Η μαύρη λίστα φορολογικών καταφυγίων της ΕΕ δεν συμπεριλαμβάνει τους χειρότερους παραβάτες

Ανακοινώσεις ΑΑΔΕ - e-ΕΦΚΑ - Υπ.Οικ. - ΔΥΠΑ - Ε.Ένωσης κ.ά.

22 Ιανουάριος 2021
Το κριτήριο για να κριθεί εάν το φορολογικό σύστημα μιας χώρας είναι δίκαιο ή όχι πρέπει να διευρυνθεί - Οι χώρες δεν πρέπει να αφαιρούνται από τη μαύρη λίστα εάν κάνουν συμβολικές τροποποιήσεις μόνο - Μια πολιτική φορολογικού συντελεστή 0% θα πρέπει αυτόματα να οδηγεί στην καταχώριση στη μαύρη λίστα - Ο κατάλογος πρέπει να επισημοποιηθεί μέσω ενός νομικά δεσμευτικού μέσου έως το τέλος του 2021 Taxheaven.gr



Οι ευρωβουλευτές ενέκριναν ένα ψήφισμα το οποίο προτρέπει το σύστημα που χρησιμοποιείται για την κατάρτιση του καταλόγου φορολογικών παραδείσων της ΕΕ να αλλάξει, καθώς αυτή τη στιγμή είναι αναποτελεσματικό.

Ο κατάλογος φορολογικών παραδείσων της ΕΕ, που δημιουργήθηκε το 2017, είχε μέχρι στιγμής «θετικό αντίκτυπο», αλλά απέτυχε να «ανταποκριθεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. "Οι δικαιοδοσίες που βρίσκονται σήμερα στον κατάλογο καλύπτουν λιγότερο από το 2% των απωλειών των παγκόσμιων φορολογικών εσόδων", δήλωσαν οι ευρωβουλευτές. Το ψήφισμα, που εγκρίθηκε στην Ολομέλεια την Πέμπτη με 587 ψήφους υπέρ, 50 κατά και 46 αποχές, χαρακτηρίζει το τρέχον σύστημα «αναποτελεσματικό».

Οι ευρωβουλευτές προτείνουν αλλαγές που θα κάνουν τη διαδικασία καταχώρισης ή διαγραφής μιας χώρας πιο διαφανή, συνεπή και αμερόληπτη. Πρέπει να προστεθούν κριτήρια για να διασφαλιστεί ότι περισσότερες χώρες θεωρούνται ως φορολογικοί παράδεισοι και για να αποτραπεί η διαγραφή ορισμένων χωρών από τη μαύρη λίστα πολύ βιαστικά, λένε.

Μετά την ψηφοφορία, ο πρόεδρος της υποεπιτροπής φορολογικών θεμάτων, Paul Tang (S&D, NL) δήλωσε:
«Καλώντας τον ευρωπαϊκό κατάλογο φορολογικών παραδείσων «αναποτελεσματικό», το Κοινοβούλιο το λέει όπως είναι. Ενώ η λίστα μπορεί να είναι ένα καλό εργαλείο, τα κράτη μέλη ξεχνούν  κάτι κατά τη σύνταξή της: Τους πραγματικούς φορολογικούς παραδείσους. Η αλήθεια είναι ότι η λίστα αντί να γίνεται καλύτερη, χειροτερεύει. Το Γκέρνσεϊ, οι Μπαχάμες και τώρα τα Νησιά Καϊμάν είναι μόνο μερικοί από τους γνωστούς φορολογικούς παραδείσους που τα κράτη μέλη έχουν καταργήσει από τη  λίστα. Αρνούμενοι να αντιμετωπίσουν σωστά τη φοροαποφυγή, οι εθνικές κυβερνήσεις στερούν από τους πολίτες τους σε ποσό άνω των 140 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ειδικά στο τρέχον πλαίσιο, αυτό είναι απαράδεκτο.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κοινοβούλιο καταδικάζει έντονα την πρόσφατη κατάργηση των Νήσων Καϊμάν και ζητεί περισσότερη διαφάνεια και αυστηρότερα κριτήρια καταχώρισης. Ωστόσο, εάν επικεντρωθούμε σε άλλους, πρέπει επίσης να κοιτάξουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Η εικόνα δεν είναι όμορφη. Οι χώρες της ΕΕ είναι υπεύθυνες για το 36% των φορολογικών παραδείσων.

Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής

Το Κοινοβούλιο λέει ότι το κριτήριο για να κριθεί εάν το φορολογικό σύστημα μιας χώρας είναι δίκαιο ή όχι πρέπει να διευρυνθεί ώστε να περιλαμβάνει περισσότερες πρακτικές και όχι μόνο προτιμησιακούς φορολογικούς συντελεστές. Το γεγονός ότι τα Νησιά Καϊμάν μόλις αφαιρέθηκαν από τη μαύρη λίστα, ενώ εφαρμόζουν πολιτική φορολογικού συντελεστή 0%, είναι μια απόδειξη για αυτό, λένε οι ευρωβουλευτές. Μεταξύ των άλλων προτεινόμενων μέτρων, το ψήφισμα αναφέρει  ότι όλες οι δικαιοδοσίες με συντελεστή φόρου εταιρειών 0% ή χωρίς φόρους στα κέρδη των εταιρειών θα πρέπει να τοποθετούνται αυτόματα στη μαύρη λίστα.

Αυστηρότερες απαιτήσεις

Η απομάκρυνση από τη μαύρη λίστα δεν θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μόνο τροποποιήσεων στο φορολογικό σύστημα αυτής της δικαιοδοσίας, λένε οι ευρωβουλευτές, υποστηρίζοντας ότι για παράδειγμα τα Νησιά Καϊμάν και οι Βερμούδες καταργήθηκαν μετά από «πολύ ελάχιστες» αλλαγές και «αδύναμα μέτρα επιβολής». Επομένως, το ψήφισμα ζητεί να είναι αυστηρότερα τα κριτήρια ελέγχου.

Δικαιοσύνη και διαφάνεια

Όλες οι τρίτες χώρες πρέπει να αντιμετωπίζονται και να ελέγχονται δίκαια χρησιμοποιώντας τα ίδια κριτήρια, λένε οι ευρωβουλευτές, τονίζοντας ότι η τρέχουσα λίστα δείχνει ότι αυτό δεν ισχύει. Η έλλειψη διαφάνειας με την οποία καταρτίζεται και ενημερώνεται αυξάνει αυτές τις αμφιβολίες. Ζητούν να επισημοποιηθεί η διαδικασία κατάρτισης του καταλόγου μέσω ενός νομικά δεσμευτικού μέσου έως το τέλος του 2021 και αμφισβητούν εάν ένας άτυπος φορέας όπως η Ομάδα Κώδικα Συμπεριφοράς είναι σε θέση ή κατάλληλος για την ενημέρωση της μαύρης λίστας.