Ειδήσεις Ανακοινώσεις ΥΠ.ΟΙΚ. - ΙΚΑ - ΟΑΕΔ

Χατζηδάκης: Έχουμε μπροστά μας δύσκολο και ανηφορικό δρόμο

Ομιλία του Υπουργού ΑνΥπ Κωστή Χατζηδάκη σε φόρουμ με θέμα: «Το παράδειγμα της Ιρλανδίας στην έξοδο από την κρίση»
4 Ιουνίου, 2013  

«Κυρίες και Κύριοι,

Με μεγάλη χαρά είμαι σήμερα μαζί σας στο φόρουμ του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου για να εξετάσουμε τα παραδείγματα της Ελλάδας και της Ιρλανδίας και το πώς οι δύο χώρες προσπαθούν να ξεπεράσουν την οικονομική κρίση.

Δύο χώρες που έχουν κάποιες ομοιότητες αλλά και εμφανείς διαφορές.

Ως προς τις ομοιότητες, θα έλεγα, χαρακτηριστικά, ότι μολονότι βρισκόμαστε στα δύο άκρα της Ευρώπης, έχουμε αρκετά κοινά χαρακτηρολογικά στοιχεία. Οι Ιρλανδοί, όπως κι εμείς, είναι ανοιχτοί, είναι πρόσχαροι και αρκετά αυθόρμητοι. Είναι οι «μεσογειακοί» του Βορρά, όπως τους αποκαλούν.

Είναι επίσης μια χώρα που πέρασε περιόδους μεγάλης φτώχειας, όπως και η Ελλάδα, και αυτό οδήγησε μεγάλα τμήματα των πληθυσμών σε μετανάστευση, με αποτέλεσμα σήμερα να είμαστε από τις χώρες με τη μεγαλύτερη διασπορά παγκοσμίως.

Είμαστε επίσης και οι δύο χώρες συνοχής. Με την Ιρλανδία, βέβαια, να προχωρά με πιο γρήγορους ρυθμούς από ό,τι εμείς τα προηγούμενα χρόνια.

Και εν τέλει είμαστε δυο χώρες που αναγκάστηκαν και οι δύο να προσφύγουν στο μνημόνιο, για διαφορετικούς βέβαια λόγους και υπό διαφορετικές συνθήκες.

Η Ιρλανδία – και αυτή είναι μια πρώτη βασική μας διαφορά – αντιμετώπισε κυρίως πρόβλημα τραπεζικής πίστης, η οποία έπληξε την υπόλοιπη οικονομία.

Η δική μας κρίση ήταν πιο βαθιά και πιο πολύπλευρη καθώς οφείλονταν σε δομικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας: Από τη μία δημοσιονομικά προβλήματα με μεγάλο δημόσιο χρέος και μεγάλα ελλείμματα και από την άλλη χαμηλή ανταγωνιστικότητα.

Η δεύτερη βασική διαφορά έχει να κάνει με το πώς το πολιτικό σύστημα και η κοινωνία αντιμετώπισαν την κρίση.

Και στην Ιρλανδία υπήρξαν ασφαλώς πολιτικές εξελίξεις, η προηγούμενη Κυβέρνηση έπεσε, πολιτικές αναταράξεις υπήρξαν, όμως οι επιπτώσεις στο πολιτικό σύστημα ήταν συνολικά μικρότερες.  

Σε κοινωνικό επίπεδο, επίσης, από την πρώτη στιγμή υπήρξε μικρότερη οξύτητα. Κάθε αντίδραση βεβαίως είναι κατανοητή. Οι κοινωνίες δεν είναι εργαστήρια. Ωστόσο, στο επίπεδο των συγκρίσεων, νομίζω ότι αυτές είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές.

Εν πάσει περιπτώσει, η Ιρλανδία σήμερα φαίνεται ότι καταφέρνει να βγαίνει από την κρίση. Βέβαια και εκείνη, έχει πολύ δρόμο ακόμα να διανύσει. Δίπλα από τα σχόλια ότι αποτελεί «ιδανικό μαθητή στην εποχή της κρίσης», υπάρχουν πάντα και κάποιοι αστερίσκοι ότι θα είναι ευάλωτη για αρκετό καιρό ακόμα.

Φαίνεται πάντως ότι πηγαίνει καλά – καλύτερα από όλες τις χώρες που έχουν προσφύγει στο μηχανισμό στήριξης – και σήμερα βρίσκεται κοντά στο να επιστρέψει πλήρως στις αγορές.

Υπό αυτή την έννοια, η Ιρλανδία είναι για μας ένα καλό παράδειγμα, όπως εξάλλου δήλωσε και ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ιρλανδού Πρωθυπουργού του κ. Έντα Κένι.  

Είναι επίσης θετικό παράδειγμα για μας και για έναν ακόμα λόγο. Επειδή εδώ και χρόνια η Ιρλανδία είχε κάνει τη μεγάλη επιλογή της Ανταγωνιστικότητας και της Εξωστρέφειας.

Μετά τις διπλές περυσινές εκλογές, όταν αποτυπώθηκε η βούληση του ελληνικού λαού να ακολουθήσει το δρόμο της Ευρώπης και η χώρα ανέκτησε την πολιτική της σταθερότητα, οι προσπάθειές μας εστιάστηκαν ακόμα περισσότερο στους δύο κρίσιμους τομείς της οικονομίας μας:

Τα δημοσιονομικά προβλήματα και το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας.

Καταρχάς κάναμε μεγάλα βήματα για το νοικοκύρεμα της δημοσιονομικής μας πολιτική.

Καταφέραμε να εκμηδενίσουμε σχεδόν το πρωτογενές έλλειμμα.

Έχουμε ετήσιο ρυθμό δημοσιονομικής προσαρμογής της τάξης του 4,2% επί του ΑΕΠ, που είναι το υψηλότερο στον αναπτυγμένο κόσμο, κατά τις τελευταίες δεκαετίες.

Αυτή τη δημοσιονομική βελτίωση δείχνει εξάλλου και η αποκλιμάκωση των spreads.

Ανάλογη περιοριστική πολιτική είχε ακολουθήσει και η Ιρλανδία, με μείωση δαπανών, αύξηση του ΦΠΑ, χρήση αποθεματικών ασφαλιστικών ταμείων και περικοπές κοινωνικών παροχών.

Είναι αυτονόητο ότι κάθε προσπάθεια οικονομικής εξυγίανσης ξεκινά από το δημοσιονομικό εξορθολογισμό.  

Βέβαια, δεν σταματάμε εκεί. Στόχος μας είναι μόλις η οικονομία σταθεροποιηθεί ακόμα περισσότερο, να προχωρήσουμε σε μείωση των φορολογικών συντελεστών ώστε να δοθεί ώθηση στην οικονομία και στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι, καθότι σήμερα προέχει να μειώσουμε τα ελλείμματα και να πετύχουμε τους δημοσιονομικούς μας στόχους.

Είναι όμως δέσμευση του Πρωθυπουργού ότι με προοπτική τετραετίας θέλουμε να προχωρήσουμε σε ανασχεδιασμό της φορολογικής πολιτικής με μείωση των συντελεστών.

Το πλέον φλέγον ζήτημα που είχε να αντιμετωπίσει η χώρα μας ήταν αυτό της ρευστότητας. Το πρόβλημα αυτό το αντιμετώπισε και η Ιρλανδία κυρίως λόγω των προβλημάτων του τραπεζικού της τομέα.

Πρώτα απ’ όλα ολοκληρώνεται η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ώστε να μπορέσουν υγιείς πλέον να επιτελέσουν το ρόλο τους.

Παρά την δραματική συγκυρία έχουμε ήδη δρομολογήσει συμφωνία με την ΕΤΕπ για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με 1,44 δις ευρώ.

Ξεπάγωσαν 700 εκ ευρώ για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μέσω προγραμμάτων του ΕΤΕΑΝ.

Ήδη βλέπουμε στα ΜΜΕ τις διαφημίσεις των τραπεζών που υλοποιούν τα σχετικά προγράμματα – παρά τη δυσπιστία που αρχικώς υπήρχε.

Επίσης αξιοποιούμε πολύ καλύτερα τους πόρους του ΕΣΠΑ, που σε αυτή την περίοδο της κρίσης αποτελούν μια πολύτιμη ένεση ρευστότητας. Η πρόοδος που έχουμε κάνει είναι τεράστια.

Σήμερα βρισκόμαστε πολύ πάνω από το μέσο όρο απορρόφησης της ΕΕ και συνολικά βρισκόμαστε στην 8η θέση μεταξύ των 27 χωρών-μελών, όταν ένα χρόνο πριν βρισκόμασταν στην 20η.

Πολύ μεγάλο βάρος ρίξαμε επίσης στον τομέα των μεγάλων έργων, τα οποία αποτελούν όχι μόνο αναπτυξιακό μοχλό, αλλά ταυτόχρονα και ένα μοχλό αναθέρμανσης της οικονομίας.   

Καταφέρνουμε και ξεμπλοκάρουμε τα έργα στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Ήδη κάποια έργα έχουν ξεκινήσει και αναμένουμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να προχωρήσουμε στην πλήρη επανέναρξη και των υπολοίπων.

Και επειδή διάφοροι «άπιστοι Θωμάδες» λένε τα δικά τους – συνήθως βέβαια για δικούς τους λόγους που δεν σχετίζονται με την ουσία της υπόθεσης – η καλύτερη απάντηση θα είναι τα ίδια τα έργα. Ευτυχώς σε αυτό τον τομέα δεν μπορούν να κάνουν το άσπρο – μαύρο.

Εκτός από τους 4 αυτοκινητοδρόμους, τους τελευταίους 12 μήνες δημοπρατήθηκαν ή εκτελούνται πάνω από 60 σημαντικά τεχνικά έργα σε όλη την Ελλάδα συνολικού προϋπολογισμού πάνω από 2,5 δις.

Παράλληλα συνεχίζουμε τα έργα της επέκτασης του Μετρό και του Τραμ, κρατήσαμε ζωντανό το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, προχωράμε το σχέδιο αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, στον εκσυγχρονισμός και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να αναπτυχθούν δράσεις που θα καταστήσουν τη χώρα μας ισχυρό διαμετακομιστικό κέντρο.

Όλα αυτά είναι έργα πρωταρχικής σημασίας, που δίνουν μεγάλη ανάσα στην αγορά, τονώνουν τη ρευστότητα, δημιουργούν θέσεις εργασίας, προσθέτουν στο ΑΕΠ και συμβάλλουν στην Ανάπτυξη.

Κάτι το οποίο δεν γίνεται χωρίς ανάλογες διαρθρωτικές αλλαγές. Και σε αυτό τον τομέα έχουμε κάνει σημαντικά βήματα.

Ψηφίστηκε ο νέος επενδυτικός νόμος, που προβλέπει μία ενιαία αδειοδοτική αρχή, απλούστερες διαδικασίες και μεγαλύτερη διαφάνεια στην υλοποίηση επενδύσεων.

Μειώσαμε τα διοικητικά βάρη των επιχειρήσεων και καταργήσαμε αναχρονιστικές αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις που εμπόδιζαν την αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα.

Προχωρήσαμε επίσης σε σημαντικές αλλαγές στην αγορά εργασίας με στόχο τη μεγαλύτερη ευελιξία και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας.

Αίρουμε τα εμπόδια εισόδου στην αγορά εργασίας με το άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων και το άνοιγμα αγορών, δίνοντας έμφαση στο συμφέρον του συνόλου.

Ο συνδυασμός των δράσεων αυτών ελπίζουμε ότι θα βελτιώσει περαιτέρω το επενδυτικό κλίμα με αντίκτυπο τόσο στην ανάπτυξη της χώρας, όσο και στην Απασχόληση, η οποία παραμένει το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην πατρίδα μας.

 

Κυρίες και κύριοι,

Συγκρίνοντας τις περιπτώσεις της Ελλάδας και της Ιρλανδίας, θέλω να αναφέρω και πάλι ότι η δική μας προσπάθεια ήταν πιο δύσκολη.

Ξεκινάμε από χειρότερο σημείο αφετηρίας και με περισσότερα προβλήματα, όχι μόνο δομικά, της οικονομίας, αλλά και κοινωνικά. Η Ιρλανδία διένυσε ένα δύσκολο δρόμο και έχει ήδη αρχίσει να βγαίνει από την κρίση.

Εμείς, έχουμε επίσης διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής, αλλά έχουμε ακόμα περισσότερο δρόμο.

Το βασικό όμως είναι ότι και στη δική μας περίπτωση τα πρώτα θετικά σημάδια φαίνονται πλέον καθαρά.

Η εικόνα αλλάζει και αυτό πιστοποιείται από πολλές μεριές.

Πρώτα απ’ όλα αναγνωρίζονται από τους  εταίρους μας στην Ευρώπη, το ΔΝΤ και τις ΗΠΑ, οι οποίοι με αλλεπάλληλες δηλώσεις κλείνουν το ζήτημα της συμμετοχής μας στην Ευρωζώνη, ενώ κάποιοι μιλάνε για ελληνική επιτυχία.

Εμείς ως Κυβέρνηση κρατάμε χαμηλά τους τόνους γιατί γνωρίζουμε πόσο δύσκολη είναι ακόμα η κατάσταση.

Όμως είναι γεγονός ότι το κλίμα βελτιώνεται και αυτό δημιουργεί ένα σταθερό και ασφαλές πλαίσιο για την ελληνική οικονομία.

Δεύτερον, έχουμε πολιτική σταθερότητα. Παρά τις όποιες επιμέρους διαφωνίες μας, οι πολιτικές δυνάμεις που πιστεύουν στην ευρωπαϊκή προοπτική της Ελλάδας, συνεργάζονται και στηρίζουν την τρικομματική κυβέρνηση συνεργασίας.

Τρίτον, βελτιώνεται το επενδυτικό κλίμα.

Στο πρόσφατο ταξίδι μας στην Κίνα το ενδιαφέρον που καταγράφηκε ήταν σημαντικό.

Στον ενεργειακό τομέα επίσης έχουμε επενδυτικό ενδιαφέρον από εταιρείες-κολοσσούς.

Ολοκληρώθηκαν οι πρώτες αποκρατικοποιήσεις και αναμένεται κλιμάκωσή τους μέσα στους επόμενους μήνες.

Στα 20 περιφερειακά αεροδρόμια που θέλουμε να αξιοποιήσουμε για να αποτελέσουν πόλους τοπικής ανάπτυξης, έχουμε ήδη επίσημο ενδιαφέρον από πολύ σημαντικά επενδυτικά σχήματα.

Υπάρχουν επίσης σημαντικές συμφωνίες με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, όπως η Unilever, η Hewlett Packard , η Philip Morris, η Nokia, για επενδύσεις στη χώρα μας.

Και έχουμε και αρκετές ακόμα θετικές ενδείξεις.  

Στον τομέα του Τουρισμού επίσης αναμένεται αύξηση των επισκεπτών και των εσόδων, δείγμα και αυτό της βελτίωσης του κλίματος.

Επίσης, στον τομέα της Ανεργίας έχουμε μια μικρή αντιστροφή του κλίματος. Ο περασμένος Φεβρουάριος ήταν ο πρώτος μήνας που παρουσιάστηκε θετικό ισοζύγιο προσλήψεων-απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα.

Το Μάιο το θετικό ισοζύγιο έφτασε στις 55 χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ συνολικά έχουμε το καλύτερο πρώτο 5μηνο έτους από το 2008. Πολύ νωρίς για να είμαστε ικανοποιημένοι. Είναι πάνω από ένα θετικό σημάδι.

 

Κυρίες και κύριοι,

Όλα αυτά κάτι δείχνουν. Γνωρίζουμε όλοι μας ότι η εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών δεν χτίζεται με επικοινωνιακές κινήσεις, αλλά κερδίζεται με δράσεις ουσίας.

Η όποια αλλαγή έχει υπάρξει οφείλεται ακριβώς στο ότι έχουμε προχωρήσει σε ουσιαστικά βήματα και αυτό αναγνωρίζεται τόσο από τους εταίρους μας, όσο και από φορείς της αγοράς.

Δεν εφησυχάζουμε. Ξέρουμε πολύ καλά ότι έχουμε μπροστά μας δύσκολο και ανηφορικό δρόμο. Ξέρουμε ότι το θετικό κλίμα που χτίζουμε μπορεί εύκολα να ανατραπεί αν ξεφύγουμε από το δρόμο της σοβαρότητας, της σκληρής δουλειάς και του αυστηρού προγραμματισμού.

Και δεν θα ξεφύγουμε από αυτό.

Είμαστε αποφασισμένοι να φτιάξουμε ένα σύγχρονο κράτος, δομημένο σε μια νέα οικονομία, με υγιή παραγωγική βάση, ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια.

Η Ιρλανδία δείχνει, ως ένα σημαντικό βαθμό,  το δρόμο, πώς μια χώρα μπορεί να βγει από την κρίση και να σταθεί ξανά στα πόδια της.

Είναι σειρά της Ελλάδας, να μπορούμε κι εμείς σε τροχιά ανάπτυξης και να σταθούμε ξανά στα πόδια μας δυνατοί και περήφανοι.

Κάνουμε βήματα μπροστά, θα κάνουμε περισσότερα και θα τα καταφέρουμε.




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).

Παλαιότερα σχόλια

image description ΤΣΑΜΠΙΚΑ ΡΟΔΟΣ | Ιουνίου 5, 2013 11:59 π.μ. | Reply
Η εγχείρηση πέτυχε, δυστυχώς ο ασθενής απεβίωσε...
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο