«Απόσυρση τέλος» αποφάσισε η κυβέρνηση

Οικονομικές Ειδήσεις

2 Νοέμβριος 2009
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΤΕΛΗ, ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΑΣΙΝΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ Taxheaven.gr

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΤΕΛΗ, ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΑΣΙΝΟ ΔΑΚΤΥΛΙΟ

Διαφορές μεταξύ της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου 16/09/2009 και της σημερινής τροποποιημένης
 
Συνοπτικά, τροποποιούμε τα περιβαλλοντικά τέλη,  καταργούμε το μέτρο της απόσυρσης  και καταργούμε το μέτρο του πράσινου δακτυλίου.

 
1.        Περιβαλλοντικά τέλη


Τροποποιούνται τα περιβαλλοντικά τέλη σε σχέση με αυτό που ορίζονταν στην προηγούμενη πράξη Σουφλιά. Η βασική διαφορά είναι ότι με την σημερινή τροποποίηση αφενός  μεν ενδυναμώνονται τα περιβαλλοντικά κριτήρια, αφετέρου δε εισάγονται κοινωνικά κριτήρια.
 

Κατηγοροποίηση των ΙΧ οχημάτων: Ανάλογα με την τεχνολογία τους χωρίστηκαν σε 4 κλάσεις: Α, για τα οχήματα νέας τεχνολογίας Euro 4,5 και μεταγενέστερης και Β, Γ, Δ για τα παλαιότερης τεχνολογίας.

 
Διάρθρωση τελών κυκλοφορίας: Με την προηγούμενη πράξη Σουφλιά για τον υπολογισμό των νέων τελών κυκλοφορίας προσετέθη στα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας ένα σταθερό ποσό στις τρεις κατηγορίες Β, Γ, Δ των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας, ασχέτως κυβισμού, ενώ μειώθηκαν ελαφρά τα τέλη για την κατηγορία Α. Με τον τρόπο αυτόν υπολογισμού, είχαμε για τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα αυξήσεις που έφθαναν στα 400% ενώ για τα μεγάλου κυβισμού αυξήσεις της τάξης του 20%.

 
Με τη δική μας τροποποίηση αναστρέψαμε τη λογική υπολογισμού των νέων τελών, έτσι ώστε τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, που αντιστοιχούν στις χαμηλότερες εισοδηματικά τάξεις, να επιβαρύνονται λιγότερο και, αντίθετα, τα μεγάλου κυβισμού που είναι και ενεργοβόρα να επιβαρύνονται περισσότερο.


2.        Απόσυρση

 
Στο παρελθόν αντίστοιχα μέτρα στη χώρα μας ανταποκρίθηκαν σε μια υπαρκτή ανάγκη για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ. αυτοκινήτων. Σήμερα, συντελεί κατά κύριο λόγο στην ενίσχυση της συγκεκριμένης αγοράς και στην αύξηση των εισαγωγών. Σε αυτές τις δυσχερείς δημοσιονομικά συνθήκες το μέτρο αυτό συνεπάγεται ένα πολύ μεγάλο κόστος για τον προϋπολογισμό, χωρίς να συνεισφέρει στην ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας της χώρας μας. Με την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου, ενισχύονται οι εισαγωγές και άρα επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο το έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο της χώρας μας, χωρίς να στηρίζεται εγχώρια η ανάπτυξη και η απασχόληση.

 
Καταργούμε συνεπώς το μέτρο της απόσυρσης. Η απόσυρση όπου και όποτε εφαρμόστηκε δεν είχε ουσιαστικά κανένα σημαντικό περιβαλλοντικό όφελος. Σύγχρονες μελέτες αποδεικνύουν ότι τα νέα αυτοκίνητα που αντικαθιστούν τα παλιά χρησιμοποιούνται πολύ περισσότερο. Στόχος μιας περιβαλλοντικής πολιτικής στο χώρο του αυτοκινήτου θα πρέπει να είναι η αποθάρρυνση της χρήσης του ΙΧ.

 
Σε κάθε περίπτωση, όσοι συμπολίτες μας απέσυραν το αυτοκίνητό τους, προφανώς και θα τους δοθούν τα κίνητρα που προέβλεπε η υφιστάμενη ρύθμιση Σουφλιά. Θέλοντας να δώσουμε το στίγμα της νέας προσέγγισης στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, προτείνουμε στους ενεργούς πολίτες να επιλέξουν να μην εισπράξουν όλο το ποσό του κινήτρου αγοράς νέου οχήματος αλλά μέρος αυτού και την χορήγηση, έναντι του υπολοίπου ποσού, δύο καρτών απεριορίστων διαδρομών με τα ΜΜΜ – επιλογή που αυξάνει και το ποσό του κινήτρου κατά 20%. Αυτό είναι μια δυνατότητα που έχει συμβολικό αλλά και ουσιαστικό χαρακτήρα.

 
3.        Πράσινος Δακτύλιος

 

Ο Πράσινος Δακτύλιος καταργείται γιατί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αθήνα πρέπει να είναι ενταγμένη σε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό πλαίσιο αλλαγής της νοοτροπίας και, ταυτόχρονα, αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου προς όφελος άλλων τρόπων μεταφοράς φιλικών προς το περιβάλλον και την πόλη. Εξάλλου το μέτρο αυτό είχε χρονοδιάγραμμα εφαρμογής από το 2011 για την Αθήνα και πολύ αργότερα για τις άλλες ελληνικές πόλεις. Η κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας και στα κέντρα των ελληνικών πόλεων θα αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο συνολικού πακέτου για την πολιτική αυτοκινήτου και την βιώσιμη κινητικότητα (όπως τεχνικός έλεγχος, Κάρτες Καυσαερίων, ενίσχυση ρόλου ΜΜΜ, δίκτυα πεζοδρόμων ποδηλατοδρόμων, ήπιας κυκλοφορίας, αντιμετώπιση της παράνομης στάθμευσης κ.λπ.), που θα διαμορφωθεί με τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία.




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΥΠ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΛΗ Ι.Χ. ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚΗΣ 5-7
0180 ΑΘΗΝΑ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ        TΗΛ.: 210-3332551/2

FAX: 210-3332559

e-mail : [email protected]

Αθήνα, 2 Νοεμβρίου 2009

Ο Υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, και η Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με τα τέλη κυκλοφορίας και το πρόγραμμα της απόσυρσης Ι.Χ. σήμερα στο Υπουργείο Οικονομικών, έκαναν τις ακόλουθες δηλώσεις:

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καταρχάς, να σας ευχαριστήσω όλους για την παρουσία σας εδώ. Να ευχαριστήσω την Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, για την παρουσία της στο Υπουργείο Οικονομικών.

Σήμερα, θα σας ανακοινώσουμε τις αλλαγές αναφορικά με τα περιβαλλοντικά τέλη, τον πράσινο δακτύλιο και την απόσυρση των αυτοκινήτων. Να σας πω ότι η διαδικασία την οποία επιλέξαμε είναι μια νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία υπογράφεται αυτή την στιγμή από το Υπουργικό Συμβούλιο και θα ισχύσει άμεσα. Η κυρία Μπιρμπίλη θα μιλήσει για τα πράσινα τέλη και τον πράσινο δακτύλιο και εγώ θα σας πω για την απόσυρση.

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Να σας ευχαριστήσω και εγώ με τη σειρά μου.

Η παρέμβαση μας έχει στόχο, στο θέμα των περιβαλλοντικών τελών, να αντιμετωπίσει μία κοινωνική αδικία της προηγούμενης ρύθμισης «Σουφλιά» και ταυτόχρονα να συνάδει με τις επιταγές της προστασίας περιβάλλοντος.

Με την προηγούμενη πράξη, για τον υπολογισμό των τελών, είχε προστεθεί στα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας ένα σταθερό ποσό, άσχετα με τον κυβισμό των αυτοκινήτων. Με τον τρόπο αυτό υπολογισμού, είχαμε για τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα, αυξήσεις που έφταναν το 400% σε σχέση με τα τέλη που πληρώνουν σήμερα, ενώ για τα μεγάλου κυβισμού αυξήσεις της τάξης του 20%. Με την δική μας τροποποίηση, εμείς αντιστρέφουμε την λογική αυτή, έτσι ώστε τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα που αντιστοιχούν στις χαμηλότερες εισοδηματικά τάξεις να επιβαρύνονται λιγότερο και αντίθετα τα μεγάλου κυβισμού, που είναι και ενεργοβόρα, να επιβαρύνονται περισσότερο.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα και θα σας μοιράσουμε μετά το τέλος της συνέντευξης αυτής, τους πίνακες των τελών όπως έχουν διαμορφωθεί, και τους αντίστοιχους με την προηγούμενη ρύθμιση Σουφλιά. Ένα παράδειγμα: για ένα αυτοκίνητο κυβισμού από 780 μέχρι 1400 κυβικά, σας το λέω κατά προσέγγιση, με την δική μας ρύθμιση το τέλος διαμορφώνεται στα 162 ευρώ ενώ με τη ρύθμιση Σουφλιά στα 212. Με την δική μας ρύθμιση για ένα αυτοκίνητο πάνω από 2400 κυβικά το τέλος διαμορφώνεται στα 780 ευρώ ενώ με τη ρύθμιση Σουφλιά στα 680.

Τώρα σε σχέση με τον πράσινο δακτύλιο: όπως ξέρετε ο πράσινος δακτύλιος θα είχε εφαρμογή από το 2011. Εμείς πιστεύουμε ότι καταρχήν βασικός στόχος είναι να περιορίσουμε την χρήση του αυτοκινήτου ειδικά στα κέντρα των πόλεων ξεκινώντας βέβαια από την Αθήνα και το ιστορικό κέντρο της. Πιστεύουμε όμως ότι χρειάζεται πολλή περισσότερη μελέτη για το θέμα αυτό. Ο πράσινος δακτύλιος είναι ένα αποσπασματικό μέτρο και αν δεν συνδυαστεί με τον έλεγχο της χρήσης του αυτοκινήτου, με κάρτες καυσαερίων, με την ενίσχυση του ρόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με ποδηλατοδρόμους και με πεζόδρομους δεν νομίζουμε ότι θα έχει το αποτέλεσμα που θέλουμε. Για το λόγο αυτό δεσμευόμαστε ότι θα επανεξετάσουμε το θέμα του πράσινου δακτυλίου και επομένως αποσύρεται από την προτεινόμενη πράξη νομοθετικού περιεχομένου.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάμε στην απόσυρση.

Με απλά λόγια απόσυρση τέλος, από σήμερα.

Η απόσυρση καταργείται. Καταργείται διότι δεν έχει περιβαλλοντικό νόημα, σύμφωνα με όλες τις μελέτες. Καταργείται διότι δεν είμαστε χώρα, η οποία έχει εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, άρα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης και ύφεσης πρέπει να εστιάζει το πώς στηρίζει την οικονομία. Και καταργείται διότι έχει τεράστιο δημοσιονομικό κόστος και το έλλειμμα είναι πάρα πολύ μεγάλο.

Όπως γνωρίζετε, στο παρελθόν, η απόσυρση έχει χρησιμοποιηθεί και από κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, γιατί υπήρχε ένας πολύ μεγάλος στόλος παλαιών αυτοκινήτων. Αυτός ο στόλος έχει ανανεωθεί σε μεγάλο βαθμό. Η απόσυρση έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλές χώρες, όπως στη Γερμανία, στη Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες έχουν πολύ μεγάλες εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, τις οποίες και θέλουν να στηρίξουν. Εμείς επιλέγουμε άλλους τρόπους να στηρίξουμε την παραγωγή, την απασχόληση και τις επενδύσεις στη χώρα μας. Το μέτρο της απόσυρσης είχε ένα εκτιμώμενο ετήσιο κόστος της τάξης των 400 εκ. ευρώ. Αυτά είναι χρήματα που θα θέλαμε να τα αξιοποιήσουμε με άλλο τρόπο, και όχι μέσα από αυτό το μέτρο.

Όσοι έχουν αποσύρει τα αυτοκίνητα τους μέχρι σήμερα, προφανώς και θα τύχουν των ενεργημάτων του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου. Με άλλα λόγια, θα αποζημιωθούν κανονικά.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής έχει κάνει στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου μία προσθήκη, έτσι ώστε όσοι επιλέξουν να μην εισπράξουν όλο το ποσό του κινήτρου αγοράς νέου οχήματος, που θα έπαιρναν με την ισχύουσα ρύθμιση, αλλά μέρος αυτού, να τους χορηγηθούν έναντι του υπόλοιπου ποσού, δύο κάρτες απεριορίστων διαδρομών με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, επιλογή που αυξάνει και το ποσό κινήτρου κατά 20%. Είναι μία κίνηση συμβολικού χαρακτήρα αλλά και ουσιαστικού, που θέλει να επιβραβεύσει την χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ) … αυτό για ποιους θα ισχύσει;

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Αυτό που είναι προφανές ότι ο πολίτης ο οποίος έχει ήδη ενταχθεί, έχει ήδη πάει για να αποσύρει το αυτοκίνητό του μπορεί να πάρει τα χρήματά του όπως προέβλεπε η προηγούμενη ρύθμιση. Απλά αυτό το βάζουμε ως επιλογή. Ως δυνατότητα

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ) … θα πάρει τα χρήματα στο ακέραιο;

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Θα πάρει το μισό ποσό και τις δύο κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Αυτό συμβολικά ως μια κίνηση για να δείξουμε ότι εμείς κάπως αλλιώς θα σχεδιάζαμε την απόσυρση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ) … κι αν δεν θέλει;

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Εάν δεν θέλει προφανώς θα πάρει όλο το ποσό.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να επαναλάβω ότι σήμερα υπογράφεται η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και θα υπάρξει ΦΕΚ, πράγμα που σημαίνει ότι όσοι απέσυραν τα αυτοκίνητά τους μέχρι σήμερα, τα απέσυραν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ανεξάρτητα αν δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία;

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ισχύσει ό,τι ισχύει σύμφωνα με το νόμο και σύμφωνα με τις πάγιες διατάξεις που υπάρχουν για διαδικασίες, οι οποίες έχουν ξεκινήσει και από αύριο θα έχουν κατοχυρωθεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ) …δύο στάδια το πρώτο είναι ανάλογα με τα κυβικά μέχρι 2500 Ευρώ και δεύτερο η επιδότηση 1000 ευρώ με την αγορά νέου αυτοκινήτου. Τελικά αυτός που πρόλαβε , ισχύει η πρώτη φάση μέχρι τα 2500 ευρώ που θα πάρει από τη ΔΟΥ και το δεύτερο το χιλιάρικο θα είναι από η κάρτα απεριορίστων διαδρομών…

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Όχι, αυτό είναι ξεκάθαρο μιλάμε για το κίνητρο, που θα έπαιρνε την επιδότηση για το νέο αυτοκίνητο δηλαδή ένας ο οποίος θα έπαιρνε χίλια ευρώ για να πάρει ένα νέο αυτοκίνητο μπορεί να πάρει 500 συν δυο κάρτες απεριορίστων διαδρομών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για αυτούς από αύριο και πέρα;

Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Όχι, για αυτούς δεν ισχύει η απόσυρση.