Αποτελέσματα live αναζήτησης

Τηλεργασία στο Δημόσιο - Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή

2 Ιούνιου 2021 Σχόλια
Τηλεργασία στο Δημόσιο - Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή
© Taxheaven - H εικόνα προστατεύεται από τον νόμο περι πνευματικής ιδιοκτησίας - Δείτε περισσότερα στους όρους χρήσης
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 6 λεπτά


Νέο σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή από το Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Θεσμικό πλαίσιο τηλεργασίας, διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών»

Με το υπόψη σχέδιο νόμου, εισάγεται ο θεσμός της τηλεργασίας στον δημόσιο τομέα και ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ειδικότερα:

ΜΕΡΟΣ Α'

Τίθεται το θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά στην τηλεργασία στον δημόσιο τομέα και συγκεκριμένα προβλέπονται τα εξής:

1. Προσδιορίζονται ο σκοπός, το αντικείμενο και το πεδίο εφαρμογής των προτεινομένων διατάξεων με τις ρητά οριζόμενες εξαιρέσεις (εκπαιδευτικοί κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης και κατάρτισης), δίδονται επίσης οι έννοιες των όρων για την εφαρμογή αυτών. Περαιτέρω, με τις προτεινόμενες διατάξεις:

α. Ρυθμίζεται το πλαίσιο οργάνωσης και αποτελεσματικής εφαρμογής της τηλεργασίας στον δημόσιο τομέα, μέσω της αξιοποίησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

β. Καθορίζεται η έννοια της τηλεργασίας και τίθενται οι βασικές αρχές που τη διέπουν (οικειοθελής χαρακτήρας, αρχή της ίσης μεταχείρισης υπαλλήλων τηλεργαζόμενων και μη, προστασία προσωπικών δεδομένων, σεβασμός της ιδιωτικής ζωής), τα χρονικά όρια και ο τόπος παροχής αυτής καθώς και λοιπά διαδικαστικά ζητήματα για την υλοποίησή της. (άρθρα 1-5)

2. α.
Στο πλαίσιο προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ο φορέας, ως υπεύθυνος επεξεργασίας αυτών, εφαρμόζει τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα, όπως ορίζονται από την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία (ν. 4624/2019) προκειμένου να διασφαλίζεται το κατάλληλο επίπεδο ασφαλείας για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.

β. Καθορίζονται οι υποχρεώσεις που βαρύνουν τον φορέα, ο οποίος με τη συνδρομή και του Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων, είναι υπεύθυνος για την εκπαίδευση και συνεχή ενημέρωση των τηλεργαζόμενων, τον εφοδιασμό με τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό, τη δυνατότητα ασφαλούς απομακρυσμένης πρόσβασης στα πληροφοριακά συστήματα του φορέα και τη χρήση με ασφάλεια των αρχείων που περιέχουν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, μέσω διαδικασιών κρυπτογράφησης και λήψης αντιγράφων ασφαλείας.

γ. Δεν επιτρέπεται η χρήση κάμερας ενσωματωμένης στη συσκευή τηλεργασίας, κατά τη διενέργεια τηλεδιασκέψεων και για τον έλεγχο της απόδοσης του τηλεργαζόμενου, για την πραγματοποίηση δε αυτών ο φορέας χρησιμοποιεί πλατφόρμες που υποστηρίζουν υπηρεσίες ασφαλείας. (άρθρο 6)

3. Προβλέπεται ο οικειοθελής χαρακτήρας της τηλεργασίας για τον τηλεργαζόμενο, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις σε περίπτωση κινδύνου υγείας ή μόνιμων ή πρόσκαιρων προβλημάτων υγείας του υπαλλήλου καθώς και κινδύνου της δημόσιας υγείας και έκτακτων συνθηκών και αναγκών (άρθρο 7)

4. Ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα αναφορικά με την υλοποίηση της τηλεργασίας και ειδικότερα, καθορίζονται:
τα χρονικά όρια της τηλεργασίας [συνολικά έως σαράντα τέσσερις (44) εργάσιμες ημέρες ανά ημερολογιακό έτος που λαμβάνονται υποχρεωτικά εντός χρονικού διαστήματος τριών (3) μηνών],
το μέγιστο ποσοστό υπαλλήλων ανά Διεύθυνση που μπορεί να απασχολείται μέσω τηλεργασίας (25% επί του συνόλου των υπαλλήλων των οποίων η φύση των καθηκόντων καθιστά εφικτή την τηλεργασία),
το ωράριο τηλεργασίας και ο τόπος παροχής αυτής (εντός των συνόρων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπό την προϋπόθεση έγκρισης από το αρμόδιο όργανο του φορέα). (άρθρα 8-11)

5. α. Προβλέπεται η υποχρέωση του φορέα να προμηθεύει τον υπάλληλο με τον απαραίτητο και κατάλληλο τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τεχνολογική συσκευή (εφεξής «Σταθμός Τηλεργασίας») αποκλειστικά και μόνο για την εκτέλεση των καθηκόντων του μέσω τηλεργασίας, με δυνατότητα επίσης για χρήση του προσωπικού τεχνολογικού εξοπλισμού του υπαλλήλου.

β. Ο φορέας επιβαρύνεται με το κόστος συντήρησης και τυχόν αναβάθμισης του Σταθμού Τηλεργασίας και ευθύνεται για την αντικατάστασή του σε περίπτωση βλάβης ή καταστροφής του, εφόσον δεν οφείλονται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του τηλεργαζόμενου. (άρθρο 12)

6. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον καθορισμό των θέσεων εργασίας που είναι επιλέξιμες για τηλεργασία, τη διαδικασία έκδοσης της απόφασης τηλεργασίας σε έγγραφο αίτημα του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου, το περιεχόμενο της εν λόγω απόφασης καθώς και τον τρόπο περάτωσης της τηλεργασίας. (άρθρα 13-16)

7. α. Προσδιορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των τηλεργαζόμενων, που είναι ίδια με εκείνα των υπαλλήλων που εκτελούν τα καθήκοντα τους με φυσική παρουσία στις εγκαταστάσεις του φορέα.
β. Προβλέπεται η αποσύνδεση του τηλεργαζόμενου από τα μέσα πληροφορικής και επικοινωνίας που χρησιμοποιεί, μετά το πέρας του ωραρίου του. (άρθρα 17-18)

8.
Παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση / καθορισμό, με κανονιστικές πράξεις, κατά περίπτωση:
i) θεμάτων προστασίας των προσωπικών δεδομένων και των κατάλληλων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων ασφαλείας για την προστασία των δεδομένων αυτών τρίτων φυσικών προσώπων, των τηλεργαζόμενων κ.λπ., κατά την εκτέλεση της τηλεργασίας,
ii) των κινδύνων για τη δημόσια υγεία και των έκτακτων συνθηκών και αναγκών που επιβάλλουν την εφαρμογή της τηλεργασίας,
iii) των προβλημάτων υγείας των υπαλλήλων, της διαδικασίας αξιολόγησης και πιστοποίησης των προβλημάτων αυτών,
iv) των χρονικών διαστημάτων έκδοσης των αποφάσεων του φορέα που σχετίζονται με την επιλεξιμότητα των θέσεων εργασίας για τηλεργασία,
v) του ποσοτικού ορίου των τηλεργαζόμενων υπαλλήλων,
vi) των εφαρμοστικών λεπτομερειών για τη διαχείριση της τηλεργασίας και τη μείωση του σχετικού διοικητικού βάρους. (άρθρο 19)

ΜΕΡΟΣ Β'

Εισάγονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικοί και συγκεκριμένα, προβλέπονται τα εξής:

1.α Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του ν.4369/2016 αναφορικά με τη διαδικασία αξιολόγησης της απόδοσης του προσωπικού του δημόσιου τομέα (καθορισμός με υπουργική απόφαση του χρονικού διαστήματος διενέργειας αυτής, επιμήκυνση της προθεσμίας άσκησης των ενστάσεων και υποβολή αυτών μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής κ.λπ.).

β. Επανακαθορίζεται ο τρόπος ορισμού του γραμματέα των τμημάτων του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου που λειτουργεί στο Υπουργείο Εσωτερικών. (άρθρα 20-21)

2. Συμπληρώνεται το άρθρο 163 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ν.3584/2007) και ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις που στις θέσεις Ειδικών Συμβούλων, Ειδικών Συνεργατών και Επιστημονικών Συνεργατών που συστήνονται στους δήμους, προσλαμβάνονται δημοσιογράφοι, αυτοί αμείβονται σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν.4354/2015 και τις κατ' εξουσιοδότηση εκδοθείσες πράξεις περί αποδοχών δημοσιογράφων, εφόσον συνεχίζουν να απασχολούνται ως δημοσιογράφοι. Η προτεινόμενη διάταξη καταλαμβάνει και τους ήδη απασχολούμενους στις θέσεις αυτές. (άρθρο 22)

3. Τροποποιούνται οι διατάξεις του ν.2266/1994 αναφορικά με τον διορισμό στο Δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα συγγενούς αποβιώσαντος υπαλλήλου εξαιτίας και κατά την εκτέλεση του υπηρεσιακού του καθήκοντος. Ειδικότερα:
Επεκτείνεται το δικαίωμα διορισμού και στο πρόσωπο με το οποίο ο θανών είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, ενώ παράλληλα καθορίζεται η σειρά προτεραιότητας των δικαιούχων για την άσκηση του εν λόγω δικαιώματος ως προς τον διορισμό. (άρθρο 23)

4. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την παρακολούθηση των πειθαρχικών υποθέσεων και συγκεκριμένα:
Θεσπίζεται η υποχρέωση των πειθαρχικών οργάνων και των Διευθύνσεων Διοικητικού/Προσωπικού να ενημερώνουν αμελλητί την ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, για την εξέλιξη διαδικασιών προκαταρκτικής εξέτασης, Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (Ε.Δ.Ε.) και πειθαρχικών διαδικασιών,
Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με κ.υ.α., ειδικότερων ζητημάτων που άπτονται τόσο των τυπικών μορφών πειθαρχικής διαδικασίας όσο και των πειθαρχικών υποθέσεων. (άρθρο 24)

5.α. Θεωρούνται νόμιμες και κανονικές και εκκαθαρίζονται σε βάρος του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εσωτερικών, οι σχετικές με την καταβολή μισθωμάτων συγκεκριμένων υπηρεσιών του ιδίου Υπουργείου δαπάνες, οικονομικού έτους 2020, οι οποίες δεν καταβλήθηκαν κατά το έτος αυτό, επειδή δεν εκδόθηκε η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης.

β. Επιτρέπεται στους δήμους ορεινών και νησιωτικών περιοχών και στα νομικά πρόσωπα αυτών καθώς και στους ο.τ.α. β' βαθμού όπου ανήκουν οι προαναφερόμενοι δήμοι, να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής και στους υπαλλήλους τους, μόνιμους και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου ή αορίστου χρόνου καθώς και σε μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), (άρθρα 25-26)


Δείτε την ανάλυση συνεπειών ρύθμισης-αιτιολογική έκθεση και το σχέδιο νόμου από το αρχείο του κόμβου



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης