Σχετικά με τη φοροδιαφυγή στη Μύκονο και τους ελέγχους στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Οικονομικές Ειδήσεις

13 Αύγουστος 2018
Taxheaven.gr




Σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ν.Νικολόπουλου απάντησε η ΑΑΔΕ με έγγραφα που κατέθεσε στη Βουλή.

Η ερώτηση του Βουλευτή:

ΘΕΜΑ: ΜΥΚΟΝΟΣ: ΤΖΙΡΟΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ, ΕΚΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΤΖΑΜΠΑ ΚΑΙ ΟΡΓΙΟ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ

Πώς πιάστηκαν 10 εστιατόρια bar στη Μύκονο για φοροδιαφυγή.
Νόμιζαν ότι έφυγαν οι ελεγκτές!

Θύματα μιας έξυπνης παγίδας που έστησαν οι άνδρες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων φαίνεται ότι έπεσαν τουλάχιστον 10 γνωστά εστιατόρια- μπαρ της Μυκόνου τις τελευταίες ημέρες. Ως γνωστόν, οι φοροελεγκτές έκαναν “ντου” την περασμένη εβδομάδα στο εστιατόριο του Nammos, όπου διαπίστωσαν όργιο φοροδιαφυγής και επέβαλαν τις ανάλογες κυρώσεις. Το Σαββατοκύριακο κυκλοφόρησε στη Μύκονο μία φήμη ότι οι ελεγκτές είχαν φύγει από το νησί, με αποτέλεσμα πολλοί να ανακουφιστούν για τη λήξη του... συναγερμού. Μόνο που αυτή η φήμη δεν ξεκίνησε από κανέναν άλλο, παρά από τους ίδιους τους ελεγκτές! Οι ίδιοι διέρρευσαν τις πληροφορίες περί αποχώρησής τους από το νησί, προκειμένου να “χαλαρώσουν” οι επιχειρηματίες και να νομίζουν ότι πλέον το πεδίο είναι ελεύθερο. Και όταν πια όλοι νόμιζαν πως πράγματι οι ελεγκτές είχαν φύγει, εκείνοι έκαναν την εμφάνισή τους και πάλι, αιφνιδιάζοντας τους επιτήδειους. Τη συνέχεια τη γνωρίζουμε...

Αυτό το χολιγουντιανό τρικ (θυμίζει τις ταινίες όπου ο πρωταγωνιστής σκηνοθετεί τον θάνατό του για να επιστρέφει δριμύτερος στη συνέχεια του έργου) είναι ένα από τα πολλά κόλπα που έχουν καταστρώσει στην ΑΑΔΕ για να πιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερους επιχειρηματίες που παρανομούν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κλιμάκιο των ελεγκτών συμμετέχει και ένας εφοριακός από τη Ρόδο με το παρατσούκλι “χάκερ”, ο οποίος διαθέτει ειδικές γνώσεις στους υπολογιστές και ήταν αυτός που κατάφερε να “ανοίξει” το σύστημα του Nammos και να επαναφέρει τα στοιχεία για τα δελτία παραγγελίας που είχαν κοπεί, τα οποία προηγουμένως οι υπεύθυνοι του εστιατορίου είχαν σβήσει, όταν κατάλαβαν την παρουσία των ελεγκτών.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι, βάσει του σχεδιασμού της ΑΑΔΕ, οι ελεγκτές που πραγματοποιούν τους επιτόπιους ελέγχους προέρχονται από άλλες ΔΟΥ και όχι οπό αυτήν στην οποία υπάγεται ο “στόχος”, ώστε να μην μπορούν να αναγνωριστούν εύκολα λόγω της εντοπιότητας και να μπορούν να περνιούνται άνετα για τουρίστες.

Και είναι απολύτως λογικό, όσο οι επιτήδειοι γίνονται όλο και πιο πονηροί, όλο και πιο υποψιασμένοι, οι εφοριακοί να πρέπει να είναι από την πλευρά τους ακόμα πιο εφευρετικοί, ακόμα πιο έξυπνοι, ώστε να ξεσκεπάσουν αυτούς που παρανομούν, σε βάρος όχι μόνο του Δημοσίου, αλλά κυρίως σε βάρος των νομοταγών επιχειρηματιών που δεν κρύβουν τίποτα και τηρούν όλα τα προβλεπόμενα, έστω κι αν αυτό τους “πονάει” στην τσέπη.

Η δικαίωση για αυτούς τους νομοταγείς επιχειρηματίες έρχεται όταν οι συνάδελφοί τους, που παρανομούν, καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν τα πρόστιμα που συνεπάγεται η παράνομη δραστηριότητά τους.

1. Τι απέφερε για το Δημόσιο το «σαφάρι» των φοροελεγκτών στη Μύκονο;

2. Πέραν των οικονομικών, ποιες άλλες κυρώσεις προβλέφθηκαν για τους παρανομήσαντες;

3. Είναι επαρκής ο αριθμός των φοροελεγκτών για την καλοκαιρινή περίοδο, ιδίως στα νησιά αλλά και στα άλλα τουριστικά θέρετρα της χώρας;


Οι απαντήσεις της ΑΑΔΕ :

α) Σχετικά με την αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεων λόγο φοροδιαφυγής

Σε απάντηση του με αριθ. πρωτ. ΑΤΚΕ 0003078 ΕΞ 2018/1566/12.07.2018 Σημειώματος σας, με το οποίο μας αποστείλατε φωτοαντίγραφο της ανωτέρω Ερώτησης και σε ό,τι αφορά θέματα της αρμοδιότητάς μας που θίγονται σε αυτή, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Βασική προτεραιότητα της Α.Α.Δ.Ε. είναι η διενέργεια ελέγχων προς όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις για την καταπολέμηση φαινομένων φοροδιαφυγής οπουδήποτε αυτά κι αν εκδηλώνονται. Προς το σκοπό αυτό, λαμβάνονται συνεχώς όλα τα απαραίτητα νομοθετικά και διοικητικά μέτρα για την ενίσχυση του φοροελεγκτικού μηχανισμού και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και στις περιπτώσεις που από το φορολογικό έλεγχο προκύπτουν παραβάσεις, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις κατά τις κείμενες διατάξεις.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της εντατικοποίησης των μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης σε όλη την Επικράτεια, έχουν παρασχεθεί οδηγίες αναφορικά με τη διαπίστωση της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων, της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, για φορολογούμενους που ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα.

Τέλος, εφόσον κατά τη διενέργεια των παραπάνω ελέγχων διαπιστώνεται η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση παραστατικών πώλησης, τότε σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 13Α του ν.2523/1997, τα όργανα της φορολογικής διοίκησης επιβάλλουν με πράξη τους το μέτρο της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κατά περίπτωση, άμεσα για σαράντα οκτώ (48) ώρες ή αμελλητί για ενενήντα έξι (96) ώρες ή για δέκα (10) ημέρες αντίστοιχα, με την επιφύλαξη της παραγράφου 8 του ως άνω άρθρου για την επιβολή, αντί της αναστολής λειτουργίας, ειδικής χρηματικής κύρωσης σε κατηγορίες υπόχρεων που έχουν προσδιοριστεί με την ΠΟΛ.1074/2017 (1927Β ) Απόφαση της Υφυπουργού Οικονομικών.


Σχετικά με τον σχεδιασμό των ελέγχων στις τουριστικές περιοχές:

Σε απάντηση στο ανωτέρω Υπηρεσιακό σημείωμά σας και στη συνημμένη σε αυτό αρ.7574/10. 07.2018 Ερώτηση του Βουλευτή κ. Ν.Νικολόπουλου, αναφορικά με θέματα αρμοδιότητας μας που θίγονται σε αυτή, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Βασική προτεραιότητα των εποπτευομένων από την Υπηρεσία μας περιφερειακών δομών (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) είναι η διενέργεια φορολογικών ελέγχων και ερευνών προς όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις, για την αποτροπή και την καταστολή φαινομένων φοροδιαφυγής, οπουδήποτε αυτά κι αν εκδηλώνονται με σκοπό την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του Δημοσίου.

Επιπλέον σας γνωρίζουμε, ότι οι Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο δράσης του έτους 2018 διενεργούν επιτόπιους μερικούς ελέγχους και στοχευμένους μερικούς ελέγχους ενισχυμένους κατά την θερινή περίοδο σε τουριστικούς προορισμούς. Το εν λόγω σχέδιο δράσης εξελίσσεται ομαλά, οι δε κυρώσεις που επιβάλλονται, όταν διαπιστώνονται παραβάσεις, ορίζονται από τις διατάξεις των άρθρων 54 και 58 Α' του ν. 4174/2013, καθώς και το άρθρο 13 Α' του ν. 2523/1997, όπως ισχύουν.


Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού, της υπ' αρ. πρωτ. 7574/10-07-2018 ερώτησης, σχετικά με θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσής μας, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), για την επίτευξη του οποίου στα ετήσια Επιχειρησιακά Σχέδια της Αρχής περιλαμβάνεται πλήθος σχετικών στόχων και έργων.

Πιο συγκεκριμένα, στο Επιχειρησιακό Σχέδιο έτους 2018, περιλαμβάνεται ένα σύνολο στόχων και έργων αποσκοπώντας στη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:

- Διενέργεια τουλάχιστον 70.000 μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις Δ.Ο.Υ., με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 20% αυτών.

- Διενέργεια τουλάχιστον 500 μερικών επιτόπιων ελέγχων για διασφάλιση της είσπραξης του φόρου διαμονής.

- Διενέργεια τουλάχιστον 8.000 ελέγχων διακίνησης από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 47% αυτών.

- Διενέργεια τουλάχιστον 4.000 στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 47% αυτών.

- Διενέργεια τουλάχιστον 200 ειδικών στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις/καταλύματα, τουριστικά σκάφη αναψυχής, ελαιοτριβεία, πρατήρια υγρών καυσίμων, επιχειρήσεις που σχετίζονται με έναρξη δραστηριότητας σε γειτονικές χώρες, επιχειρήσεις που σχετίζονται με εντοπισμό παράνομου λογισμικού ως προς την έκδοση φορολογικών στοιχείων, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 30% αυτών.

Επιπλέον, η Α.Α.Δ.Ε. έχει εκπονήσει και υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την εντατικοποίηση των μερικών επιτόπιων (προληπτικών) ελέγχων, ιδίως κατά τη θερινή περίοδο, σε όλη την επικράτεια. Το σχέδιο περιλαμβάνει τη διενέργεια μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης από τα συνεργεία των Δ.Ο.Υ. και στοχευμένων ελέγχων από τις Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) εντός και εκτός των επαγγελματικών εγκαταστάσεων σε όλη την επικράτεια, με ιδιαίτερη έμφαση στις τουριστικές περιοχές, αλλά και σε κλάδους ή επιχειρήσεις που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά παραβατικότητας.



Σχετικά με την επάρκεια του αριθμού των ελεγκτών

Σε απάντηση στο αρ. πρωτ. ΑΤΚΕ 0003078 ΕΞ 2018 /1566 /12-07-2018 υπηρεσιακό σημείωμά σας που αφορά στην αριθμ. Πρωτ. 7574/10-07-2018 ερώτηση του κ. Ν. Νικολόπουλου, στο μέτρο που αναφέρεται σε θέματα του προσωπικού των υπηρεσιών των νησιών και των τουριστικών περιοχών της χώρας κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Όσον αφορά τη στελέχωση των υπηρεσιών που υπάγονται στην αρμοδιότητά μας, υπογραμμίζουμε ότι η υπηρεσία μας μεριμνά διαρκώς, στο μέτρο του δυνατού, για τη στελέχωση όλων των υπηρεσιακών μονάδων με το αναγκαίο προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα οι υπ' αριθ. ΔΔΑΔ Β 1099204 ΕΞ 2018/28/6/2018, ΔΔΑΔ Β 1101740 ΕΞ 2018/3/7/2018 και ΔΔΑΔ Β 1108478 ΕΞ 2018/16/07/2018 αποφάσεις, με τις οποίες έχουν αποσπαστεί συνολικά 22 υπάλληλοι σε Δ.Ο.Υ. νησιών και λοιπών αμιγώς τουριστικών περιοχών για τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων κατά τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο του έτους 2018. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί με την έκδοση εντός του μηνός Ιουλίου 2018 και άλλων αντίστοιχων αποφάσεων για αποσπάσεις υπαλλήλων.

Επιπροσθέτως, ο αριθμός αυτός ενισχύεται και από την πραγματοποίηση επιτόπιων προληπτικών ελέγχων από τους υπαλλήλους των Υπηρεσιών Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.).

Σε κάθε περίπτωση, εξετάζονται διαρκώς όλες οι εναλλακτικές λύσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία (αποσπάσεις, μεταθέσεις, μετατάξεις υπαλλήλων) στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της υπηρεσίας μας, ώστε να στελεχωθούν με το απαιτούμενο προσωπικό οι υπηρεσίες που έχουν κάθε φορά ανάγκη, να ενισχυθεί και να αναβαθμιστεί το ανθρώπινο δυναμικό τους και να ασκείται αποτελεσματικά το έργο τους για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Τα υπόλοιπα ερωτήματα που τίθενται στο πλαίσιο της ανωτέρω ερώτησης, αναφέρονται σε θέματα που εκφεύγουν της αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Διαχείρισης Ανθρωπίνου Δυναμικού.