Αποτελέσματα live αναζήτησης

Γιώργος Χριστόπουλος: Διεθνής συζήτηση για έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο - Η σημασία της ιστορικής συμφωνίας της G7 για την επιβολή παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου 15%

Γιώργος Χριστόπουλος: Διεθνής συζήτηση για έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο - Η σημασία της ιστορικής συμφωνίας της G7 για την επιβολή παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου 15%
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 8 λεπτά

Ο Γιώργος Δ. Χριστόπουλος είναι Φοροτεχνικός – οικονομολόγος με συγγραφική και διδακτική εμπειρία. Επιστημονικός συνεργάτης του Taxheaven, εκπρόσωπος τύπου και δημοσίων σχέσεων της ΠΟΦΕΕ, υπεύθυνος της επιστημονικής ομάδας της ΕΦΕΕΑ, μέλος της «mental Group Γ. Χριστόπουλος και Συνεργάτες», τ. καθηγητής ΤΕΙ.
[email protected]

Με την ευκαιρία του σημερινού άρθρου μου στο «ημερολόγιο ενός φοροτεχνικού», θέλω να σας θυμίσω ότι για 5η συνεχή χρονιά κυκλοφορούν τα βιβλία μου «ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ Ι και ΙΙ - Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα».

Οι πολλές ασκήσεις βήμα - βήμα στα έντυπα, το πρακτικό ευρετήριο, τα πολλά παραδείγματα, οι πρακτικοί πίνακες και βέβαια τα 36 κορονο- εισοδήματα με τη λογιστική και φορολογική μεταχείριση κάνουν τη διαφορά. Το «πιο πρακτικά δεν γίνεται» και φέτος σημαίνει για τον συνάδελφο Λογιστή – Φοροτεχνικό της πράξης: Βρίσκω αυτό που θέλω.

Με το «νομότυπο» φορολογικό σχεδιασμό μέσω συμφωνιών συγχώνευσης με την τακτική του inversion, μεγάλος αριθμός πολυεθνικών μετέφεραν τη φορολογική τους έδρα από χώρα με υψηλό συντελεστή φορολόγησης σε κέντρα με πιο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, όπως η Ιρλανδία ή η Ολλανδία.

Βλ. σχ. άρθρο μου στην «Καθημερινή» 05.05.2021 «Το νέο πακέτο μειώσεων φόρων και εισφορών» και στο Capital 22.05.2021:

Η Ιρλανδία αποτελεί ισχυρό πόλο έλξης μεγάλων πολυεθνικών, όπως η Google, Apple και η Starbucks, επιβάλλοντας έναν από τους χαμηλότερους συντελεστές στην Ευρώπη (12,5%). Έτσι μεγάλος αριθμός αμερικανικών και ξένων πολυεθνικών έχουν φορολογική έδρα στην Ιρλανδία, απασχολώντας περισσότερους από 250.000 εργαζομένους. Βέβαια καθώς ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι κάθε χρόνο χάνονται φορολογικά έσοδα έως και 240 δισ. δολαρίων εξαιτίας των τεχνικών φοροαποφυγής η ΕΕ είναι αποφασισμένη να μεταρρυθμίσει τον επιχειρηματικό φόρο.

Επί χρόνια, οι πλούσιες χώρες προσπαθούν να συμφωνήσουν στον τρόπο με τον οποίο θα αυξήσουν τον φόρο που καταβάλλουν πολυεθνικές όπως οι Google, Amazon και Facebook, οι οποίες συχνά δηλώνουν τα έσοδά τους σε χώρες όπου πληρώνουν ελάχιστο ή και καθόλου φόρο.

Για το λόγο αυτό ξεκίνησε πρόσφατα διαβούλευση για τη μεταρρύθμιση του συστήματος φορολογίας των επιχειρήσεων της ΕΕ, με σκοπό να σκιαγραφήσει τις προτεραιότητες για τη φορολογία των εταιρειών τα επόμενα χρόνια για την κάλυψη των αναγκών μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας που αγωνίζεται να ανακάμψει από τις συνέπειες της κρίσης COVID-19 και να θέσει επίσης δράσεις της ΕΕ όσον αφορά τη συνεχιζόμενη διεθνή συζήτηση για τη φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας και έναν παγκόσμιο ελάχιστο φόρο.

G7: Ιστορική συμφωνία για την επιβολή παγκόσμιου ελάχιστου εταιρικού φόρου 15%:

Τι σημαίνει για την Ελλάδα η συμφωνία για την παγκόσμια φορολογία των πολυεθνικών.

Οι υπουργοί Οικονομικών της G7, των επτά πιο αναπτυγμένων βιομηχανικά χωρών, κατά τη συνάντησή τους στο Λονδίνο, στις 5 Ιουνίου 2021 δεσμεύτηκαν για την επιβολή ελάχιστου εταιρικού φόρου ύψους 15%.

Πρόκειται για μία συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, σε μια προσπάθεια να βάλουν ένα τέλος στη φοροδιαφυγή. Έτσι η συμφωνία - από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τον Καναδά, την Ιταλία και την Ιαπωνία - θα ασκήσει πίεση και σε άλλες χώρες να ακολουθήσουν, καθώς τον επόμενο μήνα αναμένεται η συνάντηση της G20.

«Μετά από χρόνια συζήτησης, οι υπουργοί Οικονομικών της G7 κατέληξαν σε μια ιστορική συμφωνία για τη μεταρρύθμιση του παγκόσμιου φορολογικού συστήματος, ώστε να ταιριάζει στην παγκόσμια ψηφιακή εποχή», δήλωσε ο Βρετανός Υπ. Οικ., Ρίσι Σουνάκ.

Η συμφωνία της 5ης Ιουνίου 2021, στοχεύει στο να βάλει τέλος σε αυτή την κατάσταση με δύο τρόπους:

1. Η G7 θέλει έναν παγκόσμιο ελάχιστο φορολογικό συντελεστή, ώστε να αποφευχθεί η «κούρσα προς τα κάτω», όπου οι χώρες μπορούν να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για τους χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές προς άγραν εξωχώριων πελατών.

2. Οι νέοι κανόνες θα έχουν ως στόχο να υποχρεώνουν τις εταιρείες να πληρώνουν φόρο στις χώρες όπου πωλούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους και όχι όπου δηλώνουν τα κέρδη τους.

Για την Ελλάδα:

Με τη συμφωνία, η Ελλάδα θα μπορούσε καλύψει ένα μέρος από τις μεγάλες απώλειες εσόδων που έχει λόγω μεταφοράς των κερδών από τις πολυεθνικές σε φορολογικούς παραδείσους.

Από τις μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι η απώλεια της Ελλάδας λόγω μεταφοράς εταιρικών κερδών στο εξωτερικό ανερχόταν από 8% έως 26% των συνολικών εσόδων από τη φορολογία επιχειρήσεων μεταξύ του 2012 και του 2016.

….κοντά στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

Η μείωσή του εταιρικού φόρου στο 22% όπως προκύπτει και από τα στοιχεία με τον χάρτη που παραθέτουμε, θα φέρει την Ελλάδα κοντά στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (που είναι στο 21,47%), ενώ σχεδόν εναρμονίζεται με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (23,51%).

Συνεπώς συνδυαστικά με τη μείωση της προκαταβολής του φόρου, αναμένεται να συμβάλλει και να αποτελέσει ισχυρό «όπλο» ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, ενώ παράλληλα η ανακούφιση των επιχειρήσεων μέσω της ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους και της συνακόλουθης ενίσχυσης της ταμειακής ρευστότητας, αφήνει περιθώρια για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Έτσι σε επίπεδο εταιρικής φορολόγησης, ο συντελεστής 22% που θα ισχύσει από το 2022, είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης. (Βλ. σχ. στον πίνακα 1, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία του Tax Foundation ).

Και αυτό αναμφισβήτητα αποκτά σημασία σε μια περίοδο που η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει προκλήσεις και η οικονομία της Ευρωζώνης «ασθμαίνει», οι χώρες διεθνώς διασταυρώνουν τα ξίφη τους για να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις, προσφέροντας ως κίνητρο χαμηλές φορολογικές επιβαρύνσεις.

ΝΕΟ κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς:

Βλ. σχ. την τροποποίηση του άρθρου 65 ΚΦΕ σχετικά με τα με το άρθρο 25 του Ν. 4646/2019:

Αυξήθηκε το ποσοστό (από 50% σε 60%) επί του οποίου υπολογίζεται ο συντελεστής φόρου για τον χαρακτηρισμό κρατών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Αυτό έγινε, για να μην επέλθουν ουσιαστικές μεταβολές στα κράτη τα οποία χαρακτηρίζονται «κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς» από την μείωση του συντελεστή φορολογίας των νομικών προσώπων από το 29% στο 24%, από 01.01.2019. Η διάταξη εφαρμόζεται για τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1.1.2019 και μετά.

Θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής:

Βλ. σχ. τον ν. 4607/2019 (άρθρα 11,12 και 13 ), με τα οποία ενσωματώνονται στο εσωτερικό δίκαιο, διατάξεις της Οδηγίας 1164/2016/ΕΕ του Συμβουλίου της Ε.Ε. για τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και έχουν εφαρμογή στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1.1.2019 και μετά. Συγκεκριμένα τροποποιήθηκαν τα άρθρα 49 και 66 του ΚΦΕ – Ν. 4172/2013 και το άρθρο 38 του ΚΦΔ – Ν. 4174/2013. (Σχ. η Ε.2071/09.05.2019)

Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες (ΕΑΕ):

Βλ. επίσης την πολ.1076/17.3.2014 με την οποία δίδονται οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν.4172/2013 αναφορικά με τις ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες (ΕΑΕ) και την πολ.1197/2016 Φορολογική μεταχείριση των δαπανών που καταβάλλονται σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι φορολογικός κάτοικος σε κράτος μη συνεργάσιμο ή που υπόκειται σε προνομιακό φορολογικό καθεστώς, με βάση τις διατάξεις της περίπτωσης ιγ' του άρθρου 23 του ν.4172/2013, όπως ισχύουν.

Κανόνες για την αποτροπή της φοροαποφυγής των ημεδαπών εταιρειών μέσω της μεταφοράς των εσόδων τους σε θυγατρικές που βρίσκονται σε χώρες με χαμηλή φορολογία:

Η φοροδιαφυγή (tax evasion) ορίζεται ως η παράνομη αποφυγή πληρωμής φόρων και αποτελεί ποινικό αδίκημα σε κάποιες μορφές της.

Η φοροαποφυγή (tax avoidance), από την άλλη πλευρά, αποτελεί μια καταρχήν νόμιμη διαδικασία μέσω της οποίας επιτυγχάνεται το ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή η μείωση της φορολογητέας ύλης, η οποία έχει ως φυσική συνέπεια τη μείωση του φόρου.

Τόσο ο Κώδικας φορολογίας εισοδήματος όσο και ο Κώδικας φορολογικής διαδικασίας εμπεριέχουν σειρά διατάξεων με σκοπό την αντιμετώπιση της φοροαποφυγής, όπως:

· Η γενική διάταξη κατά της φοροαποφυγής (General Anti-Avoidance Rule), η οποία εισάγει για πρώτη φορά τη χρήση του όρου «τεχνική διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων που αποβλέπει σε αποφυγή της φορολόγησης».

· Η διάταξη, που αφορά στις ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στις ελληνικές φορολογικές αρχές να φορολογήσουν με τους συντελεστές που ισχύουν στην Ελλάδα εισοδήματα που δημιουργούνται στην αλλοδαπή, αν αυτά αφορούν τόκους, μερίσματα, δικαιώματα εισόδημα από χρηματοδοτική μίσθωση, εισόδημα από ασφαλιστικές, τραπεζικές και άλλες χρηματοοικονομικές δραστηριότητες, εισόδημα από εταιρείες τιμολόγησης που αποκομίζουν έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών και υπηρεσιών που αγοράζονται και πωλούνται σε συνδεδεμένες με αυτήν επιχειρήσεις και δεν προσθέτουν καμία ή προσθέτουν ελάχιστη οικονομική αξία. κ.ο.κ.

· Οι κανόνες υποκεφαλαιοδότησης (thin capitalization rules) για την αποφυγή μεταφοράς των κερδών μεταξύ ομίλων, καθώς και η νομοθεσία για την τεκμηρίωση των ενδο-ομιλικών συναλλαγών (transfer pricing rules).

· Η απαγόρευση μεταφοράς ζημίας, αν μεταβληθεί σε ποσοστό συμμετοχής που υπερβαίνει το 33% η άμεση ή έμμεση ιδιοκτησία του μετοχικού κεφαλαίου.

· Η πρακτική της μεταφοράς κερδών από χώρες με υψηλούς φορολογικούς συντελεστές σε χώρες με χαμηλούς μέσω του transfer pricing.

Από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου προκύπτει ότι η αναζήτηση ενός ευνοϊκότερου φορολογικού καθεστώτος δεν αποτελεί καθαυτό κατάχρηση, ικανή να δικαιολογήσει περιορισμό στην άσκηση θεμελιωδών κοινοτικών ελευθεριών.

Συνεπώς, αν μια εταιρεία αποφασίσει να μεταφέρει την έδρα της σε άλλη χώρα της Ε.Ε. ή συστήσει μια δεύτερη εταιρεία σε μια άλλη χώρα της Ε.Ε. με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές, δεν θα πρέπει να τιμωρείται με τις διατάξεις της φοροαποφυγής, αλλά θα πρέπει να εξετάζεται αν πίσω από αυτή την κίνηση υπήρχαν κίνητρα εμποροοικονομικά που οδήγησαν την εταιρεία σε αυτή την απόφαση.

Παράλληλα, κι αν η απόφαση αυτή αποτελεί ή όχι μια επίπλαστη κατάσταση με σκοπό την καταστρατήγηση της εθνικής φορολογικής νομοθεσίας.

Βλ. σχ. https://nenadion.wordpress.com/2015/03/07/ Νένα Διονυσοπούλου Δικηγόρος

Βλ. επίσης και το πολύ σημαντικό άρθρο του έγκριτου Οικονομολόγου – Συμβούλου Επιχειρήσεων, Επιστημονικού Συνεργάτη του Taxheaven, Κωστή Ντρούγκα MSc:

Ο φορολογικός σχεδιασμός (Tax Planning) απαιτεί φορολογικές “αποφάσεις ή/και συμφωνίες” (Tax Rulings), αλλιώς δυνητικά θα καταλήξει σε επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό (Aggressive Tax Planning). Μήπως να τα ξεκαθαρίσουμε; (14 Μαΐου 2020)

 

Με την ευκαιρία του σημερινού άρθρου μου στο «ημερολόγιο ενός φοροτεχνικού», θέλω να σας θυμίσω ότι για 5η συνεχή χρονιά κυκλοφορούν τα βιβλία μου «ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ Ι και ΙΙ - Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα».

Οι πολλές ασκήσεις βήμα - βήμα στα έντυπα, το πρακτικό ευρετήριο, τα πολλά παραδείγματα, οι πρακτικοί πίνακες και βέβαια τα 36 κορονο- εισοδήματα με τη λογιστική και φορολογική μεταχείριση κάνουν τη διαφορά. Το «πιο πρακτικά δεν γίνεται» και φέτος σημαίνει για τον συνάδελφο Λογιστή – Φοροτεχνικό της πράξης: Βρίσκω αυτό που θέλω.



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης