Αποτελέσματα live αναζήτησης

Πρώτα επένδυση και μετά αφορολόγητο αποθεματικό

20 Νοέμβριου 2006 Σχόλια
  • Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης 6 λεπτά
  • Μετά τον θόρυβο που προκάλεσε η ρύθμιση για τα αφορολόγητα αποθεματικά, που περιελήφθη στον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση επιχειρεί να ξεκαθαρίσει, το προσεχές διάστημα, το τοπίο στο σύνολό του. Ενα τοπίο που σκιαγραφείται πλέον τόσο από την οριστικοποίηση της...

Μετά τον θόρυβο που προκάλεσε η ρύθμιση για τα αφορολόγητα αποθεματικά, που περιελήφθη στον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση επιχειρεί να ξεκαθαρίσει, το προσεχές διάστημα, το τοπίο στο σύνολό του. Ενα τοπίο που σκιαγραφείται πλέον τόσο από την οριστικοποίηση της ρύθμισης όσο και από την τελική επίλυση της εκκρεμότητας των εισηγμένων που έκαναν χρήση των κινήτρων του Αναπτυξιακού Νόμου.

Μετά τον θόρυβο που προκάλεσε η ρύθμιση για τα αφορολόγητα αποθεματικά, που περιελήφθη στον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση επιχειρεί να ξεκαθαρίσει, το προσεχές διάστημα, το τοπίο στο σύνολό του. Ενα τοπίο που σκιαγραφείται πλέον τόσο από την οριστικοποίηση της ρύθμισης όσο και από την τελική επίλυση της εκκρεμότητας των εισηγμένων που έκαναν χρήση των κινήτρων του Αναπτυξιακού Νόμου, δημιουργώντας τη διετία 2003 -2004 αφορολόγητα αποθεματικά, τα οποία κρίθηκαν παράνομα από την Κοινότητα ως κρατική ενίσχυση.
Μπορεί η ρύθμιση για διανομή των αποθεματικών που προορίζονταν για παραγωγικές επενδύσεις με χαμηλό συντελεστή 6% και 12% να έγινε δεκτή με ικανοποίηση από τον επιχειρηματικό κόσμο (αποτελούσε έτσι κι αλλιώς πάγιο αίτημα του ΣΕΒ), πλην όμως η κυβέρνηση έχοντας εμπειρία από την κακή χρήση τέτοιου είδους μέτρων κατά το παρελθόν επανεξετάζει το καθεστώς πριν τεθεί η οριστική πινελιά στο φορολογικό νομοσχέδιο.

Ρεπορτάζ: Δ. Τσουπαρόπουλος - Γ. Τριανταφύλλου

Ετσι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο προσανατολίζεται στη θέσπιση ειδικής διάταξης, σύμφωνα με την οποία, από εδώ και στο εξής η δυνατότητα σχηματισμού αποθεματικών να επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει πρώτα ξεκινήσει η επένδυση.
Είναι αλήθεια ότι μέχρι σήμερα τα αφορολόγητα αποθεματικά χρησιμοποιήθηκαν στις περισσότερες περιπτώσεις κάθε άλλο παρά για τον λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκαν. Ενώ ο προορισμός τους ήταν να κατευθυνθούν σε παραγωγικές επενδύσεις, εν τούτοις παρέμεναν ανενεργά, περιμένοντας την όποια ρύθμιση για ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση κατά τη διανομή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν εταιρείες που διατηρούν αφορολόγητα αποθεματικά από το 1959!...
Οι εμπνευστές της ρύθμισης θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό θα διαχυθεί ένα πνεύμα δικαίου και χρηστής διαχείρισης του μέτρου, ενώ παράλληλα θα μειωθούν και οι όποιες κατηγορίες ότι η κυβέρνηση προσφέρει συνεχώς δώρα στις μεγάλες επιχειρήσεις και στους έχοντες. Βεβαίως, δεν λείπουν και οι σκληρότερες θέσεις που κάνουν λόγο για μπόνους μόνο στην κεφαλαιοποίηση και όχι στη διανομή έτσι, ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο των πλούσιων επιχειρηματιών και των εταιρειών «κουφαριών». Αφού δεν μοιράζονται και δεν κεφαλαιοποιούνται, τόνιζε χαρακτηριστικά ανώτερος παράγοντας του υπουργείου, δεν υφίσταται λόγος να υπάρχουν.
Η προσφορά, άλλωστε, της κυβέρνησης στις επιχειρήσεις για την προνομιακή διανομή των αποθεματικών που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα έχει ακριβώς αυτήν τη λογική: Να ξεκαθαρίσει το τοπίο και στο εξής η δημιουργία αφορολόγητων αποθεματικών να έχει πραγματικά αναπτυξιακό χαρακτήρα.


Λύση και για τη διετία 2003 - 2004

Ανάλογο πνεύμα διακρίνει και την απόφαση στην οποία δείχνει να κατατείνει η κυβέρνηση σχετικά με το θέμα των αφορολόγητων αποθεματικών που δημιουργήθηκαν τη διετία 2003-2004 στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου, τα όποια κρίθηκαν παράνομα από την Κοινότητα. Πρόκειται για ρύθμιση που είχε θεσμοθετηθεί επί υπουργίας κ. Ν. Χριστοδουλάκη και αφορούσε στη δυνατότητα σχηματισμού αφορολόγητου αποθεματικού έως 35% των κερδών για το 2004 και 50% για το 2003. Το μέτρο κρίθηκε παράνομο με βάση την Κοινοτική νομοθεσία περί αθέμιτου ανταγωνισμού, αφού ευνοούσε μόνο επιχειρήσεις με συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κατόπιν αυτού η ΕΕ ζήτησε την άμεση άρση του μέτρου, κάτι που έγινε από τη σημερινή κυβέρνηση αλλά και την έντοκη καταβολή των αναλογούντων φόρων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται να προχωρήσει στη φορολόγηση των αποθεματικών αυτών με τον ισχύοντα σήμερα μειωμένο συντελεστή της τάξης 29% αντί του 35% που ίσχυε τότε. Παράλληλα, εφόσον εγκριθεί από την ΕΕ το ποσό θα καταβληθεί με δόσεις και όχι εφάπαξ, ενώ προσπάθεια καταβάλλεται να μην αποδοθεί εντόκως.
Σημειώνεται ότι το σύνολο των αποθεματικών που σχηματίσθηκε από 4.000 περίπου επιχειρήσεις την περίοδο εκείνη ανέρχεται σε 620 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 280 εκατ. ευρώ αφορούν σε εισηγμένες εταιρείες. Αυτές έχουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς για τις υπόλοιπες το θέμα ρυθμίστηκε με την ένταξή των αποθεματικών στο Κοινοτικό πλαίσιο των γενικότερων κρατικών ενισχύσεων για την έρευνα, την ανάπτυξη, το περιβάλλον ή οποιασδήποτε άλλης ενίσχυσης περιφερειακού χαρακτήρα. Ο υπουργός Οικονομίας κ. Γ. Αλογοσκούφης είχε δηλώσει ότι θα ήταν άδικο να μην επιτραπεί και στις μεγάλες επιχειρήσεις να ενταχθούν σε αυτήν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επεσήμανε ο κ. Αλογοσκούφης, θεωρεί ότι πρόκειται για παράνομες κρατικές ενισχύσεις, διότι η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε πάρει προέγκριση αυτού του μέτρου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Είναι και αυτό, συνέχισε, μια από τις βαριές κληρονομιές του παρελθόντος, όταν πέρναγαν νόμοι χωρίς να υπάρχει έστω και στοιχειώδης έλεγχος αν ήταν συμβατοί με τους κανόνες του ανταγωνισμού.
Επιχείρησε έτσι να οδηγήσει την Κομισιόν σε «μαλακότερες» αποφάσεις για τις ελληνικές επιχειρήσεις, με το επιχείρημα ότι το κράτος πρέπει να έχει συνέχεια ανεξαρτήτως κυβερνήσεων. Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε από την Επίτροπο Ανταγωνισμού κυρία Νέλι Κρους να αντιμετωπισθεί ευνοϊκότερα η όλη υπόθεση και το ποσό που θα προκύψει, να καταβληθεί με δόσεις.
Την ανησυχία του για τις τελικές αποφάσεις έχει εκφράσει εδώ και καιρό και ο ΣΕΒ, ο οποίος έχει δημιουργήσει μία ανοικτή γραμμή επικοινωνίας τόσο με το υπουργείο Οικονομίας όσο και με το ίδιο το Μαξίμου. Θα πρέπει δε να σημειωθεί ότι, παρά το εισπρακτικό ενδιαφέρον του Δημοσίου, το οικονομικό επιτελείο συμμερίζεται απόλυτα το δίκαιο του αιτήματος των επιχειρήσεων αυτών και έδειξε σαφώς ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για την απαλλαγή τους από το φορολογικό βάρος, δεδομένου άλλωστε ότι η αρχική ρύθμιση είχε ως στόχο την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος.

Εταιρείες «όμηροι»
Μεταξύ των εταιρειών με τα μεγαλύτερα αποθεματικά, οι οποίες καλούνται να επιστρέψουν το μπόνους είναι οι εξής:
- ΕΛΠΕ: 81 εκατ. ευρώ
- Τιτάν: Υψος αποθεματικών 41 εκατ. ευρώ
- Ελλ. Εταιρεία Αξιοπ. Ανακύκλωσης: 38,2 εκατ. ευρώ
- Βωβός: 18,7 εκατ. ευρώ
- Coca-Cola: 18,1 εκατ. ευρώ
- ΚΑΕ: 16,7 εκατ. ευρώ
- BP Ελλάς: 14,3 εκατ. ευρώ
- Προένταση: 13,4 εκατ. ευρώ
- Καρέλιας: 13,1 εκατ. ευρώ
- PSH Οικιακές Συσκευές: 10,7 εκατ. ευρώ
- Σιδενόρ: 8,77 εκατ. ευρώ
- Αθηναϊκή Ζυθοποιία: 8,4 εκατ. ευρώ
- Bic: 6,9 εκατ. ευρώ
- Fashion Car: 6,6 εκατ. ευρώ
- Κον Κατ: 6,3 εκατ. ευρώ
- Αλτε: 6,3 εκατ. ευρώ
- Ιντρακόμ: 5,7 εκατ. ευρώ
- Σίδμα 5,7 εκατ. ευρώ
- Μετρό ΑΕΒΕ: 5,5 εκατ. ευρώ
- Δέλτα: 5 εκατ. ευρώ
- Sexform: 5,49 εκατ. ευρώ
- Θεμελιοδομή: 5,4 εκατ. ευρώ
- Τασόγλου Delonghie: 5,064 εκατ. ευρώ
- Ελαΐς: 4,2 εκατ. ευρώ
- Jumbo: 4,1 εκατ. ευρώ
- Folli-Follie: 3,97 εκατ. ευρώ
- Χαλκόρ: 3,87 εκατ. ευρώ
- Caravel: 3,4 εκατ. ευρώ
- Βιανέξ: 2,9 εκατ. ευρώ
- Ιον: 2,4 εκατ. ευρώ
- Καλπίνης - Σίμος: 2,56 εκατ. ευρώ
- Βετανέτ: 2,1 εκατ. ευρώ
- Crown Ελλάς: 1,84 εκατ. ευρώ
- Citroen: 1,8 εκατ. ευρώ
- Χανδρής: 1,8 εκατ. ευρώ
- Αβαξ: 1,5 εκατ. ευρώ
- Unisystems: 1,45 εκατ. ευρώ
- Πλαστικά Κρήτης: 1,3 εκατ. ευρώ
- Kego: 1,35 εκατ. ευρώ
- Ελγέκα: 1,25 εκατ. ευρώ
- Ελλ. Υφαντουργία: 1,1 εκατ. ευρώ
- Praktiker: 1,1 εκατ. ευρώ
- Κρέτα Φαρμ: 1,078 εκατ. ευρώ
Πηγή Κέρδος



Δημιουργία νέας κατηγορίας

Κατηγορίες προσωπικής βιβλίοθήκης