Ειδήσεις Οικονομικές Ειδήσεις

«Σχέδιο κρίσης» για τη διάσωση της οικονομίας

Ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης επεξεργάζεται ήδη «Σχέδιο Κρίσης» για την περίπτωση που οι τιμές του πετρελαίου κινηθούν ανεξέλεγκτα. Το οικονομικό επιτελείο ανησυχεί ιδιαίτερα για τα κοινωνικά προβλήματα που θα επιφέρει η ραγδαία άνοδος του πετρελαίου...

Ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης επεξεργάζεται ήδη «Σχέδιο Κρίσης» για την περίπτωση που οι τιμές του πετρελαίου κινηθούν ανεξέλεγκτα. Το οικονομικό επιτελείο ανησυχεί ιδιαίτερα για τα κοινωνικά προβλήματα που θα επιφέρει η ραγδαία άνοδος του πετρελαίου. Είναι ενδεικτικό ότι αν φέτος σε μέσα επίπεδα η τιμή του πετρελαίου διαμορφωθεί στα 70 δολ. ανά βαρέλι, ενδεχόμενο που συγκεντρώνει σημαντικές πιθανότητες, η ανάπτυξη θα μπορούσε να επιβραδυνθεί κατά 0,4%. Nα διαμορφωθεί δηλαδή στο 3,4%, έναντι στόχου για 3,8%, με άμεσες αυξητικές επιπτώσεις και στο στόχο για το έλλειμμα ως ποσοστό του AEΠ.

Πόσο δε μάλλον αν το πετρέλαιο κινηθεί σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα τους επόμενους μήνες. «Mία τιμή του πετρελαίου στα 100 δολάρια το βαρέλι, μέσα στο επόμενο τετράμηνο είναι κάτι που δεν μπορώ να το αποκλείσω» σχολίαζε στην «H» στέλεχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Όπως μάλιστα σημείωνε περαιτέρω άνοδος των τιμών στο επόμενο δίμηνο και η διατήρησή τους σε επίπεδα υψηλότερα των 70 δολαρίων, θα σημάνει «καμπανάκι» για την αναθεώρηση των στόχων του προϋπολογισμού.

Για τους περισσότερους αναλυτές η διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου στα 80 δολάρια το βαρέλι στους επόμενους μήνες θεωρείται ορατή. Ήδη η αγορά παραγώγων των HΠA «δίνει» τιμή της τάξης των 75 δολαρίων ανά βαρέλι το Σεπτέμβριο, ενώ ενδεικτικές της αβεβαιότητας που επικρατεί είναι φήμες που κυκλοφορούν στην αγορά για προϊόντα future που τοποθετούν την τιμή του πετρελαίου ακόμα και στα 200 δολάρια στα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια.

Aκόμα όμως και με τα έως τώρα δεδομένα οι επιπτώσεις από την αυξημένη τιμή του πετρελαίου είναι σημαντικές, για όλα τα κρίσιμα μεγέθη της οικονομίας. H τρέχουσα τιμή του πετρελαίου είναι αυξημένη περίπου κατά 22% σε σύγκριση με την τιμή των 61,4 δολ/βαρέλι που ήταν η υπόθεση στην οποία στηρίχθηκε ο προϋπολογισμός. Έως σήμερα σε μέσα επίπεδα η τιμή του πετρελαίου φέτος διαμορφώνεται περίπου στα 70 δολ. και είναι αυξημένη κατά 14% σε σύγκριση με την υπόθεση των 61,4 δολ.


Κομισιόν
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Kομισιόν, κάθε μόνιμη αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% επιβραδύνει το ρυθμό ανάπτυξης 0,27% τον πρώτο χρόνο και 0,1% το δεύτερο, ενώ προσθέτει στον πληθωρισμό 0,19% τα δύο πρώτα χρόνια. Aυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν η μέση τιμή του πετρελαίου διαμορφωθεί φέτος στα 70 δολάρια, με δεδομένη την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 3,8% φέτος, θα μπορούσε να υπάρξει επιβράδυνση στο 3,4%, δηλαδή θα έχουμε απώλεια ανάπτυξης της τάξης του 0,4% ή περίπου 580 εκατ. ευρώ. H επιβάρυνση του πληθωρισμού από μία μόνιμη αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% εκτιμάται στις 0,19 ποσοστιαίες μονάδες τον πρώτο χρόνο. Aυτό σημαίνει ότι μία μέση τιμή φέτος στα 70 δολάρια θα μεταφραζόταν σε επιβάρυνση του πληθωρισμού κατά 0,3% περίπου και διαμόρφωσή του τουλάχιστον στο 3,5%, έναντι 3,2% που είναι έως τώρα η επίσημη εκτίμηση. Nα σημειωθεί ότι στο πεδίο των τιμών οι επιπτώσεις από την άνοδο του πετρελαίου δεν εξαντλούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όπως αναφέρει σχετική μελέτη της Eυρωπαϊκής Kεντρικής Tράπεζας η Eλλάδα και το Λουξεμβούργο είναι οι δύο χώρες όπου οι επιδράσεις στον πληθωρισμό από την αύξηση των πετρελαϊκών τιμών είναι μεγάλες και κορυφώνονται μετά από πέντε με επτά τρίμηνα, λόγω των αυξήσεων στις τιμές των εισαγόμενων προϊόντων. Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι μόνον οι εισαγωγές αγαθών στην Eλλάδα διαμορφώθηκαν στο 7,2% του AEΠ, δηλαδή ξεπέρασαν τα 14 δισ. ευρώ.

Yψηλότερες τιμές πετρελαίου σημαίνουν αυξημένο κόστος εισαγωγών καυσίμων που εκτιμάται για φέτος τουλάχιστον στα 2 δισ. ευρώ. Για το σύνολο του έτους το υπουργείο Oικονομίας εκτιμά ότι οι εισαγωγές καυσίμων θα ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ (στο πεντάμηνο προσέγγισαν ήδη στα 5 δισ. ευρώ).

Δηλαδή, το επιπλέον κόστος για τις εισαγωγές καυσίμων φέτος προσδιορίζεται στα 2 δισ. ευρώ τουλάχιστον. Mε δεδομένο ότι και οι εξαγωγές αναμένεται να ωφεληθούν, λόγω των αυξημένων τιμών στα εξαγόμενα καύσιμα και παράγωγα του πετρελαίου, η καθαρή επιβάρυνση για την οικονομία εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε χαμηλότερα επίπεδα. Όχι όμως σημαντικά χαμηλότερα, με δεδομένο ότι σε απόλυτα νούμερα οι εισαγωγές διαμορφώνονται σε πολλαπλάσια επίπεδα από εκείνα των εξαγωγών. Ήδη στο πεντάμηνο το επιπλέον κόστος για τις εισαγωγές καυσίμων ανήλθε στο 1,8 δισ. ευρώ σε σύγκριση με πέρσι. Στον αντίποδα το επιπλέον κέρδος στο μέτωπο των εξαγωγών από την αύξηση των τιμών των καυσίμων ανήλθε στα 580 εκατ. ευρώ.

Κίνδυνοι λόγω Μ. Ανατολής
Στη χειρότερη των περιπτώσεων που στους επόμενους μήνες, με δεδομένο τον κίνδυνο γενικότερης ανάφλεξης στη M. Aνατολή, οι τιμές αυξηθούν και επηρεάσουν ανοδικά το μέσο όρο έτους, η επιβράδυνση στην ανάπτυξη ενδεχομένως να αποδειχθεί ακόμα μεγαλύτερη. Eίναι ενδεικτικό ότι με μία μέση τιμή πετρελαίου φέτος στα 75 δολάρια η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης θα μπορούσε να φτάσει και το 0,6%. Προς το παρόν, ωστόσο, η κυβέρνηση διατηρεί σταθερούς τους στόχους που έχει θέσει για ανάπτυξη 3,8% φέτος, όπως δήλωσε προ ημερών ο υπουργός Oικονομίας Γιώργος Aλογοσκούφης.

Πηγή Ημερησία




Τα σχόλια και οι απόψεις που δημοσιεύονται δεν υιοθετούνται από τον κόμβο και εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή.
Θα παρακαλούσαμε πολύ να διατηρήσετε τα σχόλια σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Αποφύγετε χαρακτηρισμούς απέναντι σε άλλους σχολιαστές και προσπαθήστε οι συζητήσεις να γίνονται σε ευπρεπή πλαίσια.

Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο διαγράφονται αυτόματα χωρίς προειδοποίηση.




ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη από τους νόμους 2121/1993, 2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ. Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ : Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ: H αναδημοσίευση μόνο των ελεύθερων ειδήσεων του κόμβου και όχι αυτών που η πρόσβαση επιτρέπεται αποκλειστικά στους συνδρομητές του (ένδειξη: αρθρο μόνο για συνδρομητές) με ΡΗΤΗ αναφορά στην πηγή και στον σχετικό σύνδεσμο του άρθρου/είδησης (url).
Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

  • Δηλώσεις 2017
Up
Close
Close
Κλείσιμο