλαδή την πρώτη Κυριακή κάθε μίας από τις 4 εκπτωτικές περιόδους , τις δύο Κυριακές πριν τα Χριστούγεννα και την Κυριακή των Βαΐων.

Δεύτερον: τα μικρά καταστήματα, όσα δηλαδή είναι κάτω των 250 τ.μ. και δεν ανήκουν σε αλυσίδες, σε shops-in-a-shop, σε εκπτωτικά πολυκαταστήματα και εκπτωτικά χωριά, θα μπορούν εφόσον το επιθυμούν, να είναι ανοικτά, δυνητικά εκ του νόμου, έως και για όλες τις Κυριακές του χρόνου, δηλαδή για 52 Κυριακές.

Με την εξής προσθήκη: ο ακριβής αριθμός των Κυριακών που θα επιτρέπεται να είναι ανοικτά τα καταστήματα, θα ορισθεί από τον κατά τόπο αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη (ή  Δήμαρχο, στις περιπτώσεις της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά), με απόφαση του, εντός δύο μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου.

Διαφορετικά, εάν τέτοια απόφαση δεν εκδοθεί,  θα ισχύει ο κανόνας των 52 Κυριακών, για τα καταστήματα που επιθυμούν να λειτουργήσουν.

Εξυπακούεται πως δεν θα αλλάξει το εργασιακό καθεστώς των απασχολουμένων στο εμπόριο και λαμβάνονται υπόψη, οι θρησκευτικές ανάγκες που λόγω Κυριακής υπάρχουν.

Από πλευράς μας, θεωρούμε πως η προαιρετική λειτουργία των μικρών καταστημάτων,  τις Κυριακές είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για την ενίσχυση της εθνικής οικονομίας, στο μέτρο του δυνατού.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, και μετά από τη συνεννόηση που υπήρξε και τη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, δίνεται η δυνατότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση -όπως γίνεται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. -  να αποφασίσει για το θέμα των επιπλέον  Κυριακών.

Έτσι:

    η Ελλάδα εναρμονίζεται με τα κρατούντα στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικά με όσες είναι ανταγωνιστικοί τουριστικοί προορισμοί, όπως π.χ. η Ιταλία και η Ισπανία, που ήδη έχει γίνει η  απελευθέρωση

    επιχειρούμε επίσης να ξαναζωντανέψουμε τα κέντρα των πόλεων που το Σαββατοκύριακο ερημώνουν, με αρνητικές συνέπειες για την εικόνα της χώρας και την ασφάλεια των πολιτών

    δίνεται η δυνατότητα σε καταναλωτές είτε είναι Έλληνες είτε είναι τουρίστες, να κάνουν τις αγορές τους σε περισσότερες ημέρες και περισσότερες ώρες

    δίνεται μια προτεραιότητα στις μικρότερες επιχειρήσεις, καθώς μόνον εκείνες θα μπορούν να λειτουργούν επιπλέον Κυριακές, αν το θέλουν

Ωστόσο, το σημαντικότερο από όλα είναι πως αυτό θα έχει άμεσες και θετικές επιπτώσεις στην εθνική οικονομία και την απασχόληση.

Και αυτό δεν το λέμε μόνον εμείς.

Έχουμε στη διάθεσή μας μία πολύ σημαντική , πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ που  έγινε στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με τον Οργανισμό και βασίζεται σε στοιχεία από 30 ευρωπαϊκές χώρες.

Στη μελέτη αυτή αποδεικνύεται το πόσο μεγάλο ρόλο μπορεί να παίξει η απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων, τις Κυριακές.

Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, από τη μελέτη του  ΟΟΣΑ, μεταξύ άλλων, μπορούμε να κάνουμε τρεις διαπιστώσεις:

- πρώτον,  εάν παρατηρήσει κανείς το χάρτη της Ευρώπης και κάνει τη σύγκριση μεταξύ 1999 και 2011, τότε θα δει ξεκάθαρα την τάση για απελευθέρωση. Και θα διαπιστώσει πως η Ελλάδα αποτελούσε μέχρι σήμερα εξαίρεση.

-δεύτερον, η μεταρρύθμιση αυτή, μπορεί να απαλλάξει τους καταναλωτές στην Ελλάδα, από μία επιβάρυνση της τάξης των 309 εκ. ευρώ το χρόνο,  με την  ενίσχυση του ανταγωνισμού

- τρίτον και σημαντικότερο, η απελευθέρωση   θα μπορούσε να δημιουργήσει  έως και 30.000 θέσεις εργασίας, στον τομέα του εμπορίου, χωρίς να συνυπολογίσουμε τις έμμεσες θέσεις.

 

Κυρίες και Κύριοι,

 

Η Ελλάδα βρίσκεται βεβαίως σε ύφεση, αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να περιορίσουμε τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων, ούτε για να ακολουθούμε άλλες περιοριστικές πολιτικές, οι οποίες απέτυχαν όπου εφαρμόσθηκαν.

Πρέπει να ακολουθήσουμε τον αντίθετο δρόμο.

 

Με τις μεταρρυθμίσεις που εισάγουμε σήμερα, δίνουμε μια βάση ώστε η αγορά να λειτουργήσει πιο ελεύθερα, πιο φιλικά για τον καταναλωτή και πιο αποτελεσματικά για τις ίδιες τις επιχειρήσεις και τον τουρισμό.

Ώστε να γίνουμε μια πραγματικά ευρωπαϊκή αγορά.

Κάθε αλλαγή είναι φυσικό να προκαλεί αντιδράσεις από ορισμένους, αλλά όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, η πλειοψηφία των πολιτών είναι υπέρ των μεταρρυθμίσεων αυτών.

Και πράγματι, αυτό που τώρα μετράει είναι να προχωρήσουν άμεσα όλες οι διαρθρωτικές αλλαγές.

Η κατάσταση είναι δύσκολη, λιγότερη δύσκολη όμως απ’ ότι ήταν πέρυσι τέτοιον καιρό και γι” αυτό πρέπει να προχωρήσουμε χωρίς καθυστερήσεις και πισωγυρίσματα.

Εμείς, ως Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δεσμευόμαστε πως θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με ένταση και αποφασιστικότητα, όπως κάναμε μέχρι σήμερα, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη το πολιτικό κόστος.

Κλείνουμε τα αυτιά μας στο λαϊκισμό και υλοποιούμε  τις πολιτικές που στην πράξη  έχουν κριθεί διεθνώς,  πως φέρνουν ανάπτυξη και θέσεις εργασίας.

Διότι έχουμε απόλυτη συνείδηση πως και η σημερινή τομή που κάνουμε στη λειτουργία της αγοράς, αποτελεί στοιχείο της μεγάλης μάχης για την ανάκαμψη, για να δημιουργήσουμε μια νέα εθνική οικονομία σε υγιείς βάσεις και να δώσουμε νέα προοπτική στους Έλληνες πολίτες.»


Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης