Σημεία Εισήγησης Γ. Παπακωνσταντίνου στη σύσκεψη διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους . Τί είπε για το συμψηφισμό οφειλών επιχειρήσεων - δημοσίου

Οικονομικές Ειδήσεις

3 Φεβρουάριος 2011
Taxheaven.gr

Σημεία Εισήγησης Γ. Παπακωνσταντίνου στη σύσκεψη διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους με θέμα το Σχέδιο Νόμου «Καταπολέμηση της Φοροδιαφυγής, αναδιάρθρωση των Φορολογικών Υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών»


Γιατί ένα νέο φορολογικό νομοσχέδιο; Για τρεις βασικούς λόγους και για τρεις βασικούς στόχους. Ο πρώτος είναι να συνεχίσουμε την προσπάθεια, για να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής. Όλοι ξέρουμε πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα αυτό στη χώρα μας. Ξέρουμε ότι έχουν γίνει νομοθετικά αλλά και υπηρεσιακά αρκετά πράγματα, τον τελευταίο χρόνο, που έχουν αποδόσει, όμως υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν ακόμα. Και με αυτό το νομοσχέδιο προχωράμε σε αυτή την κατεύθυνση. Δεύτερος στόχος είναι η ανασυγκρότηση υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, που αφορούν κυρίως στον έλεγχο, με στόχο την καλύτερη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, αλλά και εξυπηρέτηση των φορολογουμένων. Και τρίτος στόχος είναι η βελτίωση του πλαισίου φορολόγησης της επιχειρηματικότητας.

Με άλλα λόγια, δημιουργούμε με αυτό το νομοσχέδιο, ένα συνεκτικό πλαίσιο με το οποίο αισιοδοξούμε, από τη μία μεριά το Υπουργείο Οικονομικών να είναι σε καλύτερη θέση να κάνει τη δουλειά του και από την άλλη να δώσουμε άλλο ένα δείγμα γραφής στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και ταυτόχρονα να στηρίξουμε τον επιχειρηματία, ο οποίος κάνει τη δουλειά του σωστά και σέβεται το φορολογικό πλαίσιο, μέσα από μία σειρά από ρυθμίσεις. Θα είμαι σύντομος, γιατί όλοι έχετε δει το νομοσχέδιο. Ο στόχος της σημερινής συνάντησης είναι να ακούσουμε εσάς και όχι εσείς να ακούσετε κάποια δική μου παρουσίαση.

Επιγραμματικά θέλω να αναφερθώ στα εξής. Καταρχάς, στις διατάξεις που αφορούν στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Για πρώτη φορά, συστηματοποιούμε την εκπόνηση και εκτέλεση ενός επιχειρησιακού σχεδίου κατά της φοροδιαφυγής με τριετή ορίζοντα, με ετήσιους συγκεκριμένους ποσοτικοποιημένους στόχους, που θεσμοθετείται στο πλαίσιο μιας Διυπουργικής Ομάδας, που θα το παρακολουθεί.  Πιστεύουμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, για να μπορέσουμε να συστηματοποιήσουμε μία προσπάθεια, η οποία πρέπει να έχει, επαναλαμβάνω, μετρήσιμους στόχους και αντίστοιχα αποτελέσματα.

Στο ίδιο πλαίσιο, προτείνουμε την δημιουργία του θεσμού του Οικονομικού Εισαγγελέα, με οριζόντια αρμοδιότητα συντονισμού όλων των υπηρεσιών, που ασχολούνται με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη φοροδιαφυγή και το οικονομικό έγκλημα ευρύτερα. Διότι όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στο πλαίσιο αυτό και πρέπει να απαντήσουμε με έναν πολύ πειστικό τρόπο στο αίτημα της κοινωνίας, που είναι να πληρώνουν αυτοί που πρέπει να πληρώνουν, αυτά που πρέπει να πληρώνουν. Και δυστυχώς, αυτό σήμερα δεν το βλέπουμε.

Επιπλέον, έχουμε μία σειρά από μέτρα για την καταστολή της φοροδιαφυγής, που έχουν να κάνουν με το αδίκημα της μη απόδοσης ΦΠΑ, τη μετατροπή του σε διαρκές, με τη δυνατότητα αυτόφωρης σύλληψης, υπό προϋποθέσεις και σε ορισμένες συνθήκες. Βεβαίως, και μία σειρά από άλλα μέτρα, που κάνουν το σύστημα πιο αυστηρό γι’ αυτούς, οι οποίοι συστηματικά επιχειρούν να βρουν τρόπους για να ξεφύγουν. Θέλω να είμαι σαφής. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση ποινικοποίησης του συνόλου των Ελλήνων φορολογουμένων. Αλλά όλοι γνωρίζουμε και όλοι γνωρίζετε, ότι υπάρχει μία ομάδα, η οποία συστηματικά φοροδιαφεύγει και η οποία χρησιμοποιεί, σήμερα, τις διατάξεις του νόμου, για να μπορεί να μην ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της και να χρησιμοποιεί το σύστημα, που έχουμε για την προστασία του καθενός από μας απέναντι στον νόμο και στην πιθανή αυθαιρεσία της πολιτείας, για να μην εκπληρώνει ποτέ τις υποχρεώσεις του. Και σε αντίθεση με άλλες χώρες, νομίζω ότι υπάρχει μία γενικότερη αίσθηση ατιμωρησίας στη χώρα μας γύρω από τα αδικήματα αυτά, κάτι που κάποτε πρέπει να τελειώνει. Και αυτός είναι ο σκοπός του νομοσχεδίου.

Το δεύτερο κεφάλαιο, αν θέλετε, που αφορά στην αναδιοργάνωση των φορολογικών και ελεγκτικών μηχανισμών μιλά για την επιλογή, στελέχωση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την είσπραξη των εσόδων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Οικονομικών, με έναν νέο τρόπο, όπου υπάρχει μία αξιολόγηση που θα βασίζεται και πάλι σε ποσοτικοποιημένους στόχους. Οι ελεγκτές θα αξιολογούνται γι’ αυτά που έχουν κάνει με έναν τρόπο απολύτως αντικειμενικό. Ταυτόχρονα, γι’ αυτό το εξαιρετικά ευαίσθητο κομμάτι του δημόσιου τομέα, δεν θα υπάρχει στον πολίτη η αίσθηση ότι οι επικεφαλής των υπηρεσιών ή οι ελεγκτές μπορούν να προχωρούν σε διευθετήσεις με τους φορολογούμενους, είτε να μην ελέγχονται για τις πράξεις τους. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται και η σύσταση μιας Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων στο Υπουργείο Οικονομικών και αναδιοργανώνεται η Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων στα πρότυπα αντίστοιχων διευθύνσεων φορολογικών ελέγχων σε άλλα κράτη, ώστε να μιλάμε για μία επιχειρησιακή και όχι απλά νομοθετική μονάδα.

Ακόμα, υπάρχουν μία σειρά από νομοθετικές διατάξεις που αφορούν στο ΣΔΟΕ και σε τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του ΦΠΑ, για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος ελέγχου. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε και την άρση του φορολογικού απορρήτου και τη δημοσιοποίηση οφειλετών και παραβατών πάνω από ένα ύψος και πάνω από μία χρονική διάρκεια, που ο φορολογούμενος έχει ληξιπρόθεσμα χρέη, τη δημοσιοποίηση αυτών των ονομάτων και ταυτοχρόνως μία διαδικασία διάκρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ανεπίδεκτης είσπραξης ή μη, χωρίς τη διαγραφή χρεών. Με μία διαδικασία που θα επιλέξει και το Ελεγκτικό Συνέδριο, με την οποία θα έχουμε αποσυμφόρηση των υπηρεσιών από το να κυνηγούν  υποθέσεις που δεν αποδίδουν, αλλά θα εστιάζου σε ζητήματα που θα έχουν απόδοση από πλευράς εισπράξεως για το κράτος. Στο προσχέδιο νόμου που έχετε δει, προτείνεται η δημιουργία ενός ειδικού σώματος φορολογικών διαιτητών στο πρότυπο αντίστοιχων άλλων χωρών, για να αποσυμφορηθεί το δικαστικό σύστημα και να μπορέσει να υπάρξει ένας ανεξάρτητος μηχανισμός εκτός Υπουργείου Οικονομικών, στον οποίον θα επιλύονται φιλικά οι φορολογικές διαφορές.

Επίσης, στο προσχέδιο αυτό υπάρχουν μια σειρά από ρυθμίσεις που  αφορούν στη φορολογική κατοικία με διατάξεις που ισχύουν στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με βάση τις οδηγίες του ΟΟΣΑ. Θεσμοθετούμε τη μείωση της φορολογίας στα νομικά πρόσωπα από 24% σε 20%, μία μείωση την οποία εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, τον περασμένο Σεπτέμβρη, στη Θεσσαλονίκη. Κάνουμε μια αλλαγή στον τρόπο φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών, μένοντας απολύτως πιστοί στην προεκλογική μας δέσμευση, να υπάρχουν απαλλαγές για τα χαμηλά εισοδήματα, ταυτόχρονα, όμως, με έναν τρόπο φορολόγησης, ο οποίος εναρμονίζεται πολύ περισσότερο με τις διεθνείς πρακτικές. Αντίστοιχα, υπάρχουν διατάξεις για τα κέρδη από την πώληση μετοχών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, υπάρχει η αναγνώριση πρόσθετου ποσού για δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας και η δυνατότητα υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ και καταβολή του οφειλομενου φόρου σε μηνιαίες δόσεις. Είναι ένα αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου στο οποίο ανταποκρινόμαστε δεδομένης της δύσκολης συγκυρίας και της ανάγκης να διευκολύνουμε ως προς τη στην πληρωμή του ΦΠΑ.

Ταυτόχρονα, θα υπάρξει - και εδώ θα θέλαμε να ακούσουμε τις προτάσεις σας - μία  δυνατότητα ρύθμισης συμψηφισμού οφειλών προς το Δημόσιο ή οφειλών του Δημοσίου. Εδώ, στο κείμενο που έχετε, δεν υπάρχει ρητή διάταξη και θα δείτε πως στο προσχέδιο που έχετε υπάρχουν σε ορισμένα άρθρα διατάξεις πολύ συγκεκριμένες και σε άλλα, διατάξεις που παραπέμπουν σε αιτιολογική έκθεση. Στο συγκεκριμένο ζήτημα, θέλουμε τις απόψεις σας για τη διεύρυνση, και θέλουμε να πάμε στη μέγιστη δυνατή διεύρυνση, μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.

Επίσης, στο νομοσχέδιο αυτό υπάρχει μία σειρά διατάξεων, που αφορά στην αναδιάρθρωση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους - δεν είναι ζήτημα που αφορά στη φορολογία - αλλά είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τη στήριξη του Δημοσίου από πλευράς νομικών υπηρεσιών και την εκπροσώπησή του σωστά. Με μία πολύ πιο σύγχρονη διάταξη, που να μπορεί να εστιάζει ανά θεματική περιοχή και να συγκεντρώνει δυνάμεις, και έτσι να μπορεί να πετυχαίνει πολύ καλύτερα το αποτέλεσμα.

Θα σταματήσω εδώ, επαναλαμβάνοντας τη δέσμευση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις, που αντιμετωπίζουν και ανταποκρίνονται στα αιτήματα, τα οποία έχει η κοινωνία αλλά και η πραγματικότητα, την οποία αντιμετωπίζουμε. Στο πραγματικό αίτημα της κοινωνίας για αποτελεσματική απάντηση στο τεράστιο πρόβλημα της φοροδιαφυγής σε μία εποχή, όπου οι συμπολίτες μας καλούνται να σηκώσουν βάρη και να πληρώσουν αυτοί, που δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά. Ταυτόχρονα, στο αίτημα να υπάρξουν λύσεις, δεδομένης της δύσκολης συγκυρίας, και στο πλαίσιο της δημοσιονομικής ύφεσης, όπου γίνεται, να διευκολυνθεί η επιχειρηματική κοινότητα, για να μπορέσει να ξεπεράσει τη δύσκολη εποχή, στην οποία βρισκόμαστε και με την ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας να συνεισφέρει και αυτή στην οικονομική ανάπτυξη των επόμενων χρόνων, δημιουργώντας επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και πλούτο για τους πολίτες της.