Περισσότερα από 3 εκ. αιτήματα έχουν υποβληθεί στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» της ΑΑΔΕ στη διετία 2021-2022
28 Μάρτιου 2023
Σχόλια

Επίκαιρη ερώτηση στην Βουλή έκαναν Βουλευτές του Σύριζα Προοδευτική Συμμαχία, με θέμα : Να δοθεί λύση στις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην
διεκπεραίωση των αιτημάτων των φορολογούμενων από τις Εφορίες
Η Ερώτηση
- ΣΥΡΙΖΑ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
Αθήνα 6 Φεβρουαρίου2023
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: Να δοθεί λύση στις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην διεκπεραίωση των αιτημάτων των φορολογούμενων από τις Εφορίες
Έχει παρατηρηθεί ότι η διεκπεραίωση πλήθους ηλεκτρονικών αιτημάτων που αποστέλλονται προς τις Εφορίες μέσω της πλατφόρμας «Τα Αιτήματά μου» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) καθίσταται εντόνως προβληματική ως προς τον χρόνο διεκπεραίωσης τους για πολλούς φορολογούμενους.
Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν:
• ατομική επιχείρηση υπέβαλε αίτημα για προσθήκη νέου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ: ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ -DELIVERY Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.)στα τέλη Δεκεμβρίου και έως σήμερα το αίτημα δεν έχει διεκπεραιωθεί, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να ασκήσει τη δραστηριότητα και κατ’ επέκταση να αποκτήσει εισόδημα από αυτή
• φυσικό πρόσωπο υπέβαλε αίτημα τον Φεβρουάριο του 2022 για αλλαγή στοιχείων ταυτότητας, που για κάποιο λόγο δεν ενημερώθηκε αυτόματα η αλλαγή της, και έως σήμερα το αίτημά της δεν έχει διεκπεραιωθεί
• φυσικό πρόσωπο υπέβαλε αίτημα για έκδοση πιστοποιητικού για μεταβίβαση ακινήτου τον Οκτώβριο του 2022 και έως σήμερα το αίτημα δεν έχει διεκπεραιωθεί με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί η πώληση του ακινήτου
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν μετατραπεί η δια ζώσης εξυπηρέτηση των πολιτών σε ηλεκτρονική, τα αιτήματα των φορολογουμένων που είχαν όλα τα εκ του νόμου απαραίτητα δικαιολογητικά ολοκληρώνονταν με αυθημερόν επίσκεψη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.!
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν επιτυγχάνεται μόνο με κατασκευή ψηφιακών εργαλείων αλλά και με αντίστοιχη μέριμνα σε στελεχιακό δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή των υπηρεσιών, ώστε να μπορούν να διεκπεραιωθούν τα αιτήματα των συναλλασσόμενων σε εύλογο χρονικό διάστημα και σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο.
Η γραφειοκρατία έχει μετατραπεί σε ηλεκτρονική γραφειοκρατία εξαιτίας:
• της δυσλειτουργίας της ιστοσελίδας της ΑΑΔΕ, όπου υπάρχουν περιπτώσεις που για την είσοδο στις ψηφιακές υπηρεσίες σε ώρα αιχμής απαιτείται μια ώρα,
• του χρόνου της διεκπεραίωσης των αιτημάτων και των αποτελεσμάτων για την οικονομική δραστηριότητα των επιχειρήσεων
• και της έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής των Δ.Ο.Υ..
Οι υπάλληλοι που έχουν απομείνει στις Δ.Ο.Υ., συχνά δεν επαρκούν για την αποτελεσματική διαχείριση του μεγάλου όγκου των ηλεκτρονικών αιτημάτων. Η αποψίλωση του προσωπικού, ειδικά στις μεγάλες πόλεις που δέχονται και την πλειοψηφία των ηλεκτρονικών αιτημάτων, με συνταξιοδοτήσεις που δεν αναπληρώνονται και με μεταθέσεις - αποσπάσεις σε άλλες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, δυσχεραίνουν σημαντικά το έργο των Δ.Ο.Υ..
Ωστόσο λαμπρά παραδείγματα αποτελούν Δ.Ο.Υ. που παρ' όλες τις ελλείψεις σε δυναμικό και υποδομές ολοκληρώνουν άμεσα τα ηλεκτρονικά αιτήματα.
Επειδή η μεγάλη καθυστέρηση στη διεκπεραίωση των ηλεκτρονικών αιτημάτων από τις Δ.Ο.Υ. διαταράσσει και δημιουργεί προβλήματα στις συναλλαγές και ευρύτερα στο επιχειρείν,
Επειδή η αποδυνάμωση των Δ.Ο.Υ. από προσωπικό, που είτε συνταξιοδοτήθηκε, είτε μετατέθηκε-αποσπάστηκε σε άλλες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε., δυσχεραίνει την άμεση ηλεκτρονική διαχείριση των αιτημάτων των συναλλασσόμενων από τις Δ.Ο.Υ.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Πως προτίθεται να λύσει το πρόβλημα της μεγάλης καθυστέρησης στη διεκπεραίωση των ηλεκτρονικών αιτημάτων των πολιτών από τις Δ.Ο.Υ. έτσι ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία των επιχειρήσεων και στις πάσης φύσεως οικονομικές συναλλαγές των πολιτών, ιδιαίτερα σε αυτές τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες;
2. Πως προτίθεται να λύσει το πρόβλημα της υποστελέχωσης των Δ.Ο.Υ. που από τη μια οδηγεί σε εξουθένωση το υπάρχον προσωπικό, ενώ από την άλλη απαξιώνει την προσπάθειά του, φέρνοντας το συχνά σε αντιπαράθεση με τους συναλλασσόμενους;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αλεξιάδης Τρύφων, Αβραμάκης Ελευθέριος, Αδαμοπούλου Αγγελική, Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία) Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη) Βαρδάκης Σωκράτης Βέττα Καλλιόπη Γκαρά Αναστασία Γ κιόλας Ιωάννης Δρίτσας Θεόδωρος Ηγουμενίδης Νικόλαος Θραψανιώτης Εμμανουήλ Καλαματιανός Διονύσιος Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα) Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά) Κόκκαλης Βασίλειος Κουρουμπλής Παναγιώτης Μάλαμα Κυριακή Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης) Μάρκου Κωνσταντίνος Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος Μουζάλας Ιωάννης Μπακαδήμα Φωτεινή Μπαλάφας Ιωάννης Μπάρκας Κωνσταντίνος Μπουρνούς Γ ιάννης Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος) Νοτοπούλου Αικατερίνη Ξανθόπουλος Θεόφιλος Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης) Παπαηλιού Γεώργιος Παπανάτσιου Αικατερίνη Παππάς Νικόλαος Πούλου Παναγιού (Γιώτα) Σαρακιώτης Ιωάννης Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος) Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ) Συρμαλένιος Νικόλαος Τζούφη Μερόπη Τόλκας Άγγελος Φάμελλος Σωκράτης Φίλης Νικόλαος Φωτίου Θεανώ Χαρίτσης Αλέξανδρος Χουσεΐν Ζεϊμπέκ Χρηστίδου Ραλλία Ψυχογιός Γεώργιος
Η ΑΑΔΕ απέστειλε έγγραφο στη Βουλή με το οποίο απαντά τα ακόλουθα :
- ΑΑΔΕΑνεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ταχ. Δ/νση Καρ.Σερβίας 8
Ταχ. Κώδ. 10562 Αθήνα
Τηλέφωνο 2103375871
01/03/2023 - 15:41
Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΠΙΚ 1027782 ΕΞ 2023
ΠΡΟΣ : Υπουργείο Οικονομικών Υπηρεσία Συντονισμού Γραφείο Νομικών & Κοινοβουλευτικών Θεμάτων (Χαρ. Τρικούπη 6-10)
ΚΟΙΝ:
1. Γραφείο Διοικητή ΑΑΔΕ
2. Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών
3. Γενική Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού & Οργάνωσης
4. Διεύθυνση Εξυπηρέτησης
ΘΕΜΑ: «Απάντηση στη με αριθ. πρωτ. 2100/06.02.2023 ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου»
Σχετ.: 1. Το με αρ. πρωτ. 19751 ΕΞ 2023/ ΥΠΟΙΚ 07.02.2023 έγγραφο του Γραφείου Νομικών & Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
2. Το με αρ. πρωτ. 19751 ΕΞ 2023/ ΥΠΟΙΚ 10.02.2023 ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ έγγραφο του Γραφείου Νομικών & Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
3. Το με αρ. πρωτ. 28798 ΕΞ 2023/ ΥΠΟΙΚ 21.02.2023 έγγραφο του Γραφείου Νομικών & Κοινοβουλευτικών Θεμάτων.
Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 2100/06.02.2023 ερώτησης κοινοβουλευτικού ελέγχου, η οποία διαβιβάστηκε στην ΑΑΔΕ με τα ανωτέρω σχετικά έγγραφα, σας γνωρίζουμε, κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων μας, τα ακόλουθα:
Η ανάγκη για εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, που προέκυψε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, δημιούργησε την απαίτηση για άμεσες ενέργειες προς την κατεύθυνση της ψηφιοποίησης των παρεχόμενων από την ΑΑΔΕ υπηρεσιών.
Με στόχο την αντιμετώπιση των υφιστάμενων νέων αναγκών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την καλύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, η ΑΑΔΕ προχώρησε το απαιτητικό έργο της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών της, που αποτελεί σημαντική τομή στον τρόπο συναλλαγής των πολιτών και των επιχειρήσεων με τις υπηρεσίες της.
Η μετάβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες αποτέλεσε όχι μόνο ανάγκη αλλά και ικανοποίηση χρόνιου αιτήματος των φορολογουμένων και των φορέων που δραστηριοποιούνται σε επαγγέλματα που σχετίζονται με τα αντικείμενα της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διευκολύνονται στην εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, είτε βρίσκονται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, χωρίς να χρειάζεται να απωλέσουν χρόνο επισκεπτόμενοι τα καταστήματα των ΔΟΥ.
Υλοποιώντας τις σχετικές ανάγκες, η ΑΑΔΕ και το προσωπικό της, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, κατόρθωσε να ψηφιοποιήσει μεγάλο μέρος των υπηρεσιών της και να θέσει στη διάθεση των φορολογουμένων πάνω από 80 ψηφιακές υπηρεσίες. Αναφέρεται δε ενδεικτικά ότι μέσα στο έτος 2020, που ήταν και το πρώτο έτος της πανδημίας, η ΑΑΔΕ εξυπηρέτησε ηλεκτρονικά πάνω από 4 εκατομμύρια πολίτες και επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να αποφευχθούν αντίστοιχα 1,8 εκατομμύρια επισκέψεις στην εφορία.
Στις νέες εφαρμογές της ΑΑΔΕ εντάσσεται και η εφαρμογή για την ψηφιακή υποδοχή και διαχείριση αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου», η οποία άρχισε να λειτουργεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στις 16.09.2021, και παρέχει στους φορολογούμενους τη δυνατότητα υποβολής αιτημάτων για συγκεκριμένες διαδικασίες της ΑΑΔΕ, οι οποίες διαρκώς επικαιροποιούνται και επεκτείνονται.
Μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» κατά τα έτη 2021 και 2022 υποβλήθηκαν στις ΔΟΥ όλης της χώρας από φορολογούμενους συνολικά 3.286.271 ηλεκτρονικά αιτήματα διαφόρων κατηγοριών, από τα οποία μέχρι τις 12.01.2023 είχε διεκπεραιωθεί περίπου το 96%.
Αναλυτικά κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα στις ΔΟΥ της Αττικής υποβλήθηκαν συνολικά 1.498.621 αιτήματα, από τα οποία έχει διεκπεραιωθεί περίπου το 93%. Για το ίδιο διάστημα στις ΔΟΥ της υπόλοιπης χώρας υποβλήθηκαν συνολικά 1.787.651 αιτήματα από τα όποια έχει διεκπεραιωθεί περίπου το 98,5%. Τα ποσοστά αυτά διεκπεραίωσης των αιτημάτων αυξάνονται διαρκώς καθώς οι υπηρεσίες συνεχίζουν την ολοκλήρωση των αιτημάτων που έχουν εισέλθει στις υπηρεσίες τους.
Σημειώνεται ότι η χρήση της εφαρμογής ηλεκτρονικής υποβολής αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου» και η αξιοποίηση των δεδομένων που έχουν προκύψει από αυτή, έχει δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω βελτιώσεις και απλοποιήσεις της. Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο την ομαλή λειτουργία της, μέχρι την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια και λαμβάνονται τα κατάλληλα, κατά περίπτωση, μέτρα, ώστε να στηριχθούν οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ στη διεκπεραίωση του μεγάλου πλήθους των αιτημάτων που καλούνται να διαχειριστούν. Μεταξύ των μέτρων αυτών είναι η ενίσχυση των υπηρεσιών με προσωπικό, η σύσταση εξειδικευμένων συνεργείων για τη διεκπεραίωση των αιτημάτων που εκκρεμούν και η παροχή των αναγκαίων οικονομικών και τεχνολογικών πόρων για την διευκόλυνση του έργου τους.
Επίσης, η ΑΑΔΕ για το τρέχον έτος και για τα επόμενα, έχει δρομολογήσει οριζόντια έργα και δράσεις αναβάθμισης των ψηφιακών εφαρμογών της, με τη στήριξη και την ενίσχυση του Ταμείου Ανάκαμψης, με στόχο την περαιτέρω διευκόλυνση των φορολογουμένων και την αποσυμφόρηση των υπηρεσιών της.
Ως προς το ζήτημα της στελέχωσης των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, σημειώνεται ότι αποτελεί πάγια και διαρκή μέριμνα της ΑΑΔΕ η στελέχωση των υπηρεσιών της που χρήζουν ενίσχυσης, στο μέτρο του δυνατού, με το αναγκαίο προσωπικό με στόχο την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού τους, την αποτελεσματική άσκηση του έργου τους, τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και γενικότερα την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
Πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία και για τον σκοπό αυτό αξιοποιούνται όλες οι προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία δράσεις στελέχωσης, όπως προκήρυξη διαγωνισμών μέσω ΑΣΕΠ (το οποίο έχει και την αρμοδιότητα διεξαγωγής τους), εσωτερική κινητικότητα με ορισμένης διάρκειας αποσπάσεις υπαλλήλων εφόσον κριθεί αναγκαίο για την κάλυψη επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών, συμμετοχή στους κύκλους κινητικότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας κλπ.
Σημειώνεται επίσης, ότι λαμβάνεται ειδική μέριμνα ώστε στον ετήσιο προγραμματισμό της ΑΑΔΕ να συμπεριλαμβάνεται και η προκήρυξη θέσεων για την κάλυψη των αναγκών των υπηρεσιών της. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για το έτος 2022 προκηρύχθηκαν 822 θέσεις μόνιμου προσωπικού στην ΑΑΔΕ και αναμένεται η πλήρωση των θέσεων από τους επιτυχόντες του διαγωνισμού που διενεργήθηκε μέσω ΑΣΕΠ. Για δε το έτος 2023 έχει ήδη εγκριθεί η πλήρωση 979 θέσεων μόνιμου προσωπικού για να ενισχύσουν τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Παράλληλα η ΑΑΔΕ έχει προβεί και σε μετατάξεις υπαλλήλων από άλλους φορείς μέσω των κύκλων κινητικότητας του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας.
Η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί μια εξελικτική διαδικασία κατά την οποία οι ψηφιοποιημένες υπηρεσίες διαρκώς προσαρμόζονται, επικαιροποιούνται, επεκτείνονται, εξελίσσονται και βελτιώνονται προκειμένου από το αρχικό στάδιο που βρίσκονται να φθάσουν σταδιακά στην πλήρη υλοποίησή τους. Σε όλη αυτή την πορεία η ΑΑΔΕ προχωρά σε όλες τις δυνατές προσαρμογές και βελτιώσεις και όπου διαπιστωθεί η ύπαρξη σχετικής ανάγκης, παρέχεται στις υπηρεσίες και το προσωπικό της η απαραίτητη στήριξη για την καλύτερη δυνατή αντιμετώπισή της.
Με εντολή Διοικητή
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Γεωργία Τσέτσου
Ακολουθήστε το taxheaven.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα οικονομικά νέα