Αποτελέσματα live αναζήτησης

ΣΟΛΝΘ: Αίτημα για αλλαγές στην εφαρμογή του MyData

ΣΟΛΝΘ: Αίτημα για αλλαγές στην εφαρμογή του MyData
© Taxheaven - H εικόνα προστατεύεται από τον νόμο περι πνευματικής ιδιοκτησίας - Δείτε περισσότερα στους όρους χρήσης

Σ.Ο.Λ-Ν.Θ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ ΛΟΓΙΣΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ορφανίδου 1
2310-513875
[email protected]
www.solnth.gr


Θεσσαλονίκη, 7/4/2021

ΠΡΟΣ:
Υπουργό Οικονομικών,
κ. Σταϊκούρα Χρήστο
Υφυπουργό Οικονομικών,
κ. Βεσυρόπουλο Απόστολο
Διοικητή ΑΑΔΕ,
κ. Πιτσιλή Γεώργιο

ΘΕΜΑ: Αίτημα για αλλαγές στην εφαρμογή του συστήματος MyData

Αξιότιμοι κύριοι

Ο ΣΟΛΝΘ όπως και το σύνολο του κλάδου των λογιστών ήταν, είναι και θα είναι υπέρμαχος κάθε προσπάθειας που ψηφιοποιεί και βελτιώνει τις επιχειρησιακές διαδικασίες και την επικοινωνία δημοσίου και επιχειρήσεων.

Παράλληλα είναι υπέρμαχος κάθε προσπάθειας που προωθεί τον υγιή ανταγωνισμό και καταπολεμά τις πρακτικές φοροδιαφυγής στο χώρο των επιχειρήσεων.

Αυτονόητο είναι ότι υποστηρίζει κάθε προσπάθεια που βοηθά στην καλύτερη και αποδοτικότερη εκτέλεση του έργου υποστήριξης των επιχειρήσεων - πελατών των συναδέλφων λογιστών και οικονομολόγων.

Όσον αφορά την εφαρμογή MyData και με δεδομένη την έλλειψη επαρκούς διαβούλευσης τόσο με τον κλάδο των λογιστών-οικονομολόγων, όσο και με τις επιχειρήσεις, για ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα που αφορά την λειτουργία των λογιστηρίων έχουμε να προτείνουμε συγκεκριμένες αλλαγές για την λειτουργία αυτής της εφαρμογής.

Ειδικότερα για να γίνουν κατανοητές οι παρατηρήσεις μας, να αναφέρουμε ότι η μεταβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα MyData αφορά συνοπτικά :

α) τη μεταβίβαση της «σύνοψης» των παραστατικών, δηλαδή των στοιχείων του συναλλασσόμενου και τα σύνολα του κάθε παραστατικού διαχωρισμένα σε καθαρή αξία ανά συντελεστή ΦΠΑ, άλλα έξοδα και ΦΠΑ, και

β) τον «χαρακτηρισμό», δηλαδή τον λογαριασμό της λογιστικής εγγραφής που καταχωρείται το κάθε παραστατικό εσόδου ή εξόδου σύμφωνα με την λογιστική κωδικοποίηση της πλατφόρμας.

Πιστεύουμε ότι η παραπάνω προσέγγιση που επιχειρείται από την ΑΑΔΕ μεγιστοποιεί τις προσδοκίες από την εφαρμογή MyData, ωστόσο και η πανδημία του covid-19 αλλά και άλλοι επιμέρους σημαντικοί λόγοι που έχουν να κάνουν με τις πληροφορίες που ζητούνται, δεν θα επιτρέψουν την ευόδωση των προσδοκιών που έχουν καλλιεργηθεί.

Προκειμένου η παραγωγική λειτουργία της πλατφόρμας αυτής να είναι επιτυχής και όλοι οι εμπλεκόμενοι με τις σχετικές διαδικασίες ,φορείς να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν έγκαιρα και αποτελεσματικά , προτείνουμε τα εξής:

α. Την αποστολή ΜΟΝΟ των παραστατικών εσόδων (πωλήσεων) της κάθε επιχείρησης προς άλλες επιχειρήσεις.

Να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η ενότητα που στην εφαρμογή MyData αφορά την μεταβίβαση της «Σύνοψης» των παραστατικών που εκδίδει η κάθε οντότητα (μόνο αυτά τα παραστατικά)

Η μεταβίβαση θα συνοδεύεται με την λειτουργικότητα της πλατφόρμας σε σχέση με την αποδοχή των παραστατικών από τον λήπτη τους και τον χαρακτηρισμό του ΦΠΑ σε περίπτωση απαλλαγής ή ειδικού καθεστώτος.

Η πρόταση μας βασίζεται στους παρακάτω λόγους:

• Η παλαιότερη προσπάθεια της ΑΑΔΕ για την υποβολή «Μηνιαίων» και στη συνέχεια «Τριμηνιαίων» καταστάσεων τιμολογίων απέτυχε με αποτέλεσμα να καταλήξουμε στις ετήσιες.

Με την ποιο οργανωμένη προσπάθεια της εφαρμογής MyData, ας επιδιώξουμε την επιτυχία σε αυτό που αποτύχαμε στο παρελθόν και εάν επιτύχουμε να κοιτάξουμε όλοι μαζί το επόμενο βήμα.

• Η μέχρι σήμερα αποτυχία στην μεταβίβαση δεδομένων στην εφαρμογή δεν οφείλεται μόνο στην πανδημία αλλά και σε λάθη στον σχεδιασμό της πλατφόρμας, καθώς και σε αχρείαστες πληροφορίες που ζητούνται προς διαβίβαση.

Μην ξεχνάτε ότι οι λογιστές έχουν ασχοληθεί με την ενημέρωση δεκάδων νέων εφαρμογών σε πλατφόρμες (αναστολές συμβάσεων , ενοίκια, επιστρεπτέες προκαταβολές, ΤΕΠΙΧ, επιδότηση τόκων, επιδότηση επιστημόνων, κ.α.λ.) το διάστημα της πανδημίας και έχουν ανταπεξέλθει με επιτυχία και επάρκεια.

Το ότι δεν ενημερώνουν την πλατφόρμα MyData οφείλεται από την μία στην πολυπλοκότητα της και από την άλλη στην στόχευση της που θεωρείται σε ένα μεγάλο της τμήμα, χωρίς πραγματικό νόημα και ιδιαίτερα γραφειοκρατική.

• Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η έλλειψη επαρκούς αριθμού παρόμοιων προσπαθειών μας στερεί από εμπειρίες και γνώσεις που θα μπορούσαμε να τις χρησιμοποιήσουμε ως οδηγό. Ορισμένα κράτη έχουν επιλέξει την ηλεκτρονική μεταβίβαση, μόνο των τιμολογίων χωρίς πληροφορίες για λογιστικές εγγραφές (για παράδειγμα η Ιταλία και η Ουγγαρία).

• Η εφαρμογή MyData είναι πρωτοποριακή και όπως κάθε τι νέο, έχει σημαντικές ελλείψεις και θέλει περισσότερο χρόνο για να ωριμάσει.

• Στους στόχους της εφαρμογής MyData είναι μεταξύ άλλων η «αυτόματη» συμπλήρωση των αναλυτικών στοιχείων της δήλωσης εισοδήματος – έντυπο Ε3- το οποίο ωστόσο σύμφωνα με κείμενο που σας έχουμε κοινοποιήσει, χρειάζεται να σχεδιαστεί από την αρχή μιας και υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να αναλύουν πληροφορίες πέρα από κάθε επιστημονική λογική.

Με άλλα λόγια τι νόημα έχει να στέλνουμε πληροφορίες σε ένα έντυπο που απαιτεί υπερβολικά μεγάλο όγκο πληροφοριών με αποτέλεσμα να δυσκολεύει η διαδικασία συγκέντρωσής τους.

• Από την υποχρέωση μεταβίβασης δεδομένων στην πλατφόρμα εξαιρείται το δημόσιο. Θεωρούμε πως η εξαίρεση είναι αδικαιολόγητη. Δεν είναι σωστό να ζητάμε από τις επιχειρήσεις, υποχρεωτικά να ψηφιοποιήσουν λειτουργίες τους και να μεταβιβάσουν τα παραστατικά τους και το δημόσιο που αντιπροσωπεύει ιδιαίτερα μεγάλο κομμάτι της οικονομίας να μένει «απ’ έξω». Δεν νοείται το κράτος να υποχρεώνει τις επιχειρήσεις αλλά να μην υποχρεώνει τον εαυτό του. Γενικά δεν δικαιολογείται να «πιέζουμε» τους άλλους (επιχειρήσεις) και όχι τις υπηρεσίες μας.

Επιπρόσθετα ίσως είναι και μία ευκαιρία να καταγραφούν και να «τυποποιηθούν» οι δεκάδες περιπτώσεις κρατήσεων των υπηρεσιών του δημοσίου στα τιμολόγια των επιχειρήσεων.

• Παράλληλα προτείνουμε να προωθήσετε την ηλεκτρονική ανταλλαγή τιμολογίων στο δημόσιο (B2G) που καθυστερεί, παρά την Ευρωπαϊκή Οδηγία και τη σχετική ελληνική νομοθεσία προκειμένου να εκσυγχρονιστεί πραγματικά ο τρόπος μεταβίβασης τιμολογίων από τις επιχειρήσεις στο δημόσιο.

• Η μεταρρύθμιση που προωθείται με την εφαρμογή MyData, δημιουργεί πρόσθετο κόστος στη λειτουργία των επιχειρήσεων το οποίο δεν αφορά μόνο την επένδυση σε πληροφοριακά συστήματα αλλά κυρίως την επένδυση σε χρόνο και ανθρώπους σε μία ιδιαίτερα δύσκολη λόγο της πανδημίας συγκυρία.

• Η επένδυση σε νέα πληροφοριακά συστήματα τον καιρό της πανδημίας με τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, δημιουργεί επιπλέον προβλήματα στη λειτουργία και τη βιωσιμότητα τους.

Ουσιαστικά προτείνουμε να βάλουμε Μετρήσιμους και Ρεαλιστικούς στόχους και να τους πετύχουμε σταδιακά.

Αρχικά ας βάλουμε στόχο να μεταφέρουμε στην πλατφόρμα MyData, σε εφικτούς χρόνους, το σύνολο των παραστατικών που εκδίδουν οι Ελληνικές Επιχειρήσεις (με εξαίρεση τα παραστατικά των διασυνδεμένων ταμειακών μηχανών) και το Ελληνικό Δημόσιο προς αυτές και μαζί την κατάργηση των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων που πρέπει να υποβληθούν το 2022 για το 2021.

Εάν η απόφαση προβλέψει ότι όποια επιχείρηση έχει μεταβιβάσει την «σύνοψη» για το σύνολο των παραστατικών που εκδίδει για το 2021 απαλλάσσεται από την υποχρέωση υποβολής των ετήσιων ΜΥΦ θα αποτελέσει ένα πρώτο και σημαντικό κίνητρο.

Ουσιαστικά η μεταβίβαση να γίνεται από όποιον εκδίδει παραστατικό σε άλλο Ελληνικό ΑΦΜ χωρίς καμία εξαίρεση (δημόσιο, μονές, κλπ).

Ο χρόνος μεταβίβασης των παραστατικών θα πρέπει να ακολουθεί τις προθεσμίες που προβλέπονται από τον ν. 4308/2014 (ΕΛΠ) και όχι τον «πραγματικό χρόνο» που σήμερα ζητάει η ΑΑΔΕ. Μπορεί ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις να έχουν την δυνατότητα να υποστηρίξουν την μεταβίβαση σε πραγματικό χρόνο αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων ΔΕΝ την έχουν.

Υπάρχουν πολλοί κλάδοι που βασίζονται στην χειρόγραφη έκδοση των παραστατικών (ιατροί, αγρότες, δικηγόροι, μηχανικοί, κ.α.λ.) όπως επίσης και ειδικές περιπτώσεις συναλλαγών (παράδειγμα η παράδοση επί αυτοκινήτου, κινητά συνεργεία, κ.α.λ.) που επιλέγουν σχεδόν αναγκαστικά τη χειρόγραφη έκδοση.

Σε άλλες περιπτώσεις μικρότερων επιχειρήσεων εμείς οι λογιστές βοηθούμε τους πελάτες μας στην έκδοση των παραστατικών τους όταν μας επισκέπτονται για τις φορολογικές του υποχρεώσεις. Για παράδειγμα έκδοση εκκαθαρίσεων αγροτικών προϊόντων, παραστατικά φασόν, τακτοποίηση πακέτων ταξιδιωτικών γραφείων, καλ.

Εάν ο χρόνος μεταβίβασης των παραστατικών εξομοιωθεί με το χρόνο ενημέρωσης των βιβλίων ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων της κάθε επιχείρησης (οντότητας) θα μπορεί να υποστηριχθεί η μεταβίβαση των παραστατικών και από τις μικρότερες επιχειρήσεις. Η προσπάθεια για την παροχή εργαλείων για την έκδοση των παραστατικών, βοηθάει εν μέρει αλλά δεν λύνει το πρόβλημα.

Ας προσθέσουμε στους στόχους τη διασύνδεση των φορολογικών ταμειακών μηχανών για την μεταβίβαση των παραστατικών τους μέχρι το τέλος του 2021.

Ας βάλουμε στόχο το δημόσιο να δίνει εγκαίρως στις επιχειρήσεις τα παραστατικά που τους αφορούν (παράδειγμα επιδοτήσεις αγροτών, καλ)

Ας δώσουμε κίνητρο και στις επιχειρήσεις για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις μεταξύ τους συναλλαγές. Με τον όρο ηλεκτρονική τιμολόγηση εννοούμε την μεταβίβαση του συνόλου των πληροφοριών ενός παραστατικού με ηλεκτρονικό τρόπο (κωδικοί, περιγραφές, ποσότητες και αξίες). Η εξάπλωση της «πραγματικής» ηλεκτρονικής τιμολόγησης καθιστά αυτονόητη και κάνει ευκολότερη την μεταβίβαση των πληροφοριών για τις ανάγκες της πλατφόρμας MyData.

β. Μεταβίβαση σε επόμενο στάδιο και μόνο υπό προϋποθέσεις επιπλέον πληροφοριών.

Εάν πετύχουμε τα παραπάνω σε επόμενη φάση και πάντα μετά από αναλυτική και εκτεταμένη συζήτηση με τον κλάδο μας και τις επιχειρήσεις, μπορούμε:

Να προωθήσουμε παράλληλα τη μεταβίβαση σε προαιρετική βάση αρχικά, ειδικών συναλλαγών (με συναλλασσόμενους εξωτερικού, με ιδιώτες, ειδικά καθεστώτα, κ.α.λ.).

Να δούμε εάν υπάρχει λόγος να στέλνουμε πληροφορίες για φακέλους εισαγωγών, παραστατικά εκτελωνιστών, δασμολογητέες και πραγματικές αξίες και γενικά πληροφορίες που υπάρχουν με διάφορες μορφές στη φορολογική διοίκηση.

Στη συνέχεια, να βάλουμε στόχο την σύνδεση του δημοσίου στην εφαρμογή MyData με την υποχρέωση αποδοχής των παραστατικών που λαμβάνει (ως λήπτης). Πολλές επιχειρήσεις ταλαιπωρούνται με τιμολόγια που πρέπει να ξανα-εκδώσουν γιατί δεν τα καταχώρισε στη σωστή οικονομική χρήση μια υπηρεσία του δημοσίου με δικαιολογία ότι δεν το παρέλαβε.

γ. Επανεξέταση της σκοπιμότητας για την μεταβίβαση του λογιστικού χαρακτηρισμού των παραστατικών.

Όταν πετύχουμε τον κάθε στόχο χωριστά, τότε σε συνεργασία λογιστές, επιχειρήσεις, πολιτεία, να δούμε και την σκοπιμότητα της μεταβίβασης του λογιστικού χαρακτηρισμού.

Έχουμε πολλές ενστάσεις για την σκοπιμότητα αποστολής πληροφοριών όπως για παράδειγμα : της μισθοδοσίας (αρχεία της οποίας στέλνονται κάθε μήνα με τις βεβαιώσεις αποδοχών), τα τιμολόγια εξαγωγών (που δηλώνονται στο σύστημα ICSNET), τα ενδοκοινοτικά τιμολόγια (που δηλώνονται στο σύστημα VIES), τα τιμολόγια με παρακρατούμενους φόρους (που δηλώνονται αναλυτικά στις δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων), και τόσες άλλες πληροφορίες που υποβάλλονται κάθε μήνα στις εφαρμογές της ΑΑΔΕ και δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να υποβάλλονται ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ.

Δεν βρίσκουμε κανένα νόημα στην μεταβίβαση πληροφοριών για λογιστικές εγγραφές προβλέψεων, αποσβέσεων, διαφορών λογιστικής και φορολογικής βάσης, και άλλες παρόμοιες. Άλλωστε ο χρόνος μεταβίβασης τέτοιων πληροφοριών συμπίπτει με το χρόνο υποβολής των δηλώσεων εισοδήματος στις οποίες και συμπεριλαμβάνονται.

Η πλατφόρμα με την σημερινή της κατάσταση μας ζητάει να παράγουμε πληροφορίες μόνο για αυτή μεταβάλλοντας τις πραγματικές πληροφορίες της λογιστικής. Για παράδειγμα η εγγραφή των αποσβέσεων στη λογιστική δεν είναι μία όπως ζητάει η πλατφόρμα αλλά πολλές (χωριστές αποσβέσεις για μηχανήματα, για κτήρια, για έπιπλα, κλπ). Εάν ένας από τους στόχους της πλατφόρμας είναι να βοηθήσει τα λογιστήρια δεν μπορεί να γίνει αυτό εάν τα βάζουμε να καταχωρούν πληροφορίες που αφορούν μόνο την πλατφόρμα και δεν αντιστοιχίζονται στις πραγματικές καταχωρήσεις τους.

Τα λεγόμενα ηλεκτρονικά βιβλία μπορεί να ακούγονται ωραία ως τίτλος για λόγους marketing αλλά στην πραγματικότητα είναι χωρίς νόημα, απόδειξη η απουσία τους από τα «εργαλεία» που χρησιμοποιούν όλες οι χώρες που θεωρούνται ποιο προηγμένες από την Ελλάδα στην οικονομία και στην φορολογική νομοθεσία και πρακτική.

Υπενθυμίζουμε μια παλαιότερη δήλωση του διοικητή της ΑΑΔΕ «..Η πληροφορία πρέπει να παράγεται μια φορά και όχι τρεις και τέσσερις, όπως παράγεται σήμερα» και σημειώνουμε πως η μηχανογράφηση συνιστά απλοποίηση και όχι επιπλέον γραφειοκρατία.

Εν κατακλείδι,

Προτείνουμε την μεταβίβαση στην παρούσα φάση μόνο των παραστατικών που εκδίδουν οι Ελληνικές Επιχειρήσεις προς άλλες Ελληνικές Επιχειρήσεις στο χρόνο που προβλέπεται από τα ΕΛΠ για την ενημέρωση των βιβλίων τους.

Για κάθε επόμενο στάδιο και με την προϋπόθεση ότι θα ερωτηθούν οι επιχειρήσεις και οι λογιστές μέσα από αναλυτικές διαδικασίες κοινής διαβούλευσης στις οποίες θα απαντηθούν ερωτήματα όπως : τι θα ωφεληθούν οι επιχειρήσεις, τι αλλαγές θα φέρει στα λογιστήρια, τι κόστος θα έχουν, πως θα τις βοηθήσει η προτεινόμενη αλλαγή, τι θα τις κάνει τις πληροφορίες η φορολογική διοίκηση, κ.α.λ., τότε και μόνο να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα υλοποίησης εάν συμφωνήσουμε για αυτά.

Πιστεύουμε ότι ο τρόπος εφαρμογής που προτείνουμε είναι αυτός που θα εξασφαλίσει την επιτυχία του έργου γιατί θα δώσει το χρόνο αλλά και τη δυνατότητα στους λογιστές ,στις επιχειρήσεις και στην ΑΑΔΕ να αφομοιώσουν τις διαδικασίες και να προχωρήσουν με μεγαλύτερη επιτυχία σε κάθε επόμενο βήμα.

Με εκτίμηση,

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.
ΜΗΤΟΛΙΔΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ

Η Γενική Γραμματέας
ΑΜΟΙΡΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ

Want to see comments? Unfortunately this feature requires cookies currently not allowed by your settings. You may click here to change them if you wish to use this feature.

Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης