Σχόλια

Δημοσιεύθηκε στις : [ 11-10-2008 ]

Αρθρα Εισοδήματα και φόροι το 2009 Τι επιφυλάσσει ο προϋπολογισμός σε μισθωτούς - συνταξιούχους υπό την απειλητική σκιά της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης

(Εισοδήματα και φόροι το 2009 Τι επιφυλάσσει ο προϋπολογισμός σε μισθωτούς - συνταξιούχους υπό την απειλητική σκιά της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης )

Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος


Τι επιφυλάσσει ο προϋπολογισμός σε μισθωτούς - συνταξιούχους υπό την απειλητική σκιά της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης

Του φοροτεχνικού Γιωργου Δ. Χριστοπουλου

Οι φορολογούμενοι πολίτες και τα νοικοκυριά βομβαρδίζονται τον τελευταίο καιρό από την επικαιρότητα των όσων εξελίσσονται γύρω τους.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2009 σίγουρα δεν έγινε δεκτό με χαμόγελα και επαίνους. Αλλωστε, η αυστηρή κριτική και το επίκεντρο πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης είναι κάθε χρόνο καθεστώς στη συζήτηση του προϋπολογισμού.

Ωστόσο είναι κοινή διαπίστωση ότι δύσκολα ο πολίτης καλείται να αφομοιώσει τα συμπεράσματα από τα μεγέθη που καταγράφονται τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα, και κυρίως να αντιληφθεί πως θα προέλθουν επιπλέον έσοδα 7,39 δισ. ευρώ, ως πρόσθετη φορολογική «σοδειά» που επιμερίζεται σε 4,13 δισ. ευρώ από την άμεση φορολογία και 3,26 δισ. ευρώ από την έμμεση.

«Φοροεπιδρομή», «Φοροαφαίμαξη» και άλλες παρόμοιες φράσεις όπως «χαράτσι» 7,39 δισ. ευρώ, ήταν αναμενόμενες στην τιτλοφόρηση των οικονομικών αναλύσεων, που συντηρούν ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες και πολλαπλασιάζουν τους «γρίφους» στον κοινό νου. Και όλα αυτά κάτω από την απειλητική σκιά της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, ενώ ο αδηφάγος πληθωρισμός απειλεί την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.

Μετά την επιτήρηση

Ωστόσο υπάρχουν και ορισμένες σταθερές, δηλαδή ορισμένα σημεία αναφοράς που δεν επιδέχονται άρνηση. Ο προϋπολογισμός του 2009 είναι ο δεύτερος μετά το τέλος της δημοσιονομικής επιτήρησης που καλείται να υλοποιήσει η Νέα Δημοκρατία, αφού συμπεριλαμβάνει δεσμεύσεις για εισοδηματικές και κοινωνικές ενισχύσεις και φοροελαφρύνσεις, ενώ ταυτοχρόνως θα επιδιωχθεί άντληση επιπλέον φόρων 7,39 δισ. ευρώ, που σημαίνει αύξηση 13,6%.

Παράλληλα πρέπει να εναρμονισθούν οι παραπάνω επιδιώξεις με τη συνέχιση της δημοσιονομικής πειθαρχίας που είναι και προϊόν δέσμευσης της χώρας μας στην κοινοτική σύγκλιση για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς το 2010.

Ετσι αν φέτος, το 2008, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης κλείσει όπως φαίνεται γύρω στο 2,2%-2,3% του ΑΕΠ (μειωμένο δηλαδή κατά 1,1% του ΑΕΠ σε σχέση με το 2007), ενώ ο στόχος ήταν 1,6%, το 2009 πρέπει να μην υπερβεί το 1,7%-1,8% του ΑΕΠ, ενώ και εδώ ο στόχος ήταν κοντά στο 1%.

Ενα άλλο δεδομένο που δεν αναδείχθηκε ιδιαίτερα στα οικονομικά δημοσιεύματα περί τον προϋπολογισμό, είναι η κρατούσα παραδοχή στα δημόσια οικονομικά και στην οικονομική επιστήμη αλλά και πρακτική, ότι αυξανομένου του ΑΕΠ, ή αυξανομένης της κατανάλωσης, τα φορολογικά έσοδα αυξάνονται αναλογικά ή μάλλον προοδευτικά. Αυτή η συνδυαστική δυναμική επΆ ουδενί μπορεί να ερμηνεύεται διασταλτικά και να χαρακτηρίζεται η αύξηση των φορολογικών εσόδων ως επιβολή νέων φόρων ή αύξηση παλαιών.

Kυβερνητική θέση είναι ο μέσος πραγματικός μισθός να αυξηθεί κατά 3,4%, όταν εκτιμάται ότι ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 4,5%

Η αγωνία του κόσμου της εργασίας, των μισθωτών και συνταξιούχων, προκύπτει από τον μαγικό αριθμό που είναι γραμμένος στο προσχέδιο του προϋπολογισμού και αφορά την εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης.

Μισθοί - συντάξεις: 1,7 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2008, αποτελεί την απάντηση στο ερώτημα τι αύξηση θα πάρουν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι. Μισθοί και συντάξεις 4-4,5. Αυτό το ποσοστό αύξησης φαίνεται να στριμώχνεται στην καλύτερη περίπτωση στο παραπάνω κονδύλι του προϋπολογισμού, με την κυβερνητική θέση ότι είναι ψηλότερα από τον πληθωρισμό, ώστε ο μέσος πραγματικός μισθός να γράψει αύξηση 3,4%. Υπενθυμίζουμε ότι ο πληθωρισμός με δεδομένες τις εκτιμήσεις της Στατιστικής Υπηρεσίας, ως μέσος όρος, φέτος θα διαμορφωθεί στο 4,5%.

Στον ιδιωτικό τομέα η αύξηση μισθών και ημερομισθίων καθορίζεται όσον αφορά τα κατώτατα όρια από τη διετή Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2008-2009, που υπέγραψε η ΓΣΕΕ με τις εργοδοτικές οργανώσεις, ύστερα από τις διαπραγματεύσεις. Οπως είναι γνωστό η ΕΓΣΣΕ προβλέπει: 1/1/2008 αύξηση: 3,45%, 1/9/2008 αύξηση: 3%, 1/5/2009 αύξηση: 5,5%.

Η συσσωρευτική αύξηση μισθών - ημερομισθίων είναι 12,41%. Συνεπώς κατά μέσο όρο για το 2008 έχουμε μια αύξηση 3,77%, ενώ για το 2009 η αύξηση είναι 3,91%.

Φορολογική ακτινογραφία των μισθών και των συντάξεων για το οικονομικό έτος 2009 σε σύγκριση με το 2008

Αναζητήσαμε την πραγματική ωφέλεια που θα καρπωθούν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι από αύξηση των αποδοχών τους κατά 5% στο 2009, μετά την αφαίρεση του φόρου (Πίνακας). Οπως βλέπουμε, παρά τη μείωση από 27% και 37% σε 25% και 35% στα κλιμάκια από 12.000 έως 30.000 και από 30.000 έως 75.000 αντίστοιχα, κερδισμένοι είναι οι μισθωτοί με υψηλότερα εισοδήματα. Συγκεκριμένα μισθωτοί με εισόδημα από 13.000 έως 15.300 το χρόνο, καλούνται να πληρώσουν μεγαλύτερο φόρο, που σε ποσοστό φτάνει 35,82% έναντι του 2008. Αντίθετα μισθωτοί με εισόδημα από 20.000 έως 35.000 θα έχουν μεταβολή φορολογικής επιβάρυνσης, η οποία είναι φθίνουσα μέχρι το 3%. Ενώ οι μισθωτοί στα εισοδηματικά «ρετιρέ» από 39.000 έως 49.000 θα έχουν μεταβολή φορολογικής επιβάρυνσης που κατεβαίνει στο 1,32%.

Το μεγάλο ερώτημα

Παραμένει λοιπόν το μεγάλο ζητούμενο πώς επαληθεύεται η υπόσχεση στο προσχέδιο του προϋπολογισμού ότι «οι πραγματικές κατά κεφαλήν αμοιβές για το σύνολο της οικονομίας προβλέπεται ότι και το 2009 θα είναι πάνω από το 3%», κοντά στο 3,5%, όταν από τον πίνακα προκύπτει ότι το ποσοστό αύξησης 5% ευνοείται μεν από τη μείωση του φόρου (μετατρέπεται για τα εισοδήματα από 21.000 μέχρι 49.000 ευρώ πάνω από το 5%) αλλά σε πραγματική βάση θα «ψαλιδισθεί» σημαντικά από τον πληθωρισμό που σύμφωνα με τις προβλέψεις του προσχεδίου του προϋπολογισμού θα κυμανθεί το 2009 γύρω στο 3,2%.

Mε 25% φορολογούνται το 2009 οι μισθοί και συντάξεις από 12.000 ευρώ μέχρι 30.000 ευρώ.

Καλά λοιπόν νέα έρχονται το 2009 για τους μισθωτούς και συνταξιούχους. Και τούτο γιατί θα ωφεληθούν από την τρίτη κατά σειρά μείωση των δύο πρώτων συντελεστών φόρου.

Ας τοποθετήσουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά, και για την απλοποίηση καλύτερης γνώσης των αλλαγών θα δούμε μερικά ερωτήματα και απαντήσεις.

Ποια είναι σήμερα τα αφορολόγητα ποσά μισθωτών-συνταξιούχων και μη;

Από 1-1-2007 αυξήθηκε το αφορολόγητο όριο εισοδημάτων.

α) για τους μισθωτούς-συνταξιούχους από 11.000 ευρώ σε 12.000 ευρώ.

β) για τους μη μισθωτούς-συνταξιούχους (ελεύθερους επαγγελματίες, εμπόρους, αγρότες, εισοδηματίες, κ.λπ.) από 9.500 ευρώ σε 10.500 ευρώ, ενώ από το 2009 στους ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις καταργείται αυτό το αφορολόγητο όριο και φορολογείται με συντελεστή 10%.

Προσοχή: Τα πιο πάνω όρια αυξάνονται περαιτέρω με 1.000 ευρώ αν ο φορολογούμενος έχει ένα τέκνο, με 2.000 ευρώ αν έχει δύο τέκνα, με 10.000 ευρώ αν έχει τρία τέκνα και 1.000 ευρώ για καθένα τέκνο πάνω από τα τρία.

Τι αλλαγές έγιναν στις κλίμακες του φόρου που ισχύουν από το 2006;

Με τις διατάξεις του ν. 3522/2006 έγιναν δύο ειδών αλλαγές:

Διευρύνθηκε το κλιμάκιο εφαρμογής του κεντρικού συντελεστή 30% μέχρι ποσού εισοδήματος 30.000 ευρώ από 23.000 ευρώ που ήταν πριν και περαιτέρω αυτό το ποσοστό 30% μειώθηκε σταδιακά σε ποσοστό 29% το έτος 2007 σε 27% το έτος 2008 και σε 25% μειώνεται το έτος 2009.

Ο συντελεστής 40% που εφαρμοζόταν μέχρι 31-12-06 για πάνω από το όριο των 23.000 ευρώ μειώνεται σταδιακά σε 39% για το 2007, σε 37% για το 2008 και σε 35% για το 2009.

Διατηρείται ο συντελεστής 40% για τα εισοδήματα πάνω από 75.000 ευρώ.


Συμβουλές ειδικού για το πετρέλαιο θέρμανσης που διανέμεται από 15 Οκτωβρίου

Εκείνο που ενδιαφέρει τα νοικοκυριά με την έναρξη του χειμώνα, είναι πόσο θα αγοράζουν το πετρέλαιο θέρμανσης και πόσο θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό τους μετά και την εξίσωση του ΕΦΚ.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, κ. Μιχάλης Κιούσης, μας δίνει χρηστικές απαντήσεις.

Κ. Κιούση, πού προβλέπετε να ανοίξει η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου;

Με σημερινά δεδομένα, αν ξεκινούσε σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης θα είχε όσο και τον περασμένο Απρίλιο, που τελείωσε η περίοδος διάθεσής του. Δηλαδή, λίγο πάνω από τα 80 λεπτά το λίτρο. Φυσικά, η τιμή αλλάζει ανάλογα με τις ποσότητες και τον τόπο παράδοσης. Ελπίζουμε ότι αν συνεχίσουν έτσι πτωτικά οι τιμές διεθνώς, άμεσα θα έχουμε πτώση των τιμών σε όλα τα προϊόντα που εμπορευόμαστε.

Οι καταναλωτές πώς μπορούν να εξασφαλίσουν τη σωστή παράδοση;

 Ο πρατηριούχος της γειτονιάς τους είναι ο δικός τους άνθρωπος που τον εμπιστεύονται επειδή τον έχουν δοκιμάσει. Η σωστή παράδοση χωρίς ελλείμματα και η ποιότητα πρέπει να έχουν προτεραιότητα ακόμα και από την τιμή. Η προτίμηση ενός άγνωστου διανομέα έχει μεγαλύτερη επιβάρυνση πολλές φορές στην τσέπη τους.

Αποκατέστησε τις στρεβλώσεις της αγοράς το σύστημα διακίνησης με τον «Ηφαιστο»;

Οι πρατηριούχοι πήραν επάνω τους το μέτρο παρά τις σημαντικές δυσκολίες. Δεν ήταν δυνατόν να πηγαίνουν 3 εκατομμύρια καταναλωτές στην τράπεζα για να πάρουν την επιστροφή του ΕΦΚ. Δηλαδή τα 33 λεπτά ανά λίτρο, αφού θα πλήρωναν πρώτα ολόκληρο το ποσό. Σήμερα διακινείται το πετρέλαιο θέρμανσης από 7.000 διανομείς, από τους οποίους οι 5.250 είναι Πρατήρια Υγρών Καυσίμων.

Στην αρχή είχαμε αντιρρήσεις ως κλάδος, για τον πιο σημαντικό λόγο αν η υπόσχεση του υπουργείου Οικονομικών να παίρνουμε εγκαίρως την επιστροφή του φόρου θα γινόταν πράξη. Αυτό λειτούργησε σωστά. Οι πρατηριούχοι παίρνουν γρήγορα τα χρήματά τους. Ο «Ηφαιστος» έβαλε σε τάξη πολλά πράγματα στην άναρχη αγορά και κυρίως διόρθωσε το πρόβλημα στην παράνομη διακίνηση. Ενα μέρος της επιτυχίας του μέτρου οφείλεται στον αποτελεσματικό διάλογο. Ομως αν αυτό συμβαίνει στο υπουργείο Οικονομικών χρειάζεται να γίνει το ίδιο και στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Πώς θα φορολογηθούν οι μισθωτοί από το 2010 και οι ελεύθεροι επαγγελματίες το 2009

Ο ενδιάμεσος φορολογικός συντελεστής 25% για μισθούς και συντάξεις από 12.000 μέχρι 30.000 θα μειωθεί κατά μια ποσοστιαία μονάδα κάθε έτος από το 2010 για να φθάσει στο έτος 2014 στο 20%. Ο νέος φορολογικός νόμος (άρθρο 14) μεταβάλλει την κλίμακα των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών εμπορικών επιχειρήσεων. Καταργεί το αφορολόγητο κλιμάκιο των 10.500, που θα φορολογείται με 10% (10.50 ευρώ φόρος). Αρα η φορολογική επιβάρυνση του ελεύθερου επαγγελματία αυξάνεται από 345 ευρώ σε 1.445 ευρώ, δηλαδή κατά 319%.





ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παρών ιστοχώρος και όλα τα κείμενα και δεδομένα που εμπεριέχονται σε αυτόν, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των νομοθετικών και διοικητικών κειμένων (Νόμοι,  Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, ΠΟΛ., Διοικητικές Πράξεις και Λύσεις κ.α.), των νομολογιακών κειμένων (Δικαστικές Αποφάσεις κ.α.), των περιλήψεων αυτών και της τήρησής τους σε βάση δεδομένων, των συσχετίσεων μεταξύ τους και των ειδικών εργαλείων αναζήτησης, αποτελούν αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας και πνευματικής δημιουργίας και προστατεύονται από την νομοθεσία περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων και δη  από τους νόμους  2121/1993,  2557/1997, 2819/2000, τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (ν. 100/1975), τη Διεθνή Σύμβαση της Ρώμης (ν. 2054/1992) και τις Οδηγίες 91/100/ΕΟΚ, 92/100/ΕΟΚ, 93/83/ΕΟΚ, 93/98/ΕΟΚ ΚΑΙ 96/9/ΕΟΚ.
Η ιδιοκτησία επ’ αυτών αποκτάται χωρίς καμία διατύπωση και χωρίς την ανάγκη ρήτρας απαγορευτικής των προσβολών της.
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ: Η αναδημοσίευση και η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή, εξ’ ολοκλήρου, τμηματικά ή περιληπτικά, των οιωνδήποτε κειμένων ή δεδομένων περιλαμβάνονται στον παρόντα ιστοχώρο, χωρίς την έγγραφη άδεια της δικαιούχου εταιρείας.


Email:
Θέμα:
Μήνυμα:
 
Δημιουργία νέας κατηγορίας

Your Categories

    Up
    Close
    Close
    Κλείσιμο