Εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής

Οικονομικές Ειδήσεις

11 Ιούλιος 2013
Taxheaven.gr

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                  
Tηλ.:  210-3332553/4
Fax: 210-3332559
e-mail: [email protected]

Πέμπτη, 11 Ιουλίου 2013

Δελτίο Τύπου

Εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής


Θα ήθελα καταρχήν να σας ενημερώσω για τα αποτελέσματα των αποφάσεων του Eurogroup, που συνεδρίασε τη Δευτέρα και να τα συνδέσω με αυτά που λένε βουλευτές της συμπολίτευσης αλλά και της αντιπολίτευσης. Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι είμαι από τους πρώτους ακαδημαϊκούς διεθνώς, πριν από την παρούσα μου ιδιότητα, που έχω κάνει κριτική στην αρχιτεκτονική της Ευρωζώνης, λέγοντας πόσο πιο επιθυμητό θα ήταν να είχαμε πολιτικές ισχυρότερου ομοσπονδιακού χαρακτήρα, όπως για παράδειγμα, να είχαμε μία πλήρη τραπεζική ένωση -ήδη σιγά-σιγά πάμε να τη χτίσουμε τώρα- να είχαμε πολιτικές αμοιβαιότητας του δημοσίου χρέους και τέλος, να είχαμε συμμετρικές πολιτικές ζήτησης, όπως από την εποχή του Μπρέτον Γουντς είχε ζητήσει ο Κέινς.

Στο Ecofin προχθές παίρνοντας το λόγο, για να σχολιάσω το πρόγραμμα της λιθουανικής προεδρίας, είπα ότι η μεγάλη πρόκληση σήμερα στην Ευρωζώνη είναι η σύνδεση της δημοσιονομικής προσαρμογής με την οικονομική ανάπτυξη. Στο πλαίσιο αυτό μίλησα για το ρόλο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και κυρίως, για το πώς πρέπει να αποφύγουμε να παρομοιάζεται η Ευρωζώνη-όπως έχει αρχίσει να γίνεται- με τη δεύτερη φάση του Κανόνα Χρυσού.

Εμείς δεν ασχολούμαστε μόνο με το τι λέει ή τι κάνει η τρόικα. Η τρόικα εκπροσωπεί τους δανειστές και είμαστε υποχρεωμένοι να διαπραγματευτούμε μαζί της.

Κυρία Μπακογιάννη είστε ευπρόσδεκτη, όπως και η κυρία Ξηροτύρη, να έρθετε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να θέσετε θέματα. Με μεγάλη μας χαρά.

Επειδή η κυρία Ξηροτύρη ανέφερε ότι θα επιθυμούσε μία άλλη διαπραγμάτευση, θυμίζω ότι από την αρχή είχα ζητήσει από στελέχη της ΔΗΜΑΡ να είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αλλά δεν με άκουσαν.

Το ΠΑΣΟΚ έστειλε εκπροσώπους, η ΔΗΜΑΡ δεν ήθελε. Σε μία συγκεκριμένη δύσκολη διαπραγμάτευση, ο εκπρόσωπός σας είπε ότι είχε να βγει σε ένα τηλεοπτικό κανάλι.
Προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα 10ετές αναπτυξιακό πρόγραμμα που ξεπερνά το βραχυπρόθεσμο πρόγραμμα δανεισμού της τρόικας. Όπως γνωρίζετε έχουμε αναθέσει στο ΚΕΠΕ και στο ΙΟΒΕ να αποτυπώσουν τους πρωταθλητές της ανάπτυξης τα επόμενα 10 χρόνια, ώστε να υπάρχει μία βάση για το πού θα διοχετευθούν τα χρήματα του ΕΣΠΑ. Στόχος είναι το πρόγραμμα αυτό να αποτελέσει έναν οδηγό τόσο για τον ιδιωτικό όσο και για το δημόσιο τομέα.

Όπως γνωρίζετε, είχαμε μία δύσκολη διαπραγμάτευση με την τρόικα τις προηγούμενες εβδομάδες, διότι εν τω μεταξύ έγινε και η κυβερνητική αλλαγή και οι νέοι υπουργοί έπρεπε να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να εργασθούμε εντατικά όλοι μαζί για να κλείσουμε το δημοσιονομικό κενό για το 2013-2014. Το κενό για το 2013 προέκυψε από σημαντικά προβλήματα στον ΕΟΠΥΥ και για το 2014 από το ότι εμείς δεν θέλαμε-και το είπαμε στην τρόικα- να επιβάλουμε δύο μέτρα που είχαμε συμφωνήσει: την εισφορά 2 τοις χιλίοις στο τζίρο των επιχειρήσεων, προκειμένου να μειωθεί το έλλειμμα του Ο.Α.Ε.Ε, και δεύτερον δεν θέλαμε να επιβάλουμε περαιτέρω μείωση των ειδικών μισθολογίων για τους ένστολους. Αυτό δημιουργεί δημοσιονομικό κενό και για το 2014. Διαπραγματευτήκαμε, λοιπόν, και καταλήξαμε σε συμφωνία έστω στο παρά πέντε. Πήγαμε στο Eurogroup και εγκρίθηκε η δόση, χωρίς να υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2013-2014.

Παράλληλα, δρομολογήσαμε στο δημόσιο τομέα, το πλαίσιο και τις διαδικασίες για την κινητικότητα του προσωπικού. Έγινε μία σημαντική διαπραγμάτευση από τον κ. Μητσοτάκη και πήγε πίσω για λίγους μήνες η κινητικότητα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης των δράσεων και πρωτοβουλιών μας για την εφαρμογή του προγράμματος, το Eurogroup ενέκρινε την εκταμίευση ποσού ύψους 6,8 δισ. ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό το νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει τα προαπαιτούμενα, θα το ψηφίσουμε εγκαίρως ούτως ώστε και τα Κοινοβούλια των χωρών που δίνουν χρήματα να μπορούν να συνεδριάσουν και να εγκρίνουν τη δόση πριν από το τέλος Ιουλίου.

Ελέχθη από αρκετούς που δεν γνωρίζουν ότι πήραμε τη δόση «κουτσουρεμένη». Όχι. Τα 6,8 δισ.  είναι το ποσό που προβλέπεται και από το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα χρηματοδότησης. Είναι γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και  η τρόικα γενικά, είχαν κάνει πρόταση για να πάρουμε επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ. Ορισμένες χώρες, όμως, επικαλούμενες κοινοβουλευτικές διαδικασίες, δεν το δέχθηκαν, λέγοντας ότι αυτό αποτελεί αλλαγή προγράμματος. Αυτό όμως ήταν καθ’ υπέρβαση του Μεσοπρόθεσμου χρηματοδοτικού προγράμματος.

Οι εκταμιεύσεις τους επόμενους μήνες θα γίνουν ως εξής: τον Ιούλιο το EFSF θα εκταμιεύσει 2,5 δισ. ευρώ, και επιπλέον 1,5 δισ. θα έχουμε από την επιστροφή κερδών από το πρόγραμμα του Ευρωσυστήματος για τις Αγορές Τίτλων (SMP) – σύνολο 4 δισ. για τον Ιούλιο.

Τον Αύγουστο θα εκταμιευθεί 1,8 δισ. εκ μέρους του ΔΝΤ, που συνεδριάζει στις 29/07, και τον Οκτώβριο 500 εκ. από τον EFSF και άλλα 500 εκ. μέσω του προγράμματος SMP – σύνολο 1 δισ. ευρώ.

Αυτά όλα αντιστοιχούν στα 6,8 δισ., όσα δηλαδή προβλέπονται στο εγκεκριμένο πρόγραμμα χρηματοδότησης του Μαΐου για την αντίστοιχη περίοδο.

Ορισμένοι ρωτούν αν υπάρχει χρηματοδοτικό κενό. Σας διαβεβαιώ ότι τόσο το ΔΝΤ όσο και η Ευρωομάδα, τόσο εντός αιθούσης όσο και στη συνέντευξη Τύπου, τόνισαν ότι δεν υπάρχει χρηματοδοτικό κενό και αν προκύψει θα αντιμετωπισθεί, όπως αντιμετωπίσθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Επίσης, οφείλω να πω ότι θέσαμε στην τρόικα με πολύ ισχυρά επιχειρήματα, το ζήτημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και υπήρξε δέσμευση από την τρόικα ότι τις επόμενες 10 μέρες θα εξετασθεί μαζί με τους όρους και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται σε δημοσιονομικό και τεχνικό επίπεδο. Η απώλεια εσόδων  από τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση εκτιμάται σε περίπου 100 εκ. ευρώ για το επόμενο πεντάμηνο, αν το μέτρο εφαρμοσθεί από 01/08 ως τέλος του έτους. Η δική μας προσέγγιση είναι ότι αυτό αποτελεί ένα μέτρο που βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα μίας εξαγώγιμης υπηρεσίας, της σημαντικότερης στη χώρα, που είναι ο Τουρισμός. Το παραγόμενο όφελος είναι όμως  πολύ μεγαλύτερο, αφού θα έχει ευρύτερα θετικές επιπτώσεις στον Τουρισμό με πιο ανταγωνιστικά πακέτα και προσέλκυση ξένων επενδύσεων στο χώρο των ξενοδοχείων. Προσβλέπουμε στην έγκριση αυτής της πρότασης.
Η διαπραγμάτευση με την τρόικα τις προηγούμενες τρεις εβδομάδες, παρά τις πολιτικές δυσκολίες που είχαμε με τις αλλαγές στην κυβέρνηση, παρήγε σημαντικά αποτελέσματα τα οποία εγκρίθηκαν από το Eurogroup.

Για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, πρέπει να υπογραμμιστεί ότι απαρτίζεται από δύο μεγάλα και διακριτά τμήματα.

Με το πρώτο τμήμα εισάγεται ο νέος εύληπτος και εύχρηστος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΣ). Μεταρρύθμιση σημαίνει ΚΦΣ, κώδικας φορολογικών διαδικασιών και κίνητρα τα οποία θα εισάγουμε το Σεπτέμβριο, όχι μόνο για τις αποδείξεις αλλά και για ξένους επενδυτές. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα νέο Κώδικα με τις μισές διατάξεις από τον προηγούμενο.

Στο δεύτερο  τμήμα έχουν ενσωματωθεί  μια σειρά από διαρθρωτικές ρυθμίσεις που αφορούν την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού, πώς θα επιταχύνουμε τις αποκρατικοποιήσεις, ρυθμίσεις για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη Δημόσια Διοίκηση, την Παιδεία, την Υγεία  και το Περιβάλλον, που αποτελούν, μεταξύ άλλων, προαπαιτούμενα για την εκταμίευση των δόσεων του προγράμματος οικονομικής στήριξης.

Ως προς το δημοσιονομικό κενό, το πρόγραμμα για να ολοκληρωθεί, θα πρέπει να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2013 και του 2014.

Για το 2014, θυμίζω ότι περίπου 600 εκ. θα εισπράτταμε από την εισφορά στις επιχειρήσεις για την κάλυψη του ελλείμματος στον ΟΑΕΕ και περίπου 200-250 εκ. θα ήταν η εξοικονόμηση από το μέτρο μείωσης των συντάξεων στους ένστολους.

Άρα έπρεπε να εφαρμόσουμε νωρίτερα ορισμένα μέτρα για να καλύψουμε αυτό το κενό που δημιουργείται από μέτρα που δεν επιθυμούσαμε να πάρουμε.
Προς αυτή την κατεύθυνση, εφαρμόζουμε εμπροσθοβαρώς τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

Ο φόρος αυτός δεν είναι καινούργιο μέτρο, υπάρχει ήδη στο πρόγραμμα, και θα εφαρμοζόταν το 2014. Θεωρούμε ότι η «ανταλλαγή» είναι πολύ ορθή, κοινωνικά και οικονομικά, διότι με το φόρο αυτό αντικαθιστούμε πολύ πιο επώδυνα μέτρα. 

Η συνέχιση του προγράμματος, λοιπόν, περνάει μέσα από την τήρηση των δεσμεύσεών μας.

Καταβάλλουμε σημαντική προσπάθεια να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας, ώστε να αξιοποιήσουμε με μεγαλύτερη ισχύ, καλύτερους όρους για την ευόδωση του προγράμματος, με το λιγότερο κοινωνικό κόστος για τους Έλληνες πολίτες.
Έχω επαναλάβει πολλές φορές ότι η προσπάθεια αυτή δεν είναι καθόλου εύκολη. Ακούω με μεγάλη προσοχή την κριτική των συναδέλφων, και τις εναλλακτικές πολιτικές που ενδεχομένως προτείνουν.

Απαιτείται σίγουρα πολιτική και κοινωνική συναίνεση και εγρήγορση του συνόλου του κρατικού μηχανισμού, ώστε να δρομολογήσουμε τη δημοσιονομική και μεταρρυθμιστική αναγέννηση της χώρας μας.

Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο εμπεριέχει όλα τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης και γι’ αυτό κρίνεται επιτακτική η ανάγκη ψήφισής του.

Το νομοσχέδιο δεν έρχεται με τη μορφή κατεπείγοντος, ούτε ως ένα μόνο άρθρο.

Μέλημα της κυβέρνησης είναι, κάθε φορά που υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια, να γίνεται  διεξοδική διαβούλευση στη Βουλή.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά ένα τόσο σημαντικό νομοθέτημα, όπως ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, μαζί με τον καθ’ ύλην αρμόδιο Υφυπουργό κ. Μαυραγάνη, αναμένουμε να ακούσουμε και να καταγράψουμε όλες τις παρατηρήσεις των αξιότιμων βουλευτών.

Από την πλευρά μου, θα ήθελα να κάνω κάποιες σύντομες παρατηρήσεις για τις διατάξεις του Κώδικα.

Σε κάθε περίπτωση, θα έχουμε την ευκαιρία στην κατ’ άρθρον συζήτηση να δούμε αναλυτικότερα όλα τα θέματα.

Το πρώτο μέρος αφορά την αναμόρφωσή του και αποτελεί τμήμα της μεταρρύθμισης στον τομέα της Φορολογίας.

Θα ακολουθήσει η κατάθεση, υπολογίζεται μέχρι τέλος Ιουλίου, του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, ο οποίος θα προβλέπει απλουστευμένο και δικαιότερο σύστημα είσπραξης φόρων και λοιπών τελών, καθώς και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων για τη μη συμμόρφωση με την φορολογική νομοθεσία.

Το σχέδιο του Νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αποτελεί ουσιαστικά το πρώτο σημαντικό μεταρρυθμιστικό βήμα στην κατεύθυνση ενός πιο απλού και δικαιότερου φορολογικού συστήματος. 

Πρόκειται για ένα περιεκτικό κείμενο που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών, ώστε να είναι απόλυτα κατανοητό και εύχρηστο από τους πολίτες και τους εν δυνάμει επενδυτές.

Ειδικότερα για τις επενδύσεις, στο μέρος που αφορά τη χορήγηση πρότυπων φορολογικών κινήτρων, όπως οι φορολογικές πριμοδοτήσεις για επενδύσεις, εκπτώσεις φόρου για επενδύσεις και επιτάχυνση των διενεργούμενων αποσβέσεων –αλλά και για το μέτρο των αποδείξεων- ο ΚΦΣ θα συμπληρωθεί με επιμέρους διατάξεις τον Σεπτέμβριο. Θα κωδικοποιήσουμε όλες τις απαλλαγές, θα τις κοστολογήσουμε και θα παρουσιάσουμε σχετικό νομοσχέδιο.

Στόχος, λοιπόν, είναι η δημιουργία ενιαίου και διαφανούς πλαισίου για όλους τους επενδυτές, Έλληνες και ξένους, οι οποίοι θα γνωρίζουν επακριβώς υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούν να έχουν κίνητρα για φορολογικές εκπτώσεις.

Με το νέο Κώδικα:

•    Προσδιορίζεται επακριβώς το πώς φορολογείται το ετήσιο εισόδημα.

•    Προσδιορίζεται επακριβώς το αντικείμενο του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.

•    Καθορίζονται για πρώτη φορά με σαφήνεια τα απαλλασσόμενα του φόρου εισοδήματα και καταργούνται προκλητικές φορολογικές απαλλαγές.

•  Τίθενται οι βάσεις για τη δημιουργία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου που θα καταργήσει σύντομα τα τεκμήρια.

•       Καταργούνται επιβαρύνσεις, όπως ο συμπληρωματικός φόρος στα ακίνητα.

•      Εισάγεται η έννοια της συστηματικής διενέργειας επιχειρηματικών πράξεων, που θα βάλει τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό.

•    Φορολογείται με ομοιόμορφο τρόπο η επιχειρηματική δραστηριότητα ανεξάρτητα αν ασκείται ατομικά ή εταιρικά.

•        Εισάγονται στο φορολογικό δίκαιο της χώρας τα χαρακτηριστικά εκείνα στοιχεία, που καθιστούν μια επιχειρηματική δαπάνη εκπιπτόμενη από τα έσοδα, κάτι που μέχρι σήμερα προέκυπτε μόνο από τη Νομολογία.

•    Και τέλος, εντάσσονται για πρώτη φορά διατάξεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, που υπάρχουν και σε άλλα προηγμένα φορολογικά συστήματα, όπως είναι το κριτήριο της χώρας πραγματικής διοίκησης για τις εξωχώριες εταιρείες, «θωρακίζοντας» έτσι περαιτέρω την ελληνική νομοθεσία απέναντι σε τέτοια φαινόμενα. Επειδή κύριε Τσακαλώτο είπατε ότι ευνοούμε τους πλούσιους θα ήθελα να δείτε προσεκτικά τις διατάξεις του νέου νόμου και να μας πείτε αν πράγματι θεωρείτε ότι φορολογούνται φτωχοί ή πλούσιοι.

Η απλοποίηση των διατάξεων αποτελεί σημαντικό διαρθρωτικό μέτρο, καθώς οι διατάξεις αυτού του νόμου επηρεάζουν και αφορούν όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα της χώρας μας.
 
Ο νέος Κώδικας είναι ο μισός σε νομοθετική έκταση από τον υφιστάμενο, πολύ πιο αποτελεσματικός και δίκαιος.
 
Αναλογιστείτε σας παρακαλώ το συνολικό αθροιστικό όφελος που θα αποφέρει η ταχύτερη και ευκολότερη διεκπεραίωση των φορολογικών υποθέσεων, που εξασφαλίζεται από το νέο θεσμικό πλαίσιο.

Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η συνδυαστική εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, καθώς και το «Περιουσιολόγιο» που προετοιμάζουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, που όχι μόνο θα αποθαρρύνει τη φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή, αλλά και την ίδια τη διαφθορά.

Η πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας για την αντιμετώπιση της διαφθοράς κατατάσσει τη χώρα μας για ακόμη μια φορά σε χαμηλά για τα ευρωπαϊκά δεδομένα επίπεδα.

Ακόμη και σήμερα, ένας στους πέντε πολίτες αναγκάζεται να καταφύγει σε χρηματισμό για να διεκπεραιώσει τις υποθέσεις του με το Δημόσιο.

Αυτή την παθογένεια εργαζόμαστε συστηματικά να αλλάξουμε.

Η περιουσία αυτού που φοροδιαφεύγει συστηματικά, αυτού που ξεπλένει χρήμα και του επίορκου δημόσιου λειτουργού θα είναι συνεχώς στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών.

Θα ήθελα να σταθώ σε κάποια σημεία του Κώδικα, για τα οποία έχουν διατυπωθεί ενστάσεις, ιδιαίτερα από οικονομικούς και επαγγελματικούς φορείς.

Σημείο 1:
Το υπουργείο επέλεξε να αγνοήσει παντελώς τις προτάσεις του επιχειρηματικού κόσμου.

Τι ισχύει:
Ο επιχειρηματικός κόσμος εκπροσωπήθηκε και συνεχίζει να εκπροσωπείται στην Επιτροπή Φορολογικής Αναμόρφωσης.

Σημείο 2:
Ο Κώδικας παραβλέπει ότι η οικονομία και οι επιχειρήσεις βιώνουν μία βαθιά κρίση που οδηγεί σε δεκάδες χιλιάδες λουκέτα και σε εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους.

Τι ισχύει:
Ο νέος Κ.Φ.Ε. είναι δημοσιονομικά ουδέτερος και αποτελεί σημαντική δομική μεταρρύθμιση.

Σημείο 3:
Αδυναμία να φορολογήσει τα πραγματικά εισοδήματα και τον πραγματικό πλούτο.

Τι ισχύει:
Η φορολογία εισοδήματος δεν φορολογεί πλούτο, φορολογεί εισοδήματα. Ορίζει με σαφήνεια, επάρκεια και πληρότητα ποια είναι τα εισοδήματα αυτά. Και θέτει τη νομική βάση  για να μην υπάρχουν κενά φορολογητέας ύλης.

Σημείο 4:
Αποτυχημένη απόπειρα να περάσει η φορολογία σε μια νέα εποχή.

Τι ισχύει:
Ας μην προκαταβάλλουμε το αποτέλεσμα. Εμείς πιστεύουμε ότι ο νέος απλοποιημένος Κώδικας περνάει τη χώρα σε νέα εποχή.

Σημείο 5:
Απουσία αναπτυξιακής διάστασης.

Τι ισχύει:

•    H απλοποίηση είναι αφ΄ εαυτής αναπτυξιακό μέτρο, ιδίως όταν πρόκειται για ένα τόσο κρίσιμο νομοθέτημα, όπως αυτό της φορολογίας εισοδήματος.
•    Ο νέος Κ.Φ.Ε είναι ο μισός από τον παλιό, παρόλο που απλοποιεί και ενσωματώνει τις φορολογικές διατάξεις τριών άλλων νομοθετημάτων, όπως η Οδηγία για τις  μητρικές-θυγατρικές (ν.2578/1998) όσο και την Οδηγία για τις συγχωνεύσεις και διασπάσεις (2009/133/ΕΚ), καθώς και φορολογικές διατάξεις του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για τους μετασχηματισμούς.
•    Φορολογικά κίνητρα για ανάπτυξη που εμπεριέχονται σε διάφορα νομοθετήματα αποτελούν αντικείμενο χωριστού έργου, καταγράφονται, αξιολογούνται και επανεξετάζονται.

Σημείο 6:
Θα ήταν  πραγματική μεταρρύθμιση, εάν το προτεινόμενο νομοσχέδιο άλλαζε τα τεκμήρια ή εάν τα καταργούσε.

Τι ισχύει:
Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι τα τεκμήρια θα καταργηθούν στον κατάλληλο χρόνο.

Σημείο 7:
Το νομοσχέδιο ασχολείται με το πώς θα εξαντλήσουμε και άλλο μικρομεσαίο επιχειρηματία, επαγγελματία, μισθωτό και το μόνο που ενδιαφέρει την ηγεσία είναι να φορολογεί και επειδή δεν μπορεί να εισπράξει, επιβάλλει εκ νέου φόρους.

Τι ισχύει:
Κανένας νέος φόρος δεν επιβάλλεται με τον νέο Κώδικα.

Σημείο 8:
Προβληματισμό δημιουργεί η κατάργηση του μέτρου στην υποχρεωτική συλλογή των αποδείξεων.

Τι ισχύει:
Στηρίζουμε τη φορολογική συνείδηση που έχει αναπτυχθεί με τη διάδοση του κινήματος των αποδείξεων. Δεν καταργούμε το μέτρο της συλλογής των αποδείξεων και θα καταθέσουμε σχετική διάταξη το Σεπτέμβριο, μαζί με τα υπόλοιπα φορολογικά κίνητρα.

Σημείο 9:
Ο νέος ΚΦΕ πρέπει να προβλέπει ειδικές ρυθμίσεις και να διαχωρίσει τις περιπτώσεις φυσικών και νομικών προσώπων που υπέστησαν απότομη μεταβολή της οικονομικής τους κατάστασης.

Τι ισχύει:
Ο Κώδικας φορολογεί τα εισοδήματα. Εξυπακούεται ότι οι όποιες μεταβολές αντανακλώνται στο εισόδημα και μειώνουν τη φορολογική υποχρέωση.

Σημείο 10:
Αυξάνεται από 10% σε 11% ο φορολογικός συντελεστής που επιβάλλεται στα εισοδήματα από ενοίκια ως 12.000 ευρώ.
 
Τι ισχύει:
Ταυτόχρονα όμως καταργείται ο συμπληρωματικός φόρος 1,5%, που προβλέπεται σήμερα για τα ενοίκια από κατοικίες και 3% για τα ενοίκια από επαγγελματικά ακίνητα και τις κατοικίες άνω των 300 τμ. Συνεπώς υπάρχει συνολική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης.

Σημείο 11:
Αυξάνεται στο 25% από 20% ο συντελεστής φορολογίας των αποζημιώσεων λόγω απόλυσης στο κλιμάκιο της αποζημίωσης από 100.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ.

Τι ισχύει:
Διορθώθηκε  το τυπογραφικό λάθος και η κλίμακα παραμένει αμετάβλητη.
 
Σημείο 12:
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, των φορολογικών παραδείσων και των ενδοομιλικών πρακτικών.

Τι ισχύει:
Εισάγονται για πρώτη φορά κανόνες περί ελεγχόμενων αλλοδαπών εταιριών (CFCs.),  που αποτρέπουν την φοροαποφυγή των εγχώριων εταιρειών, μέσω της μεταφοράς των εσόδων σε θυγατρικές, που βρίσκονται σε χώρες με χαμηλή φορολογία.

Σημείο 13:
Δεν προκύπτουν βελτιώσεις ή διασφαλίσεις στις τεχνικές φορολογικού ελέγχου των επιχειρήσεων.

Τι ισχύει:
Οι τεχνικές ελέγχου και οι λοιπές διαδικασίες σχετικά με τη λειτουργία της Φορολογικής Διοίκησης αποτελούν αντικείμενο ξεχωριστού νομοθετήματος, του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, στην επεξεργασία του οποίου μετέχουν όλοι οι φορείς.

Σημείο 14:
Διατηρείται η πολυπλοκότητα που ενέχει η ύπαρξη πολλαπλών φορολογικών συντελεστών.

Τι ισχύει:
Ευκταίο αλλά δεν ήταν αντικείμενο της παρούσας μεταρρύθμισης, η οποία έπρεπε να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.

Σημείο 15:
Δεν διευκολύνεται η αντικειμενικοποίηση των αναγνωριζόμενων δαπανών.

Τι ισχύει:
Αντιθέτως, τώρα πια όλες οι επιχειρηματικές δαπάνες εκπίπτουν εκτός από ορισμένες περιοριστικά αναφερόμενες  που δεν εκπίπτουν.

Σημείο 16:
Η διάταξη του άρθρου 23 είναι αδιανόητη και πρωτόγνωρη.

Τι ισχύει:
Είναι προφανές ότι, όπως και στη νομοθεσία όλων των κρατών, ορισμένες δαπάνες δεν θα εκπίπτουν. Όπως οι φόροι, τα πρόστιμα, οι παράνομες πληρωμές, οι προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες κτλ.

Σημείο 17:
Με τη διάταξη του άρθρου 23, οι επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον ποσά.

Τι ισχύει:
Το άρθρο 23 ορίζει περιοριστικό κατάλογο μη εκπιπτόμενων δαπανών.
Αυτό αποτελεί καινοτομία και έχει σαφέστατο αναπτυξιακό χαρακτήρα, δεδομένου ότι πλέον υπάρχει ασφάλεια συναλλαγών, με την έννοια ότι όλες οι επιχειρήσεις θα γνωρίζουν a priori ποιες δαπάνες τους δεν εκπίπτουν.

Σημείο 18:
Οι τόκοι, που πληρώνει μια επιχείρηση για την εξυπηρέτηση των δανείων της, αποτελούν σαφώς δαπάνη, η οποία θα πρέπει να εκπίπτει στο σύνολό της από τη φορολογητέα ύλη των επιχειρήσεων.

Τι ισχύει:
Δεν υπάρχει όριο στην εκπεσιμότητα των τόκων από τραπεζικά δάνεια. Ο περιορισμός αφορά εξωτραπεζικά δάνεια που συνάπτονται με άλλες εταιρείες. Εξυπακούεται ότι εδώ πρέπει να υπάρχει περιορισμός στο ύψος των τόκων που εκπίπτουν, διότι διαφορετικά θα υπάρχει φοροαποφυγή.

Τέλος, σχετικά με τις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου, που ρυθμίζουν ζητήματα εκτός αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, θα σας ενημερώσουν οι φίλοι συναρμόδιοι υπουργοί.

Θα ήθελα να απαντήσω σε ορισμένους βουλευτές που έκαναν κριτική. Κύριε Τσακαλώτο δεν είναι όλα μαύρα σήμερα. Υπάρχουν και θετικά στοιχεία. Στην ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών πήρε μέρος πολύς κόσμος, και πήγε πολύ καλύτερα από ότι περιμέναμε, όχι από τους ξένους, από τους Έλληνες. Επίσης, οι πολίτες αρχίζουν και πληρώνουν έστω και δειλά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους. Έχουμε στοιχεία σταθεροποίησης ορισμένων δεικτών και σαφέστατα υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ. Ποιες, όμως, είναι οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ πέρα από τις διαπιστώσεις; Πώς θα εξασφαλίσουμε  με τις διαπιστώσεις την παραμονή στο ευρώ; Δεν έχω ακούσει καμία πρόταση ουσίας. Μόνο κριτική και διαπιστώσεις.
Σε ό,τι αφορά τις προτάσεις για το ΤΧΣ, κύριοι Κωνσταντινόπουλε και Μαριά, όπως ξέρετε τα μέλη του Ταμείου αναγκάζονται να εφαρμόσουν διατάξεις που είναι στο Μεσοπρόθεσμο, και ενδεχομένως αντιβαίνουν στην ελευθερία τους ως μελών ενός ανεξάρτητου Οργανισμού. Για το λόγο αυτό πρέπει να τους προστατεύσουμε. Υπάρχουν ζητήματα δημοσίου συμφέροντος τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να διασφαλισθούν. Αντίστοιχη ρύθμιση υπάρχει, όπως γνωρίζετε, και για το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο κ. Μαριάς έχει λάθος. Δεν μπορεί να είναι μόνο 8 δισ. ευρώ τα χρήματα που «πέφτουν» στην οικονομία, διότι αυτά είναι μόνο όσα διατίθενται για τα ληξιπρόθεσμα. Μέχρι φέτος είχαμε και πρωτογενές έλλειμμα. Άρα λοιπόν και αυτό καλύπτεται. Επίσης, μην ξεχνάτε και τα χρήματα που παίρνουν οι τράπεζες από την ΕΚΤ.

Στο ερώτημα για μέτρα εντός του 2014, που σας έκανε εντύπωση η φράση μου «πολύ πιθανόν όχι», το είπα διότι μπορεί, αν δεν  μας αρέσει ένα μέτρο, να πάρουμε ισοδύναμο. Άρα, δεν αποκλείουμε ένα μέτρο αν είναι καλύτερο από αυτό που είναι στο πρόγραμμα. Υπό αυτή την έννοια είπα το «πολύ πιθανόν όχι». Εάν υπάρχουν άλλες πολιτικές να τις ακούσουμε. Αλλά, ξέρετε, είναι εύκολο όταν είσαι έξω από το χορό να λες τραγούδια. Ελάτε και εσείς στις διαπραγματεύσεις.

Αποφύγαμε την επιβολή έκτακτης εισφοράς στον τζίρο των επιχειρήσεων -που θα ήταν πολύ καταστροφικό μέτρο- τις περικοπές στους ενστόλους, βάλαμε στο τραπέζι τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, αποφύγαμε τη μη λήψη δόσης λόγω χαμηλής αποτελεσματικότητας στο πρόγραμμα κινητικότητας, διαπραγματευτήκαμε δηλαδή να πάει πίσω το πρόγραμμα. Αλλά να μην ξεχνούμε ότι και οι χώρες που μας δανείζουν έχουν Κοινοβούλια και δέχονται πιέσεις. Η διαπραγμάτευση γίνεται παράλληλα σε πολλά επίπεδα. Δεν είναι τόσο απλή. Ευτυχώς στεκόμαστε όρθιοι. Από τη διαθεσιμότητα δεν προβλέπουμε δημοσιονομικό όφελος –είναι ελάχιστο. Η διαθεσιμότητα έχει να κάνει με την ποιότητα του δημοσίου τομέα. Στην ηλικία 35-45 ετών υπάρχουν εξαιρετικοί δημόσιοι υπάλληλοι, τους οποίους μπορούμε να προωθήσουμε. Συμφωνούμε ότι υπάρχει εναλλακτική πρόταση για ανάπτυξη, το περίφημο Αναπτυξιακό Ταμείο. Ο κ. Σόιμπλε θα έρθει με διαβεβαιώσεις συμμετοχής της Γερμανίας σε αυτό, στο οποίο συμμετέχει και η ΕΤΕπ.