Αποτελέσματα live αναζήτησης

Νέος αναπτυξιακός νόμος με σταθερό φορολογικό περιβάλλον για 7 χρόνια

27 Ιανουάριου 2016 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 7 λεπτά

Επισυνάπτεται το κείμενο απομαγνητοφώνησης της ομιλίας του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Γιώργου Σταθάκη, σήμερα το πρωί, στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής.

2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής»   
Υπουργός Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού

Αγαπητές και αγαπητοί φίλοι είναι η δεύτερη χρονιά που παρευρίσκομαι είναι εθιμικό πλέον…

Επιτρέψτε μου να πω ότι έληξε μια οπωσδήποτε δύσκολη χρονιά και από άποψη των εξελίξεων στη διεθνή οικονομία και από άποψη των συνθηκών που αντιμετώπισε η Ελληνική οικονομία. Εντούτοις, εδώ και 6-7 μήνες, η παρούσα κυβέρνηση έχει ένα συγκεκριμένο οδικό χάρτη, ο οποίος προσβλέπει σε μία βιώσιμη έξοδο της οικονομίας απ’ την κρίση, την προσαρμογή της στα νέα δεδομένα της διεθνούς οικονομίας, ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα επαναλαμβάνω βιώσιμης επιστροφής στην ανάπτυξη. Από την συμφωνία του Ιουλίου μέχρι σήμερα, ο οδικός χάρτης αυτό τον οποίο ακολουθούμε έχει 5-6 σημαντικά κομβικά σημεία.

Το πρώτο κομβικό σημείο ήταν η εξειδίκευση της Συμφωνίας του Ιουλίου - αυτό έγινε τον Αύγουστο.

Το δεύτερο κομβικό σημείο ήταν η ολοκλήρωση των δύο κύριων διαπραγματεύσεων των 48 σημείων των προαπαιτούμενων και των 14, από τα οποία εκπορευόταν και η πρώτη σημαντική εισφορά πόρων στην Ελληνική οικονομία με βάση τη Συμφωνία που επετεύχθη.

Το τρίτο κομβικό σημείο είναι η επικείμενη συμφωνία, συζήτηση και συμφωνία, για την πρώτη αξιολόγηση, η οποία και φιλοδοξούμε ότι και αυτή θα ολοκληρωθεί μέσα στο χρονικό ορίζοντα του επόμενου μήνα.

Και το τέταρτο είναι η επαναδιαπραγμάτευση του χρέους, παίρνοντας ως δεδομένο ότι με βάση τη Συμφωνία του Ιουλίου το πρόβλημα του Ελληνικού δημόσιου χρέους για τη περίοδο 2015-22 είχε μια θετική εξέλιξη.

Υπενθυμίζω ότι με βάση τις παλιές συμφωνίες που υπήρχαν, η Ελλάδα καλείτο να πληρώσει από το 2015-22 περίπου 80 δισ. ευρώ στην εξυπηρέτηση του χρέους. Εξωπραγματικό μέγεθος, γιατί απαιτούνται τεράστια δημοσιονομικά πλεονάσματα και φανταστικά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Με τη νέα Συμφωνία αυτά τα 80 δισ. ευρώ μετατράπηκαν σε μακροχρόνιο χρέος διάρκειας 30 ετών. Πρόκειται για ένα σημαντικό swap ανάμεσα στο μακροχρόνιο και βραχυχρόνιο χρέος, το οποίο θα θέσει βιώσιμη τη διαχείριση του δημόσιου χρέους μέχρι το 2022. Το διακύβευμα αυτής της πρώτης αξιολόγησης είναι η διαπραγμάτευση του χρέους μετά το 2022 και ως το 2048, το οποίο πρέπει να αποκτήσει και αυτό όρους βιωσιμότητας.

Επαναλαμβάνω αυτά είναι τα 4 κομβικά σημεία – ο οδικός χάρτης με τον οποίο η παρούσα κυβέρνηση επιδιώκει τη σταθεροποίηση της οικονομίας και ταυτόχρονα να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μιας βιώσιμης επιστροφής στην ανάπτυξη. Παράλληλα υπήρξαν και ορισμένα άλλα κομβικά σημεία τα οποία ολοκληρώθηκαν επιτυχώς. Πρώτον ήταν η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Υπενθυμίζω στην αρχική Συμφωνία η πρόβλεψη ήταν να έχει 25 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20 δισ. ευρώ αναμενόταν να χρειαστούν. Τελικά η ιδιωτική συμμετοχή στις τράπεζες ήταν αυξημένη και το Δημόσιο αναγκάστηκε να βάλει μόλις 5,5 από τα 25 δισ. ευρώ, καθιστώντας την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μετά και αυτό το κριτήριο εξαιρετικά πετυχημένη.

Αυτά τα δεδομένα επακολούθησαν και δύο-τρία άλλα πολύ σημαντικά για τις θετικές εξελίξεις. Πρώτον, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η κατάσταση της οικονομίας οδήγησε σε δύο εξελίξεις: τη γρήγορη απομείωση του ELA που χρησιμοποιούν οι τράπεζες κατά 20 δισ. ευρώ και δεύτερον την αναβάθμιση την προηγούμενη εβδομάδα, για πρώτη φορά μετά από αρκετούς μήνες ή χρόνια, θα έλεγα, της αξιοπιστίας του Ελληνικού χρέους από τον οίκο αξιολόγησης Standard & Poor’s. Το οποίο, ανάμεσα στα άλλα, διευκολύνει, προφανώς, την επαναφορά της χρηματοδότησης των τραπεζών σε κανονικά επίπεδα απ’ τις χρηματαγορές.

Το δεύτερο κομβικό που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι ότι, παρά τις δυσκολίες του 2015, και η πιο σημαντική δυσκολία που προέκυψε ήταν αναμφίβολα από την επιβολή περιορισμών κίνησης κεφαλαίων, ο απολογισμός είναι πολύ θετικότερος από αυτόν που είχε προβλεφθεί. Εμείς είχαμε προβλέψει μετά τα στοιχεία του Νοεμβρίου ότι η ύφεση θα ήταν λιγότερη από 0,5%. Χθες ο κος Στουρνάρας ανακοίνωσε ένα ακόμη χαμηλότερο, σχεδόν μηδενικό, 0,2%. Ο λόγος για τον οποίο αυτό επιτεύχθηκε νομίζω ότι είναι τρεις σημαντικοί παράγοντες:

Ο πρώτος είναι ο τρόπος που χειριστήκαμε αυτή την εξέλιξη ως κυβέρνηση. Από τον περασμένο Ιούλιο και τον Αύγουστο. Υπενθυμίζω ότι έγιναν σημαντικές άρσεις αυτών των περιορισμών αμέσως σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας, τη ναυτιλία το τουρισμό το εισαγωγικό εμπόριο το εξαγωγικό εμπόριο. Και άλλες εξελίξεις οι οποίες απέτρεψαν οποιαδήποτε εμπλοκή στους κρίσιμους τομείς που παράγουν συνάλλαγμα και ταυτόχρονα συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία της οικονομίας.

Ο δεύτερος παράγοντας ήταν οι εξαιρετικές επιδώσεις του τουρισμού.

Ο τρίτος παράγοντας ήταν η διαχείριση των πόρων του ΕΣΠΑ, που απέφεραν  5 δισ. ευρώ στην πραγματική οικονομία απ’ το Σεπτέμβρη μέχρι το Δεκέμβρη.

Και ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας ήταν ο τρόπος που αντέδρασε η πραγματική οικονομία, ειδικά η μεταποίηση αλλά και άλλοι τομείς της πραγματικής οικονομίας, οι οποίοι το β’ εξάμηνο του 2015 είχαν σημαντική αύξηση – κατά τη Eurostat 3,9% η αύξηση της εγχώριας μεταποιητικής δραστηριότητας. Και το πιο σημαντικό απ’ όλα η αύξηση των εξαγωγικών επιδόσεων το β’ εξάμηνο, μια χρονιά ρεκόρ, με 18 δισ. ευρώ εξαγωγές φέτος για την ελληνική οικονομία.

Με αυτά τα δεδομένα η πρόβλεψη που είχαμε κάνει στη Συμφωνία του Αυγούστου ότι η Ελληνική οικονομία θα κατέγραφε ύφεση 2,5% φέτος και 0,5% του χρόνου, δεν ισχύει. Τελικά η Ελληνική οικονομία καταγράφει μηδενική ύφεση και εκ των πραγμάτων υπάρχει ισχυρή πεποίθηση ότι το 2016 θα καταγράψει σημαντικό θετικό ρυθμό ανάπτυξης μετά την αναπροσαρμογή των νέων δεδομένων.

Το δεύτερο στοιχείο είναι επαναλαμβάνω ότι, τούτων δοθέντων, τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι μπροστά. Όσο θετικές ή ηπιότερες και να ήτανε οι αντιδράσεις την περασμένη χρονιά οι προκλήσεις παραμένουν μπροστά μας. Η Ελλάδα χρειάζεται αυτή τη στιγμή μια ισχυρή μεταστροφή σε αύξηση των επενδύσεων, χρειάζεται μια στήριξη όλων των κλάδων που συνεισφέρουν παραδοσιακά, όπως ο τουρισμός, και ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της σε μια δύσκολη παγκόσμια συγκυρία.

Το τρίτο και σημαντικότερο, χρειάζεται και πρέπει όλοι να κάνουμε μεγάλες τομές, που έχει ανάγκη ο Τόπος προκειμένου να υπάρξει στήριξη των επενδύσεων, ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας, ενίσχυση της εξωστρέφειάς της και πρωτίστως ενίσχυση των δραστηριοτήτων στα οποία έχουμε τεράστια συγκριτικά πλεονεκτήματα. Και όλα αυτά εκπορεύονται από ένα μοναδικό ανθρώπινο δυναμικό, που διαθέτει η χώρα. Επαναλαμβάνω ο ένας στους δύο νέους Έλληνες είναι πτυχιούχος πανεπιστημίου. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο παραγωγικό πλούτο που έχει η χώρα. Γύρω από αυτό το ανθρώπινο δυναμικό θα χτιστεί η νέα δυναμική δυναμική της Ελληνικής οικονομίας, στην οποία όλοι προσβλέπουμε.

Αυτή τη στιγμή, προς αυτή την κατεύθυνση, έχουν μια ιδιαίτερη σημασία:

Πρώτον, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος έχει ολοκληρωθεί και θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, ο οποίος προσπαθεί να δώσει σκληρή ώθηση σε αυτή ακριβώς τη μεταστροφή της Ελληνικής οικονομίας. Ενισχύει πολύ τη νέα επιχειρηματικότητα, ενισχύει τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας γύρω από το ανθρώπινο δυναμικό που σας είπα, δημιουργεί συνθήκες ασφάλειας για προσέλκυση ξένων επενδύσεων, πρωτίστως  σταθερό φορολογικό περιβάλλον για 7 χρόνια, και δίνει και πολλά άλλα κίνητρα επικεντρωμένα σε τομείς, κλάδους ή δραστηριότητες που έχουν αυτή τη δυναμική.

Το δεύτερο είναι η σωστή διαχείριση των νέων πόρων του ΕΣΠΑ, που είναι πάρα πολύ σημαντικοί. Ξεκινούν από τις 2 Φεβρουαρίου τα νέα προγράμματα για την επόμενη πενταετία.

Το τρίτο θέμα είναι ο εξορθολογισμός ενός πολύ σημαντικού τομέα της Ελληνικής οικονομίας, των δημοσίων συμβάσεων. Εισάγεται για πρώτη φορά αυτό το ενιαίο σύστημα όλων των διαγωνισμών και όλων των κατηγοριών δημοσίων συμβάσεων. Ένα ενιαίο σύστημα το οποίο εδράζεται, προφανώς, στην νέα τεχνολογία και σε ηλεκτρονικά μέσα διαχείρισης αυτού του συστήματος. Ανοίγει αυτό το σύστημα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σε μια πιο αντικειμενική και αδιάβλητη διαδικασία.

Δύο ακόμα εξελίξεις. Η κυβέρνηση, όπως ξέρεται, διαπραγματεύεται την ίδρυση ενός νέου ταμείου, το οποίο θα αντικαταστήσει το ΤΑΙΠΕΔ μετά την ολοκλήρωση των εννέα εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό το Ταμείο θα αναλάβει τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας, την αξιοποίησή της και την απόκτηση προστιθέμενης αξίας σε βάθος χρόνου. Θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα νέων επενδύσεων και διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας.

Συνεχίζουμε αυτό που είχαν ξεκινήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις, την απλοποίηση στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων και στη σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος. Αυτό αποτελούσε δέσμευση από την αρχή. Έχουν γίνει κάποια βήματα και θα συνεχίσουν τα βήματα αυτά.

Ο στόχος μας είναι πάρα πολύ απλός. Η δέσμευσή μας, αυτή που μας έφερε στην κυβέρνηση, είναι δεδομένη: Προσβλέπουμε σε ισχυρή επιστροφή της Ελληνικής οικονομίας σε βιώσιμη ανάπτυξη, με ισχυρούς κανόνες κοινωνικής δικαιοσύνης.



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης