Αποτελέσματα live αναζήτησης

myDATA - ΑΑΔΕ: Ο λογιστής και η επιχείρηση στη ψηφιακή πλατφόρμα - Κανάλια ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων

myDATA - ΑΑΔΕ: Ο λογιστής και η επιχείρηση στη ψηφιακή πλατφόρμα - Κανάλια ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων

myDATA - ΑΑΔΕ: Ο λογιστής και η επιχείρηση στη ψηφιακή πλατφόρμα - Κανάλια ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων

myDATA - ΑΑΔΕ: Ο λογιστής και η επιχείρηση στη ψηφιακή πλατφόρμα - Κανάλια ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων
© Taxheaven - H εικόνα προστατεύεται από τον νόμο περι πνευματικής ιδιοκτησίας - Δείτε περισσότερα στους όρους χρήσης


Τρία νέα αρχεία κοινοποίησε η ΑΑΔΕ σχετικά με την εφαρμογή myData.

- Κανάλια Ηλεκτρονικής Διαβίβασης Δεδομένων

- Η Επιχείρηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA

- Λογιστής και Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA



Λογιστής και Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA

1 Λογιστής – Λογιστικό Γραφείο με χρήση λογισμικού ERP


- Ποιο είναι το λογισμικό του Λογιστή

Το λογισμικό του Λογιστή είναι το ERP, το οποίο μέσω εξουσιοδότησης που λαμβάνει από την κάθε μία Επιχείρηση – πελάτη του, διαβιβάζει δεδομένα στο myDATA Rest API ERP βάσει προδιαγραφών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

- Τι διαβιβάζει ο Λογιστής και ποιος ο τρόπος διαβίβασης δεδομένων;

Ο Λογιστής διαβιβάζει υποχρεωτικά το χαρακτηρισμό εξόδων και εγγραφών τακτοποίησης εσόδων – εξόδων σύμφωνα με τα όρια της παρ. 2 του αρ.38 του ν.2873/2000. Επιπλέον διαβιβάζει δεδομένα και κάτω από τα παραπάνω όρια στην περίπτωση που του ανατεθεί αυτό από την Επιχείρηση - πελάτη του. Συγκεκριμένα, δύναται να διαβιβάζει:
1. Χαρακτηρισμούς εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης στην περίπτωση που οι συνόψεις των εκδιδόμενων παραστατικών διαβιβάστηκαν από Πάροχο που δεν διαβίβασε χαρακτηρισμούς για τους Τύπους Παραστατικών Α1 – Α2
2. Χαρακτηρισμούς εσόδων λιανικών συναλλαγών από ΦΗΜ για τους Τύπους Παραστατικών Α2 που σε κάθε περίπτωση δεν διαβιβάζουν χαρακτηρισμούς
3. Χαρακτηρισμούς εσόδων τιμολόγησης από Τρίτο στην περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης που σε κάθε περίπτωση δεν διαβιβάζει χαρακτηρισμούς για τους Τύπους Παραστατικών Α1 – Α2
4. Χαρακτηρισμούς εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης για τους Τύπους Παραστατικών Α1 για το Λήπτη πελάτη του
5. Σύνοψη και Χαρακτηρισμό εξόδων για τους Τύπους Παραστατικών Β1 – Β2 που σε κάθε περίπτωση διαβιβάζονται από το Λήπτη παραστατικών
6. Σύνοψη και Χαρακτηρισμό για τους Τύπους Παραστατικών Γ, για τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων, διακριτά και μηνιαία για τη μισθοδοσία, διακριτά και ετήσια για τις αποσβέσεις, και συγκεντρωτικά και ετήσια για τις λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων.
Τα ως άνω διενεργούνται για τον προσδιορισμό του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος της Επιχείρησης.

- Τι κάνει ο Λογιστής και ποια τα βήματα διαχείρισης σχετικά με την αυτοματοποιημένη συσχέτιση ΜΑΡΚ εσόδων - εξόδων και λογιστικών εγγραφών εσόδων – εξόδων με Τύπους Παραστατικών Α1-Α2, Β1-Β2 και Γ που έχουν ΜΑΡΚ, με την λογιστική των Επιχειρήσεων που τηρεί ο Λογιστής στο ERP του;

1ο Βήμα – Αυτοματοποιημένη λήψη ΜΑΡΚ για Α1 (έσοδα χονδρικής) και Α2 (έσοδα λιανικής) στο εμπορικό ERP της επιχείρησης και συσχετισμός με τις λογιστικές εγγραφές στο ERP του Λογιστή

Ο Λογιστής μέσω της συνεχούς και απευθείας διασύνδεσης του ERP του με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, λαμβάνει αυτοματοποιημένα και αδιάληπτα στο λογιστικό του πρόγραμμα και μόνο στην περίπτωση εξουσιοδότησης από τον πελάτη τα παρακάτω δεδομένα:

Έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης

1. ΜΑΡΚ παραστατικών εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης σύνοψης και χαρακτηρισμών (Α1 – Α2) που ο πελάτης ως Εκδότης διαβίβασε μέσω των τριών καναλιών διαβίβασης πλην των Φ.Η.Μ. για την αυτοματοποιημένη συσχέτιση τους με τις λογιστικές εγγραφές εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης, που ο λογιστής ενημέρωσε αυτοματοποιημένα από τα ERP των πελατών του (εμπορικό) στο δικό του ERP (λογιστικό),
2. ΜΑΡΚ παραστατικών εσόδων σύνοψης λιανικών συναλλαγών (Α2) που ο πελάτης διαβίβασε ως Εκδότης μέσω Φ.Η.Μ. για αυτοματοποιημένη συσχέτισή τους με τις λογιστικές εγγραφές εσόδων λιανικών συναλλαγών, που ο λογιστής ενημέρωσε αυτοματοποιημένα από τα ERP του πελάτη του (εμπορικό) στο δικό του ERP (λογιστικό), στην περίπτωση ΕΑΦΔΣΣ και ΑΔΗΜΕ και των λογιστικών εγγραφών που διενήργησε στην περίπτωση Φ.Τ.Μ. (συγκεντρωτικές ανά μήνα).
Για τις παραπάνω περιπτώσεις ενδείκνυται ο συσχετισμός των συνολικών ποσών συναλλαγών εσόδων τιμολόγησης – εξόδων αυτοτιμολόγησης χονδρικής και ποσών συναλλαγών εσόδων λιανικής με τις συνολικές λογιστικές εγγραφές που έχουν διενεργηθεί ανά φορολογική περίοδο σε μηνιαία βάση.

2ο Βήμα – Αυτοματοποιημένη λήψη ΜΑΡΚ για συσχετισμό και χαρακτηρισμό Τύπων Παραστατικών Α1 (έξοδα χονδρικής για το Λήπτη) - Δημιουργία Τύπων Παραστατικών Β1 (έξοδα λιανικής για το Λήπτη), Β2 (έξοδα από εξαιρούμενες οντότητες για το Λήπτη) και Γ (εγγραφές τακτοποίησης εσόδων - εξόδων)

Ο Λογιστής μετά την ολοκλήρωση των λογιστικών εγγραφών που διενεργεί για τα παραστατικά εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης, που λαμβάνει προς καταχώρηση από τον πελάτη του, προβαίνει στις παρακάτω ενέργειες:

Έξοδα τιμολόγησης και έσοδα αυτοτιμολόγησης

1. Λαμβάνει ΜΑΡΚ στο ERP του από παραστατικά εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης σύνοψης (Α1 από την πλευρά του Λήπτη) που διαβίβασε στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA ο προμηθευτής του πελάτη του, μέσω των τριών καναλιών διαβίβασης πλην των Φ.Η.Μ.. Διενεργείται η αυτοματοποιημένη συσχέτιση τους με τις λογιστικές εγγραφές εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης που ο Λογιστής διενήργησε στο ERP του για την τήρηση των βιβλίων του πελάτη του.
2. Μέσω λογιστικών εγγραφών δημιουργεί Τύπους Παραστατικών εξόδων (σύνοψης και χαρακτηρισμών) Β1 – Β2 που ο πελάτης χορήγησε στο Λογιστή του ως Λήπτης προς καταχώρηση για την ενημέρωση των βιβλίων του
3. Μέσω λογιστικών εγγραφών δημιουργεί Τύπους Παραστατικών (Γ) Εγγραφές τακτοποίησης εσόδων -εξόδων (σύνοψης και χαρακτηρισμών), διακριτά για μισθοδοσία (μηνιαία), διακριτά για αποσβέσεις (ετήσια) και συγκεντρωτικά για τις λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων (ετήσια) για τον προσδιορισμό του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος.
Μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω ενεργειών του Λογιστή, συσχετίζονται οι ΜΑΡΚ των Α1 που αντλήθηκαν από το ERP του με τις λογιστικές εγγραφές που διενήργησε και διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA με χαρακτηρισμούς. Δημιουργούνται στο ERP του μέσω των λογιστικών εγγραφών που διενεργεί τα Β1, Β2 και Γ και διαβιβάζονται οι αντίστοιχοι Τύποι Παραστατικών ανά περίπτωση με σύνοψη και χαρακτηρισμό. Μετά την επιτυχή διαβίβαση τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, επιστρέφονται στο ERP του Λογιστή οι ΜΑΡΚ εκάστου παραστατικού ως επιβεβαίωση επιτυχούς διαβίβασης.
Από τα παραπάνω ο Λογιστής έχει τη δυνατότητα να βλέπει στο ERP του ανά πελάτη όλους τους ΜΑΡΚ εσόδων – εξόδων που σχετίζονται με λογιστικές εγγραφές και το αντίστροφο.

3ο Βήμα – Άμεσος εντοπισμός ασυνεπειών σε σχέση με τους ΜΑΡΚ που έχει αντλήσει από τα Ηλεκτρονικά Βιβλία της Α.Α.Δ.Ε. μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA και των λογιστικών εγγραφών που έχει διενεργήσει στο ERP του ανά πελάτη.

- Εσωτερικός Έλεγχος Λογιστή

Από την παραπάνω διαδικασία ο Λογιστής έχει τη δυνατότητα από το ERP του να εντοπίζει άμεσα:
1. Τους ΜΑΡΚ που έχουν συσχετιστεί με τις λογιστικές εγγραφές που έχει διενεργήσει, για τα οποία δεν απαιτείται περαιτέρω έλεγχος παρά μόνο επιβεβαίωση
2. Τους ΜΑΡΚ που είναι ανοικτοί και δεν έχουν συσχετιστεί με κάποιες από τις ανοικτές λογιστικές εγγραφές που έχει διενεργήσει και αφορούν παραστατικά που ο Εκδότης - προμηθευτής διαβίβασε και ο Λήπτης - πελάτης του Λογιστή είτε δεν του χορήγησε, είτε δεν αποδέχεται
3. Τις λογιστικές εγγραφές που είναι ανοικτές αφορούν παραστατικά εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης που έδωσε ο Λήπτης - πελάτης του Λογιστή προς καταχώρηση και δεν έχουν συσχετιστεί με τα ανοικτά ΜΑΡΚ που αντληθήκαν από την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA στο ERP του Λογιστή.
Από τα παραπάνω μπορεί να γίνεται άμεσος έλεγχος για τις περιπτώσεις 2 και 3 ώστε να διορθωθεί πιθανό λάθος καταχώρησης από το Λογιστή. Στη συνέχεια και πριν την υποβολή της δήλωσης ΦΠΑ, υπάρχει η δυνατότητα για την περίπτωση 2 ο πελάτης είτε να επιβεβαιώσει και να χορηγήσει τα παραστατικά που λείπουν, είτε να ενημερώσει το Λογιστή για τη μη αποδοχής τους. Σε καμία περίπτωση όμως δεν διακόπτεται η προετοιμασία και η υποβολή της δήλωσης Φ.Π.Α.
Για την περίπτωση 3 που ο Εκδότης δεν τήρησε την υποχρέωση διαβίβασης, ο Λογιστής δύναται να διαβιβάσει τις ανοικτές λογιστικές εγγραφές εξόδων, μέσω αυτοματοποιημένης δημιουργίας Τύπων Παραστατικών Α1, εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης Φ.Π.Α. των τηρούντων απλογραφικό λογιστικό σύστημα όπως ορίζει η περ.3 του άρθρου 5 της Α.1138/2020 και να λάβει ΜΑΡΚ ως επιβεβαίωση επιτυχούς διαβίβασης.

4ο Βήμα – Υποβολή δηλώσεων και λοιπές ενέργειες διαχείρισης.

- Τι κάνει ο Λογιστής αναφορικά με τις φορολογικές υποχρεώσεις του πελάτη του στην περίπτωση εντοπισμού ανοικτών ΜΑΡΚ και ανοικτών λογιστικών εγγραφών;

Ο Λογιστής υποβάλλει κανονικά τη δήλωση ΦΠΑ και τις λοιπές δηλώσεις φόρων πλην  ΔΦΕ, σχετικά με τις ασυνέπειες που εντόπισε και έχει τις παρακάτω επιλογές:
1. Για τους ανοικτούς ΜΑΡΚ που για τον πελάτη του είναι έξοδο, μπορεί να τα διαβιβάσει με χαρακτηρισμό εξόδου το μήνα που έχει το σχετικό παραστατικό στη διάθεσή του για λογιστικοποίηση και όχι πριν την υποβολή της ΔΦΕ του φορολογικού έτους που αφορά (ετεροχρονισμένη καταχώρηση εξόδου)
2. Για τις ανοικτές λογιστικές εγγραφές που σχετίζονται με τα παραστατικά εξόδων που έλαβε ο πελάτης του αλλά παρέλειψε να τα διαβιβάσει ο Εκδότης τους και έχει στη διάθεσή του ο Λογιστής (Α1 για το Λήπτη), υπάρχει η υποχρέωση είτε να μην τα αποδεχθεί, είτε να διαβιβάσει τους Τύπους Παραστατικών Α1 μέσω των λογιστικών εγγράφων εξόδων που είχε διενεργήσει, εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης Φ.Π.Α. των τηρούντων απλογραφικό λογιστικό σύστημα όπως ορίζει η περ.3 του άρθρου 5 της Α.1138/2020.

- Χρόνος διαβίβασης των ανά περίπτωση δεδομένων και τρόπος διαβίβασης

Ο Λογιστής διαβιβάζει τα δεδομένα των πελατών του έως την υποβολή της αντίστοιχης δήλωσης φόρου μέσω του ERP στους παρακάτω χρόνους:

Έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης

1. Χαρακτηρισμοί εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης Τύπων Παραστατικών Α1 και εσόδων συναλλαγών λιανικής Α2 είτε από Πάροχο που διαβίβασε μόνο Σύνοψη, είτε από Τρίτο στην περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης με χρόνο διαβίβασης έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης τους.
2. Χαρακτηρισμοί εσόδων λιανικής Τύπων Παραστατικών Α2 από Φ.Η.Μ. μέσω της οποίας διαβιβάζεται μόνο Σύνοψη, έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης τους.

Έξοδα τιμολόγησης και έσοδα αυτοτιμολόγησης


3. Χαρακτηρισμοί εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης Τύπων Παραστατικών Α1 για τον πελάτη του ως Λήπτη σε μηνιαία βάση για Επιχειρήσεις που τηρούν λογιστικά αρχεία με διπλογραφικό σύστημα, και σε τριμηνιαία βάση για τις Επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα. Ειδικά για τις Επιχειρήσεις που δεν υπάγονται σε ΦΠΑ, η προθεσμία διαβίβασης θα συμπίπτει με την τρίμηνη προθεσμία υποβολής δήλωσης ΦΠΑ του απλογραφικού συστήματος (δηλ. σε τριμηνιαία βάση).
4. Σύνοψη και Χαρακτηρισμούς Τύπων Παραστατικών Β1 – Β2 για τον πελάτη του ως Λήπτη στους ίδιους χρόνους με την περίπτωση 3 (διπλογραφικά σε μηνιαία βάση και απλογραφικά σε τριμηνιαία βάση)
5. Σύνοψη και Χαρακτηρισμούς Τύπων Παραστατικών Γ για τον πελάτη του, σε μηνιαία βάση στην περίπτωση μισθοδοσίας και έως την υποβολή δήλωσης του σχετικού παρακρατούμενου φόρου και σε ετήσια βάση για τις αποσβέσεις και τις λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων- εξόδων σε ετήσια βάση και έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε3-Ε1, Ε3-Ν)
6. Στην περίπτωση που ο Εκδότης Τύπων Παραστατικών Α1 του πελάτη του δεν τήρησε την υποχρέωση διαβίβασης, ο χρόνος διαβίβασης είναι εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης Φ.Π.Α. των τηρούντων απλογραφικό λογιστικό σύστημα όπως ορίζει η περ.3 του άρθρου 5 της Α.1138/2020.

- Υποχρέωση εξουσιοδότησης Λογιστή

Ο Λογιστής για να έχει τη δυνατότητα να διαβιβάζει τα παραπάνω δεδομένα απαιτείται να έχει λάβει την εξουσιοδότηση από τους πελάτες του και να δουλεύει με τους δικούς του κωδικούς ανεξαρτήτως των ορίων της υποχρέωσης που θέτει η παρ.3 του άρθρου 6 της Α.1138/2020. Η διαδρομή που ακολουθείται είναι www.aade.gr/myTAXISnet/Εξουσιοδοτήσεις, επιλέγοντας «Διαχείριση Ηλεκτρονικών Βιβλίων».

- Από την παραπάνω διαδικασία τι πρέπει να κάνει ο Λογιστής για να ξεκινήσει τη διαβίβαση δεδομένων;

Ο Λογιστής πρέπει να κάνει τις παρακάτω ενέργειες:
 
1. Εξουσιοδότηση από όλους τους πελάτες του για να διαβιβάζει δεδομένα με τους κωδικούς του για λογαριασμό των πελατών του και να μπορεί να αντλεί αυτοματοποιημένα στο ERP του από την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τους ΜΑΡΚ τους
2. Επικαιροποίηση του ERP του βάσει των προδιαγραφών myDATA και αντιστοίχιση της λογιστικής του ERP του με Τύπους Παραστατικών του Παραρτήματος της Α.1138/2020 και χαρακτηρισμούς συναλλαγών εσόδων - εξόδων (Στήλη 9 Αναλυτικού Βιβλίου και Ε3) myDATA.

- Χρειάζεται ο Λογιστής για κάθε ενέργεια που κάνει να μπαίνει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για να επιβεβαιώνει ότι όλα πήγαν καλά;

Όχι, ο Λογιστής είναι απαραίτητο να λάβει τη νέα έκδοση του ERP του ώστε να μπορεί να δέχεται και να διαβιβάζει δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Οι συσχετισμοί ΜΑΡΚ και λογιστικών εγγραφών καθώς και οι αντιστοιχίσεις Τύπων Παραστατικών και Λογιστικών εγγραφών πρέπει να γίνονται αυτοματοποιημένα. Ο Λογιστής μπορεί να επιβεβαιώνει την ορθότητα ή τις ασυνέπειες που υπάρχουν από διακριτό πίνακα με συσχετισμένα δεδομένα και μη που του παρέχει το ERP του (Συσχετισμένα ΜΑΡΚ-Λογιστικές εγγραφές / Ανοικτά ΜΑΡΚ / Ανοικτές Λογιστικές Εγγραφές).
 
2 Λογιστής - μισθωτός με χρήση λογισμικού – ERP σε λογιστήριο επιχείρησης

- Ποιες διαδικασίες ακολουθεί ο Λογιστής ως μισθωτός σε λογιστήριο Επιχείρησης;

Ο Λογιστής που εργάζεται ως μισθωτός σε λογιστήριο Επιχείρησης ακολουθεί ακριβώς τα ίδια βήματα και διαδικασίες με το Λογιστή ελεύθερο επαγγελματία, σχετικά με τα δεδομένα που διαχειρίζεται στο ERP (εμπορικό - λογιστικό) της Επιχείρησης που εργάζεται και των δεδομένων που αντλούνται, συσχετίζονται και διαβιβάζονται από και προς την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Συγκεκριμένα το εμπορικό πρόγραμμα σχετίζεται με το τμήμα πωλήσεων της Επιχείρησης που εργάζεται και διαβιβάζει τους Τύπους Παραστατικών Α1-Α2. Το λογιστικό πρόγραμμα αναφέρεται στο λογιστήριο της Επιχείρησης που σχετίζεται με τους Τύπους Παραστατικών Β1-Β2 και Γ.
Σε κάθε περίπτωση όλες οι Επιχειρήσεις απαιτείται να διενεργήσουν μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού τους και της λογιστικής επιστήμης τον ενδεδειγμένο μετασχηματισμό των δεδομένων τους α) απλογραφικών λογιστικών εγγραφών, και β) διπλογραφικών λογιστικών εγγραφών βάσει του λογιστικού σχεδίου (ΕΓΛΣ, ΕΛΠ, ΔΛΠ) ανά περίπτωση με τις συνόψεις και χαρακτηρισμούς συναλλαγών των Τύπων Παραστατικών του παραρτήματος της Α.1138/2020, βάσει των επιχειρησιακών και τεχνικών προδιαγραφών των Ηλεκτρονικών Βιβλίων της Ψηφιακής Πλατφόρμας myDATA.


Η Επιχείρηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA

1 Τι επιλέγει η Επιχείρηση για να διαβιβάσει δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA;


- Επιχείρηση για συναλλαγές χονδρικής B2B και B2G

Επιχείρηση με συναλλαγές χονδρική ημεδαπής  –  αλλοδαπής και  διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, έχει τις παρακάτω επιλογές:

Έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης

1. Στην περίπτωση που κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος εξέδωσε πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια ανεξαρτήτως τζίρου, επιλέγει είτε Πάροχο, είτε ERP και δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει  την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.
2. Στην περίπτωση που κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος εξέδωσε κάτω από πενήντα (50) τιμολόγια ανεξαρτήτως τζίρου, επιλέγει είτε Πάροχο, είτε  ERP, είτε έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

Έξοδα τιμολόγησης, έσοδα αυτοτιμολόγησης και λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων υποχρεωτικά μέσω Λογιστή

3. Σε κάθε περίπτωση η Επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, διαβιβάζει αποκλειστικά μέσω εξουσιοδοτημένου Λογιστή - Φοροτεχνικού κατόχου άδειας που χορηγείται από το Ο.Ε.Ε., σύμφωνα με την περίπτωση β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν.2873/2000 ανεξαρτήτως τζίρου.
Ειδικότερα στην περίπτωση νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της περίπτωσης γ΄ του άρθρου 45 του ν. 4172/2013, η παραπάνω υποχρέωση υφίσταται, όταν έχουν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα πάνω από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ και τηρούν απλογραφικά λογιστικά αρχεία (Α.1123/2019).

Επιχείρηση με συναλλαγές χονδρικής ημεδαπής  –  αλλοδαπής και απλογραφικό λογιστικό σύστημα, έχει τις παρακάτω επιλογές:

Έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης


4. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους υπερβαίνουν τις 50.000€ και για την ίδια περίοδο έχει εκδώσει πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια, επιλέγει είτε Πάροχο, είτε ERP και δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης
5. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνουν τις 50.000€ ή για την ίδια περίοδο έχει εκδώσει κάτω από πενήντα (50) τιμολόγια, επιλέγει είτε Πάροχο, είτε ERP, είτε έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

Έξοδα τιμολόγησης, έσοδα αυτοτιμολόγησης και λοιπές εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων

6. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους υπερβαίνουν τις 50.000€ (όρια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν.2873/2000), ανεξαρτήτως του πλήθους των τιμολογίων που έχει εκδώσει για την ίδια περίοδο, έχει την υποχρέωση να διαβιβάζει αποκλειστικά μέσω εξουσιοδοτημένου λογιστή - φοροτεχνικού κατόχου άδειας που χορηγείται από το Ο.Ε.Ε.
7. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνουν τις 50.000€ (όρια της περίπτωσης β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν.2873/2000), ανεξαρτήτως του πλήθους των τιμολογίων που έχει εκδώσει για την ίδια περίοδο, έχει την επιλογή είτε να διαβιβάζει μέσω εξουσιοδοτημένου Λογιστή - Φοροτεχνικού κατόχου άδειας που χορηγείται από το Ο.Ε.Ε., είτε η ίδια μέσω του δικού της ERP, είτε η ίδια μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

- Επιχείρηση για συναλλαγές εσόδων λιανικής B2C

Επιχείρηση με συναλλαγές λιανικής ημεδαπής  –  αλλοδαπής και διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, έχει τις παρακάτω επιλογές:

Έσοδα λιανικών συναλλαγών με υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ.

1. Στην περίπτωση αυτή ανεξαρτήτως τζίρου, επιλέγει είτε Πάροχο αναλυτικά (μία-μία), είτε Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία), είτε ERP συγκεντρωτικά ανά μήνα, είτε την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε. συγκεντρωτικά ανά μήνα,
2. Ειδικότερα στην περίπτωση των καυσίμων ανεξαρτήτως τζίρου υποχρεούται από την κείμενη νομοθεσία να διαβιβάζει στην Α.Α.Δ.Ε. μέσω Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία)
έσοδα λιανικών συναλλαγών χωρίς την υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ. (εξαιρέσεις ΠΟΛ.1002/2014)
3. Στην περίπτωση αυτή ανεξαρτήτως τζίρου, επιλέγει είτε Πάροχο αναλυτικά (μία-μία), είτε ERP συγκεντρωτικά ανά μήνα, είτε Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία), είτε την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε. συγκεντρωτικά ανά μήνα για την πιλοτική περίοδο από 01/10/2020 έως 31/12/2020 και από 01/01/2021 και μετά αναλυτικά (μία-μία) για όλες τις περιπτώσεις

Επιχείρηση με συναλλαγές λιανικής ημεδαπής  –  αλλοδαπής και απλογραφικό λογιστικό σύστημα, έχει τις παρακάτω επιλογές:

Έσοδα λιανικών συναλλαγών με υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ.

4. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους υπερβαίνουν τις 50.000€, επιλέγει είτε Πάροχο αναλυτικά (μία-μία), είτε Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία), είτε ERP συγκεντρωτικά ανά μήνα, πλην των Επιχειρήσεων που από την κείμενη νομοθεσία υποχρεούνται να διαβιβάζουν στην Α.Α.Δ.Ε. με ορισμένο τρόπο (καύσιμα) και δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε. μόνο στην περίπτωση που έχει και χονδρική και εκδίδει πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια
5. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους δεν υπερβαίνουν τις 50.000€, επιλέγει είτε Πάροχο αναλυτικά (μία-μία), είτε Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία), είτε ERP συγκεντρωτικά ανά μήνα, είτε έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε., πλην των Επιχειρήσεων που από την κείμενη νομοθεσία υποχρεούνται να διαβιβάζουν στην Α.Α.Δ.Ε. με ορισμένο τρόπο (καύσιμα),

Έσοδα λιανικών συναλλαγών χωρίς την υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ. (εξαιρέσεις ΠΟΛ.1002/2014)

6. Στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους υπερβαίνουν τις 50.000€, επιλέγει είτε Πάροχο αναλυτικά (μία-μία), είτε ERP συγκεντρωτικά ανά μήνα, είτε Φ.Η.Μ. αναλυτικά (μία-μία), και δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε. μόνο  στην περίπτωση που έχει και χονδρική και εκδίδει πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια. Στην περίπτωση που έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε. διαβιβάζει συγκεντρωτικά ανά μήνα για την πιλοτική περίοδο από 01/10/2020 έως 31/12/2020 και από 01/01/2021 και μετά, αναλυτικά (μία-μία) για όλες τις περιπτώσεις.
 
2 Ποιοι είναι οι χρόνοι που η Επιχείρηση διαβιβάζει δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA

- Επιχείρηση που επιλέγει Πάροχο

Η Επιχείρηση που επιλέγει Πάροχο, διαβιβάζει στο myDATA Rest API Παρόχων:
1. Mόνο Τύπους Παραστατικών εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης Α1 και εσόδων λιανικής Α2 σε πραγματικό χρόνο.
2. Στην περίπτωση που η Επιχείρηση επιλέξει τον Πάροχο για να διαβιβάσει και τους Τύπους Παραστατικών εξόδων Β1-Β2, καθώς και Τύπους Παραστατικών τακτοποίησης εσόδων – εξόδων Γ, ο Πάροχος θεωρείται ERP και η Επιχείρηση διαβιβάζει στο myDATA Rest API ERP έως την υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων για απλογραφικά και διπλογραφικά ανά περίπτωση φορολογικής περιόδου (μήνας, τρίμηνο για το ΦΠΑ-λοιπές επιβαρύνσεις και έτος για φορολογία εισοδήματος Ε3-Ε1/Ε3-Ν).

- Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση ή επιλέγει ERP

Η Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση ή επιλέγει ERP, διαβιβάζει στο myDATA Rest API ERP:
1. Τους Τύπους Παραστατικών εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης Α1 και εσόδων λιανικής Α2, για την πιλοτική περίοδο από 01/10/2020 έως και 31/12/2020, έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης και για την παραγωγική περίοδο 01/01/2021 και μετά σε πραγματικό χρόνο.
2. Ειδικότερα Επιχείρηση μη υπόχρεη στη χρήση Φ.Η.Μ. (εξαιρέσεις ΠΟΛ.1002/2014) που επιλέγει ERP για συναλλαγές λιανικής Α2 από 01/01/2021 και μετά, διαβιβάζει υποχρεωτικά αναλυτικά (μία -μία), όχι όμως σε πραγματικό χρόνο, αλλά έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης.
3. Στην περίπτωση των Τύπων Παραστατικών εξόδων Β1-Β2, καθώς και Τύπων Παραστατικών τακτοποίησης εσόδων – εξόδων Γ, η Επιχείρηση διαβιβάζει έως την υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων (ΦΠΑ, παρακρατούμενοι κ.τ.λ.) για απλογραφικά (τριμηνιαία βάση) και διπλογραφικά (μηνιαία βάση) ανά περίπτωση φορολογικής περιόδου (μήνας, τρίμηνο για το ΦΠΑ και έτος για Ε3-Ε2/Ε3-Ν).

- Επιχείρηση που έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης

Η Επιχείρηση που έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης, διαβιβάζει:
1. Τους Τύπους Παραστατικών εσόδων τιμολόγησης και εξόδων αυτοτιμολόγησης Α1 και εσόδων λιανικής Α2, τόσο στην πιλοτική περίοδο (01/10/2020 έως και 31/12/2020), όσο και στην παραγωγική (01/01/2021) έως τις 20 του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης.
2. Ειδικότερα Επιχείρηση μη υπόχρεη στη χρήση Φ.Η.Μ. (εξαιρέσεις ΠΟΛ.1002/2014) που έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης για συναλλαγές λιανικής Α2 από 01/01/2021 και μετά, διαβιβάζει υποχρεωτικά αναλυτικά (μία -μία), όχι όμως σε πραγματικό χρόνο, αλλά έως τις είκοσι (20) του επόμενου μηνά από την ημερομηνία έκδοσης.
3. Στην περίπτωση των Τύπων Παραστατικών εξόδων Β1-Β2, καθώς και Τύπων Παραστατικών τακτοποίησης εσόδων – εξόδων Γ, η Επιχείρηση διαβιβάζει έως την υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων (ΦΠΑ,   παρακρατούμενοι  κ.τ.λ.) για απλογραφικά (τριμηνιαία βάση) και διπλογραφικά (μηνιαία βάση) ανά περίπτωση φορολογικής περιόδου (μήνας, τρίμηνο για το ΦΠΑ και έτος για Ε3-Ε2/Ε3-Ν).

- Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση ή επιλέγει Φ.Η.Μ. αποκλειστικά για λιανικές συναλλαγές

Η Επιχείρηση που έχει την υποχρέωση χρήσης ή επιλέγει Φ.Η.Μ. αποκλειστικά για λιανικές συναλλαγές, διαβιβάζει:
1. Μόνο τους Τύπους Παραστατικών εσόδων λιανικής Α2, τόσο στην πιλοτική περίοδο (01/10/2020 έως και 31/12/2020), όσο και στην παραγωγική (01/01/2021) έως τις 20 του επόμενου μήνα.
Εξαιρετικά Επιχείρηση που υποχρεούται από κείμενη νομοθεσία να διαβιβάζει δεδομένα στην Α.Α.Δ.Ε. με ορισμένο τρόπο (καύσιμα), έχει και διακριτό χρόνο διαβίβασης (ημερήσια)
Οι υπόλοιποι Τύποι Παραστατικών για έσοδα και έξοδα τόσο στην πιλοτική (01/10/2020 έως και 31/12/2020), όσο και στην παραγωγική περίοδο (01/01/2021) διαβιβάζονται υποχρεωτικά μέσω των υπόλοιπων καναλιών διαβίβασης ανά περίπτωση.
 
3 Παραδείγματα δυνατότητας χρήσης της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

- Επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα

Μοναδικό κριτήριο για την Επιχείρηση που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα είναι το πλήθος έκδοσης τιμολογίων κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος. Συγκεκριμένα όσες εκδίδουν έως και πενήντα (50) τιμολόγια πώλησης έχουν τη δυνατότητα να διαβιβάζουν δεδομένα μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

- Επιχείρηση που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα


Η Επιχείρηση που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα έχει δύο κριτήρια. Διαζευκτικά, όποιο από τα δύο πληρείται ενεργοποιεί τη δυνατότητα χρήσης της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.. Τα δύο κριτήρια είναι α) τα ακαθάριστα έσοδα του προηγούμενου φορολογικού έτους όταν δεν υπερβαίνουν τις 50.000€ και β) το πλήθος έκδοσης τιμολογίων πώλησης όταν δεν υπερβαίνουν τα πενήντα (50) κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.

Παραδείγματα Επιχειρήσεων με απλογραφικό λογιστικό σύστημα

Ακαθάριστα Έσοδα

Πλήθος Τιμολογίων

Δυνατότητα Χρήσης

έως και 50.000,00€

έως και 50

ναι

πάνω από 50.000,00€

έως και 50

ναι

έως και 50.000,00€

πάνω από 50

ναι

πάνω από 50.000,00€

πάνω από 50

όχι


Συμπερασματικά από τα παραπάνω παραδείγματα προκύπτει, ότι μόνο στην περίπτωση που η Επιχείρηση κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος έχει ακαθάριστα έσοδα πάνω από 50.000€ και έχει εκδώσει πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια, δεν έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί για όλο το επόμενο φορολογικό έτος, την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε..


Κανάλια Ηλεκτρονικής Διαβίβασης Δεδομένων

1 Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων

 - Ποια επιχείρηση θεωρείται Πάροχος ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων;

Πάροχος είναι η επιχείρηση που έχει λάβει άδεια από την Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας για την πιστοποίηση λογισμικού υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων (σχετική η Α.1035/2020).

- Ποια είναι η διαδικασία για να αδειοδοτηθεί μία επιχείρηση ως Πάροχος;

Η διαδικασία προϋποθέτει την υποβολή αίτησης στο [email protected] μέσω του οποίου αποστέλλονται από τον υποψήφιο Πάροχο τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της Α.1035/2020, συμπεριλαμβανομένου και του σχετικού Πίνακα Συμμόρφωσης _ Τεκμηρίωσης και περιλαμβάνει τα παρακάτω τρία στάδια αδειοδότησης:
1. Ηλεκτρονική διαβίβαση στο myDATA Rest API των Παρόχων της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA των Τύπων Παραστατικών Α1 και Α2 (1.1 έως 11.5) του Παραρτήματος της Α.1138/2020
2. Έλεγχος της Επιτροπής κατά τη διάρκεια του οποίου αποκτά πρόσβαση στο υπό έγκριση λογισμικό και διενεργεί τις απαραίτητες ενέργειες επισκόπησης για την τεκμηρίωση καταλληλότητας του.
3. Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των δεδομένων του υπό εξέταση Φακέλου Καταλληλότητας ΥΠΑΗΕΣ, η Επιτροπή λαμβάνει απόφαση για την έγκριση ή μη του λογισμικού ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων
4. Οι άδειες αναρτώνται στο site της Α.Α.Δ.Ε. https://www.aade.gr/mydata

- Κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης

Η επιχείρηση για να λάβει τα κίνητρα που ορίζονται στο άρθρο 71ΣΤ του 4172/2013 όπως ισχύει, πρέπει να επιλέξει την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου ως τρόπο έκδοσης, διαβίβασης και αρχειοθέτησης των παραστατικών πωλήσεων τόσο για χονδρική, όσο και για τη λιανική. Τα κίνητρα παρέχονται και στην περίπτωση που η επιχείρηση εκδίδει αποκλειστικά παραστατικά είτε χονδρικών, είτε λιανικών συναλλαγών.
Τα κίνητρα των παρ. 2 και 3 του παραπάνω άρθρου, παρέχονται στις οντότητες που θα επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου για τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από την 1η Ιανουάριου 2020 και μετά και χορηγούνται από το πρώτο έτος, στο οποίο εφαρμόζεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση, μέχρι και το φορολογικό έτος 2022.

- Ποια είναι τα Κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τον Εκδότη;

Τα κίνητρα για την ηλεκτρονική τιμολόγηση συνοψίζονται ως εξής:
1. Μείωση του χρόνου παραγραφής από πέντε (5) σε τρία (3) έτη
2. Προσαύξηση κατά 100% των αρχικών δαπανών αγοράς εξοπλισμού και λογισμικού
3. Προσαύξηση κατά 100% της δαπάνης για την αμοιβή του Παρόχου κατά το πρώτο φορολογικό έτος επιλογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης
4. Μείωση του χρόνου επιστροφής φόρου από ενενήντα (90) σε σαράντα πέντε (45) ημέρες

- Ποια είναι τα Κίνητρα ηλεκτρονικής τιμολόγησης για το Λήπτη που δηλώνει στην Α.Α.Δ.Ε. ότι αποδέχεται να λαμβάνει ηλεκτρονικά τιμολόγια;

Μείωση του χρόνου παραγραφής από πέντε (5) σε τέσσερα (4) έτη

- Ποια παραστατικά διαβιβάζει ο Πάροχος και πως;

Ο Πάροχος αυθεντικοποιεί και διαβιβάζει αποκλειστικά στο myDATA Rest API των Παρόχων της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA, τη σύνοψη των Τύπων Παραστατικών Α1 και Α2 (1.1 έως 11.5) του Παραρτήματος της Α.1138/2020 και δυνητικά στον ίδιο χρόνο και το χαρακτηρισμό εσόδου τιμολόγησης και εξόδου αυτοτιμολόγησης

- Χρόνος και τρόπος διαβίβασης παραστατικών από Πάροχο

Ο Πάροχος διαβιβάζει τα παραπάνω παραστατικά σε πραγματικό χρόνο μέσω του myDATA Rest Api των Παρόχων

- Ποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει ο Πάροχος;

Ο Πάροχος συνοπτικά έχει τις παρακάτω υποχρεώσεις:
1. Συνάπτει σύμβαση και είναι υποχρεωμένος να τη δηλώσει εντός δέκα (10) ημερών, σε ηλεκτρονική υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε.. Αντίστοιχη υποχρέωση δήλωσης και στο ίδιο χρονικό διάστημα υφίσταται και για την συμβεβλημένη επιχείρηση.
2. Αυθεντικοποιεί και διαβιβάζει παραστατικά για λογαριασμό της επιχείρησης, με αποτέλεσμα να απαλλάσσεται η επιχείρηση από την υποχρέωση διαβίβασης
3. Σε κάθε περίπτωση τηρεί τις υποχρεώσεις που ορίζονται από την Α.1035/2020
 
2 Επιχειρήσεις Λογισμικού – ERP (Εμπορικό – Λογιστικό)

- Ποια είναι τα Λογισμικά – ERP (Εμπορικό – Λογιστικό);

Είναι τα προγράμματα που έχουν οι μηχανογραφημένες επιχειρήσεις
α) για την έκδοση παραστατικών σχετικών με τη συναλλακτική τους δραστηριότητα και
β) για τη λογιστικοποίηση των δεδομένων τους και την ενημέρωση των τηρούμενων βιβλίων τους

- Πιστοποιούνται τα ERP;


Όχι τα ERP δεν πιστοποιούνται αλλά πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις των τεχνικών και επιχειρησιακών προδιαγραφών που αναρτώνται στο site της ΑΑΔΕ https://www.aade.gr/mydata

- Ποια παραστατικά διαβιβάζουν τα ERP και πως;

Τα ERP μπορούν να διαβιβάζουν το σύνολο των Τύπων Παραστατικών του παραρτήματος της Α.1138/2020 υποχρεωτικά για σύνοψη και χαρακτηρισμό ανά διαβίβαση Τύπου Παραστατικού.

- Ποια η διαφορά των ERP από τους Παρόχους;


Οι διαφορές των Παρόχων με τα ERP είναι  οι παρακάτω:
1. Ο Πάροχος διαβιβάζει με ευθύνη του υποχρεωτικά μόνο τη σύνοψη και δυνητικά τους χαρακτηρισμούς των παραστατικών που αυθαιντικοποιεί. Αντίθετα από τα ERP διαβιβάζονται ταυτόχρονα, με ευθύνη της επιχείρησης, υποχρεωτικά η σύνοψη και ο χαρακτηρισμός εκάστου παραστατικού
2. Η επιχείρηση που έχει Πάροχο απαλλάσσεται από την υποχρέωση διαβίβασης και έχει μόνο την υποχρέωση της έκδοσης παραστατικών που αντιστοιχίζονται με τους Τύπους Παραστατικών Α1 και Α2. Αντίθετα οι επιχειρήσεις που έχουν ERP έχουν ταυτόχρονα την υποχρέωση έκδοσης και διαβίβασης
3. Ο Πάροχος διαβιβάζει υποχρεωτικά μόνο τα παραστατικά που εκδίδει η επιχείρηση και όχι το σύνολο των Τύπων Παραστατικών του Παραρτήματος της Α.1138/2020, ενώ τα ERP διαβιβάζουν όλους τους Τύπους Παραστατικών του Παραρτήματος της Α.1138/2020

- Χρόνος και τρόπος διαβίβασης παραστατικών από ERP

Οι επιχειρήσεις που έχουν ERP, διαβιβάζουν δεδομένα μέσω του myDATA Rest Api των ERP:
1. Τα έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης από 01/10/2020 έως 31/12/2020 (πιλοτική περίοδος) έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης τους και σε πραγματικό χρόνο από 01/01/2021 και μετά (παραγωγική περίοδος),
2. Τα έξοδα τιμολόγησης και έσοδα αυτοτιμολόγησης, σε μηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις που τηρούν λογιστικά αρχεία με διπλογραφικό σύστημα, και σε τριμηνιαία βάση για  τις επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που δεν υπάγονται σε ΦΠΑ, η προθεσμία διαβίβασης θα συμπίπτει με την τρίμηνη προθεσμία υποβολής δήλωσης ΦΠΑ του απλογραφικού συστήματος (δηλ. σε τριμηνιαία βάση).
3. Τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων σε ετήσια βάση και έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε3-Ε1, Ε3-Ν), πλην της μισθοδοσίας που είναι σε μηνιαία βάση.
 
3 Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

- Τι είναι η Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

Η Ειδική φόρμα καταχώρησης είναι η εφαρμογή της Α.Α.Δ.Ε. στην οποία οι επιχειρήσεις δύνανται να καταχωρούν με τη μορφή σύνοψης τα παραστατικά που εκδίδουν (Α1-Α2) καθώς και τους υπόλοιπους Τύπους Παραστατικών του παραρτήματος της Α.1138/2020 (Β1-Β2 και Γ)

- Ποιες επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.;

Οι επιχειρήσεις που μπορούν να έχουν πρόσβαση στην Ειδική Φόρμα Καταχώρησης είναι αυτές που εκδίδουν έως πενήντα (50) τιμολόγια (χονδρική), ανεξαρτήτως τηρούμενου λογιστικού συστήματος. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα δεν έχουν πρόσβαση στην Ειδική Φόρμα Καταχώρησης στην περίπτωση που είτε πραγματοποιούν ακαθάριστα έσοδα άνω των 50.000€, είτε εκδίδουν πάνω από πενήντα (50) τιμολόγια. Σχετικά παραδείγματα  δίνονται στη θεματική ενότητα Γ «Επιχείρηση στην Ψηφιακή Πλατφόρμα myDATA»

- Χρόνος και τρόπος διαβίβασης παραστατικών από την Ειδική Φόρμα Καταχώρησης της Α.Α.Δ.Ε.

Οι επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση στην Ειδική Φόρμα Καταχώρησης διαβιβάζουν:
1. Τα έσοδα τιμολόγησης και έξοδα αυτοτιμολόγησης έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης τους
2. Τα έξοδα τιμολόγησης και έσοδα αυτοτιμολόγησης, σε μηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις που τηρούν λογιστικά αρχεία με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα, και σε τριμηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις με απλογραφικό λογιστικό σύστημα. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που δεν υπάγονται σε ΦΠΑ, η προθεσμία διαβίβασης θα συμπίπτει με την τρίμηνη προθεσμία υποβολής δήλωσης ΦΠΑ του απλογραφικού συστήματος (δηλ. σε τριμηνιαία βάση).
3. Τις εγγραφές τακτοποίησης εσόδων – εξόδων σε ετήσια βάση και έως την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Ε3-Ε1, Ε3-Ν), πλην της μισθοδοσίας που είναι σε μηνιαία βάση.
 
4 Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί (Φ.Η.Μ.)


- Ποιοι είναι οι Φ.Η.Μ.;

Οι Φ.Η.Μ. είναι οι Ταμειακές Μηχανές, οι ΕΑΦΔΣΣ και οι ΑΔΗΜΕ, μέσω των οποίων εκδίδονται και σημαίνονται όλα τα φορολογικά στοιχεία λιανικής, αποκλειστικά για τις επιχειρήσεις που έχουν αυτή την υποχρέωση.

- Μπορεί να τις αντικαταστήσει ο Πάροχος;

Ναι σύμφωνα με το αρ.12 παρ. 10 του ν.4308/2014 και το αρ. 4 παρ. 6α και 6δ της Α.1138/2020

- Ποια παραστατικά διαβιβάζουν οι Φ.Η.Μ.;

Μέσω Φ.Η.Μ. διαβιβάζονται αποκλειστικά οι συναλλαγές για τις οποίες έχουν εκδοθεί στοιχεία εσόδων λιανικής Α2

- Μπορούν οι Φ.Η.Μ. να διαβιβάσουν χαρακτηρισμούς συναλλαγών;

Όχι οι Φ.Η.Μ. διαβιβάζουν μόνο τη σύνοψη

- Μπορεί να τις αντικαταστήσουν τα ERP;

Όχι, μπορούν μόνο να διαβιβάσουν τους χαρακτηρισμούς συναλλαγών σε δεύτερο χρόνο και έως την υποβολή περιοδικής Φ.Π.Α., σε μηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και σε τριμηνιαία βάση για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό.

- Μπορούν οι Φ.Η.Μ. να ενημερώνουν το myDATA με τιμολόγια;

Οι Φ.Η.Μ. δεν μπορούν να ενημερώνουν το myDATA με τιμολόγια. Ενδέχεται να γίνει εφικτό μόνο στην περίπτωση που το λογισμικό των ΕΑΦΔΣΣ επικαιροποιηθεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές του myDATA Rest API ERP της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA. Στην περίπτωση αυτή το λογισμικό Φ.Η.Μ. λειτουργεί ως ERP.

- Χρόνος και τρόπος διαβίβασης παραστατικών από Φ.Η.Μ.

Οι επιχειρήσεις που έχουν την υποχρέωση χρήσης Φ.Η.Μ. διαβιβάζουν μόνο  τη σύνοψη των παραστατικών εσόδων λιανικής έως τις είκοσι (20) του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης. Σύμφωνα με το αρ. 4 παρ. 2 της Α.1138/2020 οι τρόποι διαβίβασης είναι οι παρακάτω:
1. Για τους υπόχρεους σε χρήση Φ.Η.Μ. που από την κειμένη νομοθεσία υποχρεούνται να διαβιβάζουν στην Α.Α.Δ.Ε. (καύσιμα) η διαβίβαση είναι ημερήσια
2. Για τους υπόχρεους σε χρήση Φ.Η.Μ. που δεν υποχρεούνται από την κειμένη νομοθεσία να διαβιβάζουν στην Α.Α.Δ.Ε. (όλες οι λιανικές πλην καυσίμων) η διαβίβαση γίνεται είτε αναλυτικά (μία-μία) από το κανάλι των Φ.Η.Μ., είτε συγκεντρωτικά ανά μήνα από το κανάλι των ERP με τη λογιστική εγγραφή εσόδων λιανικής
3. Για τους μη υπόχρεους σε χρήση Φ.Η.Μ. η διαβίβαση γίνεται είτε αναλυτικά (μία-μία) είτε μέσω ERP, είτε μέσω της Ειδικής Φόρμας Καταχώρησης και μόνο στην περίπτωση που πληρούνται οι προϋποθέσεις του αρ. 4 παρ.6 περ. γ της Α.1138/2020.

Want to see comments? Unfortunately this feature requires cookies currently not allowed by your settings. You may click here to change them if you wish to use this feature.

Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης