Αποτελέσματα live αναζήτησης

Ηλεκτρονικά βιβλία: Αναγκαιότητα ή αναγκαίο κακό; Σκέψεις και προβληματισμοί!

18 Ιανουάριος 2020

Το 2020 θα είναι μια χρονιά, που όπως όλα δείχνουν θα δοκιμαστούν οι αντοχές όλων μας. Η φορολογική διοίκηση, αποφάσισε την πλήρη μετεξέλιξη της σε ψηφιακή, γεγονός που αποτελεί δρόμο χωρίς επιστροφή..

Άραγε, οι συνέπειες αυτής της απόφασης θα είναι θετικές ή δυσμενείς για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και τη μετάβαση στα νέα αυτά δεδομένα της ελληνικής επιχειρηματικότητας; Το ερώτημα μάλλον είναι ρητορικό..

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό όμως σηκώνει πολύ κουβέντα. Βάζοντας στο τραπέζι μια ακόμα σημαντική παράμετρο, αυτή των λογιστών-φοροτεχνικών, που θα κληθούν όπως πάντα να σηκώσουν στις πλάτες τους, τον ψηφιακό μετασχηματισμό της φορολογικής διοίκησης, τίθεται επιτακτικά το εξής ερώτημα. Για ποιο λόγο γίνονται και πρόκειται να γίνουν όλες αυτές οι πολύ μεγάλες αλλαγές;

Εικασία πρώτη: Όλα αυτά δρομολογούνται για να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή και οι αρνητικές επιπτώσεις της στην ελληνική οικονομία.

Εικασία δεύτερη: Οι αλλαγές που δρομολογούνται κατευθύνονται από πολύ μεγάλες εταιρίες και οικονομικούς παράγοντες, που χέρι-χέρι με τη φορολογική διοίκηση, διαμορφώνουν ένα πλαίσιο, ακριβώς όπως αρμόζει σύμφωνα με τα δικά τους δεδομένα και σταθμά.

Εικασία τρίτη: Οι όποιες αλλαγές γίνονται κατά καιρούς, είτε είναι επιφανειακές, είτε ριζικές και ανατρεπτικές, έχουν ως πυρήνα το σκεπτικό κάποιων ανθρώπων που βρίσκονται σε θέσεις-κλειδιά, οι οποίοι με πολύ επιφανειακού περιεχομένου διαβούλευση και μερικές φορές νομίζοντας ότι κατέχουν το “αλάθητο του Πάπα”, προβαίνουν στην υλοποίηση τους, άσχετα αν οι αλλαγές αυτές βρίσκουν τις περισσότερες φορές απέναντι αυτούς που θα κληθούν να τις υλοποιήσουν.

Εικασία τέταρτη: Οι ραγδαίες εξελίξεις στο πλαίσιο λειτουργίας και κανόνων της οικονομίας και της τήρησης των λογιστικών βιβλίων, έρχονται σαν τάση από τις αναπτυγμένες οικονομίες του εξωτερικού, που πολλά χρόνια πριν από εμάς είχαν ψηφιοποιήσει πλήρως το σύστημα λειτουργίας του Φορολογικού τους μηχανισμού.

Εικασία πέμπτη: Η ελληνική φορολογική διοίκηση αναπτύσσει ειδικά αυτή την περίοδο, ένα πλήρως ψηφιοποιημένο σύστημα λειτουργίας της, που όμοιο του δεν υπάρχει στα παγκόσμια δεδομένα, δηλαδή κοινώς αποτελεί παγκόσμια πατέντα. Τα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ “My Datta” βρίσκονται καθ’ οδόν και μας περιμένουν αυτή τη χρονιά όπως όλα δείχνουν..

Ο προβληματισμός του κλάδου των λογιστών-φοροτεχνικών είναι πολύ μεγάλος και οι απαντήσεις που δίνονται από τους αρμόδιους ελλιπείς και όχι τόσο πειστικές. Χιλιάδες επιχειρήσεις και μαζί με αυτές χιλιάδες συνάδελφοι λογιστές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μια τελείως διαφορετική πραγματικότητα , ως προς τον καθημερινό ως τώρα τρόπο λειτουργίας τους. Αν θέλουμε να συμπυκνώσουμε με μια φράση τα νέα δεδομένα στην τήρηση των βιβλίων των επιχειρήσεων θα μπορούσαμε να πούμε:

”Περισσότερη δουλειά, περισσότερη προσαρμογή, περισσότερη πολυπλοκότητα, περισσότερος έλεγχος, περισσότερη ηλεκτρονική γραφειοκρατία”, τουλάχιστον στην πρώτη εφαρμογή του εγχειρήματος.

Μια ακόμα πολύ σημαντική παράμετρος είναι αυτή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, δηλαδή της σταδιακής κατάργησης των παραστατικών σε χάρτινη μορφή. Άλλες χώρες πρώτα προχώρησαν στην σταδιακή καθιέρωση της ηλεκτρονικής έκδοσης των παραστατικών, τουλάχιστον για τις μεγάλες επιχειρήσεις και μετά έκαναν τις όποιες άλλες προσαρμογές.

Στην χώρα μας, αυτό φαίνεται να μην πραγματοποιείται, αφού η ΑΑΔΕ, με τα έως τώρα λεγόμενα της, προτάσσει πρωτίστως την ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων μέσα στο 2020 και σε μετέπειτα φάση την ηλεκτρονική τιμολόγηση.

Τι είναι όμως άραγε αυτή η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ ” My Datta” και γιατί θα υλοποιηθεί;

Η ΑΑΔΕ, μέσα από την επίσημη παρουσίαση που έκανε αναφέρει τα εξής:

Προσδοκώμενα Οφέλη για όλους: Αυτοματοποίηση, τυποποίηση, εκσυγχρονισμός και απλοποίηση της διαδικασίας για την επισκόπηση, ανάλυση και παροχή στοιχείων των οικονομικών δεδομένων των Επιχειρήσεων Μείωση του διαχειριστικού κόστους των Επιχειρήσεων Αυτοματοποίηση στη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, με έμφαση στη σταδιακή προσυμπλήρωση (περιοδικές ΦΠΑ, Φορολογίας Εισοδήματος κλπ), Κατάργηση Συγκεντρωτικών Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών Βελτιστοποίηση της στόχευσης των υποθέσεων που επιλέγονται προς έλεγχο, με σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου Απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασίας επιστροφών Φόρου Εισοδήματος – ΦΠΑ για τις συνεπείς Επιχειρήσεις

Αλήθεια τι πιστεύει ο κλάδος των λογιστών-φοροτεχνικών σε σχέση με τα οφέλη αυτά που εκθειάζει η ΑΑΔΕ;

Μήπως πολύ απλά οδεύουμε προς ολοταχώς στην τήρηση διπλών βιβλίων;

Οι αντιδράσεις και οι προβληματισμοί των συναδέλφων πανελλαδικά έχουν βάση και επιχειρήματα, ή ισχύει αυτό που υποστηρίζουν κάποιοι ότι ο κλάδος μας ήταν ανέκαθεν αντιδραστικός στις μεγάλες τομές και αλλαγές που κατά καιρούς πραγματοποιούνται;

Αν ισχύουν οι ενστάσεις μιας μεγάλης μερίδας συναδέλφων, μήπως πρέπει να δοθεί μια αντιπρόταση στην ΑΑΔΕ, προκειμένου να γίνουν οι όποιες προσαρμογές επί αυτής; Σκοπός του σημερινού μου άρθρου είναι να προβληματιστούμε όλοι..

Άλλωστε το νόμισμα έχει πάντα 2 όψεις. Η ιστορία θα κρίνει και όπως λέει και ο σοφός μας λαός:

”Η ζωή είναι ο μάγκας”.

Προϊδεάζοντας επί αυτού, θα επανέλθουμε με 2 καυτά και επίκαιρα άρθρα που θα δώσουν ένα στίγμα πρακτικής ανάλυσης, ως προς τον τρόπο που θεωρούμε ότι πρέπει να οργανωθούμε όλοι, σχετικά με την ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων.

Στόχος μας είναι να προτείνουμε τόσο τους λογιστές-φοροτεχνικούς, όσο και στους επιχειρηματίες, τη δική μας προσέγγιση για την ορθή μετάβαση από το σημερινό καθεστώς στο νέο.

Αναστάσιος Δουκέρης

Want to see comments? Unfortunately this feature requires cookies currently not allowed by your settings. You may click here to change them if you wish to use this feature.

Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης